قبل از هر چيز از دوستان خواهش ميکنم که اين تاپيک رو به جنجال نکشن در اينجا من قصد دارم که يه مقايسه بين افکتهايي که کنسولهاي نسل جديد در ارائه گرافيکهاي هر چه بهتر و پيچيده تر ارائه ميکنن انجام بدم و اگر از کنسول يا بازي خاصي اسم برده شد شما اينو روحساب فن بازي و اين جور چيزا نذارين از دوستاني هم که اطلاعات تکميلي راجب اين مقاله دارن خواهش ميکنم که به اون اضافه کنن تا بتونيم يه نتيجه گيري مثبت از کل مقاله داشته باشيم.
من از افکت Motion Blur شروع ميکنم اين روزا خيلي جنجال به پا کرده :biggrin1:
با عرضه Xbox 360 و شروع نسل جديد بازيهاي کامپيوتري در کنار بالاتر رفتن جزئيات که به لطف افزايش تعداد Polygonها يا چند ضلعي ها بود همه منتظر ديدن سطح بهتر و بالاتري از گرافيکهاي بازيهاي کامپيوتري بودن يکي از اولين و اساسي ترين افکتهايي که در همون نسل اول از بازيهاي ارائه شده توسط اين کنسول به چشم ميخورد افکت Motion Blur زيبا و منحصر به فرد بازي Perfect Dark Zero بود که تا قبل از اون در هيچ بازيه ديگه اي ديده نشده بود.
اين افکت Motion Blur زيبا از يکي از قابليتهاي جديد در نسل بعدي گرافيکها سرچشمه گرفته بود که به اون Per Pixel Motion blur مبگفتن با استفاده از اين قابليت توسعه دهندگان بازيها ميتونستن افکتهايي رو در القاي تصاوير از پيش رندر شده ارائه بدن که بازيهارو بيش از پيش به CG Movie ـها نزديک ميکرد.
در بازیه PDZ از این قابلیت بزای ایجاد camera-based motion blur برای اولین بار استفاده شده بود که در هنگام حرکات سریع دوربین جلوه خاصی به این بازی میداد.
اما پس از مدت کوتاهی نوع دیگه ای از افکتها با استفاده از قابلیت Per Pixel Motion Blur ارائه شد که به اون Objected-based motion blur میگفتن.
این افکت برای اولین بار در بازی Dead Rising که توسط Capcom ساخته شده بود مورد استفاده قرار گرفتد و جلوه زیبایی رو به این بازی بخشید که تا قبل از اون در هیچ بازی دیگه ای وجود نداشت.
همونطور که در تصویر میبینید برخی از اشیاء در هنگام حرکت سریع یک افکت Blur ایجاد میکنن که فقط ناشی از حرکت همون جسم در تصویر هست و این افکت میتونه اثر ناشی از حرکت رو بر روی Lens دوربین یا همون افکت Shutter speed رو القا کنه که در CGMovieـها به کرات دیده میشه.
دوستانی که بازی Crysis رو بر روی DirectX 10 در PC بازی کردن میتونن این افکت زیبا رو ببینن قابلیتی که بر روی DX9 ایجاد اون امکان پذیر نیست.
در این تصویر میتونید اثر زیبای Objected-based motion blur رو بر روی دست کاراکتر اصلی بازی و همینطور چوبهای کنده شده از دیوار مقابل ببینید.
شما میتونید این افکت رو در بازیهای دیگه ای از جمله Lost Planet نسخه 360 و PC البته فقط در DX10 و همینطور Fight Night R 3 نسخه 360 هم به کرات ببینید.
چرا KILLZONE2 زیباست؟
یکی از بازیهایی که در آینده نزدیک ارائه میشه بازی KILLZONE 2 هست که از هر دوی این افکتها(camera-based motion blur و objected-based motion blur) به طور همزمان و به نحو ماهرانه ای در کنار یک نور پردازی جالب استفاده کرده تا قبل از نمایش این بازی و بازی Naruto کنسول PS3 در هیچ کدوم از بازیها از قابلیت objected-based motion blur استفاده نکرده بود ولی استفاده گسترده از هر دوی این افکتها و نورپردازی دینامیک زیبا در یک زمان میتونه قابلیت چشم گیری باشه که ممکنه از پس رقیب اصلی سونی یعنی 360 بر نیاد حالا باید منتظر بود و دید که آیا 360 در بازیهایی که میخواد در آینده ارائه بکنه میتونه تصاویری با این سطح برجسته از نظر تکنیکی ارائه بده یا نه!
من از افکت Motion Blur شروع ميکنم اين روزا خيلي جنجال به پا کرده :biggrin1:
با عرضه Xbox 360 و شروع نسل جديد بازيهاي کامپيوتري در کنار بالاتر رفتن جزئيات که به لطف افزايش تعداد Polygonها يا چند ضلعي ها بود همه منتظر ديدن سطح بهتر و بالاتري از گرافيکهاي بازيهاي کامپيوتري بودن يکي از اولين و اساسي ترين افکتهايي که در همون نسل اول از بازيهاي ارائه شده توسط اين کنسول به چشم ميخورد افکت Motion Blur زيبا و منحصر به فرد بازي Perfect Dark Zero بود که تا قبل از اون در هيچ بازيه ديگه اي ديده نشده بود.
اين افکت Motion Blur زيبا از يکي از قابليتهاي جديد در نسل بعدي گرافيکها سرچشمه گرفته بود که به اون Per Pixel Motion blur مبگفتن با استفاده از اين قابليت توسعه دهندگان بازيها ميتونستن افکتهايي رو در القاي تصاوير از پيش رندر شده ارائه بدن که بازيهارو بيش از پيش به CG Movie ـها نزديک ميکرد.
در بازیه PDZ از این قابلیت بزای ایجاد camera-based motion blur برای اولین بار استفاده شده بود که در هنگام حرکات سریع دوربین جلوه خاصی به این بازی میداد.
اما پس از مدت کوتاهی نوع دیگه ای از افکتها با استفاده از قابلیت Per Pixel Motion Blur ارائه شد که به اون Objected-based motion blur میگفتن.
این افکت برای اولین بار در بازی Dead Rising که توسط Capcom ساخته شده بود مورد استفاده قرار گرفتد و جلوه زیبایی رو به این بازی بخشید که تا قبل از اون در هیچ بازی دیگه ای وجود نداشت.
همونطور که در تصویر میبینید برخی از اشیاء در هنگام حرکت سریع یک افکت Blur ایجاد میکنن که فقط ناشی از حرکت همون جسم در تصویر هست و این افکت میتونه اثر ناشی از حرکت رو بر روی Lens دوربین یا همون افکت Shutter speed رو القا کنه که در CGMovieـها به کرات دیده میشه.
دوستانی که بازی Crysis رو بر روی DirectX 10 در PC بازی کردن میتونن این افکت زیبا رو ببینن قابلیتی که بر روی DX9 ایجاد اون امکان پذیر نیست.
در این تصویر میتونید اثر زیبای Objected-based motion blur رو بر روی دست کاراکتر اصلی بازی و همینطور چوبهای کنده شده از دیوار مقابل ببینید.
شما میتونید این افکت رو در بازیهای دیگه ای از جمله Lost Planet نسخه 360 و PC البته فقط در DX10 و همینطور Fight Night R 3 نسخه 360 هم به کرات ببینید.
چرا KILLZONE2 زیباست؟
یکی از بازیهایی که در آینده نزدیک ارائه میشه بازی KILLZONE 2 هست که از هر دوی این افکتها(camera-based motion blur و objected-based motion blur) به طور همزمان و به نحو ماهرانه ای در کنار یک نور پردازی جالب استفاده کرده تا قبل از نمایش این بازی و بازی Naruto کنسول PS3 در هیچ کدوم از بازیها از قابلیت objected-based motion blur استفاده نکرده بود ولی استفاده گسترده از هر دوی این افکتها و نورپردازی دینامیک زیبا در یک زمان میتونه قابلیت چشم گیری باشه که ممکنه از پس رقیب اصلی سونی یعنی 360 بر نیاد حالا باید منتظر بود و دید که آیا 360 در بازیهایی که میخواد در آینده ارائه بکنه میتونه تصاویری با این سطح برجسته از نظر تکنیکی ارائه بده یا نه!
آخرین ویرایش: