جانکارمک در یک مصاحبه با سایت مربوط به ترکیه حرفهای جالبی رد بدل شده که تصمیم گرفتم براتون ترجمه کنم .
-----------------------------------------------------------------
Mahmut Saral : اول از همه تبریک به 20 مین سالگرد id و همینطور که سری بازیهایی مثل Doom, Quake ,Wolfenstein را ساختید . برنامه هایی بعد این برای اینده چی ها هستند ؟
John Carmack: بعد از این تمرکز ما روی doom4 خواهد بود . من امیدوارم که rage بازی موفقی بشه تا ما روی شماره 2 این بازی هم کار کنیم .
MS : تو Quakecon2011 بین سوالاتی که از شما پرسیده شد شما گفتید که ما در مورد شماره بعدی Quake فکر میکنیم ولی هنوز هیچ تصمیمی نگرفتیم . خب به این معنیه که شما میخواید شماره بعدی این بازی را هم بسازدید ؟ ایا این حقیقت داره ؟
JC :ما در مورد Quake فکر میکنیم و حتی اگر کم , برنامه های براش داریم ولی در این لحظه ما به صورت رسمی و جدی هیچ تصمیمی برای بازی نداریم .
MS : شما گفتید محتملا برای ارتقاء گرافیکی rage مخصوص نسخه pc یه Super Texture Pack در نظر گرفتید . میخوام اینو بدونم که اخیرا این ویدو ها و تریلرهای مربوط به بازی که نشون میدید این Super Texture درش استفاده شده یا نه ؟ و یا این که شما ایا در doom4 هم از آن استفاده میکنید ؟
JC : این ویدئو های که ما نشون دادیم در حالت نرمال هستند . به احتمال کم ما تو بازی DOOM4 مقدار داده هایی (تکسچرهایی ) که به کار میبریم حتی بیشتر از یک دیسک بلوری خواهد بود ! به هرحال ما با 2 روش متفاوت عمل میکنیم و در نهایت این موضوع برای ما مشکلی به وجود خواهد اورد یا نه ؟ خواهیم دید . اون چیزی که من دوست دارم و اگر واجب هم باشه برای نسخه PC میتونیم از طریق اینترنت عمل کنیم ولی این روش هم نیاز به پهنای باند زیادی داره و فکر نکنم این روش هم امکان پذیر بشه .
MS : اقای Todd Hollenshead تو نمایشگاه Quakecon 2009 گفتند که ما DOOM4 را در Quakecon 2010 نشون میدیم ولی الان ما تو Quakecon 2011 قرار داریم و DOOM4 را شما هنوز نشون ندادید ایا منتظر این هستید که RAGE عرضه بشه ؟
JC : بله ما این بار نخواستیم که RAGE تحت تاثیر DOOM4 قرار بگیره و تیم DOOM4 به خاطر اینکه این همه نمایش به تاخیر خورده خوشحال نیستند .
MS :شما گفتید که RAGE را یک بار کامل روی 360 تموم کردید و بسیار خوب به نظر میاد ایا به این معنیه که ساخت بازی تموم شده و تاخیری دیگر در کار نیست ؟
JC : از طرف مایکروسافت وسونی ما میتونیم تصمیمون را عوض کنیم ولی در حال حاضر تاخیری در کار نیست .
MS : مشخصاتی PC که داری ازش استفاده میکنی چیه ؟
JC : به 12 core / 24 thread X5650 Xeons, 24 GB ram, GeForce GTX 560 Ti
MS : در سال 2010 اقای Zachary Quarles بازی DOOM4 در Twitter’ خودشون گفتن که ما میتونیم ویدئویی از DOOM4 در QuakeCon 2010 نشون بدیم . ایا این حقیقت داشت ؟ و اینکه چرا شما منصرف شدید ؟
JC: وقتی ما یکی از زیر مجموعه های Zenimax شدیم ویدئوی doom4 را در یک نشست براشون نشون دادیم و اونها به ما گفتن که هنوز زمان مناسبی برای نمایش doom4 نیست .
MS: بازی انصراف داده شده Darkness که شما داشتید روش کار میکردی ایا امکان داره بعدا اطلاعاتی ارزش درج کنه یا روش کار کنید ؟
JC : نخیر چیزی که به این بازی ربط داشته باشه هیچ چیز نخواهید دید .
MS: ایا Quakecon 2012 بر پا میشه ؟
JC: بله مطمعنا میتونم بگم Quakecon 2012 هم بر پا خواهد شد .
MS: به نظر شما بازی هایی که روی موبایل ها به قیمت بسیار ارزان مثل Plants vs Zombies, Angry Birds gibi ایا تحدیدی بر بازی های گران قیمت به حسب میاد ؟
JC: از نظر من بازی های ارزان برای بازهای بزرگ و اسم دار تحدیدی به حساب نمیاند من فکر میکنم که بازیهای ارزان کسایی که گیمر نیستند را گیمر میکند و اونها را برای تجربه بازی های بزرگ وارد به فروشگاه ها خواهند کرد .
MS: ایا تکنولوژی 3D برای این زمان واقعا واجبه ؟
JC: نخیر من هنوز Super Mario Bros را دوست دارم ! ( خودم اضافه کنم که منظوز جان کارمک این نیست که 3D خوب نیست چون تو مصاحبه های قبلش گفته که برای این نسل 3D زیاد کار ساز نیست و برای نسل بعد بهتره که خودش هم داره در این زمینه برای ساخت ID TECH6 کار میکنه . گفتم که بعدا بحث اضافی پیش نیاد !)
MS : امسال برای بازی های که قرارن عرضه بشن به کدوم یکی خیلی منتظر هستید !
JC : در حال حاضر برای بازی که خیلی منتظرش باشم وجود نداره .
MS: ایا فیلم دوم DOOM هم ساخته میشه ؟
JC : نخیر برای فیلم دوم DOOM هرگز تصمیمی گرفته نشده .
MS : سپاسگذاریم از اینکه وقتتون را به ما دادید .
-----------------------------------------------------------------
Mahmut Saral : اول از همه تبریک به 20 مین سالگرد id و همینطور که سری بازیهایی مثل Doom, Quake ,Wolfenstein را ساختید . برنامه هایی بعد این برای اینده چی ها هستند ؟
John Carmack: بعد از این تمرکز ما روی doom4 خواهد بود . من امیدوارم که rage بازی موفقی بشه تا ما روی شماره 2 این بازی هم کار کنیم .
MS : تو Quakecon2011 بین سوالاتی که از شما پرسیده شد شما گفتید که ما در مورد شماره بعدی Quake فکر میکنیم ولی هنوز هیچ تصمیمی نگرفتیم . خب به این معنیه که شما میخواید شماره بعدی این بازی را هم بسازدید ؟ ایا این حقیقت داره ؟
JC :ما در مورد Quake فکر میکنیم و حتی اگر کم , برنامه های براش داریم ولی در این لحظه ما به صورت رسمی و جدی هیچ تصمیمی برای بازی نداریم .
MS : شما گفتید محتملا برای ارتقاء گرافیکی rage مخصوص نسخه pc یه Super Texture Pack در نظر گرفتید . میخوام اینو بدونم که اخیرا این ویدو ها و تریلرهای مربوط به بازی که نشون میدید این Super Texture درش استفاده شده یا نه ؟ و یا این که شما ایا در doom4 هم از آن استفاده میکنید ؟
JC : این ویدئو های که ما نشون دادیم در حالت نرمال هستند . به احتمال کم ما تو بازی DOOM4 مقدار داده هایی (تکسچرهایی ) که به کار میبریم حتی بیشتر از یک دیسک بلوری خواهد بود ! به هرحال ما با 2 روش متفاوت عمل میکنیم و در نهایت این موضوع برای ما مشکلی به وجود خواهد اورد یا نه ؟ خواهیم دید . اون چیزی که من دوست دارم و اگر واجب هم باشه برای نسخه PC میتونیم از طریق اینترنت عمل کنیم ولی این روش هم نیاز به پهنای باند زیادی داره و فکر نکنم این روش هم امکان پذیر بشه .
MS : اقای Todd Hollenshead تو نمایشگاه Quakecon 2009 گفتند که ما DOOM4 را در Quakecon 2010 نشون میدیم ولی الان ما تو Quakecon 2011 قرار داریم و DOOM4 را شما هنوز نشون ندادید ایا منتظر این هستید که RAGE عرضه بشه ؟
JC : بله ما این بار نخواستیم که RAGE تحت تاثیر DOOM4 قرار بگیره و تیم DOOM4 به خاطر اینکه این همه نمایش به تاخیر خورده خوشحال نیستند .
MS :شما گفتید که RAGE را یک بار کامل روی 360 تموم کردید و بسیار خوب به نظر میاد ایا به این معنیه که ساخت بازی تموم شده و تاخیری دیگر در کار نیست ؟
JC : از طرف مایکروسافت وسونی ما میتونیم تصمیمون را عوض کنیم ولی در حال حاضر تاخیری در کار نیست .
MS : مشخصاتی PC که داری ازش استفاده میکنی چیه ؟
JC : به 12 core / 24 thread X5650 Xeons, 24 GB ram, GeForce GTX 560 Ti
MS : در سال 2010 اقای Zachary Quarles بازی DOOM4 در Twitter’ خودشون گفتن که ما میتونیم ویدئویی از DOOM4 در QuakeCon 2010 نشون بدیم . ایا این حقیقت داشت ؟ و اینکه چرا شما منصرف شدید ؟
JC: وقتی ما یکی از زیر مجموعه های Zenimax شدیم ویدئوی doom4 را در یک نشست براشون نشون دادیم و اونها به ما گفتن که هنوز زمان مناسبی برای نمایش doom4 نیست .
MS: بازی انصراف داده شده Darkness که شما داشتید روش کار میکردی ایا امکان داره بعدا اطلاعاتی ارزش درج کنه یا روش کار کنید ؟
JC : نخیر چیزی که به این بازی ربط داشته باشه هیچ چیز نخواهید دید .
MS: ایا Quakecon 2012 بر پا میشه ؟
JC: بله مطمعنا میتونم بگم Quakecon 2012 هم بر پا خواهد شد .
MS: به نظر شما بازی هایی که روی موبایل ها به قیمت بسیار ارزان مثل Plants vs Zombies, Angry Birds gibi ایا تحدیدی بر بازی های گران قیمت به حسب میاد ؟
JC: از نظر من بازی های ارزان برای بازهای بزرگ و اسم دار تحدیدی به حساب نمیاند من فکر میکنم که بازیهای ارزان کسایی که گیمر نیستند را گیمر میکند و اونها را برای تجربه بازی های بزرگ وارد به فروشگاه ها خواهند کرد .
MS: ایا تکنولوژی 3D برای این زمان واقعا واجبه ؟
JC: نخیر من هنوز Super Mario Bros را دوست دارم ! ( خودم اضافه کنم که منظوز جان کارمک این نیست که 3D خوب نیست چون تو مصاحبه های قبلش گفته که برای این نسل 3D زیاد کار ساز نیست و برای نسل بعد بهتره که خودش هم داره در این زمینه برای ساخت ID TECH6 کار میکنه . گفتم که بعدا بحث اضافی پیش نیاد !)
MS : امسال برای بازی های که قرارن عرضه بشن به کدوم یکی خیلی منتظر هستید !
JC : در حال حاضر برای بازی که خیلی منتظرش باشم وجود نداره .
MS: ایا فیلم دوم DOOM هم ساخته میشه ؟
JC : نخیر برای فیلم دوم DOOM هرگز تصمیمی گرفته نشده .
MS : سپاسگذاریم از اینکه وقتتون را به ما دادید .
آخرین ویرایش:

)
