مصاحبه با Peter Molyneux

Insomniac

کاربر سایت
Sep 5, 2007
1,397
نام
امیر حسین
u300909funsxt2kciwb6.jpg


مصاحبه ای وبسایت Now Gamer با Peter Moluyneux سازنده ی افسانه ای Fable

Peter
: اول از همه...آیا شما Fable 1 رو تموم کردید؟

Now Gamer: بله.

Peter: واقعاً؟

NG: (می خندد) آره! اونقد قشنگ بود که وقتی نسخه The Lost Chapters هم عرضه شد، اونم یه بار دیگه تموم کردم.

Peter: عالیه. در مورد Fable 2 چطور؟

NG: ما اونم تموم کردیم.

Peter: خوبه. خیلی از مردم میان اینجا ولی Fable رو تموم نکردن یا اصلاً نمی دونن Fable چیه.

NG: کاملاً می فهمیم منظورتونو. خوب حالا هدف هاتون برای شماره ی سوم Fable چیه؟

Peter: در Lionhead ما همگی آرزو داریم یک بازی بی نقص بسازیم ولی هنوز به آرزومون نرسیدیم. این حقیقته. ما مشکلات زیاد و بدی در شماره های قبلی داشتیم و امیدواریم Fable III اونا رو تکرار نکنه و مشکلات کمتری داشته باشه. همین الانش یه سری مشکلات داره! ولی امیدواریم کمتر بشه. برای این کار سه راه وجود داره: داستان، اجرای اون و درام. ما می خواهیم همه اینا رو این دفعه به نحو احسنت اجرا کنیم.

NG: اینا چه جوری به داستان مربوط میشن؟

Peter: ما این دفعه سعی کردیم داستان رو منحصر به فردتر بنویسیم. این دفعه یک جوان معترض هستید که شروع به آشوب می کنه و کم کم طرفدار پیدا می کنه و به سمت قدرت پیش میره. دلیله آشوب گری هم یک پادشاه ظالم به نام Logan است که شبیه صدام حسین، موسولینی و هیتلر ترکیب شده تویه یک بدنه. موقعی که آماده هستید تا با لوگان روبرو شوید، مبارزه ای بینتون رخ میده. از الان بهتون میگم شما می برید. اون موقع داستان اصلی رو ادامه می دید. از شروع بازی تا پادشاهی ( یا ملکه ای ) شما Act I حساب میشه و از اونجا به بعد Act IIـه که شما فرمانروای افسانه ای Albion، پادشاهیتون رو شروع می کنید. حالا دیگه این با شماست که چگونه فرمانروایی کنید. با خشونت یا مهربانی.

NG: بازی Fable همیشه یک سری کلیشه و فرمول مشخص داشت. تویه این شماره شاهد تغییری هستیم؟

Peter: خوب ما همیشه می خواستیم از کلیشه خارج بشیم. Fabel I و II تقریباً شبیه هم بودند اما این دفعه شما یک آدم معمولی نیستید. یک پادشاهید. وارد قصر خود می شوید و اونجا شاهد اتاق لباس ها، اسلحه خانه، اتاق جواهرات و ... هستید. همچنین همونطور که می دونید پیش خدمت مخصوص خودتون هم که John Cleese به جای وی ایفای نقش می کنه رو دارید.

vvkji45rkwv1jcbupx3k.jpg


NG: این ایده ی تغییرات رو فراتر هم می برید؟

Peter: بله. مثلاً اسلحه ها رو در نظر بگیرید. ما فهمیدیم اسلحه برای یک سری از بازیبازها خیلی خیلی مهم ولی برای یک سری دیگر اصلاً مهم نیست. بعضی از مردم از ما خواستند ایده های جدید و جدیدتری برای اسلحه ها داشته باشیم. ما یک قرار ملاقات با اعضا گذاشتیم و تصمیم گرفتیم 200 اسلحه بسازیم. Fable I تقریباً 50 اسلحه داشت. Fable II، 100 تا داشت. پس حالا برای گرفتن یه امتیاز خوب از منتقدها باید 200 تا اسلحه برای شماره سوم بسازیم. خوب حالا یه مسئله دیگه. اسمشون رو چی بذاریم؟ خوب مثلاً می تونیم بذاریم Katakana of Quite Sharpness، Longsword of Ultimate Doom، بله زود متوجه شدیم که از ساختن اسلحه های جدید حوصلمون سر رفته. تازه این مسئله ی بد هم هست که فقط 20% از کسانی که Fable بازی می کنند اسلحه ی خود رو تعویض می کنند. ما صدها اسلحه ساختیم ولی فقط 20% از مردم از اونا استفاده می کنند! این واقعاً افتضاحه! مذخرفه! حتی بچه مدرسه ای ها بازی هایی بهتر از اون درست کردند. خوب حالا اینجا بود که گفتیم "یه کار متفاوت با Fable III بکنیم." ما عاضق کلمه "ساختن" هستیم. چرا نذاریم خوده بازیباز اسلحشو بسازه؟ خواستیم یک سری mini-game برای این کار بذاریم ولی هیچ کدوم به دلمون نچسبید. خوب گفتیم چطوره اسلحه با توجه به نحوه مبارزه بازیکن خود به خود ساخته نشه؟

NG: میشه دقیقتر توضیح بدید این سیستم چه جوری کار می کنه؟

Peter: ما هر اسلحه رو به قطعات کوچکتری تقسیم کردیم و به هر قطعه قابلیت تغییر پذیری دادیم. یعنی بسته به نحوه استفاده شما از دکمه X (دکمه ضربه زدن) اسلحه شما تغییر می کنه. تعداد ضربات، سرعت ضربه زدن، شدت ضربه زدن، تعداد دفعات مرگ و اینکه چه کسی رو می کشید در بزرگ و کوچک شدن و انحنا و زیبا و یا خشن تر شدن اسلحه ی شما نقش داره. این قابلیت فقط مخصوص شمشیر ها نیست و بر روی تفنگ ها و جادو نیز تاثیر داره. اینجوری ما اون 20% رو تبدیل کردیم به 100%. حالا هر کسی یه اسلحه متفاوت داره.

NG: این تغییرات به سرعت و پشت هم صورت می گیرند و کوچکترین حرکات ما روش تاثیر داره؟

Peter: بله حتماً. یک سری بازیباز های معمولی هستن که همینجور پشت سر هم دکمه ضربه رو می زنن و میرن جلو. قاعدتاً اسلحه ی آن ها خیلی ضعیف تر از بازیباز های حرفه ای می شود.

NG: شما خیلی به سبک RPG علاقه دارید. قابلیت تکمیل شده و تایید شده ی RPG جدیدی که می خواهید در بازیتون به کار ببرید رو می تونین بهش اشاره کنید؟

Peter: هممم. مثلاً می تونم بهتون بگم که من از این مورد تو بازی ها متنفرم. چرا وقتی یه شمشیر می خرید و ازش استفاده می کنید بعد از مدتی باید نصف قیمت بفروشیدش؟ تو بازی ها من یک قهرمانم. این مثله اینه که یه شلوارک استفاده شده ی دیوید بکهام به قیمت 5 دلار بخری بعد بری تو ebay به قیمت 2.5 دلار بفروشیش! این منطقی نیست. پس اگر در Fable III شما یه شمشیر به قیمت 10 زر بخرید و از اون استفاده کنید و خوشگلش کنید، اون رو می تونید به قیمت 10000 زر بفروشیدش! من اینو دوست دارم.

NG: منطقیه. آیا تغییراتی در سیستم Level-up هم مشاهده خواهیم کرد؟

Peter: من عاشق Level-up کردن در بازی ها هستم. در Fable II شاهد سیستم Level-up بودیم. برای Level-up کردن 3 ستون داشتیم. Skill و Will و Strenght. بیشتر مردم اول ستون بالایی رو پر می کردن بعد می رفتن سراغ پایینیش و بعد هم آخرین ستون. این خیلی بده! یه سیستم ترکیب فوق العاده زیبا داشتیم در Fable II ولی کسی از اون استفاده نکرد.

NG: ظاهراً روی اشتباهات گذشته خیلی دقیق شدین...

Peter: ما در Fable II یک اشتباه بزرگ کردیم. 100% قابلیت استفاده از قابلیت ها رو در صورتی که 25% بازی رو جلو رفته بودین بهتون داده بودیم. وقتی یک چهارم بازی رو جلو رفته بودین تمام قابلیت ها رو داشتین. بعضی ها خیلی خوششون و خیلی ها هم بدشون اومد. خوب حالا ما این اختیار رو به شما میدیم که تصمیم بگیرید Fable چه نوع بازیی بشه. باید بین اینکه پولدار شوید و تعداد زیادی خونه بخرید، جذاب شوید و دوست های زیادی پیدا کنید و یا اینکه بسیار قدرتمند شوید یکی رو انتخاب کنید. حالا شما می تونید هر جوری که دوست دارید در بازی رفتار کنید. مثلاً دنبال تمامی صندوقچه های یک منطقه قبل از اینکه وارد دروازه ای شوید بروید و یا حتی بدون اینکه یک صندوقچه رو پیدا کنید وارد مرحله ی بعدی شوید.

hb7ri63yb571g14kzm75.jpg


NG: خوب پس می خواهید Fable رو یکی از بهترین و دوست داشتنی ترین RPG های تاریخ کنید؟

Peter: هدف من برای Fable III خیلی ساده است. هر کسی در هر جای دنیا بتونه اونو بازی کنه و از اون لذت ببره. اعم از بازیباز های حرفه و یا بازیباز های معمولی. هربار که بازی می سازم رویه تخته ام می نویسم "این دفعه بهترین رو خواهم ساخت." این دلیلیه که من تو صنعت بازی سازی هستم. می خواهم بهترین بازی دنیا رو بسازم. من تاحالا به این آرزوم نرسیدم. چنتا بازی خوب ساختم ولی هیچکدوم شاهکار نبودن. من واقع گرام و به بازی هایی همچون Call of Duty و Halo حسودی می کنم...راستش رو بخواهید دوست دارم یک روز بمب بفرستم در مغازه ها و همه ی اونا رو منفجر کنم تا هیچ کدوم از اونا باقی نمونن! من می خواهم یک شاهکار بسازم. این دلیلیه که تغییراتی زیادی دارم ایجاد می کنم. اگر من اینجا بشینم و بگم "می خوام یه بازی خوب بسازم" همین الان به من شلیک کن. در اون صورت من مثله یک اسب مسابقه ای با پای شکسته ام. به هیچ دردی نمی خورم. من گفته بودم Fable بهترین بازی RPG دنیا خواهد شد و ما هنوز داریم تلاش می کنیم تا اون رویا رو به حقیقت برسونیم. من با تمام وجودم بهش اعتقاد دارم.

7056afus9qavl61bkk84.jpg


NG: برای شماره های بعدی تصمیمی دارید؟ شماره سوم آخرین شماره خواهد بود؟

Peter: من نمی فهمم مردم چرا سه گانه می سازن. آیا چیزه خاصی درباره ی سه وجود داره که من نمی دونم؟ اگر من با ساخت Fable III حوصلم سر بره بله دیگه شماره بعدی رو نمی سازم. ولی برای من این اتفاق نمیوفته. من عاشق ساخت بازی ام. میتونی تصور کنی چه حسی داره؟ با یکسری تو یه جمع نشستی و اونا عاشق دنیایی که ساختی هستن. من نمی خوام به این کار خاتمه بدم! (می خندد) این دیوانگیه. پس بله. احتماله خیلی زیاد Fable IV هم در کار خواهد بود.

منبع
 

Noirique

کاربر سایت
Jan 17, 2009
3,179
نام
امیرحسین
عجب صداقتی :D خوشم اومد :D
همه ی مصاحبه یک طرف اون قسمت آخر یک طرف ! من هم دقیقا نمی فهمم این عدد سه چه خاصیتی داره که همه گیر دادن به سه گانه ! :D
 

rod

کاربر سایت
Mar 11, 2006
1,226
نام
rodney
بازی هاش شاهکار نیستن اما اونقدر جذابیت دارن که ساعت ها ازشون لذت ببری , خودم هنوز دارم fable 2 رو بازی میکنم . . .
به fable 3 امید زیادی دارم
 

Bayonetta

کاربر سایت
Jul 6, 2010
2,377
من نمی فهمم مردم چرا سه گانه می سازن. آیا چیزه خاصی درباره ی سه وجود داره که من نمی دونم؟
... ... ... ...
آی گفت این حرف دل منو :D
یه بارم قبلا" Gore Verbernski اینو گفته بود ...
مصاحبه ی خوبی بود ... ممنون.
 

Insomniac

کاربر سایت
Sep 5, 2007
1,397
نام
امیر حسین
نوشته شده توسط A . ZoN[i]X;1118022:
خیلی ممنون .
فقط من زیاد اون سیستم اسلحه رو نفمیدم یه ذره پیچیده گفت :d
خواهش می کنم>:d<
برای اسلحه مثلاً به صورت کمبو های زیبا دشمنان ( آدم های شرور ) رو می کشی. اونوقت مثلاً شمشیرت بزرگ و سفید و نورانی و قوی میشه. یه همچین چیزی :D
 

Frobary

Loyal Member
Jun 6, 2007
28,563
نام
محمد
سلام!
Fable II تنها مشکلاتی که داشت این بود که بازی زیادی آسون بود و همینطور باگهای بازی زیاد بودند. اگه این دو تا مشکل را برطرف کنه با یک بازی عالی تر از قبل روبرو هستیم. با این چیزهایی که من از بازی دیدم نسبت به شماره دومش خیلی پیشرفت داشته و با این توضیحات مولینیو خیلی بیشتر به بازی امیدوار شدم.
 

Amir09

کاربر سایت
Aug 10, 2008
1,707
نام
امیر
بازی هاش شاهکار نیستن اما اونقدر جذابیت دارن که ساعت ها ازشون لذت ببری , خودم هنوز دارم fable 2 رو بازی میکنم . . .
به fable 3 امید زیادی دارم

همین که انقدر جذابیت داره شاهکاره از نظر من Fable Iواقعآ شاهکار بود ! FableIIهم منو خبلی سرگرم کرد.
من خیلی سخت اینجور بازی های فانتزی رو میپسندم اما Fableیه طعمی داره که هیچ جای دیگه قابل تجربه نیست!
 

capitanrayan

ابیلیتی سلیمان از من گرفته شده
کاربر سایت
Jun 23, 2007
8,490
ممنون-
من نمی فهمم مردم چرا سه گانه می سازن. آیا چیزه خاصی درباره ی سه وجود داره که من نمی دونم؟ اگر من با ساخت Fable III حوصلم سر بره بله دیگه شماره بعدی رو نمی سازم. ولی برای من این اتفاق نمیوفته.
تا 6-7 شماره دیگه همینجا تایید شد:D فقط تاریخ عرضه و اطلاعات بازی میمونه که باید منتظرش باشیم:D
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر