مصاحبه با Ninja Theory در مورد Enslaved و عدم توانايي اين نسل براي 3D

T@ntaL 73

کاربر سایت
Apr 10, 2008
952
نام
امید
مصاحبه با Ninja Theory (سازنده Heavenly Sword) در مورد Enslaved و عدم توانايي اين نسل براي 3D

با سلام دوباره . سال نو رو هم تبريك ميگم.



tameem.jpg



Tameem Antoniades يكي از موسسان و پيشرو در خلق نينجا در بازي هاي ويدئويي در Ninja Theory است; سازنده ي پشت عنوان انحصاري و جنجالي ps3 يعني Heavenly Sword و جديدا هم در حال كار روي يك اكشن جديد يعني Enslaved است. اين مصاحبه ايست كه سايت CVG با او در مورد اين عنوان و موضعي از صنعت بازي هاي UK انجام داده كه اظهار نظرهاي جالبي هم در مورد محدوديت اين نسل در حالي كه تنها سه, چهار سال از اين نسل ميگذرد انجام داده ... به قول خود اين سايت :

Fascinating stuff. Enjoy

1253541544.jpg


شباهت هايي بين بعضي بازي هاي بزرگ ديگر با اين بازي وجود دارد - Ico (از جهت co-op ) , بازي God of War ( از جهت سيستم جنگيدن و همچنين QTE مثل صحنه هاي كشتن و زدن پشت سر هم بعضي دكمه ها كه نمايش داده ميشود) و بازي Uncharted (از ديد كلي و از منظر پيشروي در gameplay ). ولي آيا اين تاثيرات به صورت عمدي و مستقيم در اين بازي وجود دارد؟

خب من اين بازي هايي كه نام بردم را بازي كردم ولي عمدا و از روي آگاهي هيچ چيزي از اين بازي ها ندزديدم. من فكر ميكنم كه كاري كه ما از ابتدا سعي در انجام آن داشتيم خلق دوباره ي آن blockbuster يعني تجربه ي يك اكشن story-type , كه فكر كنم Naughty Dog آن را استثنائي انجام داد. ما مشخصا به دنبال اين نوع تجربه ها هستيم.

فكر كنم God of War هم تقريبا مشابه و مصداق آن است - clash of the titans style adventure - و چون ماهم به دنبال خلق اين چنين تجربه اي هستيم خب قائدتا تشابهاتي نيز با اين عنوان دارد. اين ژانر مثل گذشته, ديگر ژانر محدودي نيست. وقتي شما يك شالوده ي داستاني در اختيار داريد ميتوانيد المان هاي مختلفي از gameplay در آن قرار دهيد.

به هر حال در اين بازي از QTE خبري نيست ; يعني ما سعي كرديم به سمت آن نرويم. من فكر ميكنم استاد اين زمينه خداي جنگ است و به اين خاطر ما فكر كرديم كه بهتر است به آن سمت نرويم. Heavenly Sword به خاطر همين صحنه هاي QTE بسيار مورد نكوهش قرار گرفت و ما به دنبال ساخت تجربه اي كامل از يك gameplay استوار و سنجيده هستيم. مثلا شما يك قسمت از يك ربات را جدا ميكنيد, شما همچنين ميتوانيد به قسمتي ديگر از از اين رباط شليك كنيد و آن قسمت از رباط جدا شود و آن را بدست آوريد. پس لزوما ''جدا كردن'' آن هدف اصلي شما نيست, تنها راهي براي رسيدن به هدفي ديگر است.

آيا در اين بازي داستان پاياني دارد؟

بله,پايان دارد. خب مطمئنا اين بازي شما را منتظر نگه نميدارد. همانطور كه اين بازي شروع و ميانه دارد پايان نيز دارد, و اگر بازي موفق بود sequel ي براي بازي در نظر ميگيريم و برنامه اي براي ادامه دادن آن ميريزيم.

شما در نمايش هاي قبلي در مورد multiplatform بودن Enslaved به اين اشاره كرديد كه اساسا براي يك استوديوي مستقل اين, تنها راه براي بقاست. ميتوانيد جزييات كار و رسيدن به اين تصميم را براي ما شرح دهيد؟

سخته. خب Heavenly Sword عنوان زيبايي بود كه بر روي كنسول خانگي سوني عرضه شد و نزديك به يك ميليون و پانصد هزار نسخه كپي نيز فروش داشت و لي هنوز براي ما به عنوان يك استوديوي مستقل كافي نبود. البته اين فروش براي ناشر كافيست ولي براي سازنده كافي نيست. خب ما فكر كرديم كه خيلي از مردم Xbox دارند, چرا خود را به يك پلتفورم محدود كنيم.

فكر ميكنم خيلي سادست. بودجه ي بازي ها بسيار بالا رفته و در فضايي كه ما در آن قرار داريم بازي هايي مثل God of War و Uncharted در صدر خواسته هاي مردم قرار دارند و مسلما آنها عنوان هاي بزرگ و مهمي هستند. اگر مي خواهيد با آنها رقابت كنيد بايد در سطح اين بازي ها يا حداقل فشاري پشت آنها باشيد دراين صورت است كه ميتوانيد به موفقيت تجاري برسيد. و تنها راه براي جبران اين پول, فروش بازي روي پلتفورم هاي بيشتر است.

پس باوجود موفقيت HS ,اين عنوان براي شما سود آور نبود؟


نه

پس آيا Enslaved سرمايه گذاري و بودجه ي بزرگتري دارد تا با عناوين بزرگ و blockbuster ها رقابت كند؟

نه اين را نميگويم.ما وقت زيادي صرف HS كرديم و همچنين تلاش زيادي روي ساخت و كار بر روي تكنولوژي آن انجام داديم ,چون موتوري در اختيار نداشتيم. به اين خاطر ما در ساخت بازي جديد با سرعت بيشتري پيش ميرويم.

فكر ميكنم هزينه و بودجه ي بازي هاي كنسول هاي نسل بعد (؟؟!!) انعطاف پذير نيست.ولي در گذشته {سازندگان} بر روي PSone و PS2 مشرفتر بودند و شما ميتوانستيد انحصاري بازي بسازيد ولي در اين روزها فكر ميكنم اين كار سخت تر شده است.

Heavenly Sword ,انصافا يك عنوان پيشرفته براي رسيدن به سود بود, و از نظر فني نيز همينطور (پيشرفته) بود كه به صورت انحصاري روي كنسول خانگي PS3 عرضه شد.ولي حالا Enslaved مالتي پلتفورم است, آيا تفاوتي وجود دارد آيا در حال ساخت بازي به صورت موازي و مساويست؟

تنها چيزي كه در ابتدا مهم بود فكر نكردن در مورد پلتفورم بازي بود. پس ما سرمايه گذاري زيادي روي هسته هاي اصلي موتور بازي و تكنولوژي هاي مربوط به آن,براي مطمئن شدن از اينكه هيچ تفاوتي وجود ندارد, انجام داديم. به جز تعداد كمي از مهندسان حرفه اي, هيچكس حتي در مورد پلتفورمي كه قرار بود بازي براي آن ساخته شود , فكر هم نكرد.

همه چيز همزمان ساخته ميشود و روي بعضي از content ها هم اجبارا بايد روي دو پلتفورم كار شود. مشكل كار تنها وجود Blu-ray در PS3 است و اين تفاوت اصلي Blu-ray در مقابل DVDيست. خب ظرفيت Blu-ray خيلي بيشتر است, پس بايد يك راه تازه براي اين كار پيدا ميكرديم.

با Heavenly Sword ما تمام cutscenes هايمان را به صورت همزمان (real-time) در بازي قرار داديم و با قرار دادن تمام آنها در اين ديسك ها, ما توانستيم لودينگ ها را پنهان كنيم. ولي حالا نميتوانيم اين كار را انجام دهيم, چون فضاي كم DVD اجازه ي اين كار را به ما نميدهد و اين به اين معناست كه همه ي cutscenes ها بايد همزمان باشد و به يك تكنولوژي همزمان براي قرار دادن لودينگ در پس زمينه آن براي لود كردن قسمت بعدي احتياج است.اين كار شدنيست, ولي مشكل تر است.

شما قبلا در سال 2008 گفتيد به ساخت ادامه (sequel) براي HS - عنوان محبوب PS3 - فكر نمي كنيد.چه خبري از اين موضوع در اين دو سال شد ؟

img_13442_heavenl_450x360-copy.jpg


هنوز هم به آن فكر نميكنيم. راستش سوني صاحب اين IPيست, پس اين اتفاق نميوفتد مگر اينكه سوني دوباره آن را {براي ساخت ادامه} به ما برگرداند.

پس احتمالا شما فقط در صورتي به ساخت ادامه براي اين بازي فكر ميكنيد كه اين IP به شما داده شود و شما براي مالتي پلتفورم كردن آن آزاد باشيد؟

بله. مثل سازندگان ديگر كه .... نه.من قصد ندارم لفاظي كنم . {خنده}

نه,خواهش ميكنم ...

صنعت بازي هاي ويدئويي مثل صنعت سينما و فيلم نيست. در صنعت سينما كسي كه فيلمي ميسازد, بيشتر شهرت خود را به خاطر اثري كه عرضه كرده به خطر ميندازد, ولي در صنعت بازي خيلي فاكتور ديگر از روايت داستاني تا ... از همان ابتدا وجود دارد ولي همچنين كسي نيز در اين مسئول است.

خيلي رك بگويم, استوديوي ما يك استوديوي كوچك است. و ما تنها Kung Fu Chaos را براي Xbox و يك عنوان عظيم هم براي PS3 به صورت انحصاري كه ما در شرايطي بوديم كه سوني اين IP را در اختيار داشت و بايد تنها بر روي يك پلتفورم عرضه ميشد. ما خيلي زودتر تصميم خود را (مالتي پلتفورم بودن) گرفته بوديم ولي در مورد اين IP ما مجبور شديم آن تصميم را كنار گذاشته و كاري هم نميتوانستيم انجام دهيم.

به عنوان يك سازنده در UK چي فكر ميكنيد؟ آيا پيشرفتي مستقيم در كيفيت بازي ها در UK ميبينيد؟

فكر ميكنم بازيسازي در UK ,روي لبه ي پر مخاطره ي يك چاقوست.البته فكر ميكنم (Media Molecule) سازندگان LittleBigPlanet كار جالبي انجام داد و نقطه ي عطفي براي برگشت به روزهاي خلاقانه ي British در ساخت بازي هاي ويدئويي بود يعني زماني كه Populous وجود داشت و چيزهايي شبيه به اين.

ولي در كل من فكر ميكنم كه UK در حال رقابت با استوديوهاي بزرگ آمريكاييست. ولي هنوز اميد وجود دارد, من هنوز فكر ميكنم كه ما ميتوانيم اوضاع را مثل قبل كنيم. من فكر ميكنم نقطه ي عطفي كه ما داريم, وجود يك پايگاه عظيم از استعدادها و مهارت هاي فيلم هاست, مثل داستان ها و موزيسين ها و ... واين يك مهارت فوق العاده و مضاعف است و نسبت به New York و LA از اين جهت واقعا اينجا يك مركز فرهنگي براي جهان به حساب ميايد.

آيا شما هم احساس ميكنيد كه انقلاب 3D در صنعت بازي اتفاق بزرگ بعديست؟

بله.همينطور است.فكر كنم 3D در صنعت بازي خيلي مخوف تر و مهيب تر از چيزيست كه در صنعت سينما اتفاق افتاد.هنوز در صنعت سينما اين قابليت مقداري عجيب غريب است.وقتي كه در يك بازي 3D قرار داريد, فكر ميكنم با كنترل و با ادراك عمق خيلي معقول تر است. تنها مشكل اينجاست كه براي 3D حداقل به 60 فريم بر ثانيه و 720p رزولوشن احتياج است. ولي در اصل اين قابليت به رندرينگ 120 فريم در ثانيه و 1080p احتياج است كه كنسول هاي نسل حاضر با اين تنظيمات ميتوانند گرافيك خيلي تازه و ابتدايي را پردازش كنند.

هر نسل بايد بين 5 تا 10 بار قويتر از نسل پيشين خور باشد.پس با اين توصيفات , فكر ميكنم در نسل بعدي شاهد آن باشيم. و فكر ميكنم در مجموع انقلابي در اين صنعت باشد.

PS3 آپديت 3D خود را (3D firmware update) در تابستان خواهد داشت.پس فكر ميكنيد اين حركت براي اين قابليت نابهنگام و زود است؟

به نظر من تكنولوژي هاي فعلي محدود هستند. پس شما نميتوانيد چيزي كه شبيه Avatar (البته فيلم آن) باشد را تجربه كنيد. ولي فكر ميكنم نسل بعد اين اتفاق ميفتد و من به دنبال آن هستم.

فكر ميكنيد نسل بعد كي فرا برسد؟


فكر ميكنم كه مردم بايد خيلي منتظر بمانند تا نسل جديدي فرا برسد. فكر ميكنم آنها بايد تجربه هاي جديد و بازي هاي جديدي كه عرضه ميشوند را امتحان بكنند تا اين نسل نيز به راه خود ادامه دهد. من هم اميدوارم كه نسل جديد زود فرا نرسد, چون حداقل ميخواهيم دو بازي در اين نسل بسازيم.

................................................................................

*
خب اين صحبت ها در مورد محدوديت كنسول هاي نسل حاضر جنجال برانگيز بود ولي خب شايد درست و معقول به نظر برسد.طوري شايد كه حتي سوني هم تحت تاثيرش قرار گرفت.

killzone.jpg


Qore , Sony's downloadable PSN promotional series خبر از آپديت جديدي براي PS3 داد كه قابليت 3D را نمايش ميداد كه براي تابستان در دسترس خواهد بود. (منبع خبر The Gamer Access بود كه مهدي هم خبري در اين رابطه از VG247 قرار داد). كه در آن تعدادي از بازي هايي بزرگ PS3 كه شامل KZ2 نيز ميشد قرار داشت كه خبر از سازگاري با قابليت 3D در تابستان ميداد.اين بازي ها Gran Turismo 5, Little Big Planet, Wipeout HD Fury و Super Stardust HD بودند.
خب ولي سوني حرف خودش رو پس گرفت و وجود هرگونه عنوان 3D رو فعلا تكذيب كرد.

That last feature included interviews, footage from CES 2010, and a brief montage of SCEA titles intended as examples of what 3D gaming might encompass. It is hard to do justice to just how amazing 3D gaming looks in a 2D presentation—even in an HD product such as Qore.
وبعد
Unfortunately, our feature did not make it clear that the 2D game footage was included for demonstration purposes only. We apologize for the erroneous inference that 3D versions of LBP, Wipeout HD, Killzone 2, Gran Turismo 5 or Super Stardust HD are in production.


مرسي - GOOD LUCK
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر