مخلوطی از هردو
به چند دلیل.
اینکه 4 سال زمان و هزینه برای ساخت انجین که از پایه باشه و خیلی پیشرفته، منطقی نداره که فقط برای ساخت یه فرنچایز باشه. مخصوصا که تو دموش نمایش این بود که هر قابلیتی رو داره و نه فقط مخصوص هیلو. چون "معمولا" انجین که فقط برای یه بازی بخواد استفاده بشه رو در طول زمان کامل میکنن و 4 سال وقت روش نمیذارن که یه فرنچایز رو ساپورت کنه. البته این ماله گذشتس تقریبا دیگه. الآن انجینی وجود نداره که فقط مخصوص ساخت یه فرنچایز باشه. چون به صرفه نیست. بنابراین تمام هزینه ای که میشه باید جوری باشه که انجین هر نوع سبکی رو جواب بده. از Frostbite گرفته تا Creation و Unity و ...
مایکروسافت هم برنامش به خاطر Game Pass و stream هم به سمت فرست پارتی رفتنه که بتونن ساپورت کنن هردو رو. بنابراین باید هزینه لایسنس رو حداقل رو بیارن پایین و نیاز دارن که این استودیو ها بتونن باهم کار کنن. پس یه انجین داخلی باید داشته باشن. تنها انجینی هم که داره ساخته میشه همین هست.
Chirs lee هم یه جا به انجین گفت مایکروسافت انجین نه فقط هیلو. واسه همین منطقی تره که اینجین فرست پارتیشون باشه. Cry Engine که خیلی وقته از دور خارجه، انجین ترد پارتی هم جز UE و Unity نیست.
بازم میگم چیزی نیست که 100% باشه. چیزی که از لحاظ منطقی تر بودن و حرف هایی که در موردش به عنوان مایکروسافت انجین و اینا زدن، میگم
CryEngine تقریبا به طور کامل از دور خارجه. تمام اونایی هم که باهاش پروژه میساختن ازش کنار رفتن. آخرین بازی فکر کنم همین Kingdom come بود. بقیه حتی مثل Star Citizen سوییچ کردن رو آمازون. مشکل فنی هنر نیست که خودشون نداشته باشن. باید جوری باشه که همه بتونن استفاده کنن. دیگه از اینجین خودشونم نتونن درست استفاده کنن که هیچی
مایکروسافت دنبال استودیو ورشکسته که سال هاست یه بازی خوب که موفیتی از هیچ جهتی نداشته نیست. Crytek آخرین بازییه خوبش همون Crysis 2 بود. از اون موقع تا حالا هیچی که موفقتی داشته باشه نداشته. صرفا گرافیکی مهم نیست براشون. چون عامل فروش نیست. دنبال استودیو هایی هستن که با بودجه بزرگتر پتانسیل دارن موفق باشن. یا بیشتر AA با پتانسیل تبدیل شدن به استودیو AAA باشن. Compulsion پروژه هاش رو تموم کرده و تیم پشتش خوبه و همه این پروژه ها تنها مشکل بودجه داشتن. یعنی پتانسیل میتونه داشته باشه. اما یه استودیو ورشکسته و در حال حاضر ضعییف مثل Crytek نیست که پروژه Kickstart ش هم نتیجه نمیده و نمیتونه خروچی داشته باشه. Undead Labs هم من به شخصه اصلا علاقه ای بهش ندارم. اما برای مایکروسافت سود داشته برخلاف Ryse