مدیر مالی سونی می‌گوید که شرکت IP کافی ندارد

  • Thread starter Thread starter Adam
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Adam

عضو تحریریه
sonyip.jpg

سونی فکر نمی‌کند دارای مالکیت معنوی اریجنیال (IP) به اندازه‌ی کافی باشد. Hiroki Totoki، مدیر ارشد مالی سونی در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفت که این شرکت باید تمرکز بیشتری برای ساخت و ایجاد IP کند و حرکت رو به جلو داشته باشد و این فقط در یک بخش خاص نیست، بلکه در سراسر شرکت است.

او گفت: چه برای بازی‌ها، فیلم‌ها یا انیمه‌ها، تعداد IP زیادی که از ابتدا ایجاد کرده بودیم، نداریم. ما فاقد فاز اولیه (IP) هستیم و این برای ما یک مشکل است. هوتوکی در این مصاحبه اضافه کرد که سونی در یافتن مخاطبان جهانی برای محتوایی که قبلاً در بازار داخلی آنها محبوب شده‌اند، بهتر عمل کرده است.

از نقطه نظر بازی، سونی تعدادی IP فعال اریجینال برای پلی استیشن دارد. فرنچایزهایی مانند God of War ،Horizon ،Uncharted همچنان از سوی توسعه دهندگان فرست پارتی سونی موفق هستند. این شرکت همچنین دارای تعدادی عناوین فرست پارتی غیرفعال مانند Bloodborne (که سونی با همکاری FromSoftware ساخت)، Killzone ،SOCOM ،Resistance و غیره دارد.
 
آخرین ویرایش:
Yoshida had this to say as well: “A lovable IP can survive 30, 50, or 100 years. That is something we would like to make investment into for sustainable growth.”
Sony CEO saw The Super Mario Bros. Movie, says Mario is a beautiful and wonderful IP
منظور سونی فرنچایز بزرگ هست که نداره...
وگرنه تمام ناشرا ده بیست برابر اون عناوین اصلیشون ip دارند...ولی ارزش مالی خاصی ندارند...!!!!!!
 
Yoshida had this to say as well: “A lovable IP can survive 30, 50, or 100 years. That is something we would like to make investment into for sustainable growth.”
Sony CEO saw The Super Mario Bros. Movie, says Mario is a beautiful and wonderful IP
منظور سونی فرنچایز بزرگ هست که نداره...
وگرنه تمام ناشرا ده بیست برابر اون عناوین اصلیشون ip دارند...ولی ارزش مالی خاصی ندارند...!!!!!!
What??????
 
منظورش ایپی هست که بشه فرانچیزش کرد و ازش 5-6 نسخه ساخت و اگه 200 میلیون خرجش میکنی 500 تا دراره.
رفتن سراغ گس که بتونن با گس عمر هر بازی رو به 5-6 سال برسونن و ازش درآمد کسب کنن که موفقیت بالایی پیدا نکردن هنوز
__
عرضه ایپی به صورت فرانچایز بخاطر آشنایی سازنده ها با عنوان هم مدت ساخت و هم کاهش هزینه بدنبال داره
برا مثال استارفیلد 7 سال تو دست ساخت بود ولی برا مثال الدر پارسال رفته تو توسعه کامل و احتمال زیاد 2027 میبینیمش یا تو بدترین زمان 2028 .
بجای 7 سال یه فاز 4-5 ساله و اونم الدری که باهاش آشنا هستن و بهترم میفروشه.
_______
توتوکی
ایپی بفروش میخواد که با توجه به افزایش هزینه ساخت، سود خوبی برگردونه
ایپی که بشه ازش چندین نسخه درآورد.
______________
حرکت توتوکی منطقی هست ولی یکم دیر رخ داده.
این کارو باید چند سال قبل برنامه ریزی میکردن که اگه گاد بخواد تمام بشه یا آنچارتد چی جایگزینشون بشه یا کاری کنن که اینا داستانشون هی ادامه پیدا کنه.
البته میتونن از کیلزون استفاده کنن ولی بشرطی که مولتیش کنن. بازیای شوتر قابلیت اینو دارن فرانچایز بشن.
 
سونی یه چیزی مثل ماریو و زلدا میخواد که به قدری محبوب باشند که در مدیوم های دیگه نیز موفق هستند.

سونی همچنین فرانچایز هایی رو نداره که ۳۰ سال مردم باهاش خاطره داشته باشند.
سونی خودش رفته صحرای کربلا والا انقدر آی پی داره که تا چند نسل رو پوشش بده
 
  • Like
Reactions: TwistedFate
مشکل ipهای قدیمی ولی محبوبی که از آخرین عنوانشون خیلی سال می گذره شکاف نسلی ایه که با بخش زیادی از گیمرهای فعلی دارند. مثلا در مورد سونی واقعا twisted metal یا سایفون فیلتر چه اهمیتی برای گیمرهایی داره که شاید ده ساله دارن بازی می کنن؟ در مورد مایکروسافت هم همین وضعیت وجود داره conker جدید آرزوی قدیمی خیلی از ماهاست اما برای اکثریت گیمرهای امروزی یه سنجاب سفاک و خونریز بود و نبودش بی اهمیته :دی همین ریسک حتی برای ip در حال توسعه‌ای مثل perfect dark هم وجود داره وقتی بخش زیادی از گیمرها عملا خاطره‌ای با بازی ای که بیست سال پیش منتشر شده ندارند.

این حفظ ریتم یه فرنچایز یعنی فراموش نشدنش، در عین حال milk نشدنش و البته بزرگ تر شدنش کار فوق العاده دشواریه که کسی توش واقعا به گرد پای نینتندو نمی‌رسه.
 
يه بازى به سبك ماريو و دانكى كونگ و امثالهم رو ميشه سالها ساخت و صرفا با خلاقيت كيفيتش رو حفظ كنى.
يا حتى زلدا هم به نحوى جوريه با اينكه محوريت داستانى داره ولى اتكاى داستان بيشتر روى دنيايي هست كه خلق شده.
بازياى سونى متكى به داستان و روايت متمركز بر شخصيت هستن.
شايد دنياى كيلزون يكم همچين پتانسيلى داشت و حداقل ٢-٣ تا نسخه هم ميتونستن از زاويه ديد هلگاست ها بسازن.
هورايزون يه خورده خصوصيات زلدا رو داره از نظر داستان يونيورسال ولى بازم به نظر من اونقد جاى مانور نداره چون خبرى از اصطلاحا eternal entity ها نيست توش.
شما gow و كيلزون و انچارتد رو تا كجا ميتونى هى ازش بسازى؟ مگه اينكه براى يه چيزى مثل كيلزون بياى يه بخش مولتى پلير با ساپورت طولانى در بيارى.
بهترين گزينه واسه سونى كراش بود كه اونم قدرشو ندونست.
سك بوى و lbp هم خوب بودن ولى انداختنش تو چرخه باطل يجورايي.
رچت و اسلاى كوپر هم هستن ولى اون پتانسيل ماريويي رو ندارن.
اين آستروبات ميتونه همين ip باشه براى سونى ولى خب مهمه كه ولش نكنن.
 
  • Like
Reactions: SHAYAN1999
مشکل ipهای قدیمی ولی محبوبی که از آخرین عنوانشون خیلی سال می گذره شکاف نسلی ایه که با بخش زیادی از گیمرهای فعلی دارند. مثلا در مورد سونی واقعا twisted metal یا سایفون فیلتر چه اهمیتی برای گیمرهایی داره که شاید ده ساله دارن بازی می کنن؟ در مورد مایکروسافت هم همین وضعیت وجود داره conker جدید آرزوی قدیمی خیلی از ماهاست اما برای اکثریت گیمرهای امروزی یه سنجاب سفاک و خونریز بود و نبودش بی اهمیته :دی همین ریسک حتی برای ip در حال توسعه‌ای مثل perfect dark هم وجود داره وقتی بخش زیادی از گیمرها عملا خاطره‌ای با بازی ای که بیست سال پیش منتشر شده ندارند.

این حفظ ریتم یه فرنچایز یعنی فراموش نشدنش، در عین حال milk نشدنش و البته بزرگ تر شدنش کار فوق العاده دشواریه که کسی توش واقعا به گرد پای نینتندو نمی‌رسه.
تمام حرف شما درست اما غیر از این هست که خودم همین سونی به 2 تا ip بزرک خودش پشت پا زد و باعث شد که الان فراموش شده باشن(kill zone و resistance ) 2 تا ip که نه تنها در بخش داستانی و یک پتانسیل عظیم در بخش انلاین رو دارن ؟ در کنار اون پتانسیل تبدیل به شدن به انیمه و انیمیشن و حتی سریال و فیلم سینمایی هم دارن و باید از نسل قبل هم این اتفاق رخ میداد اما حتی به این 2 تا ip فکر هم نکردن بعدش پولا کجا خرج شده ؟ سلطان concord و چندتا شاهکاری که از الان نیموده fail شده هستن
 
تمام حرف شما درست اما غیر از این هست که خودم همین سونی به 2 تا ip بزرک خودش پشت پا زد و باعث شد که الان فراموش شده باشن(kill zone و resistance ) 2 تا ip که نه تنها در بخش داستانی و یک پتانسیل عظیم در بخش انلاین رو دارن ؟ در کنار اون پتانسیل تبدیل به شدن به انیمه و انیمیشن و حتی سریال و فیلم سینمایی هم دارن و باید از نسل قبل هم این اتفاق رخ میداد اما حتی به این 2 تا ip فکر هم نکردن بعدش پولا کجا خرج شده ؟ سلطان concord و چندتا شاهکاری که از الان نیموده fail شده هستن
به نظرم استودیوهای فعلی سونی منهای بانجی توان ساختن FPS با کیفیت مطلوب ندارند. علت ادامه ندادن کیلزون و رزیستنس هم همینه شاید. خود گوریلا هم نتونست کیلزون رو ادامه بده و با شادوفال شکست خورد. مسئله غیر از اراده‌ی سونی عدم وجود تیم سازنده ی کاربلد هم هست.
 
  • Like
Reactions: RoCoCo
چیزی نداره دستش خالیه. تنها خبرایی که ازش بیرون میاد یا کنسل کردن بازیهاست, یا تعدیل نیرو یا بستن استودیوهاشه.
وقتی بهشون واقعیات رو میگی میان تحلیل میکنن PS5 تو فروش سخت افزار با اختلاف جلوتره, 30% از سود بازیهای فلان شرکت میره تو جیبش و تنها مشکلش COD بود که حل شد.
حتما باید حرفای ما رو از دهن مدیران سونی بشنون تا مقداری از تعصب کالت فروکش کنه و باهاش کنار بیاد.
 
  • Sad
Reactions: Sepi_60

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or