گزارش مدیر اجرایی سابق Bethesda: بدون حمایت مناسب از سازندگان، سرویس های اشتراکی بازی پشیزی ارزش ندارند.

Tatsumaru

Searching For Light
کاربر فعال
Pete Hines معاون ارشد سابق بازاریابی و ارتباطات بین المللی Bethesda که در سال 2023 پس از 24 سال از حضور در این شرکت، اعلام بازنشستگی کرد میگوید:
"سرویس های اشتراکی بازی مانند گیم پس ایکس باکس به هیچ دردری نمیخورند، اگر سازندگانی که برای آنها تولید محتوی میکنند به صورت مناسبی حمایت نشوند."

او میپذیرد که بازنشستگی و دوری اش از Bethesda ممکن است به این معنی باشد که دیدگاهش به روز نیست. اگرچه در سال های دور، شاهد تصمیمات کوته بینانه ای بوده است که در حال حاضر مورد تایید قرار گرفته و به صورت راهبرد در آمده اند.
او اضافه میکند:
"سیستم های اشتراکی تبدیل به کلمه 4 حرفی جدید شده اند، درسته؟!! وقتی درباره سیستم اشتراکی صحبت میکنید که به محتوی وابسته است، اگر راهی برای ایجاد توازن بین نیاز این سیستم و افرادی که آن را اداره میکنند، با کسانی که برای آن تولید محتوی میکنند پیدا نکنید، با یک مشکل جدی رو به رو هستید."
"این تنش به افراد زیادی آسیب میزند. از جمله خود تولید کنندگان محتوی. زیرا در اکوسیستمی قرار گرفته اند که محصولاتشان را به صورت مناسب ارزش گذاری نکرده و از آنان قدردانی نمیکند."
gp11.jpg
24 years at Bethesda with Pete Hines – “There's no question that the company is not the same”
 
یه بحثی که واقعا بنظرم تو اینجور سیستما هست و غیر قابل انکاره محدود شدن قدرت گیمرا در زمینه حق مالکیتشون رو محصولیه که دارن پولش رو میدن.
شما فرض کن که اصلا در زندگیت هیچ بازی رو دوبار بازی نکردی بازم وقتی صاحب یه بازی هستی می تونی بفروشیش.
من نوعی بازی که ۴۰ سال پیش رو NES خریدم رو می تونم بفروشم. می تونم آتیش بزنم، هدیه بدم یا هر کار دیگه ای. خرید بازی به صورت دیجیتالی و یا اشتراکی این قدرت رو از من می گیره.

نکته بعدی محدود شدن قدرت انتخاب من در چیزیه قراره بازی کنم. وقتی من بازی رو می خرم ۱۰۰ در ۱۰۰ این قدرت رو دارم که چی بازی کنم یا بخرم. ولی تو سرویس اشتراکی من محدود به بازی هستم که بهم می دن.

در نهایت این سرویسا نکات منفیشون رو دارن و قرار بود با قیمت بی نهایت ارزونشون جبران کنن که عملا این اتفاق نیفتاده.

حالا اینکه کسی براش از دست رفتن این حقوق مهم نیست خوب نیست ولی اینکه از پایه منکرش می شه برام جالبه
حدودا ۲۰ ساله پی سی گیمر ها این حقوق رو دو دستی دادن دست عمو گیب اتفاقی هم نیفتاده تازه خودشون هم حق انتخاب رو از خودشون با افتخار سلب میکنن و به حفظ مونوپولی استیم کمک میکنن. هر وقت اونور اتفاقی افتاد واسه کنسول ها هم میفته.
 
به نظرم موضوع فراتر از سونی مایکروسافته، موضوع "خوشحالی" هست، موضوع ارزشی (!) هست، مشکل اصلی خوشحالی از چیزی هست که " خودشون دوست ندارند" حالا به هر دلیلی، خود اون "دلیل" مطلقا اینجا اهمیت نداره..

موضوع همون چه معنی داره هر روز تو این مملکت مهمونی باشه هست،

فقطم این نیست، اکثر کسانی که "عشق" بقیه رو تخریب میکنند، بازی فیلم کتاب داستان باور میتولوجی یا هر چی، مشکل اصلیشون فراتر از خود اون محتوا هست، مشکل این هست که "چرا از چیزی که من خوشم نمیاد؟ خوشت میاد؟"

چرا همرنگ من نیستی؟ چرا باور من رو باور نداری؟ چرا کافر هستی؟

مشکل به نظرم اینه... ریشه هزاران ساله داره... کاریشم نمیشه کرد حالا حالا ها...
شمیر کریتوس تو قبر اون عزیزی که مهمونی دوست نداشت و تو فرانسه گور ب گور شد.

به حق این روزای عزیز.
 
  • Love
Reactions: MrElectricWizard
حدودا ۲۰ ساله پی سی گیمر ها این حقوق رو دو دستی دادن دست عمو گیب اتفاقی هم نیفتاده تازه خودشون هم حق انتخاب رو از خودشون با افتخار سلب میکنن و به حفظ مونوپولی استیم کمک میکنن. هر وقت اونور اتفاقی افتاد واسه کنسول ها هم میفته.
در مورد مونوپولی استیم:
استیم که قطعا مونوپولی نشده ولی اگه خروجی کار اینطور نشون داده میشه دلیلش ضعف کمپانیهای دیگست.
یه رقیب درست و حسابی نتونسته خودش رو بیاره بالا که باهاش رقابت کنه.
اپیک که با پولپاشیش هنوز هم یه لانچره.

بهترین و باارزش ترین پلتفرم بعد استیم Gog هست که اونهم با سیاست در راه خدایی که پیش گرفته اصلا مسیر دیگه ای رو پیش گرفته و نمیخواد که وارد رقابت با استیم بشه.
 
حدودا ۲۰ ساله پی سی گیمر ها این حقوق رو دو دستی دادن دست عمو گیب اتفاقی هم نیفتاده تازه خودشون هم حق انتخاب رو از خودشون با افتخار سلب میکنن و به حفظ مونوپولی استیم کمک میکنن. هر وقت اونور اتفاقی افتاد واسه کنسول ها هم میفته.
خوب بنظرم مقایسه این دو تا خیلی درست نیست. اون دوران پی سی گیمینگ عملا مرده بود و صرفا پایرت می کردن. استیم یه جورایی پی سی رو زنده کرد.
با اون دید بخوایم نگاه کنیم اصلا کل گیمینگم از بین بره اتفاقی نمی افته. مردم به زندگیشون می پردازن.
بحث اینه که این روش در محموع به نفع مصرف کننده نیست. حداقل از نظر من
 
در مورد مونوپولی استیم:
استیم که قطعا مونوپولی نشده ولی اگه خروجی کار اینطور نشون داده میشه دلیلش ضعف کمپانیهای دیگست.
یه رقیب درست و حسابی نتونسته خودش رو بیاره بالا که باهاش رقابت کنه.
اپیک که با پولپاشیش هنوز هم یه لانچره.

بهترین و باارزش ترین پلتفرم بعد استیم Gog هست که اونهم با سیاست در راه خدایی که پیش گرفته اصلا مسیر دیگه ای رو پیش گرفته و نمیخواد که وارد رقابت با استیم بشه.

اگه ما چند دقیقه از دنیای یوتیوبر ها و PCMR ها خارج بشیم و امار واقعی بررسی کنیم مشخص می شه چرا رقیبی وجود نداره
1757441153127.png 1757441250519.png

استیم کلا 30 میلیون کاربر در کشور های غربی داره ( تنها کسانی که توانایی مالی و انگیزه برای خرید بازی های 70 دلاری دارن ) در عمل هم مشخص نیست که چند درصد از این 30 میلیون نفر بازی AAA میخرن :-??
به نظر من استیم کلا 10 تا 15 میلیون کاربر داره که حاضرا بازی های AAA بخرن :D بقیه PC گیمر ها هم به گروه های مختلف تقسیم شدن و فقط روی یه بازی خاص GAAS تمرکز می کنن ( Counter-Strike / Dota 2/ PUBG و... ) هیچ انگیزیی برای تجربه سایر بازی ها ندارن
اون 10 تا 15 میلیون نفر هم هر کدوم بالای 100 بازی روی استیم دارن و امکان نداره سراغ یه استور دیگه برن :D

مونوپلی استیم به خاطر کمبود تلاش رقبا نیست به خاطر کوچک بودن بازار / وفادارای دیوانه وار کاربر های استیم ( ظاهرا فعلا هم هیچ اتفاقی نمی تونه این ارتباط عاشقانه روی قطع کنه:D )
 
اگه ما چند دقیقه از دنیای یوتیوبر ها و PCMR ها خارج بشیم و امار واقعی بررسی کنیم مشخص می شه چرا رقیبی وجود نداره
View attachment 392102View attachment 392103

استیم کلا 30 میلیون کاربر در کشور های غربی داره ( تنها کسانی که توانایی مالی و انگیزه برای خرید بازی های 70 دلاری دارن ) در عمل هم مشخص نیست که چند درصد از این 30 میلیون نفر بازی AAA میخرن :-??
به نظر من استیم کلا 10 تا 15 میلیون کاربر داره که حاضرا بازی های AAA بخرن :D بقیه PC گیمر ها هم به گروه های مختلف تقسیم شدن و فقط روی یه بازی خاص GAAS تمرکز می کنن ( Counter-Strike / Dota 2/ PUBG و... ) هیچ انگیزیی برای تجربه سایر بازی ها ندارن
اون 10 تا 15 میلیون نفر هم هر کدوم بالای 100 بازی روی استیم دارن و امکان نداره سراغ یه استور دیگه برن :D

مونوپلی استیم به خاطر کمبود تلاش رقبا نیست به خاطر کوچک بودن بازار / وفادارای دیوانه وار کاربر های استیم ( ظاهرا فعلا هم هیچ اتفاقی نمی تونه این ارتباط عاشقانه روی قطع کنه:D )
من در مورد آمار نمیدونم ، خودت هم که اشاره کردی که فقط نظرت رو گفتی و دلیل موجهی براش نداری.
پس عبور میکنم.

ولی بحث وفاداری خب دلیل داره.
الان کاربرهایی که روی PSN یا Xbox طی سالها بازی خریدن و لایبرری ساختن حاضر میشن که اگه یه کمپانی دیگه روی کنسولشون شبکه جدیدی ارائه بده به همین راحتی سوییچ کنن روی اون و بیخیال اکانت و دوستان و کلا پروفایل گیمینگشون بشن؟
تازه اگه اون شبکه با ارفاق حتی 40-30 درصد از امکانات و ویژگیهای PSN یا Xbox رو هم نداشته باشه.
روی PC الان به این شکله.
نزدیکترین از لحاظ سرمایه و انگیزه اپیکه که از روز اول با انحصاری کردن بازیها به جای به دست آوردن دل کاربرهای استیم براشون خط و نشون کشید.
خودش هم که عملا یک لانچر معمولیه ، توسعه اون و آوردن امکانات ویژگیهای جدیدش هم که خیلی کند داره پیش میره.
چیزی هم اضافه نکرده که قبلش استیم نیاورده باشه سر میز.

البته که مثل همه پلتفرمها PC هم یکسری عاشق و سینه چاک دوآتیشه (master Race و ...) داره که خب طبیعیه.
ولی اگه واقعا آلترناتیو درست و حسابی دیگه قد علم کنه و مسیر درستی رو طی کنه حتما میتونه موفق بشه.
ولی بحث اینه که همون اول با یک غولی مثل استیم که طی بیش از 20 سال به اینجا رسیده باید رقابت کنه که خب سرمایه گذاری عظیم میخواد.

به نظرم مایکروسافت روی PC داره مسیر خوبی رو طی میکنه.
باید ببینیم در رقابتش با اپیک به کجا میرسن ، بعدش حتما میتونن برای استیم هم قد علم کنن.
 
  • Like
Reactions: m.a.t
من در مورد آمار نمیدونم ، خودت هم که اشاره کردی که فقط نظرت رو گفتی و دلیل موجهی براش نداری.
پس عبور میکنم.

ولی بحث وفاداری خب دلیل داره.
الان کاربرهایی که روی PSN یا Xbox طی سالها بازی خریدن و لایبرری ساختن حاضر میشن که اگه یه کمپانی دیگه روی کنسولشون شبکه جدیدی ارائه بده به همین راحتی سوییچ کنن روی اون و بیخیال اکانت و دوستان و کلا پروفایل گیمینگشون بشن؟
تازه اگه اون شبکه با ارفاق حتی 40-30 درصد از امکانات و ویژگیهای PSN یا Xbox رو هم نداشته باشه.
روی PC الان به این شکله.
نزدیکترین از لحاظ سرمایه و انگیزه اپیکه که از روز اول با انحصاری کردن بازیها به جای به دست آوردن دل کاربرهای استیم براشون خط و نشون کشید.
خودش هم که عملا یک لانچر معمولیه ، توسعه اون و آوردن امکانات ویژگیهای جدیدش هم که خیلی کند داره پیش میره.
چیزی هم اضافه نکرده که قبلش استیم نیاورده باشه سر میز.

البته که مثل همه پلتفرمها PC هم یکسری عاشق و سینه چاک دوآتیشه (master Race و ...) داره که خب طبیعیه.
ولی اگه واقعا آلترناتیو درست و حسابی دیگه قد علم کنه و مسیر درستی رو طی کنه حتما میتونه موفق بشه.
ولی بحث اینه که همون اول با یک غولی مثل استیم که طی بیش از 20 سال به اینجا رسیده باید رقابت کنه که خب سرمایه گذاری عظیم میخواد.

به نظرم مایکروسافت روی PC داره مسیر خوبی رو طی میکنه.
باید ببینیم در رقابتش با اپیک به کجا میرسن ، بعدش حتما میتونن برای استیم هم قد علم کنن.
کی گفته باید پلتفرم خاصی رو ول کنی؟ قرار نیست بیخیال چیزی بشی، صد تا لانچر همزمان نصب میکنی همه رو هم همزمان باز میکنی بینشون alt+tab میکنی کسیم کارت نداره. مشکل اینجاست که پی سی گیمر ها دوست ندارن یه استودیو یا ناشر بازی های خودش رو خارج از استیم عرضه کنه حتی روی پلتفرم خودش. این حرفای امکانات و فلان همش از بیخ الکیه. میخوای نهایت چند ساعت فلان انحصاری (که تازه اکثر سینگل پلیر هم هستن و فرندلیست و غیره هیچ ارزشی نداره) رو بازی کنی دوباره استیم رو باز کنی برگردی سراغ هزار تا بازی دیگه که قبلا خریدی. اصل امکانات استیم هم طوری هست که خود Valve اجازه میده روی هر گیمی استفاده کنی حتی بازی پایرت شده. حالا تو ایران که پلتفرم های دیگه همه فیلتر و تحریم هستن کاری ندارم طبیعیه آدم نخواد گیر VPN زدن و گند زدن به سرعت اینترنتش بیفته ولی خارج از شرایط خاص مثل ماها واقعا این رفتار ها معنی نداره.
وقتی میگیم انحصاری کنسولی بده بدیش اونجاییه که باید چند صد دلار اضافه خرج کنی، وقتی مفت و مجانی اپیک و یوپلی و EA و فلان و بهمان میذارن جلوت دیگه اونجا مشکل از راحت طلبیه.
GOG فلک زده خودشو به در و دیوار میزنه، لانچر اجباری نداره، DRM نمیذاره، بازی های قدیمی رو خودش پچ میکنه و یا باگ فیکس های فن مید رو باندل میکنه خودش ولی تهش بازم به لطف ویچر ۳ و سایبرپانکی که ملت رو استیم میخرن زنده ست
 
من در مورد آمار نمیدونم ، خودت هم که اشاره کردی که فقط نظرت رو گفتی و دلیل موجهی براش نداری.
پس عبور میکنم.

ولی بحث وفاداری خب دلیل داره.
الان کاربرهایی که روی PSN یا Xbox طی سالها بازی خریدن و لایبرری ساختن حاضر میشن که اگه یه کمپانی دیگه روی کنسولشون شبکه جدیدی ارائه بده به همین راحتی سوییچ کنن روی اون و بیخیال اکانت و دوستان و کلا پروفایل گیمینگشون بشن؟
تازه اگه اون شبکه با ارفاق حتی 40-30 درصد از امکانات و ویژگیهای PSN یا Xbox رو هم نداشته باشه.
روی PC الان به این شکله.
نزدیکترین از لحاظ سرمایه و انگیزه اپیکه که از روز اول با انحصاری کردن بازیها به جای به دست آوردن دل کاربرهای استیم براشون خط و نشون کشید.
خودش هم که عملا یک لانچر معمولیه ، توسعه اون و آوردن امکانات ویژگیهای جدیدش هم که خیلی کند داره پیش میره.
چیزی هم اضافه نکرده که قبلش استیم نیاورده باشه سر میز.

البته که مثل همه پلتفرمها PC هم یکسری عاشق و سینه چاک دوآتیشه (master Race و ...) داره که خب طبیعیه.
ولی اگه واقعا آلترناتیو درست و حسابی دیگه قد علم کنه و مسیر درستی رو طی کنه حتما میتونه موفق بشه.
ولی بحث اینه که همون اول با یک غولی مثل استیم که طی بیش از 20 سال به اینجا رسیده باید رقابت کنه که خب سرمایه گذاری عظیم میخواد.

به نظرم مایکروسافت روی PC داره مسیر خوبی رو طی میکنه.
باید ببینیم در رقابتش با اپیک به کجا میرسن ، بعدش حتما میتونن برای استیم هم قد علم کنن.
امار حدودی پلیر های استیم در هر کشور تو همون پست قبل فرستادم

کنسول یه پلتفرم بسته است و خریدار مجبور از سرویس شرکت سازنده کنسول استفاده کنه ( در همون پلتفرم بسته هم 20 تا 30 میلیون نفر XBOX رها کردن و PS4 / PS5 خریدن / اکانت PSN ساختن )

PC یه پلتفرم باز و کاربر مجبور نیست صرفا یه لانچر استفاده کنه اما تعداد محدودی از PC گیمر ها که بازی AAA میخرن عملا خودشون به استیم محدود کردن

عرضه یه لانچر جدید با امکانات استیم به سالانه 100 ها میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز داره ( هزینه سرور ها / قرارداد با ناشر ها / امنیت سایبری / تبلیغات و... )
لانچر جدید به چند سال زمان نیاز داره به سطح استیم برسه
حالا مشکل چیه ؟
90 درصد PC پلیر ها صرفا بازی های GAAS بازی می کنن :-?? 10 درصد باقی مانده هم حاضر نیستن کوچک ترین فرصتی به پلتفرم دیگه بدن
برای به وجود امدن رقیب استیم چند میلیون نفر باید از لانچر جدید استفاده کنن ( چنین چیزی 1 درصد هم اتفاق نمی افته ) سالانه چند تا بازی AAA هم بخرن ( با توجه به تجربه اپیک حتی یه بازی هم نمی خرن ) در شبکه های اجتماعی و یوتیوب به عنوان رقیب استیم معرفی اش کنن ( این هم بعید )

با این شرایط هیچ شرکتی دیوانه نیست 100 ها میلیون دلار اتیش بزنه و در مسیری قدم برداره که قطعا شکست می خوره :-??:D

مایکروسافت 10 سال پیش تلاش کرد شکست خورد و ظاهرا قراره اجازه بده استیم روی مینی PC جدید ( به عنوان XBOX بعدی معرفی می شه ) نصب بشه <:-P عملا داره کاربر های تشویق می کنه Xbox Live رها کنن به سمت استیم برن ( مایکروسافت دیگه مجبور نباشه به خاطر بکوراد برای 30 میلیون XBOX گیمر کنسول بسازه )
 
کی گفته باید پلتفرم خاصی رو ول کنی؟ قرار نیست بیخیال چیزی بشی، صد تا لانچر همزمان نصب میکنی همه رو هم همزمان باز میکنی بینشون alt+tab میکنی کسیم کارت نداره.
خب همین دیگه.
برای کسی که مثل خودت فکر میکنه استیم یک لانچر دیگست.
اما برای یکی که روش چندصد یا چندهزار بازی داره یک پلتفرمه.

تا وقتی که به استیم به عنوان یک لانچر دیگه نگاه میکنی خب هیچ کس نمیتونه قانعت کنه که بین اپیک استور، GOG ، استیم و یک لانچری مثل پلی نایت تفاوتی وجود داره.
روی این حساب بین بازی کرکی ، اشتراکی ، خرید اوریجینال روی استورها هم حتما تفاوتی نیست.
اصلا چرا بازیها رو روی استیم بخریم؟
کرکی بازی میکنیم که لانچر هم نخواد ، چه کاریه؟
ته این حرفت میرسه به این.
مشکل اینجاست که پی سی گیمر ها دوست ندارن یه استودیو یا ناشر بازی های خودش رو خارج از استیم عرضه کنه حتی روی پلتفرم خودش. این حرفای امکانات و فلان همش از بیخ الکیه. میخوای نهایت چند ساعت فلان انحصاری (که تازه اکثر سینگل پلیر هم هستن و فرندلیست و غیره هیچ ارزشی نداره) رو بازی کنی دوباره استیم رو باز کنی برگردی سراغ هزار تا بازی دیگه که قبلا خریدی.
این هم در ادامه همون طرز فکریه که میگه استیم یک لانچر دیگست.
من تو این چندسال اخیر چندباری بابت همین که مسئله اپیک استور رو میزنی تو سر PC گیمری که وابسته به استیمه نقل قولت کردم ولی اصلا نمیخوای دل بدی.

با اجازت من دقیقا همون PC گیمری هستم که به هیچ وجه روی استور دیگه ای روی PC پول برای بازی نمیدم.
یعنی ترجیهم اینه وگرنه همه بازیهای EA رو تا قبل اینکه برگرده به استیم خریدم ، همینطور بازیهای بلیزارد رو روی بتل نت.
چون آلترناتیو دیگه ای نبوده.
این برای باقی پلیرهای استیم و PC هم صادقه.
همه اونجا بازیهاشون رو خریدن ، هیچ کس نمیگفت که روی بتل نت یا اوریجین بازی رو نخرید چون سال بعد میاد به استیم.
طی تقریبا 10 سال هر PC پلیری که طرفداره بتلفیلد ،نیدفور اسپید یا فیفا بوده روی اوریجین بازیهاش رو خریده.
WOW پلیر ها ، دیابلو و استارکرفت بازها میلیون ها دلار روی بتل نت هزینه کردن ، حتما همه اینها اکانت استیم هم داشتن و پلیر استیم بودن.
کی میگه که پلیرهای استیم جای دیگه هزینه نمیکنن و بازیها رو نمیخرن؟

جوابش اینه که اون بازیها لانچر خود ناشر بوده و تصمیم ناشر بوده که این رو استور انحصاری خودشون منتشرش کنن.
من استیم گیمر خب آرزوم بوده که بازیهاشون رو روی استیم هم منتشر کنن ولی اکثر بازیهاشون رو که طرفدارشون بودم تو لانچ میخریدم.
میگم چون آلترناتیو دیگه ای نبود ، قرار نبود اون بازیها بعد یکسال برای استیم هم منتشر بشن.
پس فکر میکنی این فروش میلیونی بازیهای PC این کمپانیها رو کی رقم میزده؟
کنسول گیمرها روی PC فیفا و بتلفیلد میخریدن؟
یا دیابلوها ، استارکرفتها ، اورواچ رو مریخیها روی PC خریدن و پول شارژ ماهیانه WOW رو پرداخت میکردن؟

در نتیجه این موردی که داری اشاره میکنی فقط منظورت اپیک استوره که چرا پلیرهای استیم بازیها رو اونجا نمیخرن؟
این رو به استور دیگه بسط نده.
این رو نمیتونی به استورهای دیگه مثل بتل نت ، اوریجین ارتباط بدی ( یوبی که یه دوره کوتاه اینطور بود و خب برگشت).

حالا بزار من طرز فکر یه استیم پلیر که بالای 95 درصد بازیهاش رو تو استیم خریده برای چندمین بار برات توضیح بدم که چرا علاقه ای به خرید روی اپیک استور ندارم.
استیم برای من آرشیو بازیهامه ، پروفایل گیمینگمه ، پلی تایم بازیهام همه اونجاست ، اچیومنت بازیها (البته من اهل اچیومنت و... نیستم) ، اونجا تمام بازیهام رو با خانواده و دوستهام Share کردم(فمیلی شیر) .
برعکس چیزی که میگی تو انجمن های استیم کاملا درش فعالم ، شاید برای پلیری مثل تو این بی معنی باشه.
20 ساله که فرند لیستهام رو درش شکل دادم ، با هم بزرگ شدیم و کلی خاطره داریم.
از طرفی جشنواره هاش مثل استیم فست ، تخفیف های دوره ای و مناسبتی ، پلی تست هاش ، خرید کردن راحت و مستقیم ، مارکت برای خرید و فروش آیتم هاو... همه از سرویس های پر استفادمه.
اگه استفاده نمیکنی خب مشکلی نداره ، اما این رو به همه نسبت نده.

غیر از این بهترین ، پالیش ترین و یوزرفرندلی ترین استور روی پی سیه.
به نظرت یکی مثل من چرا باید بره بازیهاش رو روی اپیک استور بخره؟
لانچری که به جای اینکه چند میلیون دلار روی برنامش کار کنه و از این حالت لخت و کچل در بیاره ، سعی میکنه بره ناشرها و استودیهای دیگه رو بخره و بازیهاشون رو گروگان بگیره که پلیرهای استیم رو مجاب کنه که برن اونجا بازی رو بخرن!

باید دیوانه باشم که این کار رو بکنم.
صبر میکنم سال بعد برای استیم منتشر بشه و خب اگه خواستم بازی رو میخرم.
اون هم روی پلتفرمی که همه بازیهام رو خریدم ، تو لایبرریم بر اساس سبک مرتبشون کردم و با خانواده و دوستهام به اشتراک گذاشتم و... همه اونچه که بالاتر گفتم.

=========
اپیک تو این سالها اگه یه حرکت درست کرده باشه اون نقش ناشر رو بازی کردن برای Alan Wake 2 بود که اتفاقا کارش عالی بود ، دمش هم گرم.
به جای اینکه پول بپاشه و بازیهای ثردپارتی رو انحصاری یک ساله کنه از اول باید میرفت سمت ناشر شدن و با انحصاری کردن بازیهای خودش پلیرها رو مجاب میکرد که جذب استورش بشن.
همون کاری که EA ، بلیزارد و مدت کوتاهی یوبی انجام دادن و باهاش استور خودشون رو آوردن بالا.



باقی پستت رو هم دیگه جوابی براش ندم ، خیلی طولانی شد.
چیز جدیدی نمیتونم بگم که خودت ندونی و تو متن بالا نباشه یا کاربرهای دیگه عنوان نکرده باشن.
مطمئنا باز هم سر سری میخونی و اونچیزی که بهش باور داری رو تکرار میکنی.
ولی هدفم از نوشتنش این بود که این متن رو یه جایی بوکمارک کن و هر وقت برات سوال پیش اومد یا خواستی جایی کامنتی در این مورد بنویسی ... بیای یه دور دیگه بخونیش.
شاید نیاز نباشه این همه خودت رو تکرار کنی که بگی مشتری های استیم عجیب و غریب هستن و جایی غیر از استیم بازی نمیخرن.

==========
حالا من ازت یه سوال میپرسم ، چرا یکی مثل من باید به جای استیم روی اپیک استور بازی بخره؟
 
امار حدودی پلیر های استیم در هر کشور تو همون پست قبل فرستادم
خب آمار پلیرها رو فرستادی ، آمار تعداد بازیهای AAA که پلیرها روی استیم میخرن رو که نفرستادی.
برای همین میگم چون آماری از این نداری اینکه میگی روی استیم بازیهای AAA رو نمیخرن فقط همون نظر خودته.
خودت هم که گفتی این نظر منه:
به نظر من استیم کلا 10 تا 15 میلیون کاربر داره که حاضرا بازی های AAA بخرن بقیه PC گیمر ها هم به گروه های مختلف تقسیم شدن و فقط روی یه بازی خاص GAAS تمرکز می کنن ( Counter-Strike / Dota 2/ PUBG و... ) هیچ انگیزیی برای تجربه سایر
============
============
اما چیزی که با یه جتسجو به دست میاد و مشخصه اینه که میدونیم بازیهای بزرگی مثل Elden Ring/ Cyberpunk / Starfield روی PC موفقیت خیلی زیادی داشتن ، چه تو بخش پیش فروش چه بعد از انتشار که حتی رکورد هم زدن.
فروش اخیر MH Wilds یا Black Myth هم این رو تایید میکنه.
اصلا پی اعداد و ارقام اینها هم نریم و مقایسه نکنیم یا بگیم مشتری فلان بازی فقط چینیها بودن و...

خود کپکام بهطور رسمی میگه بیشترین فروش بازیهای ما روی PC هست و بیش از 50 درصد فروش اونها روی PC صورت میگیره(نگو فقط مانسترهانتر که REها، DMCها و ... رو هم شامل میشه)
حتی استراتژی خودشون رو از 2021 تحت نام "PC First" شیفت کردن روی PC.
آیا کپکام لایوسرویس/GAAS میسازه؟

خب اگه برآیند اینها رو ببینیم مطمئنا کمپانی های دیگه با نظرت که میگی بازیهای AAA روی PC فروش نمیرن خیلی موافق نیستن.
از طرفی این اشتباهه که فکر میکنی فقط پلیرهای غربی هستن که بازی AAA میخرن.
ولی برعکس تو آسیا مخصوصا همون روسیه ، چین ، کشورهای بزرگ دیگه مثل برزیل و... بازار PC دست بالا رو داره یا نهایتا با فاصله خیلی کمی پایینتره ، چون PC اونجاها بیشتر جا افتاده و ملت کمتر بازیهاشون رو روی کنسول میخرن.

بازی خوب باشه فروش میره ، به همین راحتی.
حالا میخواد روی کنسول باشه یا PC.
ایندی باشه یا AAA و...

در مورد اپیک گیمز و استیم و... هم که بالاتر پست دادم.
من خودم هم میگم که استور جدید هزینه زیادی میطلبه و کار هر کسی نیست.
ولی این دلیلش حتما عدم فروش بازیهای AAA روی استیم نیست که مابقی نمیان که با استیم رقابت کنن.
منی که PC پلیر هستم روی PC حرکتی که مایکروسافت داره با گیم پس انجام میده رو خیلی بیشتر از اپیک استور میپسندم.
یکی مثل من که اصلا حاضر نمیشد روی چیزی به غیر از استیم بازی کنه رو تونسته بکشونه به گیم پس.
خب این حتما نظر منه که میگم مایکرو روی PC به نسبت اپیک گیمز روی مسیر درست تری داره حرکت میکنه و تونسته پلیرهای استیم رو جذب کنه.
 
وقتی قوانین فروش دیجیتال مثل استیم جوری شده که کاربر فقط لایسنس استفاده رو داره. تو قوانین موقع نصب و خود استیم‌ میزنه قابل انتقال نیست.

این قوانین بیشتر به دیکتاتوری شبیه هست تا اینکه بخواید به گیمپس بگید کمونیستی! والا نه بازی به زور اومده تو گیمپس نه کسی که اومده ضرر کرده. اون شرکت ترد پارتی که فکر می‌کنه ضرر کرده، اگر گیمپس نبود همین پول رو هم‌ دستش رو نمی‌گرفت! اینکه MS بازی‌های بزرگ خودش رو می‌ذاره تو گیمپس قطعا می‌دونه ضرر و زیانش چقدره. با مولتی پلتفرم کردنش خیلی از هزینه‌‌ها جبران میشه.

حالا هر اسمی روش بذارید، بشخصه وقتی قوانین به این سمت میرن که حق فروش لایسنس استفاده از بازیم رو ندارم، ترجیح میدم از سرویس‌هایی مثل گیمپس استفاده کنم. بقیه هم قطعا همچین سرویس‌هایی راه میندازن. نمیشه با تغییرات پیش نرفت، مقاومت الکی عاقبتش شکست خوردن هست.
 
  • Like
Reactions: sopranus
وقتی قوانین فروش دیجیتال مثل استیم جوری شده که کاربر فقط لایسنس استفاده رو داره. تو قوانین موقع نصب و خود استیم‌ میزنه قابل انتقال نیست.

این قوانین بیشتر به دیکتاتوری شبیه هست تا اینکه بخواید به گیمپس بگید کمونیستی! والا نه بازی به زور اومده تو گیمپس نه کسی که اومده ضرر کرده. اون شرکت ترد پارتی که فکر می‌کنه ضرر کرده، اگر گیمپس نبود همین پول رو هم‌ دستش رو نمی‌گرفت! اینکه MS بازی‌های بزرگ خودش رو می‌ذاره تو گیمپس قطعا می‌دونه ضرر و زیانش چقدره. با مولتی پلتفرم کردنش خیلی از هزینه‌‌ها جبران میشه.

حالا هر اسمی روش بذارید، بشخصه وقتی قوانین به این سمت میرن که حق فروش لایسنس استفاده از بازیم رو ندارم، ترجیح میدم از سرویس‌هایی مثل گیمپس استفاده کنم. بقیه هم قطعا همچین سرویس‌هایی راه میندازن. نمیشه با تغییرات پیش نرفت، مقاومت الکی عاقبتش شکست خوردن هست.
اقا ببخشید بابت اسپم ولی این اواتارت خیلی نوستالژی هست :D

چه بازی یونیک و جالبی بود یادش بخیر، حالا نوستالژی صرفا حس و حال هست ولی واقعا دوران کلاسیک بازی ها خلاقیت زیادی داشتند، فکر کنم بخشی به کوچک بودن ابعاد بازی هام برگرده، دقت کنید بخش بزرگی از این بازی ها عملا اندازه یک مینی گیم در دوران مدرن هستند،

خیلی از بازی های شاخص سگا و حتی پی اس وان (قبل جنسیس بماند) امروز عملا مینی گیم هستند، و خب طبیعی هست که خلاقیت و منحصر به فرد بودن در ابعاد کوچک مثل یک مینی گیم راحت تر هست پیاده سازیش تا یک گیم بزرگ که مجبور هست تابع استاندارد های روز باشه، حتی ببینید یک مکانیسم که اجزای بزرگی داره مثل استخوان های اصلی معمولا بازه حرکتی کمتری دارند تا مکانیسم ریز مثل استخوان های ریز، مثلا بازو نسبت به کف دست یا انگشت ها، کلا ریز بودن دست رو برای حرکت بیشتر باز میگذاره...

همین گیم های بزرگ هم خیلی وقت ها خلاقیت هاشون حالت ریز و زیر مجموعه و صرفا بخشی از بازی بزرگ اصلی هست، مثلا میان به یک سبک ریشه دار و بزرگ مثل کامبت نوبتی، داج اضافه میکنند و این میشه یک خلاقیت به شدت جالب و روون،

یا میان به یک گیم پلی اکشن ار پی جی حالت داینامیک ترن بیسد اضافه میکنند و نتیجه میشه دیمنز دارک سولز (شما در دارک سولز و به طور کلی سولزلایک ها به شکل داینامیک و زنده تشویق میشی که نوبتی بازی کنی) یا مثلا میان طراحی مرحله و دنیای به هم مرتبط مار و پله ای یک مترویدوینیا رو وارد یک اکشن سوم شخص (ار پی جی یا غیر ار پی جی) میکنند و نتیجه میشه باز دارک سولز و خیلی از اکشن های ترد پرسن امروز که دنیای عظیم و به هم پیوسته و پازل مانند دارند...

در مقابل، عین قدیما که ابعاد کوچکتر یک بازی و هزینه کمتر و روند سریع تر ساخت میتونست دست رو برای خلاقیت باز بگذاره، امروز هم ایندی ها به عنوان وارث بازی های کوچک قدیمی، بهترین جا برای پیدا کردن خلاقیت و فضای یونیک در بازی ها هستند...

خلاصه اواتار جالبی داره یادش بخیر چه بازی بود و چقدر بازی یونیک داشتیم اون موقع ها :D خیلی از این یونیک هام فقط رو پی اس پی و هندهلد ها بودن...
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or