من حقیقتا ویژن مایکروسافت رو برای اینده ویدیوگیم نمیپسندم و سر همین دوست ندارم کل صنعت گیمینگ دست مایکروسفات بیوفته. اصلا هم بحث اینکه فلان بازی انحصاری میشه یا نه نیست.
بحث کلا پروسه ساخت ویدیوگیمه. مایکروسافت ثابت کرده توانایی مدیریت استودیو ها و IP هاشو نداره. بلایی که سر Rare و 343 اومد رو که به عینه دیدیم. هیچ تضمینی نیست که باقی IP ها هم همچین بلایی سرشون نیاد .
از اون طرف هم به این مدل پرداخت های اشتراکی مثل نتفلیکس و ... چندان خوشبین نیستم و مطمئن نیستم باعث رشد و سود بیشتر بقیه دولوپرا بشه و بازیای با کیفیت بیشتری ببینیم.
دوست دارم نظر دوستان مایکروسافت فن رو در این باره بدونم.
من برای استدیو ها نگرانی ها و امید هایم را می نویسم
1.
343i: این استدیو نشان داده توانایی ساخت یک بازی خوب را دارد و یک کمپین راضی کننده به مخاطب ارائه میدهد این چیزی هست که از این استدیو تا امروز دیدیم ولی خب مشخصه این استدیو نتوانسته شاهکار هایی مانند بانجی ارائه دهد
یکی از دلایلش از نظر من که این است که این بازی ها لور قدرت مندی ندارد یعنی یک لور دارد که میتواند یک قسمت را پوشش دهد ولی دیگر ظرفیت پوشش یک سه گانه و اسپین اف و.... را ندارد
مشکل دیگر این استدیو دستکم در این بازی این بوده که بازی روز عرضه تمام ویژگی های مورد انتظار مخاطب را نداشت ان لاینش به مرور تکمیل شد که خب همین به تجربه ی مخاطب اسیب زد البته این مشکل مربوط به مدیریت داخلی استدیو نیست مربوط به یک سطح بالاتر هست که انتظاری که از COD با ده هزار توسعه دهنده را از یک استدیو نهایت 500 نفره دارند
با این وجود این استدیو توانایی ساخت یک شاهکار را دارد اما همه چیز به مدیریت xbox بستگی دارد به نظرم تا اخر نسل به این بازی استراحت بدهند تا بتوانند روی یک لور قدرت مند و برطرف کردن سایر مشکلات زمان عرضه ی بازی کار کنند و با یک ایده ی قدرت مند وارد شوند
2.
کوالیشین: یکی از دوستان در تاپیک شوکیس مفصل توضیح داد چرا باید به این بازی استراحت داده شود حالا اگر حوصله داشتم میرم پیدا میکنم و اینجا نقل قول میکنم
پس از نیم ساعت پیداش کردم
مراسم بسیار عالی بود و مهمترین نکته اینه که تک تک تریلرها هوشمندانه کنار هم نمایش داده شدن و اصلا لحظه ای حس بورینگ بودن به مخاطب دست نداد، یادم میاد زمانی که hogwarts legacy معرفی شد ناخواسته به یاد fable افتادم و پیش خودم میگفتم چی میشد اگه فیبل چیزی مشابه این بازی بشه که خوشبختانه امشب به اون چیزی که درخواست کرده بودم رسیدم. در کل در دوره زمانه هستیم که بازیها ممکن حوصله سر بر و حس تکراری بدن یا به قول معروف been there done that باشن این مراسم مخصوصا با starfield خلافشو ثابت کرد. در کل نمایش پارسال هم عالی بود و حتی امسال بهتر از پارسال.
و اما در رابطه با Gears، برای اولین بار تو تاریخ GEARS OF WAR چیزی که سالیان سال فریاد میزدم که این سایکل سمی عرضه 2.5 تا 3 ریلیز چند بازی پشت سر هم یا همزمان که چیزی جز تاثیر منفی و مخرب بر روی فرنچایز با این اسکیل نخواهد داشت رو بیخیال بشید که بالاخره طلسمش شکسته شد و فکر میکنم شاید تنها کسی بودم که از نبود بازی تو مراسم خوشحال شدم، سال دیگه یعنی 27 ژانویه 2024 میشه 10 سالگی که Coalition فرنچایز Gears زیر دستشه که تو این 10 سال که میگذره 6 سالش 5 تا Gears دادن بیرون که یکی از غیر طبیعی ترین و ناسالمترین راهی بود که فرنچایز به این بزرگی هندل بشه که با این منوال خلاقیت عملا به حداقل خودش میرسونه و نتیجه میشه تکرار و مکررات که البته تمامی این تصمیمات هم مستقیما از راد فرگوسن نشات میگرفت و با رفتنش از استدیو فضای تنفس به استدیو و بازی داده شده، راد فرگوسن هرچقدر پردیوسر و مدیریت خوبی داشت و تونست تو 2.5 سال بازی روانه بازار کنه که حاوی مولتی پلیر بود ولی تصمیمات اشتباه بسیار زیادی هم داشت چه از لحاظ دخالتهای روایت داستانی ضعیف تا هدر دادن بوجه هایی که خروجی مثبتی نداشت مثل gears pop یا تا حدودی gears tactics (بازی خوبی بود ) و منحل شدن gears esports (کرونا بی تاثیر نبود ) به دلیل ضعیف عمل کردن Gears 5 که تمامی اینا میتونست صرف یک بازی بزرگ با دولوپمنت تایم 5 ساله میشد. متاسفانه تمام چیزایی که تو این چند سال گفتم خود راد فرگوسن داخل پادکست آنلاکد IGN اعتراف میکنه که دلیل اصلی که از coalition خارج شد به خاطر این بود که عادت به عرضه پست سر هم بازی ها داشت و اگه اینکارو انجام نمیداد حوصله اش سر میرفت و طبق گفته خودش تو شخصیتش بوده که بازی پشت سر هم بده و به خاطر اینکه قرار بود تا 5 سال بازی روانه بازار نشه استدیو ترک کرد.
حالا دلیل اصلی اینکه من اینارو گفتم چیه؟ از زمانی که راد فرگوسن رفته و کرونا هم رخ داد خیلی ها استدیو ترک کردن چه اونایی که واقعا تاثیر مثبتی بعد از لانچ gears 5 گذاشتن چه اونایی که تاثیر منفی داشتن که بیشتر تو حیطه narrative بودن و در حال حاظر هم دارن نیرو جذب میکنن با اینکه با کندی پیش میره، الان استدیو از لحاظ ساختار و فرهنگ زیر مدیریت mike crump برگشته به دوره black tusk با این تفاوت که چندین بازی عرضه کردن و تونستن تجارب بسیار زیادی تو این چندین سال بدست بیارن و از اون سنت سمی ریلیز پشت سر هم فاصله بگیرن، یه مصاحبه یکی دو هفته پیش هم از آرت دایرکتور بازی یعنی aryan hanbeck اومد که این یه تیکش واقعا بسیار مهم بود :
Strategies for Avoiding Burnout
I think we can mitigate burnout in a couple of effective ways. The first way is to make sure that we have realistic estimates for work we have signed up to do. Burnout is minimized if people have more breathing room in their day to day, leading to a more sustainable overall balance. The Studio Leadership Team also takes this into account at a macro level. It’s simply not healthy to sign the team up for project after project without the right amount of downtime.
در حال حاظر هم چیزی که بازی نیاز داره خلاقیت و ارائه ایده های جدید و این چیزی که با زمان توسعه منطقی قابل دست یافتنه، من نمیخوام هایپ کنم و در کل خروجی نهایی برام مهمه ولی فکر میکنم تو مسیر درستی قرار دارن. فکر میکنم سال 2025 سال بسیار خوبی برای ریلیز بازی باشه هرچند که خودم ترجیح میدم بره برای 2026 به مناسبت 20 سالگی فرنچایز.
3. rare: این بی انصافی هست اگر معیار را خوب بودن یک بازی را تعداد پلیرش در نظر بگیریم این استدیو را شکست خورده بدانیم (جمله سخت شد متوجه هستم
) ببیند به هرحال بازی پیلر داره و روی بازی خرج هم میکنند و این را هم در نظر بگیرد بازی F2P نیست.
راستی اش من خودم از این بازی منتفر هستم دلم میخواهد یک اتفاق غیرمترقبه رخ بده این بازی نابود شود
چون این بازی با توجه به لانج بدش الان یک بازی خوب هست نمیشه یک استدیو را بابت یک بازی خوب مجازات کرد ولی خب این بازی اش تایپ من و احتمالا شما نیست
4. ترن 10: حقیقتا به این استدیو امیدوارم هستم و مطمئن هستم تا بازی خوب مانند GT هست این استدیو مجبور است خوب باشد ورگنه GT از رویش با قدرت عبور میکند پس اینده ی شبیه ساز رسینگ چه برای سونی چه برای ایکس باکس تضمین شده هست
5. پلی گراند:
1.5. فورزا هورایزون حقیقتا با توجه به دی ال سی اخرش ناامید شدم امیدوارم کروموتوفست بازی خوبی شود تا اینا فکر نکنند جایشون تا ابد دست نخورده میماند
2.5. فیبل: حقیقتا شوکه شدم اگر محصول نهایی همین کفیفت را داشته و در ضمن بتواند به نسخه های اولیه وفادار بماند عالی هست
6. نینجا تئوری: من اصلا درک نمیکنم چطور استدیویی که 6 سال در حال ساخت یک بازی بوده هنوز یک گیم پلی از این بازی نشان نداده جدا تعجب برانگیز هست و احتمال خوبی من نمیدهم
7.موجانگ: از موجانگ هم اصلا راضی نیستم
8. برای بقیه هم حسش نیست بیشتر بنوسیم صرفا میخواستم با ایده های من در مورد اینکه در مورد استدیو ها چه فکر میکنم اشنا شوید
من این از وضع داخلی استدیو ها یک سرهم بریم سر مدیریت
1. مهمترین انتقاد من به مدیریت ایکس باکس متوجه جناب اسپنسر نیست متوجه مت بوتی هست ایشان توان مدیریت و نظارت استدیو های داخلی ایکس باکس ندارد و دستکم تا الان نداشته به هر دلیلی بازی هلبلید دو موفق نشد باید این بشر اخراج شود
2.انتقاد دیگر من متوجه فیل اسپنسر هست ببیند من یک زمانی میگفتم ایراد نداره مایکروسافت چند دیویژن داشته باشد اما با گند ردفال مشخص شد نه نمیشه
باید تحت هر شرایط برند bethesda softworks اثری ازش نباشد و همه ی استدیو ها زیرمجموعه xbox game studios شود اینجوری اکوسیستم قوی تر خواهد شد این جدا بودن نظارت را سخت کرده نمیدونم مسئول bethesda softworks کیه اونم باید پس از گند ردفال اخراج میشد اصلا توجیهی نداره یک زباله تمام عیار تحویل مخاطب دادن. یکی باید برای این شکست فاجعه بار اخراج مشد منتشر شدن چنین بازی ای توهین به مخاطب بود امیدوارم دیگر شاهدش نباشیم
با همین تفسیر هیچ نامی هم از اکتیویژن نباید بماند. اکتیویژن استدیوهای زیادی دارد باید این ها هم به زیرمجوعه ی xGS اضافه شوند
مدیریت استدیوها علاوه بر اینکه بتواینم مشکلات داخلی هر استدیو را بررسی کند ارتباط بین استدیو ها هم تقویت کند این الان نیست مایکروسافت قدم نسختش پس از نهایی شدن این خرید باید مرتب کردن و به روزسانی چارت استدیو هایش باشد اینجوری نباید فکر کند خوب فلان ناشر را میخریم میرازم بازی اش را انحصاری میکنیم و ... این اصلا قابل قبول نیست من که طرفدار مایکروسافت هستم در قدم نخست میخواهم اگر ماکروسافت توسعه دهنده ای را به خدمت گرفت ان را تقویت کند دقیقا کاری با بستدا کرد همه از تاخیر بستدا راضی بودند این بعنی موفقیت
مایکروسافت یک شکل مشخص از ساختار استدیو هاش ارائه دهد با خرید هر استدیو و ناشر کارش سخت تر میشود و خودم نیز مخالف خواهم بود نه اینکه مونوپولی میشه اینا نه
مسئله این است وقتی مدیر نتوانسته x تا استدیو را مدیریت کند یا دستکم یک ساختار مناسبی تدارک ببیند قطعا هر استدیویی جدیدی بار اضافه خواهد شد
3. مشکل بعدی من اینه که کاریزما در کل مدیریت ایکس باکس وجود ندارد در هیمن ویدئوی که در تاپیک سونی فن ها گذاشتم این بود که جیم رایان از برخورد با مدیر ژآپنی عرق کرده بود یا کورلی بارلوگ از بررسی بازی یوشیدا نگران بود کورلی بارلوگی که با چنان شجاعتی امد و فرمول موفق گاد او وار را تغییر داد در ایکس باکس این کاریزما نیست مدیر ننیجا تئوری هر روز سفره باید یک کشیده بخوره تو گوشش تا بیاد این بازی را بده بیرون دیگه گندش دراومد دیگه
اما امید من گجاست؟
امید من به شخص اسپنسر هست
اسپنسر دستکم به خوبی نشان داده انتقاد پذیر و مسولیت پذیر هست حتی اگر چیزی برگردنش نباشد پاسخگو خواهد بود. به حرف مخاطب اهمیت میده من این را می پسندم و همینم باعث شده که شاهد تغییرات مثبتی در استیدو های ایکس باکس باشم لاین اپ ایکس باکس به شدت غنی از تمام ژانرهای مختلف هست و بدون اکتیویژن در سال 4 تا AAA محقق شده این خودش نکته فوق العاده ای هست و طبق نمایش ها این بازی ها بازی های خوبی بودند حالا تا ببیاند ببینم چی خواهد شد
من در نتیجه به شما خواهم گفت من نمیتوانم به شما بگوییم ایا مایکروسافت در مسیر پیشرفت هست یا هنوز کار داره
چون نشانه های خوبی از پیشرفت در کارشان مشخص هست نشانه هایی هم هست که باید نگران بود
نگاه خود من اینه باید زمان داد ببینم چی میشود تو این بازه دستکم چندین بازی با کیفیفت داریم میتوان به شما توصیه کنم انان را تجربه کنی مسئله ی من و شما چندتا بازی نیست درونمایی کلی هست
من به نظرم اسپنسر تا اخر نسل فرصت دارد تا کفیفت و تنوع اپی پی های مایکروسافت را به جایگاه اصلی خود برساند
اما گیم پس
خیلی کوتاه میگم
من فقط یک پرسش از شما ایا شما به خاطر گیم پس در سال 2022 حاضر بودند کنسول xbox بخرید از این جهت گفتم 2022 چون کویر بود مسئله را امیدوارم متوجه شده باشی نگرانی ات در مورد گیم پس بلا موضوع هست کنسول 12 ترافلاپسی گیم پس اپشن برای گیمر هستن زمانی ارزشمند هستند که گیمی وجود داشته باشد
امیدوارم راضی کننده باشد
چون مهرداد پستتان را لایک کرد بود گفتم ایشان
@SiminSecret هم تگ کنم