View attachment 164553
مشخصات رسمی Series S و مقایسش با Series X
اگه بخواهیم مقایسه کنیم:
تو CPU که تقریبا مشابه همند. همونطور که می دونیم فید کردن یه GPU قدرتمند تر احتیاج به CPU با کلاک بالاتری داره ولی خب مایکروسافت واس اینکه کمترین مشکل واس لاجیک بازی ها و scalability پیش نیاد از کلاک نبستا مشابه استفاده کرده که حرکت خوبیه.
Gpu هم همونطور که شایعش بود ۴ ترافلاپس. درسته کنسول به عنوان 1440p تبلیغ می شه ولی این رزلوشن احتمالا تو بازی های کراس جن ببینیم. در ادامه نسل رزلوشن بیشتر 1080p خواهد بود. البته چون یه overhead مناسب داره، اگه رزلوشن بازی رو XSX کمتر از 4k هم بشه، واس ران کردن ۱۰۸۰ مشکلی نخواهد بود.
سرعت SSD هم که باز پیشبینی می شد یکی باشه، و خب باعث می شه عملکردش بین دو دستگاه یکی باشه و کار سازنده ها راحت.
مموری 10GB که تو ۲ بخش بررسیش می کنیم.
حجمش و سرعتش
حجم: مموری SS و SX همونطور که مشخصه ۶ گیگ اختلاف دارن.
ببینیم این اختلاف از چیه. از مموری SX که ۱۶ گیگابایته ۱۰ گیگ مشخصا برای GPU بهینه سازی شده و سرعت بیشتری داره. می دونیم و دولوپر ها قبلا گزارش دادن که به طور متوسط ۸۰ درصد حجم مموری گرافیکی رو تکسچر تشکیل می ده. این یعنی در هر زمان از ۱۰ گیگ مموری، ۸ گیگ تکسچره. با توحه به اینکه تکسچر های 4k حجمی ۴ برابری نسبت به 1080p دارن، پس این ۸ گیگ واس رزلوشن 4k می شه ۲ گیگ. این ۲ گیگ تکسچر+۲ گیگ که بقیه مموری گرافیکی+۶ گیگ مموری غیر گرافیکی= 10GB
البته سازنده آزاده هر جوری خواست از مموری استفاده کنه ولی به طور متوسط این اعداد صدق می کنه. استفاده از SSD پر سرعت تو کنسول های نسل جدید باعث می شه احتیاج به standby memory کاهش پیدا کنه. به همین دلیل حجم مموری بهتر استفاده می شه.
سرعت: آرایش چیپ SX رو که می دونیم، تو SS از ۳ چیپ 2GB@14gbps استفاده شده و ۱ چیپ 4GB@14gbps. با توجه به سرعت باس هر چیپ که 32bit باس کلی مموری می شه 128bit. ادرس هایی که داخل ۳ چیپ 2GB هستند و 2GB از ادرس هایی که داخل چیپ 4GB با باس کامل 128bit کار می کنن که باعث می شه این 8Gb آدرس با سرعت 224gbps کار کنن. 2GB ادرس باقی مانده تو چیپ 4GB فقط با باس ۳۲بیت تونه دسترسی پیدا کنه که می شه 56gbps.
اون 2GB ادرس با سرعت دسترسی پایین که مشخصا برای سیستم و os رزرو می شن. 8GB ادرس که با سرعت 224gbps قابل دسترسی هستند برای رزلوشن های 1080 و 1440p مناسب به نظر می رسه. PS5 برای مقایسه با قدرت GPU که تقریبا 2.5 برابر، پهنای باند ۲ برابری داره. ولی خب تو سری افکت ها و پردازش ها که bandwidth hungry هستند مثل ری تریسینگ ممکنه باعث شه برای حفظ پرفورمنس رزلوشن افت کنه.
با توجه به کار گیری Velocity architecture که می تونه پهنای باند رو تا ۲.۵ برابر بهتر استفاده کنه، مقایسه پهنای باند با نسل قبل معنای چندانی نداره چه تو SX و چه SS. (به احتمال زیاد PS5 هم از تکنیک های مشابه برای بهینه سازی bandwidth استفاده می کنه)