فیل اسپنسر از انحصاری نشدن بازی‌های Guitar Hero و Destiny برای ایکس باکس پشیمان است

  • Thread starter Thread starter Adam
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Adam

عضو تحریریه
spencerphill.jpg

فیل اسپنسر در مصاحبه اخیر خود فاش کرده است که ایکس باکس ساخت اولین بازی Destiny را به عنوان یک بازی انحصاری فرست پارتی قبول نکرده بود، که در عین حال گفت که بعضی از این انتخاب‌ها، بدترین تصمیمات مدیریتی در ایکس باکس است. در حالی که به نظر می‌رسد ایکس باکس تعداد بازی‌های فرست پارتی بزرگ زیادی را در اختیار ندارد، اما ایکس باکس در گذشته، می‌توانست قراردادهای انحصاری زیادی را امضا کند.

فیل اسپنسر اخیراً در Pax West 2024 شرکت کرد و در مورد تجربه خود در صنعت بازی تا آن زمان صحبت کرد. در قسمتی از این مصاحبه، اسپنسر فاش می‌کند که Bungie در اصل Destiny را به مایکروسافت پیشنهاد داده بود. اما به سمت Activision رفت و در نهایت توسط پلی استیشن خریداری شد.

مایکروسافت تصمیم گرفت که Destiny در انحصار ایکس باکس نباشد، که با توجه به اینکه سری Halo چقدر برای آنها خوب عمل کرده است کمی عجیب است. اگرچه این همه ماجرا نیست، زیرا اسپنسر همچنین فاش می‌کند که Guitar Hero نیز در ابتدا به ایکس‌باکس پیشنهاد داده شده بود، اما مدیران ایکس باکس باور نداشتند که این بازی موفق شود. اکتیویژن در نهایت هر دو بازی Destiny و Guitar Hero را منتشر کرد و هر دو به عناوین بسیار موفقی تبدیل شدند. در سال 2009، اکتیویژن ادعا کرد که Guitar Hero 3 پردرآمدترین بازی تمام دوران بوده است و زمانی که عرضه شد، در فروش از بازی‌هایی مانند Wii Fit و Black Ops پیشی گرفت و ادعا شد که Guitar Hero 3 تقریباً یک میلیارد دلار فروش داشته است. اسپنسر گفت: Guitar Hero اکنون به ایکس باکس بازگشته است، ممکن است زمان آن رسیده که تاریخ را کمی تغییر دهیم.

همچنین اسپنسر خاطرنشان می‌کند که در مورد امضای قراردادهای انحصاری، بعضی از تصمیمات و انتخاب‌ها نادرست بوده‌اند، که کاربر شبکه اجتماعی X (توییتر) nib95_ به برخی از این انتخاب‌ها، اشاره کرده است. او ویدیویی را به اشتراک گذاشت که به همه ما یادآوری می‌کند که Xbox می‌توانست بازی‌های Genshin Impact و یک بازی بدون نام از مارول و از همه مهم‌تر Grand Theft Auto 3 را انحصاری کند.
 
من از خورشت کرفس و انحصاری کردن بازی‌ها خوشم نمیاد اما لزوماً اونایی که بازی انحصاری می‌کنن یا خورشت کرفس می‌خورن آدم‌های بی‌وجدانی نیستن.
انحصاری کردن یا مولتی‌پلتفرم کردن هیچ کدوم به خودی خود یک عمل اخلاقی محسوب نمیشه.
رویه‌های تجاری ناسالم چیزیه که غیراخلاقی محسوب میشه.

مایکروسافت هم اگر منفعت تجاریش ایجاب می‌کرد، هرچه‌قدر لازم بود پول می‌داد تا مثلا Uncharted 5 برای آیفون ۱۶ انحصاری بشه.
خیلی فرق میکنه اینکه بیای با یک استودیوی همکاری کنی و از اول پروژه سرمایه گذاری کنی و کمک مالی و فکری و فنی و... بکنی تا بازی اون استودیو در آخر انحصاری بشه تا اینکه مثلا آخر سر بیای یک پول بگزاری روی میز و تا فلان استودیو بازیش برای فلان شرکت عرضه نکنه یا دیرتر عرضه بکنه یا روی گیم پس نیاد و...
خیلی فرق میکنه
 
کارشناسا و مشاورای داخل مایکروسافت نمی‌دونم واسه چی حقوق میگیرن. ماشاالله توانایی خیلی بالایی در گرفتن بدترین تصمیمات ممکن دارن. از اسپایدرمن و GTA3 گرفته تا Destiny، هیچکدوم رو لایق انحصاری شدن نمی‌دونستن.
 
کارشناسا و مشاورای داخل مایکروسافت نمی‌دونم واسه چی حقوق میگیرن. ماشاالله توانایی خیلی بالایی در گرفتن بدترین تصمیمات ممکن دارن. از اسپایدرمن و GTA3 گرفته تا Destiny، هیچکدوم رو لایق انحصاری شدن نمی‌دونستن.

تازه اگه اشتباه نکنم بر این باور بودن که بالدرز گیت ۳ هم آش دهن‌سوزی نخواهد شد :D
 
آخرین ویرایش:
دیده ده ساله بانجی اکتیویژن و سونی رو به غلط کردن انداخته بازم پشیمونه انحصاری نکرده؟ این دیگه کیه بابا :))
این زمانی هست که دستینی عرضه نشده بود.

تازه اگه اشتباه نکنم بر این باور بودن که یپبالدرز گیت ۳ هم آش دهن‌سوزی نخواهد شد :D
همچنین چیزی گفته نشده
 
نه فقط دستینی بلکه خیلی بازی های بزرگ دیگه هم بودن مثل GTA 3، بالدرز گیت ۳ و اسپایدرمن و... که لایق انحصاری ندونستن و بعدا این بازیها تو صنعت بازی ترکوندن و مجبور شدن بشینن و موفقیت های این بازیها رو تماشا کنن

اکثر این فرصتها ها هم تو دوره فیل اسپنسر از دست رفت. البته لازمم نبود حتما انحصاری بشن اما مایکروسافت میتونست از سازنده هاش پشتیبانی کنه و مانور زیادی برای تبلیغات رو این بازیها بده
 
آخرین ویرایش:
اگه درست یادم باشه مایکرو هوی رین هم میتونست داشته باشه ولی کانسپت بچه دزدی داستان رو نپسندید و رد کرد، یا قبل این مدیا مولکول رو (البته بعد اینکه وارد همکاری با سونی شده بودن) سعی کرده بودن بکشونن سمت خودشون ولی موفق نشدن و مدیامولکول به قرارداد و همکاری الردی اماده اش با سونی ادامه داد...

خیلی به نظرم اتفاق عجیب غریبی نیست چه بسا همون نسل هفت مایکرو تونست با موفقیت بخش مهمی از ترد پارتی هایی که کم و بیش اختصاصی پلی استیشن شناخته میشدن رو، مولتی پلتفرم کامل کنه ای بسا یه مدتی انحصاری 360...

این حرفای اسپنسر به نظرم هدف خاصی نداره و صرفا داره به فرصت های از دست رفته اشاره میکنه => به نوعی روضه میخونه :D

وگرنه مشخصا مایکروسافت این اشتباهات! خودش رو تو 4 سال اخیر جبران کرد و 2 تا ابرناشر و کلی ابرفرنچایز رو در اختیار گرفت و نهایتا انحصاری هم کرد،

نتیجه چی شد؟ شکست اهداف مایکرو و اکثر اون بازی ها (استارفیلد یعنی شکست، چون استارفید وارث شاهکار های بتزدا گیم استودیوز هست، کمتر از گوتی یا حداقل در حد گوتی بودن، براش یعنی شکست)

میخوام بگم مایکرو به نظرم در جایگاهی نیست که افسوس عدم انحصار طلبی های گذشته اش رو بخوره، زمانی این ظرفیت رو میداشت که مثلا استارفیلد حداقل در حد اف 4 موفق شده بود،

وگرنه در حال حاضر، باید خوشحال باشیم که مایکرو ابرشاهکاری مثل گرند دفت اتو 3 رو انحصاری پلتفرم های شکست خورده خودش نکرد، و باعث نابود شدن اینده بزرگ ترین فرنچایز تاریخ گیمینگ نشد...

باید خوشحال بود که نه تنها در گذشته استارفیلد نداشته؛ که در اینده هم نخواهد داشت (منظور انحصاری شدن بازی های شاخص برای اکس باکس)

زمانی این روضه ها اندکی منطقی بود، که مایکرو دست رو هرچی میذاشت طلا میشد، طلا هم منظور مسائل مورد علاقه سهامداران و بخشی از فن بوی های جدید، نیست، منظور موفقیت و منفجر کردن بازیه، یعنی مایکرو زمانی میتونست افسوس بخوره، که همه ی انحصار طلبی هاش نتیجه اش میشد بایوشاک یا مس افکت، نه وقتی نسل هاست حداقل 2 نسله نه بایوشاکی دیدیم نه مس افکتی، بلکه فقط شکست استارفیلد رو دیدیم...

*کاملا متوجه هستم که کمک فنی مایکرو به استارفیلد کلی کمک کرده، اما در مقابل انحصاری شدن استارفیلد بدترین ضربه رو به این نیو ای پی زد، و این برای بتزدا گیم استودیوز با سابقه بیگ وینر در مقابل امثال راک استار و ناتی داگ و راک استیدی و ولو و غیره، یعنی شکست...

هرچند به شخصه به شدت خوشبین هستم، که رویه جدید مایکرو و تمرکز رو بازی به جای تمرکز رو پلتفرم، و نتیجتا مولتی شدن بازی ها، باعث موفقیت بازی ها در اینده خواهد شد... مایکرو سونی نیست و نیازی نداره که رو پلتفرم مستقل خودش تمرکز کنه، مایکرو میتونه رو "همه" پلتفرم ها تمرکز کنه، هم به نفع خودشه هم ما...
 
اسپنسر چون میدونه همه چی تموم شده این حرفا رو میزنه و دیگه خیلی راحت در مورد تصمیمات اشتباه صحبت میکنه. وگرنه تا همین پارسال همون شعارها و دروغ‌های ضدانحصار خودشو میگفت و پشت پرده هم نسخه‌های PS5 بازیای بتزدا رو کنسل میکرد! :D

به همین قضیه Indiana Jones و روند معرفی‌اش توجه کنید همه چیز واضحه که توی فقط 1 سال چقدر همه چی تغییر کرده.
همین پارسال بود خبر رسمی از دادگاه اومد که اول قرار بود ایندیانا جونز به صورت مولتی پلتفرم عرضه بشه ولی بعد از خرید بتزدا، مایکروسافت معامله با دیزنی رو تغییر داده که دیگه شامل نسخه PS5 نشه!

حالا یکسال بعد خود مایکروسافت میاد تو گیمزکام به عنوان سوپرایز آخرشون بازیو واسه PS5 معرفی میکنه! انگار دیگه اصلا مخاطب اصلی‌شون ایکس‌باکس‌دارا نیستن! حتی نمیخوان تا زمان عرضه بازی واسه Xbox، وجود نسخه PS5 رو پنهان کنن تا این توهم بین گیمرا پیش بیاد که بازی انحصاریه و حداقل چند نفر بیان بخاطرش کنسول بخرن. از الان رسما واسه PS5دارا مشخص کردن که دیگه لازم نیست واسه بازیامون به خرید ایکس باکس یا گیم‌پس فکر کنید. حتی همین دیرتر عرضه شدن بازی هم بنظرم به خاطر اینه که کار روی نسخه PS5 رو دیر شروع کردن و تیم ماشین‌گیمز هم چندان بزرگ نیست، وگرنه اگه میتونستن مثل Doom همزمان عرضه‌اش میکردن.

خلاصه که چون دیگه اون دوران رقابت تموم شده اسپنسر میاد راحت در این مورد صحبت میکنه. وگرنه میومد میگفت نه خیلی هم تصمیماتمون عالی بوده و هدف ما دسترسی داشتن همه گیمرا به بازیاست و از این مضخرفات.
 
اکتیویژن رو خدا نزده ، cod زده کمر خودش و فنهاش رو شکونده.
چه آی پی هایی دستشه.
چرا پس دیگه نسخه ای از گیتارهیرو نمیبینیم ؟!

نه به اینکه هر سه ماه یک نسخه میداد بیرون و نه الان که کلا چال کردتش ، روش هم بتن ریخته که یه وقت هوس نکنه بخواد نسخه جدیدی ازش بدن.

به جاش بقول رضا @Annunaki ™ این بولشت اِوِر cod که شبیه ساز حرکت ببر و یوزپلنگه رو میبینیم.
تکذیب می کنم !
هیچ وقت نگفتم که این cod شبیه ساز ببر و یوزپنگه :-w :|
اما قطعا بولشت اِوِر هست :))
 
  • Smile
Reactions: m.d.makan

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or