[FONT=&] نکته:این مقاله علمی نیست و صرفا برای رد برخی شائبات در مورد فریم ریت چشم انسان از برخی مقالات علمی یاری گرفته ام و همچنین سعی شده است تا حد المقدور مقالات کوتاه شود تا حوصله شما سر نرود. [/FONT]
[FONT=&]همانطور که میدانید هر تصویر متحرک از تعدادی تصویر ثابت تشکیل شده که به صورت متوالی به نمایش در می ایند. این نمایش مسسلی وار در مغز انسان این تصور را ایجاد میکند که تصویر در حال حرکت است. طبیعتا هرچه تعداد تصاویر ثابت به وجود اورنده یک تصویر متحرک بیشتر باشد شما جزئیات بیشتری از حرکات را خواهد دید.و [/FONT][FONT=&]fps[/FONT][FONT=&] نیز تعداد فریمهای یک تصویر در ثانیه است. [/FONT]
[FONT=&]در اوایل عرصه فیلم صامت فریم ریت بین 16 تا 24 بود اما زمانی که دوربین در حال حمل با دست بود این نرخ تغییر میکرد که با تغییراتی که در تنظیمات رئوستات میدادند این نرخ را تغییر میدادند که این تغییرات که با افزایش فریم همراه بود باعث حرکات نامنظم میشد و در انتها به تغییر پروژکتورها انجامید.[/FONT]
[FONT=&]*1926 آغاز فیلمهای فیلمهای صدادار بود فریم ریت24 فریم ریت مناسبی برای تطبیق با صدا بود[/FONT][FONT=&]و زین پس تغییرات در صدا در وهله مهمتری نسبت به سرعت فیلم قرار گرفت و پیشرفت صدا از تصویر گوی سبقت را ربود.[/FONT]
[FONT=&]*توماس ادیسون اعلام کرد که 46 فریم حداقل فریم ریت مورد نیاز برای قشر بینایی است و پایینتر از آن باعث فشار به چشم میشود[/FONT]
[FONT=&]*24 فریم در ثانیه حداقل مطلق برای مشاهدعه تصویر به صورت یکپارچه در انسان است پس 24 فریم حداکثر نیست و حداقل است. پس برای انسانها از نظر بیولوژیکی 24 فریم لذت بخشتر از 48 فریم نیست.و سپس در 1941 فریم ریت 30 برای تلویزیونها آمد.و 60 فریم نیز با تلویزیونهای [/FONT][FONT=&]lcd [/FONT][FONT=&]آمد.[/FONT]
[FONT=&]برای حس تفاوت 30 و 60 فریم به این دو سایت مراجعه کنید.[/FONT]
30 FPS vs. 60 FPS Real game comparison
[FONT=&]http://frames-per-second.appspot.com/[/FONT]
[FONT=&]60 فریم اساسا از مانیتور [/FONT][FONT=&]lcd [/FONT][FONT=&] آمد و دلیل اصلی اینکه 60 فریم برای بازیهای ویدیویی استاندارد است رابطه ای با [/FONT][FONT=&]refresh rate[/FONT][FONT=&] مانیتورهای [/FONT][FONT=&]lcd [/FONT][FONT=&]صفحه تخت دارد که [/FONT][FONT=&]refresh rate [/FONT][FONT=&]آنها [/FONT][FONT=&]60hz [/FONT][FONT=&] میباشد اما دلایل دیگری نیز وجود دارد.[/FONT]
[FONT=&]دلیل اصلی [/FONT][FONT=&]refresh rate 60hz [/FONT][FONT=&]ارزانی و ساده بودن آن است مانیتورها همیشه به [/FONT][FONT=&]60 hz [/FONT][FONT=&]نچسبیده بودند[/FONT][FONT=&]بلکه مانیتورهای در فرکانسهای متفاوتی عمل میکردند و برخی از مانیتورهای crt در فرکانسهای [/FONT][FONT=&] hz[/FONT][FONT=&]240عمل میکردند سالها قبل از اینکه تلویزیونهای [/FONT][FONT=&]lcd [/FONT][FONT=&]در اتاق پذیرایی شما جای بگیرند.[/FONT]
[FONT=&]Refresh rate [/FONT][FONT=&] و [/FONT][FONT=&]fps [/FONT][FONT=&]دو نرخ مهم و متفاوتند بهترین و ایده آل ترین شکل زمانیست که این دو نرخ برابر هم باشند.[/FONT]
[FONT=&]در لینک زیر زمان پاسخگویی خود را به تصویر مشاهده کنید.[/FONT]
[FONT=&]/ [/FONT][FONT=&]Human Benchmark - Reaction Time Statistics[/FONT]
[FONT=&]حال به بحث ریاضی تفاوت فریمها بپردازیم [/FONT]
[FONT=&]33.3 میلی ثانیه زمان لازم است تا تصویر به مغز برسد و 3 میلی ثانیه نیز زمان میبرد تا تفاوت فریمها تشخیص داده شود.که این زمان برای 30[/FONT][FONT=&]fps [/FONT][FONT=&]میباشد.[/FONT]
[FONT=&]برای مقایسه با 300 فریم چون مانیتور آن 300[/FONT][FONT=&]hz [/FONT][FONT=&]موجود نیست امکان آن نیست اما با توجه به اینکه بالاترین [/FONT][FONT=&]refresh rate [/FONT][FONT=&]اکنون [/FONT][FONT=&]144hz [/FONT][FONT=&]است از آن استفاده میکنیم که 100% از [/FONT][FONT=&]300fps [/FONT][FONT=&]کندتر است در [/FONT][FONT=&]144fps [/FONT][FONT=&] رسیدن تصویر به مغز تنها 6.94 میلی ثانیه زمان میبرد.پس این زمان در[/FONT][FONT=&]300fp [/FONT][FONT=&] تنها 6.94/2.08=3.33 میباشد و 150 میلی ثانیه نیز زمان واکنش آگاهانه است پس برای محاسبه زمان مورد نیاز برای مشاهده 3 فریم در [/FONT][FONT=&]300fps [/FONT][FONT=&]داریم( 3.33میلی ثانیه زمان ارسال تصاویر به مغز+3میلی ثانیه زمان برای تفاوت فریمها * 3)+150 میلی ثانیه[/FONT]
[FONT=&]با توجه به این مطالب حال مقایسه میکنیم تا ببینیم در 258 میلی ثانیه در هر [/FONT][FONT=&]fps [/FONT][FONT=&]چند فریم قابل مشاهده است.[/FONT]
[FONT=&]تمام اینها گفته شد تا بگوییم برای مغز انسان هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد که بخواهیم نرخ فریم ریت را در نرخ مشخص مثل 60 نگه داریم .چشم به طورمداوم چندین پتابایت اطلاعات به مغز به راحتی میفرستد که ما آگاهانه به تنظیم رفتار و حرکات خود میپردازیم .
و تنها [/FONT][FONT=&]حس ما نسبت به سینمایی بودن [/FONT][FONT=&]24fps [/FONT][FONT=&]به شرطی شدن ما بعد از 90 سال برمیگردد[/FONT]
[FONT=&]نکته پایانی:این مطلب تنها به صرف برخی بازیبازان تازه کار است که فکر میکنند چشم انسان قابلیت مشاهده بیش از 30 فریم را ندارند.[/FONT]
[FONT=&]http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp-pdf-files/WHP169.pdf[/FONT]
[FONT=&]http://www.overclock.net/a/the-truth-about-fps[/FONT]
[FONT=&]همانطور که میدانید هر تصویر متحرک از تعدادی تصویر ثابت تشکیل شده که به صورت متوالی به نمایش در می ایند. این نمایش مسسلی وار در مغز انسان این تصور را ایجاد میکند که تصویر در حال حرکت است. طبیعتا هرچه تعداد تصاویر ثابت به وجود اورنده یک تصویر متحرک بیشتر باشد شما جزئیات بیشتری از حرکات را خواهد دید.و [/FONT][FONT=&]fps[/FONT][FONT=&] نیز تعداد فریمهای یک تصویر در ثانیه است. [/FONT]
[FONT=&]در اوایل عرصه فیلم صامت فریم ریت بین 16 تا 24 بود اما زمانی که دوربین در حال حمل با دست بود این نرخ تغییر میکرد که با تغییراتی که در تنظیمات رئوستات میدادند این نرخ را تغییر میدادند که این تغییرات که با افزایش فریم همراه بود باعث حرکات نامنظم میشد و در انتها به تغییر پروژکتورها انجامید.[/FONT]
[FONT=&]*1926 آغاز فیلمهای فیلمهای صدادار بود فریم ریت24 فریم ریت مناسبی برای تطبیق با صدا بود[/FONT][FONT=&]و زین پس تغییرات در صدا در وهله مهمتری نسبت به سرعت فیلم قرار گرفت و پیشرفت صدا از تصویر گوی سبقت را ربود.[/FONT]
[FONT=&]*توماس ادیسون اعلام کرد که 46 فریم حداقل فریم ریت مورد نیاز برای قشر بینایی است و پایینتر از آن باعث فشار به چشم میشود[/FONT]
[FONT=&]*24 فریم در ثانیه حداقل مطلق برای مشاهدعه تصویر به صورت یکپارچه در انسان است پس 24 فریم حداکثر نیست و حداقل است. پس برای انسانها از نظر بیولوژیکی 24 فریم لذت بخشتر از 48 فریم نیست.و سپس در 1941 فریم ریت 30 برای تلویزیونها آمد.و 60 فریم نیز با تلویزیونهای [/FONT][FONT=&]lcd [/FONT][FONT=&]آمد.[/FONT]
[FONT=&]برای حس تفاوت 30 و 60 فریم به این دو سایت مراجعه کنید.[/FONT]
30 FPS vs. 60 FPS Real game comparison
[FONT=&]http://frames-per-second.appspot.com/[/FONT]
[FONT=&]60 فریم اساسا از مانیتور [/FONT][FONT=&]lcd [/FONT][FONT=&] آمد و دلیل اصلی اینکه 60 فریم برای بازیهای ویدیویی استاندارد است رابطه ای با [/FONT][FONT=&]refresh rate[/FONT][FONT=&] مانیتورهای [/FONT][FONT=&]lcd [/FONT][FONT=&]صفحه تخت دارد که [/FONT][FONT=&]refresh rate [/FONT][FONT=&]آنها [/FONT][FONT=&]60hz [/FONT][FONT=&] میباشد اما دلایل دیگری نیز وجود دارد.[/FONT]
[FONT=&]دلیل اصلی [/FONT][FONT=&]refresh rate 60hz [/FONT][FONT=&]ارزانی و ساده بودن آن است مانیتورها همیشه به [/FONT][FONT=&]60 hz [/FONT][FONT=&]نچسبیده بودند[/FONT][FONT=&]بلکه مانیتورهای در فرکانسهای متفاوتی عمل میکردند و برخی از مانیتورهای crt در فرکانسهای [/FONT][FONT=&] hz[/FONT][FONT=&]240عمل میکردند سالها قبل از اینکه تلویزیونهای [/FONT][FONT=&]lcd [/FONT][FONT=&]در اتاق پذیرایی شما جای بگیرند.[/FONT]
[FONT=&]Refresh rate [/FONT][FONT=&] و [/FONT][FONT=&]fps [/FONT][FONT=&]دو نرخ مهم و متفاوتند بهترین و ایده آل ترین شکل زمانیست که این دو نرخ برابر هم باشند.[/FONT]
[FONT=&]در لینک زیر زمان پاسخگویی خود را به تصویر مشاهده کنید.[/FONT]
[FONT=&]/ [/FONT][FONT=&]Human Benchmark - Reaction Time Statistics[/FONT]
[FONT=&]حال به بحث ریاضی تفاوت فریمها بپردازیم [/FONT]
[FONT=&]33.3 میلی ثانیه زمان لازم است تا تصویر به مغز برسد و 3 میلی ثانیه نیز زمان میبرد تا تفاوت فریمها تشخیص داده شود.که این زمان برای 30[/FONT][FONT=&]fps [/FONT][FONT=&]میباشد.[/FONT]
[FONT=&]برای مقایسه با 300 فریم چون مانیتور آن 300[/FONT][FONT=&]hz [/FONT][FONT=&]موجود نیست امکان آن نیست اما با توجه به اینکه بالاترین [/FONT][FONT=&]refresh rate [/FONT][FONT=&]اکنون [/FONT][FONT=&]144hz [/FONT][FONT=&]است از آن استفاده میکنیم که 100% از [/FONT][FONT=&]300fps [/FONT][FONT=&]کندتر است در [/FONT][FONT=&]144fps [/FONT][FONT=&] رسیدن تصویر به مغز تنها 6.94 میلی ثانیه زمان میبرد.پس این زمان در[/FONT][FONT=&]300fp [/FONT][FONT=&] تنها 6.94/2.08=3.33 میباشد و 150 میلی ثانیه نیز زمان واکنش آگاهانه است پس برای محاسبه زمان مورد نیاز برای مشاهده 3 فریم در [/FONT][FONT=&]300fps [/FONT][FONT=&]داریم( 3.33میلی ثانیه زمان ارسال تصاویر به مغز+3میلی ثانیه زمان برای تفاوت فریمها * 3)+150 میلی ثانیه[/FONT]
30 FPS: 150 ms + 3x 36 ms (33 + 3) = 150 + 108 = 258 ms.
60 FPS: 150 ms + (3x 19.667) = 150 + 53 = 203 ms
90 FPS: 150 ms + (3x 14.111) = 150 + 42.33 = 192.33 ms
120 FPS: 150 ms + (3x 11.333) = 150 + 34 = 184 ms
144 FPS: 150 ms + (3x 9.9444) = 150 + 29.8333 = 179.833 ms
200 FPS: 150 ms + (3x 8) = 150 + 24 = 174 ms
300 FPS: 150 ms + (3x 6.333) = 150 + 19 = 169 ms
60 FPS: 150 ms + (3x 19.667) = 150 + 53 = 203 ms
90 FPS: 150 ms + (3x 14.111) = 150 + 42.33 = 192.33 ms
120 FPS: 150 ms + (3x 11.333) = 150 + 34 = 184 ms
144 FPS: 150 ms + (3x 9.9444) = 150 + 29.8333 = 179.833 ms
200 FPS: 150 ms + (3x 8) = 150 + 24 = 174 ms
300 FPS: 150 ms + (3x 6.333) = 150 + 19 = 169 ms
[FONT=&]30 FPS: 150 ms (conscious reaction time) + 3x 36 ms (33 + 3) = 150 + 108 = 258 ms, 3 frames viewed[/FONT]
[FONT=&]60FPS: 258 – 203 ms = 55 / 19.667 = 2.8 extra frames[/FONT]
[FONT=&]90FPS: 258 – 192.33 ms = 65.67 / 14.111 = 4.65 extra frames[/FONT]
[FONT=&]120FPS: 258 – 184 = 74 / 11.333 = 6.53 extra frames[/FONT]
[FONT=&]144FPS: 258 – 179.833 = 78.167 / 9.9444 = 7.86 extra frames[/FONT]
[FONT=&]200FPS: 258 – 174 = 84 / 8 = 10 .5 extra frames[/FONT]
[FONT=&]همانطور که مشاهده میکنید در [/FONT][FONT=&]300fps [/FONT][FONT=&]میشود 14.05 فریم بیشتر از [/FONT][FONT=&]30fps [/FONT][FONT=&] یعنی 17 فریم مشاهده کرد.[/FONT]
[FONT=&]تمام اینها گفته شد تا بگوییم برای مغز انسان هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد که بخواهیم نرخ فریم ریت را در نرخ مشخص مثل 60 نگه داریم .چشم به طورمداوم چندین پتابایت اطلاعات به مغز به راحتی میفرستد که ما آگاهانه به تنظیم رفتار و حرکات خود میپردازیم .
و تنها [/FONT][FONT=&]حس ما نسبت به سینمایی بودن [/FONT][FONT=&]24fps [/FONT][FONT=&]به شرطی شدن ما بعد از 90 سال برمیگردد[/FONT]
[FONT=&]نکته پایانی:این مطلب تنها به صرف برخی بازیبازان تازه کار است که فکر میکنند چشم انسان قابلیت مشاهده بیش از 30 فریم را ندارند.[/FONT]
[FONT=&]http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp-pdf-files/WHP169.pdf[/FONT]
[FONT=&]http://www.overclock.net/a/the-truth-about-fps[/FONT]
آخرین ویرایش: