طرفداران ژانر FPS

  • Thread starter Thread starter uriel
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

uriel

کاربر سایت
سلام به همه دوستان و کابرای بازیسنتر و علاقه مندان به صنعت بازیسازی و گیم.
دیدم جای این تاپیک خالیه توی انجمن گفتم اینجا افتتاحش کنم تا درباره این ژانر به طور خاص بحث و گفتگو کنیم چرا که پرطرفدارترین ژانر بازیسازی هست به زعم من و البته عناوین بسیار عالی و متفاوتی رو در طی سالیان شاهدش بودیم که بر مبنای دوربین اول شخص و ژانر تیر اندازی پی ریزی شدن.
خیلی دوست دارم ضمن اینکه علاقه مندیتون به بازی هارو بیان میکنین یه نیم نگاهی هم به پیکره بازی و و ساختش داشته باشین و فضای گفتگو طوری باشه که همدیگرو ترغیب کنیم به بازی کردن عناوینی که احتمالا به دلایلی سمتش نرفتیم و با آشنایی و شناختی که از نظرات همدیگه بدست میاریم میل به انجام دادنشون رو پیدا کنیم.

برای اینکه یه دایرکشنی هم به تاپیک بدیم شروع میکنیم به بررسی سال هایی که عناوین شگرف و تاثیر گذار ی برای این ژانر محسوب میشدن، کم کم بازی هارو توی سال های خودشون نقد میکنیم تا برسیم به بهترین ها و عقایید و سلایق متفاوت همدیگه تا بتونیم به صورت میانگین بهترین های این ژانر رو در تاریخ به طور موشکفانه تری بررسی کنیم.
سال هایی که میشه گفت عناوین این ژانر خیلی درخشان و عالی بودن کم نیستن، ولی به شخصه دوست دارم از سال 2007 شروع کنم که موج جدیدی به راه افتاد با عرضه بازی های گرافیکی، سینمایی، روایی و. گیم پلی محور و... این سال قطعا یکی از سال های تاثیر گذار این ژانر به حساب میاد با عرضه عناوینی مثل Call of duty modern warfare ، bioshock ، stalker، crysis ، unreal tornaument 3 ، clive barkers jericho و Halo 3 ، و enemy territorry quake wars و بسته orange box ( شامل team fortress 2 ، half life ep 2 و portal ) و ....
دوست دارم ابتدا در مورد این سال گفتگو کنیم. نظرتون رو بیان کنین تا بحث آغاز بشه، اینکه از دیدتون کدوم بازی تونست موفق تر عمل کنه، علل ضعف و قوت هاش، تاثیرگذاری ها و تاثیرپذیری ها، تحت الشعاع قرار گرفتن احتمالی بعضی عناوین توسط عناوین دیگر و.....
 
آخرین ویرایش:
این یکی‌ رو جدا کم داشتیم، با توجه به ظهور دوباره این سبک می‌شه کلی‌ بحث خفن هم انجام داد.:دی
معرفی‌ بازی‌هایی‌ که ممکن هست یه عده بازی نکرده باشن هم ایده خیلی‌ خیلی‌ خوبی هست، مخصوصاً تو سبک شوتر که کلی‌ بازی خفن تو این نسل و نسل قبل داشتیم.
نظر من که مشخص هست. به نظرم بهترین بازی‌های این سبک تواین این اواخر دوم و TF 2 بودن. دلیلش هم احیا شوتر واقعی‌. :دی
 
این یکی‌ رو جدا کم داشتیم، با توجه به ظهور دوباره این سبک می‌شه کلی‌ بحث خفن هم انجام داد.:D
معرفی‌ بازی‌هایی‌ که ممکن هست یه عده بازی نکرده باشن هم ایده خیلی‌ خیلی‌ خوبی هست، مخصوصاً تو سبک شوتر که کلی‌ بازی خفن تو این نسل و نسل قبل داشتیم.
نظر من که مشخص هست. به نظرم بهترین بازی‌های این سبک تواین این اواخر دوم و TF 2 بودن. دلیلش هم احیا شوتر واقعی‌. :D
titanfall 2 رو متاسفانه نشد بازی کنم هنوز ولی کاملا عنوان قابل احترامی هست با توجه به بازخوردها و ظاهرا vision جدیدی رو در طراحی گیم پلی ارائه داده :D. DOOM هم که دیگه نگفته پیداست چه اعجوبه ایه ...
اما دوست دارم یواش یواش بریم جلو تا برسیم به امسال :D. ببین من سال 2007 رو برای شروع آغاز کردم چون حس میکنم اون سال تمام بازی ها رفتن زیر سایه COD و موج جدیدی که به راه انداخت. من کماکان معتقدم بهترین شوتر اون سال stalker بوده و هست، البته با تمام ارادتی که به بقیه بازی ها من جمله بایوشاک و کرایسیس و... دارم:D. حالا چرا این حرفو میزنم؟ چون الان وقتی برمیگردی به بازی های اون سال میتونی کاملا حس کنی که چیزی که هنوز طعم fresh و تازه ی ژانر رو میشه توش حس کرد stalker هست. چیزی که بعد این همه سال بتونه satisfy ات کنه صحنه های بکر سینمایی و سرعت شوتینگ نیست، از دید من گیم پلی میتونه اون عنصر جاودانگی رو به بازی ببخشه. استالکر خیلی خیلی حرف برای گفتن داشت، اولین بازی OW واقعی توی سبک شوتر بود، جزو اولین بازی هایی بود که المان های RPG رو به بازی های این ژانر وارد کرد، هوش مصنوعی تعریف شده بود، diversity کاملا نمود داشت توی گیم پلی و گان پلی و.... واقعا وقتی میرم متای بازی رو نگاه میکنم بعد از این همه سال حالم بد میشه از صنعتی که اینجوری به عناوین شاخصش پشت میکنه، یعنی اینهمه اختلاف متا با عنوانی مثل cod برای من هیچ توجیه منطقی ای به جز جوگیری بوجود اومده از حال و هوای cod بین منتقدا نداره:D
 
بسیار جای این تاپیک خالی بود :دی @uriel ممنون برای ایجاد تاپیک. واقعا این سبک یکی از بهترین سبکها و لذت بخش ترین اونها است. انواع و اقسام بازی هم تو این سبک وجود داره
 
  • Like
Reactions: uriel
دوستان نظرتون راحب clive barker jericho چیه؟! :دی
سال ۲۰۰۷ متنوع ترین و بهترین سال برای اول شخص ها بود. این بازی کاملا خط فکری جداگونه ای برای خودش داشت، نه stalker بود نه crysis نه cod mw . واقعا یونیک و یکتا بود از لحاظ ارائه.
 
سال 2007 من واقعا با کرایسیس عجیب حال کردم. اولین چیزی که نظرم رو جلب کرد گرافیک خیلی خفن بازی بود که با اینکه PC انچنان قویی نداشتم ولی واقعا عالی و روون اجرا میشد بازی برای من. و اینکه قدرت های مختلف داشتیم کلا ازادی عمل خیلی خوبی میداد تو گیمپلی، اون زمان با این مورد خیلی حال کردم.
MW، Halo 3، Bioshock این سه بازی رو هم خیلی دوست داشتم ولی به نظرم اینقدر دربارشون صحبت شده، به نظرم حرف هام در موردشون یکجورایی تکرار به نظر میاد و میگذرم ازشون :D


برای سال 2016 به نظرم سال خوبی برای شوتر بازها بود ولی یک چیزی که من رو خیلی نا امید کرد هوش مصنوعی ضعیف titanfall 2 و battlefield 1 تو مراحل تکنفره بود. البته دووم هم هوش مصنوعی خفنی نداشت ولی خوب تو دیوار هم مثل این دوتا نبود. درسته که این دوتا بازی اصلا اساسشون روی مولتی پلیر بنا شده ولی به نظرم وقتی همچین پتانسیل خوبی برای ساختن یک بخش تکنفره عالی و خاطره انگیز وجود داره چرا باید ازش بگذرند و یک چیز دم دستی بدند بیرون. حتی برای اورواچ هم میشد بخش تکنفره فوق العاده جذابی بسازند با اون تنوع هیرویی که وجود داره چ چیزهایی ک نمیشد ساخت :( در کل این محو شدن بخش سینگل پلیر از تو بازیهای اول شخص رو اصلا نمیپسندم پارسال هم هیلو 5 با اون انتظاری که ازش میرفت واقعا داستانی خوبی نداشت و کل تمرکزشون رو بخش مولتی پلیر بود.

و در نهایت به نظرم Rainbow 6 واقعا یکی از بهترین شوتر های چند سال اخیر بود و به شدت حقش تو نمرات خورده شد. یکی از بهترین بازیهای تاکتیکی هست که تو عمرم انجام دادم و این همکاری تیمی که تو این بازی رخ میده واقعا عالیه. با توجه به سبکی که داره تنوع اپراتورهای بازی بینظره مثلا برای اورواچ با توجه به بیسی که داره میشه صد مدل هیرو ساخت ولی برای رینبو ساخت اپراتور های متنوع کار نسبتا سختیه.
پشتیبانی یوبیسافت هم برای بازی تا الان خیلی خوب بوده ولیکن سیستم پرداخت درون برنامه ای بازی یکم نامردی هست. درسته نقشه و اپراتور های جدید رو به اصطلاح رایگان میده ولی قیمت 25 هزارتایی برای اپراتور های جدید خیلی زیاد هست. مخصوصا اون اوایل که بلک برد و والکری امده بودند و به شدت قوی بودند نسبت به اپراتور های دیگه. البته این جدیدا هیبانا و اکو از همین اول تقریبا بالانس بودند و به نظرم یوبی درس گرفته از بازخورد منفی بازیکن ها نسبت به قدرت بیشتر اپراتورهای سیزن پس
 
سال 2007 من واقعا با کرایسیس عجیب حال کردم. اولین چیزی که نظرم رو جلب کرد گرافیک خیلی خفن بازی بود که با اینکه PC انچنان قویی نداشتم ولی واقعا عالی و روون اجرا میشد بازی برای من. و اینکه قدرت های مختلف داشتیم کلا ازادی عمل خیلی خوبی میداد تو گیمپلی، اون زمان با این مورد خیلی حال کردم.
MW، Halo 3، Bioshock این سه بازی رو هم خیلی دوست داشتم ولی به نظرم اینقدر دربارشون صحبت شده، به نظرم حرف هام در موردشون یکجورایی تکرار به نظر میاد و میگذرم ازشون :D


برای سال 2016 به نظرم سال خوبی برای شوتر بازها بود ولی یک چیزی که من رو خیلی نا امید کرد هوش مصنوعی ضعیف titanfall 2 و battlefield 1 تو مراحل تکنفره بود. البته دووم هم هوش مصنوعی خفنی نداشت ولی خوب تو دیوار هم مثل این دوتا نبود. درسته که این دوتا بازی اصلا اساسشون روی مولتی پلیر بنا شده ولی به نظرم وقتی همچین پتانسیل خوبی برای ساختن یک بخش تکنفره عالی و خاطره انگیز وجود داره چرا باید ازش بگذرند و یک چیز دم دستی بدند بیرون. حتی برای اورواچ هم میشد بخش تکنفره فوق العاده جذابی بسازند با اون تنوع هیرویی که وجود داره چ چیزهایی ک نمیشد ساخت :( در کل این محو شدن بخش سینگل پلیر از تو بازیهای اول شخص رو اصلا نمیپسندم پارسال هم هیلو 5 با اون انتظاری که ازش میرفت واقعا داستانی خوبی نداشت و کل تمرکزشون رو بخش مولتی پلیر بود.

و در نهایت به نظرم Rainbow 6 واقعا یکی از بهترین شوتر های چند سال اخیر بود و به شدت حقش تو نمرات خورده شد. یکی از بهترین بازیهای تاکتیکی هست که تو عمرم انجام دادم و این همکاری تیمی که تو این بازی رخ میده واقعا عالیه. با توجه به سبکی که داره تنوع اپراتورهای بازی بینظره مثلا برای اورواچ با توجه به بیسی که داره میشه صد مدل هیرو ساخت ولی برای رینبو ساخت اپراتور های متنوع کار نسبتا سختیه.
پشتیبانی یوبیسافت هم برای بازی تا الان خیلی خوب بوده ولیکن سیستم پرداخت درون برنامه ای بازی یکم نامردی هست. درسته نقشه و اپراتور های جدید رو به اصطلاح رایگان میده ولی قیمت 25 هزارتایی برای اپراتور های جدید خیلی زیاد هست. مخصوصا اون اوایل که بلک برد و والکری امده بودند و به شدت قوی بودند نسبت به اپراتور های دیگه. البته این جدیدا هیبانا و اکو از همین اول تقریبا بالانس بودند و به نظرم یوبی درس گرفته از بازخورد منفی بازیکن ها نسبت به قدرت بیشتر اپراتورهای سیزن پس

دقیقا راهی رو که crytek باید میرفت ادامه مسیر Farcry و crysis بود. البته من خدایی با شماره 2 هم خیلی حال کردم و شماره 3 هم برام بازی خوبی بود، ولی چیزی که هست کرایکت منحنی کاراش نزولی بود متاسفانه، بازی هاش از دید من هیچگدوم ضعیف نبودن به هیچ وجه ولی در قد و قواره خود crytek نتونستن ظاهر بشن بعد از crysis 1 متاسفانه. شماره اول کرایسیس که رو میشه یه چیزی بین دایکرشن cod و مثلا stalker بیان کرد، یعنی همونقدر که توجه به مقوله های بصری شده بود به همون اندازه هم توی بخش گیم پلی عالی دراومده بود ، گرافیک هم که هنوز بعد از 10 سال رقیب بازی های الان میتونه باشه انصافا :D. البته شخصا برای من عظمت stalker توی هیچکدوم از شوترهای اون سال نبود، یعنی تنها ضعفی که stalker داشت عدم بهینه سازی گرافیکش و باگ هاش بود که البته با توجه به وسعت چشمگیر zone قابل اغماض بود . سال 2007 کلا تمام شوترها فوق العاده بودن البته، هر کدوم شاخصه هایی داشتن که منحصر به فردشون میکرد ولی خب منتقدین خیلی ناشیانه و تحت تاثیر جو به راه افتاده متاسفانه بعضی بازی ها مثل استالکر رو نقد کردن.
rainbow 6 هم که یه تاکتیکال شوتر فوق العادس، و من بر خلاف نظر اکثریت معتقدم یوبی سافت یکی از بهترین توسعه دهنده های حال حاضر هست و با وجود حجم بالای کار و تولیداتشون به هیچ وجه عنوان ضعیف منتشر نمیکنن. raunbow 6 هم در کنار arma 3 و چند عنوان دیگه واقعا جزو قویترین تاکتیکال شوترهاست.
@uriel

علی جان با اجازه من لیبست ها و نظرات وبسایت ها را راجع به بازی های مختلف میگذارم.این بخش با من.هر چند اعتقادی به لیست نداری اما من انجام میدم.

مقاله

How DOOM and VANQUISH push the frontiers of what the shooter can do.

مررسی بهزاد جان، اتفاقا خیلی هم عالیه ، ممنون که زحمتشو میکشی، اگه لطف کنی و با قلم خوبت متون رو ترجمه هم کنی و قرار بدی که نور علی نور میشه و بسیار مفید فایده خواهد بود:):-bd.
 
titanfall 2 رو متاسفانه نشد بازی کنم هنوز ولی کاملا عنوان قابل احترامی هست با توجه به بازخوردها و ظاهرا vision جدیدی رو در طراحی گیم پلی ارائه داده :D. DOOM هم که دیگه نگفته پیداست چه اعجوبه ایه ...
اما دوست دارم یواش یواش بریم جلو تا برسیم به امسال :D. ببین من سال 2007 رو برای شروع آغاز کردم چون حس میکنم اون سال تمام بازی ها رفتن زیر سایه COD و موج جدیدی که به راه انداخت. من کماکان معتقدم بهترین شوتر اون سال stalker بوده و هست، البته با تمام ارادتی که به بقیه بازی ها من جمله بایوشاک و کرایسیس و... دارم:D. حالا چرا این حرفو میزنم؟ چون الان وقتی برمیگردی به بازی های اون سال میتونی کاملا حس کنی که چیزی که هنوز طعم fresh و تازه ی ژانر رو میشه توش حس کرد stalker هست. چیزی که بعد این همه سال بتونه satisfy ات کنه صحنه های بکر سینمایی و سرعت شوتینگ نیست، از دید من گیم پلی میتونه اون عنصر جاودانگی رو به بازی ببخشه. استالکر خیلی خیلی حرف برای گفتن داشت، اولین بازی OW واقعی توی سبک شوتر بود، جزو اولین بازی هایی بود که المان های RPG رو به بازی های این ژانر وارد کرد، هوش مصنوعی تعریف شده بود، diversity کاملا نمود داشت توی گیم پلی و گان پلی و.... واقعا وقتی میرم متای بازی رو نگاه میکنم بعد از این همه سال حالم بد میشه از صنعتی که اینجوری به عناوین شاخصش پشت میکنه، یعنی اینهمه اختلاف متا با عنوانی مثل cod برای من هیچ توجیه منطقی ای به جز جوگیری بوجود اومده از حال و هوای cod بین منتقدا نداره:D
Stalker بود، چیز عجیبی‌ بود. :دی
فکر کنم جزو اولین بازی‌هایی‌ بود که شوتر رو با نقش‌آفرینی تو سطح خیلی‌ بالایی ترکیب کرد، از منظر اتمسفریک هم جوری بود که بیشتر از بیست دقیقه نمی‌شد بازیش کرد.:دی
یه مشکلی‌ که Stalker داشت این بود که زمان بد رو پلتفرم بد اومد. اون زمان PC قدرت الان رو نداشت، اگه استیم تو اون دوران به این قدرت حضور داشت الان احتمالا وضعیت بهتری داشتیم.
 
Stalker بود، چیز عجیبی‌ بود. :D
فکر کنم جزو اولین بازی‌هایی‌ بود که شوتر رو با نقش‌آفرینی تو سطح خیلی‌ بالای. ترکیب کرد، از منظر اتمسفریک هم جوری بود که بیشتر از بیست دقیقه نمی‌شد بازیش کرد.:D
یه مشکلی‌ که Stalker داشت این بود که زمان بد رو پلتفرم بد اومد. اون زمان PC قدرت الان رو نداشت، اگه استیم تو اون دوران به این قدرت حضور داشت الان احتمالا وضعیت بهتری داشتیم.
بهترین صحبت و نظر رو دادی کاوه :D دقیقا جایگاه پی سی اونموقع ها به هیج وجه مثل الان نبود و باید اینو مدیون valve بود که با استیم یه همچین شرایطی رو برای pc ایجاد کرد.
از همه بدتر اینکه بازی واقعا توی هیاهوی cod و روند سینماتیک اون و همینطور قابلیت های اعجاب آور گرافیکی crysis به طور کامل محو شد. در حالی که الان اگر بازیش کنین واقعا انقلابی تر از تمام ویژگی های اون دوتا بازی هست. یه جوری مکانیسم ها و روند بازی رو ساختن که آدم شاخ درمیاره. در ضمن محیط های بازی اینقدر پر جزییات و شبیه به واقعیت ساخته شده که نظیر نداره. یادمه اون موقع ها یه نفر که یادم نیست الان کی بود میگفت من حتی میتونم دفتر کارم رو توی چرنوبیل استالکر پیدا کنم، یعنی به این شدت محیط های بازی رو از واقعیت الگو برداری کرده بودن :دی . نوع دیالوگ های بازی و انتخاب ها و آپگریدها و مدیریت کوله پشتی و... هم همونطور که گفتی کاملا داخل کردن عناصر آر پی جی به سبک اول شخص بود که فوق العاده عالی درآورده بودن. وسعت بازی هم آدم رو یاد فال اوت میندازه، هرچند که این بازی یه سال قبل از فال اوت ۳ منتشر شد :دی . اتمسفرش هم جزو ده تا اتمسفر برتر تاریخه به نظرم، کلا این اکراینی ها توی ساخت اتمسفر بی نظیرن :دی .
 
من بطور کلی زیاد به ژانر FPS علاقه ندارم ولی پسرعموم از قدیم بهم میگفت برو سراغ استالکر و منم چند ماه پیش رفتم و کاملا هم جذبش شدم...شاید بخاطر تلقیقش با نقش آفرینی که سبک مورد علاقمه و immersive sim بودنشه:Dاتمسفر بازی واقعا و به طرز وحشتناکی فوق العاده ست و کلا بازی عالیه:D
 
آخرین ویرایش:
در کل در خیلی از موارد استالکر نخستین قدم این ژانر محسوب میشده، دگرگونی وضعیت آب و هوایی و شرایط جوی متغیر، و همینطور قرارگیری و لود شدن دشمنا بصورت کاملا رندوم و غیر اسکریپت هم نخستین بار بود که توی ژانر FPS انجام داد این بازی، محال بود دو بار بازی رو انجام بدی توی یه منطقه و اتفاقای متفاوتی نیفته. لفظ انقلاب برای یه اثر خیلی خیلی بزرگه ولی من با قطعیت کامل میگم که stalker shadow of chernonyl یه انقلاب اساسی در ژانر شوتر به حساب میاد که درکش خیلی هم نیاز به تفکر و مقدمه چینی نداره، فقط کافیه یه بار خودت رو توی بازی غرق کنی ( که خواسته یا ناخواسته مبهوت دنیای بازی و تکنولوژی های خارق العادش میشی ). و اگه بخوام 10 بازی تاریخ که به شدت مورد بی مهری قرارگرفتن و underrate شدن رو نام ببرم قطعا استالکر جزو 3 بازی نخست این لیست قرار میگیره.

در قدم بعدی دوست دارم بریم سراغ clive barker jericho اثر کلایو بارکر که عنوان بدون نقصی نبود و مشکلات خودش رو داشت ولی از لحاظ درگیری با مخاطب و ارائه شیوه های نوین ( که البته برخیش ناکارآمد بود ) توی پیشبرد بازی موفق بود. این بازی هم توی جریان قدرتمند بازی های سال 2007 اونقدر دیده نشد که البته یه مقداریش برمیگشت به ضعف هاش و یه مقداریش هم برمیگشت به سلیقه و مخاطب پذیری بازی که چون یه عنوان به شدت تاریک و پرخشونت بود طبیعیه که میزان استقبال و فراگیریش نسبت به باقی شوترهای اون سال کمتر باشه.
 
آخرین ویرایش:
این مستند/مصاحبه رو از دست ندید: Youtube
یه مصاحبه‌ی خیلی جالب با John Romero هستش که از اوایل دوران کاریش توی id Software تا زمان حال رو توصیف می‌کنه و نکته‌های خیلی جالبی داره... چالش‌های ساخت DOOM، Wolfenstein 3D، Quake و جدا شدن از id و... هم هستش. همون مستندسازی که اون مستند سه قسمتی DOOM رو ساخته بود، زحمتشو کشیده و انصافا هم خیلی خوب دراومده. نکته‌ی جالب اینه که خود John هنوز DOOM 2016 رو فرصت نکرده بازی کنه! :|:D
 
در این چندسال اخیر خیلی از FPS ها شبیه یکدیگر شده اند! تیتان فال و کال آف ترکیبی از یکدیگر و با کمی اتمسفر کیلزون (مخصوصا در کال آف اخیر) _ بتلفیلد کمی این وسط دست به محتوا میزنه و میره به جنگ جهانی اول -دوم _ نهایتا دقت کنید اکثر FPS ها از کمبود و تکراری شدن محتوا و داستان رنج میبرن و همین باعث میشه یکی از یکی میزان ساعت گیم پلیشون کمتر و کمتر باشه _ میمونه بحث آنلاین ک هنوزم با گذشت 4سال سرورهای کیلزون جا سوزن انداختن نیست به دلایلی که خودتون میدونید:دی

بهترین سری FPS به نظر من کیلزون
 
  • Like
Reactions: amir code

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or