شبیه ساز همه کنسولها در یک پنجره ویندوز

amir_amd

Loyal Member
Oct 5, 2005
1,517
نام
امیر
با سلام
برای Raspberry Pi یک سری محیط های آماده هست که معمولا توسط emulation station و RetroArch ساخته شدن. توی اون با یک اینترفیس زیبا همه کنسولها و کامپیوتر ها هستند و هر کدوم را انتخاب کنیم میتونیم بازی کنیم
شاید معروفترینشون retropie باشه که البته برای x86 هم موجود هست ولی روی لینوکس کار میکنه و باید اول Ubuntu را نصب کنیم و بعد روی اون retropie را نصب کنیم.
برای ویندوز هر دو برنامه emulation station و RetroArch هستند ولی محیط اماده وجود نداره (یا من اونجوری ندیدم). اگر کسی موردی سراغ داره معرفی کنه

من اول میخواستم خود retropie را با استفاده از شبه سازی Raspberry Pi روی ویندوز اجرا کنم که البته با استفاده از QEMU میشه ولی سرعت و امکانات سه بعدی محدودی داره.

بنابر این گشتم تا با Batocera آشنا شدم. این پکیج پورت نیتیو روی x86-64bit داشت و با یک لینوکس مینیمال مستقیم از طریق USB بوت میشد و محیطی که میخواستم میداد.
ایمیجش را میشه دانلود کرد روی یک فلش بوسیله etcher یا Rufus رایت کرد و با اون فلش سیستم را بوت کرد. به هارد داخلی سیستم هم برای انتقال رام و ایمیج ها دسترسی دارید.

ولی من میخواستم توی ویندوز اجراش کنم پس رفتم سراغ VirtualBox و تصمیم گرفتم روی اون شبیه سازیش کنم و موفق هم شدم مراحل کار را مینویسم :
1-اول ایمیج Standard Desktop/Laptop نسخه 64 بیت را از Batocera.linux دانلود میکنیم و با استفاده از یک برنامه مثل winrar از حالت فشرده خارجش میکنیم. فرض میکنیم این ایمیج را در درایو D گذاشتید . در زمان نوشتن این متن آخرین ورژن batocera-x86_64-31-20210615.img نام داره.
2-ایمیج را باید به فرمتی تبدیل کنیم که VirtualBox بتونه بشناسدش . خوشبختانه خود VirtualBox یک یوتیلیتی قوی برای این کار داره. خط فرمان CMD را با دسترسی ادمین باز میکنیم (راست کلیک و Run as Administrator)
توی خط فرمان مینویسم یا از همینجا کپی کنید : "C:\ProgramFiles\Oracle\VirtualBox\VBoxManage.exe" convertdd D:\batocera-x86_64-31-20210615.img D:\bato.vdi

3-حالا باید سایز ایمیج را زیاد کنیم که بشه بایوس ها و ایمیج بازیها را اضافه کنیم توی خط فرمان مینویسم یا از همینجا کپی کنید :"C:\ProgramFiles\Oracle\VirtualBox\VBoxManage.exe" modifymedium D:\bato.vdi --resize 30000
اون عدد 30000 سایز ایمیج جدید ما به مگابلیت هست من ایمیج را گذاشتم 30 گیگ برای 200 گیگ باید بشه 200000 . بستگی به خودتون داره ولی زیر 20 گیگ نزارید.

4-حالا توی VirtualBox یک ماشین مجازی جدید تعریف کنید نوعش را windows 10-64bit بزارید و تنظیماتش را هم مثل عکسهای زیر بزارید. ورژن VirtualBox من 6.0.24 هست.ممکنه نسخه های بالاتر هم جواب بده ولی از این نسخه به بعد یک سری قابلیت های 3D کارت گرافیک حذف شده و اگر این نسخه را نگیرید ممکنه تنظیماتتون با من متفاوت باشه.
s1.JPG s2.JPG S3.JPG S4.JPG S5.JPG S6.JPG
و خلاصه اش میشه :
S7.JPG
5-حالا ماشین مجازی را اجرا کنید و اجرای زیبای اولش را ببینید.توی قدم اول باید BIOS را برای اجرای کنسولها کپی کنیم.
برای انتقال فایل داخل محیط اجرا شده با کیبرد دکمه SPACE را بزنید تا منو تنظیمات بیاد توی تنظیمات به NETWORK SETINGS برید و IP ADDRESS را یادداشت کنید :
S8.JPG S9.JPG
حالا به محیط ویندوز برگردید و توی ADRESS بار THIS PC یا هر جای دیگه اون آدرس را بزنید و قبلش هم دو تا \\ بزنید مثلا 192.168.1.63\\
S11.JPG S10.JPG
حالا از اینجا فایلهای بایوس را دانلود کنید و توی فولدر BIOS کپی کنید تا اینجوری بشه :
bios.JPG
6-برای کپی ایمیج بازیها به همون ترتیب به فولدر ROMS رفته کنسول و یا کامپیوتر خودتون را انتخاب میکیند . داخل هر فولدر یک فایل متنی هست که نوشته چه فرمتهایی ساپورت میشه.
بعد از کپی به منو GAME SETTINGS رفته و UPDATE GAMES LIST را بزنید یا یکبار ماشین مجازی را ریست کنید که اولی راحت تر هست.

7-این گزینه اختیاری هست ولی به زیبا شدن کمک میکنه. از SETTING منو SCRAPE میتونید براحتی باکس آرت ، فیلم دفترچه راهنما و... را دانلود کنید. فقط حواستون باشه اگر منبع فایل ها را screenscraper انتخاب میکنید که البته بهترین هم هست باید توی سایتش ثبت نام کنید و USER و PASSWORD بگیرید.
همچنین میتونید از منو UPDATES & DOWNLOADS هم THEME دانلود کنید و از UI SETTNGS انتخابش کنید.

از آتاری2600 تا تا PSP و PS2 براحتی اجرا شد
بالاتر را تست نکردم

سوالی بود در خدمتم.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر