سود بالای تخلف در بازار بازیهای رایانه‌ای/ قوانین بازدارنده‌ نیست

Young Tiger

کاربر سایت
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: اگر قیمت بازی‌‌های خارجی بالا برود بازهم میزان فروش بازی‌ داخلی‌ افزایش پیدا نمی‌کند، چون قوانین بازدارنده‌ای وجود ندارد و سود تخلف بیشتر از جریمه است. به گزارش خبرنگار مهر، حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای روزگذشته مهمان خبرگزاری بود و در گفتگویی مشروح به پرسش‌های خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های بنیاد و نبود کپی‌رایت و حقوق ثابت و بیمه و دیگر مشکلات بازی‌سازان پاسخ داد.به گفته مدیر مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، لین بنیاد، درپی رقابت با بخش خصوصی نیست و برآن است تا به جای آن‌که به طور مستقیم وارد عمل شود و با ناشران قرارداد ببندد از سیاست‌های کلان در ارتباط با بازی‌های رایانه‌ای حمایت کند و با تعامل با نهادها و سازمان‌های قانون‌گذار به ضوابط و قوانینی محکم در حمایت از بازی‌سازان داخلی دست پیدا کند.بیشتر تولیدکننده‌های ما بازار را نمی‌شناسندکریمی قدوسی، نبود یک اکوسیستم درست در صنعت گیم را بزرگ‌ترین مشکل این حوزه دانست و افزود: بیشتر تولیدکننده‌های ما بازار را نمی‌شناسند. بازی‌های رایانه‌ای تولید میشود اما فروش چندانی ندارد یعنی ما به تولید یک کار فکر می‌کنیم اما زمینه‌های لازم را فراهم نمی‌اوریم تا آنچه تولید کرده‌ایم به دست مخاطب برسد. از سویی دیگر، کپی‌رایت نداریم و بازی‌های خارجی را دانلود می‌کنیم و به قیمت بسیار اندک در اختیار مخاطب می‌گذاریم و زمینه‌های رقابت سالم میان بازی‌های داخلی و خارجی را از بین می‌بریم. معلوم است وقتی قیمت یک بلزی باکیفیت خارجی با قیمت یک دی‌وی‌دی خام برابر است، کسی سراغ خرید بازی ایرانی نمی‌رود.
مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به این‌که برخی بازی‌سازان معتقدند اگر قیمت بازی‌های خارجی گران و به قیمت واقعی‌اش نزدیک شود، مردم به سمت خرید بازی‌های داخلی گرایش پیدا می‌کنند گفت:حتی اگر قیمت بازی‌های خارجی بالا رود و به ۵۰ یا ۶۰ دلار هم برسد، اتفاق خاصی نمی‌افتد و میزان فروش بازی‌های داخلی بالا نمی‌رود. فقط کل بازار با کپی پر می‌شود. آن هم وقتی قوانین گزنده و بازدارنده‌ای در ارتباط با متخلفان وجود ندارد. وقتی من تخلف می‌کنم و مشکلم با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه برطرف می‌شود، ترجیح می‌دهم خلاف کنم و سود ببرم و جریمه‌اش را بپردازم.تخصیص عوارض بازی‌های خارجی به تبلیغ تولیدات داخلیکریمی قدوسی درباره تبلیغ بازی‌های رایانه‌ای گفت: قرار است عوارض فروش بازی‌های خارجی را به تبلیغ بازی‌های داخلی اختصاص دهیم. ضمن این‌که تفاهم‌نامه‌ای را هم با وزارت آموزش و پرورش امضا کرده‌ایم تا براساس آن بازی‌های رایانه‌ای را، به‌طور آزمایشی، در مدارس استان تهران و البرز توزیع کنیم اما هنوز از جانب آموزش و پرورش تماسی گرفته نشده است. مدیر عامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای به ضرورت توجه به رده سنی مخاطبان اشاره و بیان کرد: بالای ۹۰ درصد خانواده‌ها به تناسب میان رده سنی و بازی رایانه‌ای توجه نمی‌کنند و طرز تفکرشان این است که بچه‌شان نرود کوچه و بازی نکند. بی‌خبر از این‌که هر بازی به یک گروه سنی تعلق دارد.کریمی قدوسی همچنین وجود فروشگاه‌های تخصصی را ضروری دانست و افزود: ۳۴۰۰ واحد فروش در سطح شهر تهران وجود دارد اما هیپ‌کدام به طور تخصصی رفتار نمی‌کنند چون گیم به صنعت تبدیل نشده و بازار خوبی برای ان وجود ندارد. از سوی دیگر سیستم فروش سوپرمارکتی در ارتباط با بازی‌های رایانه‌ای جواب نمی‌دهد چون بازی با فیلم و موسیقی پاپ تفاوت دارد و نیازمند رد و بدل شدن یک سرس اطلاعات تخصصی است.او تربیت و جذب نیروی متخصص را یکی دیگر از اهداف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دانست و افزود: ما برای رسیدن به این منظور، انستیتو ملی بازی‌های رایانه‌ای را در تهران راه‌اندازی کردیم. نیمی از فارغ‌التحصیلان این مرکز، جذب شرکت‌های بازی‌سازی می‌شوند اما بودجه لازم برای راه‌اندازی انستیتوهای ممشابه در شهرهای دیگر را نداریم.گفتگوی تفصیلی مهر با مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها رایانه‌ای، به زودی منتشر می‌شود.

سود بالای تخلف در بازار بازیهای رایانه‌ای/ قوانین بازدارنده‌ نیست | مهرنیوز
 
آقا موضوع اصلا تکنولوژوی و موتور و بودجه و حمایت مالی و اینا نیست. ساختن یه بازی indie که دیگه چقدر تکنولوژی و هزینه میخواد ؟ SMB رو رسما دو تا دوست توی خونشون ساختن. Rouge Legacy رو هم همینطور. Braid Fez و ... اینا بیشترشون پروژه های تک نفره یا کمتر از پنج نفر بودن با کمترین حمایت و بودجه. از اینا گذشته To The Moon که دیگه رسما خنده داره تکنولوژی (!) بکار رفته توش. ولی بخاطر داستان و موسیقیش معروف شد. اینا استعداد و ذوق هنری و درک بازی سازی میخواد که توی ایران آسونتره که بشینی پات رو بندازی روی پات و بگی حمایت نمیشه ! انگیزه نداریم ! انگار برنامه نویس های انور آب از بدو تولد کیبورد طلا بهشون میدن. راستی خیلی از این سازنده هایی که گفتم تحصیلاتی توی زمینه گیم نداشتن پس تحصیلات هم نمیتونه بهونه خوبی باشه. میشه گفت همش هم (از طراحی گرافیک و برنامه نویسی تا تکست بوک های طراحی بازی) توی نت پیدا میشه اگر کسی میخواد چیزی رو یاد بگیره. ولی باز برمیگرده به استعداد و دید درست نسبت به بازی ها. کسی که میاد که مدل خیلی بی کیفیت از CoD درست میکنه کلا دید درستی نداره.

دقیقا مانند زمانی که PS1 یا سگا بود که چون تبلیغات کم بود و شبکه اچتماعی نبود سازنده ها کمتر در مورد سرانجام بازی هایی که می ساختند اطلاعات داشتند.

سازنده اگر خودش گیمر باشه و یه ذره شعور داشته باشه میفهمه چیزی که داره میسازه آشغاله یا نه. مثالت هم اتفاقا به ضرر سازنده های داخلی تموم میشه چون من تا حالا بازی ایرانی ندیدم که کیفیت یه سری از بازی های حتی سگا رو داشته باشه. با توجه به قدرت کنسول دارم این رو میگم وگرنه میدونم یه سری گرافیکشون از لحاظ تکنیکی بالاتره که خسته هم نباشن واقعا (!) ولی از دید گرافیک هنری و موسیقی و گیم پلی و خلاقیت و ... هنوز خیلی راه هست.
 
این بازی هایی که به عنوان بازی ایرانی در بازار وجود دارن بیشتر به یه شوخی بی مزه شباهت دارن تا بازی.بعد چه طور انتظار دارن که من یعنی استاد وقت با ارزشم رو صرف این بازی ها کنم
یه بار یه بازی ایرانی به اسم کوهنورد خریدم.اولش باید کد میزدی تا وارد بازی بشه .من یه پیام بهشون دادم کد رو برام فرستادن،هر چقدر واردش کردم گفت اشتباهه منم دیگه پشت دستمو داغ کردم که گول اینا رو نخورم
 
آخرین ویرایش:
استدیو هایی مثل ناتی داگ و بانجی رو واقعا نمیشه با ایرانی ها مقایسه کرد. توی آمریکا (بر فرض) 500 هزار نفر توی صنعت بازی کار میکنن که از این تعداد بهترین ها و مستعد ترین ها میرن توی این جور استدیوها. به قولی هرکی رفته اونجا کاملا غربال شده و از ***** گذشته هست. توی ایران فکر نکنم کل کسایی که توی صنعت گیم کار میکنن از 1000 نفر بیشتر باشن.


بحث اصن ناتی و ایران و آمریکا نیست :دی بحث نحوه ی تلاش برای رسیدن به هدفه. اگه یه استودیوهایی مثل ناتی و بانجی و فلان هست که به قول تو از بین کلی آدم غربال میشن ، یه سری استودیو هم داریم که توی شرایط خیلی بدتر از استودیوهای ایرانی دارن کار میکنن. کسایی هستن که اگه اوضاع بازیسازی توی کشورشون بدتر از کشور ما نباشه بهتر هم نیست ، ولی بازیایی تولید میکنن که حداقل پا به پای بازیای روز جلو میان. متاسفانه توی ایران ملت می خوان ره صد ساله رو یه شبه برن ، که هیچ جای دنیا شدنی نیست :دی
 
یعنی فقط منم که ترجیح میدم هموطنان عزیزم واسم جوک توی تلگرام بفرستن؟ :d
نمیخوان آشغال بازی در بیارن ولی هر قومی رو برای کاری ساختن، ماها استعداد اصلیمون تو دلقک بازی و وانمود کردن اینه که همه چیز خیلی Funny و باحاله....
حالا بازی بسازن....چی میشه؟ اینهمه بازی Quality از کشورهای دیگه میاد بیرون....اینا لطف کنن همین منبع Fun مارو درشو تخته نکنن....بازی ایرانی ساختن بخوره تو سر کچلشون.
 
مشکل کمبود استعداد و خلاقیت نیس ... موضوع اینه که با بازی که ساختی اینجا میخوای به کجا برسی ؟ چقدر حمایت میکنن . . هر کوفتی بسازی هزار تا بحث مجوز و اینجور مسائل هست ... الان واقعا چند تا فیلم ساز و موزیسین که اجازه فعالیت داره کاراش واقعا خوبه؟ مشکل از یه جا دیگس که اینجا جای بحثش نیس ..
 
درسته. امکاناتی که یه بازی سازی ایرانی میتونه داشته باشه تو آمریکا نمیشه داشت! تو ایران میشه یه شرکت زد و از هزاران برنامه مورد نیاز به صورت مجانی در یه شرکت رسمی استفاده کرد و کسی کارت نداره اما تو آمریکا باید حتی ویندوز سیستم های شرکت هم اورجینال باشه.
 
خیلی از دوستان نکات بسیار مهم و مفیدی رو در پست هاشون اشاره کردن. (البته اگر گوش شنوایی باشه که بعید می دونم اصلا متولیان بومی این صنعت تو باغ باشن) ولی یکی از نکات بسیار مهمی که به نظرم اومد اینه که اینا هنوز نتوستن بخش فرم رو در هنر بازی سازی حتی در حد متوسط پیاده کنن، با این حال مصرانه گیر دادن به مفاهیم و concept ها و propaganda و از این جور مسائل. شما نمیتونید با یک فرم ناقص به مفهوم برسید. اول بایستی فرم در حدی نسبتا ایده آل باشه، بعد برای مفهوم مورد نظر روش کار کرد. مفهوم هم زاییده فکر خلاق یک سیستم هست، نه اینکه توسط فلان ارگان خاص به سازنده های غربی دیکته بشه ( البته گاهی میشه اما به صورت سیاست کلی کمپانی نه سلیقه شخصی و نوع نگاه سیاسی یه اسپانسر یا ارگان به فلان مقوله) بلکه زاییده تفکر خاص اون تیم، پابلیشر یا سیاست های کلی کمپانی هست.

به شخصه فکر می کنم صنعت گیم شاید یکی از اهدافش Entertainment باشه اما این همه ماجرا نیست. ( اینو از نظر مثبت میگم نه مثل عده ای که نشستن و همه چیز رو با نگاه تئوری و توهم توطئه می بینن).
 
آخرین ویرایش:
انتظارات هر دو طرف باید بر آورده بشه،انتظار دارن آشغال تحویل ملت بدن ما هم حمایت کنیم؟:d هر چند من خودم اگه کور سوی امیدی ببینم به عنوان یه گیمر ازشون حمایت میکنم:d ثانیا موقعی که ما علم مورد نیاز رو تو اکثر صنعت های رو به رشد دنیا مثل همین صنعت گیم رو نداریم و تو مراکز دانشگاهی میان یه مشت چرت و پرت تحویل تعدادی به اصطلاح دانشجو میدن همینه.هرچند منکر این نمیشم که افرادی هم هستند که از این قضیه مستثنی هستند.:d ولی تا موقعی که حرف زدن از نظام آموزشی کشور هایی مثل آمریکا تو کشور ما یه جرم محسوب میشه اوضاع همین میمونه:d بعد از اون به نظرم میتونیم به یه انقلاب صنعتی فکر کنیم:d
 
به فرض هم که یه تیم مستقلی در ایران پیدا شه که یه بازی indie خوب تولید کنه، اینجا بازاری برای بازی وجود نداره. میخواد چیکار کنه؟ بازی رو با 10 تومن قیمت عرضه کنه یه 50 هزار نسخه بفروشه که پول بسته بندیش هم شاید در نیاد؟ الان راحت میشه یه بازی رو منتشر کرد تو بازار های جهانی، چه روی پلتفرم های موبایل مثل Android و iOS و چه پلتفرم های خانگی مثل PSN و XBL و Steam. ما نسبت به خارجی ها محدودیت بیشتری داریم، نمیتونیم Kickstarter بسازیم یا بازیمون رو از ایران منتشر کنیم (بعد از رفع تحریم های اینده فکر کنم این مسئله همچنان پابرجا باشه) که چاره اون تاسیس یه استودیو در خارج از ایرانه. مثل استودیو Dead Mageـه فن افزار شریف که Shadow Blade رو منتشر کرد روی موبایل و نقد های عالی دریافت کرد.
 
اقا شماها که انقدر نقد میکنید میگید بازی سازی که کاری نداره u4 هم که هست belender هم که هست پس چرا بازی نساختید ? :/ فقط هی میگن کاری نداره کاری نداره :/ والا تو همه زمینه ها ایرانی ها اینطورین، فقط بلدن نظر بدن ، شما که بلدی بساز ، والا ، انریل انجین هم که به قول شما رایگانه ، یعنی فکر میکنید بازی فقط اینه بری تو موتور انریل بگی حالا بپره حالا تفنگ عوض کن ? :/
 
اقا شماها که انقدر نقد میکنید میگید بازی سازی که کاری نداره u4 هم که هست belender هم که هست پس چرا بازی نساختید ? :/ فقط هی میگن کاری نداره کاری نداره :/ والا تو همه زمینه ها ایرانی ها اینطورین، فقط بلدن نظر بدن ، شما که بلدی بساز ، والا ، انریل انجین هم که به قول شما رایگانه ، یعنی فکر میکنید بازی فقط اینه بری تو موتور انریل بگی حالا بپره حالا تفنگ عوض کن ? :/
از کجا می دونی من نساختم؟
 
آقا موضوع اصلا تکنولوژوی و موتور و بودجه و حمایت مالی و اینا نیست. ساختن یه بازی indie که دیگه چقدر تکنولوژی و هزینه میخواد ؟ SMB رو رسما دو تا دوست توی خونشون ساختن. Rouge Legacy رو هم همینطور. Braid Fez و ... اینا بیشترشون پروژه های تک نفره یا کمتر از پنج نفر بودن با کمترین حمایت و بودجه. از اینا گذشته To The Moon که دیگه رسما خنده داره تکنولوژی (!) بکار رفته توش. ولی بخاطر داستان و موسیقیش معروف شد. اینا استعداد و ذوق هنری و درک بازی سازی میخواد که توی ایران آسونتره که بشینی پات رو بندازی روی پات و بگی حمایت نمیشه ! انگیزه نداریم ! انگار برنامه نویس های انور آب از بدو تولد کیبورد طلا بهشون میدن. راستی خیلی از این سازنده هایی که گفتم تحصیلاتی توی زمینه گیم نداشتن پس تحصیلات هم نمیتونه بهونه خوبی باشه. میشه گفت همش هم (از طراحی گرافیک و برنامه نویسی تا تکست بوک های طراحی بازی) توی نت پیدا میشه اگر کسی میخواد چیزی رو یاد بگیره. ولی باز برمیگرده به استعداد و دید درست نسبت به بازی ها. کسی که میاد که مدل خیلی بی کیفیت از CoD درست میکنه کلا دید درستی نداره.



سازنده اگر خودش گیمر باشه و یه ذره شعور داشته باشه میفهمه چیزی که داره میسازه آشغاله یا نه. مثالت هم اتفاقا به ضرر سازنده های داخلی تموم میشه چون من تا حالا بازی ایرانی ندیدم که کیفیت یه سری از بازی های حتی سگا رو داشته باشه. با توجه به قدرت کنسول دارم این رو میگم وگرنه میدونم یه سری گرافیکشون از لحاظ تکنیکی بالاتره که خسته هم نباشن واقعا (!) ولی از دید گرافیک هنری و موسیقی و گیم پلی و خلاقیت و ... هنوز خیلی راه هست.

اگر میشه شما هم یه بازی بسازید ببینیم چه قدر زوق هنری دارید ، زوق هنری کافی نیست ، نیاز به یه گرافیست خوب ، یه برنامه نویس خوب ، یه اهنگ ساز خوب وووو داریم و فکر نکنم اینا رو بشه تو 1 ماه یاد گرفت

- - -ویرایش - - -

از کجا می دونی من نساختم؟ و اینکه لینک اون قسمتی که گفتم بازی سازی کاری نداره رو به من نشون بده و گرنه GTFO.

اوف لباد لیمبو ساختین ? نکنه برا اکس باکس وان هم منتشر کردین ? :d
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or