یه چیز جالبی رو Suda51 میگه این جا
میگه آقا بازی هایی که میخوان متاشون بالا شه عملا دارن از یه فرمول ثابت پیروی می کنن.
من این جا به ذهنم رسید که بیام یه بررسی ای کنم ببینم واقعا همچین چیزی درسته برای ویدیو گیم یا نه
رفتم اوپن کریتیک
سال 2023
و بازی های AAA سال رو تو دسته تفکیک کردم
بازی های اوپن 90 به بالا
بازی های اوپن 84-89 (محدوده نارنجی سایت)
و چیزهای جالبی رو فهمیدم که چرا سودا51 همچین نظری داره
بازی هایی که تو 2023 اوپن 90 به بالا گرفتن به شرح زیر اند. میخوایم ببینیم چقدر فرمولاتیک اند این بازی ها (حالا هر فرمولی. منظور سودا51 اساسا نمیتونه فقط یه فرمول باش)
Baldur's Gate 3: این با استانداردهای بازی های CRPG هم بازی به شدت غیرمتعارفیه و اصلا همینه که خفنش می کنه. به هیچ وجه کاری نیست که بگیم از یه فرمول جواب پس داده داره استفاده می کنه
Zelda: Tears of the Kingdom: از یه نظر بازی داره از فرمول BotW استفاده می کنه که موفقیت خودشو ثابت کرده. از طرف دیگه فرمول BotW فقط از همون یه بازی قبله که شروع شده. خیلی بهش نمیشه گفت فرمول و حتی با همون وجود، ساختن دنباله مستقیم بعد 6 سال بدون هیچ جهش گرافیکی یا تغییر مپ و ساختار داستان به صورت گسترده و فقط تکیه به تغییر مکانیک های کلی گیم پلی کار خیلی غیر متعارفیه به نظرم.
Street Fighter 6: به نظرم کلا به نسبت سبکی که توش هست و بازی های موفق و متا بالاهایی که قبلا تو این ژانر داشتیم نمیشه SF6 هم خیلی بازی فرمولاتیکی به حساب آورد. مخصوصا این که بازی خیلی از نظر تمپوی گیم پلی، گرافیک و آرت استایل و ساختار بخش تک نفره با بازی های محبوب دیگه این ژانر و حتی نسخه های قبلی خودش تفاوت داره
Super Mario Bros. Wonder: دروغ چرا. این بازی با تمام خلاقیت ها و خوبی هاش کاملا یه بازی فرمولاتیک ـه. فرمولش منتها فرمول همیشه موفق نینتندو برای بازی هاشه. برای زلدا این رو نگفتم چون زلدا حتی با فرمول نینتندو هم همخونی نداره
Spider-Man 2: اینم مشابه ماریو واندر، با این که بازی خیلی با کیفیتیه ولی از فرمول موفق بازی های داستان محور سونی پیروی می کنه و خیلی چیز خارج ار عرفی نداره
Xenoblade Chronicles 3: Future Redeemed: آخرین بازی AAA این لیست DLC زنوبلید 3 است که من کلا معتقدم این سری از اساس و قائده JRPG ها خارجه خدایی و وجود همچین چیزی با همچین ایده اولیه ای تو نوع خودش خاصه چه برسه اجرا به این خوبیش.
تا این جا به نظرم نسبت بازی هایی که فرمولاتیک نیستن به بازی های فرمولاتیک بیشتره و همین باعث شد من به شک بیفتم تا این که گفتم "صبر کن، بذا یکم پایین ترش رو نگاهه بندازیم" و نتایج شروع کردن شدیدا تغییر کردن
اینا لیست بازی های AAA ای اند تو سال 2023 اوپن 84 تا 89 گرفتن
Alan Wake 2: حتی علی رغم همه نبوغ بازی تو نوع روایت اش، بازم کلیت بازی یه بازی سوم شخص فرمولاتیک ـه
CP2077: Phantom Liberty: اینم دقیقا همین طور و دقیقا ترکیب تمام کلیشه های محبوبیه که دوست داریم تو ویدیو گیم باشه. RPG، اوپن ورلد، داستان جدی و خشن، گرافیک پشم ریزون واقع گرایانه، محتوای زیااااد و... نه چیزی بیشتر و نه حقیقتا چیزی کمتر
Hi-Fi Rush: اولین از دو تا بازی این دسته که خارج از عرف اند واقعا. یه بازی عملا AAA تمام عیار با یه سیستم مبارزه غیر متعارف و استایل گرافیکی غیر متعارف تر که حتی قیمت عرضه اش هم غیر متعارف ـه!!!
Diablo IV: عملا همون فرمول موفق دیابلوهای قبلی با بهترین نقاط قوت بلیزارد که هر چند با توجه به گندکاری های اخیرشون بعید بود نتیجه خوب دربیاد ولی بازم، اثر نهایی کار فرمولاتیک ـیه و خارج از عرفی که انتظار داشتیم نیست.
Pikmin 4: دوباره، فرمول موفق بازی های نینتندو! آیپی ات رو بگیر، بدون تغییر خاص داستانی، نقاط قوت گیم پلی ات رو گسترش بده و با یه سری تغییرات اساسی نسخه بعدی رو بده بیرون. همیشه جوابه حتی بعد 11 سال غیبت اون آیپی
Final Fantasy 16: فاینال فانتزی ها اساسا بازی های غیر متعارفی اند تو ژانر خودشون. ولی به نظرم FF16 با این که بازی خوبیه ولی خیلی به عرف و فرمول موفق بازی های AAA تا هر بازی دیگه تو این سری نزدیک تره
Starfield: این بازی دیگه این قدر درگیر فرمول موفق بازی های WRPG شده که تبدیل شده براش به پاشنه آشیل. هر چی من کمتر بگم بهتره، خودتون بهتر میدونید
Armored Core 6: دومین بازی از این لیست که به نظرم واقعا فرمولاتیک نیست. یعنی با توجه به نمرات قبلی سری و کارنامه دهه اخیر فرام سافتور، این که کمپانی تصمیم بگیره یه بازی مکای اکشن خطی تو این ابعاد بزنه و موفق باشه واقعا ریسک بزرگیه. چپ برید، راست بزنید، بالا بیایید پایین بکوبید زمین هم نمیتونید منو قانع کنید که ژانر مکا تو ویدیو گیم ژانر متعارفیه. به ولله که نیست
و واقعا کار غیر عرفیه که تو این ژانر یه سازنده به این بزرگی یه بازی پر محتوا و غنی مثل AC6 بزنه
Octopath Traveler 2: به شدت فرمولاتیک. یکی از بهترین های JRPG ولی در عین هیچ چیز خاصی که خارج از عرف این ژانر باشه نداره تو خودش. و خب چیز بدی هم نیست این. OC2 هر آن چه خوبان JRPG دارد همه را یک جا در خود دارد.
F1 23: اینم که تو وادی عرف بازی های ورزشیه. چیز خاصی نیست
Star Wars: Jedi Survivor: سازنده های این بازی انگار نشستن هر چی که بازی های خطی خفن تو 10 سال اخیر تو خودشون داشتن رو با دقت تمام نوت برداری کردن و ازش دو تا استاروارز واقعا خوب ساختن. ولی چه کنیم واقعا داره از فرمول تبعیت می کنه
Hogwarts Legacy: اینم مشابه استاروارز، ولی این دفعه پیرو بازی های Open World RPG
Mortal Kombat 1: این خیلی دردناکه. واقعا فکر می کردم این نسخه از کلیشه های گیم پلی و داستانی MK بیاد بیرون. ولی با وجود همه بوق و کرناها به شدت درگیر همون کلیشه ها و فرمول قبلی گیر کرده.
Forza Motorsport: اینم که به نظرم نیاز به گفتن نیست.
==========
چیزی که من دریافت می کنم اینه که سودا51 و خیلی سازنده های ابعاد کوچیکتر ژاپنی مثل SWERY، اوچیکوشی، کوداکا و حتی کسایی مثل یوکو تارو نمیخوان برای اون +90 ـه هدف بگیرن. اون ها بازی هاییه که عملا تاپ ژانر خودشونن و خیلی هاشم ار خارج تعارف بودن شونه
میخوان صرفا تو جریان این ژانر یه چیز خاص باشن. همین که بخوان همچین چیز خاص باشن یا مثل یوکو تارو بعد یه قرنی میرسن به Nier Automata که بالای 90 میشه اوپن اش
یا مثل Suda 51 و... همه بازی هاشون میره زیر 80 و این اختلاف فاحشیه. به نظرم این دامنه 84 تا 89 ـه که خیلی تحت تسلط بازی های "استاندارد" و "فرمولاتیک" اند و این سازنده های Niche تر خیلی به ندرت با بازی هاشون میتونن به این دامنه برسن (مثل سری یاکوزا و بازی های وانیلاویر و همین های فای راش و...)
بقیه همین که یه ذره Jank بازی زیاد باشه و... شوت میشن پایین و دیگه نمیشه وجهه عمومی شو جمع کرد یا اگه بشه خییییلی طول می کشه