خبر رسمی سودا ۵۱: مردم به نمرات Metacritic بیش از اندازه اهمیت می‌دهند

Jill-Valentine

By hiding you show your true nature coward
Loyal Member
GXXTLw2WAAEMYN6.jpg
طی مصاحبه جدید گوئیچی سودا ملقب به سودا ۵۱ (خالق Killer 7/No More Heroes و Lollipop Chainsaw ) با گیم‌اینداستری، او از اهمیت بیش از اندازه نمرات متاکریتیک سخن گفت:

همه به نمرات متاکریتیک بیش از اندازه توجه می‌کنند و به آن اهمیت می‌دهند. کار به جایی رسیده که تقریبا، یک فرمول مشخص وجود دارد و آن هم این است که اگر می‌خواهید بازی شما نمره متاکریتیک بالایی کسب کند، باید آن را اینگونه بسازی. اگر بازی شما، مطابق با آن فرمول ساخته نشود و با محدوده باورپذیری آن مطابقت نداشته باشد، نمره بالایی کسب نمی‌کنید. شرکت های بزرگ تر ممکن است نخواهند با چنین چیزهایی کنار بیایند. این ممکن است دلیل اصلی نباشد اما مطمئنا یکی از دلایلی است که همه بیش از اندازه به نمرات اهمیت می‌دهند.

من شخصاً خیلی به نمرات متاکریتیک اهمیت نمی دهم. من واقعاً حواسم به آنها نیست. آنچه برای ما مهم است این است که بازی‌هایی را که دوست داریم بسازیم و افرادی که بازی های ما را دوست دارند، از تجربه آن لذت ببرند.

Suda51 reckons "everyone cares too much about the numbers" on Metacritic
 
مخالفم.
نمونه:
View attachment 349713
خب بازی ای که داستانش و همچنین گیم پلیش ( مقداری) ناقصه نمیتونه همچین متایی بگیره.
ولی میگیره چونکه منتقدا بازی رو تموم نکردن و حدود نصف بازی رو رفتن و نمره دادن.
مولتی پلیرش هم نگم که چه زباله ای بود.

این بازی از نظر من در بهترین حالت میتونست ۸۰ باشه!
 
  • Like
Reactions: Big Band
خب استور سونی و مایکروسافت هم همین شکلیه تا بازی رو نخریده باشی نمیتونی نظر بدی. استیم اکثر بازیا نقداشون مثبته مگر اینکه دیگه خیلی داغون باشه بازی و برای اجرا نیاز به لانچر دیگه‌ای داشته باشه :D
دوست عزیز من اصلا صحبتی از استور ماکرو و سونی نکردم گفتم سایت متاکریتیک. شما توی این سایت میتونی همینطور الکی امتیاز بدی که ممکنه شما پلتفرم شو نداشته باشی.

مثلا الان من میرم نمره 10 میدم outlaws بدون اینکه بازیش کرده باشم.

Star-Wars-Outlaws-user-reviews-Metacritic.png

امتیازای استیم که معمولا مبناش کیفیت فنی و پورت مناسب رو سیستمه تا کیفیت خود اون بازی یا مثلا کافیه یه بازی اجبار لینک کردن اکانت به یه جای دیگه داشته باشه که که فاتحه امتیازشو بخونن. مثل هلدایورز یا earth defense force.

بهترین روش برای فهمیدن کیفیت بازی اینه صبر کنی ریلیز شه بری یه ربع گیم پلی کات نشده ببینی :D
خب ببین خودت داری میگی شما میری نظراتشون رو می خونی متوجه میشی طرف مشکلش چی بوده که نارحت بوده;)
 
آخرین ویرایش:
مخالفم.
نمونه:
View attachment 349713
متاش از نظر من ۹۳ هم نیست اتفاقا کمشه و ۱۰۰ و بهترین بازی عمرم هست بی برو برگرد.

دقیقا همین عنصر در عین ناتمام بودن شاهکار بودن ش به بهترین بازی بین شاهکارهایی که دیدم تبدیلش کرده.

به عقیده من بهترین اثر ناتمام هست و حالا اینکه تو عین اینکه ناتمامه یه شاهکاره فوق العاده ش میکنه.

مانگای برسرک و رمان قصر کافکا هم ناتمام موندن ولی این دلیل نمیشه کسی بیاد بگه ارزششون از چیزی که هست (شاهکار) پایین تره.
نمونه زیاده تو آثار هنری مثلا سمفونیهای ناتمام شوبرت و باخ و...
یا آخرین نقاشی کمال الملک... البته مثال تو نقاشی زیاده
ولی به نظر من آخرین اثر ناتمام یه استاد چیزیه که تمام توانشو درش به کار میبره
MGS V هم از این قاعده مستثنی نیست.
 
آخرین ویرایش:
یه چیز جالبی رو Suda51 میگه این جا
میگه آقا بازی هایی که میخوان متاشون بالا شه عملا دارن از یه فرمول ثابت پیروی می کنن.

من این جا به ذهنم رسید که بیام یه بررسی ای کنم ببینم واقعا همچین چیزی درسته برای ویدیو گیم یا نه
رفتم اوپن کریتیک
سال 2023
و بازی های AAA سال رو تو دسته تفکیک کردم
بازی های اوپن 90 به بالا
بازی های اوپن 84-89 (محدوده نارنجی سایت)

و چیزهای جالبی رو فهمیدم که چرا سودا51 همچین نظری داره :دی

بازی هایی که تو 2023 اوپن 90 به بالا گرفتن به شرح زیر اند. میخوایم ببینیم چقدر فرمولاتیک اند این بازی ها (حالا هر فرمولی. منظور سودا51 اساسا نمیتونه فقط یه فرمول باش)

Baldur's Gate 3: این با استانداردهای بازی های CRPG هم بازی به شدت غیرمتعارفیه و اصلا همینه که خفنش می کنه. به هیچ وجه کاری نیست که بگیم از یه فرمول جواب پس داده داره استفاده می کنه
Zelda: Tears of the Kingdom: از یه نظر بازی داره از فرمول BotW استفاده می کنه که موفقیت خودشو ثابت کرده. از طرف دیگه فرمول BotW فقط از همون یه بازی قبله که شروع شده. خیلی بهش نمیشه گفت فرمول و حتی با همون وجود، ساختن دنباله مستقیم بعد 6 سال بدون هیچ جهش گرافیکی یا تغییر مپ و ساختار داستان به صورت گسترده و فقط تکیه به تغییر مکانیک های کلی گیم پلی کار خیلی غیر متعارفیه به نظرم.
Street Fighter 6: به نظرم کلا به نسبت سبکی که توش هست و بازی های موفق و متا بالاهایی که قبلا تو این ژانر داشتیم نمیشه SF6 هم خیلی بازی فرمولاتیکی به حساب آورد. مخصوصا این که بازی خیلی از نظر تمپوی گیم پلی، گرافیک و آرت استایل و ساختار بخش تک نفره با بازی های محبوب دیگه این ژانر و حتی نسخه های قبلی خودش تفاوت داره
Super Mario Bros. Wonder: دروغ چرا. این بازی با تمام خلاقیت ها و خوبی هاش کاملا یه بازی فرمولاتیک ـه. فرمولش منتها فرمول همیشه موفق نینتندو برای بازی هاشه. برای زلدا این رو نگفتم چون زلدا حتی با فرمول نینتندو هم همخونی نداره
Spider-Man 2: اینم مشابه ماریو واندر، با این که بازی خیلی با کیفیتیه ولی از فرمول موفق بازی های داستان محور سونی پیروی می کنه و خیلی چیز خارج ار عرفی نداره
Xenoblade Chronicles 3: Future Redeemed: آخرین بازی AAA این لیست DLC زنوبلید 3 است که من کلا معتقدم این سری از اساس و قائده JRPG ها خارجه خدایی و وجود همچین چیزی با همچین ایده اولیه ای تو نوع خودش خاصه چه برسه اجرا به این خوبیش.

تا این جا به نظرم نسبت بازی هایی که فرمولاتیک نیستن به بازی های فرمولاتیک بیشتره و همین باعث شد من به شک بیفتم تا این که گفتم "صبر کن، بذا یکم پایین ترش رو نگاهه بندازیم" و نتایج شروع کردن شدیدا تغییر کردن

اینا لیست بازی های AAA ای اند تو سال 2023 اوپن 84 تا 89 گرفتن

Alan Wake 2: حتی علی رغم همه نبوغ بازی تو نوع روایت اش، بازم کلیت بازی یه بازی سوم شخص فرمولاتیک ـه
CP2077: Phantom Liberty: اینم دقیقا همین طور و دقیقا ترکیب تمام کلیشه های محبوبیه که دوست داریم تو ویدیو گیم باشه. RPG، اوپن ورلد، داستان جدی و خشن، گرافیک پشم ریزون واقع گرایانه، محتوای زیااااد و... نه چیزی بیشتر و نه حقیقتا چیزی کمتر
Hi-Fi Rush: اولین از دو تا بازی این دسته که خارج از عرف اند واقعا. یه بازی عملا AAA تمام عیار با یه سیستم مبارزه غیر متعارف و استایل گرافیکی غیر متعارف تر که حتی قیمت عرضه اش هم غیر متعارف ـه!!!
Diablo IV: عملا همون فرمول موفق دیابلوهای قبلی با بهترین نقاط قوت بلیزارد که هر چند با توجه به گندکاری های اخیرشون بعید بود نتیجه خوب دربیاد ولی بازم، اثر نهایی کار فرمولاتیک ـیه و خارج از عرفی که انتظار داشتیم نیست.
Pikmin 4: دوباره، فرمول موفق بازی های نینتندو! آیپی ات رو بگیر، بدون تغییر خاص داستانی، نقاط قوت گیم پلی ات رو گسترش بده و با یه سری تغییرات اساسی نسخه بعدی رو بده بیرون. همیشه جوابه حتی بعد 11 سال غیبت اون آیپی
Final Fantasy 16: فاینال فانتزی ها اساسا بازی های غیر متعارفی اند تو ژانر خودشون. ولی به نظرم FF16 با این که بازی خوبیه ولی خیلی به عرف و فرمول موفق بازی های AAA تا هر بازی دیگه تو این سری نزدیک تره
Starfield: این بازی دیگه این قدر درگیر فرمول موفق بازی های WRPG شده که تبدیل شده براش به پاشنه آشیل. هر چی من کمتر بگم بهتره، خودتون بهتر میدونید
Armored Core 6: دومین بازی از این لیست که به نظرم واقعا فرمولاتیک نیست. یعنی با توجه به نمرات قبلی سری و کارنامه دهه اخیر فرام سافتور، این که کمپانی تصمیم بگیره یه بازی مکای اکشن خطی تو این ابعاد بزنه و موفق باشه واقعا ریسک بزرگیه. چپ برید، راست بزنید، بالا بیایید پایین بکوبید زمین هم نمیتونید منو قانع کنید که ژانر مکا تو ویدیو گیم ژانر متعارفیه. به ولله که نیست :دی و واقعا کار غیر عرفیه که تو این ژانر یه سازنده به این بزرگی یه بازی پر محتوا و غنی مثل AC6 بزنه
Octopath Traveler 2: به شدت فرمولاتیک. یکی از بهترین های JRPG ولی در عین هیچ چیز خاصی که خارج از عرف این ژانر باشه نداره تو خودش. و خب چیز بدی هم نیست این. OC2 هر آن چه خوبان JRPG دارد همه را یک جا در خود دارد.
F1 23: اینم که تو وادی عرف بازی های ورزشیه. چیز خاصی نیست
Star Wars: Jedi Survivor: سازنده های این بازی انگار نشستن هر چی که بازی های خطی خفن تو 10 سال اخیر تو خودشون داشتن رو با دقت تمام نوت برداری کردن و ازش دو تا استاروارز واقعا خوب ساختن. ولی چه کنیم واقعا داره از فرمول تبعیت می کنه
Hogwarts Legacy: اینم مشابه استاروارز، ولی این دفعه پیرو بازی های Open World RPG
Mortal Kombat 1: این خیلی دردناکه. واقعا فکر می کردم این نسخه از کلیشه های گیم پلی و داستانی MK بیاد بیرون. ولی با وجود همه بوق و کرناها به شدت درگیر همون کلیشه ها و فرمول قبلی گیر کرده.
Forza Motorsport: اینم که به نظرم نیاز به گفتن نیست.

==========

چیزی که من دریافت می کنم اینه که سودا51 و خیلی سازنده های ابعاد کوچیکتر ژاپنی مثل SWERY، اوچیکوشی، کوداکا و حتی کسایی مثل یوکو تارو نمیخوان برای اون +90 ـه هدف بگیرن. اون ها بازی هاییه که عملا تاپ ژانر خودشونن و خیلی هاشم ار خارج تعارف بودن شونه
میخوان صرفا تو جریان این ژانر یه چیز خاص باشن. همین که بخوان همچین چیز خاص باشن یا مثل یوکو تارو بعد یه قرنی میرسن به Nier Automata که بالای 90 میشه اوپن اش
یا مثل Suda 51 و... همه بازی هاشون میره زیر 80 و این اختلاف فاحشیه. به نظرم این دامنه 84 تا 89 ـه که خیلی تحت تسلط بازی های "استاندارد" و "فرمولاتیک" اند و این سازنده های Niche تر خیلی به ندرت با بازی هاشون میتونن به این دامنه برسن (مثل سری یاکوزا و بازی های وانیلاویر و همین های فای راش و...)
بقیه همین که یه ذره Jank بازی زیاد باشه و... شوت میشن پایین و دیگه نمیشه وجهه عمومی شو جمع کرد یا اگه بشه خییییلی طول می کشه
 
در 90 درصد مواقع نمره متا تقریبا عیار بازی رو بخوبی نشون میده. امکان داره در حد 2...3 نمره بالا یا پایین بشه ولی حدود عیار کلی بازی رو نشون میده.
میمونه اون 10 درصد مواقع که شاید میانگین متا درخور بازی نباشه که اونم بعد یه مدت ارزش بازی خودشو تو فصل جوایز یا فروش یا موندگاری و الگوبرداری نشون میده.

بنظر من آقای سودا51 بیشتر خواسته بگه که من بازیهام همه خفن هستن ولی بحث نمره و متا باعث شده دیده نشن که بنظرم حرف بیخودیه و از بابت نمره دهی خیلی هم خوب با بازیهاش رفتار کردن منتقدا

.​
 
  • Like
Reactions: vaan 2
به بهانه غیر متعارف بودن، شاخصه های اصلی بازی رو سمبل میکنن، بعد که متا نیاورد میندازن گردن کلیشه شدن سیستم نقد.
این بابا انقد از سل شید و رنگهای جیغ تو بازیهاش اماله میکنه که ضعف طراحی و انیمیشن و گرافیک رو بپوشونه، نتیجه ترکیبش با المانهای ثابت خون سبز و قرمز، شکل ظاهری مشترک تو اکثر آثارشه که مثل استفراغ میمونه
 
دوست عزیز من اصلا صحبتی از استور ماکرو و سونی نکردم گفتم سایت متاکریتیک.
شما فرمودی بهترین ملاک استیم هست چون پلیری که بازی رو خریده و بازی کرده میتونه نمره بده منم گفتم برای استور مایکروسافت و سونی هم فقط پلیرهایی که بازی رو خریدن میتونن نمره بدن یعنی فقط مختص به استیم نیست
 
آقا متا معیار هست، ولی چیزی که الان جا افتاده مثلا همینجا، میبینم بازی با متای کمتر از ۹۰ میشه ناامید کننده اگه یکم هایپ داشته باشه و زیر ۸۵ هم دیگه حکم زباله بودنش صادر میشه.

خودم بشخصه دوتا بازی دیدم از نظر نمره در حقشون خیلی احجاف شده یکی FF VII Crisis Core که دلیلش اینه JRPG بود و کوتاه بود و بعد منتقدای غربی بعضیاشون اصلا JRPG رو درک نمیکنن با این وجود متاش بالای ۸۰ شد

یکی دیگه آلن ویک۱ که مشکلات فنی یادمه داشت ولی اینم باز بالای ۸۰ شد پس انچنان خیالی نیست

بازیهای کالت با متای ۷۰ و ۸۰ هم زیادن و فوقش متوسط باشن اصلا چیز عجیبی نیست. مثل سری یاکوزا مثلا

ولی مثلا یه عنوان مثل The Legend of Dragoon که فنهاییم داره متای ۷۴ گرفته بی دلیل نبوده واقعا. و در عین حال اینطور بازیها آشغال هم نیستن هیچ متوسط هم نیستن و خوبن و اگه گیمر ارتباط برقرار کنه در حد عالی

فقط ما متا رو این روزها داریم با معیار من دراوردی میسنجیم جوری که بازی زیر ۸۵ شه پرونده شو بستیم و این معیارهای الکی به هر حال رو فروش بازیا هم تاثیر میذاره.
 
یه چیز جالبی رو Suda51 میگه این جا
میگه آقا بازی هایی که میخوان متاشون بالا شه عملا دارن از یه فرمول ثابت پیروی می کنن.

من این جا به ذهنم رسید که بیام یه بررسی ای کنم ببینم واقعا همچین چیزی درسته برای ویدیو گیم یا نه
رفتم اوپن کریتیک
سال 2023
و بازی های AAA سال رو تو دسته تفکیک کردم
بازی های اوپن 90 به بالا
بازی های اوپن 84-89 (محدوده نارنجی سایت)

و چیزهای جالبی رو فهمیدم که چرا سودا51 همچین نظری داره :دی

بازی هایی که تو 2023 اوپن 90 به بالا گرفتن به شرح زیر اند. میخوایم ببینیم چقدر فرمولاتیک اند این بازی ها (حالا هر فرمولی. منظور سودا51 اساسا نمیتونه فقط یه فرمول باش)

Baldur's Gate 3: این با استانداردهای بازی های CRPG هم بازی به شدت غیرمتعارفیه و اصلا همینه که خفنش می کنه. به هیچ وجه کاری نیست که بگیم از یه فرمول جواب پس داده داره استفاده می کنه
Zelda: Tears of the Kingdom: از یه نظر بازی داره از فرمول BotW استفاده می کنه که موفقیت خودشو ثابت کرده. از طرف دیگه فرمول BotW فقط از همون یه بازی قبله که شروع شده. خیلی بهش نمیشه گفت فرمول و حتی با همون وجود، ساختن دنباله مستقیم بعد 6 سال بدون هیچ جهش گرافیکی یا تغییر مپ و ساختار داستان به صورت گسترده و فقط تکیه به تغییر مکانیک های کلی گیم پلی کار خیلی غیر متعارفیه به نظرم.
Street Fighter 6: به نظرم کلا به نسبت سبکی که توش هست و بازی های موفق و متا بالاهایی که قبلا تو این ژانر داشتیم نمیشه SF6 هم خیلی بازی فرمولاتیکی به حساب آورد. مخصوصا این که بازی خیلی از نظر تمپوی گیم پلی، گرافیک و آرت استایل و ساختار بخش تک نفره با بازی های محبوب دیگه این ژانر و حتی نسخه های قبلی خودش تفاوت داره
Super Mario Bros. Wonder: دروغ چرا. این بازی با تمام خلاقیت ها و خوبی هاش کاملا یه بازی فرمولاتیک ـه. فرمولش منتها فرمول همیشه موفق نینتندو برای بازی هاشه. برای زلدا این رو نگفتم چون زلدا حتی با فرمول نینتندو هم همخونی نداره
Spider-Man 2: اینم مشابه ماریو واندر، با این که بازی خیلی با کیفیتیه ولی از فرمول موفق بازی های داستان محور سونی پیروی می کنه و خیلی چیز خارج ار عرفی نداره
Xenoblade Chronicles 3: Future Redeemed: آخرین بازی AAA این لیست DLC زنوبلید 3 است که من کلا معتقدم این سری از اساس و قائده JRPG ها خارجه خدایی و وجود همچین چیزی با همچین ایده اولیه ای تو نوع خودش خاصه چه برسه اجرا به این خوبیش.

تا این جا به نظرم نسبت بازی هایی که فرمولاتیک نیستن به بازی های فرمولاتیک بیشتره و همین باعث شد من به شک بیفتم تا این که گفتم "صبر کن، بذا یکم پایین ترش رو نگاهه بندازیم" و نتایج شروع کردن شدیدا تغییر کردن

اینا لیست بازی های AAA ای اند تو سال 2023 اوپن 84 تا 89 گرفتن

Alan Wake 2: حتی علی رغم همه نبوغ بازی تو نوع روایت اش، بازم کلیت بازی یه بازی سوم شخص فرمولاتیک ـه
CP2077: Phantom Liberty: اینم دقیقا همین طور و دقیقا ترکیب تمام کلیشه های محبوبیه که دوست داریم تو ویدیو گیم باشه. RPG، اوپن ورلد، داستان جدی و خشن، گرافیک پشم ریزون واقع گرایانه، محتوای زیااااد و... نه چیزی بیشتر و نه حقیقتا چیزی کمتر
Hi-Fi Rush: اولین از دو تا بازی این دسته که خارج از عرف اند واقعا. یه بازی عملا AAA تمام عیار با یه سیستم مبارزه غیر متعارف و استایل گرافیکی غیر متعارف تر که حتی قیمت عرضه اش هم غیر متعارف ـه!!!
Diablo IV: عملا همون فرمول موفق دیابلوهای قبلی با بهترین نقاط قوت بلیزارد که هر چند با توجه به گندکاری های اخیرشون بعید بود نتیجه خوب دربیاد ولی بازم، اثر نهایی کار فرمولاتیک ـیه و خارج از عرفی که انتظار داشتیم نیست.
Pikmin 4: دوباره، فرمول موفق بازی های نینتندو! آیپی ات رو بگیر، بدون تغییر خاص داستانی، نقاط قوت گیم پلی ات رو گسترش بده و با یه سری تغییرات اساسی نسخه بعدی رو بده بیرون. همیشه جوابه حتی بعد 11 سال غیبت اون آیپی
Final Fantasy 16: فاینال فانتزی ها اساسا بازی های غیر متعارفی اند تو ژانر خودشون. ولی به نظرم FF16 با این که بازی خوبیه ولی خیلی به عرف و فرمول موفق بازی های AAA تا هر بازی دیگه تو این سری نزدیک تره
Starfield: این بازی دیگه این قدر درگیر فرمول موفق بازی های WRPG شده که تبدیل شده براش به پاشنه آشیل. هر چی من کمتر بگم بهتره، خودتون بهتر میدونید
Armored Core 6: دومین بازی از این لیست که به نظرم واقعا فرمولاتیک نیست. یعنی با توجه به نمرات قبلی سری و کارنامه دهه اخیر فرام سافتور، این که کمپانی تصمیم بگیره یه بازی مکای اکشن خطی تو این ابعاد بزنه و موفق باشه واقعا ریسک بزرگیه. چپ برید، راست بزنید، بالا بیایید پایین بکوبید زمین هم نمیتونید منو قانع کنید که ژانر مکا تو ویدیو گیم ژانر متعارفیه. به ولله که نیست :دی و واقعا کار غیر عرفیه که تو این ژانر یه سازنده به این بزرگی یه بازی پر محتوا و غنی مثل AC6 بزنه
Octopath Traveler 2: به شدت فرمولاتیک. یکی از بهترین های JRPG ولی در عین هیچ چیز خاصی که خارج از عرف این ژانر باشه نداره تو خودش. و خب چیز بدی هم نیست این. OC2 هر آن چه خوبان JRPG دارد همه را یک جا در خود دارد.
F1 23: اینم که تو وادی عرف بازی های ورزشیه. چیز خاصی نیست
Star Wars: Jedi Survivor: سازنده های این بازی انگار نشستن هر چی که بازی های خطی خفن تو 10 سال اخیر تو خودشون داشتن رو با دقت تمام نوت برداری کردن و ازش دو تا استاروارز واقعا خوب ساختن. ولی چه کنیم واقعا داره از فرمول تبعیت می کنه
Hogwarts Legacy: اینم مشابه استاروارز، ولی این دفعه پیرو بازی های Open World RPG
Mortal Kombat 1: این خیلی دردناکه. واقعا فکر می کردم این نسخه از کلیشه های گیم پلی و داستانی MK بیاد بیرون. ولی با وجود همه بوق و کرناها به شدت درگیر همون کلیشه ها و فرمول قبلی گیر کرده.
Forza Motorsport: اینم که به نظرم نیاز به گفتن نیست.

==========

چیزی که من دریافت می کنم اینه که سودا51 و خیلی سازنده های ابعاد کوچیکتر ژاپنی مثل SWERY، اوچیکوشی، کوداکا و حتی کسایی مثل یوکو تارو نمیخوان برای اون +90 ـه هدف بگیرن. اون ها بازی هاییه که عملا تاپ ژانر خودشونن و خیلی هاشم ار خارج تعارف بودن شونه
میخوان صرفا تو جریان این ژانر یه چیز خاص باشن. همین که بخوان همچین چیز خاص باشن یا مثل یوکو تارو بعد یه قرنی میرسن به Nier Automata که بالای 90 میشه اوپن اش
یا مثل Suda 51 و... همه بازی هاشون میره زیر 80 و این اختلاف فاحشیه. به نظرم این دامنه 84 تا 89 ـه که خیلی تحت تسلط بازی های "استاندارد" و "فرمولاتیک" اند و این سازنده های Niche تر خیلی به ندرت با بازی هاشون میتونن به این دامنه برسن (مثل سری یاکوزا و بازی های وانیلاویر و همین های فای راش و...)
بقیه همین که یه ذره Jank بازی زیاد باشه و... شوت میشن پایین و دیگه نمیشه وجهه عمومی شو جمع کرد یا اگه بشه خییییلی طول می کشه
برادر اصولا استاندارد و فرمولاتیک بودن بازی ها مشکل محسوب نمیشه. منظور یعنی اینکه ساب ژانر و ژانر کلا برای همین اساس تولید شدند و اینکه آیا فرموله بودن یا نبودنشون رو مشخص کنیم یه چیز 100 درصد سلیقه ای هست. یعنی اینکه چندین دلیل میشه برای استاندارد بودن Baldur's Gate 3 در ژانر خودش یا nier در ریجن خودش گفت.
میشه نتیجه گرفت که چیزی به اسم فرموله بودن یا نبودن وجود نداره و هدف نهایی ساخت تمام بازی ها فروش بالای اون هست و حتی بازی های ایندی هم چنین ویژگی دارند و نمیشه بهشون خارج از عرف گرفت بلکه صرفا خلاقیت بیشتری در ژانر و ساب ژانر خودشون دارند
 
زمانی یه بلاگ بنام GotyPicks جوایز سایت‌ها و مراسمات رو با معیار خودش جمع میزد میزاشت تو صفحش و صفحه این بنده خدا شده بود منبع رسمی و علمی واسه گروهی از گیمرها. سپس این منبع علمی سال 2020 معیارش با مقدسات یه فرقه ای جور در نیومد ناگهان صفحه‌ای بنام gameawards.net از ناکجاآباد ظهور کرد و تبدیل شد به پرستشگاه این گروه و پس از 2-3 سال صفحه مورد اشاره از کار افتاد.

Metacritic هم با یه سری روابط و زد و بند برای خودش تو صنعت گیم جایی باز کرده و چندین بار بین شرکتهای فعال در زمینه رسانه دست به دست شده و صاحب کنونیش Fandom شرکت مادر سایتهای معروف gamespot و Giant Bomb هست. متاکریتیک چنان تاثیری رو ذهن پرستندگانش گذاشته که حتی امتیازات رو با رنگهای تعیین شده توسط این سایت میشناسن. سایتهای حاضر در متاکریتیک از دستورالعمل‌های خاص و یکسانی پیروی میکنن و یه سری خطوط قرمز نامرئی وجود داره که در صورت تخطی کنار گذاشته میشن. فردا روزی متاکریتیک رو تعطیل کردن, OpenCritic میشه منبع علمی جدید.
گوتی ترکر هنوزم فعاله و اتفاقا سایتش خیلی شکیل تر و زیباتر شده.
دروغ که حناق نیست
What happened to gameawards.net?

jhvoiuhoui.jpg
 
آخرین ویرایش:
زمانی یه بلاگ بنام GotyPicks جوایز سایت‌ها و مراسمات رو با معیار خودش جمع میزد میزاشت تو صفحش و صفحه این بنده خدا شده بود منبع رسمی و علمی واسه گروهی از گیمرها. سپس این منبع علمی سال 2020 معیارش با مقدسات یه فرقه ای جور در نیومد ناگهان صفحه‌ای بنام gameawards.net از ناکجاآباد ظهور کرد و تبدیل شد به پرستشگاه این گروه و پس از 2-3 سال صفحه مورد اشاره از کار افتاد.

Metacritic هم با یه سری روابط و زد و بند برای خودش تو صنعت گیم جایی باز کرده و چندین بار بین شرکتهای فعال در زمینه رسانه دست به دست شده و صاحب کنونیش Fandom شرکت مادر سایتهای معروف gamespot و Giant Bomb هست. متاکریتیک چنان تاثیری رو ذهن پرستندگانش گذاشته که حتی امتیازات رو با رنگهای تعیین شده توسط این سایت میشناسن. سایتهای حاضر در متاکریتیک از دستورالعمل‌های خاص و یکسانی پیروی میکنن و یه سری خطوط قرمز نامرئی وجود داره که در صورت تخطی کنار گذاشته میشن. فردا روزی متاکریتیک رو تعطیل کردن, OpenCritic میشه منبع علمی جدید.
گوتی ترکر هنوزم فعاله و اتفاقا سایتش خیلی شکیل تر و زیباتر شده .. تا بازنده های همیشگی فضل جوایز رو بیشتر ناراحت کنه
 
متا که متاست، والا من نقد هم نمیخونم قبل شروع بازی که دیدگاه اولیه و ناخوداگاهم رو خودم شکل بدم نه شخص دیگر، حتی لانچ تریلر و گیم پلی هم نمیبینم (فقط تیزر اولیه رو میبینم با اسکرین شات و همین برای اینکه بفهمم چه خبره کافیه) که اون تازگی و ذوق اولیه ام موقع شروع بازی کمرنگ نشه، و کلا جسارتا این چیزارو حواشی حساب میکنم، همیشه هم حواشی دوست داران خاص خودش رو داشته و خواهد داشت،

هیچی بلایند رفتن سمت بازی نمیشه، دقیقا عین قدیما عین زمان میکرو سگا پی اس وان و قدیم های پی سی....

*با این حال با تمام ایرادات منطقی که میشه از متا و متر و معیار دقیق ریاضی مانند نداشتنش گرفت (به شدت سابجکتیوه، یک موقعی یک گیمر با تجربه نقد میکنه و طبیعتا از خوندنش لذت میبری، یک موقعی یک گروه متخصص به شکل علمی نقد میکنه و به شدت مفیده، یک موقعی هم رسما خزعبل مینویسن و اسمش رو میگذارند نقد، 99 درصد هم کپی پیست از همدیگه و حرف های تکراری که معلومه از برداشت شخص نیست یا اصن طرف درک درستی هم نداشته)

با این حال در حال حاضر هیچ متر و معیار دیگری جز متا برای سنجش کیفیت بازی وجود نداره که بشه به شکل "تجاری" بهش استناد کرد، و فکر کنم باید با این واقعیت کنار اومد، بخش زیادی از بازی ها بر این اساس، واقعا متاشون به کیفیت بازی، نزدیکه....

*مثل هر ادمیزادی منم از موفقیت و دوست داشته شدن و "پرفکت" شناخته شدن بازی مورد علاقه ام لذت میبرم، نتیجتا اگر متای بازی مورد علاقه ام بالا بشه برام عالیه، پایین هم بشه به کتف راست و چپم میگیرمش، تامام :D جوایزم هم همینطور، اینم فکر کنم ریشه در کلا شخصیتم داره، از بچگی معمولا "نظر دیگران" رو شخم خودمم حساب نمیکردم مگر اینکه اون ادم رو میشناختم به عنوان یک متخصص مثلا... یعنی قبولش داشتم...

*بازی هایی که برام جدید هستند و شناخت شخصی ازشون ندارم هم، معمولا اصن متاشون رو نمیبینم، عادت دارم بعد بازی کردن، تازه متا رو ببینم شاید یکی دو نقد هم بخونم، فقط بعد بازی کردن اونم نه همیشه، حتی بازی هایی که یک عمر بازی کردم و عاشقشونم هستمم همینن تا حدی، مثلا تا جایی که یادمه، تا حالا حتی یک نقد از فال اوت 4 هم نخوندم، نیازی بهش نداشتم و ندارم :D همچنین بازی های ناتی داگ یا گرند دفت اتو و رد دد یا سولزبورن و ار پی جی های شاخص و غیره.... یا مثلا وارکرفت 3 رو احتمالا وقتی چندین هزار ساعت زده بودم، تازه متاش رو دیدم :D

*گیمر هایی که میشناسم و قبول دارم، مثل همین بازیسنتر خودمون، یا پی اس ان و استیم یا دوستان نزدیکم، رو اما معمولا ناخوداگاه قبول دارم و نظراتشون برام مهمه.. در واقع تنها منبع خارجیم برای ارزیابی، ایشون ها هستند... یعنی خودتون :D
 
آخرین ویرایش:
یه نمونه دیگش :D

View attachment 349689


در کل نمیخوام بگم تمام منتقدا بدن یا متا بد است اما اگر خودتو بنده‌ی متا کنی، اون موقع نصف گیمر بودنت رو از دست دادی. من خودم اصولا چندتا نقد میبینم از بازی که دوس داشته باشم تجربش کنم اما شک داشته باشم در مورد اینکه ارزش خرید داره یا نه. یه سری هم به ردیت میزنم و در نهایت به یه جمع‌بندی میرسم که آیا بگیرمش یا نه. دیگه بعد این همه سال گیمر بودن اکثرمون میتونیم بفهمیم چی واسمون مناسبه و چی نیست. در کل خیلی وقتا حتی بحثی هم شکل نمیگیره یا سریع به بی راهه میره به خاطر همین متاس. میخوای از مشکلات بازی بگی میگن نه متاش ۹۶عه هیچ مشکلی نداره تو هیچی حالیت نیست یا برعکس بازی متاش پایینه میخوای از ۴تا چیز خوبش بگی سریع میگن نه کلا سُسشره ارزش بحث نداره.

حالا به طور خاص در مورد لالی‌پاپ چین‌ساو نمیدونم در جریانید یا نه اما عای‌جی‌عن حتی به خودش زحمت نداده که ریمستر رو نقد کنه و گفته ما قبلا به بازی ۵ دادیم برید همونو بخونید اگه میخواید :D احتمالا با دیدن کرکتر اصلی فشاری میشدن و دوباره نقدش نکردن.
اینم یه نمونه دیگه :D

Capture.JPG

البته من اینو نه کشف کردم و نه روی پلتفرم اصلی بازی کردم، صرفا در تائید بحث متا گذاشتم :D

پ.ن: شخصا از متا به عنوان بهونه ای برای بازی نکردن بازی هایی که از ظاهرشون خوشم نیومده استفاده میکنم :D
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or