نام بازی:ghost recon:future soldiers
ناشر:Ubisoft
سازنده:Ubisoft
سبک:Tactical-shooter
درجه ی سنی:+16
فقط کافی است فروش یک بازی شبیه ساز واقعی جنگ را با یک بازی آرکید مثل MW Series مقایسه کنید و خود را جای سازندگان بگذارید.
به همین علت میتوان نسخه ی جدید GR را بیشتر به یک بازی آرکید شبیه دانست تا به یک بازی شبیه سازی اما نقاط قوت بسیار بازی سبب شده از این عیب بزرگ چشم پوشی کنیم.
گیم پلی بازی تلفیقی از سبک شوتر تاکتیکی و شوتر سوم شخص است.این بخش از بازی بر پایه ی کاور گیری و مخفی کاری و شلیک های زمان بندی شده میباشد.متاسفانه سیستم کاورگیری بازی با اینکه کارایی بسیاری در بازی دارد ولی در بسیاری مواقع مشکل ساز میشود و این مسئله زمانی اهمیت پیدا میکند که دشمن از هر طرف به شما حمله میکند و در هنگام سویچ کردن کاور شخصیت اصلی به جای اشتباهی میرود و شما در اینجا محکوم به مرگ هستید.(این مشکل در هنگام پرش از موانع خود را نشان میدهد.)
البته باید به این نکته اشاره کرد که سیستم انتخاب کاور تا حد زیادی این مشکل را کم رنگ کرده است.
در گیم پلی بازی انتخاب با خودتان است که :
به صورت مخفیکاری پیش بروید:با شلیک نکردن شما نامرئی میشوید(Camouflage Suit) و میتوانید به جلو حرکت کنید همچنین در بعضی مراحل از وسایل پیشرفته ی جاسوسی مانند بالگرد کوچک و پیشرفته ی خود که دارای امکاناتی مانند تایین هدف است استفاده کنید.در این شیوه به هیچ وجه نباید از شلیک اسلحه استفاده کنید و فقط باید با نایف کردن دشمنان خود را به قتل رسانید.
به صورت اکشن بازی را ادامه دهیم:در این حالت آزادیم که به هر شیوه که میخواهیم دشمنان خود را به قتل برسانیم و حتی بدون به قتل رساندن آنها تا هدف خود بدویم که مطمئنا لذت بخش اول را نخواهد داشت.
هوش مصنوعی دشمنان در این بازی را حتی میتوان بالاتر از GeOW قرار داد و این امر در درجه ی سخت بازی به اوج خود میرسد.عکس العمل دشمنان عالی است و برای مثال وقتی گروه شما رو به پیشروی است دشمنان عقب نشینی میکنند و یا شما را از پشت سر غافلگیر میکنند..تنها ایراد هوش مصنوعی این است که در حالت مخفیکاری دشمنان وقتی درست روبه رویشان هستید شما را نمیبینند و بعد از حدود 4 ثانیه متوجه شما می شوند.این سیستم پیش از این در بازی Prison Break هم مورد استفاده قرار گرفته بود.
گرافیک بازی در یک کلام فوق العاده است.افکت های گرافیکی بسیار پویا و انیمیشن های انفجار بازی چشم نواز هستند.موتور گرافیکی YETI توانایی نمایش تعداد بسیاری از دشمنان را در یک صحنه دارد و همین امر در کنار یک فریم بالا نشان دهنده ی قدرت موتور گرافیکی بازی است.
نماد گرافیک بازی مرحله ی صحرای آن است که در طوفانی شن قرار میگیریم.در اینجا تک تک ذرات شن را میتوان دید و واقعا حس کرد در محیط بازی قرارداده شده ایم.
صداگذاری اسلحه ها دقیقا از روی مدل واقعی آن هاست و صداگذاری شخصیت ها نیز عالی است و یوبیسافت در این زمینه هیچ حرفی را به جا نگذاشته است.
موسیقی بازی نیز بسیار عالی و بدون ایراد است و توسط گروه Hybird اجرا شده است که در کارنامه شان بازی هایی همچو Saints Row:the third دیده میشود.مسئله ی مهم در این بخش همخوانی عالی موسیقی با اتمسفر بازی است.
برای مثال موسیقی بازی در هنگام قسمت اکشن بازی هیجان انگیز و در هنگام مخفیکاری موسیقی آرام پخش می شود.
نتیجه گیری:این بازی را میتوان تلفیقی مناسب از شوتر سوم شخص و شوتر تاکتیکی دانست که میتواند راه جدیدی را به روی بازی های سوم شخص باز کند.من به شخصه انتظار کمتری از این بازی داشتم ولی Ubisoft توانست یک بازی عالی را ارائه دهد تا شاید این بازی رقیب بسیار سختی برای هم پایان خود باشد.اگر برای تحریر داستان بازی دقت لازم صورت می گرفت این بازی بدون شک و بدون اینکه لازم باشد منتظر بازی های هم سبکش باشد در رده ی اول سبک Tactical-shooter قرار میگرفت.
گیم پلی:10
داستان:6
گرافیک:9.5
صداگذاری و موسیقی:9.5
کنترل بازی:10
نمره ی نهایی:9.5