من تمام انتظاراتم بر اساس آدرس های سریاله ، نه چیز دیگه ، نه شخص خودم.این تو نقدم وجود داره.هرچی گفتم از داخل سریال بوده نه بیرونش ، اگر خلاف این هست ، لطفا از داخل نقدم نقل قول بیار ببینم کجا از بیرون به سریال نگاه کردم.
در مقابل این مسئله، بنده هم خیلی ساده گفتم اون چیزایی که بهشون اشاره کردی، از اونجایی که در داخل سریال همشون به حال خود رها شدن، دلیلی نداره ما کاسهی داغتر از آش بشیم. چرا که اگر خودشون میخواستن، بهشون میپرداختن، که نپرداختن. پرداختن؟ خیر! پس نتیجه این هست که در این یک فصل، چیزی که ما دیدیم، چه شدها بود. یک داستان سرگرم کننده برای خیلیها. همین. شما میخوای بگی بیشتر بوده؟ نبوده. که اگر بود، این همه مشکل نداشت، که داره. پس؟ نبوده. جانم؟ میخواست باشه؟ اما درنیومد؟ درسته. درنیومد. پس نیست. درمورد چیزی که نیست چه صحبتی هست که باید انجام بشه؟ عجــیب!
دقیقا مشکل همینجاست ، شما که اینطوری فکر میکنی ، از نظر من سینما رو درک نکردی.
فیلم یا سریال یا بازی ، اگه نمیخواد چیزی که رو ادعا میکنه ارائه بده ، پس چیکار میخواد بکنه ؟ (دقت داشته باش ، اینجا ادعا میتونه محتوای خیلی ساده باشه که محصول به دنبالشه نه لزوما مفاهیم پیچیده و عمیق)
مثلا یک فیلم اگر عاشقانه اس ، یا تراژدیه ، آیا همین مفاهیم ساده رو هم میتونه در بیاره یا نه ؟ آقایون فیلمساز همینا رو هم نمیتونن دربیارن ، چه برسه به مفاهیم عمیق تر.
خوشحال میشم به این سوال کلیدی جواب بدی ، تا بتونم به دیدگاه تو نزدیک بشم. فیلم یا سریال یا بازی ، اگه نمیخواد چیزی که رو ادعا میکنه ارائه بده ، پس چیکار میخواد بکنه ؟ من مخاطب دنبال چیم؟
رابطه عاطفی/انسانی رو نبینم تو سریال ؟ بازی مصنوعی مادر قصه رو نبینم ؟ خود درگیری هاپر با خودش رو نبینم ؟ اگه اینا انتظارات گنده ایه ، پس دیگه من مخاطب (عادی) تو سریال ، چی رو دنبال کنم ؟
در رابطه مسائل ساخت فیلم هم که گقتی به نظرم کاملا بی ربطه به بحث ما.ما تولید کننده نیستیم ، ما مخاطبیم ، جلوی محصولیم نه پشت اون.
خیر، بنده یک محصول رو به کل سینما بسط نمیدم. در راستای تکرار مکررات باید بگم صحبت ما اینجا مشخصا از این سریال هست و نه تمام سریالها و یا فیلمها.
سوال بهتر این هست، به ما چه میخواد چکار بکنه؟ چیزی به ما مربوط هست این هست که چیکار کرده. سخته واقعا دریافت این مطلب؟
و اینکه «چیکار میخواد بکنه»، دخلش به «من مخاطب چی میخوام» چیه؟ دو مقولهی کاملا جدا رو به چه علت کنار هم قرار میدی؟
و جواب به سوال کلیدیت: هیچکاری نمیخواد بکنه. چون هیچکاری نتونست که بکنه. یک محصول مصرفی درکنار بیشمار محصولات مصرفی دیگه که غیر از به اصطلاح سرگرم کردن و بازده مالی، هیچ دلیل دیگهای پشت سرشون نیست. امر غریبیه برات؟
ما زمانی از کیفیت یک کمیت در محصولات سینمایی میتونیم حرف بزنیم که اون کمیت در وهلهی اول وجود داشته باشه. اگر میگی عاشقانهای رو میخواد به تصویر بکشه، ابتدا باید شروع، متن و پایانی ساخته باشه از این عاشقانه. که حال ما بیاییم و از کیفیت عاشقانهای که تولید شده صحبت کنیم.
اما وقتی مایک و الون اصلا شروعی ندارن که بخوان متنی داشته باشن، یارو از لحظهی اول میخواست دختره رو بفرسته دیار خودشون، چگونه ما میتونیم در رابطه با جمع بندیش صحبت کنیم؟ جمع بندیه چه چیزی؟
وقتی میگی رابطه پسرا فلان، میگمت بابا اینا با خودشون درگیرن و هرکدوم یه ساز میزنه، در مورد چی داری حرف میزنی؟
بازی مصنوعی مادر فلان، خب تِـر زد با بازی کردنش، مگه بقیه چه گلی به سر بازیگری این سریال زدن؟ بد بازی کردن یا زیاد بازی کردن امر جدیدیه؟
مثال ساخت فیلم کما از اسمش معلومه، یک مثال بود تا رابطه بین ادعا و خروجی مشخص بشه.
قانون که حتما هست.
بازخواست نیست ، اتفاقا از دیدی یه مخاطب عادی دارم به قضیه نگاه میکنم.
این سریال دنبال مفاهیم خیلی عادی و آسونیه ، ولی چقدرشو میتونه تبدیل به سینما کنه ؟ این مسئله منه.
قانون که حتما هست؟ خب دستت درد نکنه، کجاس این قانون؟ کجا نوشته شده؟
این سریال دنبال هیچ مفاهیمی نیست. هیچیشم به سینما تبدیل نمیکنه. اگه صحبتهای این پست بنده رو با دقت بخونی، متوجه این موضع در رابطه با سریال میشی.