SATURN=سیاره زحل
در سال 1993 کمپانی SEGA برای شکست دادن نینتندو روی پروژه ای کار میکرد که به اون ژوپیتر می گفتن , بر اساس این پروژه که هدف از اون ساخت کنسولی بود که بتونه گرافیک های دو بعدی (در ابتدا قرار نبود این کنسول پردازنده سه بعدی داشته باشه) رو در نهایت کیفیت و دقت اجرا کنه.
SATURN از دو پردازنده 32 بیت از نوع RISC و ساخت Hitachi و شش پردازنده جانبی دیگر استفاده می کرد فدرتمند ترین دستگاه زمان خودش بود ولی برنامه نویسی برای این کنسول فوف العاده سخت و طاقت فرسا بود از دیگر نکته های قابل توجه در ابن کنسول میشه به وجود دوتا GPU یا هسته گرافیکی در دستگاه اشاره کرد که در SEGA SATURN به اون VDP می گفتن.
VDP1 که مسئولیت اصلی رو در پردازش های گرافیکی به عهده داشت.
VDP2 که به عنوان یک کمک پردازنده برای GPU اصلی بود.
به شکرانه این دو پردازنده SATURN میتونست بازیها رو با رزولوشن 480×704 اجرا کنه که این قابلیت در زمان خودش واقعا چشمگیر بود.
از دیگر پردازنده های به کار رفته در SATURN میتوان به پردازنده های زیر اشاره کرد:
پردازنده SH1 برای کنترل CD Rom دستگاه
پردازنده (Saturn Control Unit (SCU
پردازنده موتورولا 68EC000 به عنوان کنترل کننده صدا یا پردازنده صدای YAMAHA FH1
یک پردازنده 4 بیتی برای مدیریت سیستم و کنترل های جانبی.
اما بعدها قیمت بالای کنسول و برنامه نویسی مشکل برای این دستگاه باعث شد که سازنده ها ابتدا بازی ها رو برای فرمت Playstation عرضه کنند و بعد اون رو برای SATURN پورت کنند که این مسئله باعث پایین اومدن کیفیت بازیها نسبت به پلتفرم اصلی روی این سیستم شد.
در سالهای انتهایی عمر این کنسول بازی های فوق العاده جذابی از نظر گرافیکی بر روی این کنسول عرضه شد که عمدتا ساخت کمپانی سگا بود.
ولی به هر حال و با توجه به میزان فروش نهایی دو کنسول SATURN جنگ کنسول ها رو به Playstation باخت تا Playstation به یک افسانه تبدیل بشه و زیباترین سیاره منظومه ما واسه همیشه به تاریخ سپرده بشه.
آخرین ویرایش: