سرخط خبرها

نمیدونم این قبلا اینجا بهش اشاره شده یا نه ولی یه مقایسه بین بودجه ساخت بازیهای کپکام و اسکوئر از 2020 به این سمت اومده که نشون میده متوسط بودجه ساخت بازیهای اسکوئر بیشتر از دوبرابر کپکامه.

Screenshot 2025-12-09 145051.jpg


هزینه ساخت بازیهای RPG کپکام به طور متوسط حدود 42 میلیون دلاره ولی متوسط هزینه اسکوئر تو این سبک حدود 100 میلیون دلار.
==========
==========

منبع:
https://www.3dipartners.com/wp-content/uploads/square-enix-presentation-material-en-202512-1.pdf
========
========
نکته خیلی جالب و انحرافی این تصویر اولیش میتونه بودجه ساخت خیلی پایین مانستر هانتر Rise باشه که حدود 18 میلیون دلار بوده!
که با توجه به فروشی که میکنه مشخص میکنه کپکام چه ماشین پول سازی تو دستش داره.

و شاید از اون جالب تر برای طرفدارهای FF اینکه بودجه FF16 کمتر از نصف FF 7 Rebirth بوده.
FF16 با بودجه 58 میلیون دلار ساخته شده ولی Rebirth با 119 میلیون دلار و همینطور FF7 Remake با بودجه 134 میلیون دلاری.
16 حتی بودجش از Forspoken با بودجه 90 میلیون دلاری هم کمتر بوده و تقریبا نصفشه!

پس میشه گفت 16 خیلی پروژه پر ریسکی نبوده و احتمالا خیلی زود به سوددهی رسیده.
 
آخرین ویرایش:
Naoki Hamaguchi کارگردان Final Fantasy 7 Remake در مورد وضعیت ساخت قسمت سوم گفته که هسته اصلی بازی تقریبا کامل شده و با وجود اینکه وقعا میخواهد طرفدارها هر چه زودتر بازی را تجربه کنند، ولی تیم سازنده مشغول پولیش و بهینه کردن آن است.
نکته جالبی رو هم درباره شمشیر شخصیت Cloud Strife گفته و اینکه قصد داشتن برای واقع گرایی بیشتر، ابعاد اون رو تغییر بدن. ولی نگران بودن که به دلیل نمادین بودن این شمشیر، طرفداران JRPG این تغییرات رو نپذیرن و درنتیجه منصرف شدن.
cloud.jpg
Square Enix director Naoki Hamaguchi considered giving Cloud Strife a more realistic sword for Final Fantasy 7 Remake, but decided JRPG fans "wouldn’t accept it": "We stayed faithful to the OG"
 
پس میشه گفت 16 خیلی پروژه پر ریسکی نبوده و احتمالا خیلی زود به سوددهی رسیده.
خودشون که راضی نبودن از فروشش.
من برداشتم اینه که سری اینقدر پشت سر هم ضعیف تر از انتظارات بوده په اسکوئر تصمیم گرفته بودجه سری رو کم کنه
 
  • Like
Reactions: m.d.makan
نمیدونم این قبلا اینجا بهش اشاره شده یا نه ولی یه مقایسه بین بودجه ساخت بازیهای کپکام و اسکوئر از 2020 به این سمت اومده که نشون میده متوسط بودجه ساخت بازیهای اسکوئر بیشتر از دوبرابر کپکامه.

View attachment 403513


هزینه ساخت بازیهای RPG کپکام به طور متوسط حدود 42 میلیون دلاره ولی متوسط هزینه اسکوئر تو این سبک حدود 100 میلیون دلار.
==========
==========

منبع:
https://www.3dipartners.com/wp-content/uploads/square-enix-presentation-material-en-202512-1.pdf
========
========
نکته خیلی جالب و انحرافی این تصویر اولیش میتونه بودجه ساخت خیلی پایین مانستر هانتر Rise باشه که حدود 18 میلیون دلار بوده!
که با توجه به فروشی که میکنه مشخص میکنه کپکام چه ماشین پول سازی تو دستش داره.

و شاید از اون جالب تر برای طرفدارهای FF اینکه بودجه FF16 کمتر از نصف FF 7 Rebirth بوده.
FF16 با بودجه 58 میلیون دلار ساخته شده ولی Rebirth با 119 میلیون دلار و همینطور FF7 Remake با بودجه 134 میلیون دلاری.
16 حتی بودجش از Forspoken با بودجه 90 میلیون دلاری هم کمتر بوده و تقریبا نصفشه!

پس میشه گفت 16 خیلی پروژه پر ریسکی نبوده و احتمالا خیلی زود به سوددهی رسیده.
این Forspoken واقعا چی داشته که ۹۰ میلیون دلار خرجش شده!
همین امسال مثلا Ghost of Yotei رو داشتیم که به عنوان یکی از بازیای خفن AAA امسال و حتی کل نسل ۹ فقط ۶۰ میلیون بودجش بوده! بعد اون بازی داغون و بی سر و ته ۹۰ میلیون دلار؟ مدیرای اسکوئر چی با خودشون فک کردن!
 
خودشون که راضی نبودن از فروشش.
آره تو سال اول راضی نبودن ولی به نظرم این بازی خیلی زودتر از ریبرث بودجه ساختش رو پس داد و وارد فاز سوددهی شد.

ولی با توجه به بودجه ای که داشته الان برام منطقی شد که چرا بازی اینقدر محدود بود و در آخر بهش گفتیم واکینگ سیم!
از ابتدا مثل اینکه قرار بود همینقدر خرجش بشه و خب خروجیشون میشه گفت که متناسب با بودجش بوده.
من برداشتم اینه که سری اینقدر پشت سر هم ضعیف تر از انتظارات بوده په اسکوئر تصمیم گرفته بودجه سری رو کم کنه
بودجه ساخت بازی رو که مطمئنا نمیتونستن لحظه آخری کم کنن ، 16 حتما 4-3 سال توسعش طول کشیده و مراحل طراحی و برآورد هزینه هاش و... از ابتدا طبق برنامه پیش رفته.

هم اینکه ریبرث که بعدش اومد با اینکه به خوبی ریمیک فروش نکرد ولی باز هم بودجه قابل توجهی داشت و هم الان میشه گفت فروش خوبی رو داره تجربه میکنه و تو فاز سوددهیه.
این Forspoken واقعا چی داشته که ۹۰ میلیون دلار خرجش شده!
همین امسال مثلا Ghost of Yotei رو داشتیم که به عنوان یکی از بازیای خفن AAA امسال و حتی کل نسل ۹ فقط ۶۰ میلیون بودجش بوده! بعد اون بازی داغون و بی سر و ته ۹۰ میلیون دلار؟ مدیرای اسکوئر چی با خودشون فک کردن!
همین استودیوی مربوطه رو کله پا کرد.
وقتی بازی رو بدی دست تیم بازاریابی که برات بسازه خروجیش میشه این.
واقعا آبروریزی بود.
 
همین استودیوی مربوطه رو کله پا کرد.

تاباتا کلا به مدت ده سال اینا به شکل جدی تو SE ر...د و اول ترتیب Versus رو داد و آشغالی به اسم XV رو از دلش کشید بیرون که فکر کنم بزرگ ترین جنایت قرن و ظلمی باشه که در حق فن های یه بازی رخ داده تا الان، بعدم که این شاهکار رو تحویل دادن که از همون ابتدا به امر مشخص بود چه آشغالیه! یه بازی که ژاپنی ها، اونم تیم تاباتا بسازن، ولی نویسنده ها و آهنگسازهاش غربی باشن و یه چیز ووک کثافت تحویل ملت بدن! موندم امی هنینگ و خرس چطور حاضر شدن رو این آشغال کار کنن؟

و البته بخش عمده این بودجه صرف دولوپ اون انجین مزخرفشون شد که در نهایت هم انداختنش تو سطل آشغال و زدن تو خط UE!

تاباتا بعد SE میخواست یکی دیگه رو هم سرکیسه کنه به چخ بده که کنسل شد پروژه اش. بقیه انقدر خر نبودن پول بالا چرت و پرتای این بشر بدن! بعد جالب اینجاست این عوضی امد گفت من Versus رو ادامه ندادم، یه چیز خراب و بدرد نخور رو فیکس کردم!!! لعنت به هفت جد و آبادش.
 
تاباتا کلا به مدت ده سال اینا به شکل جدی تو SE ر...د و اول ترتیب Versus رو داد و آشغالی به اسم XV رو از دلش کشید بیرون که فکر کنم بزرگ ترین جنایت قرن و ظلمی باشه که در حق فن های یه بازی رخ داده تا الان، بعدم که این شاهکار رو تحویل دادن که از همون ابتدا به امر مشخص بود چه آشغالیه! یه بازی که ژاپنی ها، اونم تیم تاباتا بسازن، ولی نویسنده ها و آهنگسازهاش غربی باشن و یه چیز ووک کثافت تحویل ملت بدن! موندم امی هنینگ و خرس چطور حاضر شدن رو این آشغال کار کنن؟

و البته بخش عمده این بودجه صرف دولوپ اون انجین مزخرفشون شد که در نهایت هم انداختنش تو سطل آشغال و زدن تو خط UE!

تاباتا بعد SE میخواست یکی دیگه رو هم سرکیسه کنه به چخ بده که کنسل شد پروژه اش. بقیه انقدر خر نبودن پول بالا چرت و پرتای این بشر بدن! بعد جالب اینجاست این عوضی امد گفت من Versus رو ادامه ندادم، یه چیز خراب و بدرد نخور رو فیکس کردم!!! لعنت به هفت جد و آبادش.
فکر کن ده سال پیش آخرین بازیش بوده، هنوز نتونسته یک بازی با بودجه کم بیرون بده. مرتیکه کلاهبردار! بعد هنوز فکر می کنه دلیل فیل شدن بازی اشغالش تأخیر بازی بوده. نه بابا بازی اول تا آخرش شت بود‌.
 
نمیدونم این قبلا اینجا بهش اشاره شده یا نه ولی یه مقایسه بین بودجه ساخت بازیهای کپکام و اسکوئر از 2020 به این سمت اومده که نشون میده متوسط بودجه ساخت بازیهای اسکوئر بیشتر از دوبرابر کپکامه.

View attachment 403513


هزینه ساخت بازیهای RPG کپکام به طور متوسط حدود 42 میلیون دلاره ولی متوسط هزینه اسکوئر تو این سبک حدود 100 میلیون دلار.
==========
==========

منبع:
https://www.3dipartners.com/wp-content/uploads/square-enix-presentation-material-en-202512-1.pdf
========
========
نکته خیلی جالب و انحرافی این تصویر اولیش میتونه بودجه ساخت خیلی پایین مانستر هانتر Rise باشه که حدود 18 میلیون دلار بوده!
که با توجه به فروشی که میکنه مشخص میکنه کپکام چه ماشین پول سازی تو دستش داره.

و شاید از اون جالب تر برای طرفدارهای FF اینکه بودجه FF16 کمتر از نصف FF 7 Rebirth بوده.
FF16 با بودجه 58 میلیون دلار ساخته شده ولی Rebirth با 119 میلیون دلار و همینطور FF7 Remake با بودجه 134 میلیون دلاری.
16 حتی بودجش از Forspoken با بودجه 90 میلیون دلاری هم کمتر بوده و تقریبا نصفشه!

پس میشه گفت 16 خیلی پروژه پر ریسکی نبوده و احتمالا خیلی زود به سوددهی رسیده.
من از بودجه Rebirth تعجب نمی‌کنم، چون واقعاً پروژه عظیم و غول‌پیکری بود و از هر گوشه و کنار بازی می‌شد حس کرد که خیلی سنگین و گرون‌قیمت بوده. :دی ولی بودجه FFXVI جالبه و تولید بازی AAA با اون ابعاد توی روزگار فعلی، معمولاً بودجه بیشتری می‌خواد و خوب تونستن بازی رو جمع و جور کنن.
البته به شخصه اصلاً از FFXVI در حد FFVII Rebirth لذت نبردم و در حالی که Rebirth برام جزو بهترین بازی‌های این سال‌ها بود، FFXVI جزو ناامیدکننده‌ترین‌ها بود. یعنی از معدود بازی‌های یک دهه اخیر بود که بعضی جاهاش رو واقعاً به زور جلو می‌رفتم، در حالی که همچین چیزی مدت‌هاست برام به ندرت پیش میاد. برعکس دوران کودکی و نوجوانی که حتی بازی‌های بد رو هم ممکن بود تا آخر برم یا اگه یه بازی متوسط حوصله‌م رو سر می‌برد ولش نمی‌کردم، چند سالی می‌شه که اگه حس کنم از یه بازی لذت نمی‌برم، دیگه زور الکی نمی‌زنم و بعد از چند ساعت ولش می‌کنم. ولی FFXVI هم عذابم می‌داد و هم در عین حال یه حالتی داشت که حیفم می‌اومد ولش کنم. :دی
یعنی تا می‌خواستم به این نتیجه برسم که دیگه بسه، یه اتفاق خفن یا صحنه حماسی به سبک God of Warهای کلاسیک از راه می‌رسید و می‌گفتم خب حیفه بازی رو رها کنم. ولی بعد از چند ساعت دوباره اعصابم خرد می‌شد و گیم‌پلی به شدت تکراری (کیفیتش خوب بود ولی به طرز فجیعی تکراری) و از این گوشه به اون گوشه رفتن با سرعت لاک‌پشت و... باعث می‌شد به سمت رها کردنش برم ولی باز به شوق بخش‌های حماسی و دنبال کردن داستان و شنیدن موسیقی‌ها و... ادامه می‌دادم. کلاً تجربه عجیبی بود!
-----------
واقعاً حیف که Rebirth اون‌طور که باید و شاید نفروخت. البته بعیده فروشش فاجعه بوده باشه، ولی احتمالاً پایین‌تر از حد انتظار بوده. امیدوارم این قضیه روی ذوق و شوق سازنده‌هاش برای بخش سوم تأثیر منفی نذاشته باشه و اون رو هم عالی بسازن که پرونده این بازسازی به بهترین شکل ممکن بسته بشه.
 
واقعاً حیف که Rebirth اون‌طور که باید و شاید نفروخت. البته بعیده فروشش فاجعه بوده باشه، ولی احتمالاً پایین‌تر از حد انتظار بوده. امیدوارم این قضیه روی ذوق و شوق سازنده‌هاش برای بخش سوم تأثیر منفی نذاشته باشه و اون رو هم عالی بسازن که پرونده این بازسازی به بهترین شکل ممکن بسته بشه.

به نظر من فروش پایین Rebirth منطقیه و شخصا فکر میکنم بعد امدن قسمت سوم میره بالا! یعنی چون شماره دوم تریلوژی هست و داستان باهاش به پایان نمیرسه، ممکنه خیلی ها صبر کنن تا با قسمت سوم برن سراغش تا بازی کامل بشه. قسمت اول استقبال بیشتری ازش شد چون شماره اول بود و یه سریا کرم اینو داشتن که کلود و دوستان رو با گرافیک روز ببینن. اما هم این کرم سر شماره دوم خوابیده هم اینکه قرار نیست داستان باهاش تموم بشه. به نظر من منطقیه یه سری فعلا هلدش کنن ولی بعد امدن قسمت سوم یحتمل فروش اینم میره بالاتر و حالا ملت میتونن با خرید هر سه شماره کلا پروژه ریمیک رو همزمان و یکپارچه تجربه کنن.

مثلا من خودم میخواستم دوباره ریمیک و ریبرث رو بازی کنم، اما تصمیم گرفتم وقتی به عرضه نسخه سوم نزدیک شدیم برم که بعد تموم شدنشون مستقیم برم سراغ قسمت بعدی و یه تجربه یکپارچه داشته باشم. حالا ممکنه بپرسی خوب اینی که الان گفتم چه ربطی داشت اصلا؟:دی ولی خوب در نظر بگیر وقتی من که فن دو آتیشه هستم و حتا همین XV که شما بدتون امد رو سه بار تمومش کردم و پلت شده، میام دوباره بازی کردن این دوتا رو (که برای من یه امر بدیهی هست) موکول میکنم به امدن قسمت سوم، کسایی که کرم کمتری دارن میتونن کلا بازی کردنش رو عقب بندازن و بزارن وقتی تریلوژی کامل شد:دی
 
۱-اسکوئر بهترین کاری که میتونست کنه این بود که پروژه ورسوس رو کنسل میکرد وقتی نمیتونست تکمیل کنه، از توجه به بازار غرب و ساخت forspoken هم کنار میکشید و‌ قویا روی XVI کار میکرد یه مسترپیس به نام XV تحویل میداد. امیدوارم از اشتباهاتشون درس گرفته باشن و اگه هم می بینن قدرت ساخت فاینال جدید ندارن فعلا نسازن بازی قدیمی برای ریمیک زیاد دارن.

۲-خدا رو شکر نه XV رو بازی کردم نه XVI و یک ضرب مشغول جویدن FF VII Remake بودم دو پارتش. فکر کنم FF بعدیمم Tactics ریمستر باشه (این بازیو زمان بچگی/نوجوانی اصلا سر درنیوردم از گیم پلیش-بعد چنان دیالوگای سنگین و‌ ادبی داشت هیچ متوجه نمیشدم) با این چیزای بدی که بچه ها از ۱۵ و ۱۶ میگن. البته همیشه میخوام ۱۵ رو تجربه کنم و این تناقض و حسرت احتمالا تا همیشه باهام باشه. متاسفانه XV اصلا ورسوس نبود...
 
  • Like
Reactions: Dinosaur
IMG_4484.jpeg
احتمال ساخت یک ریمیک/ریمستر یا حتی عنوانی جدید از Chrono Trigger ؟

◾️ اخیرا توسعه دهنده بازی Chrono Trigger یعنی یوجی هوری در یک مصاحبه ویدئویی درخواست کرد که طرفدارا از اون راجب اتفاقاتی که ممکنه برای بازی در حال رخ دادن باشه نپرسن، وگرنه به دردسر میفته!

◽️ یوجی هوری: 《نمیتونم در موردش صحبت کنم، صبر کنین، اگه بخوام بهتون بگم، شما میفهمین! (میخنده) نپرسید! پرسیدن ممنوعه...! من به دردسر میفتم!》


🎲 Final Fantasy Persian 🎲

=============
چقدر نیاز به ریمیک بازیای قدیمی اسکوئر حس میشه... انقدرم زیادن که حد نداره می بینه ساخت بازی جدید ریسکیه باید بزنه تو همین خط.
همین این رو‌ مثلا حالاحالاها ریمیک نکنه ولی تیزر آنونس کنه میترکونه هایپو...:
 
تاباتا کلا به مدت ده سال اینا به شکل جدی تو SE ر...د و اول ترتیب Versus رو داد و آشغالی به اسم XV رو از دلش کشید بیرون که فکر کنم بزرگ ترین جنایت قرن و ظلمی باشه که در حق فن های یه بازی رخ داده تا الان، بعدم که این شاهکار رو تحویل دادن که از همون ابتدا به امر مشخص بود چه آشغالیه! یه بازی که ژاپنی ها، اونم تیم تاباتا بسازن، ولی نویسنده ها و آهنگسازهاش غربی باشن و یه چیز ووک کثافت تحویل ملت بدن! موندم امی هنینگ و خرس چطور حاضر شدن رو این آشغال کار کنن؟

و البته بخش عمده این بودجه صرف دولوپ اون انجین مزخرفشون شد که در نهایت هم انداختنش تو سطل آشغال و زدن تو خط UE!

تاباتا بعد SE میخواست یکی دیگه رو هم سرکیسه کنه به چخ بده که کنسل شد پروژه اش. بقیه انقدر خر نبودن پول بالا چرت و پرتای این بشر بدن! بعد جالب اینجاست این عوضی امد گفت من Versus رو ادامه ندادم، یه چیز خراب و بدرد نخور رو فیکس کردم!!! لعنت به هفت جد و آبادش.
من هزار بار تاباتا رو به نومورا دلقک ترجیح میدم
اول اینکه عملا هنوز که هنوزه بهترین محصول کل مجموعه شیردوشی VII همون کرایسیس کور هست که تاباتا ساختش
دوم اینکه نمی‌فهمم این همه ضجه و گریه توی سایتای ایرانی برای ورسز چیه اون بازی توی تایمی که می‌شد سه تا بازی بزرگ ساخت فقط ٢٠ درصد ساختش جلو رفت و با توجه به اینکه هر شماره FNC داشت کمتر میفروخت و کیفیتش بدترم میشد کاملا درست بود که ازش فاصله گرفت.
ما ویژن نومورا رو هم قبل و بعد اومدن به فف دیدیم که همچین آثار شاهکاری نبودن، نتیجه ش هم مشخصه قبل اینکه این بشر بیاد روی فف حداقل بازیا ماه اول لانچشون هایپ واقعی داشتن و فروش خوبی میکردن ولی بعد از سلطان و خیانت به هوادارای کلاسیک با whisper و آوردن جهان موازی و گند زدن به مرگ زک و... جز کامیونیتی وایفو هانتر هیچکس به فرانچایز اهمیتی نمیده (حتی سونی فن بوی ها هم از الان که بازی انحصاری نیست دیگه توی رسانه ها برای این بازی سر و صدا نمیکنن)
 
ما ویژن نومورا رو هم قبل و بعد اومدن به فف دیدیم که همچین آثار شاهکاری نبودن، نتیجه ش هم مشخصه قبل اینکه این بشر بیاد روی فف حداقل بازیا ماه اول لانچشون هایپ واقعی داشتن و فروش خوبی میکردن ولی بعد از سلطان و خیانت به هوادارای کلاسیک با whisper و آوردن جهان موازی و گند زدن به مرگ زک و... جز کامیونیتی وایفو هانتر هیچکس به فرانچایز اهمیتی نمیده (حتی سونی فن بوی ها هم از الان که بازی انحصاری نیست دیگه توی رسانه ها برای این بازی سر و صدا نمیکنن)
دقیقا نومورا کدوم ff شماره دار رو ساخته؟
از هشت تا 15 هیچ کدوم ویژن نومورا نبوده...
نومورا فقط روی FF vii به صورت ویژه کار کرده
که تو همون نسخه اورجینالم خیلی از ایده های داستانیش برا خودش بود
1000010734.jpg

وگرنه نومورا روی دنیای هیچ FF شماره دار دیگه ای کار نکرده...

صرفا از اول روی داستان vii بوده...
چه نسخه اصلی، چه اسپین اف ها چه ریمیک ها با تایید نومورا بوده...
همون کرایسیس کور هم مثل ریمیک ها خودش بالاسر کار بود

بقیه ff ها هر مشکلی داشتن،برای ویژن سایر اعضای محترم اسکوئر بود
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or