سارا باند: ایده بازی‌های انحصاری‌ها منسوخ شده است

  • Thread starter Thread starter Adam
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Adam

عضو تحریریه
ps&xbox.jpg

سارا باند، رئیس ایکس‌باکس، با بیان اینکه ایده بازی‌های انحصاری منسوخ شده است، بر تمرکز چندپلتفرمی این شرکت تأکید کرد.

در مصاحبه‌ای با Mashable، از باند پرسیده شد که با توجه به اینکه تعداد فزاینده‌ای از استودیوهای بازی سازی ایکس‌باکس شاهد انتشار بازی‌هایشان روی پلتفرم‌های دیگر هستند، بازی‌های انحصاری پرفروش در کجای برنامه‌های این شرکت قرار می‌گیرند. باند توضیح داد که از نظر ایکس‌باکس، ایده انحصاری بودن بازی‌ها برای یک پلتفرم واحد منسوخ شده است و بازیکنان اکنون انتظار دارند که بازی‌ها روی چندین دستگاه در دسترس باشند.

او گفت: ما واقعاً شاهد تکامل مردم در این زمینه هستیم. مثلاً، بزرگترین بازی‌های جهان در همه جا در دسترس هستند. به Call of Duty نگاه کنید، به Minecraft نگاه کنید، به Fortnite نگاه کنید، به Roblox نگاه کنید. در واقع این چیزی است که واقعاً جامعه بازی را هدایت می‌کند. جایی که مردم جمع می‌شوند، تجربیاتی دارند. ایده محدود کردن آن به یک فروشگاه و یا یک دستگاه برای اکثر مردم قدیمی است. شما می‌خواهید بتوانید تا با دوستانتان در هر مکانی، صرف نظر از اینکه چه دستگاهی استفاده می‌کنند، بازی کنید. مانند سرویسهای ابری، کامپیوتر شخصی و کنسول‌هایی که همه‌ی ما داریم و در اتاق نشیمن خود داریم.
 
خب این بیزینس پلن بر چه پایه ای بنا شده؟ یا بازار هدف نینتندو بر چه اساسی تعیین شدن؟ سخت افزار و نرم افزار دیگه درسته؟ اینجور که میگی در آینده مزیت سخت افزاری قراره از دست بره. فقط مقوله نرم افزار باقی میمونه که نینتندو از کلاد گیمینگ به طور کامل پرته. از UI و UX بگیر تا امکانات پلتفرمی تو داغون ترین نقطه حال حاضر گیمینگه فقط میمونه بازی هاش که از قضا تمامشون انحصاری هستن. پس اگه اون روز فرا برسه فقط انحصاری میتونه نجاتش بده وگرنه از بین میره. PS هم اگه زودتر این بساط حماقتشو جمع نکنه و یه بیزینس پلن آینده نگرانه تر نچینه قطعا ضربه شدیدی میخوره در آینده.

خلاصه کلام اینه انحصاری شاید الان به نظر سودش از روبلاکس و فورتنایت و کندی کراش کمتر باشه ولی درآینده ای که کلاد گیمینگ فراگیر شه تنها چیزی که پلتفرم هولدرهارو نجات میده انحصاریاشونه که نینتندو اینو فهمیده، مایکروسافتم به واسطه پولش از طریق گیم پس این مزیت رو ایجاد کرده فقط سونی این وسط درگیر دلقک بازیاشه که بیست تا گس بسازیم یکیش بگیره دو میلیارد سود کنیم.


قبلا هم گفتم اگر مایکرو و سونی تو کنترل بودجه ساخت و فروش محصولاتشون ناتوان هستن و راضی نیستن فقط ایراد از خودشونه. نمونه واضحش که نینتندوئه جلو چشممونه که با اون قیمت گذاری های وحشیانش بازم فروش های عجیب غریب میکنه بازیاش.
اینجور نیست که کلاود جای همه سخت افزارها رو بگیره. هدف کلاود در ابتدا گرفتن بازار کنسولهای خونگیه. چون همین الان درصد زیادی از بازیها دیجیتالی خریداری میشه.
از طرفی اکثرن کنسول رو روی تلویزیون تجربه میکنن. حالا اگر همه اون امکانات رو بشه بدون خرید کنسول تجربه کرد. دیگه چرا باید خریدش؟

کلاود در آینده میتونه جایگزین کنسول های سنتی باشه. چون قرار نیست هیچ چیز رو کم کنه. این در اصل نوعی آپگریده.
بعد از کنسول های خانگی، نوبت pc گیمرها میشه. که بالای 70-80 درصدشون بر خلاف باور عموم از سیستم های high end استفاده نمیکنن و غالبن تجربه بصری ضعیف تری نسبت به کنسول گیمرها دارن. پس با وجود کلاود میتونن با هزینه کمتر، تجربه بهتری داشته باشن.
در نهات درصد کمی از گیمرها که مشکل هزینه کردن ندارند، به سمت high end pc ها و کنسول های پریمیوم میرن.
پس نتیجه میگیریم که کلاود حداقل در ابتدای کار، هیچ همپوشانی با کنسولهای قابل حمل نداره.

در مورد نیتندو،
نیتندو از دیدگاه من پاش روی پوست موزه. تا اینجا به خاطر انحصاری ها و تجربه منحصر به فرد و حاشیه سود خیلی بیشتر از مایکروسافت و سونی جلو اومده. ولی از الان دیگه رقبایی داره که سهم بازارشو دارن روز به روز کم میکنن.
چه تو زمینه نرم افزاری و بازیها و چه در سخت افزار. چون بیشترین رشد استودیوهای گیمینگ، مربوط به بازیسازهای ایندی هستند که اتفاقن محصولاتشون بهترین کارایی رو روی کنسول های قابل حمل دارند.
استیم دک زمانی که معرفی شد، خیلی ها فکر میکردن که جلوی نینتندو فلاپ شه. ولی این اتفاق نه تنها نیوفتاد ، بلکه راه رو برای رقبای دیگه هم باز کرد.
حتی به گفته کارشناسان ، فروش xbox ally x هم رضایت بخش بوده تا اینجا. اونم در شرایطی که قیمتش بسیار بالاست.
سونی هم اگر کنسول دستیش رو طبق شایعات عرضه کنه، بازهم سهم بیشتری از بازار هدف نینتندو رو میگیره.

نینتندو برخلاف تصور طرفداراش، اصلن شکست ناپذیر نیست. قبلن خیلی سخت از سگا شکست خورده و در ادامه هم توسط سونی و مایکروسافت با خاک یکسان شده.
این اتفاق بازهم میتونه بیوفته. امیدوارم دفعه بعدی هم بتونه بازهم کامبک بزنه. با یه نوآوری جدید مثل wii که هم جهان شمول باشه و هم یونیک.
 
  • Like
Reactions: aha2012
یکی از مسائلی که خیلی رو مخمه این توهم مرکز جهان بودن مدیرای مایکروسافته. طرف نمیاد بگه ما بیزینس مدلمون تغییر کرده تصمیم داریم اینجوری بریم جلو. میگه کلا اون اشتباهه کار ما درسته. هر برندی بر حسب شرایطش یه بیزینس مدل متفاوت داره چرا اینا فکر میکنن همه باید مثل اینا فکر کنن؟ :D
امیدوارم هستم اونقدر عقل و شعور داشته باشن که فکر نکنن بازی انحصاری صرفا واسه پول درآوردن از همون عنوان ساخته میشه. یعنی کلا چیزی به اسم محصولات سیستم سلر به گوش سران مایکروسافت نخورده انگار. تو در اصل با انحصاری کردن بازی یه بخشی از آدمارو ترغیب میکنی بیان رو پلتفرمت و به مرور موندگار بشن و از همون تردپارتی های مالتی پلتفرم پول دربیاری.

یعنی ببین کار پلتفرم هولدر به جایی رسیده که دقیقا مثل یه کمپانی ناشر صرف مثل یوبیسافت دارن حرف میزنن.
کلا غرب مدلش همینه که خودش رو مرکز دنیا میدونه، حتی به ما که میگن خاورمیانه بر همین اساسه، در حالیکه باید بگن آسیای شرقی و غربی
الان دیگه چین داره میشه قدرت برتر دنیا و کلا قدرت داره میاد تو آسیا مخصوصا آسیای شرقی، ولی اینا هنوز توهم مرکز دنیا بودن رو دارن
 
گیم پس همین الانشم سود ده هست و 5 میلیارد دلار تو یک سال درآمد داشته و روبه رشد بوده این کار ماکروسافت به خاطر اینکه یک عالمه پول (جیب سونی فن ها) یک گوشه ای هست که ماکروسافت خیلی راحت میتونه اون به جیب بزنه و اگر این کارو نکنه مغز خر خورده حالا این وسط 4 تا سونی فن هم یک ترولی بکن عیبی نداره
سونی هم قبلا این راه رفت و بی اعتنا به سونی فن ها بازیهاش روی PC مولتی کرد و کلی پول به جیب زد الانم بدش نمیاد برای پول بیشتر بازیهاش روی XBOX عرضه کنه که فعلا ماکروسافت این اجازه بهش نداده
 
  • Like
Reactions: z2s sas
نه بهتر نبود. این حرفو زمانی میشه زد که ۲۰۲۸ باشیم و نسل PS5 تموم شده باشه.

حتی همون PS4 هم تا ۲۰۱۷ و تو بازه چهارساله اولش فقط انچارتد ۴ و هورایزن و order و بلادبورن و اینفمیس رو داشت و عمده انحصاریاش مثل گاد او وار و اسپایدرمن و دیزگان و سوشیما و تلو ۲ تو سه سال آخر اومد.

الانم PS5 تو این بازه ۴ ساله خودش رگناروک، فورییدن وست، gt7، اسپایدرمن ۲،ds2 ،GoY، استروبات، ریترنال، رچت رو داشته و فعلا حداقل تا دو سال آینده قراره saros و ولوورین و اینترگلکتیک رو عرضه کنن.
images (1).jpeg
برداشت شما از این تصویر چیه ؟ نسبت به هر نسل ساخت بازی ها کمتر نشده ؟؟
decided-to-rank-all-the-ps3-exclusives-ive-played-v0-epgdqjufruqc1.png
در مورد این تصویر چی ؟ سونی عقبگرد نداشته ؟ تازی خیلی از انحصاری هاشون نیستن داخل تصویر بازی هایی که انحصاری واقعی بودن نه الان که رو pc منتشر شدن کنسول بعدی مایکرو هم قراره اجراشون کنه
---
من به عنوان شخصی که ps3 داشتم و در کنار pc عاشقش بودم الان رغبتی برای خرید ps5 ندارم تعداد بازی هایی هم که ازش خوشم میومد واسه pc اومد از اون تعداد هم که نیومده فقط منتظر demons souls هستم
 
من واقعا فك نميكردم اينجورى هيلو و گيرز و فورزا رو حراج كنه.
انتظار داشتم ناموسى تر برخورد كنه حداقل واسه اينا :D
در مورد سونی که که ناموسهاش رو خیلی جلوتر روی "مایکروسافت ویندوز " حراج کرد هم انتظار نداشتی یا اون برات قابل پیشبینی بود؟
 
  • Like
Reactions: Terova
View attachment 397730
برداشت شما از این تصویر چیه ؟ نسبت به هر نسل ساخت بازی ها کمتر نشده ؟؟
View attachment 397731
در مورد این تصویر چی ؟ سونی عقبگرد نداشته ؟ تازی خیلی از انحصاری هاشون نیستن داخل تصویر بازی هایی که انحصاری واقعی بودن نه الان که رو pc منتشر شدن کنسول بعدی مایکرو هم قراره اجراشون کنه
---
من به عنوان شخصی که ps3 داشتم و در کنار pc عاشقش بودم الان رغبتی برای خرید ps5 ندارم تعداد بازی هایی هم که ازش خوشم میومد واسه pc اومد از اون تعداد هم که نیومده فقط منتظر demons souls هستم
اگر قرار بر بحث هست لااقل درست بحث کنید و از تصاویر ساخته ترول ها اجتناب کنید.

نسل PS5 موفق‌ترین نسل پلی استیشن تا به امروز هست. لانچ بهتری داشته، کاتالوگ بهتری در ژانر های متفاوت داشته و هر سال هم انحصاری کنسولی فرست پارتی موفق چه در نزد مخاطبان چه منتقدان داشته.

با وجود تمام موانع از اول نسل، بازم مدیریت درستی داشته، استراتژی اشتباه سر لایو سرویس انتخاب کردند اما سریع جلوی شکست رو گرفتند.
 
  • Like
Reactions: SiminSecret
اگر قرار بر بحث هست لااقل درست بحث کنید و از تصاویر ساخته ترول ها اجتناب کنید.

نسل PS5 موفق‌ترین نسل پلی استیشن تا به امروز هست. لانچ بهتری داشته، کاتالوگ بهتری در ژانر های متفاوت داشته و هر سال هم انحصاری کنسولی فرست پارتی موفق چه در نزد مخاطبان چه منتقدان داشته.

با وجود تمام موانع از اول نسل، بازم مدیریت درستی داشته، استراتژی اشتباه سر لایو سرویس انتخاب کردند اما سریع جلوی شکست رو گرفتند.
امکانش هست شما تصاویر درست رو نشان بدید
 
گیم پس همین الانشم سود ده هست و 5 میلیارد دلار تو یک سال درآمد داشته و روبه رشد بوده این کار ماکروسافت به خاطر اینکه یک عالمه پول (جیب سونی فن ها) یک گوشه ای هست که ماکروسافت خیلی راحت میتونه اون به جیب بزنه و اگر این کارو نکنه مغز خر خورده حالا این وسط 4 تا سونی فن هم یک ترولی بکن عیبی نداره
سونی هم قبلا این راه رفت و بی اعتنا به سونی فن ها بازیهاش روی PC مولتی کرد و کلی پول به جیب زد الانم بدش نمیاد برای پول بیشتر بازیهاش روی XBOX عرضه کنه که فعلا ماکروسافت این اجازه بهش نداده
رفیق یکم بزن جاده خاکی پیاده شو خنک شی. چی میگی خدایی 😂😂 یعنی من ۱۸ سال پیش کودک بودم می اومدم اینجا تو همینجوری پست میدادی الان که پیر مرد شدم هنوزم همونی 😁 چطوری بعد از اون تاپیک vs اون همه رجز خونی روتون میشه باز پست بدید 😁 شما حتی قرار بود کرش هم انحصاری کنید چی شد اخه
 
View attachment 397730
برداشت شما از این تصویر چیه ؟ نسبت به هر نسل ساخت بازی ها کمتر نشده ؟؟
View attachment 397731
در مورد این تصویر چی ؟ سونی عقبگرد نداشته ؟ تازی خیلی از انحصاری هاشون نیستن داخل تصویر بازی هایی که انحصاری واقعی بودن نه الان که رو pc منتشر شدن کنسول بعدی مایکرو هم قراره اجراشون کنه
---
من به عنوان شخصی که ps3 داشتم و در کنار pc عاشقش بودم الان رغبتی برای خرید ps5 ندارم تعداد بازی هایی هم که ازش خوشم میومد واسه pc اومد از اون تعداد هم که نیومده فقط منتظر demons souls هستم
ظاهرا شما فراموش کردی الان هر بازی حداقل بین 200 تا 300 میلیون دلار بودجه میخواد و 5 سال هم باید وقت صرفش بشه.
این که رغبتی نداری برای PS5 چون میگی بازی هاش برای PC هم میاد به مدت زمانی که باید انتظار بکشی تا این اتفاق بیوفته هم فکر کن.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or