خب این بیزینس پلن بر چه پایه ای بنا شده؟ یا بازار هدف نینتندو بر چه اساسی تعیین شدن؟ سخت افزار و نرم افزار دیگه درسته؟ اینجور که میگی در آینده مزیت سخت افزاری قراره از دست بره. فقط مقوله نرم افزار باقی میمونه که نینتندو از کلاد گیمینگ به طور کامل پرته. از UI و UX بگیر تا امکانات پلتفرمی تو داغون ترین نقطه حال حاضر گیمینگه فقط میمونه بازی هاش که از قضا تمامشون انحصاری هستن. پس اگه اون روز فرا برسه فقط انحصاری میتونه نجاتش بده وگرنه از بین میره. PS هم اگه زودتر این بساط حماقتشو جمع نکنه و یه بیزینس پلن آینده نگرانه تر نچینه قطعا ضربه شدیدی میخوره در آینده.
خلاصه کلام اینه انحصاری شاید الان به نظر سودش از روبلاکس و فورتنایت و کندی کراش کمتر باشه ولی درآینده ای که کلاد گیمینگ فراگیر شه تنها چیزی که پلتفرم هولدرهارو نجات میده انحصاریاشونه که نینتندو اینو فهمیده، مایکروسافتم به واسطه پولش از طریق گیم پس این مزیت رو ایجاد کرده فقط سونی این وسط درگیر دلقک بازیاشه که بیست تا گس بسازیم یکیش بگیره دو میلیارد سود کنیم.
قبلا هم گفتم اگر مایکرو و سونی تو کنترل بودجه ساخت و فروش محصولاتشون ناتوان هستن و راضی نیستن فقط ایراد از خودشونه. نمونه واضحش که نینتندوئه جلو چشممونه که با اون قیمت گذاری های وحشیانش بازم فروش های عجیب غریب میکنه بازیاش.
اینجور نیست که کلاود جای همه سخت افزارها رو بگیره. هدف کلاود در ابتدا گرفتن بازار کنسولهای خونگیه. چون همین الان درصد زیادی از بازیها دیجیتالی خریداری میشه.
از طرفی اکثرن کنسول رو روی تلویزیون تجربه میکنن. حالا اگر همه اون امکانات رو بشه بدون خرید کنسول تجربه کرد. دیگه چرا باید خریدش؟
کلاود در آینده میتونه جایگزین کنسول های سنتی باشه. چون قرار نیست هیچ چیز رو کم کنه. این در اصل نوعی آپگریده.
بعد از کنسول های خانگی، نوبت pc گیمرها میشه. که بالای 70-80 درصدشون بر خلاف باور عموم از سیستم های high end استفاده نمیکنن و غالبن تجربه بصری ضعیف تری نسبت به کنسول گیمرها دارن. پس با وجود کلاود میتونن با هزینه کمتر، تجربه بهتری داشته باشن.
در نهات درصد کمی از گیمرها که مشکل هزینه کردن ندارند، به سمت high end pc ها و کنسول های پریمیوم میرن.
پس نتیجه میگیریم که کلاود حداقل در ابتدای کار، هیچ همپوشانی با کنسولهای قابل حمل نداره.
در مورد نیتندو،
نیتندو از دیدگاه من پاش روی پوست موزه. تا اینجا به خاطر انحصاری ها و تجربه منحصر به فرد و حاشیه سود خیلی بیشتر از مایکروسافت و سونی جلو اومده. ولی از الان دیگه رقبایی داره که سهم بازارشو دارن روز به روز کم میکنن.
چه تو زمینه نرم افزاری و بازیها و چه در سخت افزار. چون بیشترین رشد استودیوهای گیمینگ، مربوط به بازیسازهای ایندی هستند که اتفاقن محصولاتشون بهترین کارایی رو روی کنسول های قابل حمل دارند.
استیم دک زمانی که معرفی شد، خیلی ها فکر میکردن که جلوی نینتندو فلاپ شه. ولی این اتفاق نه تنها نیوفتاد ، بلکه راه رو برای رقبای دیگه هم باز کرد.
حتی به گفته کارشناسان ، فروش xbox ally x هم رضایت بخش بوده تا اینجا. اونم در شرایطی که قیمتش بسیار بالاست.
سونی هم اگر کنسول دستیش رو طبق شایعات عرضه کنه، بازهم سهم بیشتری از بازار هدف نینتندو رو میگیره.
نینتندو برخلاف تصور طرفداراش، اصلن شکست ناپذیر نیست. قبلن خیلی سخت از سگا شکست خورده و در ادامه هم توسط سونی و مایکروسافت با خاک یکسان شده.
این اتفاق بازهم میتونه بیوفته. امیدوارم دفعه بعدی هم بتونه بازهم کامبک بزنه. با یه نوآوری جدید مثل wii که هم جهان شمول باشه و هم یونیک.