رویای بیداری یک مرد تنها | Alan Wake Review

BigMafiaBoy

همه چیز آرومه :D
کاربر سایت
Mar 3, 2011
608
نام
رضا محمد میرزائی
29845913752712446252.jpg


Alan Wake
سازنده : Remedy Entertainment
ناشر : Microsoft Studios
سبک بازی : Horror Action Adventure
درجه سنی بازی : M
پلتفرم ها : PC/X360


شروع سربرگ تازه درون مخوف...

یکی از بزرگترین و شاید پر چالش ترین وقایع زندگی هر فرد رو به رو شدن با درون آشفته و لرزان خود است. در مواقع و شرایط های مختلف با مشکلاتی ریز و درشت رو به رو شده ایم و به گونه ای با آنها کنار آمده ایم، ولی آیا در مبارزه با درون باز موفق به دور زدن آن می شویم یا اینبار در بند درون گرفتار خواهیم شد و همانجا به گذشته شوم خود فکر و درباره اتفاقات رخ داده تامل می کنیم تمام سوالات شما درون یک بازی به عنوان سرکلید وجود دارد ولی این سوالات جواب هایی را با خود دارند که تحولات و تغییرات بزرگی را در شما ایجاد خواهد کرد. بازی (Alan Wake) حدود 2 سال پیش اردیبهشت 1389 بر روی Xbox 360 منتشر و با استقبال خوبی نیز همواره شد. بعد از مدتی که شایعاتی مبنی بر عرضه بازی بر روی پلتفرم های دیگر همانند PC /Ps3 منتشر شد تا اینکه سازنده بازی (Remedy ) تایید کرد که بازی تنها بر روی PC منتشر خواهد شد و نسخه PS3 این بازی عرضه نمی شود. حال انتظار ها به پایان رسیده و اواخر بهمن ماه سال 1390 بازی بر روی PC منتشر شده و با استقبال خوبی همراه و رویکرد جالبی پیدا کرده است.

34084642429959061847.jpg


(Alan Wake) داستان فردی به نام( Alan Wake) را بیان می کند که دو سال از نوشتن داستان و کتاب های خود که در سبک ترس بوده دست کشیده است. در حقیقت قوه تخیل و روان او توان ایجاد و ساختن داستان را از دست داده همین عامل باعث می شود که وی همراه همسر خود به شهری دور افتاده سفر کنند. (Bright Fall) همان جاییست که نقش( Silent Hill) را ایفا خواهد کرد. الن بعد از سفر به این شهر با اتفاقات و رخ داد هایی رو به رو می شود که برایش بسیار آشناست . او حس می کند همواره نقش مهم و محوری در بطن داستان دارد گویی که خود داستان را به رشته تحریر در آورده است. ولی وی از وجود چنین داستانی ابراز بی اطلاعی می کند پس چه کسی یا چه گروهی این داستان را خلق و الن را که خود در نگارش چنین داستانی مهارت دارد در بطن داستان قرار داده اند. شاید تمام اینها اتفاقاتی باشد که درون ذهن الن او را به بازی گرفته است. سوالات بیشماری حول محوریت داستان بازی وجود دارد که در طول جریان بازی به آنها پرداخته می شود. ولی یکی از مهمترین و شاید پر مخاطره ترین بخش های بازی رجو به درون، برای رسیدن و پیدا کردن جواب تمام سوالات است که المان و ریشه اصلی داستان را تشکیل می دهد. همان طور که اشاره شد الن به همراه همسر خود Alice به قلب بیرونی واشنگتون آمده اند تا خاطرات و قوه تخیل الن دوباره شروع به کار کند، ولی غافل از آنکه الیس توسط (چیزی)!! دزدیده می شود و الن محکوم به مبارزه با تاریکیست. شاید تاریکی شما را به یاد بازی SH بیندازد بیراهه نرفته اید هر دو بازی دارای سبک و سیاق خاصل در بخش داستان سرایی هستند که دو بازی را به یک دیگر نزدیک می کند. شیوه روایت داستان بازی همانند سریال های روز انجام می شود و در هر اپیزو (قسمت) گیمر با روایت داستان و هیجانات خاصی رو به رو می شود و بعد از اتمام یک اپیزو زمان شروع اپیزو یا قسمت بعدی روایت های و جریاناتی که در گذشته رخ داده است دوباره روایت می شود تا حس هیجان و چالش گیمر را بیشتر درگیر خود کند

62729723906336764256.jpg


بازی از نگاه گیم پلی یکی از چالش بر انگیز ترین بازی های منتشر شده بر روی PC است. این بازی از المان های نور و تاریکی استفاده می کند، همانند بازی های( SH و Alone In The Dark) که بازی هایی هستند که بر اساس اصول نور و تاریکی طراحی و ساخته شده اند. بازی AW از آن دسته بازی هاییست که نور نقش مهمی در آن دارد. در حقیقت تنها سلاح کار آمد گیمر در این بازی نور است. البته سلاح گرم به عنوان تیر خلاص و نور به عنوان المنت اصلی، نقش آفرینی می کنند. دشمنان در بازی بر اساس شرایط و دوره زمانی ( شب و روز) متغیر هستند از این رو گیم پلی بازی نیز متناسب با محیط تغییر می کند. به طور کل هنگام مبارزات با دشمنان در تاریکی و شب باید از نور و روشنایی که می تواند از وسایل مختلف تامین شود استفاده کرد تا اول لایه تاریکی بر روی دشمنان را از بین برد سپس با سلاح گرم تیر خلاص را رها کرد. البته به دلیل هوش مصنوعی بالای دشمنان این عمل به ظاهر ساده به یکی از مشکل ترین و پیچیده ترین اصول بازی تبدیل می شود.اصول و روشی که انسان های طلسم شده در این بازی برای نابودی الن پیش رو می گیرند بر اساس هوش مصنوعی پیچیده است . به طور مثال زمانی که یکی از دشمنان از رو به رو و در مقابل نور ( نور چراغ قوه) قرار دارد یکی دیگر از دشمنان با دور زدن منبع نور از پشت سر به گیمر حمله می کند که چالش های بیشتری برای گیمر به وجود می آورد. استفاده از وسایل نقلیه و جستوجو زمان انجام بازی در روز همانند بازی های روز که المان اصلی جستوجو را دارا هستند صورت می گیرد و با اصول و برنامه ریزی تقریبا"" غیر خطی به پیش می رود. در روز بیشتر کار الن و گیمر پرسش و جستوجو پرامون اتفاقاتی است که شب هنگام افتاده است همین عامل باعث می شود که داستان بازی به شکل و سیاق متفاوت تری بیان شود.

94651839969008395246.jpg


بخش صداگذاری و گرافیک بازی در سطح خوبی قرار دارد. هر یک از مکان های بازی که الن در شب و روز با آن سروکار دارد به خوبی کار شده است و حس ترس در شب را که لازمه این بازی است را به خوبی به گیمر منتقل می کند. طراحی هنری محیط بازی در شب و روز متفاوت است و هر یک از المان های اصلی بازی بر اساس شب و روز بودن محیط بازی متفاوت هستند. به طور مثال ممکن است در روز خانه ای یا پل کوچکی در محیط وجود داشته باشد ولی در شب هنگام آنها به صورت مخروبه طراحی شده اند که حس ترس را همراه با آهنگ مخصوص به گیمر منتقل می کند. طراحی شخصیت های اصلی بازی بخصوص الن و الیس خوب انجام شده است. بافت های محیطی در سطح خوبی قرار دارد و( Remedy ) در این زمینه بسیار عالی کار کرده است. یکی از ارکان اصلی طراحی بازی شب هنگام است که در القا ترس نقش بسیار مهمی دارد. (Remedy) برای طراحی هر چه ترسناک تر بازی از المان های ترسناکی که در شب رخ می دهد الگو برداری کرده است که باعث می شود بازی از نظر تم و جوء که به وجود می آورد همانند دنیای واقعی باشد که وارد بازی رایانه ای شده است. نور پردازی بازی عالی انجام شده است و گیمر با در اختیار داشتن امکان تغییر رزولویشن بازی می تواند بحث گرافیکی بازی را تا سرحد بهترین بازی های نسل حاظر از نظر گرافیک به پیش ببرد. صداگذاری بازی خوب و قابل تحسین انجام شده بگونه ای که همراه با طراحی عالی محیط جوء و تمی را خلق می کنند که حس واقعی تنهایی و ترس را به درون بازیکن ها منتقل و آنها را با درون خود که سرشار از توهمات است تنها می گذارند. گویندگی الن و الیس زیبایی بازی را در صداگذاری بیشتر کرده به گونه ای که گیمر به راحتی با این دو کاراکتر ارتباط برقرار می کند. در کل بازی (Alan wake) از آن دسته بازی هاییست که انجام ندادن آن مساوی با افسوس بسیار است. بازی با دارا بودن المان ها و ویژگی های جدید و جذاب و الگوبرداری از بازی های هم سبک تحولات عظیمی را در صنعت بازی های رایانه ای به وجود آورده است.

42724851532327000485.jpg

داستان : 10/9
گیم پلی : 10/8.5
گرافیک : 10/8
صداگذاری : 10/9
در مجموع :10/9
 

A-L-I

El amor es la fuerza más poderosa del mundo, amant
کاربر سایت
Jul 18, 2010
6,286
فوق العاده ممنون ، از نقد خوبتون ، اما یه سوال دادن نمره ی 8/10 به گرافیک این بازی کم نیست ؟
 

EL CHE

کاربر سایت
Mar 5, 2012
858
نام
میـرعلی
ممنون از نقد خوب .
الن ویک یک بازی فوق العاده هست که سبک ترسناک رو وارد گام های جدید کرد . متاسفانه نسخه ی جدید این بازی از المان های ترس کم کرد . مثل زیاد بودن تیر و اسلحه و دیگه اون حس ترس نسخه ی قبلی رو وارد بدن مخاطب نمی کرد . داستان امریکن نایتمر هم جالب نبود
 

BigMafiaBoy

همه چیز آرومه :D
کاربر سایت
Mar 3, 2011
608
نام
رضا محمد میرزائی
خب این بازی یه سری ویژگی های خاصی داره که کمتر بازی ای داره. به همین دلیله که موفقیت خوبی به دست آورده
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر