راهی برای نجات PC Gaming؟

همونطور که میدونید توی این چند سال اخیر فروش بازیهای PC خیلی اُفت داشته و این باعث نگرانی خیلی از دوستداران PC Gaming شده. حتی سازندگانی که فقط برای PC گیم میساختن الان دارن کم کم برای کنسولها هم گیم میسازن. قبل از اینکه طرفداران کنسول بیان اینجا وشروع کنن به کـُرکـُری خوندن، این دو سه خط رو هم بخونن بد نیست:

این فروش کم و این رو آوردن به کنسولها به خاطر بهتر بودنِ کنسولها نیست، بلکه به خاطر سرقت نرم افزاری گیمهای کامپیوتر (PC game piracy) ـــه که داره شدیداً به این صنعت لطمه وارد میکنه. میدونید که توی خیلی از کشورهای دیگه به این صورت نیست که کنسول رو به راحتی دستکاری کنن و بازیهای کپی توش بذارن، یعنی میخوام بگم توی اکثر کشورها ملت حتی اگه بخوان هم نمیتونن بازیهای کپی بازی کنن بنابراین همه میرن بازی اُریجینال میخرن و به همین خاطر سرقت نرم افزاری زیاد به کنسولها لطمه نمیزنه. این در حالیه که هر کسی که PC داشته باشه میتونه با دانلود کردن کرک به سادگی بازی ای رو که نـخریده بازی کنه.

این داستان باعث شده که خیلی از شرکتهای سازنده ی گیمهای PC، گیمهاشون رو هم برای PC و هم برای کنسولها بدن بیرون و این قضیه باعث شده کیفیت گیمها بیاد پایین (کنسولیزه شدنِ بازیها :(). ببینید خودِ Epic اخیراً درباره ی اشکالاتی که طرفداران سری Unreal Tournament به بازی UT3 وارد میکردن، چی گفته:

Epic Games feels that one of the biggest issues with the recently released Unreal Tournament 3 is that due to the inclusion of console-friendly features (necessary for the title's PlayStation 3 version), the game lacks a lot of necessary polish

منبع: اینجا

این چیزیه که دو تا افراد خودِ Epic Games توی GDC 2008 درباره ی UT3 گفته بودن! میدونید که UT جزو گیمهای مهم PC به شمار میاد و این در حالیه که UT3 توی هفته های اول فروشی کمتر از 100,000 کپی داشته.

کریس تیلور (Chris Taylor) که رئیس Gas Powered Games و طراح Dungeon Siege و Supreme Commander هست، اخیراً توی Game Developers' Conference 2008 در این ارتباط صحبتهایی کرده و در توجیه اینکه گیم استراتژی خودشون (Supreme Commander) رو برای XBox 360 هم میدن، اینطور میگه که ما این تصمیم مناسبی به نظر میاد که گیم خودتون رو برای پلترفُرمی بدید که Pirate خور نمیشه!

این یعنی اینکه خود PC بازها هستن که دارن این بلا رو سر گیمهای محبوبشون میارن و باعث میشن سازنده ها به کنسولها هم فکر کنند :(

Chris Taylor توی قسمت دیگه ای از صحبتهاش میگه راه نجات PC Gaming از این وضعیتی که الان بهش دچار شده اینه که همه ی شرکتها رو بیارن به کنترل کپی نبودنِ گیمها از طریق آنلاین و یا وصل شدنِ بازیکنها به ســِرور اصلی بازی (مثل MMO ها). به این ترتیب میتونیم اوضاع اقتصادی این صنعت رو بهتر کنیم و حتی گیمها رو با قیمت پایینتری عرضه کنیم! ما دیگه توانایی این رو نداریم که بازی بسازیم و مجانی در اختیار همه قرار بدیم!

Chris Taylor:
PC gaming isn't dead. PC gaming – the old model – probably is. Secure PC gaming is the future – it's going to thrive and we've all got to get on that

حالا نظرتون درباره ی این قضیه چیه؟ ما توی ایران تقریباً چیزی به اسم گیم اُریجینال نداریم و ماشالا همه یه پا Pirate هستیم :biggrin1: اگه یه روزی واقعاً همه ی شرکتها این قضیه رو پیاده کنن و گیمهاشون رو جوری بسازن که کـِرک کردن اونها معنی نداشته باشه، چند نفر از کسایی که الان اینجا PC بازی میکنن باز هم به PC وفادار میمونن؟ شاید اون موقع معلوم بشه که چه کسی واقعاً PC Gaming رو دوست داره و ارزش گیمهاش رو میدونه، و چه کسی به گیمها فقط به عنوان یه دیسک 1000 تومنی نیگا میکنه که میگیریش و یه ساعت بازی میکنی و میندازیش کنار!
 
آخرین ویرایش:

mox1x2

کاربر ویژه
کاربر سایت
Sep 24, 2007
774
نام
مصطفی
سلام
Gabe Newell یکی از مسئولین Valve در یه مراسم (Valve's mini-summit) که در مورد وضعیت PC gaming برگزار شده بود, گفته که piracy یکی از مواردی نیست که ما در مورد اونها (از لحاظ تجاری )نگرانیم.
و سپس اضافه کرده ما با steam ابزاری را فراهم کردیم که pirate رو خیلی سخت میکنه و مهمتر از اون اینه که ارزش این سرویس از لحاظ داشتن ارتباط, اینقدر زیاد هست که موجب بشه مردم علاقه زیادی به piracy نداشته باشند. pirate یکی از بازی های ما کار خطرناکیه, چون وقتی ما شما رو بگیریم, شما همه بازی هاتون رو از دست میدید و دیگه نمیتونید multiplayer بازی کنید.
-----------------------------------------------
پیش از این هم Jason Holtman یکی از مسئولین valve گفته بود که Piracy یکی از نتایج مستقیم عدم عرضه هم زمان بازی ها در مناطق مختلف مثل چین و روسیه است:
Russians have money, Russians like to play games and Russians have PCs. They love going to stores and not having to use Bittorrent sties​
در مورد این جمله شما چی فکر میکنید؟ :biggrin1:

منبع GameIndustry
 

QuinT

کاربر سایت
Feb 16, 2007
1,454
نام
Mehdi
پیش از این هم Jason Holtman یکی از مسئولین valve گفته بود که Piracy یکی از نتایج مستقیم عدم عرضه هم زمان بازی ها در مناطق مختلف مثل چین و روسیه است:در مورد این جمله شما چی فکر میکنید؟ :biggrin1:

منبع GameIndustry

به نظر من ما باید معنی این جمله رو معکوس در نظر بگیریم ! :biggrin1:
چون تا جایی که من میدونم کشور روسیه در زمینه Upload فیلم , بازی و ... در اینترنت رتبه خوبی داره ! :D .
این بخش اخر حرف ایشون هم که برای من یکی خیلی خیلی جالب بود : ( !!! :D )

They love going to stores and not having to use Bittorrent sties
:laughing::laughing:
 

vahid_ba

کاربر سایت
May 25, 2008
3,141
البته بیشتر بازیهای توپ واسه پی سی هم اومده مثل
prince of persia
mafia
dmc
crysis
farcry
assassins creed
resident evil4
و...
ناراحت نباشید کنسول ها میان و میرن اما این pc که همیشه موندگاره
 

TyRaX

موجودی خوشحال
کاربر سایت
Oct 21, 2005
1,824
نام
پارسیا
البته بیشتر بازیهای توپ واسه پی سی هم اومده مثل
prince of persia
mafia
dmc
crysis
farcry
assassins creed
resident evil4
و...
ناراحت نباشید کنسول ها میان و میرن اما این pc که همیشه موندگاره

البته نظر شما در مورد "بازیهای توپ" هم جالبه. چون در بین این بازیهای محبوب کنسولی (بجز Crysis ) یکی از بازیهای پرطرفدار PC هم وجود نداره :D
 

metalgear_kojima

کاربر سایت
Oct 21, 2007
133
نام
pedram
بچه ها به نظر شما چرا کنسول ر و و رو دور اوردن ........

که فروش کنن. یه شرکت مثل Microsoft چندتا بازی درست میکنه خب به خودش میگه :

من که این همه بازی های که درست کردم خرج کردم به زار یه کنسول هم درست کنم که فقط روی همین
دستگاه بیاد .. و فروش هم از نظر بازی داشته باشم هم از نظر کنسولی که درست کردم .. بعد از چند وقت هم که خوب فروش کردند برای سیستم عامل میزنم . اینم از Microsoft .

یه شرکته دیگه مثل Ubisoft که فقط کارش بازی سازی میاد بین شرکت های که سازنده ی کنسول هستند قرارداد میبنده اقا این بازی برای ps2 & ps3 این بازی هم برای xbox *xbox 360 بعد از چند مدت دیگه که خب فروش کردند میان برای PC میزنن که بازم فروش داشته باشند .
 

test84

کاربر سایت
Aug 22, 2006
4,743
بچه ها به نظر شما چرا کنسول ر و و رو دور اوردن ........

که فروش کنن. یه شرکت مثل Microsoft چندتا بازی درست میکنه خب به خودش میگه :

من که این همه بازی های که درست کردم خرج کردم به زار یه کنسول هم درست کنم که فقط روی همین
دستگاه بیاد .. و فروش هم از نظر بازی داشته باشم هم از نظر کنسولی که درست کردم .. بعد از چند وقت هم که خوب فروش کردند برای سیستم عامل میزنم . اینم از Microsoft .

یه شرکته دیگه مثل Ubisoft که فقط کارش بازی سازی میاد بین شرکت های که سازنده ی کنسول هستند قرارداد میبنده اقا این بازی برای ps2 & ps3 این بازی هم برای xbox *xbox 360 بعد از چند مدت دیگه که خب فروش کردند میان برای PC میزنن که بازم فروش داشته باشند .
the whole thing is called
Business
 

TyRaX

موجودی خوشحال
کاربر سایت
Oct 21, 2005
1,824
نام
پارسیا
الهی بمیرم داریم منقرض میشیم

این آقای ممد nVidia هم حرفهای جالبی زده.
البته بماند که ملت فقط اون قسمتی که پیش بینی کرده که دیگه بازیهای Exclusive برای PC ساخته نمیشند رو شنیده اند و دارن باهاش صفا میکنند. حالا انگار برای ما فرقی داره بازی exclusive باشه یا نه. تا وقتی که توی بازی گند نزنند میتونه برای Atari 2600 هم عرضه بشه.

یک سری از حرفهاش خوبه.

میگه ما تا حالا حدود 180 میلیون کارت گرافیک GeForce فروختیم و پس با این همه Installed Base اگه شرکتی بازی مناسبی بسازه بازده داره. (نکته : 95 درصد ملت بازی رو Pirate میکنند ).

30 میلیون کارت گرافیک سری 8 هم ship کرده اند.

در سال 2007 حدود 366 میلیون کارت گرافیک (شامل IGP هم میشه ) ship شده ولی فقط 273 میلیون CPU. (البته مطمئناً این کارت گرافیک ها GF6 نبوده اند و CPU ها هم P4 نبوده اند :D).
------------------------

من چرا حس میکنم دیگه کسی برای بازی PC نمیخره.
حتی اگه فقط ده درصد ملت برای بازی، کامپیوتر خریده باشند میشه 27 میلیون که در مقایسه با فروش اسمشونبرها یک مقدار همچین زیاده :D

مـــــنـــــــبـــــــع! http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=148824&page=1
 

TyRaX

موجودی خوشحال
کاربر سایت
Oct 21, 2005
1,824
نام
پارسیا
Gabe کـُپـُل شرکت valve گفت PC Gaming هنوز زنده است.

خوب از اونجا که کسی دیگه اینجا نمیاد و PC Gaming is Dead :D
من مجبورم بار گران این جسد رو به دوش بکشم.

آقای Gabe ممد شرکت Valve که همه میشناسین (انشاا... ) چند روز پیش توی یک کنفرانس خبری در شهر سیاتل صحبت هایی کرده اند که کل اش یک مقدار زیاده و از حوصله بحث خارج ..


در ضمن ترجمه هم کلمه به کلمه نیست با این کیبورد هم هنوز مشکل دارم.. یک مقدار ممکنه مشکلات تایپی باشه. حرفهای خودم معمولا توی پرانتز هستند.


کل صحبت ها : http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=160866&page=1


اول گیر داده به سازندگان بازی برای PC و بروبچز Crytek . میگه با اینکه یک ارتش تبلیغاتی برای کنسول ها وجود دارند سازندگان روی PC همش نق میزنند و میگن Piracy . به قول خودش

"There's a perception problem," says Newell. "The stories that are getting written are not reflecting what is really going on."

همچنین گفته : 260 میلیون نفر بازیکن آنلاین PC وجود دارند و هر سال 255 میلیون کامپیوتر فروخته میشه که البته همه برای گیم نیستند. (رجوع کنید به پاورقی 1) .
میگه برای نجات باید PC Game ها از حالت فیزیکی به سمت "توزیع دیجیتال" بروند. یعنی همون steam خودشون یا شبکه شرکت Stardock. یا سیستم خدماتی مثل WoW.

در مورد شرکت خودشون میگه : ما 200 درصد رشد فروش در زمینه های دیجیتال داشتیم در صورتی که فروش فیزیکی مون 10 درصد رشد داشته ( به قول خودشون Bricks and Mortar یعنی آجر و ساروج.یعنی فروش فیزیکی از طریق مغازه ها که آدم میره مغازه و خرید میکنه). در مورد steam هم میگه که ما 15 میلیون کاربر فعال داریم و در حالت پیک 1.25 میلیون نفر با هم آنلاین بودند و تعداد کاربران ما رشد سالیانه 191 درصدی داشته.

همچنین گردش مالی بازار بازیهای Casual ( معمولا همین بازی دسکتاپی های خودمون مثل این Hidden Object Game ها و ... ) در ظرف ده سال اخیر از صفر به 1.5 میلیارد دلار در سال رسیده.

Valve has found that digital distribution doesn't cannibalize retail sales - in fact, a free Day of Defeat weekend on Steam created more new retail sales than online ones.

فروش اینترنتی ، فروش سنتی و فیزیکی رو نمیخوره :D . در آخر هفته مجانی Day of Defeat (یعنی همه حتی با بازی کپی هم میتونستند بازی کنند) فروش فیزیکی از آنلاین بیشتر بوده. (این نشون میده ملت با بازی کردن مجانی این بازی، بهش علاقمند شده اند و خریدن ).

در مورد کم بودن آمار فروش بازی های PC میگه . درآمد ناخالص بلیزارد از WoW چیزی حدود 120 میلیون دلار در ماه است که تا چند وقت پیش اصلا دیده نمیشد. اگه یک استودیو فیلمسازی چنین درآمدی داشت با بوق و کرنا گوش دنیا رو کر می کرد.

در مورد فروش به یک مساله دیگه هم اشاره میکنه که معمولا آمار فروش کشورهای انگلیسی زبان مثل انگلیس و آمریکا بررسی میشه که در آنجا PC Gaming در ضعیف ترین جالت ممکن خودش قرار داره ولی مثلا در کشورهای اروپایی دیگه مثل آلمان و یا کشورهای Nordic (شمال اروپا، بر و بچز وایکنیگ و اسکاندیناوی) PC خیلی بهتر عمل میکنه.

in the emerging markets of China, Korea and Russia, where gaming is seeing unprecedented, explosive growth, console install bases are negligible, and the PC is king. Valve thinks that there's a silent majority of global gamers who are skipping the console era entirely, the way these developing nations already skipped dial-up internet.

در بازارهای تازه چین ، کره (منظور کره جنوبی است، کره شمالی که .. بله ) و روسیه، که صنعت بازی رشد انفجاری داره، installed base کنسول ها چیزی تو مایه های صفره. Valve فکر میکنه که اکثریت خاموش بازیکنان جهان دارند از روی عصر کنسول میپرند، مثل بسیاری از کشورهای در حال توسعه که از اینترنت دیال آپ پریدند (و حتما سریع رفتند سراغ ADSL که البته این شامل ایران نمیشه و ما میخواهیم تا سالیان سال به این نکنولوژی خفن یعنی دیال آپ وفادار بمونیم :D ) . همچنین میگه تنها در روسیه 19 میلیون نفر مشتری صنعت بازی داریم (که بیش از 90 درصد PC دارند. رجوع کنید به پاورقی 2 ).

Newell believes WOW: Wrath of the Lich King shipping "will have a larger impact on moving the PC forward as a gaming platform" than initiatives such as the Gaming Alliance.

به نظر ممدمون، بازی WotLK بسیار بیشتر از چیزهایی مثل PC Gaming Alliance به پیشرفت PC به عنوان یک پلتفورم بازی کمک میکنه.

بعد از اون آقای Dylan Fitterer سازنده بازی Audiosurf که خودش به تنهایی این بازی رو نوشته میاد و میگه برای انتشار بازی روی PC من فقط از همسرم سوال پرسیدم. میگه برای انتشار بازی روی کنسول ها اولا پول Dev Kit نداشتم و بعد از اون باید برای هر کنسول بازی certification میگرفت و من بیخیال شدم. همچنین میگه سیستم scoreboard برای نگاهداری همه آهنگهای ضبط شده با این بازی روی سیستم بسته و غیر قابل دسترس کنسول ها نمیتونه پیاده بشه. (در مورد Audiosurf رجوع کنید به پاورقی 3 ). میگه روی PC من میتونم امروز کدها رو تغییر بدم و فردا بازیکنان بازی با تغییرات رو دریافت کرده و اجرا کنند. مثلا تنها در ظرف دو روز قسمت achievement به بازی اضافه کرده ( بر اساس درخواست کاربران ) و به نظرش ارتباط بسیار تنگاتنگ و بدون واسطه ای بین بازیکنان و سازندگان بازی در PC وجود داره.

اینجا یک قضیه هست که patch کردن و update کردن روی PC خیلی راحت تره و میگن که از ابتدای انتشار TF2 تا حالا روی PC حدود 53 آپدیت منتشر کرده اند ولی روی کنسول به دلیل هزینه ها و زمان لازم برای certification بیخیال شده اند.

if you look for a multiplayer game with the longevity and massive popularity of a WOW or a Counter-Strike on console, you won't find one (with the very arguable exception of Halo).

به دلیل این آپدیت نشدن مداوم بازی ها، شما روی کنسول بازی با پرطرفداری و قدمت WoW یا CS نمیبنید ( البته بجز Halo که اونم توضیح داره ).

در انتها هم در مورد تعداد PC ها میگه ..
even the format's detractors can't refute: there are just so many of the damn things



پاورقی ها

1) آقای Alex St. John یکی از بنیانگذاران Direct X گفته که

In the U.S. alone, 33 million consumer PCs are sold every year - more than all consoles combined - and 67% of them are used to play games on a regular basis

در بازار آمریکا، هر سال 33 میلیون کامپیوتر شخصی برای مصرف افراد فروخته میشه که از فروش همه کنسول ها روی هم بیشتره و 67 درصد آنها به صورت مداوم و منظم برای بازی استفاده میشند .

(به نظر شما از 255 میلیون کامپیوتر فروخته شده در جهان چند درصدشون برای بازی هستند؟ حتی ده درصد هم میشه 25 میلیون که عدد زیادی است و فکر کنم از ده درصد هم بیشتر باشه. )

چند مدت پیش هم ممد شرکت nVidia اعلام کرده بود که سالی 363 میلیون کارت گرافیک و 273 میلیون CPU در دنیا ship میشه. (خبر قبلی).

2) مدیر پروژه شرکت GSC Gameworld یعنی Anton Bolshakov ( سازنده سری Stalker ) میگفت که ما اصولا برای PC بازی میسازیم زیرا در روسیه 90 درصد بازیکنان PC دارند.

3) Audiosurf بازی خوشحال و از سازنده مستقل (یعنی indie developer) .
Audiosurf allows you to experience the intensity and emotion of your songs in real time, in full color, and in 3D.

سایت بازی : http://www.audio-surf.com/

(مثل اینکه این بازی بعد از قرارگرفتن روی steam برای فروش، رکورد فروش بازی در هفته اول روی steam رو شکسته . یادمون بیاد که چه بازیهای خفنی روی steam برای فروش هستند؟ تمامی بازیهای خود valve مثل CS - DoD و غیره. تمامی بازیهای id software مثل سری Doom و Quake و همچنین بازیهای شاد دیگه مثل سری Sam n Max و ... ).
 
آخرین ویرایش:

Ehsan

Loyal Member
Nov 23, 2005
1,323
نام
احسان
در سال 2007 حدود 366 میلیون کارت گرافیک (شامل IGP هم میشه ) ship شده ولی فقط 273 میلیون CPU. (البته مطمئناً این کارت گرافیک ها GF6 نبوده اند و CPU ها هم P4 نبوده اند :biggrin1:).
بقول خودت اگه 10% هم برای بازی خریداری کرده باشند فقط در سال 2007 پس چرا انقدر ملت دم از نابودی PC میزنند و فروشش بازی های این پلتفرم رو سایت های معتبر نمیزنند؟
یعنی به خاطر دزدی و کرک و این چیزاست؟
با این تفاسیر فکر میکنم حتی اگه PC خیلی خیلی محدود تر هم شده باشه هنوز هم قابلیت رقابت سنگین با کنسول ها رو داره.
 

TyRaX

موجودی خوشحال
کاربر سایت
Oct 21, 2005
1,824
نام
پارسیا
بقول خودت اگه 10% هم برای بازی خریداری کرده باشند فقط در سال 2007 پس چرا انقدر ملت دم از نابودی PC میزنند و فروشش بازی های این پلتفرم رو سایت های معتبر نمیزنند؟
یعنی به خاطر دزدی و کرک و این چیزاست؟
با این تفاسیر فکر میکنم حتی اگه PC خیلی خیلی محدود تر هم شده باشه هنوز هم قابلیت رقابت سنگین با کنسول ها رو داره.

توی حرفهای Gabe به خیلی از این موارد اشاره شده بود.

قضیه Piracy که روی PC واقعا درصد بالایی داره. ولی به قول خودشون
there are just so many of the damn things که به هر حال درصدی هم بخرند باز فروش هست. بعضی بازیهای آنلاین هم هستند که خوب اصلا Piracy شون معنی یا فایده نداره. مثلا بازیهای دارای Community قوی و یا MMO ها.

"There's a perception problem," says Newell. "The stories that are getting written are not reflecting what is really going on."

در مورد کم بودن آمار فروش بازی های PC میگه . درآمد ناخالص بلیزارد از WoW چیزی حدود 120 میلیون دلار در ماه است که تا چند وقت پیش اصلا دیده نمیشد. اگه یک استودیو فیلمسازی چنین درآمدی داشت با بوق و کرنا گوش دنیا رو کر می کرد.

در مورد فروش به یک مساله دیگه هم اشاره میکنه که معمولا آمار فروش کشورهای انگلیسی زبان مثل انگلیس و آمریکا بررسی میشه که در آنجا PC Gaming در ضعیف ترین جالت ممکن خودش قرار داره ولی مثلا در کشورهای اروپایی دیگه مثل آلمان و یا کشورهای Nordic (شمال اروپا، بر و بچز وایکنیگ و اسکاندیناوی) PC خیلی بهتر عمل میکنه.

در بازارهای تازه چین ، کره (منظور کره جنوبی است، کره شمالی که .. بله ) و روسیه، که صنعت بازی رشد انفجاری داره، installed base کنسول ها چیزی تو مایه های صفره. Valve فکر میکنه که اکثریت خاموش بازیکنان جهان دارند از روی عصر کنسول میپرند
یک قضیه دیگم هست که معمولا آمار ها همون آمریکای شمالی هستند و انگلیس. همچنین امار فروش فیزیکی ( retail یا bricks and mortar ) بررسی میشه. فروش دیجیتال و همچنین بازیهای دارای اشتراک ماهانه معمولا حساب نمیشه (همون قضیه درآمد 120 بلیزارد که اصلا دیده نمیشه. در واقع بلیزارد هر ماه 120 میلیون دلار فروش بازی PC داره که در آمارها منعکس نمیشه، که اگه هر بازی رو 50 دلار در نظر بگیریم مساوی است با فروش 2.4 میلیون نسخه بازی، یا آمار فروش بازیها روی steam یا سیستم شرکت stardock که از steam هم سابقه بیشتری داره، من خودم دو قسمت از چهار قسمت بازی GW ام رو خود ArenaNet و به صورت اینترنتی خریدم. این فروش هیج حا منعکس نشده ).
 

TyRaX

موجودی خوشحال
کاربر سایت
Oct 21, 2005
1,824
نام
پارسیا
reasons why it’s worth to be a pcgamer

در این بلاگ لیست بازیهای خوبی که در سال 2009 برای PC منتشر می شوند آورده شده.
توی لیست بازیهای انحصاری معروفی هستند مثل دو بازی معروف بلیزارد Starcraft 2 و Diablo 3

برخی دیگه که به چشم میان
Sims 3 : که من اصلا خوشم نمیاد ولی طرفداران زیادی داره.
ِDawn of War 2
Eschalon Book II : بـَه بـَه - کوروش کوشی ؟ :D
ِDemigod : حمید کوشی ؟ :D

بعضی هم Multi Platform
Deus Ex 3
Runaway 3: A Twist of FateHero : از اونجایی که ممکنه مثل بهزاد فکر کنید که خوب بازی ماجرایی Point and Click رو چه به کنترلر کنسول. باید بگم که بازی بجز کامپیوتر برای DS و Wii منتشر میشه که خوب DS صفحه لمسی و قلم داره و Wii هم کنترلر قشنگ :D
Divine Divinity 2 : سیاوش کوشی ؟:D
Arcania: A Gothic Tale : همون Gothic IV

کل قضیه رو میتونید اینجا بخونید :
http://adrianwerner.wordpress.com/games-of-2009/
 

Kourosh

مدیر انجمن
Sep 25, 2005
4,545
نام
کورش
کوروش کوشی ؟
همینجام :biggrin1:
کلا غیر از دو مورد ( sims و runaway 3 ) بقیه موارد کاملا جذاب و قابل اعتنایی هستند ( حداقل برای من )

ضمن اینکه عشق من رو جا انداختی Disciples III: Renaissance خداییش شماره دو این بازی از لحاظ طراحی و گرافیک هنری تک بود و هیچ وقت تکرار نشد ( یا اگه شد من ندیدم :biggrin1: )
اگه اینو نوشته بودی حتی از این هم زودتر میرسیدم:biggrin1:
 

85410177

کاربر سایت
Jul 12, 2008
68
نام
mohamad
بابا من خودم pcباز بودم اما باید هی ارتقا بدی الانم خسته شدم دیگه دارم میرمps3بگیرم راحت بشم.برای pcدیگه زیاد بازی نمی زنن دیگه شرکتا انگار شوق و ذوق بازی ساختن برای pcرو ندارن!!
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر