راهی برای نجات PC Gaming؟

همونطور که میدونید توی این چند سال اخیر فروش بازیهای PC خیلی اُفت داشته و این باعث نگرانی خیلی از دوستداران PC Gaming شده. حتی سازندگانی که فقط برای PC گیم میساختن الان دارن کم کم برای کنسولها هم گیم میسازن. قبل از اینکه طرفداران کنسول بیان اینجا وشروع کنن به کـُرکـُری خوندن، این دو سه خط رو هم بخونن بد نیست:

این فروش کم و این رو آوردن به کنسولها به خاطر بهتر بودنِ کنسولها نیست، بلکه به خاطر سرقت نرم افزاری گیمهای کامپیوتر (PC game piracy) ـــه که داره شدیداً به این صنعت لطمه وارد میکنه. میدونید که توی خیلی از کشورهای دیگه به این صورت نیست که کنسول رو به راحتی دستکاری کنن و بازیهای کپی توش بذارن، یعنی میخوام بگم توی اکثر کشورها ملت حتی اگه بخوان هم نمیتونن بازیهای کپی بازی کنن بنابراین همه میرن بازی اُریجینال میخرن و به همین خاطر سرقت نرم افزاری زیاد به کنسولها لطمه نمیزنه. این در حالیه که هر کسی که PC داشته باشه میتونه با دانلود کردن کرک به سادگی بازی ای رو که نـخریده بازی کنه.

این داستان باعث شده که خیلی از شرکتهای سازنده ی گیمهای PC، گیمهاشون رو هم برای PC و هم برای کنسولها بدن بیرون و این قضیه باعث شده کیفیت گیمها بیاد پایین (کنسولیزه شدنِ بازیها :(). ببینید خودِ Epic اخیراً درباره ی اشکالاتی که طرفداران سری Unreal Tournament به بازی UT3 وارد میکردن، چی گفته:

Epic Games feels that one of the biggest issues with the recently released Unreal Tournament 3 is that due to the inclusion of console-friendly features (necessary for the title's PlayStation 3 version), the game lacks a lot of necessary polish

منبع: اینجا

این چیزیه که دو تا افراد خودِ Epic Games توی GDC 2008 درباره ی UT3 گفته بودن! میدونید که UT جزو گیمهای مهم PC به شمار میاد و این در حالیه که UT3 توی هفته های اول فروشی کمتر از 100,000 کپی داشته.

کریس تیلور (Chris Taylor) که رئیس Gas Powered Games و طراح Dungeon Siege و Supreme Commander هست، اخیراً توی Game Developers' Conference 2008 در این ارتباط صحبتهایی کرده و در توجیه اینکه گیم استراتژی خودشون (Supreme Commander) رو برای XBox 360 هم میدن، اینطور میگه که ما این تصمیم مناسبی به نظر میاد که گیم خودتون رو برای پلترفُرمی بدید که Pirate خور نمیشه!

این یعنی اینکه خود PC بازها هستن که دارن این بلا رو سر گیمهای محبوبشون میارن و باعث میشن سازنده ها به کنسولها هم فکر کنند :(

Chris Taylor توی قسمت دیگه ای از صحبتهاش میگه راه نجات PC Gaming از این وضعیتی که الان بهش دچار شده اینه که همه ی شرکتها رو بیارن به کنترل کپی نبودنِ گیمها از طریق آنلاین و یا وصل شدنِ بازیکنها به ســِرور اصلی بازی (مثل MMO ها). به این ترتیب میتونیم اوضاع اقتصادی این صنعت رو بهتر کنیم و حتی گیمها رو با قیمت پایینتری عرضه کنیم! ما دیگه توانایی این رو نداریم که بازی بسازیم و مجانی در اختیار همه قرار بدیم!

Chris Taylor:
PC gaming isn't dead. PC gaming – the old model – probably is. Secure PC gaming is the future – it's going to thrive and we've all got to get on that

حالا نظرتون درباره ی این قضیه چیه؟ ما توی ایران تقریباً چیزی به اسم گیم اُریجینال نداریم و ماشالا همه یه پا Pirate هستیم :biggrin1: اگه یه روزی واقعاً همه ی شرکتها این قضیه رو پیاده کنن و گیمهاشون رو جوری بسازن که کـِرک کردن اونها معنی نداشته باشه، چند نفر از کسایی که الان اینجا PC بازی میکنن باز هم به PC وفادار میمونن؟ شاید اون موقع معلوم بشه که چه کسی واقعاً PC Gaming رو دوست داره و ارزش گیمهاش رو میدونه، و چه کسی به گیمها فقط به عنوان یه دیسک 1000 تومنی نیگا میکنه که میگیریش و یه ساعت بازی میکنی و میندازیش کنار!
 
آخرین ویرایش:

jeyowich

کاربر سایت
Oct 4, 2006
355
نام
م.مهدي
حقیقتا این پارگراف آخر خیلی مهم بود . با اوضاع الان دست آدم برای خریدن بازی های مختلف و خوب زیاد شده . خودمو میگم یه دفعه رفتم 10 تا بازی گرفتم اما 4 تاش رو هم تموم نکردم . چون فقط می خواستم چنتا عنوان داشته باشم همین. البته اگه این اتفاق بی افته اون موقع آدم برا بازی ارزش قائل میشه که 1 دونه بگیره اما ازش استفاده کنه . البته من یه بازی رو مثلا دوست دارم و برام مهمه و میرم دنبالش . مثل همین SILENT HILL4 .
امیدوارم بی ربط پست نداده باشم چونکه داغونم :biggrin1:
 

Babak_Aria

کاربر سایت
Oct 5, 2007
85
pc gaming همیشه زنده خواهد ماند و من از اون حمایت می کنم!

من 5 میلیون دادم سیستم تا با pc گیم کنم(می تونستم همه ی کنسول ها رو با کلی بازی بگیرم)حالا بازی اورجینال بیاد و نگیرم؟
 

TyRaX

موجودی خوشحال
کاربر سایت
Oct 21, 2005
1,824
نام
پارسیا
سلام
همین .. دقیقا نکته داره که اینها از یک طرف دارند بازی ها را کنسولیزه میکنند یا همون Consolification و از یک طرف دیگه همه بازی ها رو کپی میکنند. این Consolification خودش به کمتر شدن فروش بازیها کمک می کنه و به قول مدیریتی ها افتادیم توی یک Vicious Circle که Self Synergy داره و همه چیز رو بدتر میکنه.

نکته دیگه هم اینه که روی این پلتفورم دیگه یک بازی متوسط نمیتونه فروش داشته باشه. چون غولهای خیلی بزرگی در هر سبک بازی هستند که رقابت با اونها خیلی سخته. مثلا یک بازی استراتژی باید با Warcraft و Starcraft رقابت کنه .. اینجوریه که وقتی Supreme Commander میاد به دلیل این مهمه که اصلا سیستم بازیش با اونها فرق میکنه و برای رقابت با اونها نیومده. ولی خیلی بازیهای استراتژی میان که اصلا فروش نمیکنند چون نمیتونند با این بازیها رقابت کنند. به نظر من حتی خود Starcraft 2 هم اگه یک بازی "خوب" هم باشه باز نمیتونه موفق باشه . چون ملت خیلی راحت به بازی Starcraft 1 ادامه میدن. باید یک چیزی باشه خیلی بهتر از Starcraft 1 که خوب این خیلی سخته. ولی روی پلت فورمهای دیگه بازی های متوسط یا حتی بازیهایی که از روی فیلمها و سریال ها ساخته میشن هم میتونند به نسبت فروش خوبی داشته باشند .. حالا این بر میگرده به سلیقه خریداران هر پلتفورم.

ولی اگه یک بازی خوب باشه و سیستم آنلاین هم داشته باشه، مطمئناً فروش خودش رو داره .. مثلا همه MMO ها .. با اینکه تعداد زیادی سرور غیرقانونی WoW داریم ولی هنوز تعداد بازیکنان خود بازی سر به فلک میزنه. ایران رو نگاه نفرمایید که اکثریت مردم غیرقانونی WoW بازی میکنند. اون ور آب هم تاسیس و نگاهداری سِرور غیرقانونی مشکلات خاص خودش رو داره.

نکته اخر هم همونی که گفتی .. "کپی خور" کردن کنسول اونور آب به سادگی اینجا نیست که همه مغازه ها این کار رو انجام میدن، خیلی مشکلات قانونی بیشتری داره. حتی ممکنه که مثلا از روی IP محل کنسول هایی که MOD شده اند رو پیدا کنند و ... تعقیب قانونی صاحب کنسول. یا همون بن کردن کنسول های مُد شده از Live. ولی روی PC هزار و هفت راه برای دور زدن این قضیه و بازی کردن آنلاین روی سرورهای غیرقانونی و به قول خودمون "کِرَک" شده هست.

خرید بازی اصلی مشکلات زیادی داره از جمله هزینه و اینکه نمیشه تعداد زیادی بازی کرد ولی خوب همون یک یا چند بازی خوب خریداری شده در سال رو میشه به قول معروف "جَوید" و وقت زیادی صرفش کرد .. بخصوص سر قضیه Multi و بازی آنلاین که اون ور آبیها اینترنت اش رو دارند. وقتی دو تا بازی در یک هفته بخریم، خوب مشخصه که برای تموم کردنش باید به سرعت و روی ساده ترین Difficulty بازی رو تموم کرد. به خصوص اینکه در ایران بازیهای PC از کنسول هم خیلی ارزونتره، ( به دلیل استفاده از DVD5 و هزینه کمتر و یا حتی دانلود ). اونجا فرقش اون تقریبا ده دلاری است که میره توی جیب سازنده کنسول مثلا سونی و مایکروسافت و ... !
 

Skychaser

The Betrayer
مدیر انجمن
Apr 15, 2006
5,269
نام
جواد محسنی
خوب داستان دزدی بازی های pc داستان قدیمی هست!تو اینجا که من مطئنم هیچ کاریش نمیشه کرد :D

ولی خو بالاخره یه فکری به حال این وضعیت میشه،مثل چند ماهی که starforce مقاومت کرد.

به امیده روزی که تمام کنسولها از بین روند و pc باقی ماند
فروم WG نیست ها :laughing:
 

HamidoOs

کاربر سایت
Jun 28, 2007
1,073
نام
حمید
اخیراً بحث سرقت نرم افزاری بازیها خیلی داغ شده. یکی از افراد Iron Lore (همون شرکتی که Titqn Quest رو ساخته و اخیراً به خاطر مشکلات مالی منحل شد) اینجوری گفته:

آمار سرقت نرم افزاری حیرت انگیزه! یه تحقیقی رو دیدم که نشون میداد میزان سرقت نرم افزاری گیمهای PC توی آمریکا 70 تا 85 درصد، توی اروپا بیشتر از 90 درصد و توی آسیا خارج از نموداره! اول که این آمار رو دیدم باورم نشد چون خیلی بالا به نظر میرسید. اما بعد نگاهی به فروش Bioshock انداختم که فروشش برای PC نسبت به کنسول، 1 به 5 بود، و CoD4 که این نسبت براش 1 به 10 بود!

بذارید یه نگاه عمیقتر به این قضیه بندازیم. اگه 90 درصد کسایی که گیم شما رو دارن بازی میکنن، گیم شما رو دزدیده باشن، حتی اگه مثلاً شما میتونستید 10 درصد از اونا رو وادار کنید که بازی رو بخرن، فکر میکنید درآمد شما از اون گیم چقدر بیشتر میشد؟ تقریباً دو برابر میشد! و این مقدار به سادگی میتونه فرق بین یه پیروزی یا شکست تجاری رو نشون بده. این مقدار یعنی فرق بین اینکه کار شما "OK" بوده یا اینکه یه گیم با حق امتیاز همیشه ماندگار عرضه کردید!

حالا بذارید جور دیگه ای بگیم. اگه از اون 90 درصدی که گیم شما رو دزدیدن، 1 درصد، یعنی از هر صد نفرشون فقط یه نفر میرفت واقعاً گیم رو میخرید، بازهم درآمد شما نزدیک 10 درصد افزایش پیدا میکرد، و حتی همین 10 درصد هم میتونه باعث بشه از حالت یـــِر به یـــِر در بیاید و یه سودی هم بکنید!
منبع: اینجا

فــِک کنم اگه عکس یکی از مغازه های گیم فروشی ایران رو واسه ی این بابا بفرستیم، در جا سکته کنه :biggrin1:
 
آخرین ویرایش:

M1sChief

کاربر سایت
May 24, 2006
2,156
نام
آريا
فكر كنم تنها راهش يه چيزي تو مايه هايه StarForce . هيچ راه ديگه وجود نداره . الان فقط MMO ها هستن كه جون سالم بدر بردن اونم نه كاملآ
 

Skychaser

The Betrayer
مدیر انجمن
Apr 15, 2006
5,269
نام
جواد محسنی
فكر كنم تنها راهش يه چيزي تو مايه هايه StarForce . هيچ راه ديگه وجود نداره . الان فقط MMO ها هستن كه جون سالم بدر بردن اونم نه كاملآ
اخه الان star force هم سر 2 روز کرک میشه!

قضیه فعال کردن از طریق اینترنت هم که میشه راحت دور زد مثل قضیه bioShock !
 

doghri

کاربر سایت
Dec 7, 2006
504
نام
علیرضا !!!
خوب داستان دزدی بازی های pc داستان قدیمی هست!تو اینجا که من مطئنم هیچ کاریش نمیشه کرد :D

ولی خو بالاخره یه فکری به حال این وضعیت میشه،مثل چند ماهی که starforce مقاومت کرد.


فروم WG نیست ها :laughing:

دعا بدی کردم مگه به امیده روزی که کنسول از بین رود در ضمن 5 روزی میشه فروم WG رفته رو هوا
 

G-Man

کاربر سایت
Jul 30, 2007
433
نام
روزبه
PC هميشه پا برجاست ....

همه فكر ميكردن PC ديگه كارش تمومه يهوووووو ... غولي به نام Crysis زد تو دهن هر چي كنسول و از اين چرت و پرت هاست ...

صد بار گفتم و بازم ميگم PC IS KING
 

HamidoOs

کاربر سایت
Jun 28, 2007
1,073
نام
حمید
همه فكر ميكردن PC ديگه كارش تمومه يهوووووو ... غولي به نام Crysis زد تو دهن هر چي كنسول و از اين چرت و پرت هاست ...
البته گلاب به روتون، این Crysis یکی از گیمهاییه که به خاطر همین قضیه ی سرقت نرم افزاری و اینا، خــــــفــــــن کم فروش کرده و همه وقتی از اوضاع نابسامان PC Gaming حرف میزنن، Crysis رو به عنوان مثال به کار میبرن :biggrin1:
 

TyRaX

موجودی خوشحال
کاربر سایت
Oct 21, 2005
1,824
نام
پارسیا
البته گلاب به روتون، این Crysis یکی از گیمهاییه که به خاطر همین قضیه ی سرقت نرم افزاری و اینا، خــــــفــــــن کم فروش کرده و همه وقتی از اوضاع نابسامان PC Gaming حرف میزنن، Crysis رو به عنوان مثال به کار میبرن :biggrin1:

حالا خودمونیم .. Crysis هم همچین اون آش دهنسوزی که میگفتند نبود :D
این همه مثال های بهتر داریم از بازیهای بسیار خوبی که روی پلتفورم های دیگه وجود ندارند.

مثلا Peggle - Zuma و اینها :D ( این خط شوخیه به خدا ! ).
 

jack sparrows

کاربر سایت
Nov 3, 2006
1,034
نام
هادی
Crysis از High به بالا برتری خودشو نشون میده!
بازی میخوای فقط COD4 (با اینکه مولتی پلتفرم هست!) واقعا همه چیزو با هم داره!


-کلا میگم اگه یه ناشری مثل EA بیاد بازیش را رو pc هم عرضه کنه مثلا چه ضرری میکنه ؟ بنظر من بجز چندتا بازی که کلا کنسولی هستن بقیه رو هم راحت میشه با pc بازی کرد خب جدیدن هم بازیهایی که از روی کنسول به pc پورت میشن زیاد شده خب شرکتی مثل EA که فقط بفکر سوده میاد بازی رو برای کنسول درست میکنه بعد همون رو با یسری تغییرات جزئی پورت میکنه برای pc هزینه این پورت کردن هم فکر نکنم انچنان باشه که مثلا با فروش زیر چند هزار نسخه ضرر بده . یعنی هم کنسول هم pc
 
آخرین ویرایش:

HamidoOs

کاربر سایت
Jun 28, 2007
1,073
نام
حمید

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر