آخه رقابتی که اپیک داره میکنه در بهترین حالت در کوتاه مدت جواب میده. الان خیلی از بازی های خوب امسال رو انحصاری خودشون کردن، به فرض اینکه طرفدارای این بازی های جذب اپیک بشن و بازی رو اونجا بخرن (که اینطوری هم نشده حتی)، بعد اینکه بازی تموم شد چه دلیلی دارن که تو استور اپیک بمونن؟ استور فرانتی که حتی یک مورد کاربردی نداره در بهترین حالت میتونه فقط در طول 1-2 تا بازی کاربر رو تو خودش نگه داره. یعنی الان من PS4 رو روشن کنم و از اینترفیسش استفاده کنم، امکانات بیشتری دارم تا از فرانت اپیک که مثلا رو PC هست استفاده کنم.
بنابر گفته خود مسئولان اپیک هم، قرار نیست هیچوقت شاهد امکانات در حد استیم باشیم، یعنی دیدگاهشون اینه که فقط چند تا بازی رو انحصاری کنن کافیه و لازم نیست خدمتی به مشتری بکنن. وقتی عملا دارن به کسی که قراره از اون پول در بیارن میگن شما باید از کلاینت ما استفاده کنین چون ما بازی انحصاری داریم، یعنی خودشون قبول دارن که Anti Consumer هستن. به عنوان مشتری بنده باید مغز خر خورده باشم که از رویکردی که بهم میگه تو مهم نیستی حمایت کنم.
در دفاع از خودشون هم
میگن که ما داریم از صنعت دفاع میکنیم اما شما این رو نمیفهمین. وقتی یه شرکتی برگشت گفت که ما از شما بهتر میدونیم گه چی براتون خوبه، اون شرکت بدون هیچ شکی ارزش هیچگونه حمایتی رو نداره. مخصوصا اگه یه کمپانی چند میلیاردی چینی پشتش باشه.
ولو تو همین GDC که انحصاری های اپیک توش معرفی شدن امکانات جدیدی از جمله اینترفیس جدید و ساپورت بیشتر برای بازی های سرویسی معرفی کرد؛ در واقع کاملا واقف قضیه هست و داره با معرفی امکانات بیشتر کاربرا رو نزد خودش نگه میداره، بماند که بازی هایی مانند هیلو هم مشخصا کمک میکنن. اما موردی که الان ایجاد شده اینه که شخصی مثل من که از اول سال نقشه داشتم که بازی Outer Worlds رو بخرم، در حال حاضر همون پول رو خرج Vampires Bloodlines 2 میکنم. یعنی 60 دلار از جیب سازنده و اپیک کم میشه و به جیب ولو و Paradox میره. این پول 100% ضربه ای به بازی نمیزنه چون اپیک همه ضررهای احتمالی 1 ساله رو کاور کرده، اما نشون میده که اپیک واقعا به فکر من یا حتی سازنده نیست. اگر حرفی که میزد درست بود و به فکر بهتر کردن صنعت بود، میتونست به سازنده ها آزادی بده که اثرشون رو هرجا خواستن منتشر کنن، اینطوری بازی ها هم بیشتر میفروختن و هم از 88% سود اپیک استفاده میکردن.
درواقع من هیچ چیز مثبتی تو کارهای اپیک نمیبینم، جز پابلیشر هایی مثل یوبی که درواقع از لانچر اپیک برا تشویق ملت به خرید از لانچر خودشون
استفاده کردن (ببینین چقدر بد هست دیگه
)، حتی سازنده ها هم جز اون پول اولیه که از اپیک میگیرن سودی از قطعه قطعه شدن بازار به دست مونوپولی یه شرکت نمیبینن.
اگه هنوز فکر میکنین اپیک چیز خوبی میتونه باشه پیشنهاد میکنم
این مقاله رو هم بخونین.
============
در مورد اون نکته ریجنال پرایسینگ که عارف 25 بار بهش اشاره کرد هم (
)، یکی اینکه اپیک هم پرایسینگ مبتنی بر ریجن دارن و درواقع در پی اعتراضات شدید کاربران این بخش رو ایجاد کرد. مورد دوم هم اینکه هیچ اجباری برای استفاده از قیمت گذاری منطقه ای توسط استیم وجود نداره، خود ولو به هیچ بخش از قیمت های بازی دست نمیزنه، همه قیمت ها توسط خود سازنده مشخص میشن و اونطوری که شما فکر میکنین ولو پول سازنده رو نمیخوره.
قیمت بازی ها (اونم نه همشون، فقط بازی های بزرگ) بر اساس بررسی که توسط تیم مارکتینگ ولو انجام میشه به سازنده پیشنهاد میشه، اگر دوست داشته باشن میتونن اعمال کنن و یا رد کنن و قیمت خودشون رو بزنن. همونطور که در حال حاضر بازی های یوبیسافت تو آرژانتین 60$ و حتی بیشتر هست در حالی که تا سال قبل 20$ بود. تمامی قیمت گذاری ها دستی هست و هیچ ربطی به ولو نداره، سازنده هروقت هم که خواست میتونه کم و زیادش کنه.