رئیس Epic Games Store: انحصاری کردن بازی های آینده تا ابد ادامه پیدا نخواهد کرد اما فعلا لازم است

Hamid Payne

کاربر سایت
296837_fantasy_art_Journey_game_748x468.jpg

اقدامات اخیر Epic Games باعث شگفتی بازیکنان بسیاری شده است. این شرکت این روزها سخت درگیر توسعه فروشگاه توزیع بازی های ویدیویی خود یعنی Epic Games Store است و اقدامات سورپرایز کننده ای هم در این زمینه انجام داده است. یکی از اقدامات Epic برای رقابت با مهم ترین رقیب خود در این بازار یعنی غول Steam به انحصار در آوردن نسخه PC عناوین مهم آینده بر روی فروشگاه خود است. Epic در این پروژه نیز تنها به عناوین مالتی پلتفرم بسنده نکرده و برخی از عناوین انحصاری کنسول های PlayStation را نیز قرار است به فروشگاه خود بیاورید. از جمله این عناوین بازی تحسین شده Journey ساخته Thatgamecompany است.

اما به گفته رئیس Epic Games Store آقای استیو آلیسون این استراتژی قرار نیست تا ابد ادامه پیدا کند.

در یک جلسه پرسش و پاسخ در رویداد Game Developers Conference آلیسون به موضوعات مهمی پرداخت که یکی از آنها استراتژی انحصار طلبی Epic Games Store بود. آلیسون در این رابطه گفت : "فکر نمی کنم این استراتژی تا ابد ادامه پیدا کنه. هم اکنون شاهد هستیم که این اکوسیستم (فروشگاه Epic) جان گرفته، آمار فروش بازی ها و تعداد کاربران گواه این ادعا است."

آلیسون اما در ادامه صحبت های خود تایید کرد که تا مدتی استراتژی [به انحصار در آوردن بازی ها] ادامه خواهد داشت. "مسئله شناساندن این تجارت به مردم و کمک کردن به رشد و موفقیت آن است. خوشبختانه مردم بالاخره از راه می رسند یا اینکه بازار وجود ما را باور می کند. بنابراین بله، زمانی می رسد که ما آمار انحصاری های فروشگاه خود طی یک سال را به شدت کاهش داده یا به صفر می رسانیم. بدیهی است که قرار نیست تا ابد اینکار را با جدیتی که در حال حاضر داریم، انجام دهیم."

Epic Games Store Will Cut Back on Exclusives Eventually
 
آخرین ویرایش:
واقعا حقیقت هم همینه هرکی بخواد با وضعیت الان استیم رقابت کنه باید دست به انحصار بزنه درسته از نظر حقوق مشتری و اخلاقی مشکل داره ولی از نظر تجاری و بیزینس بهترین کاریه که میشه کرد استیم خودش به صورت پیش فرض رو بازار انحصار ایجاد میکرد نه اینکه خودش عمدی ایجاد کرده باشه ولی اینقدر پایه هاش رو محکم کرده بود تو این ضمیمه که هیشکی صرفا با دادن خدمات نمیتونست صرفا رقابت کنه باید تو حاشیه زیر سایش مثل هزار و یک لانچر دیگه به حرکت خودش ادامه میداد
 
وقاحت از سر و روشون می باره.. ‌
کارشون قابل درکه احسان، کاری ندارم که این انحصاری کردنا از نظر مخاطب چجوری داره بهشون کمک میکنه تو پروسه رشد بازارشون اما از نظر بازاریابی و تبلیغات که دقیقا هر خبری در این رابطه بیاد تبدیل به خبر داغ میشه و تو همه سایت های مرتبط و غیر مرتبط دارن دربارش حرف میزنن. عملا تبلیغات خاصی تو سایت و مجلات دیده نمیشه از این لانچر ولی همین خبر انحصاری بازی ها عملا حکم تبلیغات براشون داره ایفا میکنه تو بزرگترین سایت ها.
برای رقابت با یه برند به بزرگی استیم باید کثیف بازی کنی :D
 
واقعا حقیقت هم همینه هرکی بخواد با وضعیت الان استیم رقابت کنه باید دست به انحصار بزنه درسته از نظر حقوق مشتری و اخلاقی مشکل داره ولی از نظر تجاری و بیزینس بهترین کاریه که میشه کرد استیم خودش به صورت پیش فرض رو بازار انحصار ایجاد میکرد نه اینکه خودش عمدی ایجاد کرده باشه ولی اینقدر پایه هاش رو محکم کرده بود تو این ضمیمه که هیشکی صرفا با دادن خدمات نمیتونست صرفا رقابت کنه باید تو حاشیه زیر سایش مثل هزار و یک لانچر دیگه به حرکت خودش ادامه میداد
استیم هیچوقت از انحصاری که در بازار pc داشت سو استفاده نکرد. با اینکه هیچ رقیب جدی نداشت و میتونست مثل خیلی از بازارهای انحصاری به راحتی از مشتری سو استفاده کنه، ولی اینکار رو انجام نداد.
مارکت pc و تمام pc گیمرها مدیون استیم و سیاست هاشن. همین ریجن ولت یکی از سیاست هایی بود که کمک شایانی به جلوگیری کردن از مارکت تماما پایرت pc کرد. حالا بعضی ها کوته فکرانه این خدمت رو ترول می کنن. در صورتی که استیم با کمتر شدن پایرت ها با استفاده از این سیاست، کاری کرد که پابلیشر ها جرات کردند بازیهاشونو روی pc هم منتشر کنند.
انحصار استیم یکی از اخلاق مدارترین و مشتری مدارترین انحصارها در تمام دوران و صنایع بود ( هست) و هیچ جوره نمیشه رقابت کثیف اپیک رو به این وسیله توجیه کرد.
 
استیم هیچوقت از انحصاری که در بازار pc داشت سو استفاده نکرد. با اینکه هیچ رقیب جدی نداشت و میتونست مثل خیلی از بازارهای انحصاری به راحتی از مشتری سو استفاده کنه، ولی اینکار رو انجام نداد.
مارکت pc و تمام pc گیمرها مدیون استیم و سیاست هاشن. همین ریجن ولت یکی از سیاست هایی بود که کمک شایانی به جلوگیری کردن از مارکت تماما پایرت pc کرد. حالا بعضی ها کوته فکرانه این خدمت رو ترول می کنن. در صورتی که استیم با کمتر شدن پایرت ها با استفاده از این سیاست، کاری کرد که پابلیشر ها جرات کردند بازیهاشونو روی pc هم منتشر کنند.
انحصار استیم یکی از اخلاق مدارترین و مشتری مدارترین انحصارها در تمام دوران و صنایع بود ( هست) و هیچ جوره نمیشه رقابت کثیف اپیک رو به این وسیله توجیه کرد.
استیم چه نیازی به انحصاری کردن داره وقتی اولین استور بزرگ و درست حسابی مارکت PC بوده؟ هیچکس توی بازار PC مدیون استیم و ولو نیست اتفاقا برعکس ولو مدیون PC گیمرها و البته دولوپرایی هست که سالها زحمت میکشن برای ساختن ساده ترین بازیا حتی. قطعا اگه استیم نبود یه فروشگاه دیگه حالا بدتر یا بهتر جای اونو پر کرده بود. یه طوری از استیم تعریف میکنن یه عده از طرفدارای ولو که انگار مجانی سرویس داده به ملت. همین انحصار استیم به شدت به بازار PC مخصوصا بازی سازای مستقل ضربه زده تو سالای اخیر. بله شما نشستی اینجا مثل من و سایر ایرانیان عزیز یا بازی رو مفتی دانلود میکنی یا ته تهش از استور روسیه و آرژانتین و ... غیر قانونی میخری و نمیدونی چه بلایی سر دولوپر میاد. یه سر به توییتر و فیسبوک بزنید تا ببینید چقدر دولوپرا شاکین از وضعی که استیم درست کرده.
همین انحصار مشتری مدار و بی نظیر و بهشتی استیم یعنی دولوپر ایندی تا قبل از اپیک استور باید 30 درصد درآمدش رو میداد به ولو! 30 درصد! یعنی یه تک دولوپر ایندی 5 سال وقت میذاره بازی میسازه و تهش 30 درصدش رو ولو میبره صرفا به خاطر انحصار ترسناکی که توی بازار PC به دست آورده. 30 درصد گرفتن از دولوپر شرم آور ترین کاریه که یه فروشگاه میتونه بکنه و فقط توی اپ استورای موبایل همچین چیزی دیده میشه اونم کاملا غیر اخلاقی و به خاطر انحصاره. 100 البته باز به خاطر اینکه سیستم عامل مال خودشونه قابل تحمله که بخوان از استورش 30 درصد بردارن. حالا فرض کنیم اپیک استور هنوز راه نیفتاده. دولوپر جز استیم چه استور دیگه ای داره؟ GOG و دیسکورد و ... استورشون حتی نزدیک به استیم هم نیست از نظر بزرگی و تعداد مخاطب پس تنها گزینه اینه که تن بده به دزدی تو روز روشن از جیبش. من تعجب میکنم چطور PC گیمرا جای تحسین اپیک و استقبال از این ورود پر قدرتی که داشته برای رقابت با استیم صب تا شب دارن فحش میدن. اپیک میگه 88 شما 12 ما! خواهشا شما که اینقدر از بزرگواری ولو و بی نظیر بودن انحصار استیم حرف میزنید بگید چطور 30 درصد قابل توجیهه؟ 30 کجا 12 کجا. دولوپری که بازی رو میذاره رو استیم اگه بازیشو 20 دلار بفروشه و 2500 نسخه یعنی 50 هزار دلار بفروشه باید 15000 تا بده به ولو به خاطر هیچ و پوچ. 35000 تای باقی مونده خیلیش هزینه ی حداقل چندین ماه توسعه ی بازیه، کلی هزینه ی مارکتینگ و پابلیشر احتمالی و ... هم به کنار. تهش چی میمونه براش؟ حالا همون بازی رو تو اپیک این تعداد بفروشه فقط 6000 دلار به اپیک میده! این یعنی 9000 دلار درآمد بیشتر! همین میتونه یه هد استارتی باشه برای بازی بعدی. دفعه ی بعدی که خواستید از پاکی و مثبت بودن ولو و مشتری مداریش بگین به این 70/30 یه نگاهی بکنید حتما. الان استیم بیشتر از اینکه کمک کننده باشه برای دولوپرا و بازار، حکم سم داره. همینکه وقتی میبینه اپیک 88/12 رو پیشنهاد میده و باز زورشون میاد از 70/30 دست بکشن نشون میده چقدر انحصارشون زیاد و طمعشون بالاست.
یه سو استفاده ی دیگه ی این ولو پاک نیت از انحصار فروش ماد بود. هنوز ولو دنبال اینه که راهی پیدا کنه ماد بفروشه! همین چند وقت پیش بود که با بتزدا همکاری کردن سر فروش ماد برای اسکایریم! یعنی مادی که مجانی بود رو حذف میکردن و یکی میومد همون ماد رو به عنوان ماد پولی میذاشت و 45 درصدش به استیم و بتزدا میرسید. حالا نکته ی جالب اینه که توی ورکشاپ اکثر کسایی که تولید محتوا میکنن گفتن از فروش ساخته هاشون فقط 25 درصد بهشون رسیده. عملا ولو بخاطر کاری که نکرده، یعنی حتی ساخته های ورکشاپا رو پروموت هم نکرده باز 75 درصد پولو تو روز روشن دزدیده. الان خیلی از کسایی که توی ورکشاپ برای دوتا 2 آیتم و محتوا درست میکردن کشیدن کنار چون اصلا براشون صرف نداره. از این کارا قد موهای مروان فلینی تا حالا کردن اما خب در ظاهر خودشونو خیلی مثبت و خوب و مفید نشون دادن و متاسفانه برا خیلیا هم حکم نجات دهنده ی PC Gaming رو پیدا کردن.
یکی دیگه از ضررای انحصار بسیار خوب ولو؟ جواب پس ندادن به هیچکس. از روزی که ولو استیم رو راه اندازی توی 2003 میلیون ها دلار خرج دادگاه و وکیل و دور زدن قانون و ... کردن برای اینکه Refund نکنن پول ملتو. سال 2015 فکر میکنم تازه ریفاند اضافه شد اونم با زور! یعنی 12 سال همون پولی که از دولوپر بدبخت میگرفتن خرج وکیل و دور زدن قانون میکردن که ریفاند نکنن. چرا؟ چون انحصار و قدرت داشتن. وقتی هیچ رقیبی نیست که ریفاند کنه، پول مفت میرسه بهت و استانداردی وجود نداری هر کاری کنی اوکیه. حتی وقتی ریفاند رو اضافه کردن باز حاضر نبودن به تعهدشون عمل کنن تا جایی که فقط توی استرالیا دادگاه رای 2-3 میلیون دلاری علیهشون صادر کرد به خاطر دروغ گفتن به مردم در مورد قانونی نبودن دلایل ریفاندشون.
حالا همین کمپانی مقدس که انحصارش بسیار مفید بوده برای صنعت گیمینگ یه کار دیگه هم برای ضرر زدن به دولوپر و درآوردن پول مفت بلده، Steam regional pricing. این یکی دیگه از کثافت کاریای ولوه، یعنی سرویسی که در اصل باید هم برای مردم مفید باشه هم برای دولوپر، برای ولو جای دولوپر خوبه! اصل سیستم قیمت بر اساس منطقه بر اساس این باید باشه که هر کسی با ارز کشور و منطقه ی خودش پرداخت کنه هزینه رو و نیازی به تبدیل نرخ ارز نباشه. خب این طبیعتا سود دولوپر رو بیشتر میکنه و کار مشتری رو راحت. اما ولوی که 30 درصد از درآمد دولوپرو با زور گرفته، 75 درصد درآمد ورکشاپ رو داره و پول ملتو با دور زدن قانون ریفاند نمیکنه بازم راضی نیست. پس میاد بدون اطلاع دولوپر بازیشو توی ریجنای دیگه آف میزنه! یعنی مثلا دولوپر بازیشو 20 دلار گذاشته توی آمریکا و فردا میره میبینه بازیش توی آرژانتین داره 10 دلار (تبدیل شده به ارز منطقه) فروخته میشه! یعنی به زور با آف بازی رو میفروشه، 30 درصد خودش رو برمیداره و به دولوپر بدبخت ضرر میزنه.
واقعا حوصله ندارم بیشتر از این در مورد کثافت کاریای ولو با انحصار استیم حرف بزنم اما لطفا قبل اسطوره سازی یه نگاهی به سابقه و کارای شرکتا هم بکنید. این اپیک کثیف هر سال میلیون ها دلار فاند میده به دولوپرهای مستقل و دانشجوها اونم بدون هیچ قرارداد یا تعهدی. پیشرفته ترین موتور بازیسازی رو کاملا رایگان قرار میده و هر ماه آپدیتش میکنه. وقتی بازی ای مثل پاراگون فیل میشه میاد تمام اسِت های بازی مثل کاراکترا و مدلا و ... رو رایگان برای دولوپرا میذاره تو استورش، چیزایی که در حد میلیون دلار ارزش داره. از سودی که بابت درآمد فورتنایت میبره میاد اپیک سرویس رو راه میندازه که قابلیتای آنلاین رو رایگان به دولوپرا بده یعنی هر دولوپری میتونه یه فورتنایت بسازه با زیر ساختای رایگانی که اپیک میده. استورش رو 88/12 میکنه یعنی سود بیشتر برای دولوپر. زوری آف نمیزنه، بازی رایگانی که میده به مردم از جیب سازنده نمیزنه و پولشو به سازنده میده. اگه کسی ذره ای منطق داشته باشه میبینه که انحصاری کردن یه سری عنوانا یکی از تنها راهاییه که اپیک میتونه با ولو رقابت کنه. همین انحصاری کردن هم اصلا کار بدی نیست و برعکس هم برای ناشر خوبه هم گیمر. از یه طرف رقابت با استیمی که کاملا آنتی دولوپر و آنتی کانسومر شده به نفع همست، از طرفی سازنده سود خیلی بیشتری میبره و 100 البته میتونه قیمت بازیشو پایینتر از استیم بذاره چون جای 30 درصد 12 درصد میده به استور. مثلا مترو 10 دلار ارزونتر از استیم قیمت گذاری شد که به نفع مشتری هم هست. سود بیشتر برای سازنده، قیمت کمتر (بدون زور و دزدی از دولوپر) برای مشتری و رقابت توی بازار PC. فکر نمیکنم دانلود کردن یه لانچر رایگان کنار استیم ضرری به مشتری بزنه، ضرر اصلی رو انحصار طلبی ولو با استیم زده که قبل اپیک استور خیلی از دولوپرای مستقل داشتن فرار میکردن سمت Itch.io با اینکه میدونستن اونقد هنوز جا نیفتاده.
 
آخرین ویرایش:
استیم چه نیازی به انحصاری کردن داره وقتی اولین استور بزرگ و درست حسابی مارکت PC بوده؟ هیچکس توی بازار PC مدیون استیم و ولو نیست اتفاقا برعکس ولو مدیون PC گیمرها و البته دولوپرایی هست که سالها زحمت میکشن برای ساختن ساده ترین بازیا حتی. قطعا اگه استیم نبود یه فروشگاه دیگه حالا بدتر یا بهتر جای اونو پر کرده بود. یه طوری از استیم تعریف میکنن یه عده از طرفدارای ولو که انگار مجانی سرویس داده به ملت. همین انحصار استیم به شدت به بازار PC مخصوصا بازی سازای مستقل ضربه زده تو سالای اخیر. بله شما نشستی اینجا مثل من و سایر ایرانیان عزیز یا بازی رو مفتی دانلود میکنی یا ته تهش از استور روسیه و آرژانتین و ... غیر قانونی میخری و نمیدونی چه بلایی سر دولوپر میاد. یه سر به توییتر و فیسبوک بزنید تا ببینید چقدر دولوپرا شاکین از وضعی که استیم درست کرده.
همین انحصار مشتری مدار و بی نظیر و بهشتی استیم یعنی دولوپر ایندی تا قبل از اپیک استور باید 30 درصد درآمدش رو میداد به ولو! 30 درصد! یعنی یه تک دولوپر ایندی 5 سال وقت میذاره بازی میسازه و تهش 30 درصدش رو ولو میبره صرفا به خاطر انحصار ترسناکی که توی بازار PC به دست آورده. 30 درصد گرفتن از دولوپر شرم آور ترین کاریه که یه فروشگاه میتونه بکنه و فقط توی اپ استورای موبایل همچین چیزی دیده میشه اونم کاملا غیر اخلاقی و به خاطر انحصاره. 100 البته باز به خاطر اینکه سیستم عامل مال خودشونه قابل تحمله که بخوان از استورش 30 درصد بردارن. حالا فرض کنیم اپیک استور هنوز راه نیفتاده. دولوپر جز استیم چه استور دیگه ای داره؟ GOG و دیسکورد و ... استورشون حتی نزدیک به استیم هم نیست از نظر بزرگی و تعداد مخاطب پس تنها گزینه اینه که تن بده به دزدی تو روز روشن از جیبش. من تعجب میکنم چطور PC گیمرا جای تحسین اپیک و استقبال از این ورود پر قدرتی که داشته برای رقابت با استیم صب تا شب دارن فحش میدن. اپیک میگه 88 شما 12 ما! خواهشا شما که اینقدر از بزرگواری ولو و بی نظیر بودن انحصار استیم حرف میزنید بگید چطور 30 درصد قابل توجیهه؟ 30 کجا 12 کجا. دولوپری که بازی رو میذاره رو استیم اگه بازیشو 20 دلار بفروشه و 2500 نسخه یعنی 50 هزار دلار بفروشه باید 15000 تا بده به ولو به خاطر هیچ و پوچ. 35000 تای باقی مونده خیلیش هزینه ی حداقل چندین ماه توسعه ی بازیه، کلی هزینه ی مارکتینگ و پابلیشر احتمالی و ... هم به کنار. تهش چی میمونه براش؟ حالا همون بازی رو تو اپیک این تعداد بفروشه فقط 6000 دلار به اپیک میده! این یعنی 9000 دلار درآمد بیشتر! همین میتونه یه هد استارتی باشه برای بازی بعدی. دفعه ی بعدی که خواستید از پاکی و مثبت بودن ولو و مشتری مداریش بگین به این 70/30 یه نگاهی بکنید حتما. الان استیم بیشتر از اینکه کمک کننده باشه برای دولوپرا و بازار، حکم سم داره. همینکه وقتی میبینه اپیک 88/12 رو پیشنهاد میده و باز زورشون میاد از 70/30 دست بکشن نشون میده چقدر انحصارشون زیاد و طمعشون بالاست.
یه سو استفاده ی دیگه ی این ولو پاک نیت از انحصار فروش ماد بود. هنوز ولو دنبال اینه که راهی پیدا کنه ماد بفروشه! همین چند وقت پیش بود که با بتزدا همکاری کردن سر فروش ماد برای اسکایریم! یعنی مادی که مجانی بود رو حذف میکردن و یکی میومد همون ماد رو به عنوان ماد پولی میذاشت و 45 درصدش به استیم و بتزدا میرسید. حالا نکته ی جالب اینه که توی ورکشاپ اکثر کسایی که تولید محتوا میکنن گفتن از فروش ساخته هاشون فقط 25 درصد بهشون رسیده. عملا ولو بخاطر کاری که نکرده، یعنی حتی ساخته های ورکشاپا رو پروموت هم نکرده باز 75 درصد پولو تو روز روشن دزدیده. الان خیلی از کسایی که توی ورکشاپ برای دوتا 2 آیتم و محتوا درست میکردن کشیدن کنار چون اصلا براشون صرف نداره. از این کارا قد موهای مروان فلینی تا حالا کردن اما خب در ظاهر خودشونو خیلی مثبت و خوب و مفید نشون دادن و متاسفانه برا خیلیا هم حکم نجات دهنده ی PC Gaming رو پیدا کردن.
یکی دیگه از ضررای انحصار بسیار خوب ولو؟ جواب پس ندادن به هیچکس. از روزی که ولو استیم رو راه اندازی توی 2003 میلیون ها دلار خرج دادگاه و وکیل و دور زدن قانون و ... کردن برای اینکه Refund نکنن پول ملتو. سال 2015 فکر میکنم تازه ریفاند اضافه شد اونم با زور! یعنی 12 سال همون پولی که از دولوپر بدبخت میگرفتن خرج وکیل و دور زدن قانون میکردن که ریفاند نکنن. چرا؟ چون انحصار و قدرت داشتن. وقتی هیچ رقیبی نیست که ریفاند کنه، پول مفت میرسه بهت و استانداردی وجود نداری هر کاری کنی اوکیه. حتی وقتی ریفاند رو اضافه کردن باز حاضر نبودن به تعهدشون عمل کنن تا جایی که فقط توی استرالیا دادگاه رای 2-3 میلیون دلاری علیهشون صادر کرد به خاطر دروغ گفتن به مردم در مورد قانونی نبودن دلایل ریفاندشون.
حالا همین کمپانی مقدس که انحصارش بسیار مفید بوده برای صنعت گیمینگ یه کار دیگه هم برای ضرر زدن به دولوپر و درآوردن پول مفت بلده، Steam regional pricing. این یکی دیگه از کثافت کاریای ولوه، یعنی سرویسی که در اصل باید هم برای مردم مفید باشه هم برای دولوپر، برای ولو جای دولوپر خوبه! اصل سیستم قیمت بر اساس منطقه بر اساس این باید باشه که هر کسی با ارز کشور و منطقه ی خودش پرداخت کنه هزینه رو و نیازی به تبدیل نرخ ارز نباشه. خب این طبیعتا سود دولوپر رو بیشتر میکنه و کار مشتری رو راحت. اما ولوی که 30 درصد از درآمد دولوپرو با زور گرفته، 75 درصد درآمد ورکشاپ رو داره و پول ملتو با دور زدن قانون ریفاند نمیکنه بازم راضی نیست. پس میاد بدون اطلاع دولوپر بازیشو توی ریجنای دیگه آف میزنه! یعنی مثلا دولوپر بازیشو 20 دلار گذاشته توی آمریکا و فردا میره میبینه بازیش توی آرژانتین داره 10 دلار (تبدیل شده به ارز منطقه) فروخته میشه! یعنی به زور با آف بازی رو میفروشه، 30 درصد خودش رو برمیداره و به دولوپر بدبخت ضرر میزنه.
واقعا حوصله ندارم بیشتر از این در مورد کثافت کاریای ولو با انحصار استیم حرف بزنم اما لطفا قبل اسطوره سازی یه نگاهی به سابقه و کارای شرکتا هم بکنید. این اپیک کثیف هر سال میلیون ها دلار فاند میده به دولوپرهای مستقل و دانشجوها اونم بدون هیچ قرارداد یا تعهدی. پیشرفته ترین موتور بازیسازی رو کاملا رایگان قرار میده و هر ماه آپدیتش میکنه. وقتی بازی ای مثل پاراگون فیل میشه میاد تمام اسِت های بازی مثل کاراکترا و مدلا و ... رو رایگان برای دولوپرا میذاره تو استورش، چیزایی که در حد میلیون دلار ارزش داره. از سودی که بابت درآمد فورتنایت میبره میاد اپیک سرویس رو راه میندازه که قابلیتای آنلاین رو رایگان به دولوپرا بده یعنی هر دولوپری میتونه یه فورتنایت بسازه با زیر ساختای رایگانی که اپیک میده. استورش رو 88/12 میکنه یعنی سود بیشتر برای دولوپر. زوری آف نمیزنه، بازی رایگانی که میده به مردم از جیب سازنده نمیزنه و پولشو به سازنده میده. اگه کسی ذره ای منطق داشته باشه میبینه که انحصاری کردن یه سری عنوانا یکی از تنها راهاییه که اپیک میتونه با ولو رقابت کنه. همین انحصاری کردن هم اصلا کار بدی نیست و برعکس هم برای ناشر خوبه هم گیمر. از یه طرف رقابت با استیمی که کاملا آنتی دولوپر و آنتی کانسومر شده به نفع همست، از طرفی سازنده سود خیلی بیشتری میبره و 100 البته میتونه قیمت بازیشو پایینتر از استیم بذاره چون جای 30 درصد 12 درصد میده به استور. مثلا مترو 10 دلار ارزونتر از استیم قیمت گذاری شد که به نفع مشتری هم هست. سود بیشتر برای سازنده، قیمت کمتر (بدون زور و دزدی از دولوپر) برای مشتری و رقابت توی بازار PC. فکر نمیکنم دانلود کردن یه لانچر رایگان کنار استیم ضرری به مشتری بزنه، ضرر اصلی رو انحصار طلبی ولو با استیم زده که قبل اپیک استور خیلی از دولوپرای مستقل داشتن فرار میکردن سمت Itch.io با اینکه میدونستن اونقد هنوز جا نیفتاده.
عرضم به خدمتتون که بنده یه مقدار پیر شدم و مثل شما توانایی نوشتن این همه کلمه رو ندارم. از طرفی شما بعضی مطالب رو چندین بار تکرار کردید و این کمی نوشتن پاسخ رو سخت میکنه.
به هرحال طرفداری من از استیم از دیدگاه گیمر بود و انتقاد شما از دیدگاه دولوپر و این دو موضوع کاملا جدا از هم هستند.
در ابتدا شما به موضوع بسیار مهم اشاره نکردید. این کامنیتی که ولو با استیم ایجاد کرد باعث رشد دولوپرهای ایندی شد. قبل از استیم کجا و چطور و با چه وسعتی حاصل زحمات چندین سالشون دیده میشد؟ پس اون 30 درصد برای هیچ و پوچ نیست!
ارزون تر بودن استورهای بعضی کشورها که قدرت خریدشون نسبت به یوزرهای اروپا(غربی)/آمریکا کمتره، بهترین سیاستی بود که قطعا منفعتش بیش از گیمر به دولوپرها رسید. 1>0 = سود کم بهتر از هیچیه.کشورهایی مثل روسیه، هند و.... به دلایل مختلف من جمله فرهنگی و اقتصادی، بازیهارو پایرت میکردن و با این سیاستِ ولو، درصدیشون به بازار قانونی منتقل شدند. کجای اینکار اشتباست؟
در مورد ریفاند شما کاملا یک طرفه قضاوت کردید در صورتی که مشکلات و مسایل مربوط به دولوپر و یوزرهارو کاملا نادیده گرفتید. ولو هم طبیعیه که تو این مناقشه به فکر منافع خودش باشه. هرچند در حال حاضر که این موضوع حل شدست و نیازی به بحث کردن در موردش نیست. ولی ریفاند قبلا هم برای چندین بازی انجام شده.
درصد پایین تر اپیک برای دولوپر ها اونم در حالی که میانگین دریافتی تمام استورهای معتبر حدودا همون 30% هست، صرفا رقابت ناسالم محسوب میشه ولاغیر. همونطور که ارزان فروشی در بعضی اوقات باعث بی نظمی در بازار خواهد شد و در تمام کشورها با ارزان فروش، برخورد قانونی میشه. در ثانی اگر دریافتی اپیک به غیر از این می بود، هیچ دولوپری حاضر به عرضه بازیهاش در این استور نمیشد!
انحصاری کردن بازیها هم که بارها هم توسط خودم و هم دوستان در موردش صحبت شده و خلاصش این میشه که به جز سهامداران و کارمندان اپیک به نفع هیچکس دیگه ای نیست.
در نهایت خوبی یا بدی اپیک استور یا استیم و نتیجه سیاست هاشون و تاثیراتش در pc گیمینگ در آینده ای نه چندان دور مشخص خواهد شد.
 
کارشون قابل درکه احسان، کاری ندارم که این انحصاری کردنا از نظر مخاطب چجوری داره بهشون کمک میکنه تو پروسه رشد بازارشون اما از نظر بازاریابی و تبلیغات که دقیقا هر خبری در این رابطه بیاد تبدیل به خبر داغ میشه و تو همه سایت های مرتبط و غیر مرتبط دارن دربارش حرف میزنن. عملا تبلیغات خاصی تو سایت و مجلات دیده نمیشه از این لانچر ولی همین خبر انحصاری بازی ها عملا حکم تبلیغات براشون داره ایفا میکنه تو بزرگترین سایت ها.
برای رقابت با یه برند به بزرگی استیم باید کثیف بازی کنی :D
آخه رقابتی که اپیک داره میکنه در بهترین حالت در کوتاه مدت جواب میده. الان خیلی از بازی های خوب امسال رو انحصاری خودشون کردن، به فرض اینکه طرفدارای این بازی های جذب اپیک بشن و بازی رو اونجا بخرن (که اینطوری هم نشده حتی)، بعد اینکه بازی تموم شد چه دلیلی دارن که تو استور اپیک بمونن؟ استور فرانتی که حتی یک مورد کاربردی نداره در بهترین حالت میتونه فقط در طول 1-2 تا بازی کاربر رو تو خودش نگه داره. یعنی الان من PS4 رو روشن کنم و از اینترفیسش استفاده کنم، امکانات بیشتری دارم تا از فرانت اپیک که مثلا رو PC هست استفاده کنم.

بنابر گفته خود مسئولان اپیک هم، قرار نیست هیچوقت شاهد امکانات در حد استیم باشیم، یعنی دیدگاهشون اینه که فقط چند تا بازی رو انحصاری کنن کافیه و لازم نیست خدمتی به مشتری بکنن. وقتی عملا دارن به کسی که قراره از اون پول در بیارن میگن شما باید از کلاینت ما استفاده کنین چون ما بازی انحصاری داریم، یعنی خودشون قبول دارن که Anti Consumer هستن. به عنوان مشتری بنده باید مغز خر خورده باشم که از رویکردی که بهم میگه تو مهم نیستی حمایت کنم.

در دفاع از خودشون هم میگن که ما داریم از صنعت دفاع میکنیم اما شما این رو نمیفهمین. وقتی یه شرکتی برگشت گفت که ما از شما بهتر میدونیم گه چی براتون خوبه، اون شرکت بدون هیچ شکی ارزش هیچگونه حمایتی رو نداره. مخصوصا اگه یه کمپانی چند میلیاردی چینی پشتش باشه.

ولو تو همین GDC که انحصاری های اپیک توش معرفی شدن امکانات جدیدی از جمله اینترفیس جدید و ساپورت بیشتر برای بازی های سرویسی معرفی کرد؛ در واقع کاملا واقف قضیه هست و داره با معرفی امکانات بیشتر کاربرا رو نزد خودش نگه میداره، بماند که بازی هایی مانند هیلو هم مشخصا کمک میکنن. اما موردی که الان ایجاد شده اینه که شخصی مثل من که از اول سال نقشه داشتم که بازی Outer Worlds رو بخرم، در حال حاضر همون پول رو خرج Vampires Bloodlines 2 میکنم. یعنی 60 دلار از جیب سازنده و اپیک کم میشه و به جیب ولو و Paradox میره. این پول 100% ضربه ای به بازی نمیزنه چون اپیک همه ضررهای احتمالی 1 ساله رو کاور کرده، اما نشون میده که اپیک واقعا به فکر من یا حتی سازنده نیست. اگر حرفی که میزد درست بود و به فکر بهتر کردن صنعت بود، میتونست به سازنده ها آزادی بده که اثرشون رو هرجا خواستن منتشر کنن، اینطوری بازی ها هم بیشتر میفروختن و هم از 88% سود اپیک استفاده میکردن.

درواقع من هیچ چیز مثبتی تو کارهای اپیک نمیبینم، جز پابلیشر هایی مثل یوبی که درواقع از لانچر اپیک برا تشویق ملت به خرید از لانچر خودشون استفاده کردن (ببینین چقدر بد هست دیگه :دی)، حتی سازنده ها هم جز اون پول اولیه که از اپیک میگیرن سودی از قطعه قطعه شدن بازار به دست مونوپولی یه شرکت نمیبینن.
اگه هنوز فکر میکنین اپیک چیز خوبی میتونه باشه پیشنهاد میکنم این مقاله رو هم بخونین. :D
============
در مورد اون نکته ریجنال پرایسینگ که عارف 25 بار بهش اشاره کرد هم (:دی)، یکی اینکه اپیک هم پرایسینگ مبتنی بر ریجن دارن و درواقع در پی اعتراضات شدید کاربران این بخش رو ایجاد کرد. مورد دوم هم اینکه هیچ اجباری برای استفاده از قیمت گذاری منطقه ای توسط استیم وجود نداره، خود ولو به هیچ بخش از قیمت های بازی دست نمیزنه، همه قیمت ها توسط خود سازنده مشخص میشن و اونطوری که شما فکر میکنین ولو پول سازنده رو نمیخوره.
قیمت بازی ها (اونم نه همشون، فقط بازی های بزرگ) بر اساس بررسی که توسط تیم مارکتینگ ولو انجام میشه به سازنده پیشنهاد میشه، اگر دوست داشته باشن میتونن اعمال کنن و یا رد کنن و قیمت خودشون رو بزنن. همونطور که در حال حاضر بازی های یوبیسافت تو آرژانتین 60$ و حتی بیشتر هست در حالی که تا سال قبل 20$ بود. تمامی قیمت گذاری ها دستی هست و هیچ ربطی به ولو نداره، سازنده هروقت هم که خواست میتونه کم و زیادش کنه.
 
آخه رقابتی که اپیک داره میکنه در بهترین حالت در کوتاه مدت جواب میده. الان خیلی از بازی های خوب امسال رو انحصاری خودشون کردن، به فرض اینکه طرفدارای این بازی های جذب اپیک بشن و بازی رو اونجا بخرن (که اینطوری هم نشده حتی)، بعد اینکه بازی تموم شد چه دلیلی دارن که تو استور اپیک بمونن؟ استور فرانتی که حتی یک مورد کاربردی نداره در بهترین حالت میتونه فقط در طول 1-2 تا بازی کاربر رو تو خودش نگه داره. یعنی الان من PS4 رو روشن کنم و از اینترفیسش استفاده کنم، امکانات بیشتری دارم تا از فرانت اپیک که مثلا رو PC هست استفاده کنم.

بنابر گفته خود مسئولان اپیک هم، قرار نیست هیچوقت شاهد امکانات در حد استیم باشیم، یعنی دیدگاهشون اینه که فقط چند تا بازی رو انحصاری کنن کافیه و لازم نیست خدمتی به مشتری بکنن. وقتی عملا دارن به کسی که قراره از اون پول در بیارن میگن شما باید از کلاینت ما استفاده کنین چون ما بازی انحصاری داریم، یعنی خودشون قبول دارن که Anti Consumer هستن. به عنوان مشتری بنده باید مغز خر خورده باشم که از رویکردی که بهم میگه تو مهم نیستی حمایت کنم.

در دفاع از خودشون هم میگن که ما داریم از صنعت دفاع میکنیم اما شما این رو نمیفهمین. وقتی یه شرکتی برگشت گفت که ما از شما بهتر میدونیم گه چی براتون خوبه، اون شرکت بدون هیچ شکی ارزش هیچگونه حمایتی رو نداره. مخصوصا اگه یه کمپانی چند میلیاردی چینی پشتش باشه.

ولو تو همین GDC که انحصاری های اپیک توش معرفی شدن امکانات جدیدی از جمله اینترفیس جدید و ساپورت بیشتر برای بازی های سرویسی معرفی کرد؛ در واقع کاملا واقف قضیه هست و داره با معرفی امکانات بیشتر کاربرا رو نزد خودش نگه میداره، بماند که بازی هایی مانند هیلو هم مشخصا کمک میکنن. اما موردی که الان ایجاد شده اینه که شخصی مثل من که از اول سال نقشه داشتم که بازی Outer Worlds رو بخرم، در حال حاضر همون پول رو خرج Vampires Bloodlines 2 میکنم. یعنی 60 دلار از جیب سازنده و اپیک کم میشه و به جیب ولو و Paradox میره. این پول 100% ضربه ای به بازی نمیزنه چون اپیک همه ضررهای احتمالی 1 ساله رو کاور کرده، اما نشون میده که اپیک واقعا به فکر من یا حتی سازنده نیست. اگر حرفی که میزد درست بود و به فکر بهتر کردن صنعت بود، میتونست به سازنده ها آزادی بده که اثرشون رو هرجا خواستن منتشر کنن، اینطوری بازی ها هم بیشتر میفروختن و هم از 88% سود اپیک استفاده میکردن.

درواقع من هیچ چیز مثبتی تو کارهای اپیک نمیبینم، جز پابلیشر هایی مثل یوبی که درواقع از لانچر اپیک برا تشویق ملت به خرید از لانچر خودشون استفاده کردن (ببینین چقدر بد هست دیگه :D)، حتی سازنده ها هم جز اون پول اولیه که از اپیک میگیرن سودی از قطعه قطعه شدن بازار به دست مونوپولی یه شرکت نمیبینن.
اگه هنوز فکر میکنین اپیک چیز خوبی میتونه باشه پیشنهاد میکنم این مقاله رو هم بخونین. :D
============
در مورد اون نکته ریجنال پرایسینگ که عارف 25 بار بهش اشاره کرد هم (:D)، یکی اینکه اپیک هم پرایسینگ مبتنی بر ریجن دارن و درواقع در پی اعتراضات شدید کاربران این بخش رو ایجاد کرد. مورد دوم هم اینکه هیچ اجباری برای استفاده از قیمت گذاری منطقه ای توسط استیم وجود نداره، خود ولو به هیچ بخش از قیمت های بازی دست نمیزنه، همه قیمت ها توسط خود سازنده مشخص میشن و اونطوری که شما فکر میکنین ولو پول سازنده رو نمیخوره.
قیمت بازی ها (اونم نه همشون، فقط بازی های بزرگ) بر اساس بررسی که توسط تیم مارکتینگ ولو انجام میشه به سازنده پیشنهاد میشه، اگر دوست داشته باشن میتونن اعمال کنن و یا رد کنن و قیمت خودشون رو بزنن. همونطور که در حال حاضر بازی های یوبیسافت تو آرژانتین 60$ و حتی بیشتر هست در حالی که تا سال قبل 20$ بود. تمامی قیمت گذاری ها دستی هست و هیچ ربطی به ولو نداره، سازنده هروقت هم که خواست میتونه کم و زیادش کنه.
من این چند وقت اینقدر همه جا 90 درصد پستام در مورد اپیک بوده فکر کنم یکی الان بیاد بگه تو کارمند اپیکی چیزی هستی:)) ولی به هر حال:

تنها راهی که وجود داره واسه رقابت با استیم انحصاری کردنه. متاسفانه یا خوشبختانه، هر چی می خواید اسمشو بذارید، ولی استیم عملا مونوپولی داره. شاید کار خاصی در راستای نگه داشتن مونوپولی انجام نمی ده و کار کثیف خلاف بازار آزاد انجام نمی ده، اما واقعا تک قطبی شده. GOG الان از نظر امکانات کاستی نداره، کار اشتباهی هم انجام نداد و از بعضی جهات (ساپورت، مسئله DRMو ...) از استیم بهتره حتی؛ اما ذره ای نتونست ضربه بزنن به این تک قطبی بودن استیم و نتونست هیچ رقابت درست حسابی داشته باشه. تا الان فقط یک استور تونسته اسم در کنه واسه خودش و کمی نزدیک بشه به رقیب استیم شدن (هر چند هنوز به اون مرحله نرسیده) اونم همین EGS بوده و دلیلشم صرفا و صرفا همین انحصاری ها هستن.

امکانات زیادی نداره، قبول دارم اینو. باید 6 ماه بعد از الان منتشر می کردن استور رو منتها احتمال داشت Fortnite تا اون موقع نابود بشه و Kickstartـی که با یوزر های فورتنایت به یوزر های استورشون دادن رو از دست بدن. اما امکانات استور کاملا قابل حل شدنه و برنامه حل شدن هم دارن. یادمون نره استور WIPـه و نظرشون تا همینجا هم در مورد چند چیز (مثل Review ها که قراره اضافه بشه بر خلاف برنامه اولیشون) عوض شده و بازم عوض خواهد شد. و اینکه یه مورد خیلی مثبتی که داره نداشتن Forumـه:دی Forum های استیم سرطان ترین قسمت های اینترنتن:)) (این جمله آخر شوخی بود بیشتر)

در کل به نظرم 95 درصد Reaction هایی که به این استور شده توی اینترنت مزخرف محضه. اون قضیه Spyware کاملا چرت و پرت بود، Tencent حق تصمیم گیری نداره و فقط درصد سود گیرش میاد و این انحصاری کردن ها هم واسه اینکه بخوای وارد بازار بشی کاملا اجباریه و هدفشون هم وارد بازار شدنه. واسه موندن تو بازار باید کار های دیگه ای کنن البته، نمی دونم برنامشون چیه ولی هرچی هست با انحصاری شدن نمی شه این کار رو کرد و خودشون هم با توجه به عنوان تاپیک این رو می دونن. لانچر اپیک مشکل داره، اما واقعا نه در این حد که هر جای اینترنت بگی Epic چند صد هزار نفر REEEEEEE گویان شروع به جیغ و داد کنن و یه مشت پست و خبر کاملا دروغ رو پخش کنن اینور اونور که متاسفانه 95 درصد Reaction ها همینطور هستن.

پ.ن: من حقیقتا تعجب می کنم که می گید اپیک کاری واسه این صنعت نکرده و به فکر صنعت نیست. همین یه آنریل4 کلا این حرف رو نابود می کنه. حتی UDK هم! توی دهه قبلی با سرمایه کم بازی سه بعدی پیشرفته ساختن سخت ترین کار دنیا بود بعد از کار تو معدن:دی الان کسی بخواد بازی بسازه 2 تا انجین خیلی پیشرفته هست به صورت کاملا مجانی و صرفا اپیک باعث و بانیش بود. توی GDC 2015 بود، یونیتی می خواست ورژن 5 رو معرفی کنه، قبلش کنفرانس اپیک بود که یهو اپیک بمبو ریخت: دیگه حتی اون اشتراک 20 دلار در ماه هم لازم نیست (واسه بزرگترین انجین همه کاره دنیا، چیزی که قبل از اون باید چند میلیون دلار می دادید لایسنس می گرفتید) و آنریل 4 مجانیه! بعدش برای واکنش به UE4 یونیتی هم مجانی شد و از 2015 تا الان بازی های ایندی به طرز وحشتناکی با کیفیت تر و بهتر شدن.
 
استیم هیچوقت از انحصاری که در بازار pc داشت سو استفاده نکرد. با اینکه هیچ رقیب جدی نداشت و میتونست مثل خیلی از بازارهای انحصاری به راحتی از مشتری سو استفاده کنه، ولی اینکار رو انجام نداد.
مارکت pc و تمام pc گیمرها مدیون استیم و سیاست هاشن. همین ریجن ولت یکی از سیاست هایی بود که کمک شایانی به جلوگیری کردن از مارکت تماما پایرت pc کرد. حالا بعضی ها کوته فکرانه این خدمت رو ترول می کنن. در صورتی که استیم با کمتر شدن پایرت ها با استفاده از این سیاست، کاری کرد که پابلیشر ها جرات کردند بازیهاشونو روی pc هم منتشر کنند.
انحصار استیم یکی از اخلاق مدارترین و مشتری مدارترین انحصارها در تمام دوران و صنایع بود ( هست) و هیچ جوره نمیشه رقابت کثیف اپیک رو به این وسیله توجیه کرد.
اصلا همین که هیچ رقیبی نداشت، خودش ذاتا انحصار طلبیه، البته این یه نوع انحصار طلبیه ناخواسته ست ولی شما همین ایران رو ببین که شما مجبورید ماشین رو از کمپانیهای ایرانی و به هر قیمتی خودشون بخوان باید ماشین رو بخری
 
من این چند وقت اینقدر همه جا 90 درصد پستام در مورد اپیک بوده فکر کنم یکی الان بیاد بگه تو کارمند اپیکی چیزی هستی:)) ولی به هر حال:

تنها راهی که وجود داره واسه رقابت با استیم انحصاری کردنه. متاسفانه یا خوشبختانه، هر چی می خواید اسمشو بذارید، ولی استیم عملا مونوپولی داره. شاید کار خاصی در راستای نگه داشتن مونوپولی انجام نمی ده و کار کثیف خلاف بازار آزاد انجام نمی ده، اما واقعا تک قطبی شده. GOG الان از نظر امکانات کاستی نداره، کار اشتباهی هم انجام نداد و از بعضی جهات (ساپورت، مسئله DRMو ...) از استیم بهتره حتی؛ اما ذره ای نتونست ضربه بزنن به این تک قطبی بودن استیم و نتونست هیچ رقابت درست حسابی داشته باشه. تا الان فقط یک استور تونسته اسم در کنه واسه خودش و کمی نزدیک بشه به رقیب استیم شدن (هر چند هنوز به اون مرحله نرسیده) اونم همین EGS بوده و دلیلشم صرفا و صرفا همین انحصاری ها هستن.

امکانات زیادی نداره، قبول دارم اینو. باید 6 ماه بعد از الان منتشر می کردن استور رو منتها احتمال داشت Fortnite تا اون موقع نابود بشه و Kickstartـی که با یوزر های فورتنایت به یوزر های استورشون دادن رو از دست بدن. اما امکانات استور کاملا قابل حل شدنه و برنامه حل شدن هم دارن. یادمون نره استور WIPـه و نظرشون تا همینجا هم در مورد چند چیز (مثل Review ها که قراره اضافه بشه بر خلاف برنامه اولیشون) عوض شده و بازم عوض خواهد شد. و اینکه یه مورد خیلی مثبتی که داره نداشتن Forumـه:D Forum های استیم سرطان ترین قسمت های اینترنتن:)) (این جمله آخر شوخی بود بیشتر)

در کل به نظرم 95 درصد Reaction هایی که به این استور شده توی اینترنت مزخرف محضه. اون قضیه Spyware کاملا چرت و پرت بود، Tencent حق تصمیم گیری نداره و فقط درصد سود گیرش میاد و این انحصاری کردن ها هم واسه اینکه بخوای وارد بازار بشی کاملا اجباریه و هدفشون هم وارد بازار شدنه. واسه موندن تو بازار باید کار های دیگه ای کنن البته، نمی دونم برنامشون چیه ولی هرچی هست با انحصاری شدن نمی شه این کار رو کرد و خودشون هم با توجه به عنوان تاپیک این رو می دونن. لانچر اپیک مشکل داره، اما واقعا نه در این حد که هر جای اینترنت بگی Epic چند صد هزار نفر REEEEEEE گویان شروع به جیغ و داد کنن و یه مشت پست و خبر کاملا دروغ رو پخش کنن اینور اونور که متاسفانه 95 درصد Reaction ها همینطور هستن.

پ.ن: من حقیقتا تعجب می کنم که می گید اپیک کاری واسه این صنعت نکرده و به فکر صنعت نیست. همین یه آنریل4 کلا این حرف رو نابود می کنه. حتی UDK هم! توی دهه قبلی با سرمایه کم بازی سه بعدی پیشرفته ساختن سخت ترین کار دنیا بود بعد از کار تو معدن:D الان کسی بخواد بازی بسازه 2 تا انجین خیلی پیشرفته هست به صورت کاملا مجانی و صرفا اپیک باعث و بانیش بود. توی GDC 2015 بود، یونیتی می خواست ورژن 5 رو معرفی کنه، قبلش کنفرانس اپیک بود که یهو اپیک بمبو ریخت: دیگه حتی اون اشتراک 20 دلار در ماه هم لازم نیست (واسه بزرگترین انجین همه کاره دنیا، چیزی که قبل از اون باید چند میلیون دلار می دادید لایسنس می گرفتید) و آنریل 4 مجانیه! بعدش برای واکنش به UE4 یونیتی هم مجانی شد و از 2015 تا الان بازی های ایندی به طرز وحشتناکی با کیفیت تر و بهتر شدن.
البته من فقط منظورم اپیک استور بود با بقیه بخش هاش کاری نداشتم. :D در اینکه آنریل بسیار خفن هست و بازیسازی حتی در سطح AA رو برای سازندگان خیلی آسون کرده شکی نیست. کلا اپیک جز بازاریابی و مونوپولی که داره انجام میده، بقیه بخشاش خیلی خوبن.

در مورد اون دفاع از صنعت هم به همون بالا گفتم، به نظرم اپیک استور نه تنها از صنعت دفاع نمیکنه، بلکه داره به بازار PC ضربه میزنه. حالا به صرف اینکه آنریل خوب هست نمیشه گفت که سیاست های استور هم خوب هستن. اگر بنابر ادعایی که داره واقعا دغدغه سازندگان رو داشت، قبل از هرچیزی بهشون قدرت انتخاب میداد.

اتفاقا به نظر من سیاست های اپیک بیشتر از اینکه موجب رقابت با استیم بشن، به استور های کوچک تر ضربه میزنن. همین ماه پیش GOG دوازده نفر رو اخراج کرد و بنابر گزارش ها، یکی از دلایل این انحصاری شدن بازی های ایندی پرفروش توسط اپیک بودن. بازیهایی که قبل از این تو استوری مثل GOG خیلی خوب میفروختن. همین الان هم بازی مثل ومپایر تو GOG تاپ سلر هست و همگام با استیم پیش میره. بذار باور نکنم شرکتی که قدرت انتخاب رو از سازنده و خریدار میگیره و مستقیما به فرانت های دیگه ضربه میزنه دغدغه صنعت رو داره. :D

در کل من در حال حاضر از نظر اخلاقی و از دیدگاه کاربر حمایت از اپیک رو صحیح نمیدونم و انجام نمیدم، پولم رو صرف بازی هایی میکنم که وارد مونوپولی نمیشن. حالا 1 سال دیگه بعد اینکه این قضیه تموم شد و به جای پمپاژ پول فورتنایت به انحصاری ها شروع به ایجاد یه استورفرانت درست حسابی کردن، حتی میشه ازش حمایت کرد. همونطور که از GOG حمایت میشه و حتی بازی هایی که قبل از استیم تو GOG منتشر میشن رو کسی مشکلی باهاشون نداره.
 
وسط بحث این رو هم بگم که یکی از بیخودترین حرفهایی که زده میشه اینه که اگه کاربر بازی رو برای حمایت از بازی ساز میخره پس باید از فروشگاه اپیک خرید کنه چون سود بیشتری به سازنده میده
خدمت دوستانی که به چنین چیزی باور دارن و دایم تکرارش میکنن باید بگم که خیر
قرار نیست کاربری که برای حمایت از بازی ساز نسخه اصلی بازی رو خرید میکنه هرجا که سود بیشتری به سازنده دادن بره از اونجا خرید کنه
همونطور که بازیساز فقط واسه خاطر من بازیکن بازی نمیسازه من خریدار هم فقط واسه حمایت از سازنده بازی رو نمیخرم
خریدار هم یه سری انتظارات داره که میخواد براورده بشه مثل یه بستر مناسب با پشتیبانی عالی مثل همین استیم٬ خدمات جانبی و ..........
از این توهم که اره فلان فروشگاه سود بیشتری به سازنده میده پس خریدار اگه واقعا هدفش حمایته باید اونجا خرید کنه و کلمه ای هم اعتراض نکنه بیرون بیاید لطفا
 
اینکه ما PC GAMER ها مدیون استیم هستیم شکی درش نیست . اینکه استیم باعث نجات PC شد بازم شکی درش نیست
استیم باعث شد مایکروسافت شکست خورده در دنیای کنسول برگرده به زادگاه اصلی خودش , دودستی انحصاریهاشو تقدیم PC کنه
استیم بقدری بینظیر عملکرده که خیلی ها حسرتشو دارن
استیم بقدری به بازارPC رونق داده که امثال اپیک گیم دست به دامن انحصاریهای سونی شدن تا بتونن جلب توجه کنن سهمی ازین بازار پر رونق داشته باشن

اما یه نکته مهم اینجا وجود داره
اپیک برای جلب توجه چندتا از بهترین انحصاریهای سونی اورده روی PC ( بشدت باعث خوشحالی من شده به اپیک توصیه میکنم بره سراغ نسخه های انحصاری قدیمی سونی )

الان یک PC GAMER علاوه بر انحصاریهای خاص خوده PC + انحصاریهای مایکروسافت + تعدادی از بهترین انحصاریهای سونی میتونه روی پلتفرم خودش تجربه کنه ( چیزی که روی بقیه پلتفرمها غیر ممکنه )
اگه اون چندتا انحصاری فرست پارتی سونی فاکتور بگیریم PC بقدری بزرگ شده که حتی خوده سونی هم دیگه نمیتونه براحتی باهاش رقابت کنه

همه اینارو مدیون استیم هستیم اما بشخصه هر حرکتی که باعث بزرگ شدن مهم تر شدن پلتفرم محبوبم PC بشه ازش حمایت میکنم
این رقابتهای بقول شما کثیف هرچقدرم کثیف باشه اما اخرش داره به نفع پلتفرم معظم PC تموم میشه مطمئن باشید استیم هیچ آسیبی نخواهد دید.



اتفاقا اپیک بیشتر از اینکه خطری برای استیم باشه بشدت داره سر کنسول سونی زیر اب میکنه
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: s.1 and IMANOKA

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or