رئیس بزرگ : تحلیلی بر یکی از بهترین باس های تاریخ بازی ؛ Bitores Mendez

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste
bitores-mendez-1.jpg

بیتورس مندز شخصیتی است که کمتر کسی او را از یاد خواهد برد . در بازی‌ که پر است از باس‌ها و دشمنان به یادماندنی که هر کدام در نوع خود منحصر بفرد هستند، انتخاب تنها یک باس کار بسیار مشکلی است. با این حال می توان ادعا کرد که در رزیدنت ایول 4 مخوف ترین و بهترین باسِ بازی ، کدخدای روستا "بیتورس مندز" است.

این کاراکتر که چندین بار در اکت اول رزیدنت ایول 4 ظاهر می شود ، کاملا پتانسیل تبدیل شدن به باس فایت آخر بازی را دارد.او شخصیتی مرموز، ترسناک و به شکل عجیبی سیاسی داشت. در حقیقت نخستین مواجهه ی رو در روی مندز با لیان کندی ، او را در شرایطی کاملا منفعل نشان می دهد که توان دفاع از خود را ندارد.

به هر حال این تنها جثه و اندام بسیار بزرگ مندز نیست که او را قدرتی سیاسی نشان می دهد ، بلکه موقعیت او به عنوان کد خدای روستا باعث می شود که او دست بالا را در بازی داشته باشد. به طوری که تمام سربازانی که شما در طول بازی از پای درمی آورید از افراد مندز هستند و برای او کار می کنند.

همین عوامل باعث می شوند که بازیکن احساس کند مبارزه با مندز همانند چالشی واقعی است و در حال مواجهه با یک باس درخور و قدرتمند است. شاید اگر رزیدنت اویل 4 را برای اولین بار تجربه کنید، مرحله ی مبارزه با مندز مثل مرحله ی آخر باشد و با خود فکر کنید که دیگر کار او تمام است و بازی به خوبی و خوشی تمام خواهد شد، باید در جواب این حرف گفت: زهی خیال باطل!



134818

در جریان مبارزه با مندز، لیان کندی تصور می کند که دیگر کارش با این غول بی شاخ و دم تمام گشته و کاری برای انجام باقی نمانده است که ناگهان انفجاری رخ داده و هر یک از اعضا و بدن مندز را به گوشه کناره هایی پرتاب می کند. لیان خوشحال از این اتفاق ناگهانی خیال می کند که مبارزه را با خوش شانسی پیروز شده ، اما او فراموش می کند که مندز نیز از انگل لاس پلاگاس استفاده کرده بود!

این انگل مندز را به کریه ترین و زشت ترین موجودی تبدیل می کند که تاکنون دیده بودید.بیتورس مندز با چنگال هایی بزرگ و تیز، بدنی لاغر ، دراز و اندامی ملخ مانند شما را به مبارزه می طلبد! حال باید در محیطی که کاملا با آتش شعله ور شده و راه فراری وجود ندارد با مندز تنها باشید و سعی بر شکست او داشته باشید. بدن باریک و ستون فقراتش به نظر نقطه ضعف خوبی می آیند و گویا باید به همان جا حمله کرد. پس همزمان با فرار از حملات بی وقفه ی مندز باید با شلیک های پیاپی به بدنش، او را شکست دهید.

تنها پس از پیروزی یافتن بر مندز می توانید هیبت واقعی او را ببینید. مندز پس از شکست خوردن در فاز اول مبارزه دوباره تغییر شکل می دهد. به گونه ای که نیم تنه ی پایینی اش را از دست داده و حال شبیه موجودی عنکبوت مانند است. چنگال های بلندتر و سرعت بیشتر مندز حالا باعث می شوند که تعقیب و گریزهایی هیجان انگیز بین لیان و مندز صورت بگیرد.



134819

طویله که حالا در شعله های آتش می سوزد کار شما را سخت تر خواهد کرد. تنها کاری که می توانید برای فرار از مندز انجام دهید پیمودن طبقه ی اول و دوم طویله است. بازیکنان تیزبین بلاشک متوجه این موضوع خواهند شد که مندز حالا می تواند تنها در عرض چند ثانیه به لیان دسترسی داشته باشد و بدون فوت وقت به او دست یابد.

پس از مبارزه ای نفس گیر و جذاب بالاخره شما قادر خواهید بود که مندز را از پای درآورید. بعد از اینکه مندز از موقعیت خود به زمین می افتد بهترین فرصت برای نابود کردن این دشمن برای شما فراهم می شود.شینجی میکامی و تیم سازنده زمانی که مشغول طراحی باس فایت های رزیدنت ایول 4 بودند ، از یکی از ترسناک ترین فیلم های تاریخ " The Thing" الهامات بسیاری گرفتند.

البته در کنار این الهام گرفتن ، شخصیت مندز که توانایی تغییر فرم داشت بسیار وحشتناک تر و وحشی تر از دیگران بود و درمیان دیگر باس ها مطمئنا بزرگترینشان بود.این باس وحشتناک که موسیقی هراس انگیز بازی نیز به شکل زیبایی با اتمسفر عجین شده بود ، مرحله ای برای بازیکنان خلق کرد که به سختی فراموش خواهد شد.



 
آخرین ویرایش:

dark spartan

کاربر سایت
Feb 11, 2017
676
یکی از بهترین باسهای تاریخ re و ژانر ترس و بقا.واقعا با ابهت بود.یادمه اون اوایل که بازیش میکردم همیشه تو فاز دوم مبارزه میموندم :D وقتی شکستش دادم حسی مثل شکست دادن باسها تو بازیهای میازاکی داشتم:D
 

uriel

کاربر سایت
Dec 6, 2010
2,828
رزیدنت اویل 4 شاهکار همه دوران ها در صنعت ویدئو گیم هست. واقعا از نظر من باید متای بازی 100 میشد چون عملا نقد منفی ای نمیشه به بازی داشت به جز داستان که البته میتونه نقطه نظرات متفاوتی داشته باشه که از دید من داستان اویل 4 در کنار بعضی از نقایص کوچیکش واقعا عالی، سمبلیک، و نوآورانه برای این سری بود و جهت خیلی خیلی جالبی رو به کل سری میداد.
بعد از چندین و چند بار بازی کردن این اثر حتی ذره ای رنگ کهنگی بهش نمیشینه و من واقعا برام عجیبه که 15 سال پیش چطوری همچین گیم دیزاینی رو برای این بازی خلق کردن. هر قسمت یه چالش ، یه نوع جریان برای طی راه، یه مکانیزم جدید، یه جهش در روند بازی و یه تغییر جهت برای جلوگیری از تکرار ارائه میده . تنوع دشمنا و طراحیشون وصف ناشدنی زیباست و کاتسین و کارگردانی ها رو حتی الان هم میشه جزو زیباترین ها دونست.
باس فایت هاش که نقطه درخشش بازی هستن که البته این جادوی میکامی هست که تمام عناوینش باس فایت هایی رو ارائه میدن که حک میشه در ذهن تاریخی صنعت گیم، نمونه ش باس های فوق زیبای The evil within.
راجب مندز، برای خود من شخصا خفن ترین و ترسناکترین و پرابهت ترین باس بازی همین مندز بود، حتی قشنگ چند پله از سدلر هم بالاتره واقعا( با اینکه سدلر رو به لحاظ شخصیت مرموز و کثیفش بیشتر دوست دارم ولی ابهت مندز توی کل بازی یه چیز دیگس).
مررسی بهزاد جان بابت مقاله ، خیلی خوب بود و نوستالژیک.
 

New Shredder

ѺГѺҠԱ ՏѦҠі
کاربر فعال
Feb 23, 2013
923
نام
سعید
آخ دکتر جان خدابگم چیکارت کنه ،ببین با قلب آدم چی کار میکنی ..؟ درست دست گذاشتی رو یکی از ده باس برتر زندگیم...:x

آخ که خونه خراب شدم ، الان مجبورم یک بک لاگ سنگین مشتمل بر 60 -70 تا بازی دراز و کوتاه روی هاردم رو نیمه کاره رها کنم دوباره رزیدنت 4 نصب کنم و بازی کنم...فقط به عشق رویارویی دوباره با مندز...!!8->

از اون قسمت مقاله خیلی خوشم اومد که میگه پدر مندز حتی قابلیت قرار گرفتن در جایگاه غول آخر بازی رو داره ...تیتر رییس بزرگ هم خیلی خیلی بهش میاد...:-bd

طراحی ظاهری کاراکتر دقیقا همون چیزیه که از یک آدم خیلی خیلی بد و بی تربیت..!! انتظار داریم ...کله کچل , صورت استخوانی وبینی کشیده ، چشم های ارزق شامی، 3من ریش, اخم و سکوت و قد بلند ،پالتوی مستر ایکس هم که به تن کرده ...همه همه ازش غول آخری ساخته که من یکی سال های سال از زمان NES منتظر دیدنش توی یک بازی بودم و فقط و فقط به لطف^:)^ استاد میکامی^:)^ این آرزوی من محقق شد...(خداییش اگه کسی رو با این مشخصات تو کوچه از بغلتون رد بشه زنگ نمی زنید پلیس...!!...ببینید چقدر این کاراکتر خفن خوفناکه....)

من وقتی سال 2005 برای اولین بار با صحنه که مندز با اون یال و کوپال و هیبت وارد کادر شد روبرو شدم با خودم گفتم بــــله ،این بشر قراره خارومادر لیون رو باهم پیوند کووالانسی بده...درسته بعدا این لیون بود که به کمک تقلب رسوندن های ما ، این پیوند رو به صورت یونی بر روی مندز پیاده کرد ..اما با چه فلاکت و مشقتی...!!

من از اون گیمر های نرمال و ایزی برو جلو نیستم و همیشه از چالش و استرس و ترس ناشی از شکست و گیم اور استقبال میکنم به شدت!! اما با این حال خودم تا بار سوم چهارم که بازی رو تموم می کردم از ترس مرحله دوم مبارزه با مندز به طور کاملا ناجوانمردانه ای به راکت لانچر پناه می بردم چون از ته دل و به معنی واقعی کلمه از مبارزه می ترسیدم ، ترسی که فقط^:)^ استاد میکامی ^:)^میتونست با یک کاراکتر دیجیتالی از طریق چهارتا رشته سیم و یک تیکه پلاستیک گیم پد به درونی ترین لایه های سلول های شما تزریق کنه...

مشخص بود که همچین هیبتی اگه بیاد جلو و دستش به لیون برسه کار تمومه..؛ تازه دفعه های بعد بود که سعی کردم با اسلحه های معمولی راه مروت پیش بگیرم و انیمیشن های جدید ببینم...

اینو من هرجا نشستم گفتم شاید خیلی ها بدشون بیاد ولی بیاد به درک...! اینکه هیچ کس نمی تونه مثل ^:)^استاد میکامی ^:)^باس فایت بسازه ...باس فایت هایی از جنس لذت توامان با ترس که از شدت هیجان قلبتون چند تا از ضربان هاش رو جا می اندازه...!!

درود بر شرفت^:)^ استاد میکامی^:)^ و درود بر تو بهزاد عزیز....! خیلی خوشحالم از اینکه در عصری زندگی می کنم که نابغه ای مثل ^:)^استاد شینجی میکامی ^:)^در اون عصر زندگی میکنه و خیلی خوشحال تر که در انجمنی حضور دارم که استاد خوش ذوق و نکته بینی مثل استاد بهزاد عزیز در اون فعالیت میکنه...!! :x

باز هم ممنون بهزاد جان بابت مقاله خونه خراب کن شما...!!

5jfl_b6b5895547a7ef423c68846903b7ed7a.png
 

ThePS-Only

کاربر سایت
Aug 14, 2020
46
نام
مصطفی ( Mustapha )
" همون همیشگی "
دادن اطلاعات مفید به خواننده . خارج از مقاله و یا فن Resident Evil بودن بنظرم اگه حتی Resident Evil 4 هم کسی نرفته باشه عملکردش رو تحسین میکنه بازی که تا چند سال یک ریتم رو از نظر گیم پلی دنبال میکرد با تغییر گیم پلی تونست موفقیت های نسخه های قبل رو تکرار کنه که این خودش بنظر شخص من ارزش بازی رو میبره بالا
یک چیزی رو فراموش کردی بگی وقتی مندز تکامل پیدا میکنه دقیقا به همون شکل انگل لاس پلاگا درمیاد اگه دقت کنی : ).
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر