ده سال با Shadow of The Colossus و تجربه بهترین....

Coma BlacK

Dead Memories
کاربر سایت
q9ivbsk0k3x68m650svg.jpg


سلام به همه دوستان
از اونجایی که ده سال از تاریخ انتشار شاهکار فراموش نشدنی shadow of the colossus گذشته و ده سال پیش team ico با ارائه ی پروژه دومشان باعث شدند تا صنعت بازیهای کامپیوتری شاهد اتفاقی بزرگ باشد تصمیم گرفتم این تاپیک رو راه اندازی کنم تا شاید در حد و اندازه ی خودم به عنوان کسی که از صمیم قلب با این بازی ارتباط برقرار کردم و پس از گذشت ده سال هنوز هم ذهن بی انتهای فامیتو اودا برای من قابل تحسین است ، خسته نباشیدی به تیم ico و نتیجه ی کاریشون گفته و تجدید خاطراتی هم کرده باشیم.... در ادامه مطلب با ما باشید....

در این مقاله قصد نقد و بررسی داستان ، گیم پلی یا قسمتهای مختلف بازی رو ندارم . برای اینکار میتونید تو سایت مطالب کاملی پیدا کنید .

در این مطلب بعد از ده سال از تاریخ انتشار این عنوان قصد تجدید خاطراتی رو داریم.


در ابتدا ویدئویی که برای موضوع این تاپیک ساختم با هم ببینیم :

[video=youtube;EhFhxLKS1RI]https://www.youtube.com/watch?v=EhFhxLKS1RI&feature=youtu.be[/video]


[TABLE="width: 630"]
[TR]
[TD]NICO نام دومین پروژه ی تیم که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده بود و تیم سازنده که تنها 35 نفر بودند با حساسیت بسیاری حتی در انتخاب نام بازی ، پله پله پروژه را جلو میبردند. بازی ای که استارتش بعنوان یک بازیه آنلاین زده شد تا بازیکنان بصورت دسته جمعی به کشتن کلوسوس ها بروند اما بعد از تصمیم گیری های مختلف در انتها به یک عنوان ماجراجویی تبدیل شد و نامش به shadow of the colossus تغییر کرد و در بسیاری سایت ها و مجلات و رسانه های مختلف بعنوان یکی از بهترین بازیهای کنسول محبوب ps2 انتخاب شد.
در صنعت بازیهای کامپیوتری اولین و مهمترین اولویت در ساخت یک بازی نتیجه مالی و سود اقتصادی است team ico از معدود سازندگانیست که منافع اقتصادی در درجات پایین تر قرار دارد .
[/TD]
[TD="align: left"]
tm8f932ufo4kvm8bxusx.jpg
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
برای این تیم رضایت از نتیجه کار و رضایت استفاده کننده در درجه اول قرار دارد نتیجه ای که خود آنها هم چیزی که دوست دارند را میسازند و ابتدا خود را گیمر میدانند تا بازی ساز . همین موضوع نتایج بسیار درخشانی را برای تیم در پی داشته و محبوبیت فراموش نشدنی را در میان بازیبازان برای این تیم و عناوینشان به ارمغان آورده است .

3lf89oqe9v0swc2d9fux.jpg

یک بازی خوب از نگاه شما چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
شما را سرگرم کند ، ارزش تکرار بالایی داشته باشد ،گیم پلی خوب، داستان ، صداگذاری و تمام المانهای بازی به نحو احسنت ساخته و پرداخته شده باشند.
مسلما چنین بازی ای یه بازی خوب به حساب می آید و طرفداران زیادی هم بدست می آورد.
Shadow of the colossus عنوانیست که با چنین مشخصاتی و با یک درون مایه ی بسیار غنی که هر لحظه اش هزاران حرف برای گفتن دارد شما را به دنیایی میبرد که هر بازیبازی را مجبور به تحسین کرده و باید از چنین بازی ای بعنوان کمال مطلق یاد شود. شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که بعد از تجربه این بازی توقع شما از یک بازی بالا برود و دیگر هر بازی ای نظر شما را جلب نکند.

هدف در زندگی برای هر کس سطحی از اهمیت را داراست. شاید افراد برای رسیدن به هدفشان دست به هر کاری بزنند اما آیا کسی برای رسیدن به هدفش حاضر است بمیرد . این داستان واندر است او برای هدفش مرد کارهایی را انجام داد و با 16 کلوسوس چنان متفکرانه و با جرآت روبرو شد که هرگز حتی قدرت فکر کردن به چنین کارهایی را نداشت . هدفی که دورمین که در یونان باستان از آن بعنوان یکی از قدرتمندترین خدایان یاد می شود و قدرت زنده کردن مردگان را دارد دست به دامان واندر می شود . کوچکترین فرد در بازی بزرگترین کار را انجام میدهد واندر شخصیتی است که هدفش باعث می شود تا هیولاهایی که هزاران برابر خودش هستند را از میان بردارد و یک لحظه هم به خاطر هدف والایش تسلیم سختی ها نشود. این مسئله شخصیت پردازی عمیق بازی را به رخ ما می کشد.
Sh.o.t.c بازی ایست که تمام مرزها را شکسته و انجام چنین کاری بسیار قابل تحسین است .
در تمام بازیها ، فیلمها و هر رسانه ای داستان بوسیله کلمات و جملات روایت میشود این بازی هم از این موضوع بدور نیست اما فقط چندین خط و با دیالوگهای بسیار کم .....


hcj0q4po6mgzryfe3eic.jpg


هر صحنه یا لوکیشن در این بازی دارای حرفهای ناگفته ی بسیاریست . این موضوع کار بی وقفه و توجه به کوچکترین مسائل در بازی برای تداعی داستان واندر را میرساند. بالا رفتن واندر از بدن کلوسوس ها که نشان دهنده زحمات و مشقاتی که واندر در مسیر هدفش میکشد و ضعیف و کوچک بودن واندر اما بزرگ و قوی بودن اراده اش را میرساند . وجود 16 کلوسوس که در طراحیشان از حیوانات الهام گرفته شده و در منطقه ای وسیع که زمان در آن متوقف است پراکنده شده اند و سکوت عجیبی بر کل محیط حاکم است . با آزاد شدن دورمین و کشته شدن کلوسوس ها بازیباز به این موضوع پی میبرد که قبل از شروع بازی و داستانش اتفاقات عظیمی در منطقه ممنوعه صورت گرفته و شاید این مسائل برای یک لحظه در ذهن بازیباز خطور کند و این درون مایه غنی بازی را میرساند.
ناگفته های بسیاری در این بازی نهفته است خداوندی که با وجود خدائی اش دست به دامان واندر برای احیاء شدنش است و واندری که هدفش او را به انسان بزرگی تبدیل کرده است.
مثالی دیگر از این موضوع با کشتن هر کلوسوس است که نوری از آسمان به زمین وصل میشود و گویی نشان دهنده ی این موضوست که خداوند لحظه به لحظه به هدفش نزدیکتر میشود و امیدی هم برای واندر است تا شاید او و خدا هر دو به اهدافشان برسند اما غافل از اینکه هر دو به یک سرنوشت دچار میشوند.



rfvqxntj1m0aw27w0p8q.jpg


وجود دشمن در بازیهای کامپیوتری مقوله ی ثابتی است و شما در بازیها همیشه مورد آزار و اذیت دشمنان قرار خواهید گرفت. اما در این بازی شما باید دشمنان را مورد اذیت و آزار قرار بدهید. دشمنانی که خودشان هم از سرنوشتی که در آن قرار دارند کاملا بی خبرند و تمام سعی و تلاششان فقط زنده ماندن است اما بی اطلاع از آنکه زنده ماندن آنها مانع رسیدن واندر به هدفش است. شاید به هر کدام از قسمتهای این بازی نگاهی عمیق تر بیندازید با موضوعات جدیدی آشنا شوید مسائلی چون دلیل قربانی شدن مونو... ، دلیل جثه کوچک واندر (در مقایسه با کاراکتر های دیگر عنوانها با تواناییهای بسیار) ، راز پشت شمشیر رمز آلود بازی ، منطقه ممنوعه و حتی نامگذاری این محل بعنوان منطقه ممنوعه ، الهام گرفتن از حیوانات در طراحی کلوسوسها ، دلیل روز بودن در کل مدت بازی و بسیاری از این دست موارد که با هر بار اتمام و تفکر در مورد این بازی به نتایجی جدید و عمق این بازی پی خواهید برد.
از این دست مسائل که با دیدن یک لوکیشن یا یک سکانس یا هر چیز دیگری در بازی هزاران حرف نگفته در آن نهفته باشد بسیار ارزش بازی را بالا برده و همیشه این بازی را زنده نگه داشته و درون مایه ی غنی و ذهن بی انتهای فامیتو اودا را نشان میدهد .
با اتمام این بازی و دبدن پایان آن انسان درمیابد که یک هدف چقدر می تواند برای یک انسان با ارزش باشد به صورتیکه واندر با اینکه میدانست که در صورت رسیدن به هدفش خواهد مرد باز هم به کارش ادامه داد تا اینکه نتیجه کار مشخص شد.



چه جادویی در منطقه ممنوعه وجود دارد چرا واندر چنین مشقتهایی را تحمل میکند ....

67zykgi4mihz1zl7vus0.jpg


با کشتن هر کلوسوس و وارد شدن قسمتی از وجود دورمین به بدن واندر ، واندر بیهوش شده و به طرز عجیبی به معبد بازگردانده می شود . معبدی که طراحی هوشمندانه ای دارد ، در ابتدای آن مونو یا بهتر بگویم عشق واندر بر روی تخته سنگی خوابیده و از محل ابتدا تا انتهای معبد مجسمه های سنگی کلوسوسها قرار دارد که با کشتن هر یک از آنها مجسمه ی مربوط به آن کلوسوس متلاشی می شود . با دیدن این صحنه و دیدن مونوی بیهوش بر روی سنگ واندر هر لحظه برای رسیدن به هدفش سوق داده می شود و این موضوع انصافا بصورت کاملا روانکاوی شده در بازی گنجانده شده و چیزی جز تحسین تیم سازنده بجا نمی گزارد.

[TABLE="width: 630"]
[TR]
[TD]
رابطه بین واندر و اگرا اسبش بدون حتی یک دیالوگ و تنها با سوت زدن یا فقط با بردن اسم اسب به چنان رابطه عمیقی تبدیل شد که اگر لحظه ای بازی را بدون وجود اگرا تجسم کنید آنوقت است که وجود اگرا برایتان بسیار با ارزش میشود . بین واندر و اسبش بدون حتی یک دیالوگ رابطه ای عمیق شکل گرفت و باعث کسب جایزه بهترین کاراکتر تعاملی در طول تاریخ بازیهای ویدئویی هم شد.
طراحی اگرا بگونه ایست که شما دقیقا با آن مانند یک حیوان واقعی رفتار میکنید و گفته فامیتو اودا در مورد اگرا قبل از انتشار بازی که گفته بود شما با یک اسب واقعی رو در رو میشوید به بهترین نحو در بازی اعمال شده است.
همه بازی Red Dead Redemption را بخاطر طراحی کامل و بی نقص اسب تحسین می کنند اما اگر از آن دسته گیمر هایی باشید که قبل از تجربه این بازی shadow of othe colossus را بازی کرده باشید چندان هم برایتان موضوع جدیدی نبود چون حدود 6 سال قبل از انتشار R.D.R تیم ICO اگرا را در دنیای واندر قرار داد و برای اولین بار به همگان نشان داد که یک موجود همراه می تواند ارزشی دقیقا به اندازه کاراکتر اصلی داشته باشد.
[/TD]
[TD]
gu1kjemcd1op9qsj9d68.jpg
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

o9vxtjwey6y4lwitvyyz.jpg


رفتار واندر با اسبش بگونه ایست که گویی با هم صحبت می کنند . فامیتو اودا در این بازی کاری کرده که اگرا به اندازه شخصیت اصلی بازی از اهمیت خاصی برخوردار باشد و آنقدر رابطه بین ایندو تماشایی است که صحنه ای که اگرا از پرتگاه به پایین می افتد از تاثیرگذارترین سکانس های بازی بحساب می آید.
طراحی هنری این بازی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و نمیتوان نمونه ای مشابه در عناوین دیگر پیدا کرد .مکانهای باستانی و محیط های گسترده باعث شده تا منطقه ممنوعه عالی از آب در بیاید.

موسیقی این عنوان یکی از قسمت های اصلی بازی است که انصافا در ثبت این بازی در خاطرات کمک بسیار زیادی کرده است. Koh otani که معروفیت زیادی برای ساخت موسیقی انیمه های ژاپنی بدست آورده است یکی از بهترین کارهایش را در این بازی ارائه داد و هیچ ایرادی نمی توان به این بخش گرفت.موسیقی هایی که لحظه لحظه بازی با شما همراه هستند .از موسیقی ابتدای بازی که غم و اندوه و اهداف واندر را به تصویر میکشد تا لحظه ورود به محل کلوسوس ها که موسیقی ای رمز آلود همراه با هشدار پخش می شود تا موسیقی مبارزه با کلوسوس ها که کمک شایانی در حماسی نشان دادن بازی میکنند همه و همه نشان دهنده کارنامه عالی koh otani است و مات و مبهوت این موسیقی ها و هماهنگی آنها با جو و محیط بازی خواهید ماند.

کمتر بازیهایی هستند که در حد زیادی صنعت گیم را تحت تاثیر خود قرار دهند ... shadow of the colossus در ابتدای کار جوایز زیادی را از آن خود کرد جوایزی که واقعا مستحق دریافت آنان بود و موفقیت زیادی را برای تیم سازنده به ارمغان آورد . جوایزی که بازی در یافت کرد :

" بهترین طراحی شخصیت "
"بهترین طراحی بازی"
"بهترین هنرهای تجسمی"
"بهترین بازی سال"
و همچنین به عنوان یکی از سه "جایزه نوآوری" در سال 2006
"دستاورد برجسته در طراحی" در آکادمی تعاملی هنر و علوم
جایزه ویژه " تیم های تازه کار " در جوایز فامیتسو
"بهترین بازی ماجراجویی"
"بهترین طراحی هنری"
"دومین و مهمترین بازی ps2 در طول تاریخ"
"آگرو (اسب بازی) بعنوان بهترین کاراکتر تعاملی در طول تاریخ بازیهای ویدئویی"
"پایان بازی یکی از بزرگترین لحظات در تاریخ بازیها ویدئویی از طرف game pro در جولای 2006 "
"بهترین بازی ps2 در کنار g.o.w 2 "
نامزد دریافت "بهترین موسیقی اصلی " و " بهترین گرافیک هنری "و" بهترین بازی PS2 "
(هر کدام از این جوایز از چندین سایت و مجله مختلف به بازی داده شده است.)


این بازی علاوه بر دریافت جوایز فراوان در میان طرفداران هم از محبوبیت بالایی برخوردار شد. محبوبیت سایه‌ی کلوسوس در میان بازی‌کننده‌های نسل شش‌ام آن‌قدر زیاد بود که سونی تصمیم گرفت نسخه‌ی باز‌سازی شده‌ی آن را برای پلی‌استیشن۳ منتشر کند که باز هم با استقبال گسترده‌ی بازی‌کننده‌ها مواجه شد.تا به امروز هم بعد از گذشت ده سال هنوز هم این محبوبیت ادامه دارد و این عنوان همچنان زنده است و ایمان و علاقه ای که در قلب طرفداران وجود دارد هرگز کمرنگ نمیشود.
این موضوع از فروش بازیهای psn در سال گذشته کاملا مشخص است .
سونی در سال 213 لیستی از پر فروش ترین بازیهای psn را اعلام کرد که در صدر آن بازی shadow of the colossus بود
پرفروش ترین بازی های PSN و PS3 در ایالات متحده :
Shadow of the Colossus
The Last Of Us
Mortal Kombat
Batman: Arkham Asylum
Ratchet & Clank: Collection

در دیگر رسانه ها هم رد پاهایی از تاثیرات shadow of the colossus می بینیم که بعنوان متال در سال 2007 در فیلم Reign Over Me به کارگردانی Mike Binder و با بازیگری Adam Sandler شاهد رابطه عمیقی که کاراکتر فیلم با اشخاص محبوب زندگیش دارد و سعی فراوانی برای نجات آنها میکند...
در سکانسی دیگر از این فیلم شاهد بازی کردن این بازی توسط شخصیت فیلم هستیم .
به گفته بازیگران در این فیلم آنها الهامات زیادی از بازی shadow of the colossus گرفته اند.
این بازی پا به دنیای موسیقی هم گذاشته است و گروه متالی با همین نام یعنی shadow of the colossus تاسیس شد که افراد تشکیل دهنده این گروه از طرفداران این بازی بوده و تمام متن آهنگهای خود را از بازیهای کامپیوتری الهام می گیرند....


v7fdpdcb3gp4dqvn11us.png


آیا شاهد فیلم این عنوان خواهیم بود؟

بعید هم نیست با چنینی تاثیرات و محبوبیتی که این عنوان بدست آورد مطمئنا فیلم این عنوان هم جایی در قلب طرفداران باز خواهد کرد .
سونی در سال 2007 تصمیم به ساخت این فیلم گرفت . تهیه کنندگی این فیلم را Kevin Misher بر عهده گرفت . او در کارنامه خود فیلمهایی چون the scorpion king و the interpreter را دارد.
زمزمه هایی هم به گوش میرسید که فامیتو اودا سازنده بازی هم در این فیلم مشارکت دارد.
در سال 2012 بصورت رسمی اعلام شد که کارگردانی فیلم را Josh Trank که در کارنامه اش فیلم Chronicle را دارد بر عهده بگیرد. تولید فیلم را Kevin Misher و Seth Lochhead داستان فیلم را بر عهده بگیرد.
از سال 2012 تاکنون خبری از فیلم نشده و هیچ تاریخ انتشاری هم برایش مشخص نشده....
امیدواریم روزی شاهد فیلمی از این شاهکار فراموش نشدنی باشیم.

نظر منتقدان بزرگ در مورد بازی : (ممنون از دوست خوبمون حسین (wanda) بخاطر این مطلب )

Eurogamer 100/100
"درک بسیار استادانه ای در طراحی بازی صورت گرفته،ساده و زیبا، یکی از به یادماندنی ترین و خاطره انگیزترین بازی هایی که تا الان تجربه کردیم."
Gamecritics 100/100
"برای اولین بار بهترین 8 ساعت داخل یک بازی را در این عنوان تجربه کردم،چیزی که در چندسال اخیر خیلی کم پیدا میشود و این سبک بازیها هستند که در صنعت گیم و آینده آن نقش مهمی را ایفا میکنند."
IGN 97/100
"شاهکاری به تمام معنا در کارگردانی هنری و به جرات میتونم بگم حتی در فیلم برداری،از نبرد با کلوسوس ها گرفته تا گشت و سفر در این سرزمین بزرگ،Shadow of the Colossus عنوانیست که یک تجربه شگفت انگیز و مطلق را برای ما به رقم زد."
GameZone 96/100
"سیستم دوربین در بازی بسیار پیشرفته است،موسیقی متن شاهکار،جلوه های ویژه عالی،همچنین کنترل خوب بازی که بدیهی ست که سازندگان بازی آیکو سنگ تمام گذاشته اند،تکنولوژی به کار گرفته شده خیره کننده است."
1
UP 95/100
"به جرات میتوانم بگم که این بازی با عنوان خودش میتونه چکشی باشه که روی مغزتون اثر داشته باشه،خیلی زود این بازی میتونه روش های جدیدی از داستان سرایی رو برای ما نشون بده که ما اصلا نمیدونستیم همچین چیزی وجود داره.این بازی عنوان ـیست نادر که که اغلب موارد به همچین عناوینی هرچه بگوییم کم گفتیم،و این کافی ست که شما تک تک سکه های پول خود را که جمع کرده اید،هزینه این بازی کنید،



در این قسمت نظر بچه های سایت که از طرفدارای بازی هستند رو با هم میخونیم :

ز دوستانیکه از طرفداران بازی هستند اما در زیر اسمی ازشون نیست معذرت خواهی میکنم و ازشون میخوایم تا حتما نظر و احساسشونو بوسیله پست با ما در میون بزارن)


دوست عزیزمون وحید (Dreamy)


Shadow of the colossus “...اونقدر این جمله رو دربارش گفتن که کلیشه شده و مطمئنم واسه کسایی که تجربش نکردن بیشتر یه شعار تو خالی بنظر می رسه و چه بسا مضحک هم باشه! ولی هر کسی هر طوری میخواد فکر کنه واسه من واقعاً تنها کاری بود که متقاعدم کرد صنعت گیمینگ می تونه خیلی فراتر از چیزی که تصورش رو داشتم باشه و خوشبختانه من SoTC رو تو زمان اولین ریلیز خودش یعنی 10 سال پیش تجربه نکردم و تا همین 2 سال پیش هیچ آشنایی باهاش نداشتم و طبیعتاً هیچ حس نوستالژی نسبت بهش ندارم که بتونم اینطور دلبستگیم به این اثر رو توجیه کنم که به مربوط به گذشته است و همه چیز کلاً اونزمانها بهتر برای آدما بنظر میاد! ولی با این وجود لذت و شیرینی که یک بازی HD شده با اون وضعیت گرافیک فنی ـش، تو نسل سابق بین اینهمه بازیهای پر زرق و برق واسم داشت رو جداً نمی تونم با کلمات توصیف کنم. از اول تا آخر فقط هنر بود، هنر... خیلی از "اولین"های منو ساخت و خیلی از "بهترین" هام رو جابجا کرد و یکی از این "اولین" ـها جایی بود که واسه اولین بار به طراح و کارگردان یه اثر تا این اندازه بخاطر گستره فکر و خلاقیتش حسودیم شد! “

دوست عزیزمون سینا (Sina R)
" اگر Shadow Of Colossus یک فیلم بود بدون شک می توانست جایگاهی نظیر شاهکار Orson Welles یعنی Citizen Kane را بدست آورد زیرا هر دو بعد از گذشت سالها از نظر کارگردانی هنری پیشگام عرصه خود هستند .
Shadow Of Colossus با محیط های مرموز اما مجلل ، سطح طراحی حیرت انگیز ، انیمیشن های تکان دهنده و واقع گرایانه ، چشم اندازهای هنری کم نظیر و در نهایت گیم پلی و داستانی مینیمال ترکیبی از تجارب مختلف را برای شما به ارمغان می آورد که در هیچ اثر دیگری قادر به بدست آوردن آن نخواهید بود ... "

دوست عزیزمون احسان (benjohn)


میتونم بگم بزرگترین نقطه قوت بازی اینه که به هیچ سوالی پاسخ نمیده. حتی بدیهی ترین جوابها هم ممکنه غلط باشن. نمیدونی کاراکتر واندر از کجا اومده نمیدونی برای چی داره جونش رو بخطر میندازه. برای عشق یا شاید هم عذاب وجدان یا این دختر کی هست؟ اکثرا تصور میشه که دوست دختر یا همسر واندره ولی هیچ جا همچین اشاره ای تو بازی نشده. شاید خود واندر باعث به این روز افتادن دختره و حالا هم برای جبران اشتباهش پا به سرزمین ممنوعه گذاشته. این سرزمین ممنوعه برای چی بوجود اومده؟ و........
بعد هم حس تنهایی واندر که تو هم دقیقا این حس رو درک میکنی و با اون شریکش میشی.
و حس عذاب وجدان انگار تو هم با واندر در گناه قتل این کالوسوس ها سهیمی. ( واقعا بجز این تا بحال تو هیچ بازی همچین حسی نداشتم و پایان بینظیرش ، بازی منحصر به فرد که شبیه هیچ بازی دیگه ای نیست


دوست عزیزمون طاها (P.A.T.R.I.O.T)

بازیش شاهکار به تمام معنا بود ( Epic Game ) , یکی از بهترین بازی هایی بود که تو زندگیم انجام دادم

دوست عزیزمون اشکان (Asylum)


من همیشه گفتم که اگر صنعت گیم رو هنر به حساب بیاریم این بازی هنرمندانه ترین بازی به حساب میاد و اهنگهای استاد کوه اوتانی در این بازی به شدت دلربا هستش.در کل این بازی یک شاهکار فراموش نشدنیست و هرچیز در حول حوش این بازی بنده رو خشنود میکنه.

دوست عزیزمون sog_eros



یه شاهکار به تمام عیار. از بزرگترین تجارب زندگیم! با داستان بی نقص و سراسر استعاره با شهامت گیم پلی ای ارائه داد که نظیرش نه بوده و نه خواهد بود. نور پردازی بی نظیر برای PS2 که به تنهایی میتونست چشارو به تلویزیون خیره کنه. از موسیقیش همینقد بگم که سوندترکش با نام ROAR OF THE EARTH هنوز روی سیستمه و گاهی با شنیدن یه ترک مثل The Opened Way سراسر این حماسه و اون تجربه ی بینظیر رو زنده میکنم.
بی اندازه مشتاق The Last Guardian هستیم! شاید نظیر این بازی رو بشه یه بار دیگه تجربه کرد.




بعد از گذشت ده سال
منتظر احساس و نظرتون در مورد این بازی هستم .
-------------------------------------------------------------------------

کلام آخر :
بعد از گذشت ده سال هنوز همون احساسی که بعد از تجربه بازی بهم دست داد رو دارم و این بازی همیشه برای من زندست .

Shadow of the colossus عنوانیست که با درون مایه غنی برای همیشه در ذهن ها باقی ماند . تیمی که تنها با 35 نفر به بزرگترین شرکتهای بازیسازی نشان داد که هنر نیازی به پول و قدرت ندارد و ماندگار است .
ده سال از انتشار این عنوان میگذرد و تا به امروز هرگز از ذهن نویسنده این مطلب خارج نشده و هر بار با دیدن صحنه ای از این بازی یا به یاد افتادنش ناخواسته به تحسین فامیتو اودا پرداخته ام. امیدوارم بعنوان یکی از کوچکترین اعضای خانواده ی shadow of the colossus شما را به یاد این عنوان فراموش نشدنی بیندازم و امیدوارم تا پروژه بعدی این تیم به مرحله انتشار برسد تا دوباره ساخته ذهن بی انتهای فامیتو اودا و تیمش را تجربه کنیم .... به امید آن روز.


m6xmal1k6lhnof24zmjm.gif

rn6fpxlgc2etpo20xh99.gif

22qkuyaisazh76xo0ikp.gif


3g7byyv0sr8pqr8tugw8.gif


28c2k8qw3tpf1fgf23o6.gif



نویسنده مطلب : مصطفی اعتمادی
 
آخرین ویرایش:
من که هیچوقت نتونستم با این بازی ارتباط برقرار کنم و تو 5 یا شایدم 6 ساعت بود فکر کنم تمومش کردم:|
البت اون موقع که من اینو بازی میکردم بچه بودم و همش آرزوی یه بازی اکشن رو داشتم که به جای اینکه بیایم سه ساعت آدم های معمولی رو بکشیم و بعد برسیم به غول یکدفعه همون اول غول ها رو میکشتیم. وقتی هم داشتم اینو بازی میکردم همش تو ذهنم فکر میردم که اینا ایده ی منو دزدیدن:d
خلاصه این که تصور من از این بازی یه بازی اکشنه که فقط باید غول بکشیم.
ولی اینم باید بگم که تصور من هیچ چیزی رو ازین بازی زیبا کم نمیکنه.
 
من که هیچوقت نتونستم با این بازی ارتباط برقرار کنم و تو 5 یا شایدم 6 ساعت بود فکر کنم تمومش کردم:|
البت اون موقع که من اینو بازی میکردم بچه بودم و همش آرزوی یه بازی اکشن رو داشتم که به جای اینکه بیایم سه ساعت آدم های معمولی رو بکشیم و بعد برسیم به غول یکدفعه همون اول غول ها رو میکشتیم. وقتی هم داشتم اینو بازی میکردم همش تو ذهنم فکر میردم که اینا ایده ی منو دزدیدن:d
خلاصه این که تصور من از این بازی یه بازی اکشنه که فقط باید غول بکشیم.
ولی اینم باید بگم که تصور من هیچ چیزی رو ازین بازی زیبا کم نمیکنه.
نظر شخصی شما قابل احترامه و ایرادی هم نمیشه بهش گرفت....

ولی بهت پیشنهاد میکنم یکبار دیگه بازی رو امتحان کنی اما اینبار با آگاهی کامل در مورد مسائل و داستان بازی ..... بهت اطمینان میدم تجربه ای جدید بدست میاری و شایدم بهترین تجربه !
 
مرسی بابت مقاله ی خوبت..میشد ویرایشش کنی چون تو قالب سیاه انجمن به خوبی دیده نمیشه..!! نظر Wanda رو هم به نظرات دوستان اضافه کنید...!!فکر کنم یکی از طرفداران دوآتیشه ی بازی باشن.
 
مرسی بابت مقاله ی خوبت..میشد ویرایشش کنی چون تو قالب سیاه انجمن به خوبی دیده نمیشه..!! نظر Wanda رو هم به نظرات دوستان اضافه کنید...!!فکر کنم یکی از طرفداران دوآتیشه ی بازی باشن.
ممنونم دوست عزیز
رنگ متن درست شد .
آره حسین on بشه نظرشو برام میفرسته تا به مطلب اضافه کنم.

سلام
رنگ فونتشو درست کنی حله
من این بازیو خیلی دوست داشتم از بازی های گرافیکی PS2بود که بعدا بصورت دیجیتالی و HDبرای PS3عرضه شد
رنگ متن درست شد .

ممنون بابت نظرتون....
 
آخرین ویرایش:
اولین بازی که با شنیدن اسم پلی استیشن 2 به یادم میاد این شاهکاره فراموش نشدنیست بازی اسرار امیزی که تا اخرین روز عمرم به یادم خوهد ماند...


ممنونم بابت تاپیک.
 
اولا ممنون از تاپیک خوبتون.

معمولا همیشه وقتی اسم کارهای فمیتو اودا میاد یاد SotC می افتیم وولی یادمون نره که ICO هم بنوبه ی خودش شاهکار بزرگیه
 
اولا ممنون از تاپیک خوبتون.

معمولا همیشه وقتی اسم کارهای فمیتو اودا میاد یاد SotC می افتیم وولی یادمون نره که ICO هم بنوبه ی خودش شاهکار بزرگیه

صد در صد همینطوریه....
ico از اون دست بازیهاییه که بدون حتی یک دیالوگ یا یک صحنه اکشن دقیقا مثل sh.o.t.c رابطه عمیق بین دوکاراکتر بازی رو به تصویر میکشه....
طراحی محیط و لوکیشن های ico فراموش نشدنیه ....احسان جان به شخصه هیچ وقت ico رو فراموش نکرده و نمیکنم.... ولی خب این تاپیک بمناسبت ده سالگیه شاهکاره sh.o.t.c دوست من ...
ico هم جای خودشو تو قلب همه داره....
ممنون بخاطر همکاری ;)

اولین بازی که با شنیدن اسم پلی استیشن 2 به یادم میاد این شاهکاره فراموش نشدنیست بازی اسرار امیزی که تا اخرین روز عمرم به یادم خوهد ماند...


ممنونم بابت تاپیک.
آره sh.o.t.c واقعا بازی اسرار آمیزیه.... کلا دو نوع نگاه به این بازی میشه یا یه اکشن معمولی یا یک بازی فراموش نشدنی..... اگه از نوع دوم باشی واقعا برات فراموش نشدنی میشه... ناخواسته یادش می افتی....
ممنون بخاطر همکاری ;)
 
آخرین ویرایش:
اولین بازی که با شنیدن اسم پلی استیشن 2 به یادم میاد این شاهکاره فراموش نشدنیست بازی اسرار امیزی که تا اخرین روز عمرم به یادم خوهد ماند...

گل گفتی . :x


شاهکار , شاهکار , شاهکار بود این بازی !!!
چقدر خاطره دارم ازش , یادمه پایان کار یه 20 دقیقه ای دکمه زدم که اون اتفاقی که قراره بیفته نیفته ! دیگه دستم خسته شد , دسته رو گذاشتم زمین ... :|
همون حالی که شما داشتین بعد از پایان بازی , اون 10 برابر کن میشد حالو احوال من !
 
یه چیز جالب! ملاقات من با این بازی به این بر میگرده که من بچه بودم رو ps2 اینو بازی کردم. و برای این این رو بازی کردم که میخواستم از یه دست فروش یه بازی شوتر بگیرم ولی بازی رو اشتباه ریخته بودند ولی قاب بازیش درست بود! برای همین هم اینو بازی کردم و بر عکس شما ها من از اینکه با کمون تیر های بی نهایات بزنی خوشم میومد! ولی فقط تونستم غول اولشو بزنم ولی دیگه بازیش نکردم/ :)))
 
یه چیز جالب! ملاقات من با این بازی به این بر میگرده که من بچه بودم رو ps2 اینو بازی کردم. و برای این این رو بازی کردم که میخواستم از یه دست فروش یه بازی شوتر بگیرم ولی بازی رو اشتباه ریخته بودند ولی قاب بازیش درست بود! برای همین هم اینو بازی کردم و بر عکس شما ها من از اینکه با کمون تیر های بی نهایات بزنی خوشم میومد! ولی فقط تونستم غول اولشو بزنم ولی دیگه بازیش نکردم/ :)))
داستان جالبی بود :d و خب بهت حق میدم که بازی رو ادامه ندی چون سلیقه هر کس منحصر به فرده...
اما بهت توصیه میکنم اینبار با آگاهی کامل از این بازی دوباره شروعش کنی و مطمئن باش یه تجربه ناب بدست میاری...

همون حالی که شما داشتین بعد از پایان بازی , اون 10 برابر کن میشد حالو احوال من !
همون حالی که تو داشتی رو 10 برابر کن میشه حالو احوال من :d
ممنون بابت همکاری ;)
 
سونی در سال 213 لیستی از پر فروش ترین بازیهای psn را اعلام کرد که در صدر آن بازی shadow of the colossus بود
پرفروش ترین بازی های PSN و PS3 در ایالات متحده :
Shadow of the Colossus
The Last Of Us
Mortal Kombat
Batman: Arkham Asylum
Ratchet & Clank: Collection
باور کنید اگر دوباره هم این شاهکار بره روی شبکه PSN، دوباره بازم غوغا میکنه ! :d هنوزم خیلیا هستن که این عنوان رو تجربه نکردن، مطمئنم برای اونها تجربه فراموش نشدنی میشه، یعنی یقین دارم !
=====
دمت گرم مصطفی جان ! :d لذت بُردیم، کلا هرچیزی که در مورد تیم ایکو باشه، شیرین و لذت بخشه ! :d
 
باور کنید اگر دوباره هم این شاهکار بره روی شبکه PSN، دوباره بازم غوغا میکنه ! :d هنوزم خیلیا هستن که این عنوان رو تجربه نکردن، مطمئنم برای اونها تجربه فراموش نشدنی میشه، یعنی یقین دارم !
=====
دمت گرم مصطفی جان ! :d لذت بُردیم، کلا هرچیزی که در مورد تیم ایکو باشه، شیرین و لذت بخشه ! :d

من این بازی رو روی ps3 دانلود کرده بودم، اما به خاطر مشغله کاری وقت نکردم تمومش کنم. سه چهارتا از غول ها رو کشتم و.....
آخرش چی میشه؟
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or