اگه تو کنفرانس سونی، با دیدن کارهایی که Aloy توی اون دنیای منحصر به فرد و جذاب Horizon: Zero Dawn میکرد مو به تنتون سیخ شد و کف کردید، باید بگم که شما تنها نیستید! دنیای Horizon یک سرزمین بیگانه و ناآشنای بینهایت زیباست. جایی که پر از رباتهای زرافه شکل با سر عجیب و شبیه به دایناسوره و به من حسی مشابه پارک ژوراسیک رباتی میده. و این دنیایی هست که Guerrilla نه تنها براش یک داستان و افسانه خلق کرده، بلکه یه اکولوژی کاملا پویا، زنده و باورکردنی بوجود آورده.
به گفته گریلا، این دنیای ما بعدِ ما بعدِ آخرالزمانی، یه اکوسیستم کاملا زنده از موجودات وحشی رباتیه که در تعامل با هم زندگی میکنن. تو نمایش E3، شخصیت بازی Aloy یه ربات شبیه به گاوهای وحشی رو گیر میندازه و رام میکنه، و ازش برای سواری و بالا رفتن از تپهها استفاده میکنه. طراح ارشد ماموریتهای بازی این مدل از موجودات رو در رده "قابل استفاده" طبقه بندی میکنه و توضیح میده: این دسته از ماشینها رو میشه رام کرد و به استفاده گرفت، اما اگه بجای اینکار بهشون شلیک کنی، گله رم میکنه و فرار میکنن!
اما رفتار گونههای دیگه ماشینها از این دسته کاملا متفاوته. "بیشتر ماشینها، مثلا Watcher ها و باقی ماشینها جنگنده که بعدا خواهید دید، دشمن Aloy خواهند بود. اونها دشمنهای خیلی سرسختی هستن. هر گونه، کاملا اکولوژی و شرایط زندگی منحصر به فرد خودش رو داره، و رفتاری که با باقی گونهها دارن بر اساس یک سلسله مراتب و هرم غذایی هست. "
وقتی که وارد دنیای بازی میشیم، در وحله اول اینطور به نظر میاد که چیزی جز همین طبیعت ماشینی فعلی وجود نداره، اما گریلا گفته شهرهای باستانی و باقی مونده تمدن انسانها گذشته هنوز وجود دارن و میشه پیداشون کرد و داخلشون به جست و جو پرداخت. ما تا الان فقط بخش کوچیکی از تمدن انسانی در این سرزمین رو دیدیم، اما Aloy در راه یافتن پاسخ سوالاتش در مورد گذشته انسانها، با چیزهای بیشتری روبرو میشه که به اجدادش و انسانهایی که ماشینهارو شکار نمیکردن، تعلق دارن. سازندهها در این مورد حرف زیادی نمیزنن و چیزی لو نمیدن، فقط گفته شده برخی از این مناطق در طول داستان کشف میشن و باقی، از طریق جست و جو تو محیط.
برای اینکه عمق دنیای بازی بیشتر مشخص بشه، باید بگم بازی فقط خلاصه شده در یک خط داستان نیست. بلکه ماموریتهای جانبی خیلی زیادی هم وجود دارن انجام دادنشون حسابی زمانتون رو تلف میکنه! گریلا میگه: تا الان تو نمایشها یه سری نورهای آبی رنگی دیدید که توی برخی از نقاط محیط بودن، اونها ماموریتهای جانبی هستن. به گفته طراح این ماموریتها شما میتونید با مردم صحبت کرده و ببینید مشکلشون چیه، و اگه دلتون خواست کمک کنید. و در کل ساختار ماموریتها، یک سلسله مراتب درختی هست.
در راس این درخت خط داستانی اصلی بازی قراره داره. یک مرحله پایینتر ماموریتهای قبیلهای تعریف میشن. هر قبیله یک سری مشکلات خیلی بزرگ و اساسی داره که زندگی باقی مردم و قبیلههارو هم تحت تاثیر خودش قرار داده. باز یک مرحله پایینتر داستانها شخصیتر میشن. مثلا اگه یه ماموریت رو انجام بدید اون کار برای اون شخص مهم خواهد بود اما تاثیری روی باقی قبیلهها و داستان نداره.
صحبت از تاثیر گذاشتن رو دنیای بازی شد. توی بازی درخت دیالوگ وجود داره و انتخابها باعث فهم بهتر داستان و کشف چیزهای بیشتر میشه اما در کل تاثیری روی روند روایی بازی نخواهند داشت. این کار بهترین راه برای کشف نقاط مبهم داستان و چیزهای کشف نشده هست. وقتی با مردم یک قبیله وارد صحبت میشی، اطلاعات بیشتری در مورد قبیله و داستانشون میگن و به این ترتیب Aloy یک قدم به یافتن پاسخ سوالاتش نزدیکتر میشه.
به همه این موارد باید یک سیستم Crafting خیلی کارآمد رو هم اضافه کرد که کمک میکنه از آیتمهایی که در طول بازی بدست میارید به بهترین شکل ممکن استفاده بشه. جمع کردن بعضی از آیتمها پاداشهای خیلی کارآمدی دارن، بعضیهارو میشه توی فروشگاه با چیزهای دیگه تعویض کرد، و به این ترتیب سلاحهای جدید و مخربتر بدست آورد. مثل تیرهای منفجر شونده. و به گفته سازندگان در این خصوص چیزهای خیلی زیادی وجود داره که فعلا صحبتی ازشون نشده.
Horizon تعادل خیلی خوبی بین منابع و سیستم Crafting داره، شکار برای بدست آوردن اسلحههای جدید و قویتر. و هر اسلحه قابلیت شخصی سازی داشته و میشه با کمک آیتمهای دیگهای که بدست میاد، قابلیتهاش رو ارتقا داد. از طرف دیگه این دشمنهای قویتر هستن که آیتمهای بیشتری برای آزاد کردن دارن. خوب شما چیکار میکنید، ریسک مبارزه با دشمنهای سختتر برای سلاحهای قویتر رو میپذرید یا نه به همون سلاحهای متوسط فعلی بسنده میکنید؟
اگه Far Cry 4 شمارو به شکار حیوانات میفرستاد تا از پوستشون کیف درست کنید، یه لحظه تصور کنید این بازی میتونه چیها ازتون بخواد! برای دونستن جواب باید تا سال 2017 و عرضه بازی صبر کنیم.
![xVH7Ga8UBQSy7xFxcXibYN-970-80.png](/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fcdn.mos.cms.futurecdn.net%2FxVH7Ga8UBQSy7xFxcXibYN-970-80.png&hash=59a3b4cc9f7f10107f3c2d438c699c08)
به گفته گریلا، این دنیای ما بعدِ ما بعدِ آخرالزمانی، یه اکوسیستم کاملا زنده از موجودات وحشی رباتیه که در تعامل با هم زندگی میکنن. تو نمایش E3، شخصیت بازی Aloy یه ربات شبیه به گاوهای وحشی رو گیر میندازه و رام میکنه، و ازش برای سواری و بالا رفتن از تپهها استفاده میکنه. طراح ارشد ماموریتهای بازی این مدل از موجودات رو در رده "قابل استفاده" طبقه بندی میکنه و توضیح میده: این دسته از ماشینها رو میشه رام کرد و به استفاده گرفت، اما اگه بجای اینکار بهشون شلیک کنی، گله رم میکنه و فرار میکنن!
اما رفتار گونههای دیگه ماشینها از این دسته کاملا متفاوته. "بیشتر ماشینها، مثلا Watcher ها و باقی ماشینها جنگنده که بعدا خواهید دید، دشمن Aloy خواهند بود. اونها دشمنهای خیلی سرسختی هستن. هر گونه، کاملا اکولوژی و شرایط زندگی منحصر به فرد خودش رو داره، و رفتاری که با باقی گونهها دارن بر اساس یک سلسله مراتب و هرم غذایی هست. "
وقتی که وارد دنیای بازی میشیم، در وحله اول اینطور به نظر میاد که چیزی جز همین طبیعت ماشینی فعلی وجود نداره، اما گریلا گفته شهرهای باستانی و باقی مونده تمدن انسانها گذشته هنوز وجود دارن و میشه پیداشون کرد و داخلشون به جست و جو پرداخت. ما تا الان فقط بخش کوچیکی از تمدن انسانی در این سرزمین رو دیدیم، اما Aloy در راه یافتن پاسخ سوالاتش در مورد گذشته انسانها، با چیزهای بیشتری روبرو میشه که به اجدادش و انسانهایی که ماشینهارو شکار نمیکردن، تعلق دارن. سازندهها در این مورد حرف زیادی نمیزنن و چیزی لو نمیدن، فقط گفته شده برخی از این مناطق در طول داستان کشف میشن و باقی، از طریق جست و جو تو محیط.
![Pfxs8NczgXPCU4HeJQse2i-650-80.png](/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fcdn.mos.cms.futurecdn.net%2FPfxs8NczgXPCU4HeJQse2i-650-80.png&hash=f5d6bd9e67740d21ec356ea6c565131d)
برای اینکه عمق دنیای بازی بیشتر مشخص بشه، باید بگم بازی فقط خلاصه شده در یک خط داستان نیست. بلکه ماموریتهای جانبی خیلی زیادی هم وجود دارن انجام دادنشون حسابی زمانتون رو تلف میکنه! گریلا میگه: تا الان تو نمایشها یه سری نورهای آبی رنگی دیدید که توی برخی از نقاط محیط بودن، اونها ماموریتهای جانبی هستن. به گفته طراح این ماموریتها شما میتونید با مردم صحبت کرده و ببینید مشکلشون چیه، و اگه دلتون خواست کمک کنید. و در کل ساختار ماموریتها، یک سلسله مراتب درختی هست.
در راس این درخت خط داستانی اصلی بازی قراره داره. یک مرحله پایینتر ماموریتهای قبیلهای تعریف میشن. هر قبیله یک سری مشکلات خیلی بزرگ و اساسی داره که زندگی باقی مردم و قبیلههارو هم تحت تاثیر خودش قرار داده. باز یک مرحله پایینتر داستانها شخصیتر میشن. مثلا اگه یه ماموریت رو انجام بدید اون کار برای اون شخص مهم خواهد بود اما تاثیری روی باقی قبیلهها و داستان نداره.
![6GyDUpFkqcSBWHVQueke2N-650-80.png](/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fcdn.mos.cms.futurecdn.net%2F6GyDUpFkqcSBWHVQueke2N-650-80.png&hash=eab08b12ab4bd45f1f8a199391b01edf)
صحبت از تاثیر گذاشتن رو دنیای بازی شد. توی بازی درخت دیالوگ وجود داره و انتخابها باعث فهم بهتر داستان و کشف چیزهای بیشتر میشه اما در کل تاثیری روی روند روایی بازی نخواهند داشت. این کار بهترین راه برای کشف نقاط مبهم داستان و چیزهای کشف نشده هست. وقتی با مردم یک قبیله وارد صحبت میشی، اطلاعات بیشتری در مورد قبیله و داستانشون میگن و به این ترتیب Aloy یک قدم به یافتن پاسخ سوالاتش نزدیکتر میشه.
به همه این موارد باید یک سیستم Crafting خیلی کارآمد رو هم اضافه کرد که کمک میکنه از آیتمهایی که در طول بازی بدست میارید به بهترین شکل ممکن استفاده بشه. جمع کردن بعضی از آیتمها پاداشهای خیلی کارآمدی دارن، بعضیهارو میشه توی فروشگاه با چیزهای دیگه تعویض کرد، و به این ترتیب سلاحهای جدید و مخربتر بدست آورد. مثل تیرهای منفجر شونده. و به گفته سازندگان در این خصوص چیزهای خیلی زیادی وجود داره که فعلا صحبتی ازشون نشده.
Horizon تعادل خیلی خوبی بین منابع و سیستم Crafting داره، شکار برای بدست آوردن اسلحههای جدید و قویتر. و هر اسلحه قابلیت شخصی سازی داشته و میشه با کمک آیتمهای دیگهای که بدست میاد، قابلیتهاش رو ارتقا داد. از طرف دیگه این دشمنهای قویتر هستن که آیتمهای بیشتری برای آزاد کردن دارن. خوب شما چیکار میکنید، ریسک مبارزه با دشمنهای سختتر برای سلاحهای قویتر رو میپذرید یا نه به همون سلاحهای متوسط فعلی بسنده میکنید؟
اگه Far Cry 4 شمارو به شکار حیوانات میفرستاد تا از پوستشون کیف درست کنید، یه لحظه تصور کنید این بازی میتونه چیها ازتون بخواد! برای دونستن جواب باید تا سال 2017 و عرضه بازی صبر کنیم.