در ستایش فوتبال فانتزی

جدیدا در ایران تب فوتبال فانتزی بعنوان یکی از پرطرفدارترین بازی های مرتبط با فوتبال داغ شده، بعنوان یکی از طرفداران این بازی، بد ندیدم مطلبی برای آشنایی دوستان با این بازی مطلبی بذارم:

منبع: تیم فانتزی، فوتبال فانتزی لیگ برتر ایران



فوتبال فانتزی بک بازی مجازی است که شرکت کنندگان در آن با ساختن تیم هایی متشکل از بازیکنان واقعی، با هم رقابت می کنند. این بازی به بازی کنندگان امکان مدیریت یک تیم ورزشی همانند دنیای واقعی را میدهد. فوتبال فانتزی ها معمولا در حوزه و تقویم لیگ یک کشور یا یک رقابت جهانی مانند جام ملت های اروپا انجام میشود و شرکت کنندگان در هر مرحله با توجه به عملکرد بازیکنانشان در بازی های واقعی، براساس یک سری قوانین از پیش تعیین شده امتیاز میگیرند.



تاریخچه:


فوتبال فانتزی در سال 1988 توسط گری چیپاتا و دیوید مک نامارا برای لیگ فوتبال آمریکایی ابداع شد. این دو اولین کسانی بودند که قوانین امتیاز دهی به بازیکنان در این بازی را نوشتند. با قوانین امتیاز دهی آنها توانستند معیاری برای سنجش عملکرد هر بازیکن طراحی کنند. از این نقطه بود که لیگ های فوتبال فانتزی ایجاد شد. برای سالها رکوردها و امتیاز ها روی کاغذ ثبت میشد، تا اینکه در این سالها (از سال 1995) با گسترش اینترنت، اولین سایت های فوتبال فانتزی شروع به کار کردند. در همان سالهای اولیه رشد فوتبال فانتزی، بیش از 100000 شرکت کننده در پلی آف پیگزکین شرکت کردند. این رقابت با حمایت Americal Airlines و 12 روزنامه سراسری آمریکا، به عنوان اسپانسر و مدیریت NFL انجام میشد. آرشیو این رقابت ها و جوایز آن، در روزنامه های LA Times، NY Post، Chicago Sun Times و بسیاری روزنامه های دیگر موجود است.



وضعیت حال حاضر:


بنا بر اعلام انجمن ورزش فانتزی (Fantasy Sports Trade Association) سال گذشته بالغ بر 29.9 میلیون نفر با سن بالای 12 سال در آمریکا و کانادا در یکی از این فانتزی های مرتبط با ورزش بازی کرده اند. آمار سال قبل 19.4 میلیون نفر بوده است. آمار دیگری حاکیست 22% از مردان آمریکایی بین 18 تا 49 سال که دسترسی به اینترنت داشته اند، در این بازی شرکت کرده اند. تخمین زده میشود این بازی تاثیر 3-4 میلیارد دلاری سالیانه بر صنعت ورزش آمریکا داشته است. علاوه بر این، نتایج عملکرد بازیکنان در این بازیها، تاثیر زیادی بر محبوبیت و قیمت بازیکنان در دنیای واقعی داشته است.



قوانین بازی:


با شرکت در یک لیگ فوتبال فانتزی، به شما مقدار معینی اعتبار برای خرید تعداد مشخصی بازیکن داده میشود. این بازیکنان، بازیکنانی هستند که در لیگ واقعی آن کشور بازی میکنند. قائدتا شما با اعتباری که در اختیار دارید نمیتوانید تمامی ستاره ها و بازیکنان سطح اول را بخرید. تیم شما میتواند ترکیبی از ستارگان گران قیمت و بازیکنان جوان و گمنام باشد. پس از برگزاری هر مرحله از بازی های لیگ آن کشور، تک تک بازیکنان با توجه به عملکردشان امتیازاتی را کسب میکنند. در پایان هر مرحله، به کاربرانی که آن بازیکنان را در اختیار داشته باشند برابر امتیازات بازیکنانشان تعلق میگیرد.​



انخاب تیم:


برای انتخاب تیم، قوانین خاصی باید مدنظر قرار گیرد:​



  • مدیر باید با اعتبار داده شده به وی تیم خود را تکمیل کند.

  • تعداد مشخصی بازیکن از هر باشگاه قابل انتخاب است. بطور مثال یک مدیر نمیتواند همه بازیکنان خود را از یک باشگاه خاص بخرد.

  • مدیر باید تعداد مشخصی بازیکن در هر پست انتخاب کند.
تعداد بازیکن هر تیم:


تعداد بازیکنی که هر مدیر میتواند میتواند برای تیم خود انتخاب کند از 11 تا 15 بازیکن متغیر است. در ساده ترین حالت هر مدیر باید 11 بازیکن انتخاب کند. روش دیگر بازی انتخاب 15 بازیکن است، که 4 بازیکن حکم ذخیره دارند و امتیازی برای تیم کسب نمیکنند. در صورتی قبل از شروع مرحله یکی از بازیکنان اصلی مصدوم یا محروم شد، شرکت کننده مییتواند یکی از بازیکنان ذخیره را جایگزین کند.​



کاپتان تیم:


شرکت کننده در هر مرحله یک بازیکن را به عنوان کاپتان تیم مشخص میکند. امتیازاتی که این بازیکن کسب کند، با ضریب 2 به حساب مدیر تیم اضافه میشود.​


نقل و انتقال:​


مدیر میتواند بازیکنان انتخابی تیم خود را فروخته و بازیکنان جدید جایگزین کند. قوانین نقل و انتقال در فوفبال فانتزی ها متفاوت است. معمولا برای هر مورد نقل و انتقال هزینه از مدیر کسر میگردد. این هزینه میتواند کسر امتیاز یا اعتبار برای هر مورد نقل و انتقال باشد.



سود و زیان حاصل از خرید و فروش:


قیمت بازیکنان با توجه به عملکردشان در هر هفته میتواند متغیر باشد. با این حساب سرمایه مدیران نیز با گذشت زمان تغییر میکند.

سایت های معروف فوتبال فانتزی:



فوتبال فانتزی رسمی اتحادیه فوتبال انگلستان (لیگ برتر): http://fantasy.premierleague.com


فوتبال فانتزی یوفا (جام باشگاه های اروپا): http://en.uclfantasy.uefa.com


فوتبال فانتزی روزنامه تلگراف (Telegraph) انگلیس: http://fantasyfootball.telegraph.co.uk


فوتبال فانتزی روزنامه سان (Sun) انگلیس: http://www.dreamteamfc.com/fantasyfootball/1011




و در ایران:






[FONT=&amp]
[/FONT]
 
آخرین ویرایش:

pargoo

کاربر سایت
Mar 31, 2011
1
سلام ، معرفی جالب و تقریبا کاملی بود. اما برای تکمیل این مقاله می خواستم بگم که بهتره سایت فوتبال فانتزی فوتیلیو هم که اولین سایت فوتبال فانتزی لیگ برتر ایران و پرطرفدارترینش هست به لیست اضافه بشه.
راستی این سایت حتی مسابقات جام جهانی رو هم به صورت جالبی برگزار کرده بود.

آدرس سایتش هم اینه : www.footilio.com
 

shahroq

کاربر سایت
Feb 5, 2011
16
جناب پرگو، من سایت موردنظر رو دیده بودم، ولی به نظرم اومد این سایت بیش از اینکه یک بازی آنلاین باشه، یک CMS (مدیریت محتوا) ه که یک ماژول برای اینکار بهش اضافه شده. برای همین تو لیست اضافش نکردم. با اینحال از اینکه لیست رو تکمیل کردید سپاسگزارم.
 
آخرین ویرایش:

rezashirazi

کاربر سایت
Apr 9, 2011
5
جناب پرگو، من سایت موردنظر رو دیده بودم، ولی به نظرم اومد این سایت بیش از اینکه یک بازی آنلاین باشه، یک CMS (مدیریت محتوا) ه که یک ماژول برای اینکار بهش اضافه شده. برای همین تو لیست اضافش نکردم. با اینحال از اینکه لیست رو تکمیل کردید سپاسگزارم.

سلام

من از شما تعجب میکنم که چطور فوتیلیو را در لیست نیاوردید؟ من فکرمیکنم اسم فوتبال فانتزی در ایران با فوتیلیو شناخته شده هست و فوتیلیو اصلا سی ام اس و این چیزا که شما میگید نیست! تیم برتر هم که دوماه نیست هنوز راه افتاده و اصلا حرفی برای گفتن نداره.
 

shahroq

کاربر سایت
Feb 5, 2011
16
معرفی کتاب در زمینه فوتبال فانتزی

سلام
برای کسایی که geek فوتبال فانتزی و کلا fantasy sport هستن یه کتاب هم معرفی کنم که از سری کتاب های Dummies هستش و نکات جالبی در زمینه فانتزی فوتبال داره. به مرور اگه فرصت کنم قسمت هاییشو ترجمه میکنم و میذارم.
البته تو همین قسمت از همین سری کتاب ها 7-8 تا کتاب دیگه هم هستش که نکات ریزش بیشتر به درد فوتبال آمریکایی میخوره که خیلی قضیش پیچیده تره.
اگر کسی ebook این کتاب ها رو داره و اینجا تو تاپیک بذاره هم ممنون میشم.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر