خشونت در هنگ کنگ (نقد و بررسی sleeping dogs)

.:Mahdi:.

کاربر سایت
Oct 1, 2010
1,614
نام
ʍʎɦɖї
sleeping_boxshot_X360.jpg


Sleeping Dogs
سازنده: United Front Games
ناشر: Square Enix
تاریخ انتشار: 18 Aug 2012
پلتفرم ها:PC | PS3 | Xbox360

خشونت در هنگ کنگ
(نقد و بررسی sleeping dogs)

نمره بازی:9/10
نویسنده: مهدی.م


خیابان های رنگارنگ هنگ کنگ،باند های جنایت کار خشن و یک مامور پلیس که مجبور است گاهی مقررات را زیر پا بگذارد، المان هایی بودند که activision در سال 2009 تصمیم به جای گذاری آن ها در سومین نسخه True Crime گرفت. چشم امید بسیاری از گیمر ها به این بازی بود که سال گذشته ناگهان activision هدر رفتن سرمایه را بهانه ی توقف ساخت این عنوان کرد. طرفداران با ناامیدی این عنوان را به فراموشی می سپردند که 6 ماه بعد شرکت Square Enixاعلام کرد که حق ساخت این بازی را خریده است وقصد ادامه آن توسط United Front Games را دارد. اما این بار با نام جدید Sleeping Dogs!


981376_20120524_640screen002.jpg

[کاراکتر اصلی بازی Wei Shen]

داستان بازی پیرامون پلیس جوانی به نام Wei Shen است. او دوران کودکی خود را در سانفرانسیسکو گذرانده و سپس به همراه مادر و خواهرش به هنگ کنگ می آید. اما در هنگ کنگ مادر و خواهرش توسط باندهای جنایتکار چین به قتل می رسند. در ابتدای بازی شما Wei Shen را همراه با یه گروه خلافکار در حال معامله مواد مخدر مشاهده می کنید. همکاران پلیس او نیز در کمین هستند که ناگهان قتلی صورت می گیرد و برنامه به هم می ریزد. پلیس نیز وارد عمل شده و همه را دستگیر می کند. پس از این ماجرا Wei از زندان توسط پلیس آزاد می شود و دوباره به ماموریت خود برای نفوذ به گروه Sun On Yee ادامه می دهد. او باید ذره ذره به هسته مرکزی گروه برسد و آن را نابود کند و در حین فعالیت در یک باند جنایتکار یک مامور مخفی پلیس نیز باشد...

981376_20120813_640screen022.jpg

[بسیاری از دیالوگ ها در بازی به زبان چینی است که این هم باعث القای موقیت به گیمر می شود]

دیالوگ ها بسیار خوب و تاثیر گذار هستند و باعث می شوند تا گیمر کاملا با کاراکتر ها رابطه برقرار کند و حالات شخصی آن ها را بشناسد. به طور کلی نمی توان گفت داستان هیچ چیزی کم ندارد ولی در طول بازی با چالش ها و اتفاقات جالب و هیجان انگیزی رو به رو هستید که می توانند لذت بخش باشند.

در طول بازی شما با دو سری ماموریت مواجه هستید؛ کارهایی که برای پلیس انجام می دهید و دسته دیگر عملیات هایی که برای باند خلاف کار انجام می دهید. با انجام این ماموریت ها و جمع آوری xp می توانید اعتماد گروه را جلب کنید و به علاوه level خود را بالا ببرید ، قابلیت ها و امکانات خود را آپگرید کنید. می توانید خود را یک پلیس حرفه ای مسلح تبدیل کرده و یا یک جانی خشن! به علاوه شما در شهر هم آزادی عمل خوبی دارید و می توانید در خیابان های شلوغ هنگ کنگ بچرخید ، زورگیری کنید، دعوا راه بیاندازید و یا به عنوان یک مامور پلیس اشخاص مشکوک را تعقیب و بازرسی کنید و با انجام بسیاری کارهای دیگر لذت ببرید. البته اگر به هر دلیلی بخشی از سلامتی خود را از دست داید باید به یکی از رستوران های سطح شهر رفته با خوردن غذا خود را بهبود بخشید. همچنین شما می توانید در شهر انواع لباس های ساده و هم لباس های بسیار گران قیمت خریده و یا به کلوپ ها بروید و تفریح کنید و یا با پیدا کردن مجسمه هایی مخصوص هنرهای رزمی خود را افزایش دهید.

981377_20120813_640screen013.jpg

[تلفن همراه در این بازی استفاده های زیادی دارد]

یکی از رشته های ورزشی رایج در کشور چین هنرهای رزمی نظیر کنگ فو می باشد.در این بازی نیز بیشتر تمرکز گیم پلی بر روی این مبارزات تن به تن است. در ابتدای بازی نیز به شما گفته می شود که سلاح گرم در هنگ کنگ کمتر استفاده می شود و باید با مشت هایتان بجنگید. انیمیشن های مبارزات عالی طراحی شده اند زیرا تمامی آن ها توسط قهرمان ufc یعنی George St-Pierre اجرا و ضبط شده است. فنون و پایان دهنده های متوعی وجود دارند که شما می توانید در باشگاه ها آن ها تمرین و تقویت کنید تا در مبارزات دشمنان خود را به خاک و خون بکشید. در کنار این، خشونت زیادی نیز وجود دارد که هیجان مبارزات را بیشتر می کند و شما می توانید با هر وسیله ای دشمنان را با خشونت تمام بکشید. مثلا او را داخل خرد کن بیاندازید یا او را به اطراف پرتاب و با ساتور پاره پاره اش کنید! همچنین شاهد حرکت های شبیه به ورزش پارکور نیز هستیم که در تعقیب و گریز ها کاربرد خوبی دارد. به طور کلی بازی شامل انیمیشن های بسیار زیاد و متنوعی در مبارزات، تصادفات، تعقیب و گریز ها و... می باشد.


981376_20120524_640screen007.jpg

[مبارزات خشن، هیجان انگیز ترین بخش بازی]

رانندگی در بازی با توجه به آرکید بودن بسیار خوب طراحی شده است. گرچه ممکن است در بعضی مواقع نظیر سر پیچ ها احساس کنید که این قسمت غیر حرفه ای طراحی شده است ولی باید قبول کرد که این یک بازی ریسینگ نیست و در همین حد رانندگی خوب و معقول است. انواع مختلفی ماشین و موتور در سطح شهر پراکنده شده که می توانید آن ها را بدزدید یا با خرج کردن مقداری پول آن ها را راهی پارکیکنگ منزل خود کنید. جذابیت رانندگی زمان تعقیب و گریز است. این بخش بسیار هیجان انگیز است و هیجان آن وقتی بیشتر می شود که Wei Shen از ماشین در حال حرکت بر روی ماشین دیگر می پرد!

981377_20120813_640screen046.jpg

[یک تعقیب و گریز مهیج...]

سیستم تیراندازی بازی نیز کم و کسری ندارد. اسلحه های مختلفی وجود دارند که شما می توانید در همه حال مثل دویدن ، لیز خوردن روی زمین و حرکات مختلف شلیک کنید؛ حتی می توانید مانند max payne به هوا پریده و در حالت صحنه آهسته پیاپی شلیک کنید. کاورگیری هم به خوبی طراحی شده و در آن مشکلی احساس نمی کنید. قسمت های جالب دیگری هم وجود دارند مثلا می توانید اگر اسلحه ندارید به سرعت اسلحه حریف را گرفته و به او شلیک کرده و یا دشمن را گروگان بگیرید.
برای یک بازی open world گرافیک تکنیکی و همچنین هنری بسیار خوب و قابل قبول است. شهر هنگ کنگ با خیابان های رنگارنگ و منحصر به فرد خود با تمام ساختمان ها و فروشگاه ها با جزئیات خوبی ساخته شده است. بازتاب نور نیز از چراغ ها و همچنین سطح براق ماشین ها عالی است. تکسچر ها نیز گرچه عالی نیستند ولی بد هم نیستند.
در تمام بازی سعی شده است که حال و هوای چین را به خوبی منتقل کند و موفق هم بوده که یکی از علل این موفقیت را می توان موسیقی زیبای دانست. Jeff Tymoschuk آهنگ های سنتی چینی دلنوازی ساخته است که به خوبی بیانگر حالات فضا می باشد.

981377_20120813_640screen055.jpg

[سیستم کاور گیری هیچ مشکلی ندارد]

برای صدا گذاری افراد از بازی گران مشهور همچون Will Yun Lee و Edison Chen استفاده شده است بنابراین عیبی در کار نیست. بسیاری از دیالوگ ها در بازی به زبان چینی است که این هم باعث القای موقیت به گیمر می شود. هچنین صدای محیط باز همچون شهر ها، وسایل نقلیه، صدای پای افردا، اسلحه ها و افکت ها نیز بسیار خوب می باشند.
در مجموع Square Enix توانسته عنوانی عالی بسازد که میانگین نمرات آن از سایت های مختلف حدود 9 است و قطعا ارزش بازی کردن دارد. پس اگر به دنبال یک بازی open world مهیج می گردید تا در این تابستان بدون بازی لذت ببرید حتی اگر نگران نداشتن مولتی پلیر هستید باز هم به هیچ عنوان Sleeping Dogs را از دست ندهید!

توجه:تمامی حقوق این مطلب برای نویسنده محفوظ است!
 
آخرین ویرایش:

.:Mahdi:.

کاربر سایت
Oct 1, 2010
1,614
نام
ʍʎɦɖї

mrspear

کاربر سایت
Jun 24, 2011
322
نام
Amir Mohamad
شخصا برای بازی کردن این عنوان مشتاق هستم که یکی از دلایلش اتفاق افتادن حوادث در هنگ کنگه و دلیل
دیگش استفاده از فنون رزمیه چون خیلی وقته که در اینجور بازی ها تفنگ رایج شده ! در کل به نظرم بازی بدی نیست
اما به شدت من رو یاد Saints Row میندازه!
پذیرای پیشنهاد ها و انتقاداتتون هستم برای نقد های بعدی

برای انتقاد موضوع زیاده اما شاید یکی از نکات مثبت که از طرفی منفی هم محسوب بشه جمله بندی هاست که مفهوم
رو به خوبی میرسونه اما خیلی سادست و شاید بهتر باشه که کمی پیچ و تابش بدی.همچنین نگرشت کمی کلیه و به نظرم
باید بیشتر وارد جزئیات بشی تا مقالت بتونه خواننده رو جذب و حس نقد رو بهش القا کنه.در کل اگه نخوایم زیاد وارد
جزئیات بشیم و ادای دوستان همه چی دون رو درنیاریم(!) مقاله خوبی بود. با سپاس
 

LazaR AngeloV

کاربر سایت
Jul 14, 2011
4,702
نام
محمد مهدی
همه چیز عالیست .. آرایش بندی تاپیک هم توپه ولی الان یه ویرایش کن

زیر عکس ها یه فاصله بده با نوشته و چپ و راست عکس را با [ ] بذار ..

با خط آخرش هم به شدت مشکل دارم !
 

paxa

کاربر سایت
Jan 4, 2011
949
نام
پارسا
ممنون:d

----سیستم مبارزش خیلی عالیه..هرچه قد ادم له میکنی خسته نمیشی...
----تعقیب و گریز هاش خیلی هیجان انگیزه..
----داستانی با پتانسیل بالا داره...
.....روی جزییات شهر به خوبی کار شده

نقد خوب بود..موفق باشی
 

EL CHE

کاربر سایت
Mar 5, 2012
858
نام
میـرعلی
بی شک ، ارزش حقیقی این بازی ، در ماموریت های پر هیجان فرعی اون ، نهفته است .
بد متوجه نشید ؛ ماموریت های اصلی بازی هم ، کاملاً عالی هستن . من مدت هاست پای ماموریت های فرعی بازی هستم ، و کمال لذت رو هم میبرم . !
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر