یوروگیمر یه مقاله نوشته و تفاوت نئو و اسکورپیو به جای عددهای روی کاغذ توی سناریوهای احتمالی بررسی کرده.
Xbox One: 768 shaders x 853MHz x 2 instructions per clock = 1,310,208 flops/1.31TF
PlayStation 4: 1280 shaders x 800MHz x 2 instructions per clock = 1,843,200 flops/1.84TF
Neo: 2304 shaders x 911MHz x 2 instructions per clock = 4,197,888 flops/4.2TF
برای اسکورپیو چندتا سناریو رو در نظر گرفته:
Scorpio Scenario #1: 3584 shaders x 840MHz x 2 instructions per clock = 6,021,120 flops/6.02TF
Scorpio Scenario #2: 3840 shaders x 800MHz x 2 instructions per clock = 6,144,000 flops/6.13TF
Scorpio Scenario #3: 2304 shaders x 1302MHz x 2 instructions per clock = 5,999,616 flops/6TF
برای اسکورپیو سناریو سوم رو خیلی نامحتمل میدونه چون اگر مایکروسافت میخواسته با پولاریس به 6 ترافلاپس برسه باید کلاکش رو از کلاک RX480 اصلی که برای PC طراحی شده هم بالاتر ببره که خیلی بعیده.
برای همین احتمالا مایکروسافت از نوعی از GPU استفاده میکنه که با GPU ـهایی که AMD توی نقشه راهش در نظر گرفته تفاوت داره و شاید نوع خاص و کاستوم شده و البته ضعیف شده ای از Vega باشه...
قدرت خام لزوما به معنی اجرای بهتر بازیا نیست یه نمونه خیلی روشنش بالاتر بودن قدرت خام اکثر GPU ـهای AMD نسبت به رقبای nVidiaـی خودش هست مثلا کارتی مثل GTX1070 با 6.5 ترافلاپس قدرت خام توی خیلی از بازیها از کارتی مثل R9 Fury X با 8.6 ترافلاپس قدرت بهتر عمل میکنه که این در وحله اول بر میگرده به معماری خود هسته گرافیکی و مرحله بعد پهنای باند و مموری کشهای داخلی ...
اما این کیس نمیتونه در مورد کنسولها چندان صدق کنه اولا که تو طراحی کنسول عناصر جنبی با توجه به قدرت سخت افزاری GPU طراحی و محاسبه میشن دوم اینکه معماری دو کنسول از یک خانواده هست.
مسئله بعدی این هست که 40 درصد قدرت بیشتر به معنی 40 درصد اجرای بهتر بازیها نیست مثلا کارتی با 2 برابر قدرت بیشتر نسبت به هم خانواده خودش 2 برارب قدرت بیشتر نداره البته روی کنسولها برای ثابت کردن این قضیه نمونه های زیادی وجود نداره چون اکثر بازیها با فریم ریت قفل شده عرضه میشن ولی یک استثناء این وسط بازی Hitman هست که روی هر دو کنسول با رزولوشن 1080 و تنطیمات گرافیکی برابر و فریم ریت شناور اجرا میشه که میتونه بنچمارک خوبی باشه.
توی صحنه هایی که به قدرت گرافیکی زیادی نیاز هست PS4 به رغم قدرت 40 درصدی بیشتر در توان گرافیکی میتونه تا 30 درصد فریم ریت بهتری ارائه بده که البته باید به پهنای باند بالاتر اون هم توجه کرد ( بسته به اینکه IO چطوری تونسته باشه از ESRAM ایکس باکس وان استفاده کنه) در حالیکه داخل همین بازی برخی مواقع بازی روی ایکس باکس وان سریعتر از PS4 اجرا میشه.
دلیل این مسئله بر مگیرده به قدرت CPU و هیتمن نمونه خوبی برای این هست که نشون میده چطور در یک بازی CPU میتونه روی پرفورمنس اثر بگذاره.
کنسولهای فعلی از CPU نسبتا ضعیفی استفاده میکنن ولی به نظر میرسه توی نئو سونی با استفاده کردن از CPU ـی با کلاک بالاتر آدرس این مشکل رو پیدا کرده در مورد اسکورپیو ما دقیقا نمیدونیم که چه CPUـی مورد نظر مایکروسافت هست ولی خیلی بعید هست که از پردازنده ای مثل Zen استفاده شده باشه چون اندزه این پردازنده بزرگ هست و به کار گیری اون در یک SOC بعیده.
ولی شانس خیلی زیادی وجود داره که مایکروسافت هم همین برنامه رو داشته باشه و کلاک هسته های جاگوار رو بالاتر برده باشه.
توی نگاه اول نئو و اسکورپیو قدرت پردازشی رو روی GPU به شکل قابل توجهی بالا بردن ولی به نظر میرسه که توجه اونها بیشتر به ارائه بازیهای 4K به صورت Native و 4K خلاصه شده باشه تا بالابردن فریم ریت چون بالا بردن فریم ریت تا دوبربار به افزایش قدرت بیشتری از مثلا 31.3 درصد افزایش کلاکی که توی نئو شاهد اون هستیم نیاز داره.
به هر حال این بار مشخصات سخت افزاری به نفع مایکروسافت تغییر کرده و به نظر میرسه تمرکز مایکروسافت بیشتر به ارائه بازیهای 4K هست و البته سونی هم با آپ اسکیل کردن از رزولوشن پایینتر همین استراتژی رو داره.
ولی باید دید آیا در مواجهه با سخت افزار قویتر ممکنه سونی و البته سازنده ها تجدید نظر کنن و تمرکز بیشتری روی گرفتن خروجی بهتر روی رزولوشن 1080 داشته باشن؟ همونطوری که ما اخیرا مقاله ای نوشتیم گزینه های دیگری برای کنسولهای جدید فراتر از بالا بردن رزولوشن وجود داره....
What the hell is a teraflop anyway?