تجربه استفاده از Stadia و GeForce Now

سلام

من یه چندوقتی هست که از Stadia و Geforce Now استفاده میکنم و گفتم شاید مفید باشه که تجربه کار با این دو سرویس رو با شما به اشتراک بگذارم. من گیمر حرفه ای نیستم و سالها بود که بازی های کامپیوتری رو به اون صورت انجام نمیدادم ولی برای کنجکاوی این دو سرویس رو تست کردم.

Stadia

Stadia همونطور که میدونین در اصل یک پلتفرم یا کنسول مجازی هست که با شعار نتفلیکس بازی ها عرضه شد اگرچه تا به الان در ساپورت بازی های کافی موفق نبوده که شاید تا حدودی مربوط به کرونا و تعطیلی های این چند وقته هم باشه. در کل سرویس قدرتمندی هست و اگه اینترنت خوب داشته باشین میتونین ازش لذت ببرین. من با اینترنت 40 مگابیت و پینگ حدودا 25 محلی و 35 با سرور نیویورک، این سرویس رو در مرورگر Chrome تست کردم. تنظیمات گرافیکی به این صورت بود که حداکثر رزلوشن 1080p رو انتخاب کردم و HDR رو هم غیر فعال کردم. با این شرایط بازی هایی مثل GRID, GYLT, Shadow of Tomb Raider و RDD2 رو تست کردم. حداکثر مصرف پهنای باند در هنگام اجرای این بازی ها حدودا 30 مگابیت بود اگرچه گوگل ادعا میکنه که با این تنظیمات باید حدودا 20 مگابیت پهنای باند استفاده بشه. تا حدودی لگ در بازی (لگ تصویری و نه input lag یا latency) وجود داره ولی در کل کیفیت سرویس خوب هست و input lag هم من چندان احساس نکردم. بازی ها در این رزولوشن همه با 60 فریم اجرا میشن ولی اگر بخواین RDD2 رو 4k بازی کنین بر روی 30 فریم اجرا میشه.

همونطور که میدونین Stadia دو تا پلن در حال حاضر داره که یکیش رایگانه و دیگریش که با نام Pro شناخته میشه پولی هست که در حال حاضر در 14 کشور تا ماه جون به صورت رایگان قابل استفاده هست. یه نکته که بعضا سوال میشه چرا کردیت کارت میخواد اگر رایگان هست باید بگم که دلیلش اینه که هر نفر تنها بتونه یک بار در سیستم عضو بشه و استفاده کنه. یه جورایی این مثل اثر انگشت میمونه که منحصر به فرده. در ابتدا من احساس کردم کیفیت سرویس خیلی خوب نیست ولی بعد از مدتی کیفیتش و لگش به مراتب بهتر شد. مهمترین مشکل Stadia به نظر من اجرا شدن اون توسط Chrome هست! با کمی جست و جو در اینترنت میبینین که خیلی ها شکایت دارن که کیفیت بازی ها در Chromecast Ultra بهتر از Chrome هست. دلیل این امر کدک فشرده سازی ویدئو هست که به صورت دیفالت در Chrome کدک H264 هست که باعث شده کیفیت تصاویر کمی مات بشه و مقدار بیشتری از پهنای باند مورد استفاده قرار بگیره. اما در Chromecast Ultra کدک VP9 استفاده میشه که حدودا 50 درصد بهینه تر هست و باعث میشه تصاویر در اصطلاح کمتر مات بشه. البته بعضی از GPU ها این کدک رو در کامپوتر ساپورت میکنن و شما میتونید اونا در کروم هم به کار بگیرین ولی متاسفانه لپ تاپ من VP9 رو ساپورت نمیکنه و وقتی فعالش میکنم تصاویر بسیار آهسته میشه. ولی کاملا مشخصه که کیفیت تصاویر بهتر میشه. اگرچه در کل سرویس خوبیه و آینده بسیار خوبی داره، در حال حاضر شاید یه سری بازی ها رو به خاطر این لگ تصویری کوچکی که حداقل برای من داره شاید نشه خیلی راحت بازی کرد. برای مثال من اخیرا Division 2 رو تست کردم و احساس کردم خیلی روون نیست و اون لگ ها (اگرچه بسیار کم) باعث میشد اون تجربه ای که حداقل ما انتظار داریم در یک Local PC داشته باشیم رو به آدم نمیداد! امروز البته من Zombie Army 4 رو که تست کردم لگ تصویری حقیقتش ندیدم. البته این رو اینجا بگم که منظورم از لگ تصویری اینه که وقتی شما ماوس رو سریع میچرخونین همه چیز زوان باشه و مثلا بعضی جاها یه دفعه یه مکث بسیار بسیار کوتاه (که ممکنه خیلی ها البته متوجه نشن) اتفاق نیفته (من نمیدونم کلمه تخصصیش چی میشه حقیقتش). در کل شاید در حال حاضر (حداقل برای من) بازی های FPS خیلی در Stadia لذت بخش نباشن! جالبترین تجربه البته برای من اجرای RDD2 بود که واقعا لذت بخش بود با اون گرافیک چشم نوازش. بازی بعدی فیفا هم که قرار احتمالا در پاییز در این پلتفرم عرضه بشه!

در کل کیفیت سرویس قابل قبوله و شایعه هایی هست که بزودی نسل دوم Stadia هم عرضه میشه که قدرتمند تر خواهد بود! بعید نیست که همزمان با معرفی کنسول های نسل بعدی، نسل دوم Stadia هم عرضه بشه.

من یک کلیپی هم از تست این دو پلتفرم در یوتوب آپلود کردم که امیدوارم به درد بخور باشه. البته این رو باید بگم که به علت ضعف لپ تاپم، قادر نبودم همزمان هم دسکتاپ رو ضبط کنم و هم بازی کنم! برای همین با دوربین گوشیم چند دقیقه ای کوتاه رو تونستم ضبط کنم و ببخشید که کیفیتش خوب نیست اصلا. حالا اگه یه PC یه جا گیر بیارم رو اون درست و حسابی ضبط میکنم و به اشتراک میزارم.

ویدئوی تست Stadia:

خوب من یه کامپیوتر تقریبا به دردبخور (:D) گیرآوردم و تونستم باهاش دو تا کارو انجام بدم. یکی اینکه توسنتم بازی RDD2 رو توسط OBS یکمیش رو ضبط کنم. نکته بعدی که مهمتره تونستم بازی هارو با کدک VP9 روی این PC با کارت گرافیک قدیمیه AMD HD 6950 به خوبی اجرا کنم. دو تا اتفاق با این کار افتاد:

1) یکیش همونیه که بالا گفتم که کیفیت تصاویر (مخصوصا وضوحش) و رفلکشن ها به مراتب بهتر شد.
2) اون مشکل لگ تصویری (به اگه اشتباه نکنم بهش میگن Screen stuttering) هم تقریبا حل شد و بازی ها تقریبا روان اجرا میشن و به مراتب بهتر از قبل شد.


ویدئوی تست RDD2 با استفاده از کدک VP9 (ضبط شده از روی دسکتاپ با رزلوشن 720p):
این هم یه مقایسه کوچیک بین استفاده از کدک H264 و VP9 در بازی GRID:

H264
140238


VP9
140239

GeForce Now


اگرچه Stadia یک پلتفرم مخصوص به خودش (بر روی Linux) برای اجرای بازی ها داره، GeForce Now (GFN) دقیقا همون سیستم سنتی اجرای باز ها رو داره. تعداد بازی های GFN به مراتب بیشتر از Stadia هست ولی خیلی از بای های محبوب رو هم نداره! مثلا بازی های فوتبال یا Call of Duty و Battlefield ها رو نداره. اگرچه با استفاده از یک ترفندی میشه مثلا بازی هایی که روی Origin هستن و توسط GFN ساپورت نمیشن رو هم نصب و اجرا کرد. ولی حجم نصب اون بازی ها نباید بیشتر از 35 گیگ باشه و پیش از هر بار اجرا باید بازی ها دانلود و نصب بشه که خوب عملا خیلی مفید نیست! البته بازی های محبوب مثل Control و Division در GFN ساپورت میشن و اگر اشتراک pro رو داشته باشین میتونین Ray Tracing رو هم فعال کنین (استدیا در حال حاضر Ray Tracing رو ساپورت نمیکنه). من بازی Destiny 2 رو بر روی هر دو سرویس اجرا کردم و احساس کردم که در GFN بازی تقریبا بدون لگ بود و اصلا متوجه نمیشدم که دارم بازی رو به صورت ریموت انجام میدم! نکته جالب در مورد GFN اینه که دقیقا مثل اینکه بازی رو بر روی سیستم خودتون اجرا میکنید این امکان رو دارید که تنظیمات گرافیکی رو هم انجام بدین. در استدیا شما نمیتونین تنظیمات گرافیکی رو اصلا ببینین. البته مشکل اینجاست که حتی اگر شما تنظیمات گرافیکی رو تغییر بدین و از بازی خارج بشین و دوباره وارد بشین تنظیمات ریست میشن. انویدیا میگه سیستم خودش به صورت اتوماتیک تنظیمات بهینه رو پیدا میکنه که خوب اخلب بعضی تنظیمات روی مدیوم هستن. GFN هم مثل استدیا پلن رایگان داره ولی مشکلی که داره اینه که پیش از وارد شدن در هر بازی باید منتظر بمونین تا یه سرور (یک Node) برای شما خالی بشه که بعضی وقتها بسته به بازی ممکنه 15دقیقه و یا حتی بیشتر طول بکشه و هر یک ساعت یکبار هم بازی اتوماتیک قطع میشه. این رو هم در آخر بگم که GFN بر خلاف استیدیا 4k رو در حال حاضر ساپورت نمیکنه.


لینک ویدئوی تست GeForce Now:


در کل به نظر من از لحاظ Streaming سرویس GFN بهتر هست و احساس یک Local PC رو به میده اگرچه بعضی از کاربرا برعکس این رو گزارش دادن که خوب کیس به کیس فرق میکنه. البته من فکر میکنم پتانسیل Stadia کلا بیشتره ازین بابت که به نظر میاد با برنامه تر باشه. GFN به تازگی داره پشتبانی یه سری از پابلیشر ها و دولوپر های مهم رو از دست میده و نتونسته در جذب اونها خیلی موفق بشه! به علاوه پلتفرم Stadia واقعا جالب و سریع هست و از لحاظ سرعت و اینترفیس به مراتب بهتر از GFN هست. در مقابل Stadia با نشون ندادن تنظیمات گرافیکی این حس رو به شما میده که احتمالا بازی ها واقعا بر روی آخرین کیفیتشون ممکنه اجرا نشن و البته رزلوشن 4K رو هم واقعا دریافت نکنین!

به غیر از این دو سرویس، سرویس Shadow هم وجود داره که خیلی محبوبه و تا اونجایی که من از نظر کاربرای مختلف دیدم، Latency کمتری نسبت به Stadia و GFN داره. حسنی که Shadow داره اینه که یه سیستم کامپوتر ریموت در اختیار شما به صورت کامل میزاره و شما هر چی دلتون خواست میتونین روش نصب کنید و اجرا کنید و دیگه مثل اون دو سرویس دیگه محدود به بازی های اونا نمیشین. اگه اشتباه نکنم Shadow میگه با اینترنت 10 مگابیت میتونید بازی هارو اجرا کنید. در حال حاضر سیستمی که ارائه میده یک گرافیک GTX 1080 (یا معادل اون)، 12 گیگ رم، سی پی یوی 4 هسته ای با فرکانس 3.4 گیگاهرتز و حافظه قابل ارتقا 256 گیگابایت. ولی خوب قیمتش گرونتر از اون دو سرویس دیگه هست و در حال حاضر هم اگه ثبت نام کنید یک ماهه دیگه یه سیستم در اختیار شدما قرار میدن!
 
آخرین ویرایش:

paradaimix

Dancing for Dessert Studio
کاربر فعال
Oct 7, 2012
2,251
به نظر من راهی که Geforce Now در پیش گرفته خیلی بیشتر به نفع مصرف‌کننده هست تا استادیا. ولی خب ناشرهای طمع‌کار مخالف این روند هستن و جلوش دارن سنگ میندازن. در مورد وضعیت اینترنت ایران هم بالاخره درست میشه. در مورد همین پینگ من یادم میاد که ۳۰۰ واسمون خیلی خوب بود و پز میدادن کسایی که با این پینگ بازی میکردن. ایران هم بالاخره به استاندارد جهانی میرسه ولی با ۵ تا ۱۰ سال تاخیر.
همین الانش من با وی‌پی‌ان +‌ اینترنت ۱۶ مگ تونستم بازی دیویژن ۲ روی کیفیت 720p 30fps با جی‌فورس Now کمی بازی کنم ولی خب اینپوت لگ شدید داشت و تجربه بازی رو خراب میکرد.
در مورد کیفیت اینترنت، جدای از کیفیت پایین، نبود زیرساخت و عدم دسترسی به شبکه پایدار و تمام مسائل دیگه، خرابکاری عمدی روی بستر اینترنت به خاطر مسائلی که به طور مستقیم باهاش آشنایی داریم (؟!) وجود داره که در صورتی که همه موارد دیگه هم کاملا مناسب باشه، باز هم برای اکثریت ما (به جز ۵ درصد)، تجربه ای به غایت دور میرسه. هر چند که من بسیار خوشبینم که خیلی زود، مشکل کاملا از ریشه حل بشه!
 

Kiarash_united7

کاربر سایت
Jan 6, 2020
1,692
در مورد کیفیت اینترنت، جدای از کیفیت پایین، نبود زیرساخت و عدم دسترسی به شبکه پایدار و تمام مسائل دیگه، خرابکاری عمدی روی بستر اینترنت به خاطر مسائلی که به طور مستقیم باهاش آشنایی داریم (؟!) وجود داره که در صورتی که همه موارد دیگه هم کاملا مناسب باشه، باز هم برای اکثریت ما (به جز ۵ درصد)، تجربه ای به غایت دور میرسه. هر چند که من بسیار خوشبینم که خیلی زود، مشکل کاملا از ریشه حل بشه!
حالا صحبت از اومدن نسل ٥ تا اخر شهريوره
هر چند تا همه گير شدنش زمان ميبره منتهي وضعيت از الان خيلي بهتر ميشه هرچند اشكالات بنيادي تر هست
 
  • Like
Reactions: Adam and paradaimix

Adam

عضو تحریریه
Jun 27, 2009
4,510
نام
alireza
حالا صحبت از اومدن نسل ٥ تا اخر شهريوره
هر چند تا همه گير شدنش زمان ميبره منتهي وضعيت از الان خيلي بهتر ميشه هرچند اشكالات بنيادي تر هست
سلام بزرگوار
صحب از نسل ۵ کردید...در جریان هستید که خود نسل ۵ اونطور که تو تبلیغات بوده ۱۰۰۰ مگ نشده حدود ۲۰ ۳۰ مگ هستش....ونیاز برای ۴k حدو ۵۰....ولی برای فول hd خوب هست...تو چندتا شهر امریکا هم وارد مرحله ی تست شده بودن (یعین استدیا رو رو ۵g بیارن) که خوب هم بوده گویا...فقط بابت حجم اینترنت..ماهیانه پول بیشتری (علاوه بر توع بسته ای که میگیرن) ازتون میگیرن نه کلا حجم دیتا حساب نشه برای اپ های خواص...البته تا اونجا که شنیدم
.................
خبر بعدی گوگل داره سخت افزار استدیا رو اپدیت میکنه که به مراتب( چقدر معلوم نیست) از اکس باکس سری ایکس قویتره
......خیلی دوست داشتم تاپیکی باشه درباره ی این سرویس های ابری که متاسفانه تو ایران طرفدار نداره...باز ممنون از زننده ی تاپیک
 
  • Like
Reactions: Kiarash_united7

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر