تاریخچه ی بازیهای کامپیوتری

safir_filth

کاربر سایت
Dec 22, 2007
64
Code:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_games
منبع ویکی پدیا

بخش اول- سرچشمه ها
بازیهای ویدئویی امروزه از دو منبع سرچشمه میگیرند، که یکی از انها ماشینهای سکه ای هستند. ماشینهایی که بصورت نیمه مکانیکی کار کرده و با انداختن سکه در انها میتوانستید از انها استفاده کنید. JukeBox که در سال 1948 به یکی از این ماشینهای مهم و معمول تبدیل شد مثالی برای این سرچشمه است.

450px-Dscn2823-Wurlitzer-3500-Zodiac-On.jpg

نمای بیرونی
800px-Dscn2825-Wurlitzer-3500-Zodiac-internal-playing.jpg

نمای درونی جیکو باکس

اما قبل از آن، PinBall را نباید از یاد ببریم.
صنعت ماشین پینبال در سال 1932 با تولید ماشین Baffle Ball که توسط David Gottlieb به این عرصه وارد شده و به حدی گسترده شد.
320px-Theatre_of_magic_pinball.jpg

یک ماشین پینبال

با جنگ جهانی دوم، این ماشین وارد ژاپن شد. شرکتهایی مثل Michael Kogan آنرا در این کشور گسترش دادند.
این شرکت یک شرکت یهودی بود که تجارت دستگاههای سرگرمی سکه ای را جهان گسترش داد.
شرکتهایی مثل Sega Enterprice نیز کار خود را با ساخت دستگاههای سکه ای شروع کردند.
بازیهای این دستگاهها جزء اولین بازیهای اکترونیکی بودند.

همچنین کشورهای ایالات متحده، آلمان و انگلیس نیز بین سالهای 1937 تا 1945 اولین کامپیوترهای الکترونیکی را طراحی کردند که میشود بعضی از مصرفهای انها را در این جرگه به حساب آورد.

اولین بازی الکترونیکی شناخته شده دستگاه Cathode-Ray Tube نام دارد که در سال 1948 توسط Thomas T. Goldsmith Jr. and Estle Ray Mann تهیه گردیده است.
این دستگاه از vacuum tubes استفاده میکرد و برای شناخت و هدفگیری هدفها به کار میرفت که در نوع خود پیشرفت بزرگی به حساب میرفت.

برنامه هایی همچون Christopher Strachey و OXO نیز جزء اولین برنامه های سیمولاتور کامپیوتری بودند.

با این حال، اولین بازی واقعی کامپیوتری در سال 1958 و در تکنولوژی Oscilloscope تهیه شده است. William Higinbotham، این بازی را تهیه نمود و نام ان Tennis For Two بود.
این بازی در لابراتوار Brookhaven National Laboratory به نمایش گذاشته شد. این بازی به صورت 2 نفره و بسیار ساده بود. نفر اول باید یک زاویه را انتخاب کرده و با کلید انرا به سمت دیگر بیندازد و نفر دوم نیز همینکار را نجام دهد.

Tennis_for_Two_-_Screen.png

Tennis for Two

این خواستگاهها با اینکه نقش بسیار بسیار مهمی داشتند و جهت گیری اصلی بازیهای کامپیوتری را در دست گرفتند، اما هیچ کدام یک بازی کامپیوتری رسمی نبودند.


2- تولد صنعت

صنعت بازیهای کامپیوتری در دهه های 60 و 70 متولد شد، اما در این دهه گسترده نشد.
در سال 1961، یک گروه جوان با نامهای Steve Russell, Wayne Witanen, and J. Martin Graetz که عضو کلوب Tech Model Railroad بودند و دانشجوی مدارس MIT ، تصمیم گرفتند برنامه ای بنویسند که یک داستان را روایت کند. ساخت یک بازی ایده ی راشل بود. این پروژه یکسال بعد در سال به پایان رسید و Spacewar! نام گرفت.


Spacewar1.png

Spacewar!​

بازی از یک گوه و سوزن تشکیل شده بود که دو پلیر تا نابود کردن یکدیگر با هم دیگر میجنگیدند.
گروه راشل، بازی Spacewar! را بصورت یک برنامه برای کامپیوترهای PDP عرضه نمودند و بزودی در دنیا معروف شد و شرکت Atari نیز کامپیوتری برای این بازی ساخت و به این عرصه وارد شد.

اما به موازات Spacewar! ، آقای Ralph Baer که از دهه ی 50 همچین ایده ای در سر میپروراند و رییس گروه Sanders Associates هم بود، در سال 1967 بازی ای ساخت که نقطه ای نقطه ی دیگر را تعقیب میکرد. او به زودی کارش را گسترش داد و با اضافه کردن یک Light Gun(که همتون باهاش آشنایی دارید) و یک دسته با چند دکمه که کار کنترل را در زمانی که Light Gun به درد نمیخورد به دست میگرفتند، کنسول Magnavox Odyssey را عرضه نمود و اولین کنسول جهان در سال 1972 رقم خورد. این کنسول 100$ قیمت داشت و با تلوزیونهای مخصوص خود یعنی Magnavox televisions کار میکرد. اطلاعات بازی در کارتهایی که در عکس زیر معلوم است ذخیره میشد.(برای اطلاعات بیشتر صفحه ی ویکی این کنسول رو بخونید) این کنسول علی رغم مشکلات زیادش، 100000 در آمریکا، انگلستان و ژاپن و چند کشور دیگر(ایران هم اون زمان از آلمان میاورده به نظر. کسی دیده ازینها توی ایران؟) به فروش رفت.
تاریخ اصلی شروع شد.

300px-Odysseye2m.png

Magnavox Odyssey، اولین کنسول
225px-Steve_Russell-PDP-1-20070512.jpg

استفان راشل، اولین سازنده ی جدی بازیهای کامپیوتری، Spacewar!
300px-Ralphbaer.jpg

رالف بیر، سازنده ی اولین کنسول

ادامه دارد.....
 

safir_filth

کاربر سایت
Dec 22, 2007
64
3-اولین بازیهای طاقی( Arcade



چند وقت بعد از تاسیس شرکت آتاری، Bushnell وDabney، پایه گذاران شرکت، Alcorn را به عنوان اولین مهندس شرکت خود استخدام کردند. او در آن زمان مدتی برروی یک بازی مسابقه ای با فیزیک Computer Space (که قبلا صحبتش شد) بود که باشنل و دبنی به او سفارش یک بازی پینگ پونگ دادند که در دستگاههای سکه ای مخصوص به خود اجرا شود. او پس از چند بار شکست، بلاخره دستگاه Pong رو بیرون داد. ارتباط اصلی دستگاههای سکه ای دهه ی 40 و 50 را با بازیهای کامپیوتری میتوان در اینجا دریافت.
180px-Pong.png

بازی Pong
250px-PongVideoGameCabinet.jpg
کابینت مخصوص Pong که با سکه کار میکرد.
بعدها بازیهای دیگری نیز به این صورت عرضه شدند.


در سال 1973، شرکت آتاری، شرکت Kee Games را تاسیس کرد و مدیریت آن با بانشل بود. این شرکت مدتی کوتاه مکملی برای آتاری بود و چند بازی نیز همینگونه همکاری کرد، اما اولین بازی این شرکت Tank نام داشت که در سال 1974 عرضه شد.
1193405345.jpg

Tank

این بازی یک بازی دو نفره بود که دو تانک در یک راه پر پیچ و خم با یکدیگر میجنگیدند. این در نوع خود تحول بزرگی بود.
شرکت اتاری قبل از Tank، 2 بازی طاقی دیگر به جز Tank را با نامهای Space Race وPong Doubles. همچنین Gotcha را نیز که یکی از اولین بازیهایی با راه بود(Maze) نباید از یاد برد.
در سال 1976، آتاری اولین بازی رانندگی طاقی، Night Drive را عرضه کرد.
225px-Nitedriver_arcade.png

Night Drive-1976
نسخه ی یک نفره ی Pong، یعنی Breakout را که 15.000 دستگاه فروش رفت را نباید از یاد برد.

بعد از آتاری، یکی از معدود شرکتهایی که به سبک آتاری بازی ساخت، Bally Manufacturing تحت لیسانس Midway بود. اولین بازی این شرکت، Gun Fight نام داشت که اولین بازی ژاپنی ای بود که به امریکا راه پیدا کرد. بعد ازین موفقیت، میدوی Sea Wolf را که Dave Nutting گرافیک بهتر به ان بخشیده بود عرضه کرد. این بازی 1000 دستگاه فروش کرد.

یکی دیگر از کمپانیهایی که دست به اینکار زد، Gremlin بود که در سال 1076 با عرضه ی Blockade وارد این عرصه شد.
225px-Blockade_arcade.png

Blockade

اولین کمپانی ای که خشونت را وارد بازیهای کامپیوتری کرد، Exidy با بازی Death Race بود. در این بازی دو نفره پلیرها باید با یک دیگر جنگ و فرار میکردند.
Death_race.jpg

Death Race
]



4-عصر طلایی بازیهای طاقی

میتوان از سال 1978 تا کمی بعد را عصری طلایی برای بازیهای طاقی نام برد.
یکی از دلایل آن، را میتوان بازی Space Invaders نام برد، بازی ای که توسط شرکت Taito تهیه و Midway آنرا پخش کرده بود.
در این بازی، که هیچگونه برنده شدنی در آن نبود، پلیر باید آنقدر با فضایان میجنگید تا میمرد. این بازی که با سکه های 100 ینی به کار می افتاد، در ژاپن 100,000 دستگاه فروش کرد و پس از اینکه میدوی آنرا در امریکا منتشر کرد، 60,000 دستگاه به فروش رفت و پایه گذار سری بازیهای Shoot 'em up(بازی ای که باید در آن به فضاییهای بالای سرمان تیر بزنیم) شد.
1193986390.jpg

یک دستگاه Space Invaders

در همین وقت، شرکت آتاری Trackball را به عنوان یک کنترلر عرضه کرد تا با بازیهای فوتبال طاقی استفاده شود. این دسته فروش زیادی داشت.
[
200px-Logitech-trackball.jpg

Trackball

در همین حال، چند شرکت جدید بازیهای طاقی، Konami ، Namco شرکت IREM را تشکیل دادند.
SNK نیز Space shooters، نسخه ی مولتی پلیر Space Invaders را منتشر کرد، که شبیه Spacewar! بود.

در سال 1982، Namco بازی Galaxian، که نسخه ی با رنگ RBG بازی Space Invaders را منتشر کرد، و Galaga که به همین ترتیب بود و آب و رنگ بهتری را دارا بود.

در این حال، شرکت Irem بازی Moon Patrol را منتشر کرد.
Front Line نیز یکی از اولین بازیهایی بود که انسان به عنوان دشمنی که باید بمیرد در آن وجود داشت.

Namco، در فکر بازی به نام taberu بود.(taberu در انگلیسی معنی To Eat میدهد). دلیل ساخت این بازی این بود که نسخه ای از Space invaders بسازد که در آن خشونتی وجود نداشته باشد.
این بازی با یک شی که باید 240 نقطه را در یک راهرو جمع کند و در عین حال با روحها برخورد نکند بیرون امد و Puck-Man نام گرفت. در آمریکا، نامکو از وندالیستها میترسید بنابراین نام بازی را Pac-Man گذاشت و ما این بازی را امروزه با این نام میشناسیم.
این بازی 100,000 دستگاه در کل جهان فروش کرد.

Pac-man.png

اولین Pac-Man
180px-Pacman-puckman.jpg

کبینتهای Pac-Man​

جدا از بازیهای طاقی Shoot Them Up، یکی از مهمترین سبکی که در عصر طلایی این بازیها نقش داشت، platform games بود. در ساده ترین فرم، به بازی ای که پلتفورم میگویند که پلیر باید از آبجکتها و نردبانهایی بالا برود و اشیاء سر راهش را جمع کند و مواظب دشمنان باشد.
اولین بازی پلتفورم، Space Panic بود که در سال 1980 و توسط کمپانی کوچک Universal Sales ریلز شد.
Spacepanic.png

Space Panic

این بازی زیاد شناخته نبود تا اینکه Donkey Kong توسط شرکت nintendo عرضه شد. در آن وقت، نینتندو یک شرکت ناشناس ژاپنی بود که کارتهای ژاپنی hanafuda را میساخت. این شرکت از سال 1949 تا 2002 توسط Hiroshi Yamauchi اداره میشد.
Dkong_title.png
Donkeykong- Arcade Ver
Donkey Kong Junior نیز نسخه ی دوم این بازی بود. شاید اولین بازی ای بود که دو نسخه داشت.
Donkey_Kong_Jr._%28arcade_game%29.png
Donkey Kong Junior​

عصر طلایی بازیهای طاقی به همینجا ختم نشد، در سال 1977، بازی Space Wars توسط کمپانی کوچک Cinematronics ریلز شد که 30,000 فروش داشت.

بقیه ی بازیهای طاقی نیز یا پلتفورم بودند و یا Shoot them up و همین یک نواختی باعث شد که در دهه ی 80 به یک رکود دچار شوند، اما سهم بزرگی در بازیهای کامپیوتری را دارا هستند.




5- شروع بازیهای خانگی

پس از شکست Magnavox Odyssey در ساخت یک کنسول استاندارد خانگی، این آتاری بود که صنعت را پایه بخشید. برای انتشار Pong در خانه ها، Alcorn، Harold Lee، و Bob Brown سیستمی به نام Sears

Tele-Game System عرضه کردند که 150000 دستگاه در سال 1975

فروش داشت.
به خاطر فروش بالای این دستگاه، رقبای زیادی دست رقابت با آتاری زدند

که مهم ترین آنان Coleco Industries، یک کارخانه ی اسباب بازی سازی

که با همکاری Midway، دستگاه بازی تنیس خود به نام Telstar را روانه

ی خانه ها نمود. اما به موفقیتی دست نیافت.
در هنگام تقلای Coleco در سال 1976، شرکت Fairchild Camera and

Instrument، دستگاه Fairchild VES، که بعد به Chanell F تغییر نام داد را

به قیمت 169.95 عرضه نمود. این اولین کنسولی بود که کارتریج

مخصوص خود را به طور کامل داشت که بازیهایی که مخصوص خود بازی

نوشته شده بودند را در خود داشت و همراه خود کنسول بود. بعد از

مدتی، تعدادی کارتریج که بازیهای تازه ی دیگر نیز برای این کنسول

داشت با قیمت 19 دلار در بازار عرضه شد.


کنسول Chanell F

این کنسول موفق بود اما با محصولات بعدی که در زیر می آید به سرعت به کنار رفت.
در سال 1977، Telstar Arcade که نسخه ی دوم Telstar توسط شرکت Coleco به بازار آمد، و مسلما با جواب دندان شکن آتاری مواجه گردید.
هنگامی که فیرچایلد، Chanell F را در دست ساخت داشت، دستگاه VCS توسط آتاری که در دستهای Jay Miner، Larry Wagner، Ron

Milner و Joe Decuir ساخته شد که بر پایه ی MOS Technology، یک پروسسور 6507 بود و 9 بازی را داشت: بازی ای تانکی به نام Combat، بازیِ پونگ با فضاهایی مختلف به همراه چند ورزش دیگر به نام Video Olympics، Air-Sea Battle، Basic Math، Blackjack، Indy 500، Star Ship، Street Racer و بازی مثل Blockade که در مطالب قبلی معرفی شد به نام Surround.
این دستگاه اولین جویستیک خانگی را داشت که بعد ازین کنسول در تمامی کنسولها معمول شد را داشت. سازنده ی اولین جویستیک Steve Bristow بود.
اولین کنسولهای دستی نیز بردهایی با نورهای LED بودند. در سال 1976 کنسولهای دستی Auto Race و Football توسط کمپانی اسباب بازی سازی Mattel به بازار عرضه شد و متل با موفقیت در ساخت این نوع کنسولهای دستی، سری فوتبال خود به نام Electronic Quarterback را عرضه کرد. پس ازین Coleco ساکت ننشست و با کمک Michael Katz، سری Bally را عرضه نمود.
----

ازین پس به بررسی وضعیت بازیها از دهه 70 تا کنون میپردازیم.



ادامه دارد....
 

safir_filth

کاربر سایت
Dec 22, 2007
64
6- سنه ی 1970
اولین دهه ی جدی بازیهای کامپیوتری این دهه بود.
الف_ پی سی گیمنیگ
در اوایل دهه، گروهی از برنامه نویسان مصرف کننده ی کامپیوتری های Digital Equipment Corporation، یا به باختصار DEC، تعدادی بازی برای مدلهای متفاوت این کامپیوتر در آن زمان ساختند و به نام DECUS منتشر نمودند. این بازیها بیشتر متنی بود و بیتمپ در آنها کاربردی نداشت، که لیست این بازیها که جزء اولین بازیهای ویدئویی مخصوص کامپیوتر بودند ازین قرار است:
1971: اولین بازی بیسبال کامپیوتری به نام computer baseball، توسط Don Daglow برای مدل PDP-10 کامپیوترهای دی ای سی نوشته شد. یک سیمولاتور اولیه برای بیسبال. داگلو همکار Eddie Dombrower، در ساخت بازی Earl Weaver Baseball که در سال 1987 توسط الکترونیک آرتز منتشر شد نیز بود.

1971: بازی Star Trek، که توسط Mike Mayfield، روی کامپیوتر دی ای سی Sigma 7 و در دانشگاه MIT ساخته شد. وحشیانه ترین بازی آن زمان را میتوان Star Trek نام برد که در سنه ی نود، پورتی ازین بازی برای بازی تلوزیونها و کنسولهای هندلی LED استفاده میشد.
320px-Star_Trek_text_game.png
یک نسخه از Star trek که در لینوکس در حال اجراست

1972: در این سال، Gregory Yob، بازی Hunt the Wumpus را برای PDP-10 نوشت. 1974: دو بازی Maze War و Spasim به عنوان اولین بازیهای FPS عرضه شدند.

1975: Will Crowther، اولین بازی ماجراجویی تکست بیس را با نام Adventure نوشت. 1975:

1975: دوباره دون داگلو، و اینبار اولین بازی RPG را برای کامپیوتر نوشت. این یک بازی متنی بود و Dungeon نام داشت. تحولی ناچیز برای بازیهای آن زمان و تحولی بزرگ برای دنیای کلی بازیهای کامپیوتری در آینده بود(به قول نیل آرمسترانگ این قدم کوچکیست برای انسان و قدم بزرگی برای بشریت :biggrin1:)

1975: بازی DND، درست مانند Dungeon، به سبک RPG بود که روی کامپیوترهای CDC برای دانشجویان این مدرسه نوشته شد. ای بازی مزمان با Dungeon در دست ساخت بود اما دانگئون زودتر عرضه شد و عنوان اولین بازی RPG را گرفت.

1977: Kelton Flinn وJohn Taylor، اولین نسخه ی بازی تکستی Air را ساختند.

1977: نوشتن نسخه ی اولیه ی Zork، توسط Dave Lebling، Marc Blank، Tim Anderson و Bruce Daniels شروع گردید. کار انها درست قرینه ی کار جدید داگلو، کواتر و یاب بود. Zork از بازی داگلو و کواتر و یاب بهتر بود، اما این دو گروه در مارچ سال بعد یک گروه را تشکیل دادند. 1978: Michael Toy، Glenn Wichman و ken Arnold بازی Rogue را برای یونیکس BSD نوشتند که به سبک داگنئون نوشته شده بود، اما از داگنئون موفقتر بود و به یک عنوان تجاری بین کامپیوترهای خانگی تبدیل گردید.


ب_ نسل دوم بازیهای ویدئویی

اولیه ترین کنسولها، که بازیهایشان بیشتر تشکیل شده بود از کارتریجی که اطلاعات در آن ذخیره میشد، کارتریج درون رام دستگاه قرار میگرفت و میکرو پروسسور کنسول بازی را میخواند و اجرا میکرد. دستگاههایی که در این دسته قرار میگیرند، قرار از کنسولهای زیرند:
- در سال 1977، آتاری Video Computer System که بعد Atari 2600 نام گرفت، به بازار آمد. 9 بازی در فصلهای تعطیل برای این کنسول عرضه شد.
300px-Atari2600a.JPG
Atari 2600​
180px-2600IntCartridgeChip07052004.jpg
کارتریج بدون روکش​
250px-A2600_Pitfall.png
Pitfall، سومین پارت بازیهای Atari 2600

- شرکت Intellivision، دستگاه Mattel را ساخت:
Intellivision_-_gi_1326971.jpg

- کنسول ColecoVision، که از سه کنسول بالا بهتر بود.
300px-ColecoVision.jpg
ColecoVision

اولین کنسولهای دستی نیز در این سنه ازین قرارند:
59px-Microvision2.jpg
Microvision2
120px-Game_and_watch_Ball.JPG
Nintendo Game and Watch
هردو کنسولهای اولیه بودند، با مانیتوری از جنس کریستال مایع و رزولوشن 64×75 که بر اساس چراغهای LED و آلگوریتمی ساده کار میکردند.

لیست عناوین تجاری کنسولهای نسل دوم نیز ازین قرارند:


Asteroids

Breakout

Defender

Donkey Kong

Frogger

Mario Bros.


Mr. Do!

Pac-man

Pitfall!

Space Invaders


Spy Hunter


Tempest




7- دهه ی 80
در اوایل این دهه صنعت کامپیوتر گیمینگ اولین آسیبها را بخود دید. با اینکه ناشرهای در ان زمان بوجود آمدند که میتوان Electronic Arts را از میان آنها نام برد، اما ناشرهایی هم به تقلب پرداختند و آسیبهای زیادی به سازندگان زدند، کاری که هنوز هم ادامه دارد.
کامپیوترهای اولیه که صرفا برای بازی ساخته شده بود، در سال 1982 شروع به خودنمایی کردند:Commodore 64، Apple II و ZX Spectrum. زی اکس اسپکتروم تنها در بریتانیا(انگلیس، ایلند شمالی، ویلز و بور) کاربرد داشت، در حالی که در ایالات متحده Apple II، کمودور 64 و Atari 800 در حال جواب پس دادن بودند. این سه کامپیوتر، بر خلاف کنسولها سالهای زیادی(حتی امروز) کاربرد داشتند. مخصوصا Apple II که 15 سال متوالی در مدلهای مختلفی عرضه شد و برنامه های بیشماری برای آن عرضه شد.
در دهه ی 80 اولین بخارها از بازیهای آرکید در آمد. بازیهای خوشساخت زیادی که پایه گذار سبکهای فراوانی بودند بصورت آرکید در اوایل دهه عرضه شدند. اولین این بازیها، Defender بود با سبک Scroll Shooting، اولین بازی ای که بیرون از دید شخصیت اول بود و راداری در گوشه ی تصویر برای نشان دادن تمام نقشه ی بازی داشت. Battle Zone، اولین بازی ای بود که از تکنیکهای گرافیکی وکتور(پیکسل پیکسل طراحی کردن و تنظیم نور جهت 3 بعدی بودن) استفاده کرد تا اولین بازی 3 بعدی حقیقی را بسازد.
250px-Atari_BattleZone_Screenshot.gif

Battle Zone، نسخه ی ارکید
3D Monster Maze، اون بازی سه بعدی کامپیوترهای خانگی بود، همانطور که Dungeons of Daggorath که قبلا توضیح داده شد گرافیک بالاتر و اسلحه های واقعی به خود اضافه کرد، همانطور چند امکان جدید، از جمله heartbeat در صفحه ی بازی و صدایی پیچیده تر.
Pole Position، پیشقدم در سبک Racing، که نمای بالای وسیله ی نقلیه را به صورت امروزی رواج داد، همچنین از اولین بازیهایی بود که از گرافیک 2.5 بعدی استفاده میکرد. گرافیک 2.5 بعدی یعنی طراحی ای که دو بعدی باشد، اما عمق و پرسپکتیو از عناصر اصلی آن باشند.
250px-Pole0000.png

Pole Position

Pac-Man اولین بازی ای بود که یک پروتوگیست مشخص، همراه با خصوصیات مخصوص داشت. چیزی که هم اکنون یک معیار اصلی برای بازیهای ویدئوییست.
یک بازی که تاثیر زیاد، اما نامحسوس در صنعت بازیهای ویدئویی و کامپیوتری داشت، Dragon's Lair بود.
این بازی از تکنولوژی LaserDisc که از سال 1977 عرضه شده بود، اما با اینکه دیسکخوانهای این دیسک در کامپیوترها بود جز دیسکوها و کلوبها محبوبیت دیگری نداشت، بعنوان رام استفاده کرد و حتی به صنعت پخش فیلم و موسیقی نیز کمک بخشید. در هر حال لیزر دیسکها به اندازی کامپکت دیسکها(CD) تاثیر نداشتند. کامپکت دیسک بود که حجمی بسیار بالاتر میگرفت و فضای فیزیکی کمتری را اشغال میکرد، و 13 سال تکنولوژی از ان وی بود.
250px-LDDVDComparison.jpg

لیزردیسکهای اولیه

دراگونز لیر تاثیر دیگری هم داشت که انرا فضای لیزر دیسک برایش ممکن کرده بود، استفاده از FMV یا Full Motion Video بود، فیلمهای از پیش رندر شده با گرافیک بالاتر از خود بازی که به عنوان "فیلم"، "دمو" یا سینماتیک نام گرفت. البته استفاده از FMV جدیدا کمتر شده است، اما FMV مدت مدیدی استفاده میشد.
Dirk-vs-singe.jpg

فیلمی از قبل رندر شده از Dragon's Lair

با عرضه ی بازیهای ادونچر با گرافیک بالا یا Graphic Adventure، عمر بازیهای Text Adventure به سر رسید اما تاثیر آنها هنوز هم در سبک ادونچر کاملا محسوس است. اولین بازی گرافیک ادونچر Mystery House نام داشت که برای Apple II و به ساخته ی خانم Roberta Williams(فکر کنم اولین و آخرین سازنده ی درست و حسابی زن هست :d) و شهر وی Ken هست.
Mystery_House_-_Apple_II_render_emulation_-_2.png

Mystery House

در آگوس 1982، کمودور 64 به صورت عمومی عرضه شد و موفقیت زیادی داشت. این دستگاه علی رغم برنامه نویسی اولیه ی خود، گرافیک قابل قبولی داشت. زی اکس اسپکتروم نیز در همین موفع در بریتانیا عرضه شد و به موفقیت کاملی دست یافت.
در سال 1983 شرکت SuperSet Software، برای تست کامپیوتر جدید IBM اولین بازی شبکه ای به نام Snipes را ساخت، که علی رغم اینکه برای تست بود، اعتقاد بر این است که اولین بازی شبکه ای در تاریخچه ی بازیها میباشد.
ریشه ی سبک Modern Adventure را میتوان در اولین بازی شرکت Sierra که توسط کن و روبرتا ویلیامز که قبلا از آنها یاد شد تاسیس گردید یافت. این بازی King's Quest: Quest for the Crown نام داشت که در 6 سری ادامه یافت. این بازی دارای گرافیک 2.5 بعدی، و نمای سوم شخص بود. در هر صورت هنوز دستورها خطی بودند و به طور خیلی کامل به ادونچر جدید نزدیک نبود اما گرافیک قابل قبولی داشت.
Kings_Quest_Tandy.png

King's Quest: Quest for the Crown

در سال 1984، با عرضه ی بازی Elite توسط David Braben و Lan Bell بازیها به دنیای سه بعدی و گرافیک وکتو قابل قبول راهنمایی شدند. چخش 6 طرفه ی بازی و آزادی آن رتبه ی بالایی را برای الایت رقم زد. بازی در ابتدا برای کامپیوترهای BBC micro و Acorn Electron بود اما سال بعد برای Apple II و زی اکس اسپکتروم نیز عرضه شد. همچنینی پورتی ازین بازی در سال 1991 برای NES موجود است.
شرکت آی بی ام نیز کامپیوتری قابل رقابت با کمودور و اپل و زی اکس عرضه کرد که IBM PC/AT نام گرفت. این کامپیوتر گرافیک کمی به نسبت سه کامپیوتر دیگر داشت و چیپ صدای ضعیفتری نیز داشت اما بازیهای خوبی برای آن عرضه شد. در هر صورت این کامپیوتر صرفا برای بازی نبود.

Macintosh اپل نیز در همین زمان عرضه شد. این کامپیوتر پیچیدگی رنگی Apple II را فاقد بود اما رزولوشن به مراتب بالاتری را دارا بود و بازیهای لذت بخشی دارا بود.
Atari ST و Commodore Amiga فرصتی کامل برای بازیهای 16 بیتی بوجود آوردند و پایه گذاران نسل چهارم بازیها بودند. با اینحال گران بودند و در سال عرضه ی آنها، سال 1985 فروش زیادی نداشتند.
255px-Amiga1k.jpg
300px-Atari_1040STf.jpg

به ترتیب: Atari ST و Commodore Amiga

استفاده از اولین VGA در کامپیوترهای جدید IBM یعنی PS/2 که به بازیها 256 رنگ میداد جهشی بالا را در سال 1987 رقم زد، و پایان نسل حاظر و شروع نسل جدید را رقم میزد.

اولین بازیهای آنلاین نیز که در ان زمان توسط Dialup Bulletin Board رقم زده میشد، بین مردم معمول بود. این بازیها را ما امروزه با نام MMORPG میشناسیم.

کنسولهای دستی نیز در این دهه موفقیت داشتند، مخصوصا Nintendo Game and Watch که در مبحث قبلی آمده و احتیاجی به تکرار آن نیست.

نسل سوم بازیها
در این دهه به نسل سوم بازیها میرسیم که از سال 1985 تا 1989 پایش داشت. خیلی از شما بازی را برای اولین بار با این نسل تجربه کرده اید.
در سال 1985، فروشگاههای امریکا کنسولی به نام Famicom از شرکت Nintendo دریافت کردند که در دنیا با نام Nintendo Entertainment System یا NES شناخته شد. اشانتیون این کنسول، Super mario Bros بود. NES و Super Mario Bros، مدت مدیدی فروشگاههای آمریکا را تصرف کرده بودند. طوری که Sega Master System تنها در اروپا موفقیت پیدا کند.
NES_Super_Mario_Bros.png
Bowser_%28smb1%29.png

Super Mario Bros، که بر اساس جدیدترین لیست IGN اولین رتبه را بعد از 21 حفظ کرده است

کنترلرهای این نسل در ابتدا دو دکمه ی اکشن، یک استارت، یک سلکت و چهار دکمه برای دایرکشن بودند. البته در بعد دو دکمه ی دیگر برای اکشن نیز اضافه شد.

در سال 1986، Dragon Quest که انقلابی عظیم در تمدن ژاپن به وجود آورد عرضه شد و در سال بعد به تصمیم Hironobu Sakaguchi، اولین بازی از سری Final Fantasy که یک آر پی جی موفق است برای NES عرضه شد. The Legend of Zelda، که این نیز شاهکاری برای NES بود در سال 1986 عرضه شد. در سال 1987، Hido Kojima اولین بازی Stealth Action را به نام Metal Gear روی کامپیوترهای MSX2 عرضه کرد که دو سال بعد این بازی برای NES نیز عرضه شد. کپکام نیز Sweet Home را در سال 1987 عرضه کرد که در سبک Horror Action Adventure اولین به حساب میا آید.
Mgear.png
SweetHomeMansion.png

Sweet Home و Metal Gear

در سال 1988 نینتندو مجله ی Nintendo Power را منتشر کرد که اولین خبر گذاری و منتقد بازیها بود.

کنسولهای این نسل:
150px-Nintendo_entertainment_system.jpeg

أٍNES
150px-Sega_master_system.jpeg

Sega Master Systam
150px-Atari_7800_pro_system.jpg

Atari 7800​

عناوین تجاری این نسل بر قرار زیرند:
* 19XX
* Adventure Island
* Alex Kidd
* Battletoads
* Blaster Master
* Bomb Jack
* Bomberman
* Bubble Bobble
* Castlevania
* Contra
* Darius
* Deep Dungeon
* Double Dragon
* Dragon Quest (formerly Dragon Warrior in NA)
* EarthBound (Mother in Japan)
* Excitebike
* Final Fantasy (has subfranchises)
* Fire Emblem¹
* Gauntlet
* Ghosts 'n Goblins
* Goemon
* Glory of Heracles
* Gradius
* Hydlide
* Kid Icarus
* Kirby
* The Legend of Zelda
* Mega Man (Rockman in Japan)
* Megami Tensei
* Metal Gear
* Metal Max
* Metroid
* Nekketsu Kouha: Kunio-Kun
* Ninja Gaiden
* Nintendo Wars²
* Phantasy Star
* Pocky & Rocky
* Punch-Out!!
* R-Type
* SaGa
* Shinobi
* Super Mario Bros.
* Teenage Mutant Ninja Turtles
* Tetris
* Twinbee
* Wave Race
* Wonder Boy
* Ys​



ادامه دارد.....
 

safir_filth

کاربر سایت
Dec 22, 2007
64
8- ثبوت صنعت در دهه ی 1990
این دهه برای صنعت کامپیوتر و ویدئوگیم دهه ای پربار بود.کل دهه ی 90 را میتوان دهه ی بلوغ این صنعت بعد از 20 سال نگاه به آن به عنوان اسباب بازی، گرایش استیل و داستان بازیها به سبکهای هالیوودی، شرکتها و استدیوهای جدید هنرمند یا سودجو، و عقب نشینی بازندگان(مثل آتاری) از صنعت دانست.
با افزایش قدرت محاسبه ی کامپیوترها و کاهش قیمت آنها، پروسسورهای قدرتمندتری مانند 80386 و Intel 80486، و The Motorola 68030 عرضه شدند و پی سی و کنسولها به تجهیزات رسانه ای، مانند کارت صدا و CD ROM مجهز گردیدند و زمینه ای برای عرضه ی بازیهای سه بعدی پدید آوردند.
اولین بازیهای سه بعدی از تکنولوژی Flat-Shading(مدل بدون تکسچر) استفاده میکردند. اولین بازی به این تکنیک Starglider 2 و سپس Alpha Waves بود.
Amiga_Starglider_2.png

Starglider 2-Amiga
PC_AlphaWaves.png

Alpha Waves

تکنیک فلت شیدینگ برای نسخه ی پایانی بازیها، دیری نینجامید که توسط Wolfenstein 3D از بین رفت. تکنولوژی گرافیکی این بازی زیاد پیشرفته تر از فلت شیدینگ نبود اما این بازی از تکسچرهای کم کیفیتی نیز استفاده میکرد که میتوان آنرا جزء اولین بازی سه بعدی به سبک جدید به حساب آورد.
Wolf3d_3do.png

Wolfenstein 3D

در اوایل دهه، توزیع بازی به صورت Shareware(امتحان:خرید) روش متداولی برای سازندگان کوچک و تازه کار بود. از بین این سازندگان میتوان به Apogee که هم اکنون 3D Realms نام دارد،
Megagames(هم اکنون سازنده ی موتور قدرتمند UE، با نام Epic Games)، و id Software اشاره کرد. این بازیها در فلاپیهای 1/4 5 عرضه میشد که با اختراع فلاپی 3.5، روی این فلاپیها رفت. قیمت این شرورها تنها قیمت فلاپی و قاب بود. بعدا، یک دمو روی سی دیهای همراه با مجلات، و با گسترده شدن وب، این روش به عرضه ی دمو در اینترنت تغییر یافت.

در سال 1992، صنعت شاهد عرضه ی بازی Real Time Strategy یا RTS، به نام Dune II بود. شاید نتوان این بازی را اولین بازی در سبک RTS نامید، اما این بازی اولین بازی ای بود که فاکتورهای جدید این سبک را ما در آن میبینیم.
Dune_2_screenshot_attack_on_base.jpg
Dune II​

Alone In Dark نیز در سال 1992، سبک survival horror را به صورتی که ما در سری کنسولی Resident Evil و Silent Hill میبینیم، پایه گذاری کرد.
AITDscreenshot.gif

Alone in Dark

سبک ادونچر با ادامه ی سری King's Quest توسط Sierra، و بازی Monkey Island توسط Lucas Arts ادامه یافت. این سبک برای پی سی، پایه گذاری تکنیک ساده اما غنی Point-and-Click هست.
بازی ای که سبک پازل بصورت جدید را پایه گذاشت، Myst بود. این بازی با عرضه در سال 1993، انقلابی کوچک اما تاثیرگذار در ویدئو گیمها، و انقلابی عظیم در صنعت کامپیوتر بوجود آورد. این بازی از CDهای جدید به عنوان رام خود استفاده میکرد. این بازی و دو بازی همزمان خود، Star Wars: Rebel Assault(با سبک اکشن) و بازی هم سبک خود، The 7th Guest در سال 1994، پایه گذاران استفاده از CD-ROM در کامپیوترهای شخصی بودند.

در اوایل 1990 بود که Maxis شروع به عرضه ی سری سیمولاتور خود، یعنی سری Sim را با عرضه ی Simcity آغاز کرد. این مجموعه ی ارزشمند با بازی های SimEarth, SimCity 2000, SimAnt, SimTower ادامه یافتند. بازی Sims و Sims 2 که در اوایل و اواسط دهه ی 2000 عرضه شدند از همین سری هستند.
FutureEuropeBern.png

Simcity

در سال 1996، شرکت 3dfx چیپست Voodoo، اولین چیپست قابل خرید جدا برای کامپیوترهای شخصی را عرضه نمود. این آداپتورهای تصویری، امکانات گرافیکی بالاتر با جزئیات بیشتر برای کامپیوترها به ارمغان می آورد. البته در صورتی که CPUـی سیستم قدرت هندل این نکات را داشت. بازی FPSـِ Quake جزء اولین بازیهایی بود که ازین تکنیک استفاده کرد.

نیمه ی دوم سال 1990 نیز شروع بازیهای اینترنتی بود. Quake، اولین بازی FPS انلاین بود که بازیهایی با سبکهای دیگر را نیز به این راه نشاند و گیمرها را از محیط خسته کننده ی MUD نجات داد. از این بازیها میتوان به بازیهای استراتژیک Age of Empires, Blizzard’s Warcraft و StarCraft، بازیِ Turn-Based مثل Heroes of Might and Magic، بازیهای MMORPG مانند EverQuest و Ultima، بازیهای Action RPG مثل Diablo اشاره نمود.
Sand_Giant_-_EverQuest_-_1999.jpg

EverQuest

کنسولهای دستی
Game Boy از شرکت Nintendo، با بازی بیاد ماندنی Tetris در آن، کنسول Sega Game Gear از سگا، و کنسول Atari Lynx از آتاری که اولین کنسول دستی با استفاده از LCDـیِ رنگی بود، در این دهه عرضه شدند.

150px-Gameboy.jpg
Game Boy​
225px-Atari-lynx-1-1000.jpeg

Lynx
Gamegear01withbox.jpg

Sega Game Gear

نسل چهارم(1989-1996)
در اواخر سال 1989، کنسول Sega mega Drive که در آمریکای شمالی با نام Sega Gensis شناخته میگردد، عرضه شد. Nintendo نیز در سال 1991 کنسول نسل چهارم خود، یعنی Super NES را عرضه نمود. TurboGrafx-16/PC Engine نیز که قبلتر از ایندو، یعنی در سال 1987 عرضه شده بود، موفقیت سگا مگا درایو را بدست نیاورد و دارای آرشیو کوچکی از بازی بود. این کنسولها گرافیک 16 بیتی قابل قبولی را دارا بودند.

CD-ROM برای اولین بار در این نسل دیده شد. البته اینها جزء قسمتهای آپشنال کنسولها بودند که PC Engine در سال 1988 آنرا به نمایش گذاشت و سگا مگا درایو نیز در سال 1991 این درایو را به صورت اپشنال به کنسول اضافه کرد. گرافیک سه بعدی این کنسولها Flat-Shaded بود اما سبک این کنسولها بیشتر 2 بعدی و 2.5 بعدی هست.
SNES_Star_Fox.png
Star Fox، با گرافیک فلت SNES
Virtua_Racing.png

Virtua Racing

اام گرانترین و ماندگارترین کنسول این نسل، NeoGeo از شرکت SNK بود که چندسالی از کنسولهای هم نسل خود جلوتر بود.
Garou-screenshot.jpg
Mslug103.png

قدرت گرافیکی این کنسول در دو بازی اختصاصی بالا معلوم است

Image:Mega-cd2.jpg

Sega Mega CD-اپشنال

تعیین رجیون برای مناطق دنیا در این نسل تعیین شد. نقشه ی زیر نشاندهنده ی رجیونهای این نسل است. رجیونهای این نسل برقرار PAL، NTSC و SECAM است:
800px-NTSC-PAL-SECAM.svg.png

SonicTheHedgehog1.png

Sonic The Hedgehog
Super_Mario_World_gameplay.png
Super Mario World

90px-SNES_800.jpg
180px-Neogeoaes.jpg
180px-SegaMegadrive.jpg
90px-PC-Engine_FirstModel.jpg

Mortal_Kombat.png

Mortal Combat، عنوانی موفق برای Sega Gensis و SNES
لیست عناوین تجاری این نسل ازین قرار است:
* ActRaiser
* Bonk
* Breath of Fire
* Bubsy
* Cho Aniki
* Chrono
* Donkey Kong Country
* Doom
* Earthworm Jim
* Ecco the Dolphin
* Fatal Fury
* FIFA Series
* Final Fight
* Front Mission
* F-Zero
* Harvest Moon
* International Superstar Soccer
* Killer Instinct
* King of Fighters
* Lemmings
* Lufia
* Lunar
* Madden NFL
* Mana (known in Japan as Seiken Densetsu)
* Mario Kart



* Mega Man X
* Metal Slug
* Mortal Kombat
* NBA Jam
* NBA Live
* NHL series
* Ogre Battle
* Pilotwings
* Pokémon
* Prince of Persia
* Puzzle Bobble
* Samurai Shodown
* Shining series
* Sonic The Hedgehog
* Soul Blazer
* Star Fox
* Star Ocean
* Street Fighter
* Streets of Rage
* Tokimeki Memorial
* Tales Series
* ToeJam & Earl
* Wario Land
* Yoshi's Island

-----------
نسل پنجم(1994-1999
بین سالهای 1994 و 1995، سگا و سونی دو کنسول 32 بیتی خود، Sega Saturan و Playstation را عرضه کردند.
با وجود اینکه هنگام عرضه سگا ساتوران در امریکای شمالی، ما تبلیغی از نمایندگان سگا مبنی بر این میدیدیم که یک کنسول پلی استیشن طی یک مجادله از پنجره ی یک برج به بیرون پرتاب میشود، بینندگان به برتری ساتوران متقاعد نشدند و پلی استیشن به بهترین کنسول 32/64 بییت تبدیل شد.
پس از تاخیرهای فراوان، نینتندو کنسول 64 بیتی خود به نام Nintendo 64 را همراه با بازی Super mario 64 در سال 1996 عرضه نمود.
این کنسول، در سال بعد یک بازی FPS اختصاصی و بطور رسمی در خود داشت، که هیچوقت پورت نشد و آن Goldeneye 2007 بود. برخلاف FPSهای پی سی، این بازی گرافیک بالاتری نسبت به انها دارا بود و بازیهای Doom و Quake در برابر این بازی به حساب نمی آمدند.
Goldeneyeemulated4lw.jpg

Goldeneye 007
The Legend of Zelda: Ocarina of Time، با اینکه برای همیشه اختاصی نماند، عنوانی موفق برای N64 بود.


موفقیت Metal Gear Solid در سال 1998، باعث شد کارگردان آن یعنی Hideo kojima در لیست 10 نفر کسانی قرار گیرد که دنیا را بدرستی به تصویر میکشند. این بازی و نسخه های بعدی ان نیز در لیست 10 بازی تاریخ قرار گرفتند و عنوانی موفق برای پلتفورمهای سونی تبدیل شدند.
MGS_screen_psx.jpg

Metal Gear Solid

تصمیم اشتباه نینتندو در انتخاب کارتریجهای قدیمی عوض CD در N64، زمانی معلوم شد که Final Fantasy VII برای Playstation بسیار موفقتر از بقیه ی سری شد. در هر صورت گرافیک کمتری نسبت به N64 داشت.
FFVIIbattlexample.jpg

Final Fantasy VII

شرکت پاناسونیک نیز در سال 1993 کنسول خود به نام 3DO Interactive Multiplayer را عرضه نمود که زیاد شناخته نشد.
آتاری غیبت خود را در نسل 4 با Atari Jaguar جبران کرد، که مساوی بود با شکست کامل این کمپانی در صنعت کنسولها.


3DO Interactive
Multiplayer
150px-3do_pana.jpg.jpg



Amiga CD-32
150px-Amigacd32.jpg



Atari Jaguar
150px-Atarijaguar.jpg





Sega Saturn
150px-Saturnconsole.jpg



PlayStation
110px-PlayStationConsole.jpg




Nintendo 64
150px-Nintendo_64.jpg




کنسولهای دستی در این نسل بسیار غنی هستند، که لیست انها در زیر هست:

Neo Geo Pocket
120px-NeoGeoPocketMonochrome.jpg


Game.com
120px-Tigergamecom.jpg


Sega Nomad
120px-Genesis_Nomad.jpg


Wonderswan
120px-WonderSwan.jpg


Game Boy Light
90px-Game_Boy_Light.jpg


Game Boy Color
79px-Game_Boy_Color.jpg






عناوین تجاری این نسل مبنی لیست زیرند:
* 1080° Snowboarding
* Ace Combat
* Ape Escape
* Arc the Lad
* Armored Core
* Baldur's Gate (on consoles)
* Banjo-Kazooie
* Battle Arena Toshinden series
* Bloody Roar
* Colony Wars
* Crash Bandicoot
* Cruis'n series
* Dance Dance Revolution
* Daytona USA
* Dead or Alive
* Destruction Derby
* Digimon World
* DonPachi
* Doubutsu no Mori (known internationally as Animal Crossing)
* Driver
* Dynasty Warriors
* Extreme G
* Gex



* Grandia
* Grand Theft Auto
* Gran Turismo
* Guilty Gear
* House of the Dead
* Klonoa
* Marvel vs. Capcom
* Medal of Honor
* Mario Party
* MediEvil
* Mega Man Legends
* Need for Speed
* Nights
* Oddworld
* Panzer Dragoon
* Parappa the Rapper
* Perfect Dark
* Persona
* Petz
* Pokémon
* Quake
* Rayman
* Resident Evil
* Ridge Racer
* Sakura Wars



* San Francisco Rush
* Sega Rally Championship
* Silent Hill
* Soul
* Spyro the Dragon
* Star Wars Rogue Squadron
* Street Fighter Alpha (Zero in Japan) series
* Suikoden
* Super Smash Bros.
* Syphon ******
* Tekken
* Time Crisis
* To Heart
* Tom Clancy's Rainbow Six
* Tomb Raider
* Tony Hawk's Pro Skater
* Twisted Metal
* Turok
* Unreal
* Virtua Fighter
* Wild Arms
* wipEout
* WWE SmackDown

---


ادامه دارد....
 

safir_filth

کاربر سایت
Dec 22, 2007
64
9- آغاز هزاره ی جدید
آغاز هزاره ی جدید شاهکارهای زیادی داشت، اما پی سی گیمینگ به صورتی که ما در دهه ی 80 و 90 شاهد آن بودیم نبود.
اکثر بازیها مولتی پلتفورم بودند و اگرهم مختص به کامپیوترهای شخصی بودند، بعد از مدتی کم برای کنسولها نیز عرضه میشدند. البته نباید افزایش چشمگیر قدرت کنسولها را در دهه ی جاری فراموش کرد، اما انحصارطلبی و توجه بیش از حد به مسایل مالی را میتوان جزء کم اهمیت تر شدن پی سی گیمینگ خوان، در عین حالی آداپتورهای گرافیکی کامپیوتر پیشرفت بالایی داشتند.
بازیهایی مثل Max Payne در اوایل دهه،Prince of Persia و Half-Life 2 و Doom 3 و هم انجین این بازی F.e.a.r که گرافیک قابل قبولتری نسبت به کنسولهای نسل 6 داشتند، پی سی گیمینگ را هنوز در حالت اختصاصی خود نگاه میداشتند، اما با عرضه ی کنسولهای نسل هفتم همین ملاک نیز از بین رفت و توازنی کامل بازیهای کامپیوتری و ویدئویی به وجود آمد. حتی بازیهای آنلاین نیز به کنسول و صفحه ی تلوزیون منتقل شد. بنابراین تاریخ کنسولهای نسل 6 و 7 مساویست با تریخ پی سی گیمینگ در این دهه.
FEAR_screenshot3.png
Doom3shadows2.jpg

Doom 3 و F.E.A.R. دو بازی کامپیوتر شخصی
Dance Dance Revolution
نوآوری در بازیهای آرکید در دهه ی جدید هنوز هم زنده است، و این را مدیون بازی آرکید Dance Dance Revolution ژاپنی می باشد.
این بازی آرکید که درسال 1999 به فروشگاهها توسط شرکت Konami راه یافت، دستگاهی بیشتر موزیکال است و شما را یاد جیوک باکس می اندازد. شما بعد از شروع بازی، باید به درخواست بازی پای خود را روی سنسورهای کف دستگاه گذاشته و برقصید.
452px-DDR_US_1st_alt.jpg

Dance Dance Revolution​

نسل ششم(1998-2005)
این کنسولها که به کنسولهای 128 بیتی نیز معروفند، در سال 1998 با عرضه ی Dream Cast توسط سگا اغاز و با عرضه ی Playstation 2 در آغاز دهه به طور رسمی کنسولهای قبل خود را عقب زد. این بار ما شاهد تبلیغ بیرون انداختن پلی استیشن 2 از پنجره به بیرون نبودیم زیرا سگا با عرضه ی Game Cube و Xbox(نیتندو و مایکروسافت) در سال 2001، به طور کامل شکست خود را در نسل جدید و نسل قبل پذیرفت و با وجود دارا بودن مولتی پلیر و سبکهای ورزشی عالی، خط تولید خود را متوقف نمود.
شاید PS2 را بتوان افسانه ی هزاره ی سوم نامید. با فروش 1200000 واحد تا به امسال، جزء پرفروشترین وسیله های سرگرمی دیجیتال حتی پس از اتمام نسل 6 بوده است. کنسول های Xbox و GameCube نیز بترتیب 24 و 21 میلیون فروش داشتند.
6th_Gen_Controllers.jpg

بترتیب از چپ: کنترلرهای Dream Cast-PS2-Gamecube-Xbox

در ادامه به بررسی هر کنسول به طور جدا میپردازیم:

Dreamcast
این کنسول اولین کنسول در این نسل و قدرتمندترین کنسول دهه ی 90 است. در ابتدای ورود، این کنسول در بازیهای آنلاین نواوری های زیادی داشت و اولین کنسولی بود که رزولوشن SD را به طور کامل ساپورت میکرد.
این کنسول نسبت به سه اشتباه قبلی سگا، یعنی Sega Saturan، Sega 32X و Sega Mega-CD موفقتر بود. عناوین موفق زیاد داشت و گرافیکی قابل قبول داشت. با وجود این با عرضه ی Xbox و PS2؛ این کنسول خط تولید خود را متوقف کرد و قیمت ان به 49$ در ایالات متحده کاهش یافت.

PlayStation
برندی که سونی ساخته بود، علاوه بر خواندن DVD Movies، در اوایل بازیهای PlayStatin را نیز اجرا میکرد که به فروش آن کمک بسیاری کرد. علاوه بر ان این کنسول عناوین اختصاصی زمانی و اختصاصی کلی زیادی مانند Grand Theft Auto IIIو 2 شاهکار بعد آن، Metal Gear Solid 2،3 Okami، Tony Hawk's Pro skater 3،Kingdom Heartsو هزاران عنوان موفق دیگر را دارا بود که به فروش بالای کنسول کمک کرد.

Kingdom_Hearts_Battle_Screenshot.jpg

Kingdom Hearts​
800px-MetalGearSolid2-Substance_screenshot1.jpg

Metal Gear Solid 2
gta3_screen001.jpg

Grand Theft Auto III

Xbox
Xbox یک شکست برای Microsoft به حساب می آید. این کنسول علاوه بر برتری نسبت به کنسولهای هم نسل خود، تنوع بالایی نداشت و هرگز فروش و محبوبیت ان به پای Playstation 2 نرسید.
هم چنینی این کنسول در ژاپن به علت لُهُر بودن آن موفقیتی بدست نیاورد.
در عین حال، این کنسول با شبکه ی آنلاین خود یعنی Xbox Live، و پرفروشترین بازی FPS در کنسول، Halo 2 با 9 میلیون فروش طرفداران خود را بدست آورد طوری که هم اکنون هنوز هم با وجود Xbox 360 بازی Halo 2 در شبکه ی این کنسول داغ است.
Halo02.jpg

Halo 2

Nintendo Gamecube
اگر از سری Resident Evilـی که روی این کنسول امده است بگذریم، میبینیم که این کنسول با عنوان"دوست خانواده" با عناوین فانتزی خود، توان مقابله در برابر Xbox و Playstation 2 را نداشت و نینتندو را در صنعت کنسولهای خانگی کمرنگ کرد. با اینحال Phantasy Star Online بازی ای موفق در گیم کیوب بود اما چیزی که نینتندو رو سرپا نگاه داشت، کنسول دستی این شرکت یعنی Game Boy Advance بود.

پرفروشترین عنوان این کنسول Super Smash Bros Melee و بهترین عنوان روی این کنسول Resident Evil 4 بود که بازی سال 2005 انتخاب گردیده اما برای طرفداران سری Horror رزیدنت اویل، یک بازی سوم شخص اکشن که سخت ترین معمای آن یک معما بود که میتوانستید از کنار آن رد شوید، ظاهر خوبی نداشت.
SSBM-Mario2.jpg

Super Smash Bros.Melee​
535840_20050107_screen008.jpg

Resident Evil 4​

بازیهای این نسل
این نسل علاوه بر پیشرفت، خشونت، مسائل جنسی، قانون شکنی، تبعیض، اهداف سیاسی، و... را وارد دنیای بازیها نمود. یک نمونه تمثیلی، سری Grand Theft Auto که همه ی این نکات را بطور مستند در خود داشتند. همچنین به خاطر وقوع بازی در ایالات متحده وطن پرستان این کشور شکایات زیادی از این بازی مطرح کردند(در عین مستند بودن بازی). هیئت ریتینگ ESRB در همین نسل بوجود امد.
خبرگذاریهای بازی نیز در این نسل پیشرفت زیادی کردند و سایتهای اینترنتی ای مثل GameSpot بازدیدهای روزانه ی فراوانی را از آن خود نمودند.
کدکهای رجیون در این نسل، PAL و NTSC را در خود داشت. در هر صورت از بین بردن رجیون در این نسل کنسولها راحت اما غیرقانونی است.

Sega Dreamcast
150px-DreamcastConsole.png


Sony PlayStation 2
150px-PlayStation_2.png


Nintendo GameCube
150px-NGC_Gamecube.jpg


Microsoft Xbox
150px-Xbox_1.jpg





کنسولهای دستی
کنسولهای دستی پیشرفت زیادی در این نسل داشتند. همچنین Nokia N-Gage که نوآوری جالبی در این صنعت بود. Gameboy Advance، Gameboy Advence SP، و Neo-Geo Pocket color از مارکهای موفق در این زمینه بودند.قدرت کنسولهای دستی در این نسل با قدرت کنسولهای نسل 4 و تا حدودی نسل 5 قابل مقایسه است.
لیست کنسولهای دستی در این نسل:


Neo Geo Pocket Color
120px-Neo_geo_pocket_color.png


Bandai Swan Crystal
120px-Swan_crystal.jpg


Game Boy Advance
120px-Gba.jpg


GP32
120px-Gp32-flu.jpg


Tapwave Zodiac
120px-Tapwave_Zodiac2_640.jpg


Nokia N-Gage
120px-Nokia_N-Gage.png


Game Boy Advance SP
120px-Game_Boy_Advance_SP.jpg


Nokia N-Gage QD
120px-NgageQD.jpg


Game Boy Micro
120px-GBmicrofront.JPG



عناوین تجاری این نسل برقرار زیر است:
[
* 2K Sports series
* AeroWings
* Alien Hominid
* Amped
* Area 51
* ATV Offroad Fury
* Baten Kaitos
* Battalion Wars
* Battlefield series
* Big Mutha Truckers
* BloodRayne
* Boktai
* Brothers In Arms
* Burnout
* Buzz!
* Call of Duty
* Chibi-Robo
* Crazy Taxi
* Crimson Sea
* Dark Cloud
* Dead to Rights
* Def Jam
* Destroy All Humans!
* Devil May Cry
* Deus Ex
* Disaster Report
* Disgaea
* Donkey Konga
* Dragon Ball Z Budokai
* Dragon Ball Z Budokai Tenkaichi
* Drakengard
* EA "Street" series (NBA Street, FIFA Street, NFL Street)
* Everblue
* EyeToy games
* Fable
* Fatal Frame
* Fight Night
* Final Fantasy: Crystal Chronicles
* Flatout
* Fuzion Frenzy
* Genji: Dawn of the Samurai
* The Getaway
* Giga Wing
* God of War
* Golden Sun
* Guitar Hero
* Gungrave
* NBA Live series
* Half-Life
* Halo
* Headhunter
* Hitman
* .hack// (alternative titled Dot Hack, as it is pronounced)
* Jak and Daxter
* Jet Set Radio
* Juiced
* Karaoke Revolution
* Katamari Damacy
* Kessen
* Killzone
* Kingdom Hearts
* Kururin
* Legend of Stafy
* Lego Star Wars
* Lost Kingdoms
* Manhunt
* Mario vs. Donkey Kong (a spin-off series to Donkey Kong for the Game Boy)
* Maximo
* Max Payne
* Mech Assault
* MegaMan Battle Network
* Mega Man Zero
* Midnight Club
* MotoGP
* Onimusha
* Phoenix Wright
* Pikmin
* Power Stone
* Project Gotham Racing (a new franchise of sequels to Metropolis Street Racer)
* Rallisport Challenge
* Ratchet & Clank
* Ready 2 Rumble Boxing
* Rumble Roses
* Samba de Amigo
* Sega GT
* Shadow Hearts
* Shenmue
* Shuffle!
* Singstar
* Skies of Arcadia
* Sly Cooper
* Smuggler's Run
* SNK vs. Capcom
* SOCOM
* Space Channel 5
* SSX
* Star Wars: Battlefront
* Star Wars: Knights of the Old Republic
* Summoner
* Super Mario Strikers
* Super Monkey Ball
* Tak
* TimeSplitters
* Tom Clancy's Ghost Recon
* Tom Clancy's Splinter Cell
* True Crime
* Ty the Tasmanian Tiger
* Viewtiful Joe
* Virtua Tennis
* WarioWare, Inc.
* Xenosaga
* Yakuza
* Zone of the Enders​


نسل هفتم- نسل حاظر
این نسل با عرضه ی Xbox 360 در سال 2005 شروع شد.
-------


میتونید لیست کنسولها با میزان قدرت و مشخصات کاملشون رو در پست بعدی دنبال کنید.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر