تاريخچه بازی Monkey Island شاهكار لوكاس آرتز

LORD5

کاربر سایت
Mar 29, 2009
1,177
نام
عباس
1.png


سلام!اسم من گايبراش تريپوده!من قصد دارم كه يك دزد دريايي بشم!
شايد با ديدن جمله بالا كمي مبهوت شويد!كه دليل اين خيلي سادست!آن هم اينه كه شما بازي جزيره ميمون ها را بازي نكرديد!اما كساني كه با اين بازي آشنايي دارند با ديدن جمله بالا ياد خاطرات گذشته مي افتند و ياد دوراني كه اين بازي ماجرايي اما متفاوت منتشر شد؛ بازي اي كه دزدان دريايي با هم گلاويز مي شوند اما به جاي خون و خونريزي به همديگر متلك ها و حرف هاي خنده دار مي زنند و همديگر را مسخره مي كنند و در كل هدف اين بازي كه با قالبي طنز و بي نظير روايت مي شود اين است كه به طور دوستانه و سرگرم كننده وارد اين سبك بشويم و با شخصيت هايي كه بسيار دقيق و بي نظير پردازش شده اند انس بگيريم و تا مدتها ياد و خاطره كاركترها را در ذهنمان نگه داشته و لحظاتي را كه با اين بازي گذرانده ايد را مرور نماييد.
در اينجا نمي خواهم كه از داستان حرفي بزنم چون داستان بازي تنها بهانه اي است براي آشنايي با دزدان و اين جزيره ي مرموز و پر از لحظاتي شاد كه نظيرش را نمي گويم كه در هيچ بازي اما در كمتر بازي ديده ايد چون تا كنون هنوز رازي كه در جزيره ميمونها قرار دارد را كسي كشف نكرده و نخواهد كرد!
هر قسمت از مراحل بازي شما را در يكي از جزاير كاراييب به دنبال خود مي كشاند جزايري كه در اين بازي آن مخوف بودن و هراسناك بودن خود را از دست داده و تبديل به مكاني مفرح براي گيمرها مي شود حتي لباس دزدان دريايي نيز شباهت چندان به دزدان دريايي ندارد و به نظر مي رسد كه ايده اين لباس ها از كتاب هاي كميك و طنز اقتباس شده تا از تاريخ و مراجع!و شباهتي بيشتر به دنياي مدرن دارند كه به طرز نامعقولي در تن اين دزدان بخت برگشته شده!


Ron Gilbert, Tim Schafer , Dave Grossman كساني هستند كه اين شاهكار را خلق كرده اند اينها نوابغ لوكاس آرتز هستند كه تا دو شماره اول اين بازي را ساختند و با همديگر همكاري كردند اما پس از ساخت دو شماره اول گيلبرت لوكاس آرتز را ترك كرده و يك استديوي ديگري با نام Humongous را تأسيس نمود و بازي ها موفق و در خور توجهي منجمله سري Putt-Putt را روانه دنياي بازي كرد.
ديو گراسمن نيز پس از ترك لوكاس آرتز به همكاري با گيلبرت پرداخت و هم اكنون در كار ساخت سام و مكس با Telltale Game's مشغول است و تيم شافر در سال 2000 مانند ديگر وستانش لوكاس آرتز را ترك كرده و همانند گيلبرت، با تأسيس استديوي بازي سازي Double Fine ادامه داد.
اينگونه بود كه لوكاس آرتز كار خود را بدون افراد اصلي ادامه داد و نسخه سوم و چهارم را به كمك بيل تيلر ادامه داد.
و پس از مدتها گيلبرت قرار است كه نسخه پنجم را با همكاري Michael Stemmle بسازد گرچه او در اين نسخه چندان فعال نيست اما با طراحي و بناي اوليه اين بازي دخيل است و مي توان اميد زيادي به اين بازي داشت.
بازي در يك جزيره تخيلي و با نام "Tri-Island Area", روايت مي شود، جزيره اي ساختگي در مجمع الجزاير كاراييب.
اما قرار نيست كه تمامي اتفاقات در اين جزيزه رخ دهد بلكه در ادامه با جزاير مختلفي آشنا مي شويد و در نسخه هاي بعدي در مجموع 13 جزيره به لوكيشن اضافه مي شود كه در نسخه دوم (Monkey Island 2: LeChuck's Revenge )شاهد اضافه شدن چهار جزيره در نسخه سوم (The Curse of Monkey Island introduces)سه جزيره و در نسخه چهارم (The Escape from Monkey Island)شاهد 3 جزيره جديد ديگر خواهيم بود.كه در نسخه چهارم نيز با پرداختن بيشتر به جزاير قديمي تر Tri-Island Areaكه خود شامل سه جزيره با نام هاي Mêlée Island, Booty Island, Plunder Island مي باشد كه در مجموع همانطور كه گفته شد شاهد 13 جزيره در كل بازي خواهيم بود كه اتفاقات جالب و با مزه اي در آنها رخ مي دهد و هر يك به نوعي موجب سرگرمي مي شود اما براي اينكه به طور كامل از اين بازي لذت ببريد نيازمند تسلط به زبان انگليسي خواهيد بود چرا كه در طول بازي مكالمات زيادي رد و بدل مي شوند و در اين بين متلك ها و بذله گويي هايي گفته مي شود كه بسيار جالب و خنده دار هستند.


از همان ابتدا كه وارد بازي مي شويد موسيقي و نحوه شروع بازي شما را درگير خود خواهد كرد و متوجه مي شويد كه با يك بازي سرگرم كننده و بي نظير طرف هستيد و به سادگي نمي توان از كنار آن گذشت، بازي از همان ابتداي شروع موجب خنده و خوشحالي شما خواهد شد از پرچم دزدان دريايي كه به جاي دو عدد استخوان از هويج و وردنه استفاده شده گرفته تا نوع حركات و ظاهر دوستان و حتي دشمنان كه چهره اي احمقانه اما با وقار و هيبت به خود گرفته اند و همچنين نوع حل معماها!براي نمونه در ابتداي نسخه چهارم براي آزادي و نجات ساير دوستان شما بايد با تكه اي ذغال روپايي زده و آنرا به سمت توپ شليك نماييد!

خب ديگر تعريف بس است!
از آنجايي كه هر بازي اي بي نقص نيست اين بازي هم نقص هايي دارد كه آن هم نحوه ي كنترل كاركترها مي باشد، كنترل كردن كاركترها كمي سخت بوده و در بعضي مواقع موجب اختلالات عصبي مي شود البته اين مورد نيز پس از اينكه با نحوه كنترل كردن كاركترها پس از چند ساعت بازي كردن آشنا شديد از بين خواهد رفت ولي در ابتداي بازي واقعاً موجب خوردي اعصاب هست.


در مانكي آيلند هر گروه خاصي جزيره اي مختص به خود را دارد كه تقسيم بندي اين جزاير به شرح زير است:
جزاير دزدان دريايي: جزيره Melee، جزيره Phatt، جزيره Scabb
جزاير مختص شهرنشينان:جزيره آش شله قمكار، جزيره Lucre
جزاير كوچكتر:جزيره Knuttin Atoll، جزيره جمجمه،جزيره زيبا ، جزيرهقلاب
و در آخر جزاير آتشفشاني و خطرناك:جزيره خون و جزيره ميمونها.


مانكي آيلند داراي كاركترهايي مي باشد كه آشنايي با آنها جالب خواهد بود و هر كاركتر نقش خاص خود را ايفا مي كند و خصوصيات خود را داراست براي نمونه:


  • استن، يك فروشنده خوش صحبت اما بي اعتبار و مايه ي ننگ!اما بسيار حيله گر!او پس از اينكه در فروش قايق هاي دست دوم شكست خورد روي به فروش تابوتهاي دست دوم مياورد زيرا كه ديگر كسي از اون نمي توانست شكايتي بكند!
  • Herman Toothrot، يك فرد گوشه نشين و منزي است كه حدود يك سال در تعجب به سر برده!
  • كارلا استاد شمشير زني و از جزيره Melee و يكي از خوش قيافه ترين دزدان دريايي كه تا كنون ديده ايد!او در طي نبردي از گايبراش شكست خورده و تسليم او مي شود.
  • بانو Voodoo، فردي به اصطلاح ماوراءي و فالگير كه اصرار دارد براي گايبراش در مورد آينده اش پيشگويي كند و هميشه هم مرگ او را پيش بيني مي نمايد!
  • Wally B. Feed، يك نزديك بين و و كوته فكر كه همه را به مبارزه مي طلبد!
  • Otis، كه فكر مي كند او قرباني اجتماع شده!او از وقتي كه با گايبراش به جزيره ميمونها آمده افسرده و غمگين شده و اكثر لحظات عمر خود را در زندان سپري مي كند!
  • ميمونهاي ساكن در جزيره اي كه زماني آدمخوار بودند و به طور ناگهاني رو به گياهخواري آورده اند!
  • Meathook، كه يك هنرمند مهربان است كه جاي دو دست دو قلاب دارد و با همان قلاب ها هنر خود را به نمايش مي گذارد و نقاشي هاي جالبي مي كشد.
  • موراي، تنها جمجمه اي كه دوست داشتني و سرگرم كننده است!گايبراش با شليك گلوله ي توپي به موراي تنها جمجمه او باقي مي ماند و مورايي روحيه خود را از دست نداده و به وراجي كردن ادامه مي دهد و در لحظاتي موجب خنده ي وحشتناك شما خواهد شد!


حال نگاهي اجمالي به چهار نسخه اي كه از اين سري منتشر شده مي اندازيم.

The Secret of Monkey Island(راز جزيره ميمون)
اولين نسخه از اين سري مي باشد كه در سال 1990 بر روي سيستم هاي Atari ST, Macintosh، IBM PC انتشار يافت و بعد از مدتي براي Amiga, Sega CD و FM Townsمنتشر شد و قرار است كه نسخه اي ارتقاء يافته از اين بازي در سال 2009 براي ايكس باكس لايو آركيد و كامپيوترهاي خانگي منتشر شود.
در اين نسخه است كه گايبراش وارد دنياي گيمرها مي شود و قصد او اين است كه خود را به ساير دزدان دريايي اثبات نمايد كه سر همين قضيه قضاياي مختلفي به تصوير كشيده مي شود و شما را به شدت سر گرم مي كند تا بدانيد گايبراش در آخر به كجا خواهد رسيد.

Monkey Island 2: LeChuck's Revenge(انتقام لي چاك)
دومين نسخه از اين سري مي باشد كه در سال 1991 منتشر و در دسترس پلتفرم هاي كمتري از جمله آميگا، MS داس، مكينتاش بود و پس از وقفه اي براي FM Towns منتشر شد، اين بازي موفقيت هاي زيادي كسب كرده به گونه اي كه از چهار نسخه اي كه تا كنون منتشر شده محبوبيت و طرفداران بيشتري دارد.
گايبراش تصميم دارد كه يكي از بزرگترين گنجها را پيدا كند اما او در اين سفر موجب خرابكاري مي شود و باعث مي شود كه LeChuck كه در فرم يك زامبي است احيا شود و براي رهايي از اين بلا بايد دست به دامن يكي از كاركترهايي شويد كه حتي فكرش را هم نمي كنيد كه او بتواند شما را از اين مخمصه نجات دهد كه كشف اين راز را به خود شما واگذار مي كنم تا لذت بازي از بين نرود.
پايان بازي بسيار سو رئاليستي(بهترين معني كه مي توانم براي اين كلمه بگويم :فرا واقعيت گرايي و به عبارتي تخيلي)مي باشد و مورد تفاسير زيادي قرار مي گيرد.

The Curse of Monkey Island(نفرين جزيره ميمون)
سومين نسخه از اين مجموعه مي باشد كه در سال 1997 و تنها در انحصار ويندوز انتشار يافت.
گايبراش ندانسته Elaine را توسط حلقه اي نفرين شده به مجسمه اي از طلا تبديل مي كند و طولي نمي كشد كه دزدان دريايي مجسمه طلايي را به سرقت مي برند و پس از مدتي ديگر نيز لي چاك با ظاهري متفاوت نمايان مي شود و دردسرهاي بيشتري را براي گايبراش به وجود مي آورد و رهايي از چنگال لي چاك چندان آسان نخواهد بود!

Escape from Monkey Island(رهايي از جزيره ميمون)
چهارمين و آخرين نسخه در حال حاضر از اين سري مي باشد كه در سال 2000 و براي پلتفرم موفق پلي استيشن 2 ويندوز و مكينتاش انتشار يافت.
پس از بازگشت گايبراش و Elaine Marley از ماه عسلشان به جزيره مارلي رسماً مرده اعلام شده و خانه مجللش در وضعيت نابساماني قرار گرفته و در شرف خرابي قرار دارد كه گايبراش پس از كمي تحقيق متوجه مي شود كه لي چاك به همراه فردي ديگر در اين قضيه دست دارد و در صدد نابودي او برمي آيد البته نابود كردن او به همين سادگي ها هم نخواهد بود و در پايان اتفاق جالبي رخ خواهد داد كه پي بردن به آن به عهده خود شماست!

Tales of Monkey Island(افسانه جزيره ميمون)
پنجمين نسخه از اين سري بازي مي باشد كه هنوز منتشر نشده و قرار است كه در همين سال، و در تاريخ 7 ژوئيه 2009 و توسط كمپاني Telltale Games( بله كمي بيشتر توجه كنيد كمپاني اي كه ديو گراسمن در آن كار مي كند!) منتشر مي شود.
بي صبرانه منتظر خواهيم ماند!

 
آخرین ویرایش:

Lich King

Administrator
Sep 22, 2005
5,901
نام
اشکان
بسیار عالی. جز معدود مقالاتی که با وجود دونستن مطلبش باز دوست داشتم بخونم...

اپیزود اول tales of monkey islandم امروز ریلیز شده که می شه دانلود کرد، حجمشم 180 مگابایته.

پ.ن: فقط این مونکی یکم رو اعصاب بود.:biggrin1:
 

LORD5

کاربر سایت
Mar 29, 2009
1,177
نام
عباس
بسیار عالی. جز معدود مقالاتی که با وجود دونستن مطلبش باز دوست داشتم بخونم...

اپیزود اول tales of monkey islandم امروز ریلیز شده که می شه دانلود کرد، حجمشم 180 مگابایته.

پ.ن: فقط این مونکی یکم رو اعصاب بود.:biggrin1:
خيلي ممنون قابل شما رو نداشت.
من خودمم در عجم كه چرا با اينكه مطلبو نوشتم دو سه باري اين مطلبو خواندم باز هم وقتي كه خط اولو مي خوانم تا انتها مي رم و به خودمم مي چسبه!!
مونكي چرا رو اعصاب بود؟ها يكمي بد قيافست!درستش مي كنيم!:d

ممنون عباس
خواهش برادر مرتضي!:d
آقا دستت درد نکنه، من عاشق monkey island هستم، واقعاً خوشحالم کردی
قربون شما!


مرسی و خسته نباشيد...
خيلي ممنون دوست عزيز.
 
آخرین ویرایش:

EditEhsan

کاربر سایت
Feb 10, 2008
650
نام
Ehsan
اين هم براي دوستان خوبم:
Tales of Monkey Island: Launch of the Screaming Narwhal Demo

Download now
File size: 188.9 MB


مقاله زیبا بود واقعا چند لحظه به 10 15 سال پیش برگشتم
فقط دوست عزیز این Episode برای pc هست ؟
راستی لینک دانلود از شماره های قبلی دارید
 
آخرین ویرایش:

LORD5

کاربر سایت
Mar 29, 2009
1,177
نام
عباس
مقاله زیبا بود واقعا چند لحظه به 10 15 سال پیش برگشتم
فقط دوست عزیز این Episode برای pc هست ؟
راستی لینک دانلود از شماره های قبلی دارید
قابل شما رو نداشت.
بله براي PC هست اما توجه كنيد كه لينك دمو هستش.
و اين هم لينك ورژن كامل:
http://thepiratebay.org/torrent/4991926/Tales_of_Monkey_Island_Episode_I

شماره هاي قبل را متأسفانه ندارم مي توانيد توي درخواست دانلود بازي ها مطرح بكنيد.

دستت طلا عالي بود
خيلي ممنون قابلتو نداشت رفيق.
 

Jaquar

کاربر سایت
Dec 31, 2012
181
نام
Friend of Jaquars, The Third
Tales of Monkey Island(افسانه جزيره ميمون)
پنجمين نسخه از اين سري بازي مي باشد كه هنوز منتشر نشده و قرار است كه در همين سال، و در تاريخ 7 ژوئيه 2009 و توسط كمپاني Telltale Games( بله كمي بيشتر توجه كنيد كمپاني اي كه ديو گراسمن در آن كار مي كند!) منتشر مي شود.
بي صبرانه منتظر خواهيم ماند!

دوست عزیز انتشار اپیزودهای این سری خیلی وقته تموم شده اگه میشه در مورد اینم مطلب بنویس.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر