چند سالی هست که از اومدن این سرویس میگذره و همیشه بحث های جالبی شکل گرفته
از بین اینا یادمه frobary استدلال های خوبی میکرد و چند تا از اونا رو هم بوکمارک کرده بودم ... قبل از نوشتن این پست خواستم به اونا برگردم تا بعد از چند سالی که گذشته و اطلاعات بیشتری که بدست اوردیم دوباره اونا رو بخونم
ولی بوکمارک هام از بین رفته بود و انجمن اجازه سرچ نوشته هاش هم نمیده (احتمالا بخاطر همین بوکمارک هام از بین رفته
)
به هر حال
من مخالف قرار گرفتن روز عرضه بازی های بزرگ روی سرویس اشتراکی هستم ... اکثر دلایلش هم قبلا گفته شده و تکراریه
اما میخوام بطور خاص درباره ی یکی از خبر هایی که چند سال پیش خوندم حرف بزنم که جایی ندیدم در موردش حرف زده بشه
رییس شرکت Take-Two اعتقاد چندانی به سرویس اشتراکی عرضه بازی ندارد - زومجی
مهم ترین جملش اینه .... رئیس تیک تو : با اطمینان نمیتوان گفت که پرداخت ۳۵ دلار بهصورت ماهیانه برای دسترسی به یکی از دو پلتفرم، انتخاب مناسبی باشد؛ حتی اگر محتوای زیادی را در اختیار مخاطب بگذارند
بار اول فک کردم عددو اشتباه نوشته و چرا ننوشته 10 15 دلار که قیمت گیمپسه ولی منبع خارجی هم همینو نوشته بود
یعنی میگه که همچین سرویس بزرگی قیمت درستش 35 دلاره
برای من تنها دلیلی که این عدد رو گفته اینه که نصف 70 دلاره (قیمت یه بازی)
خب تو صنعت سینما هم تقریبا یه همچین نسبتی هست .... یعنی قیمت بلیط ها تو رنج 10-20 دلاره و قیمت سرویس های اشتراکی مختلف هم تو رنج 7-15 دلاره
AMC Ticket Prices - Movie Theater Prices
The best streaming services in 2023
البته تو سینما هم با وجود اینکه قیمت اشتراک ها منطقیه باز هم بعضی فیلم ها اول اکران سینمایی دارن و بعد چند ماه میان تو سرویس ها (البته تو سینما دلایل هنری رو هم علاوه بر دلایل تجاری میارن )
یا مثلا فک کنم دیزنی سر بعضی فیلمای روز عرضه روی سرویس پول اضافه میگرفت یا مثلا یه فیلم رو فقط واسه یه ماه می اورد بعد برش میداشت تا ملت مجبور شن هر ماه اشتراک رو تمدید کنن و با یه ماه اشتراک خیلی از فیلم ها رو نبینن
تازه میگه حتی اگه قیمتش 35 دلار باشه نمیشه با اطمینان گفت انتخاب مناسبیه ..... خب 35 دلار ماهانه واقعا خیلی گرونه نسبت به 15 دلار ... چیزی که زلنیک اشاره نکرده تعداد مشترک بوده
شان لیدن هم میگفت با قیمت 10 دلاری سرویس باید 500 میلیون مشترک داشته باشید تا بتونید هزینه رو برگردونید
تقریبا هر دو تاشون یه چیزی میگن مثلا از روی حرف لیدن تقریبا 150 میلیون مشترک بدست میاد (واسه ماهی 35 دلار) که منطقی تره ولی با قیمت اشتراک زیادتر
یعنی من بعید میدونم حتی هدف مایکروسافت واسه رسیدن به 100 میلیون مشترک تا 2030 کافی باشه واسه همچین سرویسی (به شرط یکسان بود شیوه ساخت و عرضه بازی ها نسبت به حال حاضر)
شاید بگید سینما فرق داره یا نظر زلنیک و شان لیدن دقیق نباشه .... خب تو خود صنعت گیم اوضاع چجوریه
به جز گیمپس تو همه ی سرویس های اشتراکی گیمینگ شما یه منطق یا تعادلی بین قیمت و محتوایی که دریافت میکنی میبینی
به خصوص در مورد دو سرویسی که قیمت نزدیکی با گیم پس دارن یعنی یوبیسافت پلاس و ea play pro میبینی محتوای بسیار کمتری نسبت به گیم پس دریافت میکنی
ea play pro تو یکسال گذشته این بازی ها براش اومده : f1, fifa , madden, star wars, dead space , wild heart , nfs البته اینم هست که نسخه التیمیت بازی ها رو دریافت میکنی نه معمولی
یوبی سافت هم تو یکسال گذشته : crew , settlers البته اواتار هم تو راهه و نسخه التیمیت بازیا رو میدن
هر دو تا تقریبا 140 بازی داخلشونه و ماهی 15 دلار ....... از اون ور پلاس بازی های بیشتری توشه ولی بازی روز عرضه کمتری داره
حالا با تمام این بحث ها نکته ای که من بهش میرسم اینه .... مایکروسافت داره ریسک زیادی میکنه رو گیم پس(عملا داره قمار میکنه) و این از جهاتی ...
ارزشمنده
در حالی که هزینه ساخت بازی مدام در حال افزایشه و همین باعث میشه شرکت ها به سمت کم کردن ریسک حرکت کنن ... شرکتی اومده که (مثل سونی تو ساخت بازیاش) میخواد ریسک کنه ... ریسکی که تو این صنعت بهای سنگینی داره ...
مایکروسافت سرویسی رو اورده که ضرر اولیه زیادی داره ... همونطور که تو اسلاید هایی که لو رفته بود اونا با کلود دنبال کاربرای موبایلن و دارن روی این قضیه ریسک میکنن
چون فارغ از گیمپس اگه کلود بگیره و بتونه چند صد میلیون به کاربر های گیمینگ کنسولی اضافه کنه با توجه به افزایش هزینه ساخت بازی ، این برای کل صنعت ، گیم چنجر خواهد بود ... و مایکروسافت با ریسکی که کرده در این زمینه پیشرو هست