بهترین FPS سال 2013 از دیدگاه اعضای بازی سنتر

  • Thread starter Thread starter uriel
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

بهترین FPS سال 2013


  • مجموع رای دهنده‌ها
    207
aiat_gamer:
خب شما Bioshock infinite رو با Crysis 3 میخوای مقایسه کنی اگه اشتباه نکنم؟ درسته؟
ببین من با اینکه خودمم عقیده دارم که Crysis 3 به اون بدی ها هم نبود که منتقدین و گیمرها نسبت بهش اینقدر گارد بگیرن ولی اصلا و ابدا مقایسشون نکن با هم، بهتر بود شما اول دلایلتون رو برای اینکه BI عنوان ضعیفی هست میگفتین بعد بحث میکردیم چون واقعا عجیبه صحبتاتون، اگه نظر شخصیتون باشه که هیچ ولی از جملاتتون اینطور استنباط میکنم که به عنوان یه fact مطرح کردین!:)، حالا من شروع میکنم:


من مقایسه نکردم، فقط میگم اینهمه میزنن تو سر crysis 3، از نظر gameplay حداقل از Bioshock بهتره.

حالا من جواب میدم:
شروع بازی بسیار جالب هست، نیاز نبود همه اتفاق ها رو از اول بازی دوباره بگید...تقریبا بعد از 1 2 ساعت متاسفانه بازی مشکلات زیادی بسیار پیدا میکنه. اینکه داستان بازی در مورد دنیا های موازی جذابه شکی نیست، ولی چیزی که بین شروع بازی و پایان اون هست متاسفانه مشکل داره. من احساس میکنم همه فقط تحت تاثیر 20 دقیقه آخر بازی قرار گرفتن و بقیه بازی رو فراموش کردن.
ببینید 80% بازی فقط بکش بکش بدون دلیل درست و حسابیه و فقط 20% بازی واقعا میره تو قسمتهای واقعا جذاب. اول همه، برعکس bioshock 1 اینهمه خشونت توی این بازی اصلا درست و حسابی دلیل نداره. یادتون هست چرا اصلا تقریبا همه توی rapture میخواستن سر به تن شما نباشه؟ چون استفاده از اون مواد قدرت adam اگر اشتباه نکنم یا تغییر ژنتیکی اونها رو به موجوداتی وحشی تبدیل کرده بود. حالا دلیل اینکه هر کسی توی colombia مثل آدم آهنی میخوان بوکر رو بکشن...این رو دقت کنیم که اینها همه مردم عادی هستن.
حالا بیا handyman و big daddy ها ور مقایسه کن. اصلا به جز اینکه میخوان نقش big daddy رو توی colombia با یه چیز شبیه پر کنن، handyman ها چه نقشی دارن؟ یادتون بیاد که چقدر big daddy ها نقش اصلی داشتن توی بازی و چقدر پرداخت شده بودن، اصلا boxshot بازی یه big daddy بود! handy man چی؟ انگار به زور خواستن یه چیزی شبیه big daddy ور توی بازی فرو کنن. موقع جنگ با big daddy ها یادتونه؟ یکی از هیجان انگیز ترین قسمت بازی بودن، کاری بهتون نداشتن و شما کم کم آماده میشدید برای شروع جنگ با اونها...واقعا ته هیجان بودن! حالا توی infinite هر وقت handyman میومد من عزا میگرفتم. هی بزن، هی در رو، هی بزن، هی در رو تا بمیره بتونی ادامه بدی. همین جوری بودن دلیل یهو این mini boss ها رو مینداختن وسط تا یه 5 دقیقه سرگرم جنگ با اونا بشی بتونی ادامه بدی. به جز یه audio log که در مورد یه زن هست که شوهرش به handy man تبدیل شده، 1% اون احساستی که موقع از بین بردن big daddy وجود داشت خبری نیست( یادتونه چطور یه آه میکشید موقع مردن و بعد little sister شروع به گریه میکرد؟). من واقعا احساس بدی داشتم وقتی که میخواستم اونها رو از بین ببرم.
مشکل من اینه که این بازی کلی مطالب مثل نژاد پرستی و مبارزه با کاپیتالیست رو میاره وسط ولی هیچ کاری باهشون نمیکنه. به جای اینکه بیاد مثلا بحث کنه ریشه این نژاد پرستی چیه، از کجا اومده، اصلا دلیل اینکه سیاه پوست ها توی این شهر میمونن با اینکه باهشون اینجور رفتار میشه چیه فقط میاد میکنه تو چشم ما تا بگه این سفید پوست ها ببینید په آدم های بدی هستن! بعد هم میاد با اون مسخره بازی که رهبر شورشیا رو به اون شکل بد نشون میده رسما آدم رو میرسونه به پوچ گرایی و میگه همه از بیخ بدن، خوبی وجود نداره، فقط کم مونده تبلیغ خودکشی کنه. واقعا دلیل این پی بود تو بازی من نفهمیدم. حتی پایان بازی هم دلیل خاصی نداره، این رو اول قبول کنید که اکثرا چیزی ازش سر در نیوردن، اونهایی هم که اوردن هر کدوم تحلیل خودشون رو دارن. ولی یکی بگه تهش چی شد؟ چی خواست بگه؟! من فقط میگم این پایان یه پایان کاملا pretentious بود، وثل خود بازی.

حالا gameplay، اینکه شما میگی این بازی تو این مورد عالیه داری به gameplay بقیه fps های صاحب سبک توهین میکنی، این رو جدی میگم. اول همه اینکه شما گرافیک رو اوردی گذاشتی تو این قسمت! دوم اینکه بازی به طرز عجیبی خطی هست، حتی بیشتر از bioshock 1 و این خودش عجیبه چون مثلا این بازی توی یه شهر بزرگ هست نه یه محیط بسته زیر آب. تو شهر به این بزرگی همه قسمت ها با یه راه بهم وصل هستن! یه لحظه ملت توی شهر هستن و توی یه لحظه با آغاز درگیری همه مردم عادی غیب میشن! این یه شهره مثلا ها! همه مردم آموزش دیدن که تا درگیری شد در برن غیب شن؟
شما ببینید په طور gameplay خاص bioshock1 از هر چیزی که داشت خالی شده. ببینید همه میدونن که gunplay بازی bioshock در بهترین حالت معمولیه. حالا اینا اومدن تمام چیزهایی که توی bioshock 1 بود ( هک کردن، craft کردن، health kit، عکاسی) حدف کردن. تونیک ها حذف شدن و به جاشون لباس های جادویی اومدن که واقعا من موندم توجیح وجودشون توی این دنیاچی میتونه باشه؟ کلاهی که قدرت آتیش میده!!! دیگه انواع مختلف ammo برای هر اسلحه وجود نداره. weapon upgrade هست ولی در یه تصمیم احمقانه تعداد اسلحه ها دو برابر شدن ولی تعداد اسلحه های قابل حمل، شدن دو تا! حالا شما میایی کلی خرج میکنی یه اسلحه رو upgrade کنی ولی خیلی جاها مجبور میشی بندازیش کنار یکی دیگه برداری.
حالا اومدن تو یه تقلید مسخره از halo سیستم shield رو اوردن که تو این بازی جواب نمیده. اول که اینقدر کمه زود تموم میشه و طول میکشه تا با upgrade کردنش تازه قابل استفاده بشه. حالا شما وسط جنگ هستی، shield تموم میشه و health میاد پایین، با وجود سیستم واقعا مسخره که باید حتما کلید use رو بزنی تا بتونی مثلا health برداری مثل اینکه داری دنبال مرغ میدوی باید سرت رو پایین نگه داری، 4 نعل بدوی تو مرحله و تند تند E رو بزنی و دعا کنی قبل از مردن بتونی health رو برداری! مگه چه عیبی داشت health kit رو توی بازی نگه میداشتن؟
Vigor ها هم که دیگه شاهکارن، اولا که دلیلش توی این دنیا اصلا با عقل جور در نمیاد! بعد هم نسبت به plasmid ها خیلی محدود شدن. همه شدن تو سه حالت: بالا بردن damage، crowd control و direct damage. رسما چه فرقی بین bucking bornco و murder of crows وجود داره؟ یکی مثل اون یکی هست پس خیلی نیاز نیست از انواع مختلف استفاده کرد.

باز هم میگم، تنها دلیل اینکه همه رسما چشمشون رو بستن روی ضعف های تابلو بازی، 1 ساعت خیره کننده اول بازی، طراحی محیط شاهکار بازی و 20 دقیقه پایان بازی هست.
 
کسی نگفت crysis 3 تهشه ولی حداقل از نظر gameplay سر تر از bioshock هست. دوتا چیز توی bioshock شدید مشکل داره: gameplay و نحوه داستان پردازی.
What The Faz? :دی
قشنگ دست گزاشتی رو نقطه های قوت بازی و داری خرابش میکنی! :دی

شما تا اینجای کار داستان پردازی - داستان - گیم پلی - ... رو زیر سوال بردی! اگه میخوای موارد دیگه رو هم یاد آوری کنم تا ایراد بگیری و یک بازی بهتر جایگزینش کنی :)

مخصوصا این جملت خیلی باحال بود:
واقعا یکی بیاد بگه این Bioshock به جز طراحی محیط خوب و داستان که اون هم تا حدودی مسخره بود چی داره
بایوشاک هیچی غیر از طراحی محیط خوب - گیم پلی عالی - داستان عالی - روایت داستان عالی - گرافیک هنری عالی - شخصیت پردازی فوق العاده هیچ چی دیگه نداره :bighug:
 
آخرین ویرایش:
aiat_gamer:

خب اول از همه بگم که من هم گفتم Crysis 3 رو با بی رحمی باهاش برخورد کردن ولی گویا منظورتون رو متوجه نشدم، شما داشتین این نسخه رو با نسخه ی قبل مقایسه میکردین. ببینید خب دلایلی که شما آوردین کاملا مربوط میشه به سلیقتون، این که با Big daddy بیشتر از Handy man حال کردین مثلا، این یه چیز کاملا سلیقه ایه و منم به سلیقتون احترام میزارم ولی اینکه اینو به عنوان یه نقطه ضعف حساب کنیم اصلا منطقی نیست. اما راجب داستان، اینکه داستان بازی بی نهایت عالیه رو من باز هم تکرار میکنم ، اینکه میگید خشونت توی این بازی دلیل نداره خیلی اشتباهه واقعا، اتفاقا کاملا دلیل داره، اگر توی نسخه ی قبل خشونت بیش از حد مردم Rapture به خاطر طمع قدرت و استفاده از Adam بود اینجا قضیه خیلی خیلی پیچیده تر از این حرفاست، حرف از عقیده و مذهب مردم کلمبیا و رهبرشون هست، چطور ممکنه که با این وجود خشونت توی بازی بی معنا بشه، کامستاک خودشو پیغمبر خدا معرفی کرده و از اومدن چوپان دروغین مغز مردم رو پر کرده ، اونقدر این عقاید رو به مغز مردم کلمبیا خورانده که تا علامت روی دست پوکر مشخص میشه اون آشوب و بلوا توی کلمبیا ایجاد میشه، پس مساله ی خشونت اینجا خیلی خیلی جدی تر از Rapture هست. نکته ی دیگه که اشاره کردین تبلیغ نژاد پرستی بود که باید بگم این مورد نه توی کلمبیا بلکه توی دنیای واقعی هم هنوز توی هیچ جای دنیا حل نشده، حالا شما میگین چرا سیاه پوستا دارن با این شرایط توی کلمبیا زندگی میکنن، من از شما سوال میکنم چرا مثلا زرتشتیا دارن توی ایران زندگی میکنن؟( با اینکه دین رایج این مملکت اسلامه؟) این سوال جواب داره به نظرتون؟ اگه جوابی داشتین بگین تا این موضوع رو توی واقعیت حلش کنیم اول بعد برسیم به بازی. این هم در نظر بگیرین که کلمبیا عقبه ای داره که مرتبط با آمریکاست و هنوز مسائل و مشکلات میان سفید پوست و سرخ پوست و سیاه پوست کماکان پا برجاست پس این نکته که توی این بازی رگه های نژاد پرستانه رو میبینید چیز عجیبی نیست ضمن اینکه تبلیغ مثبتی از این قضیه نشده ، من هنوزم در عجبم که چرا عده ای اصلا این موضوع رو بیان میکنن؟!! راجب پوچ گرایی گفتین، همونطور که گفتم بازی روایت گر دنیاهای موازی هست و با هر عملی ممکنه عکس العمل های مختلفی توی جهان های دیگه ایجاد بشه، بعضی انتخاب ها منطقی و بعضی مخرب هستن که توی این بازی هم به همین شکل به تصویر کشیده شده، بوکری که غسل رو میپذیره و بوکری که از پذیرفتن غسل امتناع میکنه که به طبع اون کامستاک و بوکر ایجاد میشن و مفابل هم قرار میگیرن، چیزی از پوچگرایی به چشم من نمیخوره، مثل یک فرضیه ی علمی میشه به این داستان نگاه کرد، حالا نمیدونم منظورتون چی بوده دقیقا؟!
راجع به گیم پلی بازی گفتین، اول از همه بگم که من ژانر مورد علاقه ی خودم FPS هست، یعنی اگه توی سال 10000 تا بازی بیاد و یکیش FPS باشه من اول از همه اونو انتخاب میکنم، ضمن اینکه لازم نیست سابقه ی بازی کردنمو اینجا بگم ولی همینو بگم که توی این ژانر تقریبا همه ی آثار بزرگ رو توی زمان خودشون تجربه کردم، پس کاملا به امر گیم پلی توی زانر شوتر واقفم، قصدم از تعریف و تمجید از عنوانی مثل BI بالا بردن و پایین آوردن عنوان خاصی نیست، BI هم مثل خیلی از بازی ها نقایص خودشو داره که این امر اجتناب نا پذیره، حتی بازی های بزرگی مثل Half life ، Quake ، Doom و... هم هیچ وقت بازی های کاملی نبودن، ولی ایراد داریم تا ایراد، اینکه شما میاین میگید بازی خطیه و چرا توی شهر فقط یه راه وجود داره از اون ایراد هایی هست که توی دکون هیچ بقالی پیدا نمیشه:d، مثل این میمونه که من بخوام عظمت و زیبایی شهر City 17 توی HL 2 رو با این حرف زیر سوال ببرم که چرا تمام کوچه و خیابونای توی شهر رو نساختن؟ شما توی این ژانر چند تا بازی واقعا OW با گیم پلی سند باکس میبینید؟ یه Stalker و Farcry 1&2&3 و تا حدی Crysis و چند تا بازی دیگه رو میشه با این ویژگی پیدا کرد، همونطور که گفتم این چیزهایی که اشاره کردید اصلا و ابدا نقیصه به حساب نمیاد بلکه فقط و فقط دید و علاقه ی شخصیه شماست که ما هم ملزم به احترام گزاشتن بهش هستیم نه کمتر نه بیشتر، در واقع در اصل ماجرا تغییری ایجاد نمیکنه.
حالا راجع به گیم پلی، اینکه من زیبایی بصری و وحدت هنری و تنوع محیط رو بیان کردم کاملا مربوط به گیم پلی و کشش بازی باز به ادامه ی بازی هستش، چه بسا عناوین خوبی که با نقص توی این مورد تعداد زیادی گیمر رو از ادامه دادن منصرف کردن، نمونه بارز و آشکار، بازی فوق العاده ی F.E.A.R که با وجود تمام زیبایی های منحصر به فردی که داشت ولی خیلی از گیمرا اونزمان بخاطر نوع رنگبندی و قالب گرافیکی بازی نتونستن اون لذت کافی و وافی رو ببرن ازش.

راجع به ویگورها گفتین، منم تا حدی موافقم بعضی از ویگورها عملکردشون خیلی گیمر رو Satisfy نمیکنه ولی در کل خیلی خوب کار شده، راجع به اینکه میگید ویگورها از کجا اومدن شما رو ارجا میدم به شخصیت فینک که سازنده ی ویگورها هست و توی یکی از از Voxphone ها به برادر موسیقیدانش میگه:
«برادر عزیزم، این شکاف های روی هوا باز هم به ما سود میرسونن. نمیدونم نت های موسیقیت رو از چه کسی قرض میگیری ولی اگه اون نصف هوش و ذکاوت زیست شناسی که من الان دارم کارهاش رو دنبال میکنم رو داشته باشه، خب تو میتوستی تبدیل به موزارت (موسیقی دان بزرگ اتریشی) کلمبیا بشی»
- فینک، 1894، 18 سال قبل از آمدن بوکر به کلمبیا
حالا میشه فهمید که فینک هم با استفاده از Tear ، به نوعی داره اختراعات Brigid tenenbaum ، سازنده ی پلازمیدهای رپچر رو دزدی میکنه و توی جهان کلمبیا خودشو به یه دانشمند و صاحب اختراع ویگورها معرفی میکنه( داستان تا این حد دقیق و پرقدرته) .
راجع به Gun play و گیم پلی بازی هم واقعا نمیدونم چی باید بگم؟ تنوع دشمن توی اینفینیت خیلی خیلی بیشتر از نسخه ی قبلی هست، کارایی و عکس العمل هاشون خیلی متنوعتر از نسخه ی قبلیه، ضمن اینکه اون خطوط ریل های هوایی خیلی به مکانیسم بازی و بخش پلتفرمینگش کمک کردن، به طوریکه یه چیز کاملا خاص و یونیک رو بوجود آوردن، روند اکشن بازی خیلی سریعتر و کوبنده تر از نسخه ی قبله، طوری که توی هر نبرد 7 8 10 تا دشمن در آنه واحد حمله ور میشن بهت که با توجه به تاکتیک ویگورها و سلاح های خودی و سلاح های بدست اومده از دشمنای مرده میشه حداکثر لذت رو از یه عنوان شوتر برد، فقط کمی مهارت لذت بردن میخواد به نظرم، ولی راجع به آپگرید سلاح ها باهاتون موافقم، منم دلیلشو نفهمیدم ولی در یونیک بودن سلاح و Arsenal بازی ذره ای شک نمیشه داشت ضمن اینکه توی نسخه ی قبل تنها میتونستین از سلاح یا پلازمید استفاده کنید و استفاده ی همزمان از هر ذو ممکن نبود، ولی توی این نسخه این ضعف هم پوشش داده شده و استفاده سلح و ویگور به صورت توامان رو شاهد هستیم. تازه عملکرد و قابلیت های الیزابت رو هم در حین نبرد باید در نظر داشت که به عنوان حامی در رسوندن به موقع مهمات و سلاح ها و همینطور قابلیت گشایش Tear ها و ایجاد Turret و .... به بوکر کمک میکنه و دست بازیباز رو در قسمت اکشن بازی کاملا باز میزاره تا به هر نحوی که خواستین با دشمنا مبارزه کنید، جدا این همه امکان برای نبرد توی یه بازیه شوتر واقعا تحسین برانگیزه.
در کل صحبتاتون بیشتر سلیقه ایه، منم احترام میذارم بهشون ولی به هیچ وجه Fact نیست متاسفانه یا خوشبختانه ، و در اصل ماجرا و قدرت و قوت این عنوان بی تاثیره.
در آخر هم ازتون تشکر میکنم که متن بلنده منو مطالعه کردین و وقت گزاشتین، به هر حال منم از صحبتای شما استفاده کردم:);).

 
آخرین ویرایش:
aiat_gamer:

خب اول از همه بگم که من هم گفتم Crysis 3 رو با بی رحمی باهاش برخورد کردن ولی گویا منظورتون رو متوجه نشدم، شما داشتین این نسخه رو با نسخه ی قبل مقایسه میکردین. ببینید خب دلایلی که شما آوردین کاملا مربوط میشه به سلیقتون، این که با Big daddy بیشتر از Handy man حال کردین مثلا، این یه چیز کاملا سلیقه ایه و منم به سلیقتون احترام میزارم ولی اینکه اینو به عنوان یه نقطه ضعف حساب کنیم اصلا منطقی نیست. اما راجب داستان، اینکه داستان بازی بی نهایت عالیه رو من باز هم تکرار میکنم ، اینکه میگید خشونت توی این بازی دلیل نداره خیلی اشتباهه واقعا، اتفاقا کاملا دلیل داره، اگر توی نسخه ی قبل خشونت بیش از حد مردم Rapture به خاطر طمع قدرت و استفاده از Adam بود اینجا قضیه خیلی خیلی پیچیده تر از این حرفاست، حرف از عقیده و مذهب مردم کلمبیا و رهبرشون هست، چطور ممکنه که با این وجود خشونت توی بازی بی معنا بشه، کامستاک خودشو پیغمبر خدا معرفی کرده و از اومدن چوپان دروغین مغز مردم رو پر کرده ، اونقدر این عقاید رو به مغز مردم کلمبیا خورانده که تا علامت روی دست پوکر مشخص میشه اون آشوب و بلوا توی کلمبیا ایجاد میشه، پس مساله ی خشونت اینجا خیلی خیلی جدی تر از Rapture هست. نکته ی دیگه که اشاره کردین تبلیغ نژاد پرستی بود که باید بگم این مورد نه توی کلمبیا بلکه توی دنیای واقعی هم هنوز توی هیچ جای دنیا حل نشده، حالا شما میگین چرا سیاه پوستا دارن با این شرایط توی کلمبیا زندگی میکنن، من از شما سوال میکنم چرا مثلا زرتشتیا دارن توی ایران زندگی میکنن؟( با اینکه دین رایج این مملکت اسلامه؟) این سوال جواب داره به نظرتون؟ اگه جوابی داشتین بگین تا این موضوع رو توی واقعیت حلش کنیم اول بعد برسیم به بازی. این هم در نظر بگیرین که کلمبیا عقبه ای داره که مرتبط با آمریکاست و هنوز مسائل و مشکلات میان سفید پوست و سرخ پوست و سیاه پوست کماکان پا برجاست پس این نکته که توی این بازی رگه های نژاد پرستانه رو میبینید چیز عجیبی نیست ضمن اینکه تبلیغ مثبتی از این قضیه نشده ، من هنوزم در عجبم که چرا عده ای اصلا این موضوع رو بیان میکنن؟!! راجب پوچ گرایی گفتین، همونطور که گفتم بازی روایت گر دنیاهای موازی هست و با هر عملی ممکنه عکس العمل های مختلفی توی جهان های دیگه ایجاد بشه، بعضی انتخاب ها منطقی و بعضی مخرب هستن که توی این بازی هم به همین شکل به تصویر کشیده شده، بوکری که غسل رو میپذیره و بوکری که از پذیرفتن غسل امتناع میکنه که به طبع اون کامستاک و بوکر ایجاد میشن و مفابل هم قرار میگیرن، چیزی از پوچگرایی به چشم من نمیخوره، مثل یک فرضیه ی علمی میشه به این داستان نگاه کرد، حالا نمیدونم منظورتون چی بوده دقیقا؟!


آقا یکی یکی بریم بهتره! اول بپردازیم داستان:
شما میگی خشونت توی بازی کاملا توجیح شده، من هنوز هم میگم اینکه در مقایسه با Bioshock 1 هنوز کمی غیر قابل درک هست که مردم عادی تا این حد همه با هم بریزن سر بوکر! بعد به نکته خوبی اشاره کردی، میگی قضیه اعتقادات مردم هست و اینکه comstock رو به عنوان قدیس قبول دارن. حالا من میگم، چرا؟ دلیل اینکه این شخص در حد خدا نه، ولی در حد یه پیامبر شده چیه؟ شما ببینید که تو زمان قدیم نیستیم و این مردم باید چیزی از comstock دیده باشن...توی bioshock 1 ، دلیل اینکه همه ryan رو قبول دارن اینه که rapture رو اون ساخته و فلسفه زندگی در rapture رو پایه گذاری کرده. ولی توی infinite من که یادم نمیاد که دلیلی برای مقدس بودن comstock گفته شده باشه. فقط اینکه شهر کلمبیا رو ساخته و مردم رو اونجا برده دلیل خوبی نیمتونه باشه...
قضیه نژاد پرستی:
شما مقایسه کردی با اینکه زرتشتیا توی ایران هستن. مسئله اینجاس که تا من بعید میدونم کسی سیاه پوست توی کلمبیا متولد شده باشه، پس همه از آمریکا اومدن توی کلمبیا، یا به زور اورده شدن. رفتن از کلمبیا به سختی مثلا فرار از یه کشور نیست که! شما خودت ببین، اگر توی کلمبیا هستی، نژاد پرستی بیداد میکنه، نمیای تلاش کنی برای فرار؟ با یه چتر بپری پایین تو عرض 10 دقیقه فرار کردی و کسی دستش بهت نمیرسه! اصلا دلیلت برای موندن توی کلمبیاچی میتونه باشه؟! اصلا خود نژاد پرستی به جز اینکه میخواد بگه comatock آدم بدی هست و مردم کلمبیا نژاد پرستن دلیل وجودش توی بازی چی میتونه باشه؟ ما همینجوری از همون اول میفهمیم که comatock آدم خوبی نیست، نیازی نبود که نژاد پرستی رو هم بکشن وسط بدون اینکه پردازش بشه.
در مورد پوچ گرایی، من میگم میان میگن comstock بد، بعد رهبر شورشی ها رو هم به همون بدی نشون میدن، حتی بوکر میاد میگه تنها فرق میان اون دو، نحوه نوشتن اسمشون هست! حالا این مسئله چی رو میخواد بگه؟! همه بد هستن؟ هم comstock هم شورشی ها؟! خب من باید از این چه نتیجه ای بگیرم؟! میخواد بگه هیچ کس نمیتونه رهبر کلمبیا باشه؟ باید آتیشش زد از بینش برد؟!
در مورد handy man:
مشکل من اینه که اصلا فلسفه وجودشون پردازش نشده، برعکس big daddy ها. دلیل وجودشون توی این دنیا چیه؟ اگر طبق اسمشون کمک در کارها هست، پس چطور قدرت هایی دارند که واضحا برای مبارزه طراحی شده؟ مثلا برق وصل کردن به اون rail ها! به نظر من تنها دلیل اوردن یه دشمن شبیه big daddy ها توی بازی هست، همین!

نگاه کن، الان مدتیه دیگه قضیه اینکه بازی ها میتونن هنر محسوب بشن رو اومده. یکی از مواردی که خیلی مهم شده داستان سرایی در بازی ها هست. بازی هایی مثل infinite نمیخوان یه بازی معمولی shooter باشن، توی این بازی ها داستان و پیام بازی در رتبه اول وجود داره،بعد gameplay و چیزای دیگه. برای همینه که مثلا من اصرار میکنم دلیل به وسط اوردن نژاد پرستی توی بازی خوب معلوم نیست و فقط میخواد برای بد نشون دادن شخصیت منفی باشه همین. شما اگر از بازی برش داری هیچ تغییری توی داستان ایجاد نمیشه، این میشه ضعف داستانی. من از همین هم زورم میاد که تا یه داستان نسبتا خوب میاد وسط همه هیجان زده میشن و چشماشون رو به روی همه ضعف های بازی میبندن، اینجوری ما حالا حالا ها پیشرفت توی بازی ها نخواهیم دید.
و این:
مثل یک فرضیه ی علمی میشه به این داستان نگاه کرد، حالا نمیدونم منظورتون چی بوده دقیقا؟!
واقعا شما داستان رو در حد یه داستان علمی تخیلی دیدی، بدون هیچ پیام و فلسفه ای؟ اگر اینجوریه بگم که از من هم بازی رو کمتر دست کم گرفتی که!!
 
crysis از نظر من gameplay متوسطی داشت.... از اول بازی تا اخر همش یه استراتژی رو میشد پیاده کردو تموم کرد بازی رو!!
محیط زیادی بازشم به نظرم بیشتر یه نکته منفیه واسش تا نکته مثبت... بازی خطی نباید محیط خیلی بزرگ داشته باشه مگه این که مثل farcry کلا freeroam باشه یا مثل bioshock محیطش ارزش گشتن رو داشته باشه!!!
 
من مقایسه نکردم، فقط میگم اینهمه میزنن تو سر crysis 3، از نظر gameplay حداقل از Bioshock بهتره.

حالا من جواب میدم:
شروع بازی بسیار جالب هست، نیاز نبود همه اتفاق ها رو از اول بازی دوباره بگید...تقریبا بعد از 1 2 ساعت متاسفانه بازی مشکلات زیادی بسیار پیدا میکنه. اینکه داستان بازی در مورد دنیا های موازی جذابه شکی نیست، ولی چیزی که بین شروع بازی و پایان اون هست متاسفانه مشکل داره. من احساس میکنم همه فقط تحت تاثیر 20 دقیقه آخر بازی قرار گرفتن و بقیه بازی رو فراموش کردن.
ببینید 80% بازی فقط بکش بکش بدون دلیل درست و حسابیه و فقط 20% بازی واقعا میره تو قسمتهای واقعا جذاب. اول همه، برعکس bioshock 1 اینهمه خشونت توی این بازی اصلا درست و حسابی دلیل نداره. یادتون هست چرا اصلا تقریبا همه توی rapture میخواستن سر به تن شما نباشه؟ چون استفاده از اون مواد قدرت adam اگر اشتباه نکنم یا تغییر ژنتیکی اونها رو به موجوداتی وحشی تبدیل کرده بود. حالا دلیل اینکه هر کسی توی colombia مثل آدم آهنی میخوان بوکر رو بکشن...این رو دقت کنیم که اینها همه مردم عادی هستن.
حالا بیا handyman و big daddy ها ور مقایسه کن. اصلا به جز اینکه میخوان نقش big daddy رو توی colombia با یه چیز شبیه پر کنن، handyman ها چه نقشی دارن؟ یادتون بیاد که چقدر big daddy ها نقش اصلی داشتن توی بازی و چقدر پرداخت شده بودن، اصلا boxshot بازی یه big daddy بود! handy man چی؟ انگار به زور خواستن یه چیزی شبیه big daddy ور توی بازی فرو کنن. موقع جنگ با big daddy ها یادتونه؟ یکی از هیجان انگیز ترین قسمت بازی بودن، کاری بهتون نداشتن و شما کم کم آماده میشدید برای شروع جنگ با اونها...واقعا ته هیجان بودن! حالا توی infinite هر وقت handyman میومد من عزا میگرفتم. هی بزن، هی در رو، هی بزن، هی در رو تا بمیره بتونی ادامه بدی. همین جوری بودن دلیل یهو این mini boss ها رو مینداختن وسط تا یه 5 دقیقه سرگرم جنگ با اونا بشی بتونی ادامه بدی. به جز یه audio log که در مورد یه زن هست که شوهرش به handy man تبدیل شده، 1% اون احساستی که موقع از بین بردن big daddy وجود داشت خبری نیست( یادتونه چطور یه آه میکشید موقع مردن و بعد little sister شروع به گریه میکرد؟). من واقعا احساس بدی داشتم وقتی که میخواستم اونها رو از بین ببرم.
مشکل من اینه که این بازی کلی مطالب مثل نژاد پرستی و مبارزه با کاپیتالیست رو میاره وسط ولی هیچ کاری باهشون نمیکنه. به جای اینکه بیاد مثلا بحث کنه ریشه این نژاد پرستی چیه، از کجا اومده، اصلا دلیل اینکه سیاه پوست ها توی این شهر میمونن با اینکه باهشون اینجور رفتار میشه چیه فقط میاد میکنه تو چشم ما تا بگه این سفید پوست ها ببینید په آدم های بدی هستن! بعد هم میاد با اون مسخره بازی که رهبر شورشیا رو به اون شکل بد نشون میده رسما آدم رو میرسونه به پوچ گرایی و میگه همه از بیخ بدن، خوبی وجود نداره، فقط کم مونده تبلیغ خودکشی کنه. واقعا دلیل این پی بود تو بازی من نفهمیدم. حتی پایان بازی هم دلیل خاصی نداره، این رو اول قبول کنید که اکثرا چیزی ازش سر در نیوردن، اونهایی هم که اوردن هر کدوم تحلیل خودشون رو دارن. ولی یکی بگه تهش چی شد؟ چی خواست بگه؟! من فقط میگم این پایان یه پایان کاملا pretentious بود، وثل خود بازی.

حالا gameplay، اینکه شما میگی این بازی تو این مورد عالیه داری به gameplay بقیه fps های صاحب سبک توهین میکنی، این رو جدی میگم. اول همه اینکه شما گرافیک رو اوردی گذاشتی تو این قسمت! دوم اینکه بازی به طرز عجیبی خطی هست، حتی بیشتر از bioshock 1 و این خودش عجیبه چون مثلا این بازی توی یه شهر بزرگ هست نه یه محیط بسته زیر آب. تو شهر به این بزرگی همه قسمت ها با یه راه بهم وصل هستن! یه لحظه ملت توی شهر هستن و توی یه لحظه با آغاز درگیری همه مردم عادی غیب میشن! این یه شهره مثلا ها! همه مردم آموزش دیدن که تا درگیری شد در برن غیب شن؟
شما ببینید په طور gameplay خاص bioshock1 از هر چیزی که داشت خالی شده. ببینید همه میدونن که gunplay بازی bioshock در بهترین حالت معمولیه. حالا اینا اومدن تمام چیزهایی که توی bioshock 1 بود ( هک کردن، craft کردن، health kit، عکاسی) حدف کردن. تونیک ها حذف شدن و به جاشون لباس های جادویی اومدن که واقعا من موندم توجیح وجودشون توی این دنیاچی میتونه باشه؟ کلاهی که قدرت آتیش میده!!! دیگه انواع مختلف ammo برای هر اسلحه وجود نداره. weapon upgrade هست ولی در یه تصمیم احمقانه تعداد اسلحه ها دو برابر شدن ولی تعداد اسلحه های قابل حمل، شدن دو تا! حالا شما میایی کلی خرج میکنی یه اسلحه رو upgrade کنی ولی خیلی جاها مجبور میشی بندازیش کنار یکی دیگه برداری.
حالا اومدن تو یه تقلید مسخره از halo سیستم shield رو اوردن که تو این بازی جواب نمیده. اول که اینقدر کمه زود تموم میشه و طول میکشه تا با upgrade کردنش تازه قابل استفاده بشه. حالا شما وسط جنگ هستی، shield تموم میشه و health میاد پایین، با وجود سیستم واقعا مسخره که باید حتما کلید use رو بزنی تا بتونی مثلا health برداری مثل اینکه داری دنبال مرغ میدوی باید سرت رو پایین نگه داری، 4 نعل بدوی تو مرحله و تند تند E رو بزنی و دعا کنی قبل از مردن بتونی health رو برداری! مگه چه عیبی داشت health kit رو توی بازی نگه میداشتن؟
Vigor ها هم که دیگه شاهکارن، اولا که دلیلش توی این دنیا اصلا با عقل جور در نمیاد! بعد هم نسبت به plasmid ها خیلی محدود شدن. همه شدن تو سه حالت: بالا بردن damage، crowd control و direct damage. رسما چه فرقی بین bucking bornco و murder of crows وجود داره؟ یکی مثل اون یکی هست پس خیلی نیاز نیست از انواع مختلف استفاده کرد.

باز هم میگم، تنها دلیل اینکه همه رسما چشمشون رو بستن روی ضعف های تابلو بازی، 1 ساعت خیره کننده اول بازی، طراحی محیط شاهکار بازی و 20 دقیقه پایان بازی هست.
با تمام قسمتهای بولد شده این پست موافقم . بقیه ش هم بالای 70 درصد موافقم .
توضیح تکراری نمی دم . فقط به نظرم یه مشکل اساسی که داستان پردازی این بازی داره اینه که درون مایه و سوژه داستانی که بازی تعریف می کنه برای مدیوم گیم نا مناسبه . توی گیم ما با ساختاری کم و بیش شبیه سینما طرفیم که البته ویژگیهای خاص خودش و هم داره . داستان بازی باید خودشو توی این مدیوم بگنجونه یا اینکه انقدر از *****ای مختلف عبور کنه که قابل روایت توسط یه بازی کامپیوتری بشه . به نظرم داستانی که توسط کن لوین نوشته شده برای اجرا توسط مدیوم گیم پولیش نشده و بیشتر به درد چاپ کتاب می خوره . ضمن اینکه ساختاری هم که سازنده توی بازی بکار برده نمی تونه جوابگوی اینچنین سوژه ی سنگینی باشه و خود داستان هم که اقیانوسی است به عمق یک سانتیمتر . به هر حال به نظرم بازی خیلی جاها خوبه خیلی جاها هم ضعیف عمل می کنه .
 
aiat_gamer:

فکر نمیکنم هیچ جور قانع بشی:d، اگه 10 صفحه دیگه هم بریم جلو بازم حرفت همون حرف اوله:d. ولی خب توضیح میدم واست:
اول اینکه دلیل اینکه مردم کامستاک رو پیغمبر خدا میدونن چیه؟ همونطور که خودت اشاره کردی کامستاک موسس کلمبایست، تا اینجا درسته، ولی تنها دلیلی که مردم کامستاک رو پیغمبر میدونن این نیست، دلیل اصلیه این موضوع بر میگرده به قدرت پیشگوییه کامستاک و اینکه میتونه از اتفاقات و حوادث آینده مطلع بشه، که دلیل اون هم بر میگرده به اختراع سایفون توسط لوتس، کامستاک بوسیله ی قدرت این اختراع توانایی سفرهای بین بعدی رو پیدا میکنه( و به خاط استفاده ی بیش از اندازه از اون و تاثیراتش اینقدر نسبت به بوکر پیر تر به نظر میرسه و عقیم هم شده ) و بنابر این میتونه از اتفاقات زیادی مطلع بشه، به علاوه اینکه کامستاک مدعی هست که در نبرد Wounded nee هم حضور داشته و یکی از قهرمانان اون بوده( اگه اسامی بعضی جاها اشتباه شد ببخش چون چند ماهی هست که بازی رو بازی کردم و خیلی اسامی دقیق یادم نیست) و.... با این تفاسیر کامستاک یه قهرمان ملی و پیشگو و موسس کلمبیاست، پس به راحتی میتونه با توجه به قدرتی که در دست داره خودشو پیغمبر خدا معرفی کنه ، حالا بازم به نظرت کامستاک توان القای پیامبری به مردم کلمبیا رو نداره؟ اون پس از این ادعا و پس از اینکه کلمبیا رو از اتحاد با کنگره ی آمریکا خارج میکنه ( به دلیل عدم حمایت در جنگ با بوکسورهای چینی) تمام ملیت ها رو به همراه آمریکا ، مفسده خانه ی زیرین مینامه و مدعی میشه که باید تمام اون ها از بین برن و اینکار به دست الیزابت انجام خواهد شد چون عمر خودش به این موضوع کفاف نمیده( اینم یکی از همون پیشگویی هاشه ) ولی اون مردم کلمبیا رو از اومدن چوپان دروغین و فریب دادن بره ی کلمبیا( الیزابت) مطلع میکنه و اینقدر مغز مردم رو از این موضوع آغشته میکنه که به محض دیدن علامت روی دست بوکر اون بلوا توی کلمبیا ایجاد میشه، حالا با توجه به کاریزمایی که از خودش در بین مردم ایجاد کرده و شخصیت پیغمبر گونه ای که داره بازم به نظرت خشونت توی این بازی معنا و مفهوم پیدا نمیکنه؟ همین الان توی دنیای واقعی بحث از اعتقادات مردم که میشه به راحتی ملت ها همدیگه رو به خاک و خون میکشن حالا چطور به نظرت خشونت تعریفی نداره توی این بازی؟!!
مورده دیگه بحث نژاد پرستی هست، شما میگی چرا نژاد پرستی رو تو بازی گونجوندن؟ من میگم چرا نگنجونن؟!:d بازم میگم بحث نژاد پرستی توی بازی به هیچ وجه دارای ابعاد مثبت نیست، تازه به نوعی در سیاه نماییه چهره ی کامستاک هم موثر بوده و داستان بازی و وقایع نبرد بین شورشی ها به رهبری پاپیولی با Founders یا همون موسسان رو هم رقم زده و هدایت کننده ی داستان و به نوعی یکی از اهرم های اون هم هست. ( وقتی به یه موضوعی میشه اعتراض کرد که وجودش یا منفی باشه یا بی تاثیر توی داستان، ولی اینجا منفی که نیست هیچ، از این نظر که کامستاک رو زیر سوال میبره ، مثبت هم هست و همینطور در القای داستان و خط سیر اون به منظور یکی از اهرم ها و کشش بازی باز به جریان و وقایع حماسی بازی کمک شایانی هم کرده). در ضمن شما گفتی که بعید میدونی هیچ سیاه پوستی توی کلمبیا متولد شده باشه ، در جوابت میگم که لطفا خیال بافی نکن:d;)، کلمبیا قبل از اینکه به صورت معلق در هوا بمونه در اتحاد با آمریکا بوده و جزئی از اون به شمار میرفته، پس مردم اون در حقیقت مردم آمریکا هستن و مثل هر جای دیگه در اونجا هم زاد و ولد انجام میشده و مساله ی نژاد پرستی هم مثل دنیای واقعی حضوره خودش رو داشته اونجا، بعد از اینکه کلمبیا از اتحاد با کنگره ی آمریکا خارج میشه به دلیل تشدید این موضوع در کلمبیا و اینکه سیاه پوستان و طبقه ی فقیر جامعه خیلی بیشتر از حد معمول زیر آزار قرار میگیرن باعث میشه که شورش انجام بشه ( که این امر که به طبقه ی خاصی در یک دوره ی بخصوص فشار بیشتری اعمال بشه هم میتونه توی حکومت هر نوع سیاستمداری اتفاق بیفته حتی در واقعیت پس اعتراض به این موضوع خیلی آرمانگرایی و بی دلیله از نظر من ).
راجع به اینکه داستان پایه و اساس علمی تخیلی داره، باید بگم که داستان بازی چند لایه و دارای لایه های زیرین هست، اینکه برداشت از موضوع داستان چی باشه بستگی داره که تمام لایه های اون رو متوجه بشی ، من نگفتم داستان بازی علمی تخیلیه، من گفتم فرضیه ی علمی ای که توی داستان بازی گنجوندن رقم زننده ی تمام حقایق بازی هست، اگه برداشت شخصی خودمو بخوای متاسفانه نمیتونم اینجا توی فروم بیان کنمش ( چون ابعاد مذهبی داره و ممکنه خیلی چیزهارو زیر سوال ببره و 200 در 100 مطمئنم که پستم به ثانیه نکشیده پاک میشه:d، ولی از اینکه یه نفر مثل Levine جرات و توان این رو داشته که توی یه بازی شوتر داستانی با این مفاهیم رو بگونجونه واقعا جای ستایش داره و برای من فوق العاده جذابه، ضمن اینکه من هم در پست اخیرم اشاره کردم که بازی مثل تمام بازی های دیگه دارای ایراد هست، حتی گفتم که داستان در بعضی جاها ممکنه سکته زده باشه:d، ولی در کلیت اثر خللی ایجاد نمیکنه)، اینکه آدم بیاد ایراد یه اثر رو بگیره خیلی خوبه و باعث پیشرفت، ولی اینکه خیلی رادیکالی و تند بخوای یه اثر رو با تمام ویژگی های مثبتش له کنی( پست اول شما:d) به نظرم درست نیست.
راجع به Handy man هم بازم حرف قبلیم رو تکرار میکنم، اینکه آدم از یه دشمن توی یه عنوان خوشش بیاد و از یه دشمن دیگه توی عنوان دیگه بدش بیاد کاملا سلیقه ایه به نظرم:d، Handy man هم حضورش در بازی دقیقا مثل Big daddy دلیل و فلسفه داره، حالا ممکنه استایل و نوع مبارزه و طراحیه و عقبه ی داستانی big daddy برای شما جذابتر باشه که کاملا سلیقتون محترمه;).
 
از نظر من بتلفیلد 4 بهترین شوتر بود . به این دلیل که المان های صرفا شوتر بودن رو حفظ کرده

سیستم تخریب پذیری - افکت شلیک ها - انفجارها - سیستم های اسلحه و نقلیه جنگی - نحوه کنترل - و در نهایت سبک این بازی بیشتر شوتر بود تا بقیه و مواردی از این قبیل

که در بحث شوتر بودن باعث شده تا از رقبای خودش برتر باشه
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or