بهترین‌ بازی‌های سال ۲۰۱۸ بر اساس امتیازات سایت بازی‌سنتر

  • Thread starter Thread starter Frobary
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Frobary

Loyal Member
zt8m_best.jpg

سال ۲۰۱۸ نیز به پایان راه خود رسید و با عرضه عناوین بزرگ و با کیفیتی همچون «God of War» و « Red Dead Redemption 2» در کنار عناوین مستقل زیبایی مانند «GRIS» و «Dead Cells»، این سال را می‌توان از بهترین‌ سال‌های نسل جاری دانست. مانند همیشه با پایان سال، سایت بازی‌سنتر اقدام به معرفی بهترین‌ بازی‌های سال می‌نماید که در طی چند روز آینده، برندگان این بخش اعلام خواهند شد. اما پیش از آن قصد داریم در این مقاله، عناوینی که در طول سال ۲۰۱۸ از سوی بازی‌سنتر نقد شده و امتیاز ۸.۵ به بالا را کسب نموده‌اند را به صورت خلاصه مرور نماییم. علاوه بر این، امتیاز سایر اعضا به این بازی‌ها را نیز می‌تواند مشاهده کنید.

مقاله را به صورت کامل از این‌جا بخوانید:
بهترین‌ بازی‌های سال 2018 بر اساس امتیازات سایت بازی‌سنتر - بازی سنتر
 
این که یک چیزی از نظر شما شاهکار و بی نظیر به حساب بیاد دلیل بر فکت بودنش نمیشه، همچنین اگه از نظر شما رد دد 2 بهترین بازی نسل و حتی تاریخ باشه دلیل نمیشه که تمام عالم و آدم به صورت یک صدا این قضیه رو قبول بکنند و هیچ کس دیدگاه و نقطه نظر مخالفی نداشته باشه، چون به فرض شما قراره ناراحت بشی. دلایل بنده برای 10 ندادن به رد دد2 خیلی زیاده که با یک مقدار نگاه تخصصی، خارج از هرگونه بحث فن بوی بازی می‌شه پیداشون کرد.

احتمالا از نظر بعضی از دوستان، حال نکردن با رد دد 2 خودنمایی به حساب بیاد، اما حقیقتا اینطور نیست. (هرچند همچین طرز تفکری از شخصی که نخواد دیدگاه دیگران رو بشنوه چیز عجیبی نیست)
من برخی از دلایلی که باعث شدند با این بازی مشکل داشته باشم و نتونم به اندازه نمره 10 ازش لذت ببرم رو مینویسم اما نه برای این که بخوام شما یا شخص دیگه ای رو قانع بکنم، بلکه برای شفاف سازی دلیل 8 دادن به بازی میگم.

این نکته رو هم باید بگم که 8 نمره کمی نیست. بازی که 8 میگیره یعنی کارش رو خیلی خوب انجام داده اما هنوز با بهترین بودن فاصله داره به علاوه این که اصلا قصد نقد و بررسی بازی رو ندارم و صرفا ایراداتش از نظر خودم رو میخوام بنویسم، اگه نقد بازیو می‌خواید بخونید میتونید توی صفحه اصلی سایت پیدا بکنیدش که به نظرم یکی از بهترین نقدهای فارسی هست که تاحالا خوندم. لینکش => بررسی بازی Red Dead Redemption 2

و حالا بریم سراغ بحث اصلی. چرا به رد دد 2 نمره 8 از 10 دادم؟ رد دد 2 قبل از عرضه با شعار انقلاب شروع به تبلیغ کرد، هایپ طرفدارای سری رو تا سر حد مرگ از طرق مختلف بالا برد. (با استفاده از منتقدایی که بازیو تجربه کرده بودن تا اخبار ریز و درشت دیگه)
اما بازی نهایی به هیچ عنوان در سطح این هایپ‌هایی که شده بود قرار نداشت و علت اون، استفاده از اِلمان‌های به شدت کهنه توی گیم‌پلی هست. اول از طراحی مراحل شروع کنم که به شدت خطی هستند و دست بازیکن رو توی انجام امور به هیچ عنوان باز نمی‌ذارن.
در تمام اون‌ها باید از نقطه a به b حرکت کنی، چند نفر رو بکشی و یه پولی بگیری (که این میزان پول با ماهیت داستان و هدف گروه کلا در تضاده!) و سپس ماموریت بعدی که دقیقاً براساس همین فرمول هست رو ادامه بدی. در اصل می‌شه گفت ماموریت‌های بازی یک سری مرحله خطی هستن که راک استار توش به پلیرهاش دستور می‌ده کاری که اونا می‌خوان رو انجام بدن، نه کاری که پلیر دلش می‌خواد. در نتیجه آزادی عمل شما در طول مراحل بازی صفره. اصلا هم برای پیاده سازی این موارد در بطن گیم‌پلی بازی، نیازی به RPG شدنش نیست. داریم عناوینی که rpg نیستن و هزاران روش توی همون محیط اپن ورلدشون برای پیش‌روی توی مراحل در اختیار بازیکن قرار میدن. می‌دونید چرا بازیای راک استار(همشون) این مشکل رو دارن؟ چون طراحی محیط از طراحی داستان و مراحل داستانی بازی به شکل کاملاً مجزا صورت می‌گیره و این وسط همیشه آزادی عمل بازیکن هست که به فنا می‌ره. اینم توی ذهنتون داشته باشید که بازی هنوز از ماموریتایی استفاده میکنه که اگه توش کوچیکترین اشتباهی بکنید (بخونید اگه خلاف دستور راک استار کاری بکنید) فوراً میبازید و باید از اول یا حداقل چکپوینت بازی کنید... این سیستم insta fail کاملاً مختص نسل 6 هست و دیگه اواخر نسل 7 باید منسوخ میشد، اما هنوز می‌بینیم که راک استار (که ازش انتظار می‌ره با بقیه یه فرقی داشته باشه) داره ازش استفاده می‌کنه...
حقیقتاً این خطی بودن بیش از حد بازی منو یاد سری CoD می‌ندازه، بازی که حتی نسخه‌های آخرشو دیگه رغبت نمی‌کنم بازی کنم چون در سرتاسر بازی باید بشینم تماشا کنم که چه اتفاقی "باید" برام بیوفته، هیچ حق انتخابی هم ندارم تا حداقل مسیر رسیدن به چیزی که "باید"برامون اتفاق بیوفته رو خودم تعیین کنم. برای من رد دد 2 یک بازی خطی سینمایی در یک بستر اپن ورلد فوق العاده زیبا و پویا بود. خیلی‌ها فکر می‌کنند این که با NPC ها می‌شه انقدر ارتباط برقرار کرد مخصوص RDR2 هست اما خب مشخصه که برخی از دوستان دوران GTA: SA رو فراموش کردن. بازی که اجازه می‌داد با NPC ها بتونید حرف بزنید و با استفاده از دوتا کلید جواب مثبت یا منفی بهشون بدید! بماند که تک تک المان‌های RPG مثل کنترل گرسنگی و سایز بدن کارکتر رو هم داشت و خیلی بهتر از RDR2 پیاده کرده بود. اما از حق نگذریم تنها پیشرفت و «نوآوری» rdr2 که راک استار تو اون بخش npc هاش پیاده سازی کرده بود، سیستم واکنش‌هاشون نسبت به رفتار بازیکن و دیالوگ‌هاشون که مدام تغییر می‌کرد بود. (به صورت کلی منظور تنوع دیالوگ‌ها هستش)
حالا جالبه که این چیزی که گفتم در رابطه با ارتباط باnpcها، فقط محدود به SA نشده و توی RDR1 و GTAV به یک شکل دیگه وجود داشتند.

کنترل فرا فاجعه بازی هم که دیگه بماند. از حرکت فوق العاده کند و با تاخیر آرتور گرفته (که علتش برتری داشتن اجرای انیمیشن به اینپوتی که بازیکن وارد میکنه هست) تا این که برای هر کار هردفعه باید دکمه‌های مختلف بزنید که عملا تا آخر بازی تکلیفتون با هیچی روشن نمیشه!
ویژگی‌های سروایول توی بازی کاملاً بی‌خود هستن و صرفاً جهت خوشگل کردن ساخته شدن! در کنار اینا، سیستم Honorـیی که اگه وجود نداشت خیلی سنگین تر بود هم باید اضافه کنم. سیستم کمپ که دیگه اصلا واویلا بود :D در اصل توی رد دد 2 همه چیز بود برای این که صرفاً باشن. اکثرشون هیچ کاربرد خاصی ندارن از بس که سطحی طراحی شده بودند.

موارد بیشتری ‌هم وجود داره که باعث شدن از این بازی به اندازه کافی لذت نبرم. از prologue فاجعه بارش گرفته تا روایت داستان اصلی که تا نیمه اولش خالیه و موتورش از فصل 4 یهو روشن می‌شه، محتوای end game که به طور کلی وجود نداره، میزان زیاد پولی که معلوم نیست باید چیکارش بکنید تا مولتی‌پلیر ناقصش که اگه هر شرکت دیگه ای به این شکل مولتی رو راه مینداخت همین میانگینی که انقدر بهش استناد می‌کنید ماکسیموم روی 78 می‌ایستاد همه باعث شدن که نظرم در رابطه با بازی شدیداً برگرده. اما درکنار همه اینا، کم نبوده مواقعی که از بازی لذت برده باشم و از برخی از ویژگی‌های ریز و درشتی که در اختیارم قرار داده بهره نبرده باشم. به نظر من 8 یه نمره معقول برای بازییه که سال‌ها دنبال عرضه‌ـش بودم و درنهایت بعد از کلی هایپ و انتظار، با بازیش کردنش ضدحال خوردم.
امیدوارم من رو هم مثل خیلی های دگ که مخالف نظرت بودن رو بلاک نکنی در شبکه های اجتماعی
یبار کلا جواب شما رو میدم و ادامه نمیدم:

اولا بازی یه اپن ورلد معمولی نیست
به همین خاطر اگه بخوای به روش بازی هایی مثل ادیسه بازی بکنیش می خوری به دیوار سفت
اون چیزمیزای فنی هم که گفتی همه کشکن
در واقع اکثر بازیکننده های آماتور از بازی خوششون نیومده چون نمی فهمنش.
این چیزایی که تو ایراد می دونی رو اگه درست بودن باید 5 می دادی به بازی و این نشون می ده کلا داستان نگرفتی چی ی چیه

در ادامه:
طراحی مراحل بازی و رفتن از نقطه الف به نقطه ب خود به خود ایراد محسوب نمی شه. خب میگی چکار بکنه آرتور مورگان؟ از نقطه پ به نقطه الف بره؟ بازی اکشنه. قراره ماشه رو بکشی و بری جلو. طرف یه کابویه که از پشت کوه اومده. نومد کرایسیس نیست که لباس مخصوص داشته باشه که بشه با کمکش هزار جور یه مرحله رو تموم کرد. بعدشم تو مراحل به اندازه کافی خلاقیت و تنوع هست. اکشن از روی بالن، سوار به اسب. توی کشتی، تو یه قایق وقتی یه تمساح بزرگ بهت حمله می کنه. توی قبرستون! رو سقف خونه های سن دنی. هزار و یک جور مرحله هست و با تنوع زیاد. بعد تو چون از الف می ره به ب ناراحتی؟ می خوای سخت بشه اوتو ایم رو خاموش کن بازی چالش دار بشه واست. بعدشم بازی اکشنه دیگه! آرپی جی نیست که بتونه آزادانه مراحلو تموم کنی. بزنی به جای دشمن کله داچو پخش زمین کنی و قصه یه جور دیگه بره جلو. یا کلا بمیری و به جای گیم آور یه شخصیت دیگه قابل بازی بشه!
از اون طرف بازی اونقدر سورپرایز داره با اون طراحی محیطیش و اونقدر داستان های جورواجور توی دنیای بازی ریخته که فکر کردن به این چیزایی که داری میگی فقط در صورتی ممکن می شه که بخوای ایراد الکی مثلا روشنفکرانه بگیری از بازی!
مکانیک آنر رو گفتی. به نظرم یکی از بهترین مکانیک های بازی که در خدمت روح روایته همینه. مخصوصا واسه اونایی که آدم بدی بودن تو طول بازی و وقتی به جای مهمی از قصه می رسن مثل نامه اعمال عمل می کنه! در طول بازی همش میاد جلو چشت و میگی به درک! خیلی هم آدم بدیم و حال می کنم ولی وقتی اون اتفاق می افته این نامه اعمال مثل پتک می کوبه تو سرت و نه مثل یه مکانیک یا مینی گیم که بخشی از داستان عمل می کنه.
سیستم کمپ بده؟! برای این اصلا حرفی برای گفتن ندارم چون واقعا نمی دونم یه همچین چیز تر و تمیزی رو چطور بد می دونی؟ آها! فکر کنم فهمیدم! شما از اون دسته از گیمرهای نسل جدید هستی که دوسداری هلو برو تو گلو بازی کنی! کنترل بده؟ کجاش بده؟ چرا اگه بده من نزدیک 70 ساعته دارم بازی میکنم و آخ هم بهش نگفتم؟ ظاهرا ایراد از من و میلیون ها بازیکننده دیگست! پرولوگ بده؟ موتور بازی از 4 روشن می شه؟ دوست عزیز دل ندادی به طراحی مرحله بازی و ترکیبش با قصه چون اگه دل می دادی می فهمیدی اون چهار فصل طولانی اول چه طراحی مرحله محشریه برای غرق کردن مخاطب تو دنیای اثر! حالا شما اگه دوسداری عین باد و برق مراحل رو بازی کنی و بعدم تموم اون داستان دیگه ایه. طراحی بازی مثل کشیدن تیر تو چله کمونه میره عقب و عقب و عقب و آخرش چنان پرتابت می کنه که همه وجودت می شه آرتور مورگان. ضمنا با این ایراداتی که گرفتی نمره بازی باید بین 4 تا 5 باشه نه 8! بازی که هشت باشه اینقدر درب و داغون نیست!

...
کسی جز ایشون نقل قول نکنه لطفا چون من ادامه نمیدم .
چون بعضی بحث ها نبود سواد گیمی طرف مقابل ثابت میکنه( حرفم درمورد ردد نیست به بازی ربط ندید)
im out..
من فکر میکنم شما کل جواب حرفهاتون رو در همین جملتون دادید:D دیدگاهها و انتظارها متفاوته. یکی مثل شما این بازی رو در همین فرمتی که هست میپسنده یکی دیگه بر خلاف شما فکر میکنه و ایراداتش رو از دید خودش میگه. جفتش هم قشنگه:D ممکنه یه سری نقطه ضعفها در دید این دوستمون پر رنگتر جلوه کرده باشه و باعث شده که تجربه کلیش از بازی ضعیف تر بشه و در عوض برای شما نقاط قوت بازی بیشتر به چشمتون اومده و بیشتر لذت بردید. یا اینکه اصلا اون چیزی که برای شما نقطه قوته برای یکی دیگه نقطه ضعف باشه.
پ.ن: اگه باسوادهای دنیای گیم فقط اونایین که از RDRII به به چه چه میکنن پس همون بهتر که ماها بیسواد بمونیم :D قول هم میدم دیگه نقل قولت نکنم که ناراحت نشی :D
درمورد جمله ای پررنگ کردم حرفم در مورد ردد نیست و موضوع چیز دیگ ای هست درمورد شخص هست نه گیم .
اسم کسی نیاوردم نه اسم بازی آوردم که بگم درمورد کدوم بازی موضوع من بعضی اشخاص هستند. دلیل این مزه ریختن ها رو نمیفهمم واقعا؟! من گفتم درمورد پاسخم درمورد بازی جوابی به کسی نمیدم چون کل حرفمو زدم.

پ.ن: بعضی ها تا اسم ردد میان قشنگ میان تو لایک ها و نقل قول ها خودشون نشون میدن انگار به خون بازی و سازنده ها تشنه هستن و سازنده ها سرشون کلاه گذاشتن و این مدل دشمنی فقط در بازی سنتر دیده میشه و هرکی از ردد بد بگه و انتقاد کنه کاربر فعال پویا و کار بلدی هست که بازی کلا تموم کرده کل مپ و جستجو کرده و چم و خم بازی بلده و می تونه هر چیزی به اسم فکت(نظرشخصی) درمورد بازی صادر کنه

Sent from my LG-H860 using Tapatalk
 
آخرین ویرایش:
چرا اگه بده من نزدیک 70 ساعته دارم بازی میکنم و آخ هم بهش نگفتم؟Sent from my LG-H860 using Tapatalk
من فکر میکنم شما کل جواب حرفهاتون رو در همین جملتون دادید:دی دیدگاهها و انتظارها متفاوته. یکی مثل شما این بازی رو در همین فرمتی که هست میپسنده یکی دیگه بر خلاف شما فکر میکنه و ایراداتش رو از دید خودش میگه. جفتش هم قشنگه:دی ممکنه یه سری نقطه ضعفها در دید این دوستمون پر رنگتر جلوه کرده باشه و باعث شده که تجربه کلیش از بازی ضعیف تر بشه و در عوض برای شما نقاط قوت بازی بیشتر به چشمتون اومده و بیشتر لذت بردید. یا اینکه اصلا اون چیزی که برای شما نقطه قوته برای یکی دیگه نقطه ضعف باشه.
پ.ن: اگه باسوادهای دنیای گیم فقط اونایین که از RDRII به به چه چه میکنن پس همون بهتر که ماها بیسواد بمونیم :دی قول هم میدم دیگه نقل قولت نکنم که ناراحت نشی :دی
 
@Sepi_60
بیخیال. ایشون مثل رهبری هر جا و در هر زمینه که صلاح بدونن ورود میکنن و نقطه نظراتشون رو بیان میکنن و به گفت و گو هم اعتقادی ندارن.ما معمولیا هم محروم از مکالمه با ایشونیم.البته به نفع خودمون هم هست.میتونیم نبود "سواد گیمی"مون رو مخفی کنیم;;)
جالبه که آدم از هی از منطق و استدلال حرف بزنه بعد در پاسخ ایراداتی که یه نفر در موضوعی مثل کنترل کاراکتر مطرح میکنه( چدا از درست و غلط بودنش) جمله ای مثل "کنترل بده؟کجاش بده؟" رو به کار ببره.

@vaan 2
موضوع پستت به این تاپیک ربطی نداره و واسه همین پاسخ شما رو تو همون پست قبلیم نوشتم که مسئله کش پیدا نکنه.شخصا مایل به ادامه دادن قضیه هم نیستم اما اگه پاسخی داشتی با توجه به شخصی بودن مسئله،پروفایل رو جای بهتری میدونم واسش.
 
آخرین ویرایش:
+چرا به نظرت RDR2 بهترین بازی 2018 نیست؟
- به این دلایل ...
+ اُه پسر عجب هیتری هستی، برو فورتنایتت رو بازی کن.

+ چرا به RDR2 از 10 نمره 8 میدی؟
- به این دلایل ...
+ ظاهراً هیچ نکته مثبتی نداره، چرا بهش 2 نمیدی؟
======
انقدر ادراک این قضیه سخته که وقتی از یکی می‌پرسید اشکالات یه بازی از نظر خودش رو بگه، از بازی تعریف نمی‌کنه؟
 
این طبیعیه که وقتی از چیزی خیلی خوشتون بیاد نسبت بهش متعصب میشید و تحمل کوچکترین نقدی رو بهش ندارید. مثل عاشقی میمونه که معشوقش از هرجهت پرفکته و هرکی نقدی بهش وارد کنه یا حسادت میکنه یا اینکه بدسلیقست و هیچی نمی فهمه.
اما منطق و احساس همیشه متفاوت هستند و یک منتقد همیشه باید منطقش به احساساتش غلبه کنه.
اگر من روی احساساتم میخاستم rdr 2 رو نقد کنم، جیزی در حدود 5یا 6 نمره ای بود که براش در نظر می گرفتم. در نقطه مقابل من دوستان زیادی هستن که امتیازی زیر 10 رو بی احترامی و حسادت برداشت میکنن. دلیلش هم خیلی سادس. هر دو طرف احساسی برخورد میکنیم.
دوست عزیز منتقدمون که امتیاز 8 داده خیلی محترمانه و منطقی دلیلش رو بیان کرد. هرچند لازم هم نبود چون 8 هم نمره بالایی محسوب میشه. حالا چرا بعضی ها نمی پذیرن علتش اینه که عشق چشمای آدمو کور میکنه. بت سازی و قدیس پنداری هم سایدافکت هاش هستن.
 
این طبیعیه که وقتی از چیزی خیلی خوشتون بیاد نسبت بهش متعصب میشید و تحمل کوچکترین نقدی رو بهش ندارید. مثل عاشقی میمونه که معشوقش از هرجهت پرفکته و هرکی نقدی بهش وارد کنه یا حسادت میکنه یا اینکه بدسلیقست و هیچی نمی فهمه.
اما منطق و احساس همیشه متفاوت هستند و یک منتقد همیشه باید منطقش به احساساتش غلبه کنه.
اگر من روی احساساتم میخاستم rdr 2 رو نقد کنم، جیزی در حدود 5یا 6 نمره ای بود که براش در نظر می گرفتم. در نقطه مقابل من دوستان زیادی هستن که امتیازی زیر 10 رو بی احترامی و حسادت برداشت میکنن. دلیلش هم خیلی سادس. هر دو طرف احساسی برخورد میکنیم.
دوست عزیز منتقدمون که امتیاز 8 داده خیلی محترمانه و منطقی دلیلش رو بیان کرد. هرچند لازم هم نبود چون 8 هم نمره بالایی محسوب میشه. حالا چرا بعضی ها نمی پذیرن علتش اینه که عشق چشمای آدمو کور میکنه. بت سازی و قدیس پنداری هم سایدافکت هاش هستن.

حرفه شما درست ، ولی الان اکثرا کسایی که کم میدن یا نمره کامل نمیدن میخوان بگن ، ما خاصیم یا مثلا اوه شت چقدر خفنیم ما و از این داستانا ! (تریپ روشن فکری) یه جوری با ترحم به RDR2 تو این سایت برخورد میشه که ادم فک می کنه مثلا یه بازی چرت و پرته : ))
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Only Xbox
حرفه شما درست ، ولی الان اکثرا کسایی که کم میدن یا نمره کامل نمیدن میخوان بگن ، ما خاصیم یا مثلا اوه شت چقدر خفنیم ما و از این داستانا ! (تریپ روشن فکری) یه جوری با ترحم به RDR2 تو این سایت برخورد میشه که ادم فک می کنه مثلا یه بازی چرت و پرته : ))

چه ربطی داره اخه!
درک اینکه ممکنه چیزی واسه ما بت باشه و یه عده باهاش حال نکنن خیلی سادست!
نمونش gta که من باهاش حال نمیکنم و سلیقم نیست و ربطی نداره به خاص بودن و خفنی!

یه نمه احترام به سلیقه بقیه خیلی مشکل های بزرگ رو حل میکنه.
 
من خودم رئالیسم برام تو بازی جذابه و کلا سینمایی پسندم و همه‌ی انتخابای دیزاینی که به نفع اونا منجر به لنگ زدن آزادی عمل و روون بودن شده رو، رو سرم میذارم چون لحظه لحظه‌ی بازی شبیه کاتسینه و جیگرمو حال میاره:D یکی دیگه برعکس منه و این چیزا رو مخشه و اگه به بازی ۵م بده من تعجب نمی‌کنم و کاملا درکش می‌کنم:D
تا اطلاع ثانوی هم(یعنی وقتی بازی‌ای اومد که همینقد بهم حس رئال داد ولی از این روون‌تر بود) نمی‌تونم از بازی ایراد بگیرم:D
بازی بهترین حالته ممکنه "سبک"یه که انتخاب کرده و وجود داره و خودش می‌دونسته داره چی رو فدای چی می‌کنه و همونطور که گفتم اگه استودیوی دیگه‌ای ...شو داره بیاد با این رویکرد افراطی رئالیستی بازی (سوپر) بیگ پروداکشن بسازه و بهتر باشه اونوقت با توجه به سلیقه‌ی خودم میام انتقادم می‌کنم، در حال حاضر که فقط مرعوب و خوشحالم<:-P
 
می‌دونید چرا بازیای راک استار(همشون) این مشکل رو دارن؟ چون طراحی محیط از طراحی داستان و مراحل داستانی بازی به شکل کاملاً مجزا صورت می‌گیره و این وسط همیشه آزادی عمل بازیکن هست که به فنا می‌ره.
خود راک استار گفته بود قبل از اینکه بازی رو شروع کنیم خیلی از مراحل رو از قبل ایده اش وجود داشته، یعنی از قبل طراحی مراحل رو ( حداقل مراحل اصلی ) بصورت کلی انجام میدن و اینجوری نبوده که یکی بیاد جدا محیط طراحی کنه بعد بگن خب ببینیم این مرحله رو توی کدوم مکان نقشه بذاریم! در رابطه مراحل خطی قبول دارم اینو از طرفی ضعف هم نمیبینم! من ( و احساس میکنم خیلی ها) همیشه توی پیشروی مراحل جوری بازی میکنم که دقیقا همونی باشه که بازی ازم انتظار داره و چرا؟ چون میدونم اگر به این شکل بازی کنم بهترین تجربه ای که سازنده پیش بینی کرده رو از مرحله میگیرم. حالا اینجا راک استار گیمر رو مجبور کرده ( البته نه به معنای واقعی به معنای مجازی ) که بهترین تجربه رو از مرحله داشته باشه که اونم بنظرم در جهت واقعگرای بازی خیلی سینمایی و عالی درومده.
کنترل فرا فاجعه بازی هم که دیگه بماند
استفاده از اِلمان‌های به شدت کهنه توی گیم‌پلی هست
گیم پلی با اینهمه المان های جدید که تابه حال تو هیچ بازی ای ورود نکرده هرچند میشه بهش انتقاد کرد ولی قطعا کهنه نیست. این کنترل بازی هم قطعا فاجعه نیست، این کنترل سنگین کارکتر از زمان gta iv وارد سیستم گیم پلی راک استار شد و کاملا هم در جهت دنیای بازی و هدف بازی بود (همون واقع گرایی بازی اگه یادت باشه برای انیمیشن راه رفتن نیکو همه داشتن جامه میدریدن که چقدر طبیعیه:D میخوام بگم از هوم اول وجود داشته گیم پلی سنگین و مشکلی نداشتیم) از طرفی قبول دارم که گان پلی بازی های راک استار جای انتقاد داره. از خیلی قبل هم این انتقاد وجود داشت و بنظر نمیرسه قراره تغییر خاصی بدن. این گان پلی هم شروع اش از مکس پین 3 بود و بعد از گان پلی بد gta iv این سیستم رو وارد کردن.
ویژگی‌های سروایول توی بازی کاملاً بی‌خود هستن
چون بازی قطعا نمیخواسته سوروایول باشه ، همیشه این ویژگی بازی های راک استار نه در جهت گیم پلی ( چون سبک بازی نبوده ) بلکه بیشتر در جهت تعریف دنیایی بوده که خلق کرده، یعنی در جهت تعریف کارکتر و ارتباط بیشتر با دنیای خلق شده راک استار بوده. اتفاقا تا قبل از بازی هم خیلی ها (منجمله خودم ) میترسیدم که این المان ها توی گیم پلی تاثیر بذارن و تجربه ی بازی رو خراب کنن. تازه همین قدر اش هم که تو بازی تاثیر میذاره خودش برای بازی های راک استار زیادیه. تو بازی های قبلی هم این المان ها در حد ایجاد تعامل با محیط بودن (مثل خوردن نوشابه از دستگاه یا رفتن به رستوران ، رفتن به کافه و الخ ) تا اینکه تاثیری چندانی روی گیم پلی داشته باشن و هیچ کس این انتظارو از بازی های راک استار نداره که یه سیستم عمیق فالوتی داشته باشه.
سیستم Honorـیی که اگه وجود نداشت خیلی سنگین تر بود
سیستم شرافت در جهت داستان بازی بود (و خیلی پیشرفته تر از رد دد1 ). که همون جبهه ی خیر و شر درونی ارتور که بصورت نواری پایین تصویر میدیدیم! که مستقیما هم به اعمال ما بستگی داشت (گیم پلی). یعنی معیاری که ما بفهمیم کارکترمون رو به چه سمتی داریم میکشونیم.
اکثرشون هیچ کاربرد خاصی ندارن از بس که سطحی طراحی شده بودند
باز تاکید میکنم گیم پلی بازی های راک استار از همون gta 3 تا v هیچ وقت عمیق نبوده و هیچ وقت روی این موضوع تاکید نداشته. و دوباره میگم تمام این المان ها در جهت احساس تعامل با محیط بوده تا تاثیر روی گیم پلی. بازی های راک استار از همون ابتدا همیشه این احساس غوطه ور شدن توی دنیای خودش رو داره بدون اینکه دنیای بازی ازت انتظار بالایی داشته باشه. این احساس که در یک روز تابستونی ماشینت رو برداری و بری بالای کوه و یوگا انجام بدی یا در یک شب برفی بعد از شکار کمپ بزنی و غذایی رو که شکار کردی بپزی بدون اینکه بازی به این کارها شما رو مجبور کنه ولی تو این احساس رو که اگه یروز بخوای در دنیای بازی غرق بشی بدون اینکه بازی مجبورت کنه به لطف تعامل فوق العاده ی بازی این امکان برای تو فراهمه. از طرفی اگه یروز حوصله ی این کارها رو نداشته باشی میتونی بری شهر و کل ادم ها رو با تانک بکشی و دو دقیقه بعد برگردی و هیچ کس کاری به کارت نداشته باشه (این یعنی بازی) البته برای این دست گیمرها قطعا توی رد دد 2 کارشون سخت تره این هم به همون دلیل سیستمی یه که گفتم توی رددد 2 بیشتر از هر بازیه راک استار گیمر رو با عواقب کار خودش مواجه میکنه. ( که نسبت به بازی های قبلی کمی عمیق تر هم شده!)
محتوای end game که به طور کلی وجود نداره
شما بزن منو بعد تو قسمت چالش ها ببین محتوا هست یا نیست:D تازه اگه کل مراحل فرعی رو رفته باشی!
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or