بزرگان هنر هشتم: 10بازیساز تاثیرگذار تاریخ

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste

1631605774285.png

شیگرو میاموتو با فعالیت خود، صنعت بازیسازی را برای همیشه تغییر داد. شخصیت‌های افسانه‌ای دیگری که در این مطلب از آن‌ها نام خواهیم برد نیز در تغییر این صنعت نقش بزرگی داشتند.همانطور که اغلب برای تکنولوژی اتفاق می‌افتد، بازی‌ها در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به پیشرفت زیادی دست پیدا کردند. عوامل متعددی در پشت این پیشرفت سریع وجود دارد اما یکی از مهم‌ترین عوامل، وجود یک خالق مبتکر و تاثیرگذار است که در صنعت بازیسازی مشغول به کار هستند.

اگر این افراد با استعداد نبودند، چشم انداز صنعت بازیسازی آن چیزی نبود که امروزه می‌بینیم. این ایده‌ها و کار سخت آن‌ها بوده است که باعث ایجاد چندین دهه نوآوری شده و در عین حال دیگران را نیز به توسعه بازی‌های جذاب‌تر و پیشرفته‌تر ترغیب کرده است. همانطور که آن‌ها به عنوان خالقان این عناوین رشد می‌کنند و به بلوغ می‌رسند، محصولات آنان نیز رشد می‌کند و این رشد موجب اعتلای صنعت بازیسازی می‌شود.



1631605862899.png

10. Shigeru Miyamoto

قدم نهادن در مسیری که انسان‌های بزرگی مانند Gunpei Yokoi و Satoru Iwata از آن گذشته‌اند فوق‌العاده دلهره آور خواهد بود اما این دقیقاً مسیری است که شیگرو میاموتو برای خود برگزید. در حالی که کنسول سوئیچ در حال پش سر گذاشتن Wii به عنوان پرفروش‌ترین کنسول این شرکت در تمام دوران است؛ نینتندو تحت سرپرستی او همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. با این وجود میاموتو موارد بسیار بیشتری جز مهارت رهبری در خود دارد و این را فهرست قدرتمند بازی‌های او نشان می‌دهند.

این خالق کهنه کار نقش مهمی در ایجاد برخی از بزرگ‌ترین IP های نینتندو ایفا کرده است. از جمله این عناوین می‌توان به ماریو، زلدا و استار فاکس اشاره کرد. این عناوین علاوه بر فروش بیش از یک میلیارد نسخه ، پیوسته پیشگام ایده‌های جدید و مکانیک‌های گیم پلی بوده‌اند که به شکل گیری چشم انداز صنعت بازیسازی کمک کرده و الهام بخش تعداد زیادی از خالقان دیگر در این صنعت شده است.



1631605953898.png

9. Tim Schafer

تیم شفر به همراه ران گیلبرت نقش بسیار مهمی در توسعه و رواج ژانر اشاره و کلیک ایفا کردند. اگر چه ممکن است این ژانر دیگر همانند دوران اوج خود رایج نباشد اما این بازی‌ها پایه گذار مسیری شدند که بسیاری از بهترین بازی‌های ماجراجویی مدرن بر اساس آن ساخته شدند. برخلاف همکار سابق خود در LucasArts، تاثیر شفر بر این صنعت تا قرن 21 ادامه داشته است.

هنگامی که شفر برای تامین مالی عنوان بعدی خود یعنی Broken Age به Kickstarter روی آورد، این پلتفرم هنوز در مراحل اولیه خود به سر می‌برد. موفقیت پروژه شفر در تامین مالی باعث برجسته شدن امکان سرمایه گذاری جمعی برای بازی‌های ویدیویی شد. بنابر این این راه برای بسیاری از توسعه دهندگان که نیاز به تامین مالی داشتند هموار شد. بازیسازها با این روش دیگر در بند تمایلات ناشران حریص صنعت بازیسازی نبودند.



1631605987778.png

8. Yu Suzuki

یو سوزوکی یکی از توسعه دهندگانی است که قطعاً از محبوبیت تامین سرمایه جمعی تیم شفر سود برده است. کمپین Shenmue 3 رکوردهای متعددی را در زمینه تامین مالی در Kickstarter شکسته است. بازی نهایی شاید آن چیزی نبود که همگان انتظارش را داشتند اما عناوینی که پیش از این در این سری بازی منتشر شدند در هنگام انتشار بازی‌هایی انقلابی بودند و بسیاری از پایه‌های ژانر جهان باز را بنیان گذاشته بودند. حتی پیش از Shenmue نیز سوزوکی یک شخصیت بسیار مهم در صنعت بازیسازی محسوب می‌شد.

ممکن است او به اندازه‌ی همتای خود در نینتندو شناخته شده و یا مورد احترام نباشد اما سوزوکی را اغلب "میاموتو سگا" می‌نامند که دلیل این امر نیز کاملاً مشخص است. او نه تنها مسئولیت برخی از برترین عناوین آرکید تمام دوران شرکت را بر عهده داشته بلکه با سری فوق‌العاده Virtua Fighter انقلابی در عناوین مبارزه‌ای ایجاد کرد.



1631606045351.png

7. Gabe Newell

تقریباً همانطور که Virtua Fighter ژانر مبارزه‌ای را دوباره تعریف کرد، سری Half-Life شرکت ولو نیز آغازگر عصر جدیدی برای عناوین FPS بودند. اگر بنیانگذار و مدیر این شرکت یعنی گیب نیوول نبود شاید هرگز این عنوان خلق نمی‌شد. ولو نه تنها شیوه بازی مردم را تغییر داد بلکه باعث ایجاد تغییر در نحوه خرید آن‌ها نیز شد.

با دسترسی افراد بیشتر به اینترنت و محبوبیت روزافزون بازی‌های PC، ولو بازار دیجیتالی Steam را در سال 2003 راه اندازی کرد. اکنون پس از نزدیک به دو دهه از زمان ارایه آن، این سرویس ماهانه بیش از 100 میلیون کاربر فعال دارد و هر سال این آمار افزایش می‌یابد.



1631606073192.png

6. Hideo Kojima

هنگامی که صحبت از طراحان بازی‌های ویدیویی ژاپنی می‌شود، کمتر کسی هست که به اندازی هیدئو کوجیما شناخته شده و یا قابل احترام باشد. فرانچایز متال گیر که توسط او خلق شده است، پیشرو تلفیق تکنیک‌های سینمایی و بازی‌های ویدیویی بوده و بسیاری از عناوین داستان محور امروزی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است. همچنین استفاده از مکانیک‌های مخفی کاری و استفاده از دکمه‌های شانه کنترلر (بامپرها) برای تعویض اسلحه‌ها به جای باز کردن منو اسلحه‌ها، از مواردی بود که این بازی موجب رواج آن‌ها شد.

اگر چه هیچکدام از عناوین دیگر به اندازه متال گیر تاثیرگذار نبودند اما کوجیما در طول این سال‌ها بر روی عناوین خلاقانه دیگری نیز کار کرده است که آخرین آن‌ها Death Stranding بوده است. این عنوان ممکن است در بین بازیبازها و منتقدان نظرات کاملاً مختلفی را برانگیخته باشد اما با این حال عنوانی است که فاصله بین بازی‌ها و فیلم‌ها را کمتر کرده و برخی مکانیک‌های اجتماعی جالب را نیز پیاده کرده است.



1631606097755.png

5. Dan Houser

شرکت راکستار گیمز از زمان تاسیس در سال 1998 توسط Sam و Dan Houser مسئول ساخت برخی از خارق‌العاده‌ترین عناوین صنعت گیم بوده است. بزرگترین این عناوین بدون شک سری Grand Theft Auto است که این برادران در توسعه آن نقشی اساسی داشتند. از زمان Grand Theft Auto III این سری در بازی‌های جهان باز پیشرو بوده و با عرضه نسخه‌های جدید، مرزها را جابجا می‌کند.

این شرکت در کنار فرانچایز پرچمدار خود، مسئولیت بازی‌ها و یا سری بازی‌هایی مانند L.A. Noire، Bully، Red Dead Redemption نیز بر عهده دارد. این بازی‌ها به همان اندازه خلاقانه محسوب می‌شوند و به همراه بسیاری از بازی‌های GTA توانستند بیش از یک چهارم میلیارد نسخه فروش داشته باشند.



1631606205670.png

4. Hironobu Sakaguchi

وقتی هیرونوبو ساکاگوچی ایده Final Fantasy را مطرح کرد، نمی‌دانست که این عنوان تا چه اندازه بزرگ و انقلابی خواهد شد. این عنوان به تنهایی سبک RPG را با روایت‌های جذاب و سیستم مبارزه نوبتی خود دوباره تعریف کرد و در نهایت باعث رقم زدن یک دوران طلایی برای این ژانر شد.

ساکاگوچی پیش از ترک اسکوئر انیکس و افتتاح استودیوی خود در سال 2004، نقشی اساسی در شش بازی اول ایفا کرده بود. استودیوی Mistwalker نیز با ساخت عناوین Lost Odyssey و Blue Dragon به موفقیت دست پیدا کرد. این میراث ساکاگوچی و تاثیرگذاری مداوم فاینال فانتزی بود که موجب شد تا او شخصی مهم در صنعت بازیسازی محسوب شود.



1631606246703.png

3. Sid Meier

ممکن است سید میر، Tom Clancy بازی‌های ویدیویی باشد. تنها دلیل این مورد این نیست که او علاقه دارد نام خود را بر روی آثار خود بنویسد بلکه به این دلیل است که او تاثیر بسیار زیادی بر ژانر انتخابی خود داشته است. برای بسیاری از افراد، سری Civilization به عنوان استاندارد طلایی بازی‌های استراتژی نوبتی شناخته می‌شود و در هر نسخه جدید نیز این عنوان پیشرفت می‌کند.

اگر چه هیچکدام از عناوین دیگر همانند پرچمدار شرکت Firaxis مشهور نیستند اما میر در طول مدت فعالیت خود در صنعت بازیسازی بر روی تعداد عنوان شبیه ساز و اکشن ماجرایی نیز کار کرده است. از جمله این عناوین میتوان به Pirates! و Railroad Tycoon اشاره کرد. بسیاری از شرکت‌ها تلاش کردند تا در طول این سال‌ها از امضای خاص او در تولید بازی‌ها الگو برداری کنند اما هیچکدام از آن‌ها حتی نتوانستند به عناوین او نزدیک شوند.



1631606280675.png

2. Shinji Mikami

شینجی میکامی کار خود در کپکام را در سال 1990 آغاز کرد. اما 6 سال بعد به او اجازه داده شد تا اثر خود را خلق کند. این طراح جوان برای کارگردانی بازی ترسناک آینده این شرکت یعنی Biohazard و یا همانطور که در بازارها جهانی شناخته می‌شود Resident Evil، انتخاب شد. همانطور که همه می‌گویند این عنوان تاریخ ساز شد.

میکامی بر روی چهار بازی اول رزیدنت ایول و همچنین برخی از اسپین آف‌های این سری کار کرده بود. این بازی‌ها نه تنها موجب افزایش محبوبیت ژانر وحشت/بقا شدند بلکه ایده‌هایی که ارایه دادند نیز باعث شد تا تعریف جدیدی از این ژانر در سال‌های بعد شکل بگیرد. میکامی از زمان ترک شرکت کپکام در سال 2004، بر روی IP ها موفق دیگری مانند The Evil Within و God Hand کار کرده است.



1631606306620.png

1. John Carmack

جان رومرو ممکن است اصطلاح " deathmatch " را ابداع کرده باشد اما اگر خون، عرق و اشک شریک خلاقش یعنی جان کارمک نبود شاید چیزی وجود نداشت که بتوان آن را با این اصطلاح نام برد. مهارت‌های بالای او در برنامه نویسی باعث شد تا Doom به یک واقعیت وحشتناک تبدیل شود. کارمک همچنین در توسعه دیگر عناوین تعریف کننده ژانر FPS نیز نقشی کلیدی داشته است. این عناوین بازی‌های Wolfenstein و Quake بودند.

کارمک در سال 2013 id Software را ترک کرد تا مدیر فنی Oculus VR شود. او 6 سال در این شرکت حضور داشت و این شرکت در نهایت هدست واقعیت مجازی خود را با موفقیت عرضه کرد. کارمک در اواخر سال 2019 برای اینکه بتواند به طور کامل در زمینه هوش مصنوعی فعالیت کند این شرکت را ترک کرد. این که فعالیت جدید او تاثیری در صنعت بازیسازی دارد یا خیر مشخص نیست اما با توجه به سابقه فوق‌العاده کارمک، اگر چنین اتفاقی بیفتد اصلاً تعجب آور نخواهد بود.


 
آخرین ویرایش:

AMIRXBOX1

کاربر سایت
Jun 17, 2021
138
نام
AMIR GAMER
بـــح یه مقاله خیلی زیبا دیگه از بهزاد ... مرسی بابت مقاله قشنگت، مثل همیشه خیلی قشنگ بود ... قطعا Gabe Newell که استیم رو به وجود آورد خیلی کار انقلابی بود تو صنعت گیم و بعد از اون هم استاد شینجی میکامی که واقعا ترس و بقا رو یه نسل جلو برد مخصوصا با رزیدنت اویل 4
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر