بر فراز شهر آرکام - نقد و بررسی batman arkham city

.:Mahdi:.

کاربر سایت
Oct 1, 2010
1,614
نام
ʍʎɦɖї
982135_150833_front.jpg


  • مقدمه
Batman یکی از معروفترین و محبوبترین ابرقهرمان ها است که در سال 1939 ابتدا در کتاب های comic پیدا شد.پس از آن در سال 1989 فیلم "batman" توسط هالیوود ساخته شد.
معمولا بازی های ویدئویی که از فیلم ها ساخته می شوند نمی توانند موفقیت زیادی را کسب کنند و این قاعده تاکنون مستثنا از بتمن نبوده است.بازی های زیادی در رابطه با این شخصیت ساخته شده اند که هیچ کدام نتوانستند جلوه ای از خود نشان دهند.تا این که در سال 2009 شرکت rocksteady توانست با عرضه بازی batman arkham asylum برای اولین بار رکورد میانگین امتیازات 9 را در بین عنوان های ابرقهرمانی بزند.
پس از موفقیت کم نظیر batman aa این استودیو شروع به ساخت نسخه بعدی این بازی با نام"baman arkham city" که گیمران زیادی در انتظار این بازی بودند تا اینکه پس از دو سال (2011) عرضه شد.
در این مقاله سعی دارم به نقد و بررسی این بازی فوق العاده بپردازم.

982135_20111129_640screen039.jpg


  • داستان
داستان بازی که نوشته نویسنده معروف داستان های ابرقهرمانی Paul Dini است که تجربه این شخص باعث شده تا داستان داستانی پیچیده،مرموز و بسیارهیجان انگیزشود ؛ به طوری که شما در بیشتر مواقع نمی توانید ادامه داستان را حدس بزنید.
داستان وقتی شروع می شود که میلیاردر شهر gothan، bruce wane(همان batman) سخنرانی ای می کند و در آن مخالفتش را با کارهای جدیدی که قرار است برای arkham asylum انجام شود اعلام می کند که ناگهان افردای ناشناس به او حمله می کنند و او را به مکانی نامعلوم می برند.در آن جا با hugo strange در حالی که می داند wane همان بتمن است رو به رو می شود.وین موفق به فرار می شود و...
اما این شروع ماجرا است و بتمن متوجه می شود افردا زیادی باعث این اتفاقات هستند.کسانی مثل جوکر،هارلی کویین،پنگوئن و... و بتمن وظیفه دارد جلوی این آشوب بزرگ را در شهر gothan بگیرد درحالی که فقط 24 ساعت برای پیدا کردن راه حل زمان دارد و...


  • Gameplay
گیم پلی بازی بسیار جذاب،روان و بدون باگ است و شما آزادی عمل زیادی دارید.بازی یک روند ماموریتی اصلی دارد که داستان را پیش می برد؛همچنین در کنار این مراحل فرعی زیادی نیز وجود دارند که با پیشرفت در بازی شما می توانید به انجام آن ها بپردازید و با به پایان رساندن آن ها امتیاز جمع کنید.
یک امکان جالب که در نسخه قبل نیز مشاهده می شد حالت detective mode است که شما به وسیله آن می توانید دشمنان خود را از پشت دیوار و اشیا ببینید و همچنین آیتم های مختلفی که برای ادامه مرحله باید از آن کمک بگیرید را شناسایی کنید.
شما در اغلب موارد مجبور نیستید که مراحل بازی را از یک راه خاص و مشخص به پایان برسانید و می توانید خودتان تصمیم بگیرید.اما در بعضی مراحل نیز شما باید به صورت مخفیانه جلو بروید که این باعث تنوع در بازی می شود.

981374_20110817_640screen001.jpg

مبارزات بازی بسیار خوب و هیجان انگیز هستند و روند سریعی دارند.همچنین ضربه های ترکیبی خوبی به بازی اضافه شده اند که هیجان را بالا می برد و حس مبارزه را کاملا به شما القا می کند.شما می توانید با بالا بردن level خود ضربه های جدیدی را آنلاک کنید.
سلاح ها بسیار خوب طراحی شده اند و علاوه بر سلاح های قبلی چند ابزار جدید و کارآمد اضافه شده است.
نکته ای جالب که در بعضی مراحل شما در نقش catwoman بازی می کنید که حرکات او هم بسیار خوب و زیبا ساخته شده اند.
یکی از عوامل مهم در بازی دوربین آن است.اگر بازی از تمام نظرات شاهکار باشد ولی دوربین بدی داشته باشد اصلا موفق نیست.شاید به همین خاطر است که بر حرکت دوربین این بازی کار فراوانی شده است و در هنگام بازی اصلا پیش نمی آید که دوربین در زاویه مناسبی نباشد یا مثلا در دیوار گیر کند و خلاصه در هر شرایط نفس گیری که باشید برای دوربین مشکلی پیش نمی آید و شما به راحتی هم قادر به دیدن خود و هم دشمنانتان هستید.
همانند شماره قبلی معماهای riddler در شهر دیده می شوند که در این نسخه بیشتر هم شده اند و شما هنگامی که بر بالای ساختمان ها در حال پرواز هستید می توانید علامت های سوال سبز رنگی را ببینید که برای به دست آوردن هر کدام از آن ها باید راه حلی پیدا کنید.
در بازی شاهد boss های متنوعی هستیم که با توجه به توانایی های هر کدام شما باید با روش خاصی با آن ها مبارزه کنید.در این مبارزه ها شما شاهد صحنه های سینمایی جذابی و زیبایی هستید.
شما با به پایان رساندن ماموریت ها می توانید آیتم هایی مثل طرح 3D شخصیت ها یا تصاویر آن ها را به دست آورید.
در مجموع با توجه به گیم پلی طولانی و ماموریت های فرعی بازی شما ساعت ها سرگرم این بازی می شوید.

982135_20111129_640screen043.jpg


  • گرافیک
اگر چه موتور گرافیکی بازی unreal 3 می باشد ولی از نظر گرافیک فوق العاده است و می توان گفت baman arkham city یکی از بهترین گرافیک ها را در میان بازی های ساخته این موتور دارد.
در این بازی open world شهر gothan بسیار خوب و با جزئیات فراوانی ساخته شده است و از فراز ساختمان ها منظره ای دیدنی است.ساختمان ها،خیابان ها،ایستگاه قطار و... خیلی خوب طراحی و پیاده شده اند.با دقت کردن به زمین و ساختمان ها و... می توان متوجه بسیار بهترو زیبا شدن تکسچرها نسبت به نسخه قبلی شد.
یکی از نقاط قوت گرافیکی بازی این است که شما در حالی که از نقطه ای به نقطه ی دیگر شهر می روید با هیچ افت فریم یا دیر پردازش شدن تکسچرها رو به رو نیستید که این با وجود انجین unreal 3 تعجب برانگیز است.
رنگ بندی و فضای تاریک شهر به صورت فوق العاده ای جو سرد،خشن و بی رحم شهر gothan را نشان می دهد.از دیگر قسمت ها خوب گرافیکی می توان به چهره پردازی عالی شخصیت ها در بازی اشاره کرد.در چهره ها سعی شده است تا ریز ترین جزئیات هم قابل دیدن باشند؛مثل عرق روی پیشانی آن ها.علاوه بر دقیق بودن صورت ها تنوع آن ها جای گفتن دارد و شما می توانید چهره های متنوعی را در دشمنان خود ببینید.
شما در طول بازی با صحنه های سینماتیکی مانند انفجار رو به رو هستید که به زیبایی ساخته و پرداخته شده اند. تکان خوردن مناسب شنل بتمن در جهت باد و حرکت هایش،ذرات برف و باران در فضا که حتی شاهد نشستن آرام آنها بر شنل بتمن هستیم،نبودن یا خیلی کم بودن باگ ها،رنگ بندی فضا ها و... همه از نکاتی هستند که ما را محذوب گرافیک زیبای آن می کنند.این گرافیک زیبا حتی در منوهای بازی هنگامی که از منویی به دیگر می روید و شاهد صحنه های زیبایی هستید دیده می شود.

982135_20111129_640screen038.jpg


  • صدا گذاری و موسیقی
صدا گذاری و موسیقی بازی عالی است!
صدای شخصیت های اصلی را افردای حرفه ای و مشهور مانندKevin Conroy(صدای batman)، Mark Hamill(صدای (joker، Grey DeLisle(صدای (catwomanو... به عهده گرفته اند.همچنین صدای دشمنان معمولی هم بسیار خوب و متنوع است.
موسیقی هم در بازی بسیار عالی و توسط Ron Fish و Nick Arundel ساخته شده است که در شرایط عادی حال و هوا را بسیار خوب نشان می دهد و در هنگام مبارزات هم هیجان بالایی را به گیمر منتقل می کند.

981374_20110929_640screen004.jpg


  • نتیجه گیری
این بازی با توجه به داشتن داستانی جالب و پیچیده،گیم پلی روان و فوق العاده،تنوع در مراحل و شخصیت ها و گرافیک زیبا حتما یکی از بهترین بازی های 2011 است.به شما پیشنهاد می کنم اگر حتی تا به حال نامی از بتمن نشنیده اید و از بازی های ساخته شده از ابرقهرمان ها هم هیچ خوشتان نمی آید ولی به دنبال یک بازی فوق العاده هستید در خریدن این بازی درنگ نکنید!

-------------------------------------------------


داستان:10/10

گیم پلی:10/10

گرافیک:9/10

موسیقی و صداگذاری:10/10

کل:9.75/10


نویسنده: مهدی.م
- استفاده از این مطلب فقط و فقط در بازی سنتر مجاز است و هرگونه کپی از این مطلب پیگرد قانونی دارد.:d
- با نظرهای خودتون نقدهای بعدی من رو بهتر و کامل تر کنید.
 

.:Mahdi:.

کاربر سایت
Oct 1, 2010
1,614
نام
ʍʎɦɖї
:arrowu::arrowu::arrowu:
هیچ کس انتقادی،پیشنهادی،چیزی نداره؟:(
این طوری دیگه روحیه ام میره و اون موقع است که متوجه من میشین!!وقتی پروفایلم شد عکس خودم در حالت حلق آویز!!!اون موقع میفهمید چه مرد شریفی بودم
:((:((
اصرار نکن!دیگه دیره!
حالا چون یکی گفت از تصمیمم منصرف شدم
 

rezakhatti

کاربر سایت
Jun 12, 2011
2
نام
رضا
[h=6]وجود یک عدد میز تحریر در هر اتاق خصوصی ضروری است، یا یک فرش ویا قفصه کتاب، شایدم کامپیوتر و حتی لامپ از ضروریات یک اتاق خصوصی در ابعاد کوچک هستند.
حالا فرض کنید که در همان ابعاد، تعداد وسایل اتاق دو برابر شود! دو عدد میز،دو عدد قفصه.
حالا فرض کنید سه برابر شوند!! آیا جایی برای حرکت در این اتاق و استفاده از این وسایل میماند؟
مثال عجیبی که زدم دقیقا مشکلی است که گریبان گیر بازی "Batman:Arkham City" را گرفته است. ایده ها، معما ها، فضا ها ، کاراکتر ها، داستان ها، همه و همه به نسبت محیط کوچک بازی نمیخورند، وبازی آنقدر دور و بر بازیباز را شلوغ میکند که گاهی اوقات ادامه بازی سخت و تاقت فرسا میشود.
البته "Batman:Arkham City" با رعایت دقیق و درست قوانین سبک سوم شخص همراه با گرافیک نرم و روان خود و همچنین حضور تمامی کاراکتر های مجموعه کمیک های بتمن همیشه برای طرفداران خفاش پیر! به یادگار خواهد ماند.[/h]http://www.facebook.com/pages/The-8th-Art/216630435089638
 

batman-love

کاربر سایت
Jul 5, 2010
831
وجود یک عدد میز تحریر در هر اتاق خصوصی ضروری است، یا یک فرش ویا قفصه کتاب، شایدم کامپیوتر و حتی لامپ از ضروریات یک اتاق خصوصی در ابعاد کوچک هستند.
حالا فرض کنید که در همان ابعاد، تعداد وسایل اتاق دو برابر شود! دو عدد میز،دو عدد قفصه.
حالا فرض کنید سه برابر شوند!! آیا جایی برای حرکت در این اتاق و استفاده از این وسایل میماند؟
مثال عجیبی که زدم دقیقا مشکلی است که گریبان گیر بازی "Batman:Arkham City" را گرفته است. ایده ها، معما ها، فضا ها ، کاراکتر ها، داستان ها، همه و همه به نسبت محیط کوچک بازی نمیخورند، وبازی آنقدر دور و بر بازیباز را شلوغ میکند که گاهی اوقات ادامه بازی سخت و تاقت فرسا میشود.
البته "Batman:Arkham City" با رعایت دقیق و درست قوانین سبک سوم شخص همراه با گرافیک نرم و روان خود و همچنین حضور تمامی کاراکتر های مجموعه کمیک های بتمن همیشه برای طرفداران خفاشه قهرمان! به یادگار خواهد ماند.


The 8th Art | Facebook
بازی ایرادی نداشت و با صبر و حوصله خیلی راحت میشه مراحل طی کرد!
متن رو تو پستم هم اصلاح کردم!خفاش قهرمان خیلی بهتره تا اونی که گفتی!
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر