
در میان تمام چالش هایی که مایکروسافت در برابر طراحی Xbox One مواجه شده است ، طراحی کنترل جنبه ای است که به آسانی فراموش شده بود . برخی از معایب اندک آن به کنار، می توان دسته Xbox360 را به عنوان بهترین کنترلر تاریخ در نظر گرفت ، بنابراین اگر مایکروسافت حتی طراحی دسته را بی تغییر می گذاشت ممکن بود هیچ گیمری به این شرکت خرده نگیرد . در طی رویدادی که هفته پیش مایکروسافت از کنسول جدید خود یعنی Xbox One پرده برداری کرد ، کنترلر جدید را نیز نمایش داد که ظاهرا تغییرات زیادی در آن شکل نگرفته بود ، با این حال مایکروسافت خبر از 40 تغییر (بهبودی) اساسی در این کنترلر را می دهد .
درخواست شماره ی یک تمام گیمرها از کنترل جدید Xbox این بود که ، directional pad یا به طور مخفف D-pad آن را عوض کند ، این مشکل یک پاشنه آشیل برای کنترل های Xbox360 در طول نسل بود به خصوص این مشکل در بازی های مبارزه ای بسیار نمود پیدا می کرد ، بازی های مبارزه ای که به صورت Third party برای این کنسول عرضه می شد ، به دلیل عملکرد بهتر از نظر کنترلر بر روی کنسول رقیب این مشکل عاملی شد جهت اعتراض فن ها به این کنترل ، البته معمولا با بازی های این سبکی کنترل مخصوص عرضه می شد که این مشکلات را برطرف می نمود .
پر واضح بود که مایکروسافت از مشکلات D-pad با خبر باشد ، تا جایی در کنفرانس اصلی رونمایی این کنسول به این نکته اشاره کرده که D-pad کنترلر را تغییر داده است ، D-pad را سعی کرده است به شکل کنترل های نینتندو طراحی کند ، d-pad جدید به مراتب دقیق تر است . این نوع D-pad در بازی های مبارزه ای بسیار خوب و دقیق عمل می کند .

از تغییرات دیگر کنترل این کنسول می توان به محفظه باتری آن اشاره کرد ، کنترل Xbox360 در واقع سیم دار طراحی شده بود ، با این وجود برای کنترل های بی سیم وجود یک محفظه باتری یک چاره اندیشی موقت بود ، کنترلر به راحتی با دو دست نگهداری میشد ، گیمرهایی که از دست های بزرگتری برخوردار بودند نگشتان آنها در دو طرف محفظه باتری ، حالت ناخوشایندی به خود می گرفت .
خوشبختانه هیچ گزینه ی سیم دار برای کنترل جدید در نظر گرفته نشده است و از این بابت باید مطمئن شد که از ریشه کنترلر جدید بی سیم ساخته شده است ، محفظه باتری AA-دوفلو در کنترلر گنجانده شده است . پک باتری شباهتی به طراحی استایل دسته DualShock ندارد ، اما باتری ها 90 درجه چرخیده شده و درون بدنه داخلی کنترلر جای گرفته اند .
شکایت دیگری که در مورد کنترل 360 بود بسیار ذهنی و کوچک هستند ، از این موارد می توان به سوراخ های کوچک برای قرار گرفته پیچ های نگهدارنده کنترلر را نام برد ، گیمرهایی که از انگشتان درازتری برخوردارند این شکافت های تیز دسته را ریز انگشتان خود حس می کنند .
توجه اصلی تیم مهندسی طراحی کنترلر بر روی ارگونومیک آن بوده است . آن ها با استفاده از CAD و طراحی های سه بعدی دیجتالی از کنترلر ، سال ها با طراحی ماکت ها و کار روی نکات بسیار ریز که بلاخره تا حدی توانستند کنترلر یکپارچه و واحدی را تولید کنند . شکاف ها و سوراخ ها کنترلر به حدی کوچک شده اند که به سختی بتوان آن ها روی بدنه احساس کرد .
موارد دیگر در داخل کنترلر ایجاد شده است ، رادیکال ترین قسمتی می باشد که تغییرات در آن رخ داده است ، با این حال بیشتر بهبودی بوده است تا تغییر ، در این قسمت بیشترین تغییرات در بهبود انالوگ ها ، triggerــها و اتصال بی سیم کنترلر رخ داده است . یکی از مسائل دیگر که علاقه مندان به آن اشاره کردند مربوط به گیمرهای بسیار فعال یا به قولی گیمر با استفاده ی سنگین را شامل می شود ، آن ها بعد از سال ها استفاده از کنترلر ، آنالوگ جهت و حرکت فنری خود را از دست می دهد. نقطه مرکزی قسمت تکیه آنالوگ کمی به خود حالت لرزان پیدا می کند ، منطقه مرکزی دایره ای که در آن هیچ حرکتی شناسایی نمی شود.
برای حل این مشکل مایکروسافت از stick با دوام تری در این کنترلر استفاده کرده است ، در حالی که از فنرهای سبک تری در این کنترل ها استفاده کرده و متعاقبا نیاز به فشار کمتری برای حرکت وجود دارد . بازگشت به استراحت بسیار سریعتر صورت می گیرد بنابراین به قسمت dead-zone کوچکتری نیاز دارد ، که همه این به معنی حرکات stick به مراتب دقیق تری است ، که یک پوشش لاستیکی غیر لغرنده در زیر استراحت گاه شست انگشت می باشد به آن کمک می کند .
triggerـها کاملا تغییر کرده اند ، به جای یک سنسور مکانیکی ، آن ها در حال حاضر از یک سنسور مغناطیسی بهره می برند که مزایای بسیاری از جمله حساسیت بیشتر همچین دوام بیشتر نسبت به تریگر مکانیکی را دارد . در بازی ها قادر به پذیرش محدوده ورودی بسیار ظریفی از trigger ــها خواهد بود که برای طرفداران سبک Racing خبر بسیار خوبی است .

با این وجود هنوز هیچ نمایش زنده با استفاده از این کنترل ها نشان داده نشده است ، باید تا مراسم E3 صبر کنیم تا ببینیم این عوامل در شرایط مختلف ، دقت در رانندگی ، ترمز ، شلیک در بازی های تیر اندازی ، لگد زدن در هنگام تیراندازی و... را در یک دموی فنی زنده کنترلر جدید را به معرض نمایش قرار دهند.
در نهایت این کنترل بی سیم پر سرعت با یک رابط کاربری جدید و به روز شده ارائه داده خواهد شد که مایکروسافت در این زمینه قول داده است هیچ تاخیری در این کنترل قابل تشخیص نباشد . رابط کاربری جدید به همراه پورت پرسرعت ارسال اطلاعات و به علاوه مجموعه ای از لوازم جانبی از جمله هدست و دستگاه های ورودی دیگر می تواند این کنترلر را بیش از پیش پیشرفته تر کند ، البته این موارد لوازم جانبی هنوز تایید نشده اند ولی قطعا در نمایشگاه E3 امسال بسیاری از آن ها معرفی خواهند شد.
با این که در رونمایی هفته پیش از کنترلر یک نمایش اولیه و ابتدایی را نشان می داد و جزئیاتی بیشتری از آن را نمایش نداد ولی با همان رونمایی مختصری که ارائه داد ، همان چیزی بود که علاقمندان از مایکروسافت درخواست کرده بودند یا حتی بیش از آن ...
آخرین ویرایش: