بررسی و بحث پیرامون عوامل زمینه ساز خاطره انگیز شدن یک بازی

asheghangta

کاربر سایت
Jun 17, 2006
1,112
نام
آرین
بسیاری از منتقد های بازی های کامپیوتری عقیده دارند:((بازی های کنونی همگی شبیه هم هستند,به همین دلیل خاطره انگیز نمی شوند)).
این جمله را احتمالا شما هم در بازی هایی که انجام داده اید احساس کرده اید.یک بازی ای که از نظر فنی ضعیف تر از بازی مشابه خود است خاطره انگیز تر می شود.این امر در نگاه اول ممکن است مهم به نظر نرسد اما وقتی بازی قوی تر از نظر فنی را تمام کردید شاید خاطره ی خاصی از آن بازی نداشته باشید که شاید به این معنی باشد که از بازی لذت کافی را نبرده اید و گر نه خاطره انگیز تر می شد,که دلیل اصلی آن هم تشابه بازی های کنونی در بازار است.

بگذارید با یک مثال موضوع واضح تر شود:
دو عنوان GTA:Vice City و GTA:San Andreas عرضه شده توسط Rockstar چند سال قبل از GTA IV عرضه شده اند.اما تا حالا بسیاری از طرفداران GTA گفته اند که هر چند GTA IV از نظر فنی چند برابر دو بازی مذکور بالا تر است اما به اندازه ی آن ها خاطره انگیز نیست.حتی Rockstar هم برای GTA V قول این را به طرفداران داده است که بازی جدیدشان خاطره انگیز تر باشد.

چطور GTA:Vice City و GTA:San Andreas توانستند یکی از عنوان های بعدی خود را از این نظر شکست دهند؟به طوری که GTA:SA شاید دارنده ی رکورد بیشترین فایل جانبی ساخته شده توسط کاربران است.

مهم ترین عوامل در زمینه ی خاطره انگیز شدن یک بازی داستان و اتمسفر (جو) بازی می باشند,که در ادامه به بررسی این دو می پردازیم:

داستان:فاکتور داستان تاثیر مستقیم بر عامل خاطره انگیز تر شدن یک بازی است.شاید با خود بگویید خوب داستان های بازی های کنونی که دیگه همه شبیه هم نیستند؟
درست است,شاید داستان ها شبیه هم نباشند اما روایت داستانی شبیه هم دارند.روایت داستانی بر می گردد به گیم پلی و آن هم بر می گردد به اینکه بازی های کنونی گیم پلی عین هم دارند!

اتمسفر (جو):که شامل محیطی است که بازی در آن روایت می شود.که بیشتر بر می گردد به گرافیک و گیم پلی.منظور گرافیک بالا نیست بلکه طراحی گرافیکی خاطره انگیز است.منظور از گیم پلی هم داشتن گیم پلی متنوع و باز هم خاطره انگیز است.
به عنوان مثال:
Call of Duty هم اکنون مظهر داشتن گیم پلی ناب FPS است.اما بر کسی پوشیده نیست که تمامی نسخه های جدید آن دقیقا مثل هم هستند.که باعث می شود که شاید از قسمت مولتی پلیر بازی لذت ببرید اما احتمالا آنچنان بخش Single آن خاطره انگیز نخواهد بود.
بر می گردیم به مثال اصلی خودمان:
GTA Vice City چرا از این نظر از GTA IV جلو تر است؟
با یک مپ به اون وسعت کوچیک نسبت به GTA IV ؟ با آن گرافیک کم جزئیات خود؟چه چیزی باعث شد شهر Vice City در بازی از Liberty City در GTA IV خاطره انگیز تر باشد؟
دلیل اصلی آن اتمسفر بازی است.یعنی وقتی بعدا به انجام بازی می پردازید و یا حتی بازی های مشابه,احتمالا حس نوستالژیک از بازی قدیمی تر مثل GTA:Vice City پیدا می کنید نه بازی جدید تر مثل GTA IV.
این مثال در مورد GTA:San Andreas نیز نسبت به GTA IV صادق است.یک مپ به وسعت بسیار وسیع SA و با داشتن اتمسفری خوب می تواند مپ کوچکتر با گرافیک بالا تر را شکست دهد (یعنی عامل اتمسفر بازی توانست بر گرافیک بالا تر و گیم پلی فنی تر چیره شود).

حتی می توان از تریلر GTA V دید که GTA V هم مانند VC و هم SA طراحی شده است!Rockstar نیز گقته است که می خواهیم در این زمینه بازگشتی داشته باشیم.یعنی Rockstar عامل خاطره انگیز شدن بازی و داشتن اتمسفر نوستالژیک برای کاربرانش را مهم تر از موفقیت های فنی GTA IV می داند و از کلمه ی بازگشت استفاده کرده است.

در ابتدای تریلر GTA V جمله ی زیر نمایان می شود که منظور بازگشت به عنوان های قبلی مانند VC و SA است:


"Why did I Move Here? Guess it Was The Weather" !!!

=========

دوستان نتیجه گیری کلی بر عهده ی شما گذاشته می شود.لطفا تاثیر این مورد بر بازی هایی که انجام داده اید را بگویید و حتما مثال های دیگه ای هم بزنید.

ممنون.
 
آخرین ویرایش:

asheghangta

کاربر سایت
Jun 17, 2006
1,112
نام
آرین
UP TOPIC

ما پارسال یه مقاله نوشتیم که چون با استقبال شدید :D کاربران مواجه شد تصمیم گرفتیم تاپیک رو دوباره بیاریم بالا ببینیم بحثی صورت می گیره یا نه.

چطوره با Silent Hill این بحث رو ادامه بدیم؟

یا ول کنیم تاپیک دوباره بره سیاهچال؟ :D.

ممنون.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر