بررسي مادربورد Dfi LANPARTY DK X58-T3eH6

LORD5

کاربر سایت
Mar 29, 2009
1,177
نام
عباس
icon.gif


مدتي است كه اينتل جديدترين و پرقدرتمند ترين پردازنده خود يعني Corei7 را منتشر كرده كه اين پردازنده همانطور كه قدرتمند است هزينه بر هم هست كه اين هزينه نه تنها در گراني آن خلاصه نمي شود بلكه نياز به ساير قطعات مخصوص به خود را هم دارد كه از جمله مادربورد و سه عدد حافظه جانبي و از نوع DDR3 نيازدارد كه سر جمع اگر بخواهيد ارزانترين پردازنده اين سري تهيه نماييد بايد تنها براي سه قطعه ذكر شده 800 هزارتومان كنار بگذاريد و اگر بخواهيم ساير قطعات را هم سر انگشتي حساب نماييم مي بينيم كه يك سيستم كامل مبتني بر i7 حداقل يك و نيم ميليون تومان براي هر كسي آب مي خورد كه هر كسي از عهده اين هزينه بر نمي آيد اما در عوض شما با تهيه مين بوردي با چيپست X58 هم داراي چند مزيت اساسي مي شويد و هم در آينده مي توانيد با كمترين هزينه سيستم خود را به روز رساني كنيد.
از مزيت هاي تهيه اين نوع بورد مي توان به بهره بري از دو تكنولوژي SLI‌و كراس فاير اشاره كرد و استفاده از حافظه هاي سه كاناله و همچنين سوكت اين مين بورد LGA1366 اشاره نمود كه در آينده براي اين سوكت پردازنده هاي بسياري عرضه خواهد شد و هر گونه نگراني در مورد عدم پشتيباني از پردازنده هاي روز اينتل را از بين مي برد و در مورد اين سوكت همان سياستي را كه اينتل بر روي سوكت LGA775 اجرا كرد را شاهد خواهيم بود و اين باعث مي شود كه با خيال آسوده سيستم روز دنيا را تهيه كرده و بدون دغدغه خاطر به انجام بازي ها روز و اوركلاك و كارهاي حرفه اي و رندرينگ بپردازيد.

و حالا ما در اينجا تصميم داريم كه يكي از اين غولهاي بوردهاي مادر را به شما عزيزان معرفي نماييم تا بيش و كم با اين نوع مين بوردها آشنا شويد.

مادربورد Dfi LANPARTY DK X58-T3eH6 همانطور كه از نامش پيداست در سري مين بوردهاي لن پارتي قرار مي گيرد و اين مدل چندان شناخته شده نيست اما اين دليل نمي شود كه اين مين بورد را دست كم بگيريم و تنها هنگامي مي شود نظر داد كه اين قطعه را مورد آزمايش قرار داد اما در ابتدا قصد داريم تا شما را در ابتدا با پارامترهاي موجود در اين مين بورد آشنا كنيم تا به طور دقيقتر آشنا شويد و يك آمادگي ذهني هم داشته باشيد, پس شروع مي كنيم ;
بسته بندي و جعبه اين مين بورد كاملاً معمولي جلوه مي نمايد و تنها مي توان لوگوي لن پارتي را در پايين و سمت چپ مشاهده كرد و يك پوشش نازك و رنگارنگ جعبه ضخيم را درون خود قرار داده.
در جلوي جعبه چيز خاصي خودنمايي نمي كند اما وضعيت در پشت جعبه كمي بهتر مي شود و مقداري بيشتر در مورد ويژگي ها و تمايزات اين مين بورد ارائه مي نمايد از جمله پشتيباني از دو تكنولوژي SLI و كراس فاير و خازن هاي جامد و LED‌هاي عيب ياب.

محتويات دروني اين مين بورد كامل بوده و حتي كاربر به بعضي از اين ملحقات احتياج پيدا نمي كند.
اين ملحقات شامل موارد زير مي باشند:

كابل ديسك گردان فلاپي و هارد درايو پاتا
يك كابل فلئورسنت ساتا
يك پل براي هر يك از تكنولوژي هاي Nvidia SLI و ATI CrossFireX
كانكتور هوشمند
تعدادي جامپر اضافه براي مواقع اضطراري و جايگزين كردن ديگر جامپرها در هنگام خرابي
I/O ورودي و خروجي براي پنل پشت كامپيوتر
دفترچه راهنماي بوت سيستم و اسمبل قطعات در چند زبان مختلف
و در آخر يك DVD ديسك راه انداز قطعات و به همراه تعدادي نرم افزار.

در طراحي بورد و ساير اسلات ها و بوردها و هيتسينك ها هيچ گونه نو آوري خاصي ديده نمي شود و تقريباً طراحي كلاسيكي دارد و سه رنگ نه چندان دلچسب سبز و زرد براي اسلات ها و پورتها و رنگ سياه براي PCB در نظر گرفته شده و شايد به طور كامل از رنگ سياه در طراحي اين مين بورد استفاده مي شد ظاهري جذابتر و حرفه اي تر به اين مادربورد مي بخشيد اما در عوض در اطراف سوكت پردازنده خنك كننده هاي كارايي قرار گرفته و داراي شش فاز مدار رگولاتر ولتاژ بوده و تمامي خازن هاي استفاده شده چه در اطراف پردازنده و مدار تنظيم كننده ولتاژ و چه در كل PCB و همچنين PATA و كانكتورهاي پاور در مكانهاي كاملاً مناسبي قرار گرفته و در هنگام نصب نصب قطعات هيچ گونه مشكلي را ايجاد نمي كنند و همچنين اين مين بورد داراي 6 اسلات حافظه با پشتيباني از حافظه هاي DDR3 مي باشد و تا 24 گيگابايت حافظه را پشتيباني مي نمايد.
تا اينجا مربوط به قسمت بالايي بورد مين بورد Dfi LANPARTY DK X58-T3eH6 بودند كه امكانات و تجهيزات جالب و كاملي را دارا بود اما حالا به قسمت پاييني بورد و قسمت نااميد كننده آن مي رسيم.
چيپست پل جنوبي اين مادربورد با يك هيت سينك كوچك كه با پينهاي پلاستيكي و فشاري بر روي آن چفت شده و يك هيت سينك تقريباً بزرگ بر روي چيپست پل شمالي قرار گرفته كه به كمك يك هت پايپ به هيت سينكي كه بر روي ماسفت ها و رگولاتورهاي ولتاژ قرار دارد وصل شده و با هم ديگر تعامل دارند.
و در آخر قطعاتي كه بر روي PCB قرار گرفته اند شامل سه عدد اسلات PCI Express 2.0 x16 براي نصب كارت گرافيكي مي باشد كه دوتاي اين اسلات ها، اسلات اصلي مي باشند كه با رنگ سبز مشخص شده اند كه اين دو شيار با سرعت كامل X16 با يكديگر به تبادل اطلاعات مي پردازند و اسلات زرد رنگ، اسلات فرعي بوده و تنها با سرعت X4 قادر به تبادل اطلاعات مي باشد.
در كنار اسلات هاي اصلي دو عدد كانكتور پاور براي دادن توان بيشتر به كارت گرافيك تعبيه شده كه اين كانكتورها در هنگام نصب كارت گرافيك پرقدرت بسيار به كار مي آيد و موجب كارايي بالاتر كارت گرافيك در هنگام پردازش هاي بالا مي شود.
در روي بورد به هشت كانكتور SATA براي درايورها مجهز شده كه اين اتصال دهنده ها از ريد(RAID)نيز پشتيباني مي كند، كه شش تاي آنها در در سودبريج يا پل جنوبي و دوتاي ديگر با يك اتصال دهنده پاتا از طريق كنترلر JMicron JMB363 اضافه و پياده سازي شده است.
از ديگر ويژگي هاي اين مادربورد به 6 عدد كانكتور فن و و يك پين كانكتور براي پورت COM مي باشد.
يكي از خصوصيات عجيب و غريب اين مين بورد دكمه پاور و ريست مي باشد شايد فكر كنيد كه اين مورد ديگه عجيب غيب نيست اما وقتي اين موضوع عجيب مي شود كه با فشار دادن همزمان اين دو دكمه پارمترهاي بايوس به حالت سابق يا پيش فرض(ديفالت)برمي گردد!

پس از بررسي جزء به جزء قطعات به كار برده شده در روي من بورد به پانل پشتي مي رسيم، كه از هر لحاظ كامل است و تقريباً تمامي پورتها را دارد و تنها پورت eSATA مي باشد كه نبود اين پورت چندان محسوس نخواهد بود.
پانل پشتي شامل(به تصاوير پايين و از چپ به راست دقت شود!‌)
پورت PS/2 براي اتصال كي بورد و موس.
S/PDIF براي برقراري كيفيت صوتي بالا از طريق چيپست ALC889 HD codec هشت كاناله ساخت شركت معروف Realtek.
ClearCMOS jumper.
پورت شبكه گيگابيت از طريق Marvell 88E8053 كنترلر.
يك پورت IEEE1394(دومين پورت به صورت آن-بورد بوده و در دسترس پين-كانكتور مي باشد)كه توسط VIA VT6308P فراهم شده.
شش پورت USB
و در آخر هم ورودي و خروجي صدا براي برقرري ارتباط با اسپيكر و ميكروفون و...

پس از بررسي پارامترهاي اين مين بورد به مرحله عمل مي رسيم و در اينجا بايد ديد كه اين مين بورد 294.99 دلاري چه خواهد كرد.
سيستم تست به شرح زير مي باشد:

·Mainboard: DFI LANPARTY DK X58-T3eH6 (LGA1366, Intel X58 Express + ICH10R, BIOS from 05.08.09);
·CPU: Intel Core i7-920 (2.66 GHz, 133 MHz base frequency, 8 MB L3 cache, Bloomfield, rev. C0, 1.225 V Vcore);
·Memory: 3 x 1024 MB DDR3 Kingston HyperX DDR3-1866, KHX14900D3T1K3/3GX, (1866 MHz, 9-9-9-27, 1.65 V voltage);
·Graphics card: ATI Radeon HD 4870 512 MB (RV770, 750/750/3600 MHz, 800 SP, 40 TMU, 16 ROP, 256-bit 512 MB GDDR5);
·HDD: Samsung SP2504C (250 GB, SATA II, 7200 RPM, 8 MB, rev.A);
·CPU cooler: Cooler Master GeminII (120 mm Protechnic Electric MGA12012HB-O25 fan, 1500-2500 RPM);
·Thermal interface: Zalman CSL 850;
·PSU: OCZ GameXStream OCZGXS700 (700 W) with Zalman ZM-F3 fan;
·Case: Antec Skeleton;
نتايج تست:

Power Consumption


nominal.png



t1.png




box1_small.jpg


box2_small.jpg


access_small.jpg



board_small.jpg



cooling_small.jpg





backpanel.jpg


 

LORD5

کاربر سایت
Mar 29, 2009
1,177
نام
عباس
دست درد نکنه عباس
این چند تا فاز برای cpu و ram داره؟
تو over خوب جواب ميده؟
خواهش مي كنم.

گفتم ديگه؟نگفتم؟
اينه ها!!:
در اطراف سوكت پردازنده خنك كننده هاي كارايي قرار گرفته و داراي شش فاز مدار رگولاتر ولتاژ بوده

روي بورد كه براي رم چيزي نمي بينم توي جاي ديگه هم نديدم كه نوشته باشه و تنها همين شش عدد چوك رو من مي بينم.

اون چيزي كه تست ها نشان مي دن بايد مين بورد قوي اي باشه چرا كه از بهترين مين بورد گيگابايت هم در بعضي موارد جلو افتاده و يا اختلاف ناچيزي به جز كرايسيس وارهد داره و يكي از بهترين انتخاب ها براي همگي گروه كاربرها خواهد بود.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر