بحث و تبادل نظر در مورد ISP های ایرانی

MaTrix PouYa

! The Berserker
کاربر سایت
Jul 27, 2008
3,276
نام
Pouya
من برا اینکه نویز خطم بر طرف شه رفتم و از جایی که سیم تلفن وارد ساختمان میشه سیم کشی کردم به مودم ولی تغییری نکرد و downstream اش 9.6 هست و upstream اش 18 هست حالا باید چکار کنم ؟
دقیقا مثل منه این اعداد اگه از سر خط تست کردی پس مشکل از سمت مخابرات هست تقربا هم نمیتونی کاریش کنی مگراینکه بری مخابرات پیگیر شی
 

T - BONE

کاربر سایت
Aug 24, 2012
369
نام
Hamed
دقیقا مثل منه این اعداد اگه از سر خط تست کردی پس مشکل از سمت مخابرات هست تقربا هم نمیتونی کاریش کنی مگراینکه بری مخابرات پیگیر شی

پس یک فرد بیکار لازم داره :| که پیگیر باشه مخصوصا با این وضع اداره ها که یا میپیچونن یا پاسکاری میکنن

بعد یک سوال دیگه این نویز تو بازی فقط ایجاد لگ میکنه یا پینگ رو هم بالا میبره ؟

الان رفتم اون سیمی که از دم در تا تو خونه کشیدم رو دست کاری کردم downstream ام رفت رو 6.7 یعنی مشکل از همون سیم هلی دم در ساختمان هست ؟
 

jimbo666

کاربر سایت
Jan 28, 2013
155
جالبه که مدام صحبت از ارزون شدن قیمت نت میشه (با استناد به صفحات قبلی همین تاپیک) ولی آسیاتک کل تعرفه هاش رو این هفته کشیده بالا. معنی ارزون شدن اینترنت رو هم فهمیدیم.
 

Masood11

کاربر سایت
Sep 1, 2012
1,550
نام
PNY
جالبه که مدام صحبت از ارزون شدن قیمت نت میشه (با استناد به صفحات قبلی همین تاپیک) ولی آسیاتک کل تعرفه هاش رو این هفته کشیده بالا. معنی ارزون شدن اینترنت رو هم فهمیدیم.

خب اول باید گرون کنه که بعد بتونه بدون ضرر(!!!!! منظور ضرر از سود عادیشونه!!) ارزون کنه دیگه!!
 

T - BONE

کاربر سایت
Aug 24, 2012
369
نام
Hamed
میخواستم بدونم که اگه سیم تلفن در جلوی ساختمان از بین سیم های برق های قوی رد شده باشه امواج مغناطیسیش روی سیم تلفن و نویز تاثیر میگذاره یا نه ؟

آخه یکی بهم گفت شاید علت نویزت این باشه حالا درست میگه ؟
 

Masood11

کاربر سایت
Sep 1, 2012
1,550
نام
PNY
میخواستم بدونم که اگه سیم تلفن در جلوی ساختمان از بین سیم های برق های قوی رد شده باشه امواج مغناطیسیش روی سیم تلفن و نویز تاثیر میگذاره یا نه ؟

آخه یکی بهم گفت شاید علت نویزت این باشه حالا درست میگه ؟

ممکنه اینطور باشه! ولی اگه اینطور باشه اگه یه سیم مستقیم از دم در تا مودم بکشی باید مشکلت حل شه!
 

RoCoCo

کاربر سایت
Apr 23, 2008
4,470
نام
Nimo
یکی از دوستام واسه گیم و دانلود از اینجا گرفته واقعآ راضی هست .. کسی دیگه ای استفاده کرده ؟ حیف مناطق خاصی رو پوشش میده فقط :(
شبکه رسانه تهران - سرویس دهنده اینترنت پرسرعت
قیمت هاش هم واقعآ خوبه ..

رسانه که به خودی خود معروف هست. بله کیفیت خیلی خوبی داره این isp.
 

Davakineee

کاربر سایت
May 10, 2014
625
نام
محـــمد حـســـین
اوه شیت :| چه خبر شد امروز صبح ( ساعت رایگان )
سرعت دانلود من با سرویس ۵۱۲ پارس انلاین رسیده بود به ۱۴۰۰ کیلوبایت :D
ساعت ۶ صبح پاشدم تا ۷ صب که رایگانه ۴ تا بازی ایپد از اپ استور گرفتم ۲.۵ گیگ
 

Persian-Masoud

Intelligent Innovation
کاربر سایت
Feb 18, 2010
6,369
نام
مسعود
بیانیه شرکت‌های اینترنتی خطاب به وزیر ارتباطات

بعد از گردهمایی سراسری مدیران شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت، انجمن شرکت‌های اینترنتی بیانیه‌ای خطاب به وزیر ارتباطات منتشر کرد.


به گزارش ایسنا، مدیران شرکت‌های اینترنتی در پایان نشست سراسری خود که با حضور نمایندگانی از دولت، حاکمیت و شورای رقابت برگزار شد، بیانیه‌ای را تحت عنوان "بیانیه گردهمایی سراسری مدیران شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت کشور" خطاب به وزیر ارتباطات تنظیم کردند که محتوای آن به این شرح است:


"انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران از جناب آقای دکتر واعظی مقام عالی وزارت ارتباطات درخواست می‌کند تا در اجرای مفاد قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که در ماده 3 آن تصریح داشته است" دستگاه‌های اجرائی مکلفند هنگام تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌های اجرائی، نظر تشکل‌های اقتصادی ذی ربط را استعلام کنند و مورد توجه قرار دهند" و همینطور در چارچوب ماده 14 این قانون که اشعار می‌دارد: "به منظور تعامل مستمر با فعالان اقتصادی اعم از کارفرمایی و کارگری و تلاش برای حل مشکلات آنان و ارائه پیشنهاد برای اصلاح قوانین، مقررات، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و رویه‌های اجرائی به شورای گفت‌وگو، وزراء و روسای دستگاه‌های اجرائی مرتبط با محیط کسب و کار موظفند یکی از معاونان خود را به عنوان مسئول بهبود محیط کسب و کار تعیین و معرفی نمایند." دستور به اقدامات قانونی مساعد در این چارچوب را صادر فرمایند.


از سازمان تنظیم مقررات درخواست می‌کند تا در جهت گیری‌های خود در خصوص تدوین ضوابط و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت کشور، مفاد ماده 80 "قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه ایران" دایر بر ایجاد اشتغال پایدار، توسعه کارآفرینی و کاهش عدم تعادل منطقه‌ای را مورد توجه قرار داده و در عمل به تکالیف این قانون" رفع مشکلات و موانع رشد و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط و کمک به بلوغ و تبدیل آنها به بنگاه‌های بزرگ و رقابت پذیر" را در تدوین ضوابط و مقررات خود مورد توجه جدی قرار دهد.


همچنین از وزارت ارتباطات درخواست می‌کند تا طی 18 ماه که از فرصت اجرای "قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه ایران" باقی مانده است، از ظرفیت‌های مصرح در ماده 80 این قانون درباره اعطای کمک‌های هدف مند در جهت ایجاد پیوند مناسب بین بنگاه‌های کوچک، متوسط، بزرگ و انجام تمهیدات لازم برای تقویت توان بنگاه‌های کوچک و متوسط استفاده کرده و ترتیبات اجرای این تکالیف قانونی را در هرگونه بازبینی در دستور کار جهت پروانه‌های خدمات ارتباطی این حوزه فراهم کند.


اعلام موضع انجمن در خصوص پیش نویس ساماندهی و ارتقای سطح پروانه‌های PAPوISPوISDPو PSTN


با عنایت به جهت گیری مستندات ارایه شده موسوم به پیش نویس ساماندهی و ارتقای سطح پروانه‌های PAPوISPوISDPو PSTN که در اختیار کمیسیون‌های استانی انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران قرار گرفته است و توجه به این واقعیت که بیش از 650 شرکت دارای پروانه‌های مذکور در یک دهه گذشته بر مبنای ضوابط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی شکل گرفته و هم اکنون در حال ارایه خدمات می‌باشند، مراتب ذیل به عنوان نظر اجمالی و تجمیعی انجمن شرکت‌های انیترنتی ایران جهت بهره برداری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه می‌گردد:


بازبینی مدنظر سازمان تنظیم مقررات در پروانه‌های یاد شده که از گذشته دارای تداخل عرصه کاری و بعضا در برگیرنده بخشی از تبعیضات و انحصارات حوزه اینترنت کشور بوده‌اند، می‌تواند حاصل 25 سال فعالیت بیش از 650 شرکت فعال در حوزه خدمات ارتباطی و دست کم 15000 فرصت شغلی مستقیم در این حوزه را اعم از 10 سال گذشته و افق 15 ساله مدنظر نگارندگان پیش نویس، تقویت و حفاظت، تضعیف و یا با اجرای الگویی نظیر آنچه در پیش نویس یاد شده به کار رفته، اساسا دچار آسیب جدی کند.


لذا صرف نظر از اهمیت موضوع نکات ذیل شایان توجه جدی است:


الگوی بکار رفته در تدوین پیش نویس یادشده نتوانسته است ما بین شرایط و واقعیات موجود و بالفعل در فضای کسب وکار ارایه دهندگان خدمات اینترنت کشور و فضای مطلوب، مسیر واقع گرایانه و همواری ترسیم کند، به نحوی که در صورت عدم اعمال برخی تغییرات بسیار مهم و ساختاری در این پیش نویس، حذف ناگزیر اکثریت قابل توجهی از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات در سطح کشور به دنبال خواهد داشت.


تخصیص یافتن فرصت‌های بهره برداری از بخشی از زیرساخت‌های ارتباطی کشور که از مصادیق انحصار طبیعی می‌باشند به بازیگران محدود در قالب مجوز FCP از یک سو و جیره‌بندی آن برای بیش از 650 شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنت کشور به معنی نادیده گرفتن ظرفیت‌های نهادینه شده در مجموعه شرکت‌های SME دارنده پروانه در سطح کشور در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور است.


انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران به ویژه براین اعتقاد است که رعایت اصول زیر، در مواجهه با موقعیت‌هایی که مصداق انحصار طبیعی هستند در اصلاح پروانه‌های جدید می‌بایستی مورد توجه اکید قرار گیرد:


1. بهره برداری هدفمند از فناوری‌های نوین جهت غلبه بر محدودیت‌های ناشی از انحصار طبیعی و مدیریت بدون تبعیض منابع محدود با هدف بهره برداری مشاع همه دارندگان پروانه‌های ارتباطی(نظیر آنچه در خصوص توصیه به استفاده از راهکار موسوم به Bit-Stream در پیش نویس مذکور مورد اشاره قرار گرفته است).


2. با توجه به تغییرات روزافزون فناوری‌های مورد بهره برداری در حوزه خدمات دسترسی، موانع بهره برداری از انواع فناوری‌های متداول، در پروانه‌های فعلی و تغییرات آتی آن به طور جد مدنظر قرار گرفته و ماهیت آنها از فناوری محور به خدمت محور تغییر یابد. در این راستا شناسایی کلیه محدودیت‌هایی که موجبات تبعیض در تخصیص امتیازات و ظرفیت‌ها مابین شرکت‌های دارای پروانه را فراهم ساخته است و رفع تبعیض از آن.(از جمله محدودیت مربوط به بهره برداری از فناوری ADSLو منحصر بودن آن به دارندگان پروانه PAP) و آزادسازی انتخاب نوع فناوری مورد نظر دارنده پروانه با توجه به مقتضیات فنی و تمرکز و گولاتور بر روی تدوین ضوابط بکارگیری بدون تبعیض آن توسط دارندگان پروانه‌های ارتباطی درهر نوع بازبینی پروانه‌ها مورد تأکید این انجمن است.


3. تشویق و جهت دهی سرمایه گذاری‌های کلان و منابع مالی خارج از حوزه به ایجاد زیرساخت‌هایی که از مصادیق انحصار به شمار می‌روند در جهت بازشدن بخشی از گره‌های توسعه این بخش و توزیع متوازن و بدون تبعیض فرصت‌های آن مابین کلیه دارندگان پروانه خدمات دسترسی و توسعه بازار خدمات.


4. انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران از اقدام رگولاتوری در ایجاد پروانه‌ای با نام FCP مشروط به معطوف و منحصر شدن وظایف آن به تأمین زیرساخت و ایجاد شبکه جهت بهره برداری دارندگان پروانه‌های خدمات موضوع بازبینی، حمایت می‌کند که اقدامی درباره رفع انحصارات به شمار می‌رود؛ از سوی دیگر در صورت تسری و وظایف دارندگان این پروانه به ارایه خدمات به جامعه کاربران نهایی، آن را به دلیل تضاد منافع دارندگان پروانه FCP و سایر دارندگان پروانه از مصادیق اخلال در فضای رقابت می‌داند.


5. هرگونه بازبینی در پروانه‌های این حوزه بدون تردید باید در برگیرنده سرنوشت آن بخش از زیرساخت‌های انحصاری کشور باشد که در مقطع واگذاری پروانه شرکت مخابرات ایران بدون در نظر گرفتن عواقب سوء ناشی از انحصاری کشور باشد که در مقطع واگذاری پروانه شرکت مخابرات ایران قرار گرفته است. اگرچه بررسی آسیب شناسی و نحوه رفع مشکلات و حل این معضل از مجال این بیانیه خارج است، لیکن مغفول ماندن این مهم در پیشنویس ارایه شده در طرح بازبینی از مهمترین دلایل ناکارآمدی آن نیز بشمار می‌رود.


با توجه به اهمیت الگوی به کار گرفته شده در بازبینی پروانه‌ها و ایراد مشکلات جدی به نسخه ارایه شده به صنف که به اجمال اهم آن ذکر گردید، انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران در جمع بندی آرا و نظرات فعالان صنفی کشور درخواست تخصیص دست کم سه ماه زمان جهت انتخاب الگوی مناسب و انجام بازنگری جدی در پیش نویس ارایه شده و رفع اشکالات آن در جهت توسعه بازار خدمات ارتباطی با مشارکت آحاد دارندگان پروانه‌های ارتباطی در کشور دارد.


اعلام موضع انجمن در خصوص اصلاح مصوبه 181


اتخاذ هرگونه سیاست تعرفه‌ای در خصوص تعرفه پهنای باند اینترنت کشور، با توجه به منحصر بودن منبع تأمین آن "شرکت ارتباطات زیرساخت" از یک سو و سهم تعیین کننده آن در کیفیت و هزینه خدمات ارائه شده به کاربران نهایی باید با رعایت حساسیت‌های حاکم بر فضای رقابت و بررسی اثرات آن در تنظیم روابط مابین شرکت‌ها و فعالان این عرصه صورت پذیرد.


کمیسیون تنظیم مقررات در جلسه 92.11.13 طی مصوبه شماره 181، تعرفه جدیدی را ویژه شرکت‌های PAP به تصویب رسانده که تخفیفاتی تا سقف 35 درصد در هزینه‌های پهنای باند و خدمات انتقال برای این شرکت‌ها درنظر گرفته است. مصوبه 181 از این حیث که امتیاز برخورداری از تخفیف مذکور را به صورت تبعیض آمیزی تنها منحصر به شرکت‌های PAP کرده و سایر دارندگان پروانه‌های ارتباطی را از این امتیاز بی‌بهره کرده است، با مفاد فصل 9 سیاست‌های اجرایی اصل 44 در تضاد جدی قرار داشته و از مصادیق اتخاذ رویه‌های ضدرقابتی در این عرصه به شمار می‌رود هم اکنون مجموعه دارندگان پروانه‌های ISP و ISDP کشور همچنان در معرض آسیب‌های مالی و رقابتی ناشی از آثار مصوبه تبعیض آمیز 181 آن سازمان هستند. از کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخواست می‌کند تا با اصلاح عاجل این مصوبه، نسبت به رفع تبعیض و شمول کلیه دارندگان پروانه‌های ارتباطی اعم از ISPو ISDP از امتیازات تعرفه‌ای مندرج در این مصوبه گام بردارد".
 

mr.exe

کاربر سایت
Aug 17, 2013
345
نام
محمد
[h=1]آماری بر علیه کارآمدی فــیلـترینگ[/h]انتشار نامه معاون اول قوه قضاییه خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای هفته گذشته، موجی از بازتاب‌ها و واکنش‌ها را به همراه داشت که به نظر می‌رسد این موج تا هفته‌های آتی نیز تداوم داشته باشد.
به گزارش عصر ارتباط در نامه غروب روز شنبه هفته گذشته که از سوی دفتر سخنگوی قوه قضاییه منتشر شد، خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آمده بود: "نظر به انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی و ... بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در هفته‌‌های اخیر از طریق برخی شبکه‌‌های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو که بعضا توسط دولت‌‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می شود و با عنایت به این که علی رغم استمهال سه ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی در خصوص فرآهم آوری امکان مسدود سازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه‌‌های موصوف و ارایه شبکه‌‌های اجتماعی داخلی هم سطح با شبکه‌‌های مذکور، مع الاسف تا کنون اقدام موثری به عمل نیامده است. لذا در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضاییه حضرت آیت اله آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌‌های یاد شده اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه‌‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی در هر رده‌ای طبق قانون برخورد خواهد نمود."

** دغدغه قابل دفاع مسوولان قضایی کشور
بر حسب قانون و ماموریت‌های محوله به قوه قضاییه کشورمان، این قوه صرفا متعهد به برخورد با متخلفان نبوده و می‌بایست از وقوع جرایم نیز پیشگیری کند. بر این اساس بی‌شک باید زمینه‌ها و بسترهای جرم‌زا و جرم‌خیز در کشور نیز مورد شناسایی قرار گیرند. اما مواردی هم نیاز به تغییر رویکرد دارد.
چندی پیش وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد، ۶۹.۳ جوانان از فـیلـــترشکن استفاده می‌کنند. بی شک این آمار لزوما به معنای متخلف بودن 70 درصد جوانان و پاک بودن 30 درصد بقیه نیست.
استفاده از ابزاری همچون نرم‌افزارهای ارتباطی شبیه به استفاده از خودرو است. حالا مردم خود می‌پذیرند و البته از مجریان قانون می‌خواهند با فردی که با رانندگی خود موجب نقض قوانین، مختل کردن تردد سایرین و به خطر انداختن جان دیگران می‌شود به سرعت برخورد شود. اما این به معنی آن نیست که برای جلوگیری از تخلف عده‌‌ای قلیل از رانندگان، خودروها در کشور جمع‌آوری شوند.
از این رو به نظر می‌رسد استفاده معقول و صحیح از ابزارهای ارتباطی نیز از جنس مثال مذکور بوده و مردم نه تنها تلاش می‌کنند برای تسهیل و کاهش هزینه‌های خود از آنها استفاده کنند بلکه خواستار برخورد با متخلفان، مزاحمان و آلوده‌کنندگان این فضا نیز هستند. چراکه همچون فضای جامعه این تنها بزرگسالان نیستند که در آن تردد داشته و به همین جهت باید با اعمال خلاف عف عمومی و بالطبع خلاف امنیت ملی و اجتماعی برخورد شده و بی‌شک مردم نیز به منظور حفظ سلامت، امنیت و شادابی جامعه خود همواره با مسوولان همکاری و همراهی نیز کرده و می‌کنند.
از این نکته نیز نباید غافل بود که انسداد ابزارهای ارتباطی کاری بی پایان و تمام نشدنی خواهد بود. چرا که هر روزه ابزار و نرم‌افزارهای بیشتری ساخته می‌شوند.

** ارایه اطلاعات نادرست به مسوولان
اما یک کارشناس فنی در خصوص موضوع چگونگی فــیلترینگ نرم‌افزارهای ارتباطی همچون وایبر، واتس‌اپ و تانگو می‌گوید: باید توجه داشت که از نظر فنی ابزاری همچون وایبر و واتس‌اپ درست کارکرد یک تلفن را دارد و اصولا همچون فضای سایت‌ها، صفحه یا موردی برای حذف وجود ندارد و اگر قصد برخوردی باشد باید همچون خطوط تلفن کل سرویس مسدود و قطع شود.
وی ادامه داد: نکته دیگری که در خصوص نرم‌افزارهای ارتباطی باید مد نظر داشت این است که در ابزاری مثل وایبر اصلا امکانی برای انتشار مطالبی در سطح نا محدود و میلیونی وجود ندارد. در این ابزار هر فرد با افرادی که عموما آنها را می‌شناسد در ارتباط است و اتفاقا هویت گیرنده و فرستنده مشخص است.
این کارشناس افزود: از این رو به نظر می‌رسد در برخی موارد اطلاعات صحیحی به مسوولان ارایه نشده است و ناگفته پیداست که این ابزار به شکلی نامحدود در اینترنت وجود دارد.

** آماری از چگونگی کاربری وایبر توسط ایرانی‌ها
بنابر بررسی‌های یک سایت داخلی، ایرانی‌ها 11 درصد کاربران نرم‌افزار وایبر در دنیا را تشکیل می‌دهند که این میزان ایرانی‌ها را به مقام نخست کاربری این نرم‌افزار در دنیا رسانده است. میزان دانلود این نرم‌افزار از سایت‌های ایرانی دانلود نرم‌افزار نیز نشان می‌دهد که وایبر تنها از روی یک سایت 2 میلیون بار دانلود شده است.
اما یک مقام آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آماری از میزان، چرایی و چگونگی استفاده از نرم‌افزارهای ارتباطی ارایه کرده که در نوع خود جالب است.
وی می‌گوید: بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که 72 درصد مردم به خاطر رایگان بودن خدمات وایبر از آن استفاده می‌کنند، 20 درصد به خاطر امکانات بیشتر این نرم‌افزار از آن استفاده می‌کنند و کمتر از 8 درصد از کاربران نیز برای مقاصد ناصحیح و متفرقه از وایبر استفاده می‌کنند.
در واقع می‌توان گفت بیش از 90 درصد مردم استفاده صحیح، معقول و بدون مساله‌ای از نرم‌افزارهایی همچون وایبر می‌کنند.
این مقام وزارت ارتباطات افزود: حالا بسیاری از خانواده‌ها برای استفاده خودشان گروه درست کرده‌اند و استفاده کاملا خانوادگی از این ابزار می‌کنند. همچنین گروه‌های اسلامی فعال زیادی نیز تشکیل شده که به بحث و تبادل اطلاعات پرداخته و بسیار نیز از این وضعیت رضایت دارند. بارها نیز شده که از ما خواسته‌اند اجازه دهید این فضا بماند تا امکان گفت و گو و آشنایی با نظرات بیشتر فراهم شود.

** یک آمار مخابراتی جالب
اما یک نظریه نیز در این میان وجود دارد که تمام کشمکش‌ها بر سر مسدودسازی نرم‌افزارهای ارتباطی به موضوع کاهش درآمد اپراتورهای کشور مربوط است. موضوعی که اگرچه پیش از این نیز مطرح شده، اما از سوی یک مقام آگاه در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رد می‌شود.
وی در عین حال آمار بسیار جالبی از میزان تبادل پیامک‌های کشور در طول یک هفته‌ای که مقام معظم رهبری در بیمارستان بستری بودند ارایه کرد.
وی گفت: در طول این یک هفته خاص، بالغ بر 370 میلیون پیامک به زبان‌های مختلف با مضمون دعای خیر و سلامتی برای ایشان میان مردم تبادل شد. اما اگر در این میان تعداد انگشت شماری آن هم در جمع محدود خودشان تخلف کردند آیا باید بزرگ جلوه داده شوند و آیا به جای برخورد با این تعداد متخلف، باید خدمات ارسال پیامک را برای تمام مردم لغو کرد؟
این مقام آگاه ادامه داد: ما باید به تقاضای منطقی مردم پاسخ دهیم. برای مثال زمانی، نرم‌افزاری همچون واتس‌اپ که یک ماهه مورد استفاده 5 میلیون ایرانی قرار گرفت، به معنای این نیست که 5 میلیون یا بیشتر از آن متخلف در کشور داریم.
عضو کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پایان از ارایه سرویس‌های متنوع و مشابه نرم‌افزارهای ارتباطی همچون وایبر و واتس‌اپ از سوی اپراتورهای کشور خودمان خبر داد و گفت: اپراتورهای کشور را ترغیب کرده‌ایم که چندین سرویس مشابه و به سبک واتس‌اپ ارایه دهند. البته در ابتدا نگرانی‌هایی داشتند اما حالا این نگرانی‌ها برطرف شده و به زودی این خدمات به مردم ارایه خواهد شد.

** درخواست بازنگری در تصمیم فـیلترینگ
به هر تقدیر هم‌اکنون بسیاری از کارشناسان معتقدند راه برخورد و حل مساله نرم‌افزارهای ارتباطی با وجود نگرانی‌های داخلی و خارجی که در خصوص آنها وجود دارد، تنها فـیلترینگ نبوده و این مهم نیازمند بررسی‌های بیشتر از حیث فرهنگی و فنی است.
کما اینکه این روزها بسیاری از کاربران نرم‌افزارهای مذکور بسیار نگران از کار افتادن این نرم‌افزارها بوده و برخی نیز از هم‌اکنون در حال معرفی نمونه‌های جدید به یکدیگر هستند! به هر تقدیر با توجه به بازتاب‌ها و نظراتی که هم‌اکنون در سطوح کارشناسی و مردمی وجود دارد، درخواست بازنگری استفاده از ابزاری به نام فیـلترینگ مطرح بوده و بسیاری خواستار مهلت بیشتر برای بررسی‌های دقیق‌تر روی این موضوع هستند.
منبع: (عصر ارتباط)

 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر