شرکت Rockstar یکی از محبوب ترین شرکت های بازی سازی جهان به حساب می اید که بازی هایی همچون GTA را تولید کرده است اما در چند روز اخیر نکاتی فاش شده است که دست کمی از فاجعه و عدم برنامه ریزی ندارد.
هفته پیش در بخش بلاگ سایت Gamasutra مقاله ای توسط Rockstar spouse چاپ شده بود که در ان نارضایتی همسران کارمندان بخش سن دیگو شرکت Rockstar مطرح شده بود. طبق این بلاگ وضعیت کاری در این استودیو فاجعه بار است. این استودیو مسئول ساخت موتور تمامی بازی های RS یعنی موتور R.A.G.E با بازی RAGE اشتباه نشود )و سری بازی Red Dead و Midnight Club( است که در GTA و دیگر بازی های این شرکت استفاده می شود. طبق این بلاگ ساعت کاری این استودیو فاجعه بار است و گاهی تا 17 ساعت در روز !! می رسد. این در حالیست که کارمندان این شرکت به جای دو روز تنها یک روز تعطیلی در هفته دارند. این وضعیت در مارچ 2009 شروع شد و همچنان ادامه دارد. در طول این مدت به بهانه بحران اقتصادی مزایا و حقوق اضافه و جایزه ها هم قطع شده است و معلوم نیست این همه سود که از بازی هایی همچون GTA IV در امده است به کجا رفته است در حالی که مسئول ساخت موتور این بازی این استودیو است. جالب اینجاست که حتی تعطیلات کریسمس این استودیو هم لغو شده است ! در این بلاگ امده است مشکل اصلی مدیران خودخواه و لجباز دفتر مرکزی راکستار واقع در نیویورک است.
این بلاگ سر و صدایی در صنعت گیم به وجود اورد و به همین خاطر سایت Joystiq با چندی از کارمندان سابق این شرکت گفتگو کرده است و انها این وقایع را تایید کرده اند. یکی از کارمندان اعلام کرده به خاطر همین وضعیت ناچار به کناره گیری از شغلش کرده است. اما مشکلات در این جا به اتمام نمی رسد. و به نظر می رسد دفتر مرکزی راکستار بیش از حد خودخواه عمل کرده است.
در این مصاحبه ها اولین نکته فاش شده وضعیت نامعلوم سری Midnight Club است. یکی از کارمندان سابق این گونه می گوید :" که دفتر مرکزی به ارامی تیم را مختل کرد در حالی که هیچ دلیلی برای این کار وجود نداشت "
این منبع این چنین بیان می کند : " انها به ما اطلاع دادند که شماره بعدی هم ساخته می شود حداقل تا چند ماه این اظهار نظر ها وجود داشت. تا اینکه گفته شد شماره بعدی تماما به صورت بیرونی ( منبع بیرونی و استودیو های دیگر ) ساخته خواهد شد. همچنین از تیم اصلی سازنده در سن دیگو 5 الی 15 نفر در کار ساخت حضور خواهند داشت. این موضوع چند ماه بعد به کلی فراموش شد و دیگر خبری از این موضوع نشد. با این وجود Take-Two ( صاحب فعلی راکستار ) شماره جدید را می خواست زود عرضه کند زیرا بعد از GTA این سری پر فروش ترین سری بازی راکستار بود "
طبق گفته این منبع مدیریت بد و نداشتن نگاه عاقلانه به تاریخ عرضه بازی باعث این مشکلات شد و عملا سری Midnight Club را پا در هوا نگه داشته است. جالب اینجاست که یکی از کارمندان سابق دفتر نیویورک این دفتر را به چشم های سارون در سری کتاب و فیلم ارباب حلقه ها تشبیه کرده است. با این وجود تنها سری MC مشکل زا نبوده بلکه مشکلات دیگری هم به وجود امده است که مربوط به Red Dead Redemption می شود.
یکی از منابع می گوید این بازی برای بیشتر اثر ها 2009 و بازی های قبلی یک فاجعه به حساب می امد و البته به همین خاطر تا حدودی تغییر کرده است با این وجود همچنان مشکلاتی در سر راه بازی وجود دارد. در کنار این منبع مشخص که در ساخت Red Dead Redemption مشکلات بسیاری وجود داشته است. یکی دیگر از منابع یک خبر عجیب داده است و این هم اینکه : " ساخت Red Dead Redemption حدود 6 سال به طول انجامیده است ! و تمامی این تاخبر به خاطر مدیریت بد و عدم دادن جهت درست بخش نیویورک است. همین عامل باعث شده است این بازی به هیچ وجه نتواند پول خرج شده برای خودش را در بیاورد. " این بازی در 27 اپریل عرضه خواهد شد.
طبق گفته های دیگر منبع سایت اعلام شده است که Red Dead Redemption نیاز فروختن 4 میلیون نسخه ای دارد ( که کاملا غیر ممکن به نظر می رسد زیرا پیش بینی فروش این بازی در بهترین حالت 2.5 میلیون نسخه است ) تا بتواند پول ساخت بازی را برگرداند. خبر خوب این است که دفتر نیویورک هدفش در اوردن پول برای این بازی نیست و این بازی قرار مهر تاییدی باشد به توانا بودن استودیو سن دیگو برای ساخت بازی های سطح بالا.
وضعیت راکستار سن دیگو بسیار بد به نظر می رسد که تمامی این مشکلات از دفتر نیویوک سر چشمه میگیرد اما به نظر می رسد تنها استودیو سن دیگو تحت فشار نباشد و بخش کانادا یعنی ونکوور این استودیو هم از وضعیت بهتری برخوردار نباشد. دیگر منبع اعلام کرده که این مشکلات در سر راه Max Payne 3 هم وجود دارد.
طبق گفته این منبع : " دلیل اصلی دو بار تاخیر این بازی همین عامل است در حالی که این بازی مدت زیادی در حال ساخت بوده است. این منبع می گوید تمامی حرف ها بلاگ که توسط کارمندان سابق و حاضر سن دیگو زده شده است همانند وضعیت من در استودیو ونکوور بود. "
این منبع این چنین ادامه می دهد : " اگوست 2010 فرصتی است که برای تکمیل بازی داده شده است اما من به اتمام کار در این زمان خوش بین نیستم. داستان بازی به تازگی از اول باز نویسی شده است و این سومین باری است که در دو سال اخیر داستان بازی باز نویسی شده است ! و این بدین معناست که تیم باید در اپریل یا می ساخت بازی را اتمام برساند تا برای تاریخ عرضه در اگوست بازی فراهم باشد
وضعیت بد همچنان ادامه دارد و RS هم جوابی به این موضوع نداده است اما این اخبار بسیار برای طرفدارن بازی های این استودیو ناخوش ایند است و به نظر می رسد بخش نیویورک این استودیو با مدیریت باعث به وجود امدن این مشکلات شده است.

چه خر تو خریه پسر