ایرانیها و کنسولهای قدیمی نینتندو... رابطه ای که هیچوقت نگرفت

ash|ae|ash

کاربر سایت
Jul 22, 2013
94
هممون میدونیم که کنسولهای نینتندو در ایران چه قدیمی،‌ چه جدید، زیاد بازار گرمی ندارن.

تنها کنسول محبوب نینتندو در ایران NES بود که اونهم کلونهای تقلبیش در ایران بود. نه کنسول اصلی.

دلیل این امر چیه؟

اول اینکه نینتندو علاقه ای ندارن کنسولش در ایران به فروش بره. شرکتهای ژاپنی مثل نینتندو و سونی برای اینکه توی هیر و گیر نیفتن از فروش به ایران سر باز میزنن. اما همه ی شرکتهای کنسول این کار رو میکنن،‌ این چیز جدیدی نیست.

نکته ای دومی که در نظر باید بگیریم اینه که جز NES کنسولهای کلاسیک نینتندو یعنی سوپر نینتندو،‌ نینتندو ۶۴ و گیم کیوب هیچوقت کپی خور نشدن. بازار سگا جنسیس ایران پر بود از کارتیجهای تقلبی که به خوبی کارتیجهای اصلی کار میکردن. مورتال کامبت ۴ یادتونه؟ پس جالبه بدونید بازی ای به نام مورتال کامبت ۴ روی جنسیس نیست!‌ اون بازی ای که شما دیدید یک بازی بوتلگ به نام Mortal Kombat 3.5 بود. همچین چیزی روی کنسولهای نینتندو غیر ممکنه. تنها بازی غیر رسمی روی این سه کنسول Super Noah's Ark هست که قصه ی جالبی داره و اگر کتاب Masters of Doom رو بخونید میفهمید.


نکته ی سوم اینکه بازیهای نینتندو،‌ مخصوصا اونهایی که روی سوپر نینتندو بودن، احتیاج به انگلیسی بسیار قوی داشتن. همین من که الان میبینید قلل لسان الانجلو رو طی کردم،‌ وقتی ۶ سالم بود یک کلمه ازین زبون حالیم نبود. به نظرتون میتونستم بازیهای Square (Square Enix الان) رو بازی کنم؟ میتونستم Super Mario RPG رو بازی کنم؟ میتونستم EarthBound رو بازی کنم؟ همینگونه نوجوونهای ایرانی. اون زمان مثل الان نبود که بچه ی ۱۰ ساله به اندازه ی یک دیلماج بدونه.

نکته ی چهارم اینکه بازیهای نینتندو کلا بیشتر بچه گانه ان!‌ توی ایران هیچ نوجوونی دلش نمیخواد بازی های بچه گانه ی گیم کیوب و بازی کنه. گیم کیوب سوپر مانکی بال داره پلی استیشن ۲ جی تی ا ۳!‌ پس انتخاب مسلمه.

به نظرتون دلایل دیگه ای میتونه باشه؟ دوست دارم بدونم.
 

m1647

کاربر سایت
Mar 7, 2011
529
نام
Mehrdad
به نظر من خود نینتندو هم کم مقصر نیست
به طور مثال بازار هدف نینتندو همیشه کجا بوده ، بی شک اروپای مرکزی و امریکای شمالی هیچوقت نینتندو نیم نگاهی درستی به بازارهای اسیا (غیر ژاپن و کره) افریقا، اروپای غربی و امریکای جنوبی نداشه اصلا بازار هدفش نبوده حالا چراشو من نمیدونم
مورد بعدی که خودتم اشاره کردی که این هم بر میگرده به نینتندو و مقصر بودن خودش اونم اینه که همیشه سعی داره تا جای ممکن نحوه عرضه بازی ها رو پلتفرمهاشو به هر شکلی سختر کنه در واقع منظورم هم از منظر سازنده بازی هم از نظر تولید و توزیع و هم از نظر خریدار
اگر از دیدگاه سازنده بازی نگاه کنیم و شناخت کمی از بازی سازی و بازی سازها داشته باشیم میتونیم متوجه بشیم که به طور کلی پورت بازی ها برای نینتندو کار راحتی نیست حتی همین کنسول سوییچ بماند که از از نظر سخت افزاری همیشه یک نسل عقبه از نظر نرمافزاری هم همینطور چون من گیمر زیاد درگیرش نیستم و بیشتر مربوط به سازنده و پورت بازی میشه مسلما بخش نرم افزاری رو درک نمیکنم ولی سختی کار همچنان هم وجود داره به طور مثال که گفتم نینتندو برخی از مناطق جهان اصلا براش تعریف نشده نمونش برمیگرده به کنسول wii و اتفاقی که برای خود من افتاد
زمانی که من کنسول wii رو ابدیت کردم چون کنسول کره بود ولی چون به ایپی کره وصل نبود منو برای دریافت ابدیت وصل کرد به سرور امریکا که با نصب این ابدیت از سرور اشتباه رسما کنسول گلدون شد :-??
یعنی نینتندو یک زمانی برای دریافت و نصب ابدیت هم یک ساختار درست و یکپارچه نداشته بقیش که بماند
از نظر تولید و توزیع که همه واقفا بیاید از همین سوییچ شروع کنیم و کارتریج عجیبش که نهایتا 32 گیگ هجمشه یعنی شما اگر بازی به طور مثال ولفنشتاین روی بخری بری کارتریجو بزاری تو دستگاه همچنان باید یک حجمی از بازی رو دانلود کنی :)
که این نمونه ساده تقریبا برای همه دستگاه های نینتندو به نحوی صادقه همیشه یکجوریای کارو سختر میکنه
و اما از دیدگاه خریدار یا خود گیمرها
به نظر شما چرا من گیمر وقتی میتونم بازی رو ارزونتر حتی از منظر بازار جهانی (میتونین برین تو امازون چک کنید بازی های مشابه که برای دو کنسول مثلا ps4 و نینتندو عرضه شدند موارد زیادی پیش می یاد که نسخه سوییچ گرونتره یا حتی میتونم بازار اماراتو مثال بزنم نسخه های بازی های مشابه برای سوییچ همیشه 10 درصدی گرونتره) و حتی راحتر تهیه کنم و حتی اینکه گستره وسیعی از بازی روبروی من قرار میگیره چرا باید برم سمت نینتندو
اما از گستره بازی و انتخاب های وسیع صحبت کردیم بزارین این موضوع رو روشن کنیم (نینتندو فقط استدیوهای فرست پارتیش برای مهمه در واقع اونهایی که براش انحصاری درست میکنن به طور که طراحی کنسول رو هم تحت تاثیر قرار میده و استدیوهای ترد پارتی به &^*^*&% نیست)
شما بسیاری از مردم رو می بیند که سوییچ خریدن فقط به خاطر زلدا و باقی موارد یا کنسول خاموشه و خاک میخوره یا اصلا گزاشتنش برای فروش چراشم کاملا واضحه دنیا بازی فقط به زلدا و ماریو ختم نمیشه
در نهایت میخوام بگم که نینتندو همیشه فرصت اینو داشته که به مثال گذشته که صنعت بازی سازی رو نجات داد بتونه کنترل این صنعتو به دست بگیره و بسیار قوی تر و پیشروتر از این چیزی که هست باشه ولی همیشه و به نحوی موضوع رو پیچیده میکنه



 

Sega_genesis

کاربر سایت
Apr 27, 2021
931
نام
آن بزرگوار
هممون میدونیم که کنسولهای نینتندو در ایران چه قدیمی،‌ چه جدید، زیاد بازار گرمی ندارن.

تنها کنسول محبوب نینتندو در ایران NES بود که اونهم کلونهای تقلبیش در ایران بود. نه کنسول اصلی.

دلیل این امر چیه؟

اول اینکه نینتندو علاقه ای ندارن کنسولش در ایران به فروش بره. شرکتهای ژاپنی مثل نینتندو و سونی برای اینکه توی هیر و گیر نیفتن از فروش به ایران سر باز میزنن. اما همه ی شرکتهای کنسول این کار رو میکنن،‌ این چیز جدیدی نیست.

نکته ای دومی که در نظر باید بگیریم اینه که جز NES کنسولهای کلاسیک نینتندو یعنی سوپر نینتندو،‌ نینتندو ۶۴ و گیم کیوب هیچوقت کپی خور نشدن. بازار سگا جنسیس ایران پر بود از کارتیجهای تقلبی که به خوبی کارتیجهای اصلی کار میکردن. مورتال کامبت ۴ یادتونه؟ پس جالبه بدونید بازی ای به نام مورتال کامبت ۴ روی جنسیس نیست!‌ اون بازی ای که شما دیدید یک بازی بوتلگ به نام Mortal Kombat 3.5 بود. همچین چیزی روی کنسولهای نینتندو غیر ممکنه. تنها بازی غیر رسمی روی این سه کنسول Super Noah's Ark هست که قصه ی جالبی داره و اگر کتاب Masters of Doom رو بخونید میفهمید.


نکته ی سوم اینکه بازیهای نینتندو،‌ مخصوصا اونهایی که روی سوپر نینتندو بودن، احتیاج به انگلیسی بسیار قوی داشتن. همین من که الان میبینید قلل لسان الانجلو رو طی کردم،‌ وقتی ۶ سالم بود یک کلمه ازین زبون حالیم نبود. به نظرتون میتونستم بازیهای Square (Square Enix الان) رو بازی کنم؟ میتونستم Super Mario RPG رو بازی کنم؟ میتونستم EarthBound رو بازی کنم؟ همینگونه نوجوونهای ایرانی. اون زمان مثل الان نبود که بچه ی ۱۰ ساله به اندازه ی یک دیلماج بدونه.

نکته ی چهارم اینکه بازیهای نینتندو کلا بیشتر بچه گانه ان!‌ توی ایران هیچ نوجوونی دلش نمیخواد بازی های بچه گانه ی گیم کیوب و بازی کنه. گیم کیوب سوپر مانکی بال داره پلی استیشن ۲ جی تی ا ۳!‌ پس انتخاب مسلمه.

به نظرتون دلایل دیگه ای میتونه باشه؟ دوست دارم بدونم.

بخاطر مطلب مفید و آگاهی رسانت سپاسگزارم

نکته ۱ , گیم کیوب کپی خور شد و با ای سی کپی زنئو کپی خور میشد
و چند سال اخیر هم هک نرم افزاری با مموری کارت رم خور هم اومده

نکته ۲ ، نینتندو کلا غیر طبیعیه
یعنی مثلاً تو نسل ۵ کنسول ها دیسک می‌خوردن و ۷۰۰ مگ ظرفیت داشتن
نینتندو با کنسول n64 که کارتریج میخورد و بازی‌اش اکثرا ۲۵ مگابایتن
اوج کارتریجش برا رزیدنت اویل ۲ هست با ۶۳ مگابایت حجم

نکته ۳ ، نینتندو کلا سخت افزارش از نسل ۲ همیشه از بقیه ضعیفتر بوده
و فقط تمرکزش روی بازیا انحصاری خودشه

نکته ۴ ، خوب از ۱۰۰ درصد بازیا یک نسل ۳ درصد انحصاری هستن
و ۹۷ درصد مولتی
کنسولی که ضعیفه بازی مولتی روش نمیاد مثل نینتندو
یا بندرت با کلی کاهش گرافیک و ....میاد
از اکثر بازیا محروم میشی

همین nintendo switch حتی یک نسخه کالاف دیوتی نداره حساب کن دیگه

⭐ دیگه عقل حکم می‌کنه کدوم بهتره که مشخصه
 
آخرین ویرایش:

Sega_genesis

کاربر سایت
Apr 27, 2021
931
نام
آن بزرگوار
به نظر من خود نینتندو هم کم مقصر نیست
به طور مثال بازار هدف نینتندو همیشه کجا بوده ، بی شک اروپای مرکزی و امریکای شمالی هیچوقت نینتندو نیم نگاهی درستی به بازارهای اسیا (غیر ژاپن و کره) افریقا، اروپای غربی و امریکای جنوبی نداشه اصلا بازار هدفش نبوده حالا چراشو من نمیدونم
مورد بعدی که خودتم اشاره کردی که این هم بر میگرده به نینتندو و مقصر بودن خودش اونم اینه که همیشه سعی داره تا جای ممکن نحوه عرضه بازی ها رو پلتفرمهاشو به هر شکلی سختر کنه در واقع منظورم هم از منظر سازنده بازی هم از نظر تولید و توزیع و هم از نظر خریدار
اگر از دیدگاه سازنده بازی نگاه کنیم و شناخت کمی از بازی سازی و بازی سازها داشته باشیم میتونیم متوجه بشیم که به طور کلی پورت بازی ها برای نینتندو کار راحتی نیست حتی همین کنسول سوییچ بماند که از از نظر سخت افزاری همیشه یک نسل عقبه از نظر نرمافزاری هم همینطور چون من گیمر زیاد درگیرش نیستم و بیشتر مربوط به سازنده و پورت بازی میشه مسلما بخش نرم افزاری رو درک نمیکنم ولی سختی کار همچنان هم وجود داره به طور مثال که گفتم نینتندو برخی از مناطق جهان اصلا براش تعریف نشده نمونش برمیگرده به کنسول wii و اتفاقی که برای خود من افتاد
زمانی که من کنسول wii رو ابدیت کردم چون کنسول کره بود ولی چون به ایپی کره وصل نبود منو برای دریافت ابدیت وصل کرد به سرور امریکا که با نصب این ابدیت از سرور اشتباه رسما کنسول گلدون شد :-??
یعنی نینتندو یک زمانی برای دریافت و نصب ابدیت هم یک ساختار درست و یکپارچه نداشته بقیش که بماند
از نظر تولید و توزیع که همه واقفا بیاید از همین سوییچ شروع کنیم و کارتریج عجیبش که نهایتا 32 گیگ هجمشه یعنی شما اگر بازی به طور مثال ولفنشتاین روی بخری بری کارتریجو بزاری تو دستگاه همچنان باید یک حجمی از بازی رو دانلود کنی :)
که این نمونه ساده تقریبا برای همه دستگاه های نینتندو به نحوی صادقه همیشه یکجوریای کارو سختر میکنه
و اما از دیدگاه خریدار یا خود گیمرها
به نظر شما چرا من گیمر وقتی میتونم بازی رو ارزونتر حتی از منظر بازار جهانی (میتونین برین تو امازون چک کنید بازی های مشابه که برای دو کنسول مثلا ps4 و نینتندو عرضه شدند موارد زیادی پیش می یاد که نسخه سوییچ گرونتره یا حتی میتونم بازار اماراتو مثال بزنم نسخه های بازی های مشابه برای سوییچ همیشه 10 درصدی گرونتره) و حتی راحتر تهیه کنم و حتی اینکه گستره وسیعی از بازی روبروی من قرار میگیره چرا باید برم سمت نینتندو
اما از گستره بازی و انتخاب های وسیع صحبت کردیم بزارین این موضوع رو روشن کنیم (نینتندو فقط استدیوهای فرست پارتیش برای مهمه در واقع اونهایی که براش انحصاری درست میکنن به طور که طراحی کنسول رو هم تحت تاثیر قرار میده و استدیوهای ترد پارتی به &^*^*&% نیست)
شما بسیاری از مردم رو می بیند که سوییچ خریدن فقط به خاطر زلدا و باقی موارد یا کنسول خاموشه و خاک میخوره یا اصلا گزاشتنش برای فروش چراشم کاملا واضحه دنیا بازی فقط به زلدا و ماریو ختم نمیشه
در نهایت میخوام بگم که نینتندو همیشه فرصت اینو داشته که به مثال گذشته که صنعت بازی سازی رو نجات داد بتونه کنترل این صنعتو به دست بگیره و بسیار قوی تر و پیشروتر از این چیزی که هست باشه ولی همیشه و به نحوی موضوع رو پیچیده میکنه

👈 نکته ۱ ، نینتندو کلا تمرکزش رو آمریکا شمالیه
و بیشترین فروش هر کنسولش تو آمریکا شمالی بوده
هر کنسولش که تو آمریکا شمالی کم فروخته ، اون کنسول شکست خورده
نمونه جدیدش wii u
بامزه اینجاست wii u شکست خورد اما پرفروشترین کنسول ژاپن بود و سال ها رتبه اول فروش بود تو ژاپن

برعکس سگا برا همه مناطق ارزش قائل بود
حتی ریجن برا آمریکا لاتین هم داشت

نینتندو نه برا ایران ، بلکه آسیایی ها و اروپایی ها رو حتی و آمریکا جنوبی ها آدم حساب نمیکنه

👈 نکته ۲ ، و wii تازه بازیا مولتی براش خوب اومد 😁 نسبت به بقیه کنسول هاش

👈 نکته ۳ ، اشتباه میکنی بازی میزارید تو سوییچ نیاز به دانلود نیست
چون نینتندو خدا از سر و ته زدن بازی و کم حجم کردن بازیه

یعنی مثلاً بازی که رو پلی ۱ حدود ۴۰۰ مگ بود
همون بازی رو کارتریج n64 حدود ۲۵ مگابایت بود
این بهینه سازی رو گیم کیوب هم بیداد میکرد
دیسک mini dvd بود

یعنی بقیه کنسول ها dvd می‌خوردن ۴ گیگ و ۷۰۰ مگ
گیم کیوب mini dvd میخورد که ۱ گیگ و ۲۰۰ مگ بود ، که ۱ گیگ میشد روش حداکثر رایت کرد

حتی wii که dvd میخورد بازی ماریو گلگسی ۲
حجمش کلا ۱ گیگ و ۳۰۰ مگابایته
یعنی نینتندو کلا ذاتش اینه و استفاده نمیکنه از ظرفیت ها

👈 نکته ۴ ، هیچوقت نینتندو صنعت گیم نجات نداد
خیلی ها فکر میکنن نینتندو بهترین گرافیک داشت و نجات بخش صنعت گیم بود

نینتندو میکرو حدودا ۱۹۸۴ اومد یه کنسول 8bit
آیا می‌دونستی commodore سال ۱۹۸۰ اومده و خیلی قویتر از میکرو هست؟

میکرو ۱۹۸۴ اومد و 8bit
آیا میدونستی amiga اونم 32bit بود سال ۱۹۸۵ اومد

میکرو ۱۹۸۴ اومد
سال ۱۹۸۵ اولین کنسول cd خور دنیا اومد و حتی سنسور صوتی داشت و دستورات صوتی انجام میداد

همه اینا به کنار
سگا تو نسل ۳ هم نسل میکرو کنسول
Sega master system داد بازار
یه کنسول ۸ بیت بود

فرق خودت ببین

%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C_2c7z.jpeg


پس میکرو تو ایران معروف شد چون کلون ها ارزون قیمت اومد و مردم تونستن بخرن
وگرنه نینتندو چیز شاخی نبود
یه چیز دم دستی و ارزون بود حتی خانواده ها فقیر هم می‌تونستن این کلون ها بخرن


👈 نکته آخر بنظر من ( نظر شخصی ) صنعت گیم امروز ما
مدیون سگا و سونی ( playstation ) هست و هستیم
 
آخرین ویرایش:

deadkin

کاربر سایت
Jun 30, 2015
1,035
نام
محمد علی
کنسول اتاری ۲۶۰۰کنسولی بود که خیلیا رو گیمر کرد و به خیلی از دنیا گیم رو معرفی کرد هنوز که هنوزه خیلی از قدیمیا به پلی استیشن و اکس باکس و ...می گن اتاری اتاری نقش مهمی در زمینه گیمینگ داشت و یه جورایی یه استارتر قدرتمند گیم بود که قبل از اتاری زیاد دیده نمی شد گیم
 

Cait Sith

Dauntless Feline Hero
کاربر سایت
Jan 21, 2009
2,912
👈 نکته ۱ ، نینتندو کلا تمرکزش رو آمریکا شمالیه
و بیشترین فروش هر کنسولش تو آمریکا شمالی بوده
هر کنسولش که تو آمریکا شمالی کم فروخته ، اون کنسول شکست خورده
نمونه جدیدش wii u
بامزه اینجاست wii u شکست خورد اما پرفروشترین کنسول ژاپن بود و سال ها رتبه اول فروش بود تو ژاپن

برعکس سگا برا همه مناطق ارزش قائل بود
حتی ریجن برا آمریکا لاتین هم داشت

نینتندو نه برا ایران ، بلکه آسیایی ها و اروپایی ها رو حتی و آمریکا جنوبی ها آدم حساب نمیکنه

👈 نکته ۲ ، و wii تازه بازیا مولتی براش خوب اومد 😁 نسبت به بقیه کنسول هاش

👈 نکته ۳ ، اشتباه میکنی بازی میزارید تو سوییچ نیاز به دانلود نیست
چون نینتندو خدا از سر و ته زدن بازی و کم حجم کردن بازیه

یعنی مثلاً بازی که رو پلی ۱ حدود ۴۰۰ مگ بود
همون بازی رو کارتریج n64 حدود ۲۵ مگابایت بود
این بهینه سازی رو گیم کیوب هم بیداد میکرد
دیسک mini dvd بود

یعنی بقیه کنسول ها dvd می‌خوردن ۴ گیگ و ۷۰۰ مگ
گیم کیوب mini dvd میخورد که ۱ گیگ و ۲۰۰ مگ بود ، که ۱ گیگ میشد روش حداکثر رایت کرد

حتی wii که dvd میخورد بازی ماریو گلگسی ۲
حجمش کلا ۱ گیگ و ۳۰۰ مگابایته
یعنی نینتندو کلا ذاتش اینه و استفاده نمیکنه از ظرفیت ها

👈 نکته ۴ ، هیچوقت نینتندو صنعت گیم نجات نداد
خیلی ها فکر میکنن نینتندو بهترین گرافیک داشت و نجات بخش صنعت گیم بود

نینتندو میکرو حدودا ۱۹۸۴ اومد یه کنسول 8bit
آیا می‌دونستی commodore سال ۱۹۸۰ اومده و خیلی قویتر از میکرو هست؟

میکرو ۱۹۸۴ اومد و 8bit
آیا میدونستی amiga اونم 32bit بود سال ۱۹۸۵ اومد

میکرو ۱۹۸۴ اومد
سال ۱۹۸۵ اولین کنسول cd خور دنیا اومد و حتی سنسور صوتی داشت و دستورات صوتی انجام میداد

همه اینا به کنار
سگا تو نسل ۳ هم نسل میکرو کنسول
Sega master system داد بازار
یه کنسول ۸ بیت بود

فرق خودت ببین

%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C_2c7z.jpeg


پس میکرو تو ایران معروف شد چون کلون ها ارزون قیمت اومد و مردم تونستن بخرن
وگرنه نینتندو چیز شاخی نبود
یه چیز دم دستی و ارزون بود حتی خانواده ها فقیر هم می‌تونستن این کلون ها بخرن


👈 نکته آخر بنظر من ( نظر شخصی ) صنعت گیم امروز ما
مدیون سگا و سونی ( playstation ) هست و هستیم
حرفهات از دم غلطه. سگا از نینتندو بهتر بود؟ مستر سیستم شاید در حد چند تا پیکسل از اونور اما از لحاظ بازی تعطیل بود، جنسیس بازیهای نقش آفرینیش کم بود. SNES صدها بازی نقش آفرینی داشت تو پست اول دوستمون چندتاشو نوشته ارث باند، فاینال فانتزی و...
بعد صنعت گیم مدیون سگا باشه که هیچ کدوم اینا رو نداشت و سونی که دهه نود اومد باکمک همین نینتندو تازه شروع کرد 😅
کامپیوترها هم بحثشون فرق میکنه اصلا کنسول و pc همیشه سوا بودن. این کنسولا بودن صنعت گیمو ساختن اون اوایل.

@Z-fan
@Arima Kishou

اینجا چه دیس اینفورمیشنی به خورد ملت میدن، بابا قباحت داره تو بخش Retro بیای نینتندو رو ترول کنی 😑
 

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,377
نام
سید محمد حسین
نکته ی سوم اینکه بازیهای نینتندو،‌ مخصوصا اونهایی که روی سوپر نینتندو بودن، احتیاج به انگلیسی بسیار قوی داشتن. همین من که الان میبینید قلل لسان الانجلو رو طی کردم،‌ وقتی ۶ سالم بود یک کلمه ازین زبون حالیم نبود. به نظرتون میتونستم بازیهای Square (Square Enix الان) رو بازی کنم؟ میتونستم Super Mario RPG رو بازی کنم؟ میتونستم EarthBound رو بازی کنم؟ همینگونه نوجوونهای ایرانی. اون زمان مثل الان نبود که بچه ی ۱۰ ساله به اندازه ی یک دیلماج بدونه.

این اساسا درست نیست، سوپر متروید و ماریو ورلد و Link's Awakening و... واقعا هیچ نیازی به دانش زبانی ندارن. البته گاید میخواستن، نمیتونستی سرتو عین گاو بندازی پایین تو بازی بری جلو :D
در مورد بقیه نکات که نقل قول نکردم به نظرم حق با شماست البته به غیر از کپی خور شدن. همه کنسول های نینتندو کپی خور شدن قبلا :D
ولی همش اینا نیست

به نظر من خود نینتندو هم کم مقصر نیست
به طور مثال بازار هدف نینتندو همیشه کجا بوده ، بی شک اروپای مرکزی و امریکای شمالی هیچوقت نینتندو نیم نگاهی درستی به بازارهای اسیا (غیر ژاپن و کره) افریقا، اروپای غربی و امریکای جنوبی نداشه اصلا بازار هدفش نبوده حالا چراشو من نمیدونم
مورد بعدی که خودتم اشاره کردی که این هم بر میگرده به نینتندو و مقصر بودن خودش اونم اینه که همیشه سعی داره تا جای ممکن نحوه عرضه بازی ها رو پلتفرمهاشو به هر شکلی سختر کنه در واقع منظورم هم از منظر سازنده بازی هم از نظر تولید و توزیع و هم از نظر خریدار

حالا شـــــــد :D
این دلیل اصلیه...

البته یه دلیل دیگه هم هست که بازار ایران کلا جای غیر معقولیه و دلیل نیست چون هر چی مقبولیت جهانی داره این جا هم بگیره. ولی دلیل اصلی همینیه که میگید

ولی کلا
اینجا چه دیس اینفورمیشنی به خورد ملت میدن، بابا قباحت داره تو بخش Retro بیای نینتندو رو ترول کنی 😑

این که نینتندو رسما صنعت ویدیو گیم و کنسول های خونگی رو از نابودی نجات داد نظر شخصی یا چیزی نیست
فکت هم نیست حتی
جزوی از تاریخ مدون ـه :D
حالا تو بیا صد بار بنویس گیمینگ مدیون این و اونه :D
اگه دین ـی باشه که صنعت گیمینگ به دوش کسی داشته باشه، تاریخ فقط اسم یه کمپانی رو آورده و فقط هم همون یه کمپانی

======================

برگردیم سر بحث اصلی

یه چند تا عامل مهم تو این قضیه موثرن
اصلی ترینش اینه که نینتندو عملا هیچ حضور موثری تو بازار خاورمیانه نداشته. اخیرا با سوییچ بهتر شده وضعشون و تو آسیا و خاورمیانه حضور یه خورده بولدتری دارن
ولی خب هنوزم اون قدری نیست که بگیم قراره جریان رو بچرخونن
و خب مشکل ما این جا به سااال ها پیش برمیگرده

یه مسئله بدون شک بازار ایرانه که خیلی بازار چغر و بد بدنیه. شما ببین نسل شش، ایکس باکس OG و گیم کیوب و گیم بوی ادونس هییییییییییییچ حضوری تو ایران ندارن و قیمت تخیلی PS3 و هک نشدنشه که سبب میشه تو ایکس باکس تو بازار ایران جا بیفته. تازه بازم خیلی پلی استیشن محوره بازار ایران. مشکلی نیست ها
ولی وقتی من میرم تو توپخونه و همه مغازه ها یا آبی اند یا سبز :D خب معلومه چه شرایطی واسه کنسول سوم وجود داره دیگه
باید قبول کرد خیلی بازار انعطاف پذیری نداریم و این که خود کمپانی ها هم نمیتونن کمپین مارکتینگ راه بندازن یکی از عوامل این عدم انعطاف پذیریه

عامل نهایی به نظرم اینه که موج پوکمون هیچ وقت به ایران نرسید
نینتندو رو اگه بخوایم خیلی رک بگیم نصف محبوبیت اش به ماریوئه نصف دیگش به پوکمون
بقیه آیپی های نینتندو واقعا بزرگن و فن بیس های به شدت وفاداری دارن. همه زلداها و فایرامبلم ها و پیکمین ها و انیمال کراسینگ ها سیستم سلر اند
ولی این دو تا آیپی تو یه سطح دیگه ای اند
مثل اینه که به یکی بخوای پلی استیشن بفروشی ولی فقط طرف گاد آف وار رو بشناسه و هیچی از ناتی داگ و بازی هاش ندونه و نشناسه. در این حد
پوکمون به طرز تخیلی ای گندست و این محدود به سه تا بازار اصلی نیست. همه جا این لعنتی گنده است. Pokemon Boom آخر دهه نود یه چیز واقعیه که تقریبا بیشتر دنیا رو درنوردید. با این حال هیچ وقت به ایران نرسید.
و اگه اینم کافی نباشه، سری دوباره با Pokemon GO یه انفجار دومی داشت که اونم حتی به ایران نرسید.
میگم نرسید ولی من هنوز عین روز روشن یادمه که اون سال من پیش دانشگاهی بودم، مسئول دوره منو کشید کنار گفت "بطحایی، تو میدونی این پوکمون چیه؟"
رسید یخورده ولی نگرفت.
نینتندو خیلی شرکت IP Based ـیه و اگه این همه آیپی ازش نگیره مسلمه نمیتونه کنسولی هم آن چنان بفروشه.
هر چند من به نظر Zelda: Breath of the Wild یه سدشکنی بود که حداقل اسم زلدا رو تونست تو حافظه Core Gamer ها ایرانی جا بندازه. البته فقط Core Gamer ها :D

کلا تا وقتی نینتندو خودش نتونه کمپین تبلیغاتی راه بندازه تو ایران، هیچ معجزه ای قرار نیست رخ بده
فن بیس نینتندو تو ایران آروم آروم رشدشو می کنه. ولی بازم کوچیک میمونه در مقایسه با PC و ایکس باکس و علی الخصوص پلی استیشن
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر