در کنار FFVIIR بهترین بازی 2024
گیم پلی سبک jrpg سه مشکل بزرگ داره که اجازه نمیده بازی های این سبک به فروش 10 ها میلیونی rpg های غربی برسن
گرایند
بیشمار random encounter / field encounter
گیم پلی کند و روند طاقت فرسا ارتقا شخصیت ها
اتلوس بدون تغییر فرمول بازی های قدیمی و صرفا با اضافه کردن Merchant گیم پلی بازی ( نسبت به سایر بازی های jrpg نوبتی ) یه لول ارتقا داده و مشکل گرایند حل کرده
با قابلیت کشتن real time دشمنان ضعیف تر ( بدون وارد شدن به گیم پلی نوبتی ) مشکل random encounter حل کرده
با ازادی عمل در انتخاب archetypes + ایتم Hero's Leaves of Light مشکل کندی گیم پلی و ارتقا شخصیت ها رو حل کرده
داستان / شخصیت پردازی / دیالوگ ها بازی چند لول بهتر از خزعبلات استودیو های غربی که رسانه ها با القاب عجیب و غریب ستایش اشون می کنن اما
در شخصیت های فرعی و اصلی منفی پایین تر از انتظارات (البته نسبت به سایر بخش های داستان و گرنه در مقایسه با اثار غربی بهتر )
بله گرافیک بازی نسل 7 و در تعدادی از لوکیشن ها فاجعه است اما اتلوس هیچ وقت ادعایی در زمینه گرافیک نداشته
من مشکلی با گرافیک بازی نداشتم اما نقشه های کوچک + لودینگ برای ورود و خروج به هر لوکیشن و مغازه عجیب بود ( هر چند زمان لودینگ ها چند ثانیه است ) انجین بازی هیچ ارتقایی در این زمینه نسبت به P5 نداشته و هنوز هم توانایی هندل کردن یه کوچه و 5 تا مغازه ساده رو نداره
موسیقی بازی شاهکار
ارت استایل / گرافیک هنری بازی ابر شاهکار
در وصف منو و UI ابر شاهکار بازی هر چی بگم کم گفتم ( قطعا بهترین UI تاریخ گیم )
در مقایسه وضعیت امروز صنعت گیم و بازی های دیگه ای که عرضه شدن , Metaphor: ReFantazio یه شاهکار 10/10
--------------------
در مقایسه با persona 5
ازادی عمل در انتخاب archetypes + ایتم Hero's Leaves of Light روند / ریتم گیم پلی بهتر کرده
دنیای بازی بهتر
گرافیک هنری و UI بهتر
گیم پلی بهتر
ریتم / دیالوگ / روایت داستان بهتر
موسیقی هر دو بازی شاهکار
داستان persona 5 بهتر
شخصیت های همراه و منفی persona 5 یک لول بهتر
Confidants / Social Links های persona 5 تاثیر بیشتری روی گیم پلی داره