اسکوئر انیکس: ۷۰ درصد تست بازی‌ها تا ۲۰۲۷ به هوش مصنوعی واگذار می‌شود

  • Thread starter Thread starter Farh@d
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
9248.jpg


محققان Square Enix با همکاری دانشگاه توکیو در حال توسعه سامانه‌ای هستند که تا سال ۲۰۲۷ بتواند حدود ۷۰٪ از فرآیندهای کنترل کیفیت و عیب‌یابی بازی‌ها را به هوش مصنوعی بسپارد. این پروژه که با مشارکت تیمی متشکل از ده‌ها پژوهشگر و مهندس در حال پیشرفت است، هدف اصلی خود را خودکارسازی تست‌های تکراری و زمان‌بر قرار داده تا توسعه‌دهندگان بتوانند بر جنبه‌های خلاقانه‌تر تولید بازی متمرکز بمانند
. SE می‌گوید با این کار قصد دارد کارایی عملیات تضمین کیفیت را بهبود بخشیده و مزیت رقابتی ایجاد کند.

در سال ۲۰۲۲، اقای Matt Booty، رئیس استودیوهای بازی Xbox، گفته بود که آرزویش این است روزی ارتشی از تسترهای هوش مصنوعی در اختیار داشته باشد.

او در آن زمان گفت:
«آرزوی من این اس. الان در حوزه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین‌ی فعالیت‌های زیادی در جریان است و مردم از هوش مصنوعی برای ساخت انواع تصاویر استفاده می‌کنند. من همیشه وقتی با افراد فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی روبه‌رو می‌شوم، بهشان می‌گویم: “کمکم کنید بفهمم چطور می‌توان از یک ربات هوش مصنوعی برای تست بازی استفاده کرد.”​
 
اینطوری پیش بریم استودیوها عملا با نهایتا 15-10 نفر کارمند کارشون راه میفته و بازیهای AAA تولید میکنن.
اینها هم اونقدری کار خاصی نباید انجام بدن ، صرفا باید بحث کنترل کیفیت و پایه ریزی چهارچوب کلی ، سطح هنری بازی و... رو بالا نگه دارن.
یکسری از کارهایی که AI نمیتونه بفهمه و اگه حتی انجام بده و اون عشق یه دولوپر و روحی که در بازی میدمه درش دیده نمیشه رو همچنان یه ناظر آدمیزاد میزارن بالاسرش که از AI اون خروجی که باید رو بگیره و تمام.

حالا شاید تیم صداگذاری شخصیتها رو هنوز نتونن جایگزینی براش داشته باشن.

پس با این مسیر این اخراج ها و تعدیلها حالا حالاها ادامه داره.
همه استودیوها/ناشرها (مخصوصا AAAساز) خیلی جدی دارن میرن سمت AI.
مصاحبه هایی که ازشون میاد و جوابهایی که میدن کاملا مشخصه که آینده چطور رقم میخوره.
 
AI هم استفاده کنن اصلا ۷۰ درصد نه ۹۰ درصد، باز تا وقتی بخوان گیر سه پیچ بدن رو ارائه اند گرافیک همچنان کند بازی میسازن.
الان اصلا حرف ریمیک اینهمه jrpg قدیمیشونم نمیزنن در راسشون FF های دو بعدی.
نمیدونم چرا وقتی نه نیازیه نه توانشو دارن گیر دادن به این مورد. همه چیز هم از FF XIII شروع شد کل جزئیات موی سر گرفته تا کفش شخصیت اصلی بالا بود زمان خودش عوضش باید یه مسیر رو میرفتی جلو.
چرا این وسط دراگون کوئست راه داره ریمیکهاش به هر نحو چپ و راست بیاد فقط ریشه تو عاقل بودن و پیگیر کار سری بودن سازنده هاش داره
FF که اینطوره بقیه ip هام به امون خدا رها شدن.
 
نظر نامحبوب :
با نگاه به آرت و شخصیت های یک سری عناوینی که همه می شناسیم AI رو شدیدا ترجیح می دم و ر... تو روح و احساس و فلان این هنرمندان :D

اما بحث اصلی

ai و تکنولوژی هزینه ها رو پایین می آرن که این برای تیم های مستقل عالیه.

همین Expedition 33 و ... به لطف تکنولوژی های جدید ساخته شده مثل اینو یه تیم مستقل مثلا ۱۰ سال پیش نمی تونسته بسازه.

ai شرایط ساخت رو خیلی ارزانتر و آسان تر می کنه اینجا اولش بازار اشباع می شه اما خوب چه عناوینی مطرح می شن و بهتر می فروشن ؟ عناوینی که خلاقیت بیش تری دارن

هر چه هزینه کم تر شه ریسک ساخت عناوین خلاقانه هم کم تر و در نتیجه این عناوین بیش تر عرضه می شن این برای شرکت های بزرگ هم هست و فقط شامل بازی سازان مستقل نمی شه.

در کل فناوری پیشرفتش همیشه به نفع بازی سازان مستقل بوده و AI هم مثل بقیه فناوری ها خوبه :D
 
خب نمیشه از این کارها کرد.
صنف صداگذارها و گوینده ها یه نوک میندازن رو سرشون.
AI هنوز نمیتونه جایگزین یه صداگذار کاردرست و بقولی سلبریتی بشه ، کمترین شباهت ظاهری هم که داشته باشه با حق لیسانس و... دهن استودیو/ناشر رو سرویس میکنن.

حالا اینکه اصلا از لحاظ بحث احساسی ، لحن ، خلاقیت و... که به این زودیها نمیشه از AI انتظار داشت که بتونه جایگزین انسان بشه بماند.
این صنف همچنان جای پاشون محکمه ، جز این استودیوهای ایندی و خیلی کوچیک که از سر بدبختی شاید حاضر به همچین کارهایی بشن.
 
اینطوری پیش بریم استودیوها عملا با نهایتا 15-10 نفر کارمند کارشون راه میفته و بازیهای AAA تولید میکنن.
اینها هم اونقدری کار خاصی نباید انجام بدن ، صرفا باید بحث کنترل کیفیت و پایه ریزی چهارچوب کلی ، سطح هنری بازی و... رو بالا نگه دارن.
یکسری از کارهایی که AI نمیتونه بفهمه و اگه حتی انجام بده و اون عشق یه دولوپر و روحی که در بازی میدمه درش دیده نمیشه رو همچنان یه ناظر آدمیزاد میزارن بالاسرش که از AI اون خروجی که باید رو بگیره و تمام.

حالا شاید تیم صداگذاری شخصیتها رو هنوز نتونن جایگزینی براش داشته باشن.

پس با این مسیر این اخراج ها و تعدیلها حالا حالاها ادامه داره.
همه استودیوها/ناشرها (مخصوصا AAAساز) خیلی جدی دارن میرن سمت AI.
مصاحبه هایی که ازشون میاد و جوابهایی که میدن کاملا مشخصه که آینده چطور رقم میخوره.
ماکان یه موردی که AI داره اینه که بر خلاف تبلیغات زیادی که داره روش میشه، هنوز توی خیلی از زمینه ها به شدت مشکل داره. من تز ارشدمو مرتبط با هوشی مصنوعی و عملکردش توی Software Design دادم و خب چیزی که دیدم اینه که در شرایط فعلی، هوش مصنوعی هر چقدر در کد زنی توانایی داره، همونقدر توی بقیه بخش های دیگه مرتبط با مهندسی نرم افزار مشکل داره. دیگه زمینه های بماند.

اما از طرفی چیزی که اسکوئر گفته اصلا بد نیست. اینا منظورشون Software Testing هست که به خودی خود فرایند به شدت وقت گیر و فرسایشی میتونه باشه. سپردنش به هوش مصنوعی به شدت کار درستیه. همین الان هم توی شرکت های بزرگ عملا تا جای ممکن دارن تست نرم افزار را میسپارن به هوش مصنوعی.

جدا از این، چیزی که درباره خروجی گرفتن میگی به نظرم جواب نمیده. AI در شرایط فعلی یه مشکل اساسی داره. اونم اینه که در ظاهر همه چیز را خوب در میاره. اما وقتی توی چیزی که خلق می کنه دقیق میشی، تازه به عمق فاجعه پی میبری. برای مثال همین الان شما یه مدل سه بعدی بخوای با هوش مصنوعی تولید کنی، عملا یه چیز فرا فاجعه تحویل میده که ظاهر خوبی داره اما وقتی topology و سایر موارد فنیش را نگاه می کنی، کاملا مشخصه که خروجیی که میده عملا غیر قابل استفاده هست.

این که فرایند ساخت بازی ها AI-Assisted بشه، الزاما چیز بدی نیست. اما اینکه به کل بیاد و جایگزین بشه...بسته به میزان سرمایه گذاری و توسعه توی این بخش، حداق 5 الی 10 سال دیگه به نظرم فاصله داریم. و حتی اون موقع هم نمیشه همه چیز را بهش سپرد. چون روی داده های موجود train میشه، وقتی بحث خلاقیت وسط میاد، به مشکل میخوره.
 
ماکان یه موردی که AI داره اینه که بر خلاف تبلیغات زیادی که داره روش میشه، هنوز توی خیلی از زمینه ها به شدت مشکل داره. من تز ارشدمو مرتبط با هوشی مصنوعی و عملکردش توی Software Design دادم و خب چیزی که دیدم اینه که در شرایط فعلی، هوش مصنوعی هر چقدر در کد زنی توانایی داره، همونقدر توی بقیه بخش های دیگه مرتبط با مهندسی نرم افزار مشکل داره. دیگه زمینه های بماند.

اما از طرفی چیزی که اسکوئر گفته اصلا بد نیست. اینا منظورشون Software Testing هست که به خودی خود فرایند به شدت وقت گیر و فرسایشی میتونه باشه. سپردنش به هوش مصنوعی به شدت کار درستیه. همین الان هم توی شرکت های بزرگ عملا تا جای ممکن دارن تست نرم افزار را میسپارن به هوش مصنوعی.

جدا از این، چیزی که درباره خروجی گرفتن میگی به نظرم جواب نمیده. AI در شرایط فعلی یه مشکل اساسی داره. اونم اینه که در ظاهر همه چیز را خوب در میاره. اما وقتی توی چیزی که خلق می کنه دقیق میشی، تازه به عمق فاجعه پی میبری. برای مثال همین الان شما یه مدل سه بعدی بخوای با هوش مصنوعی تولید کنی، عملا یه چیز فرا فاجعه تحویل میده که ظاهر خوبی داره اما وقتی topology و سایر موارد فنیش را نگاه می کنی، کاملا مشخصه که خروجیی که میده عملا غیر قابل استفاده هست.

این که فرایند ساخت بازی ها AI-Assisted بشه، الزاما چیز بدی نیست. اما اینکه به کل بیاد و جایگزین بشه...بسته به میزان سرمایه گذاری و توسعه توی این بخش، حداق 5 الی 10 سال دیگه به نظرم فاصله داریم. و حتی اون موقع هم نمیشه همه چیز را بهش سپرد. چون روی داده های موجود train میشه، وقتی بحث خلاقیت وسط میاد، به مشکل میخوره.
خب منظور منم زمان حال نبود.
اشاره کردم که در نهایت به یه جایی مثل این ختم میشه.
برای همین گفتم وجود ناظر در هر بخش برای گرفتن خروجی تو استودیو لازمه و اینکه یکسری از مواردی که ai نمیتونه بفهمه رو با وجود اینها برطرف میشه.

روی این حساب نیاز به 20 تا مدلساز نیست ، با یکی دوتا که بتونن از AI خروجی که میخوان رو بگیرن کفایت میکنه.
همینطور بخش کدنویسی و...
عملا AI میشه کارگر و کارمندها در نقش رییس بالادستی ریلگذاری رو انجام میدن و اونها رو تو چهارچوبی که باید هدایت میکنن.

البته باز هم کیفیت این کارمندهای جدید به این ختم میشه که در کنار اینکه سطح کاری خودشون در چه حدیه ، تا چقدر به خروجی گرفتن از AI هم تسلط دارن.
اونموقع مطمئنا دیگه ناشر قرار نیست که صبر کنه تا یه تیم حدود یک هفته (کمتر/بیشتر) رو صرف طراحی مدل شخصیت اصلی کنه و انتظار داره که مسئول مورد نظر همون خروجی یا بهتر رو با کمک AI تو نهایتا چندساعت داشته باشه.

منظور منم ساخت بازی با کمک AI بود ، نه اینکه به کل بسپارن دست AI.
 
خب نمیشه از این کارها کرد.
صنف صداگذارها و گوینده ها یه نوک میندازن رو سرشون.
AI هنوز نمیتونه جایگزین یه صداگذار کاردرست و بقولی سلبریتی بشه ، کمترین شباهت ظاهری هم که داشته باشه با حق لیسانس و... دهن استودیو/ناشر رو سرویس میکنن.

حالا اینکه اصلا از لحاظ بحث احساسی ، لحن ، خلاقیت و... که به این زودیها نمیشه از AI انتظار داشت که بتونه جایگزین انسان بشه بماند.
این صنف همچنان جای پاشون محکمه ، جز این استودیوهای ایندی و خیلی کوچیک که از سر بدبختی شاید حاضر به همچین کارهایی بشن.



من اونو نوشتم تو فکر چند سال بعد بودم ولی مثکه آلردی دارن انجامش میدن :D

ولی هنوز منتظریم تو بازی rpg آنلاین بیان LLM بذارن و بهش کاراکتر بدن. قطعا اون اتفاق میوفته. تنها نمونه ای ک تا الان دیدم همون دارث ویدر فورتنایت بوده ولی تو یه سبکایی مث Mass effect یا الدراسکرولز این کارو کنن جالب میشه
 
AI خوبه
دیگه منتظر The Elder Scrolls, GTA, Uncharted بعدی در ۲۰ سال آینده نمیمونیم. بنظرم کارهای حمالی پروژه رو بدن به AI ولی یه کارگردان قابل بازی رو هدایت کنه کار در میاد.

چه لی آف بازاری بشه یوبی سافت. قشنگ AI دست بیفته دست یوبیسافت هر ماه یدونه AC میده دستمون
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or