گزارش استودیوی ۲K Sports Vancouver توسعه یک بازی ورزشی شبیه‌ساز با موتور Unreal Engine 5 را آغاز کرده است

Romell

عضو تحریریه
140-1402920_2k-sports-basketb-wiki-fandom-powered-by-wikia.jpg

در حالی که صنعت بازی‌های ورزشی در بخش فوتبالی، عمدتا توسط FIFA/EA FC تحت سلطه قرار دارد، اخیرا نشانه‌های قابل تاملی به چشم می‌خورد که ناشر بزرگ بازی‌های ورزشی، 2K Games، ممکن است قصد ورود جدی به عرصه بازی فوتبال داشته باشد. در این گزارش، شواهد موجود را بررسی و تحلیل می‌کنیم که احتمال وقوع این پروژه چقدر است و چه مفهومی برای بازار بازی‌های ورزشی خواهد داشت.

طبق اطلاعات منتشر شده از طریق آگهی‌های شغلی اخیر، استودیوی 2K Sports Vancouver در حال شکل دادن به تیم توسعه‌ای گسترده برای تولید یک بازی فوتبال AAA است که با تمرکز بر واقع‌گرایی و المان‌های سینمایی، تجربه‌ای متفاوت و جذاب برای بازیکنان ارائه خواهد کرد. این پروژه توسط موتور گرافیکی Unreal Engine 5 ساخته می‌شود و ترکیبی از فناوری‌های پیشرفته در زمینه نورپردازی، رندرینگ، انیمیشن و شبیه‌سازی جمعیت ( تماشاگران فوتبال ) را به کار می‌گیرد. 2k Sports با جذب بیش از ۱۵۰ توسعه‌دهنده از EA FC، در حال ایجاد ساختاری حرفه‌ای و مقیاس‌پذیر است که شامل ابزارهای داخلی و سیستم‌های بهینه‌سازی عملکرد برای مدیریت محتوای AAA است. همچنین Aaron McHardy، که یکی از ارکان اصلی موفقیت بازی فیفا در دوران نسل هفتم بود و به‌عنوان Gameplay Producer فعالیت داشت، در سال 2023 میلادی نیز به تیم توسعه‌دهنده‌ 2K Sports Vancouver پیوسته است.

GP2.png

ویژگی‌های کلیدی پروژه شامل:

  • سکانس‌های داستانی و سینماتیک: توسعه انیمیشن چهره، هماهنگی با صوت و دیالوگ، و نورپردازی سینمایی که تجربه روایت داستانی بازی را تقویت می‌کند.​
  • رندرینگ و کیفیت بصری بالا: استفاده از سیستم‌های PBR، افکت‌های ذرات، بهینه‌سازی GPU و CPU و تکنیک‌های LOD برای حفظ کیفیت در محیط‌های پرجزئیات.​
  • شبیه‌سازی جمعیت و NPC: طراحی محیط‌های پویا با هزاران عامل فعال، رفتار واقعی بازیکنان و جمعیت استادیوم و استفاده از تکنیک‌های procedural و AI.​
  • رابط کاربری حرفه‌ای: UI و Motion Graphics طراحی شده با هدف افزایش تجربه بازیکن و یکپارچه‌سازی گیم‌پلی با روایت داستانی.​
  • ابزار و سیستم‌های داخلی: مدیریت دارایی‌ها، اتوماسیون تست و workflow حرفه‌ای برای افزایش بهره‌وری تیم‌های توسعه، هنر و طراحی.​
این پروژه با استفاده از موتور Unreal Engine 5 ساخته می‌شود و در آن از فناوری‌هایی همچون نورپردازی Lumen، سیستم‌های رندرینگ PBR، و شبیه‌سازی هوشمند جمعیت بهره گرفته خواهد شد. آگهی‌های منتشر شده نشان می‌دهند تیم توسعه به دنبال ساخت سکانس‌های سینمایی تعاملی، چهره‌پردازی پیشرفته با Lip-Sync دقیق و طراحی محیط‌های پویا با هزاران NPC فعال است. همچنین تمرکز ویژه‌ای بر طراحی رابط کاربری و گرافیک متحرک به‌عنوان بخشی از هویت بصری بازی وجود دارد.

با توجه به آگهی‌های شغلی منتشرشده، ۲K Sports Vancouver در حال توسعه یک سیستم انیمیشن اختصاصی برای بازی فوتبال خود است که با استفاده از امکانات Unreal Engine 5، حرکات بازیکنان را به صورت پویا، واقع‌گرایانه و سینمایی شبیه‌سازی می‌کند. این سیستم احتمالا بر پایه‌ی Motion Matching، Procedural Animation و Root Motion Blending طراحی خواهد شد و به طور کامل با موتور Unreal سازگار شده است. هدف نهایی تیم توسعه، خلق حرکت‌های وزن دار، مبتنی بر فیزیک و حرکات طبیعی بازیکنان است تا تجربه‌ای نزدیک به واقعیت و در عین حال جذاب و سینمایی برای بازیکنان فراهم شود.

نکته مهم این است که در این آگهی‌های شغلی، نام «sports franchise» به‌طور عام آمده است، اما وقتی مجموعه‌ای از آگهی‌ها با جزئیات فنی مرتبط با فوتبال + Unreal Engine + شبیه‌سازی جمعیت و انیمیشن‌ها مطالعه می‌شود، احتمال می‌رود که این «فرنچایز ورزشی» فوتبال باشد. این شواهد نشان می‌دهد که به احتمال زیاد 2K به دنبال خلق تجربه‌ای کاملا واقع‌گرایانه فوتبال است که بتواند جایگاه خود را در مقابل سری EA FC تثبیت کند. پروژه به نظر می‌رسد شامل Career Mode و Story Mode سینمایی، مسابقات فوتبال و محیط‌های پرجمعیت با رفتار واقعی NPCها باشد.

بازی‌های فوتبال به‌طور معمول دارای مخاطبان بسیار بزرگ و گسترده‌ای هستند. کمپانی 2K با سابقه انتشار فرنچایزهای ورزشی موفق (مانند NBA 2K) و زیرمجموعه ناشری قوی همانند Take‑Two Interactive می‌تواند فرصت را برای ورود به این بازار ببیند. از طرف دیگر، رقیب دیرینه یعنی EA با مجموعه FIFA/EA FC، همچنان بازی فوتبالِ غالب در صنعت بازی های ورزشی است. اگر 2K موفق شود با موتور جدید، کیفیت بصری بالا، شبیه‌سازی قدرتمند گیم‌پلی و روایت‌ها و محتوای غنی و جذاب، بازی فوتبال عرضه کند، می‌تواند سهم قابل توجهی از بازار در دست بگیرد و این ممکن است هدف 2K باشد. همچنین، هزینه تولید بازی‌های AAA به‌شدت افزایش یافته؛ بنابراین ساخت یک فرنچایز جدید ورزشی بزرگ نیازمند سرمایه‌گذاری، تیم گسترده و فناوری پیشرفته است. آگهی‌های استخدام نشان می‌دهند که 2K این سرمایه‌گذاری را آغاز کرده است.

با توجه به جزئیات منتشر شده، به نظر می‌رسد بازی در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد اما با استخدام‌های گسترده و تمرکز روی کیفیت بصری و شبیه‌سازی واقعی، این پروژه می‌تواند یکی از جاه‌طلبانه‌ترین بازی‌های فوتبال AAA تولید شده توسط 2K باشد. با توجه به تمام این موارد، باید منتظر اخبار رسمی از سوی 2K Sports بمانیم تا ببینیم آیا آن‌ها سرانجام وارد دنیای ساخت بازی‌های فوتبالی خواهند شد یا خیر؛ تصمیمی که می‌تواند چالش‌ها و ریسک‌های فراوانی برای این ناشر بازی های ورزشی با خود به همراه داشته باشد.



 
@Romell
خیلی وقت بود کم پیدا بودی. خوشحالم دوباره میبینمت.

پ.ن: خبر خوبیه. فقط امیدوارم تا زمان انتشار همچین چیزی، شرایطمون تغییر اساسی کرده باشه تا بتونیم لذت ببریم ازش. با اینترنت استاندارد به خصوص.
مد های آفلاین مناسب و سینگل پلیر هم داشته باشه که عالی میشه. لجندها و رقابت های تاریخی هم میتونه گنجانده بشه.
 
  • Like
Reactions: Destro and Romell
امین عزیز ممنون بابت این مطلب. دلمون تنگ شده بود برای این موشکافی ها.
نمیدونم درست یادمه یا نه ولی فکر میکنم Take-Two لایسنس FIFA رو هم بدست آورده بود؟؟
 
  • Like
Reactions: Romell
امین عزیز ممنون بابت این مطلب. دلمون تنگ شده بود برای این موشکافی ها.
نمیدونم درست یادمه یا نه ولی فکر میکنم Take-Two لایسنس FIFA رو هم بدست آورده بود؟؟​
با سلام به شما.

ممنونم از لطفی که نسبت به من دارین و دل من برای تمامی شما دوستان بازیسنتری به شدت تنگ شده بود.


و اما درباره پرسشی که داشتین :

بر اساس اظهارات Strauss Zelnick (مدیرعامل Take‑Two Interactive) درباره احتمال همکاری با سازمان FIFA، چند نکته قابل ذکر هستش که باید بهش اشاره کرد و در مصاحبه ای که در May 2022 باهاش شده بود، چنین صحبت هایی کرده بود:

او گفته بود که:​
«ما در حوزه فوتبال فعالیت داریم… اما ساخت یک شبیه‌ ساز کنسولی عالی بسیار دشوار است و اگر به‌ درستی انجام شود، کاربران بسیار وفادار خواهند بود.​

همچنین گفته بود:​
که داشتن «مجوز FIFA» به‌ تنهایی کافی نیست و شامل بازیکنان، تیم‌ ها یا لیگ‌ ها نمی‌شود.​

و در ادامه توضیح داده بود که:​
این فقط دریافت نام نیست؛ ما با مجموعه‌ بسیار بزرگ‌تری مواجهیم​

نکته: منظورش اینه که قضیه فقط گرفتن لایسنس فیفا نیست. یعنی حتی اگه ما لایسنس فیفا رو داشته باشیم، برای قرارداد با لیگ‌ها، تیم‌ها و چیزای دیگه باید با هرکدومشون جداگانه مذاکره کنیم. به همین خاطر کلی چالش و مانع بزرگ پیش رومونه.

او اضافه کرده بود که:​
که در حال حاضر تیمشان تمرکز بر ورزش‌های موجود دارد و «خبر بیشتری در این زمینه در زمان مناسب» خواهد داد، اما فعلاً تصمیم قطعی درباره مجوز FIFA گرفته نشده.​
پس از صحبت هاش میشه متوجه شد که حداقل تا الان نه گفتن می‌خوان بازی فوتبال بسازن و نه گفتن نمی‌سازن. یعنی یه جورایی جوابشون دوپهلو بود و نتیجه مذاکرات رو گذاشتن برای بعد. با این حال، میشه برداشت کرد که اصلا از ایده ساخت بازی فوتبالی بدشون نمیاد، ولی بزرگ‌ترین مشکلشون لایسنس‌هاست. و واضح هم گفته و اشاره داشته که از همون سال های 2022 میلادی اون طرفا با سازمان فیفا در حال مذاکره بودن.

اگه این مشکل لایسنس ها نبود، این شرکت از نظر فنی، بودجه و نیرو چیزی کم نداره و کاملا می‌تونه وارد ساخت یه بازی فوتبالی بشه و حتی رقیبی جدی برای EA FC باشه. چند سال از اون مصاحبه گذشته و با نگاه به آگهی‌های استخدامی که ما بررسی کردیم، شایعه ساخت بازی فوتبالی توسط 2K Sports پررنگ‌تر شده. هنوز هم معلوم نیست که با سازمان فیفا قراردادی بستن یا نه و هیچ خبری رسمی منتشر نشده؛ حتی اگه پشت پرده چیزی باشه، رسمی اعلام نکردن.
 
آخرین ویرایش:
اگه بازی فوتبالیشون رسمی تر بشه جنگ T2 با EA برای لیسانس کردن تیم ها ، لیگها ، استادیومها و... از اون بزن بخورهای موندگار صنعت میشه.
T2 هم که پولدار و خب این سمت هم که عربستان اومده پشت EA ، قبلش هم که کم پول نداشت ولی الان دیگه نامحدوده.

ولی وقتی جنگ اصلی سر لیسانس کردن اون موارد بالاست دیگه چه توجیهی داره که چندصد میلیون دلار پول خرج یک بازی AAA رو بدی که فقط اسم فیفا رو لیسانس کنی؟
 
  • Like
Reactions: unloved and MoonD
اگه بازی فوتبالیشون رسمی تر بشه جنگ T2 با EA برای لیسانس کردن تیم ها ، لیگها ، استادیومها و... از اون بزن بخورهای موندگار صنعت میشه.
T2 هم که پولدار و خب این سمت هم که عربستان اومده پشت EA ، قبلش هم که کم پول نداشت ولی الان دیگه نامحدوده.

ولی وقتی جنگ اصلی سر لیسانس کردن اون موارد بالاست دیگه چه توجیهی داره که چندصد میلیون دلار پول خرج یک بازی AAA رو بدی که فقط اسم فیفا رو لیسانس کنی؟
کلا این لایسنس های انحصاری، احمقانه ترین چیز تو بازیای ورزشیه که به طور جالبی کاملا نرمال باهاش برخورد میشه. یعنی چی فلان تیم انحصار فلان بازیه یا فلان ماشین انحصاره. یکی از دلایلی که بازیای ورزشی چندین ساله در حال درجا زدن هستن همین لایسنس های مسخرس که درگیرش شدن.
 
  • Like
Reactions: SHAYAN1999 and VICE
کلا این لایسنس های انحصاری، احمقانه ترین چیز تو بازیای ورزشیه که به طور جالبی کاملا نرمال باهاش برخورد میشه. یعنی چی فلان تیم انحصار فلان بازیه یا فلان ماشین انحصاره. یکی از دلایلی که بازیای ورزشی چندین ساله در حال درجا زدن هستن همین لایسنس های مسخرس که درگیرش شدن.
دیگه این قانون با اینکه به شدت گند زده به رقابت و محتوا ها...
ولی فراتر از یکی دو ورزش هست
بیشتر برمی گرده به همون کپی رایت و حق پخش...

به هر حال خیلی از برند ها یا تیم ها طرفدار های خاص خودشون رو دارن... وقتی از اینا استفاده بشه... عملا دارن از اعتبار اون برند ها برای خودشون مشتری می خرن و همین می شه که صاحب تیم ها یا برند ها میان وسط می گن حق ما پس چی...

این میشه که بحث لایسنس داغ می شه... و خوب هر کی پول پاشی بیشتری کنه می رن سمت اون... دیگه اصلا اون برند ها نگاه نمی کنن آیا اون تولید کننده اثر سطح کیفیش چطوره... فقط رقم قرارداد مهمه...

ولی خب حداقل خوبیش اینه خوده اشخاص حقیقی رو نمی تونن اینطوری انحصار کنند:دی

کلا استدیو هایی که بازی های ورزشی می سازن... خیلی بهتره یکسری عناوین فانتزی و یا رشته هایی که دقیقا به اون شکل تو دنیای واقعی وجود ندارن رو تولید کنند... اینطوری هم دستشون بازه هم راحت خلاقیت رو می تونیم ببینیم!
 
  • Like
Reactions: MoonD and He!n3ger
دیگه این قانون با اینکه به شدت گند زده به رقابت و محتوا ها...
ولی فراتر از یکی دو ورزش هست
بیشتر برمی گرده به همون کپی رایت و حق پخش...

به هر حال خیلی از برند ها یا تیم ها طرفدار های خاص خودشون رو دارن... وقتی از اینا استفاده بشه... عملا دارن از اعتبار اون برند ها برای خودشون مشتری می خرن و همین می شه که صاحب تیم ها یا برند ها میان وسط می گن حق ما پس چی...

این میشه که بحث لایسنس داغ می شه... و خوب هر کی پول پاشی بیشتری کنه می رن سمت اون... دیگه اصلا اون برند ها نگاه نمی کنن آیا اون تولید کننده اثر سطح کیفیش چطوره... فقط رقم قرارداد مهمه...

ولی خب حداقل خوبیش اینه خوده اشخاص حقیقی رو نمی تونن اینطوری انحصار کنند:دی

کلا استدیو هایی که بازی های ورزشی می سازن... خیلی بهتره یکسری عناوین فانتزی و یا رشته هایی که دقیقا به اون شکل تو دنیای واقعی وجود ندارن رو تولید کنند... اینطوری هم دستشون بازه هم راحت خلاقیت رو می تونیم ببینیم!
من مشکلی با خود قضیه لایسنس ندارم اون اوکیه. مشکل من با انحصار کردنشه. مثلا من برم پول بدم بگم این پول لایسنس اینم یه پول اضافه که حق نداری به کس دیگه لایسنس رو بفروشی. اینجاس که قضیه مورد دار میشه.
 
  • Like
Reactions: RoadRash
Matt McKay که بیش از چهار سال در EA فعالیت داشت و از مدیر ارشد بازاریابی جهانی فیفا به مدیر برند جهانی این مجموعه رسید، به تازگی خبری منتشر شده که او به 2K پیوسته است. انتقال Matt McKay از EA به 2K یکی از جدی‌ترین نشانه‌هایی است که به تازگی به آن دست یافته ایم.​

Matt McKay؛ مهره کلیدی EA در زمین حریف​

استخدام Matt McKay در 2K اصلا یک اتفاق عادی نیست. او کسی است که سابقه درخشانی در EA داشته و مدیر ارشد بازاریابی برند جهانی «فیفا» در شرکت EA بوده است. او اکنون به عنوان معاون بازاریابی (VP of Marketing) در کمپانی 2K منصوب شده است.

Matt McKay در لینکدین خود اعلام کرد که در حال تشکیل تیمی برای کار روی «فرانچایز بزرگ ورزشی بعدی 2K» است و گفته:
هیجان‌زده‌ام که فصل جدیدی از کارم را به‌عنوان معاون بازاریابی در 2K آغاز می‌کنم. داریم یک تیم درجه‌ یک تشکیل می‌دهیم تا چشم‌انداز بی‌قید و شرط‌مان برای بلاک‌باستر ورزشی بعدی 2K را تحقق بدهیم.​

Screenshot 2025-11-28 005351.png

با توجه به اینکه 2K همین حالا بازی‌های ورزشی همچون بسکتبال (NBA)، کشتی‌کج (WWE) و تنیس را در اختیار دارد، عبارت «فرانچایز بزرگ بعدی» ذهن‌ها را مستقیما به سمت فوتبال (و شاید در کنار آن گرفتن لایسنس سازمان فیفا) سوق می‌دهد.
 
آخرین ویرایش:
یه زمان از pes پناه میبردیم به فیفا ساخته شده توسط ea که حداقل تجربه بهتری داشته باشیم:Baby:

از زمانی که pes کلا مسیرش عوض کرد فیفا هم دیگه پیشرفت خاصی نکرد:Punish:

الان امیدم به 2k هست که از دست fc پناه ببریم به بازی اونا:Cheesygrin:
 
  • Like
Reactions: VICE

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or