این تاپیک رو برای معرفی بهتر و بیشتر استدیوهایی که برای نینتندو کار می کنن و پروژه هایی که در حال حاضر در دست کار دارن زدم
من خودم یه مدت پیش (یه هفته پیش) این سوال برام که استدیوهای نینتندو چجوری کار می کنن داشتم، چون تعداد استدیوهای تردپارتی بزرگ نینتندو آن چندان زیاد نیست در قیاس با سونی و مایکروسافت و تعداد عظیم انحصاری های کمپانی عموما از دل خود کمپانی بیرون میاد.
برای همین اول سراغ خود کمپانی میرم و استدیوهای نینتندو رو معرفی می کنم و بعد میرم سراغ استدیوهای تردپارتی در حال همکاری
- Nintendo EPD
یا خلاصه Nintendo Entertainment planning & Development
مجموعه ایه که نینتندو سال 2015 از ادغام دو تا شاخه ی تولیدی خودش (EAD (Entertainment Analysis & Development و (SPD (Software Planning & Development به وجود آوردش و بخشی از برنامه توسعه بازنگری سازمانی کمپانی بود که قرار بود موقع عرضه سوییچ میوه هاش رو بده (که خب داد...) این موارد همه دست تاتسومی کیمیشما مدیر وقت اون دوره نینتندو بود که به محض فوت ایواتا روی کار اومد و تا اومدن شونتارو فوروکاوا (مدیر وقت نینتندو) سعی کرد تا حد ممکن به نینتندو سر و سامون بده و در عین حال پروژه هایی که ایواتا استارت زده بود رو تموم کنه. سریع هم عرصه رو به محض پیدا کردن آدم درستش واگذار کرد... بگذریم...
هدف EPD همون هدفیه که EAD و SPD جدا از هم دنبالشون می کردن و این الان همزمان دنبالشون می کنه. اونم تولید محتوای ویدیو گیم برای کنسول های نینتندو و دستگاه های موبایلی، مدیریت لایسنس ها و روابط سوم شخص صنعتی و تولیدی و کنترل و مدیریت روی پروژه های استدیوهای تردپارتی مرتبط با کمپانی ـه. مدیر کل این بخش از نینتندو «شینیا تاکاهاشی» ـه. و ایجی آنوما و کاتسویا اگوشی و هیساشی نوگامی که هر کدوم کله گنده یکی از IP های بزرگ نینتندوئن هم به عنوان مدیرهای اجرایی اش و یوشیو ساکاموتو و تاکاشی تزوکا که عملا ریش سفیدهای نینتندوئن هم معاون و دستیار این دیویژن اند.
شینیا تاکاهاشی، مدیر کل بخش EPD نینتندو
باید چند بازی توی دایرکت های دیده باشیدش
بخش EPD در حقیقت از 11 ریز بخش تولید و توسعه نیمه پیوسته به هم تشکیل شده و روی هم بالای 800 تا دولوپر تو این 11 بخش در حال کار اند. 4 بخش از ای 11 بخش جزو External R&D اند که وظیفه شون ارتباط با استدیوهای تردپارتی و خارجی و وصل کردن اون ها به نینتندو و در عین حال کمک فنی و کاری بهشونه و جزوی از تیم توسعه بازی های اون ها میشن. به نوعی بخش خارجی این شاخه اند. 7 بخش مابقی نیز کاملا تیم های داخلی اند و به تیم های خارجی کمک نمی کنند و عموما هم کمک خارجی دریافت نمی کنند و هر کدوم روی قسمتی از IP های نینتندو کار می کنند و رئیس و ناظر خودشون رو دارند. تو این جا به کدوم از زیربخش ها و پروژه هایی که داشتن و دارن نیگاه می کنیم.
مجموعه ایه که نینتندو سال 2015 از ادغام دو تا شاخه ی تولیدی خودش (EAD (Entertainment Analysis & Development و (SPD (Software Planning & Development به وجود آوردش و بخشی از برنامه توسعه بازنگری سازمانی کمپانی بود که قرار بود موقع عرضه سوییچ میوه هاش رو بده (که خب داد...) این موارد همه دست تاتسومی کیمیشما مدیر وقت اون دوره نینتندو بود که به محض فوت ایواتا روی کار اومد و تا اومدن شونتارو فوروکاوا (مدیر وقت نینتندو) سعی کرد تا حد ممکن به نینتندو سر و سامون بده و در عین حال پروژه هایی که ایواتا استارت زده بود رو تموم کنه. سریع هم عرصه رو به محض پیدا کردن آدم درستش واگذار کرد... بگذریم...
هدف EPD همون هدفیه که EAD و SPD جدا از هم دنبالشون می کردن و این الان همزمان دنبالشون می کنه. اونم تولید محتوای ویدیو گیم برای کنسول های نینتندو و دستگاه های موبایلی، مدیریت لایسنس ها و روابط سوم شخص صنعتی و تولیدی و کنترل و مدیریت روی پروژه های استدیوهای تردپارتی مرتبط با کمپانی ـه. مدیر کل این بخش از نینتندو «شینیا تاکاهاشی» ـه. و ایجی آنوما و کاتسویا اگوشی و هیساشی نوگامی که هر کدوم کله گنده یکی از IP های بزرگ نینتندوئن هم به عنوان مدیرهای اجرایی اش و یوشیو ساکاموتو و تاکاشی تزوکا که عملا ریش سفیدهای نینتندوئن هم معاون و دستیار این دیویژن اند.
شینیا تاکاهاشی، مدیر کل بخش EPD نینتندو
باید چند بازی توی دایرکت های دیده باشیدش
مدیر/تهیه کننده: هیتوشی یاماگامی (تهیه کننده فرنچایز های Fire Emblem و Xenoblade Chronicles)
بازی های منتشر شده: okyo Mirage Sessions ♯FE (developed by Atlus) , Xenoblade Chronicles X (Monolith), Kirby: Star Allies (Hal Laboratory), Pokémon: Let’s Go, Pikachu! / Pokémon: Let’s Go, Eevee! (Gamefreak)
پروژه فعلی: (Fire Emblem: Houses (Intelligent System
(Nintendo EPD – Production Group No. 2 (External R&D
یا تیم روابط خارجه ماریو اون جور که من دوست دارم صداشون کنم
مدیر/تهیه کننده: توشیهارو ایزونو (تهیه کننده . عامل دخیل تو خیل عظیمی(!) از اسپین آف های ماریو و مجموعه Fatal Frame)
بازی های منتشر شده: Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story + Bowser Jr.’s Journey (Alphadream), Mario Tennis Aces (Camelot), Super Mario Party (Ndcube), Super Smash )Bros. Ultimate (Bandai Namco Studios, Sora ltd
پروژه فعلی: ؟؟؟
مدیر/تهیه کننده: ایجی آنوما (تهیه کننده تقریبا همه زلداهای بعد از Ocarina of Time)
بازی های منتشر شده: The Legend of Zelda: Skyward Sword, The Legend of Zelda: A Link Between Worlds, The Legend of Zelda: Tri Force Heroes, The Legend of Zelda: Breath of the Wild
پروژه فعلی: ادامه The Legend of Zelda: Breath of the Wild
مدیر/تهیه کننده: کوئیچی کاواماتو (کارگردان Brain Age ها و از پشت پرده های اصلی اکثر بازی های معمایی/مینی گیمی نینتندو)
بازی های منتشر شده: Rusty’s Real Deal Baseball, Nintendo Badge Arcade, Miitopia, 1-2 Switch, Nintendo Labo
پروژه فعلی:؟؟؟
مدیر/تهیه کننده: آیا کیوگوکو (کارگردان دو نسخه اخیر انیمال کراسینگ و از کسایی که جایگاه طراح های خانم رو تو کمپانی حسابی جا انداخت)
بازی های منتشر شده: Splatoon, Animal Crossing: New Leaf – Welcome Amiibo, Splatoon 2, Splatoon 2: Octo Expansion
پروژه فعلی: Animal Crossing: New Horzion
مدیر/تهیه کننده: یوشیهیتو ایکباتا (از افراد سابق بخش فنی و ناظر پروژه بایونتا 2)
بازی های منتشر شده: Metroid Prime: Federation Force (Next Level Games), Paper Mario: Color Splash (Intelligent Systems), WarioWare Gold (Intelligent Systems)
پروژه فعلی: (Metroid Prime 4 (Retro Studios), Luigi's Mansion 3 (Next Level Games
(Nintendo EPD – Production Group No. 7 (Internal R&D
بر و بچ حامی 3DS و کنسول های دستی، مشخص نیست چجوری به نینتندو سوییچ کوچ می کنن
مدیر/تهیه کننده: کاتسویا یامانو (ناظر مجموعه های Tomodachi و Wario Ware و Rhythm Heaven)
بازی های منتشر شده: Tomodachi Life, Rhythm Heaven Megamix, Miitomo, Metroid: Samus Returns (developed along Mercury Steam)
پروژه فعلی:؟؟؟
مدیر/تهیه کننده: کوئیچی هایاشیدا (کارگردان و تهیه کننده ماریوهای سه بعدی، و عملا دست راست کویزومی بزرگ)
بازی های منتشر شده: Super Mario 3D World, Ultimate NES Remix, Super Mario Odyssey, Captain Toad: Treasure Tracker
پروژه فعلی: ؟؟؟
(Nintendo EPD – Production Group No. 9 (Internal R&D
تنها شاخه ای که از بخش آنلاین مولتی پلیر به طور کامل سر درمیاره!؟
مدیر/تهیه کننده: کوسوکه یابوکی (تهیه کننده Arms و Mario Kart های اخیر)
بازی های منتشر شده: Mario Kart 8 Deluxe, ARMS
پروژه فعلی:؟؟؟
مدیر/تهیه کننده: هیرویوکی کیمورا (تهیه کننده تقریبا تمام ماریوهای دو بعدی بعد از NSMB و البته Pikmin 3، سابقه بازی سازی طولانی تو نینتندو از دهه نود)
بازی های منتشر شده: Pikmin 3, Super Mario Maker, Super Mario Maker for Nintendo 3DS, Super Mario Run, New Super Mario Bros. U Deluxe
پروژه فعلی: Super Mario Maker 2
(Nintendo EPD – Smart Device Production Group (External R&D
بازی های موبایل و سود خالص و این چیزا...
مدیر/تهیه کننده: هیدکی کانّو (کارگردان/تهیه کننده همه ماریو کارت ها، همه، و سابقه کار روی کلی از فرنچایز های نینتندو و تهیه کنندگی تمام بازی های موبایل نینتندو)
بازی های منتشر شده: Fire Emblem Heroes (Intelligent Systems), Dragalia Lost (Cygames)
پروژه فعلی: (Mario Kart Tour (DeNA), Dr. Mario World (Line
- استدیوهای فرست پارتی
بر خلاف سونی و مایکروسافت که بخش عمده تیم توسعه بازی هاشون رو استدیوهای فرست پارتی تشکیل میده، برای نینتندو این موضوع صحت نداره. هر چند EPD یه لول فراتر از یه استدیوی فرست پارتیه و کامل زیر نظر کمپانی مادره از این لحاظ، استدیوهای فرست پارتی ای که خارج از مقر نینتندو تو کیوتو مشغول به کار اند تنها به 4 عدد میرسه. و آخرین استدیوی الحاقی به این مجموعه 4 نفره، سال 2007 خریداری شده برای همین خیلی از نینتندو در این زمینه انتظار حرکت های خاصی دیده نمیشه.
از بین 4 تا استدیوی فرست پارتی نینتندو، تنها یکی شون استدیوی غیرژاپنی ـه و یکی دیگه از این استدیوهای فرست پارتی تنها 44 نفر کارمند داره و صرفا هدفش همکاری برای Co-Development با سازنده های دیگه است
از بین 4 تا استدیوی فرست پارتی نینتندو، تنها یکی شون استدیوی غیرژاپنی ـه و یکی دیگه از این استدیوهای فرست پارتی تنها 44 نفر کارمند داره و صرفا هدفش همکاری برای Co-Development با سازنده های دیگه است
مدیر/تهیه کننده: مایکل کلباو (تستر و دیباگر عظیم نینتندو، تهیه کننده تقریبا تمام بازی های رترو)
بازی های منتشر شده: Metroid Prime, Metroid Prime 2, Metroid Prime 3, Donkey Kong Returns, Donkey Kong Returns Tropical Freeze
پروژه فعلی: Metroid Prime 4
مدیر/تهیه کننده: هیدتوشی اندو (تهیه کننده و ناظر سری ماریو پارتی از همون زمان ابتدای تولد فرنچایز تو سال 1998)
بازی های منتشر شده: Wii Party U, Mario Party 9, Super Mario Party
پروژه فعلی:؟؟؟
مدیر/تهیه کننده: هیروهیده سوگیورا (تهیه کننده سری Xenoblade و Baten Kaitos)
بازی های منتشر شده: Xenoblade Chronicles X, Project X Zone 2, The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD), Splatoon 2 (Nintendo EPD), Xenoblade Chronicles 2
پروژه فعلی: ادامه (The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo EPD
مدیر/تهیه کننده: گن کادوی
بازی های منتشر شدههمکاری در ساخت بازی های: Super Mario 3D World, Captain Toad: Treasure Tracker, The Legend of Zelda: Triforce Heroes, Super Mario Odyssey
پروژه فعلی:؟؟؟
Next Level Games
حامی برادر کوچیک تره ی داداشای لوله کش
مدیر/تهیه کننده: دوگلاس ترانسگارد
بازی های منتشر شده: Super Mario Strikers, Punch-Out!! (Wii Remake), Luigi's Mansion: Dark Moon, Metroid Prime: Federation Force, Luigi's Mansion 3
پروژه فعلی: ؟؟؟
- استدیوهای سکند پارتی
همون جور که گفتم نینتندو کلا علاقه ای به خرید استدیوهای فرست پارتی نداره. و همین چهارتایی هم که داره هیچ پترن و بینش خفنی پشت شون نبوده که بگیم واو و براشون دست بزنیم... ولی خب قضیه در مورد استدیوهای سکند پارتی فرق داره
استدیوهای سکند پارتی استدیوهایی هستند که زیر مجموعه کامل نینتندو نیستند. یا نینتندو یه بخشی از سهام استدیو دستشه، یا قراردادی با هم کار می کنن. نتیجه این نوع همکاری اینه که با این که استدیو ممکنه زیر پرچم یه ناشر دیگه باشه با توافقات وارده، با نینتندو همکاری کنند و براش بازی انحصاری بزنن. در حقیقت این روشیه که نینتندو تقریبا یه درصد عظیمی از بازی هاش رو میزنه و تکیه محکمی رو عنصر استدیوهای سکند پارتی داره.
از نظر من خوبی این قضیه اینه که اگه استدیویی نتونه به استانداردهای نینتندو نرسه، کمپانی اندازه این که پروژه یه استدیوی فرست پارتی رو کنسل کنه تو مضیقه نیست و راحتتر می تونه قرارداد کاریشون رو با استدیوی مذکور فسخ کنه. نمونه واضحی که فکر کنم چند وقت اخیر دیدید، همین قضیه Metroid Prime 4 بود که اول از طریق روابط سکند پارتی و دست Namco Bandai می رفت جلو. یهو وسطش نینتندو اومد گفت با چیزی که میسازید ما اصن حال نمی کنیم و با استانداردهامون جور نیست و تونستن پروژه رو کامل ریست کنن و بدن دست Retro Studios.
و این که چون رابطه استدیوهای سکند پارتی با نینتندو شدیدا خوبه، استدیوهای ژاپنی برای همکاری با نینتندو خیلی دستشون بازتره و راحتتر کار می کنن (مخصوصا سر R&D های خارجی خود نینتندو که کار ارتباط و هماهنگی رو شدید راحتتر می کنن) و سر همین نینتندو خیلی راحت تونسته ضعف بخش استدیوهای فرست پارتی اش رو با استدیوهای سکند پارتی پر کنه. نینتندو تونسته طی این روابط از استدیوهایی مثل Kojima Production، Platinum Games و Atlus بازی های انحصاری برای کنسول هاش تهیه کنه و از این نظر ناشر به شدت قدرتمندیه.
تو لیست زیر استدیوهایی که یه تعداد معقولی بازی انحصاری برای کنسول های نینتندو زده باشن و هنوز فعالن رو ذکر کردم
استدیوهای سکند پارتی استدیوهایی هستند که زیر مجموعه کامل نینتندو نیستند. یا نینتندو یه بخشی از سهام استدیو دستشه، یا قراردادی با هم کار می کنن. نتیجه این نوع همکاری اینه که با این که استدیو ممکنه زیر پرچم یه ناشر دیگه باشه با توافقات وارده، با نینتندو همکاری کنند و براش بازی انحصاری بزنن. در حقیقت این روشیه که نینتندو تقریبا یه درصد عظیمی از بازی هاش رو میزنه و تکیه محکمی رو عنصر استدیوهای سکند پارتی داره.
از نظر من خوبی این قضیه اینه که اگه استدیویی نتونه به استانداردهای نینتندو نرسه، کمپانی اندازه این که پروژه یه استدیوی فرست پارتی رو کنسل کنه تو مضیقه نیست و راحتتر می تونه قرارداد کاریشون رو با استدیوی مذکور فسخ کنه. نمونه واضحی که فکر کنم چند وقت اخیر دیدید، همین قضیه Metroid Prime 4 بود که اول از طریق روابط سکند پارتی و دست Namco Bandai می رفت جلو. یهو وسطش نینتندو اومد گفت با چیزی که میسازید ما اصن حال نمی کنیم و با استانداردهامون جور نیست و تونستن پروژه رو کامل ریست کنن و بدن دست Retro Studios.
و این که چون رابطه استدیوهای سکند پارتی با نینتندو شدیدا خوبه، استدیوهای ژاپنی برای همکاری با نینتندو خیلی دستشون بازتره و راحتتر کار می کنن (مخصوصا سر R&D های خارجی خود نینتندو که کار ارتباط و هماهنگی رو شدید راحتتر می کنن) و سر همین نینتندو خیلی راحت تونسته ضعف بخش استدیوهای فرست پارتی اش رو با استدیوهای سکند پارتی پر کنه. نینتندو تونسته طی این روابط از استدیوهایی مثل Kojima Production، Platinum Games و Atlus بازی های انحصاری برای کنسول هاش تهیه کنه و از این نظر ناشر به شدت قدرتمندیه.
تو لیست زیر استدیوهایی که یه تعداد معقولی بازی انحصاری برای کنسول های نینتندو زده باشن و هنوز فعالن رو ذکر کردم
مدیر/تهیه کننده: Yoji Isshi
بازی های منتشر شده: Street Pass Plaza, Yoshi's New Island, Hey Pikmin, Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr's Journey
پروژه فعلی: ؟؟؟
مدیر/تهیه کننده: نائوتو هیرائوکا (تهیه کننده و از اعضای کلیدی تقریبا تمام بازی های شین مگامی تنسه از نسل پنجم به این ور)
بازی های منتشر شده: Etrian Odyssey V, Shin Megami Tensei IV: Apocalypse, Persona Q, Persona Q2: New Cinema Labyrinth
پروژه فعلی: Shin Megami Tensei V
مدیر/تهیه کننده: شوگو تاکاهاشی
بازی های منتشر شده: Mario Gulf: World Tour, Mario Tennis: Ultra Smash, Mario Sports Superstars, Mario Tennis Aces
پروژه فعلی: ؟؟؟
مدیر/تهیه کننده: توموکو نامبا
بازی های منتشر شده: Miitomo, Super Mario Run, Fire Emblem Heroes, Animal Crossing Pocket Camp
پروژه فعلی: Mario Kart Tour
مدیر/تهیه کننده: ساتوشی تاجیری (از اعضای کلیدی مجموعه Super Smash Bros و بابای همه پوکمون ها... همشون، و تهیه کننده اکثر عناوین اخیر مجموعه)
بازی های منتشر شده: Pokemon X/Y, Pokemon Sun/Moon, Pokemon Let's Go Pikachu/Eevee
پروژه فعلی: Town, Pokemon Sword/Shield
مدیر/تهیه کننده: شیگهارو اومزاکی
بازی های منتشر شده: Yoshi's Woolly World, Miitopia, Poochi & Yoshi's Woolly World, Kirby's Extra Epic Yarn, Yoshi's Crafted World
پروژه فعلی: ؟؟؟
HAL Laboratory
شرکتیه که عمیق ترین رابطه سکند پارتی رو با نینتندو داره و خیلی به گردن شون حق داره مخصوصا سر کربی
مدیر/تهیه کننده: شیگفومی کاواسه (تهیه کننده سری کربی بعد از خروج ساکورایی از استدیو)
بازی های منتشر شده: Super Smash Bros. Brawl, Kirby and the Rainbow Curse, Kirby: Battle Royal, Kirby Star Allies, Box Boy + Box Girl
پروژه فعلی: ؟؟؟
Intelligent System
مشابه با هال، قدیمی ترین رابطه سکند پارتی رو با نینتندو دارن. فایر امبلم سازهای مشهور و از اساتید ساخت استراتژیک نوبتی و JRPG
مدیر/تهیه کننده: توشیوکی ناکامورا (برنامه نویس دوران میکرو، مرد پشت سری Fire Emblem و Paper Mario)
بازی های منتشر شده: Fire Emblem: Fates, Paper Mario: Color Splash, Fire Emblem Echoes: Shadow of Valentia, WarioWare: Gold
پروژه فعلی: Fire Emblem: Three Houses
مدیر/تهیه کننده: Akihiro Hino (مرد کلیدی استدیو و از خالق ها و تهیه کننده های سری های Inazuma Eleven، Ni no Kuni، Professor Layton و yo-Kai Watch هاست)
بازی های منتشر شده: Time Travelers, Yo-Kai Watch, Yo-Kai Watch 2, Yo-Kai Watch 3
پروژه فعلی: Yo-Kai Watch 4
مدیر/تهیه کننده: آتسوشی اینابا
بازی های منتشر شده: Mad World, Bayonetta 2, The Wonderful 101, Starfox Zero
پروژه فعلی: Bayonetta 3, Astral Chain
آخرین ویرایش: