ممنون
اما من قصد بالا بردن shader در حد کم رو دارم
کارت من 8800GTS 320mb XFX XXX 580/1800 هست کمی راهنمایی کنید لطفا
یه سوال داشتم : من شنیدم تنظیمات رو کم کم میبرن بالا ولی من همون اول روی 1900/605 گذاشتم و مشکل هم ندارم ایا performance کم نمیشه؟
راستی امتیاز من تو 3dmark کلا 300 تا اضافه شد این اصلا جالب نیست
خیلی خوب
از من گفتن بود
بازم میگم؛ کارت شما الان نیازی به OC نداره، چون خود کمپانی بصورت OC شده اونو بهتون فروخته و برای حداقل 6 تا 12 ماه بعد همین کافیه کافیه ...
بهر حال
برای فعال کردن Shader Clock در Riva، مراحل زیر رو طی کن:
برو به زبانه (همون Tab) با نام Power user
از اونجا توی زیر بخش RivaTuner \ System برای عناوین NVAPIShaderClockControl و NVAPIUsageBehavior مقدار Value رو 1 بزار و جلوی هر دو تیک رو هم قرار بده
درست مثل شکل زیر
و حالا در منوی OC، شما گزینه ی Shader Clock رو هم خواهی داشت (البته بعد از به Restart کردن برنامه ی RivaTuner)
از اینجا میشه کلاک شیدر رو تغییر داد
اما چطوری ؟؟؟ (دلم نمیاد همین طوری بزارم کارتت رو به باد فنا بدی)
اگر قبل از درایور جدید nVIDIA (سری 163) می خواستی Shader رو تغییر بدی باید میرفتی و از توی Bios کارتت، نسبت Start up رو برای Core/Shader تغییر میدادی، مثلاً در 8800GTS بطور پیش فرض 513/1188 ـه و نسبت شیدر بصورت 54 تا 54 تا تغییر می کنه، بنابراین برای اینکه من فرضا Shader رو ببرم بالا باید از توی BIOS، نسبت پیش فرض رو به 513/1242 می رسوندم، اونوقت با بالابردن کلاک هسته می تونم در کلاک شیدر، به یک دامنه بالاتر دست پیدا کنم
جدول زیر رو نگاه کن:
توی این جدول بازه های کور کلاک و نسبت عادی شیدر تعریف شده
مثلاً در حالت عادی اگر کور کلاک رو ببری به 671، شیدر کلاکت بصورت اتوماتیک به 1566 می رسه (و این یعنی اگر Core رو کلاک کنی، عملاً Shader رو هم بالابردی، چون کور و شیدر به هم ربط دارن و مثل کلاک مموری جدا از هم نیستن و برای همین هم هست که بالاتر بردن کلاک شیدر کار حساسیه و اطلاعات اضافی رو می طلبه)
با اون روش بالا شما عملاً باعث می شدی که کلاک شیدر همیشه در یک (یا چند) Level بالاتر باشه
مثال:
فرض کن بدست میاری که پایدارترین Core Clock ممکن (یعنی پایدار) برای کارتت 670 ـه و بالاترین Shader Clock ممکن هم 1674 ـه (اینا همه فرضن و در واقیعت جور در نمی یان، فقط دارم مثال می زنم)
حالا اگر نگاه کنی می بینی که در جدول برای خود 670 میزان شیدر برابر 1566 ـه
و شما می خوای بزاریش 1674
حالا اگر می خواستی اینو Set کنی مثل الان راحت نبودی و باید توی BIOS کارت گرافیک می رفتی و نسبت رو تغییر میدادی
شیدر از فرمول زیر بدست می اومد:
Shader Clock for BIOS @ Start up = (Stable shader @ core 670 - default shader @ core 670) + default BIOS Start up shader clock
طبق فرمول بالا داریم:
Shader Clock @ BIOS = (1674 - 1566) + 1188 =
1296
و یا به زبون ساده تر اینکه کلاک شیدر رو 2 سطح (level) بردی بالا ( یعنی 1188 + (54 × 2) )
بنابراین کارت گرافیک بطور عادی با 513/1296 استارت می خوره
حالا فقط لازم بود تا کور کلاک رو ببری به 670 و در مقابل اون شیدر هم بجای 1566، میرفت به 1674
خوب
اصول رو گفتم تا یکم با این داستان Shader و اینکه چرا سخته آشنا بشی
قدیما خیلی درد سر داشت بالا بردن Shader
ولی الان خیلی راحت بالا میره (یعنی مثل OC عادی شده)
و به این صورته که شما بعد از اینکه کور رو ببری بالا، شیدر هم باهاش میره بالا (خودکار)
ولی این درایور هنوز مشکلات خودش رو داره، یعنی اگر کلاک شیدر رو به تنهایی ببری بالا اونو اعمال نمی کنه
باید بعد از اینکه کلاک لازم برای شیدر رو set کردی، کور کلاک رو ببری به پیش فرض و save کنی، بعد دوباره کور رو برسونی به همونی که مد نظره تا شیدر کلاک set بشه. این مشکل برای درایوره و امید هستش که رفع بشه در سری جدید درایورها)
نکته ی نهایی اینکه بین Shader Clock و Core Clock یک نسبت جاریه
و از تقسیم Shader Clock بر Core clock حاصل میشه و برای کارت های 8800 در حدود 2.3 هستش (برای GTX معادل 2.34 و برای GTS معادل 2.32 هستش)
از این نسبت خیلی دور نشو
در نهایت بازهم تکرار می کنم:
کلاک کردن شیدر کار چندان صحیحی نیست و نیاز به experience فراوان داره
و این نکته رو هم باید داشت که کلاک Core و Shader با هم بالا میرن، بنابراین در حالت عادی وقتی کور رو ببری بالا شیدر هم خودبخود بالا میره و در نسبت معادل مجاز قرار می گیره
در ضمن اور کلاک یه حدی داره و بعد از اون اگر بالاتر ببری دیگه تغییر آنچنان محسوسی بوجود نخواهد اومد