اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها [قوانین پست اول خوانده شود]

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
Aug 30, 2007
14,104
نام
فردین
درود،

همونطور که از اسم تاپیک پیداست این تاپیک ایجاد شده تا تمامی اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها روی پلتفرم های مختلف در اینجا قرار بگیره تا کنترل بخش اخبار هم برای مدیریت راحت بشه هم یه مرجع متمرکز برای کاربران داشته باشیم؛ تا روزانه شاهد ده ها تاپیک مختلف برای هر عنوانی که قراره منتشر بشه نباشیم.

موفق باشیم. :rose:

قوانین تاپیک:


  • تاپیک در مورد اطلاع رسانی از نحوه کیفیت اجرایی بازی های مختلف در پلتفرم های مختلف است؛ پس، از قرار دادن اخبار نامربوط خودداری کنید.
  • مقایسه مستقیم سخت افزارهای کنسول ها، و همچنین مقایسه نخ نمای کنسول ها و PC، (خارج از اخبار بند اول) در این تاپیک ممنوع است.
  • قرار دادن مقایسات مختلف از سایت GamingBolt ممنوع است و سعی کنید بیشتر بر مرجع مطمئنی مثل Digital Foundry تکیه کنید.
  • اخبار در مورد قدرت و کارایی کنسول های مختلف رو در این تاپیک ارسال نکنید. برای مثال، مثلا سازنده X گفته هنوز 60% از قدرت کنسول Y مورد استفاده قرار گرفته است؛ یا فلان کنسول فلان % قویتر است.
  • مقایسه بازی های انحصاری کنسول ها با یکدیگر ممنوع است.
  • در صورت عمل نکردن به قوانین ذکر شده، دسترسی فرد خاطی بدون تذکر قبلی به مدت مورد نیاز، از فروم قطع خواهد شد. اگر کسی پست های چنین افرادی را نقل قول کند نیز اخطاری در همین راستا دریافت خواهد کرد. پس از تنش در تاپیک دوری کنید و با دکمه گزارش، تخلف را به ناظمین و مدیران گزارش دهید.
  • خواهشن بحث های سخت افزاری PC و مقایسه انواع بنچمارک های کارت های گرافیکی و افزایش راندومان و DX و ... رو به این تاپیک نیارید و در صورت امکان در بخش سخت افزار ادامه بدید.
  • قوانین با توجه به شرایط و زمان، ممکن است اضافه شوند، پس هراز چندگاهی آن ها را مرور کنید.

اگر قصد ارسال خبری را دارید، حتما باید خلاصه ای از متن ترجمه شود، تا برای همگان قابل استفاده باشد.
 
آخرین ویرایش:

K I 1 1 E R

ناظم انجمن
Feb 22, 2011
17,158
نام
∂αнмα
DF برا Metro Exodus Enhanced Edition یـ ویدئو مفصل رفته خلاصش اینه که 4A زده به کلی سیستم نورپردازی قدیمی رو انداخته دور و هرچی نورپردازی تو بازی ما میبینم به صورت ریل تایم از RT استفاده میکنه . مثال اپیک رو برا لایتینگ تک دمو UE5 بیاد بیارید بدون لحاظ کردن دستی نورپردازی عملا هیچ سورس لایتی وجود نداره . با RT فقط کافیه یـ تیک تو تنظیمات زده بشه تا خود موتور تمام محاسبات رو انجام بده و کلی کار رو از رو دوش Lighting Artist ها برداره .
نسخه 2019 بازی با اینکه RT توش ایمپلنت شده بود ولی به خاطر اینکه نیاز بود رو سخت افزار های نسل گذشته هم اجرا بشه از تکنیک های قدیمی برا نورپردازی استفاده میکرد تو مبحث تکنینک های RT هم یه عنوان مثال موقع Global illumination کلا از یـ پرتو واسه باونس کردن نور استفاده میکرد به خاطر همین اکثر صحنه ها نور درست باونس نمیشد و صحنه رو الکی تاریک میکرد اینجا بی نهایت پرتو به درستی لایت رو باونس میکنن و باعث میشن به شکل واقعی تری ابجکت ها از خودشون نور و سایه تولید کنند.
خلاصه که این اپدیت بازی رو کاملا نسل بعدی میکنه و به هیچ وجه روی کارت گرافیکای بدون RT قابل اجرا نیست ! به عبارتی اولین عنوان AAA هست که رو PC داره به صورت انحصاری برا کارتای RT منتشر میشه .

پیشنهاد میکنم ویدیوش رو کامل ببینید :

 

Abolfazl3007

کاربر سایت
Sep 11, 2007
1,986
نام
Abolfazl
وضعیت اجرای دمو Resident Evil Village

PS5 رو حالت اول، 60 فریم، 4K Native:
اجرای بی نقص مطلق !
مطلق!
یه تک فریم دراپ نمیشه!
گرافیک مکس عالی ( بدون ری تریسینگ)

PS5 رو حالت دوم، 60 فریم، 4K Native و Ray Tracing:
بازی 60 فریم کامل اجرا میشه.
فریم در اکثریت مواقع و قالب کلی 60 فریم رو حفظ میکنه ولی بعضی جاها افت هایی داره تا محدوده 50 خرده ای
ولی سخت میشه متوجه افت فریم شد و تو گیم پلی عادی متوجه نمیشید و البته به راحتی میشد با یه حرکاتی مثل رزولوشن داینامیک و چکربرد میشد همین چند تا افت ریز هم حذف کرد، ولی هدف حفظ حداکثر تنظیمات گرافیکی بوده.
در کل توصیه اصلی و اساسی بازی بر روی همین مود هست، چون قالب قضیه 60 فریم اجرا هست و اون افت ها قابل چشم پوشی هستن و اگه آنالیز نبینید احتمالا اصلا متوجه هیچ افتی نمیشید ....

PS4 Pro رو حالت اول، فریم متغیر ، 4K چکربرد :
فریم ریت ضربه سنگینی میبینه، و حول و حوش 40 میچرخه ولی گرافیک بصری خودش رو حفظ میکنه ( نسبت به پلی 5 ضعیفتره البته)

PS4 Pro رو حالت دوم، 60 فریم، 1080p:
60 فریم ثابت، اجرای خیلی خیلی خوب

PS4 رو حالت استاندارد، فریم متغیر ، 900P:
فریم میانگین رو 45 میچرخه، بالاتر هم میره رو صحنه های خلوت، حتی تا 60
در کل اجرای خوبی داره و با توجه به سخت افزار کاملا استاندارد و عالی اجرا میشه.

در ضمن لودینگ بازی بر روی PS5 در حدود ۲ ثانیه هست !
و بر روی Ps4 و Ps4 pro به ترتیب ۳۶ و ۳۰ ثانیه !
 
آخرین ویرایش:

Soheil

Set Free The Devil Inside
کاربر سایت
Sep 5, 2006
4,645
نام
سهيل
DF بازی Returnal را روی PS5 نقد کرده که خلاصه نقدش به این صورت هست:

از افکت ذرات و پارتیکل ها و حجم استفاده از اون خیلی تعریف میکنه و میگه که در این زمینه بازی خیلی خوب هست.
از اتسفر بازی و استفاده از افکت های دود و مه و فاگ در بازی تعریف میکنه و میگه خیلی به ایجاد اتمسفر سنگین بازی کمک کرده.
فریم ریت بازی را در اکثر طول بازی با ثبات روی 60 فریم دیدن ولی گه گاهی در صحنه های شلوغ جایی که افکت ذرات و بافت گیاهی زیاده بعضا افت میکنه که تا 52 فریم هم بعضا میاد پایین.
بازی میگه عملا به اون صورت لودینگی نداره.
اما نکته اصلی منفی را رزولوشن اصلی که بازی رندر میشه تو اون دونستن که طبق شمارش DF حدود 1080P بوده که با استفاده از تکنیک TA به 4K آپسکیل میشه. البته میگه طبق تماسی که با سازنده داشتند، دولوپرها گفتن که این تکنیکشون برای چکربرد رزولوشن از 1440P به 4K استفاده میشه ولی DF ادعا میکنه که رزولوشنی که شمردن در حد 1080P بوده کمی در IQ تاثیر منفی داشته.
در ضمن در صفحه معرفی بازی اشاره شده بوده که بازی از ریتریسنگ پشتیبانی میکنه که باز df میگه در بازی اثری به اون صورت از RT نبوده و بعدا که با دولوپر تماس گرفتن سازنده گفته که از RT در موتور بازی استفاده شده تا سرعت رندر نورپردازی بازی را بهبود بده. DF میگه پس RT به کار رفته در گرافیک خروجی به اون صورت تاثیری نداشته.
در مجموع از اولویت قرار دادن فریم ریت به IQ راضی هستند و میگن سازنده انتخاب درستی انجام داده.
 

Pythonistas

کاربر سایت
Aug 2, 2007
3,831
نام
رضا
مقایسه Resident Evil Village



XSX و PS5 هر دو با تکنیک چکربورد رزولشن 2160p دارن. و Series S هم 1440p. در این حالت هیچ کدوم از کنسول ها خوشبختانه هیچ دراپی ندارن.
گفته روی Series X و PS5 ری ترسینگ به صورت دیفالت اکتیو هستن. (البته من روی Series X تست کردم به صورت دیفالت تو Options فعال نبود!)

روشنایی ورژن Xbox تو برخی مناطق دهکده گرمتر به نظر میرسه! روشنایی از PS5 بهتر دیده، البته گفته این مورد با تنظیمات TV میشه به راحتی تغییر داد.

Series X تو حالت ری ترسینگ شرایط بهتری نسبت به PS5 داره و در کل فریم ریت Series X دراپ کمتری نسبت به PS5 داره.

در Series S متوسط با RT روی ۴۰ هستش پیشنهاد داده روی سری اس بدون RT بازی کنید.

لودینگ تایم روی PS5 کمی سریعتره. ولی روی هر سه نسخه سرعت لود بسیار خوبی دارن.

تکسچر، سایه و anisotropic filtering هر سه نسخه کیفیت یکسانی دارند.
نظر شخصی: خودم بازیش کردم به خصوص تو محیط چمن زار که افت فریم بیشتری رو می بینیم این افت پی در پی احساس کردم و واقعا تجربه بازی کردن تاثیر میذاره! VRR واقعا تو این نسل که بازی ها ۶۰ فریم و حتی ۱۲۰ فریم نشونه گرفتن یه امر حیاتیه! TV خواستین بگیرین حتما VRR ساپورت کنه و امیدوارم کنسول PS5 مثل سری S|X ویژگی VRR رو ساپورت کنه.
 
آخرین ویرایش:

Bellic

کاربر سایت
May 7, 2013
2,110
نظر شخصی: خودم بازیش کردم به خصوص تو محیط چمن زار که افت فریم بیشتری رو می بینیم این افت پی در پی احساس کردم و واقعا تجربه بازی کردن تاثیر میذاره! VRR واقعا تو این نسل که بازی ها ۶۰ فریم و حتی ۱۲۰ فریم نشونه گرفتن یه امر حیاتیه! TV خواستین بگیرین حتما VRR ساپورت کنه و امیدوارم کنسول PS5 مثل سری S|X ویژگی VRR رو ساپورت کنه.
ساپورت میکنه دوست عزیز و اعلام شده با آپدیتی که بعدا میده فعال میشه
 

Nima

مدیر انجمن
Feb 25, 2007
8,029
نام
نیما
نورپردازی ورژن Xbox تو برخی مناطق دهکده گرمتر به نظر میرسه! نورپردازی از PS5 بهتر دیده، البته گفته این مورد با تنظیمات TV میشه به راحتی تغییر داد.
نور پردازی ؟!! Cold یا Warm بودن رنگ اصلا ربطی به نورپردازی نداره ، و بهتر و بدتر هم نداره !
تحلیل شخصی که کلا نباید باشه ، اگر هست لااقل در مورد چیزی که میگید اطلاعات کافی داشته باشید ...
 

Pythonistas

کاربر سایت
Aug 2, 2007
3,831
نام
رضا
نور پردازی ؟!! Cold یا Warm بودن رنگ اصلا ربطی به نورپردازی نداره ، و بهتر و بدتر هم نداره !
تحلیل شخصی که کلا نباید باشه ، اگر هست لااقل در مورد چیزی که میگید اطلاعات کافی داشته باشید ...
آقا چرا اینقدر عصبانی! :D
دوست عزیز تحلیل من که نیست!
اونم گفته شخصا این رو پسندیده! اونم تهش گفته خرجش یه تغییری تو تنظیمات تلویزیونه.

In the Xbox versions the lighting seems somewhat warmer in the town area

باز اگه منظورتون تحلیل شخصی ته متنه. شما لطف کنید اطلاعات کافی بدین ما رو از گمراهی در بیارین. فقط ما رو به کمبود اطلاعات متهم نکنید! :D
 
آخرین ویرایش:

Nima

مدیر انجمن
Feb 25, 2007
8,029
نام
نیما
آقا چرا اینقدر عصبانی! :D
دوست عزیز تحلیل من که نیست!
اونم گفته شخصا این رو پسندیده! اونم تهش گفته خرجش یه تغییری تو تنظیمات تلویزیونه.
نورپردازی بهتر بود روشنایی ترجمه میکردم. تصحیح شد.


باز اگه منظورتون تحلیل شخصی ته متنه. شما لطف کنید اطلاعات کافی بدین ما رو از گمراهی در بیارین. فقط ما رو به کمبود اطلاعات متهم نکنید! :D
کلمه Lighting اشتباهه ، سرد و گرم بودن رنگ ربطی به نورپردازی یا روشنایی نداره .
 
  • Like
Reactions: Bellic and Beorn

Pythonistas

کاربر سایت
Aug 2, 2007
3,831
نام
رضا
کلمه Lighting اشتباهه ، سرد و گرم بودن رنگ ربطی به نورپردازی یا روشنایی نداره .
خب اگه از نظر شما اشتباهه، این مورد برین به سورس این مقایسه متذکر بشین.

البته یه سرچی در اینباره کردم فکر میکنم گرم و سرد بودن ربط داره روشنایی و نورپردازی.

Warm light is seen as being yellow, orange, and red - tones that are associated with warmth. Cool light is seen as being predominantly blue. As noted above, warm light is associated with dawn and dusk while cool light is associated with midday lighting.

چیزی که ویدیو می بینم روشنایی تو نسخه PS5 به آبی تمایل داره و نسخه های Xbox به رنگ های گرم.

2021-05-02 13.02.59.jpg
 
آخرین ویرایش:

Tolkien

Glory Glory Man United
کاربر سایت
Jun 16, 2015
2,930
نام
مرتضی
خب اگه از نظر شما اشتباهه، این مورد برین به سورس این مقایسه متذکر بشین.

البته یه سرچی در اینباره کردم فکر میکنم گرم و سرد بودن ربط داره روشنایی و نورپردازی.

Warm light is seen as being yellow, orange, and red - tones that are associated with warmth. Cool light is seen as being predominantly blue. As noted above, warm light is associated with dawn and dusk while cool light is associated with midday lighting.

چیزی که ویدیو می بینم روشنایی تو نسخه PS5 به آبی تمایل داره و نسخه های Xbox به رنگ های گرم.

View attachment 204280
تفاوت خروجی Tint Plate تصویر اگه خیلی واسش مهمه?
 

Tommy Vercetty

Remember the Name!
کاربر سایت
Nov 18, 2010
5,290
نام
ROULY
مقایسه Resident Evil Village



XSX و PS5 هر دو با تکنیک چکربورد رزولشن 2160p دارن. و Series S هم 1440p. در این حالت هیچ کدوم از کنسول ها خوشبختانه هیچ دراپی ندارن.
گفته روی Series X و PS5 ری ترسینگ به صورت دیفالت اکتیو هستن. (البته من روی Series X تست کردم به صورت دیفالت تو Options فعال نبود!)

روشنایی ورژن Xbox تو برخی مناطق دهکده گرمتر به نظر میرسه! روشنایی از PS5 بهتر دیده، البته گفته این مورد با تنظیمات TV میشه به راحتی تغییر داد.

Series X تو حالت ری ترسینگ شرایط بهتری نسبت به PS5 داره و در کل فریم ریت Series X دراپ کمتری نسبت به PS5 داره.

در Series S متوسط با RT روی ۴۰ هستش پیشنهاد داده روی سری اس بدون RT بازی کنید.

لودینگ تایم روی PS5 کمی سریعتره. ولی روی هر سه نسخه سرعت لود بسیار خوبی دارن.

تکسچر، سایه و anisotropic filtering هر سه نسخه کیفیت یکسانی دارند.
نظر شخصی: خودم بازیش کردم به خصوص تو محیط چمن زار که افت فریم بیشتری رو می بینیم این افت پی در پی احساس کردم و واقعا تجربه بازی کردن تاثیر میذاره! VRR واقعا تو این نسل که بازی ها ۶۰ فریم و حتی ۱۲۰ فریم نشونه گرفتن یه امر حیاتیه! TV خواستین بگیرین حتما VRR ساپورت کنه و امیدوارم کنسول PS5 مثل سری S|X ویژگی VRR رو ساپورت کنه.
سلام بررسی VGTECH هم اومد

اختلاف فریم ریت در حد دهم درصد هست.
برای PS5 در حدود 99.26 درصد در حالت RT ON فریم ریت روی ۶۰ لاک هست و برای Series X در 99.65 درصد مواقع روی ۶۰ فریم لاک هست یعنی اختلاف صفر هست
دراپ فریم با اینکه چیز مهمی نیست چون عملا زیر یک درصد زمان تست گیری دراپ داره برای هر جفت کنسولها اما برای PS5 تو تست گرفته شده ۲ فریم دراپ بیشتری داره البته بالا توضیح دادم این ۴۸ و ۴۶ فریم ریت که زده عملا تو زیر یک درصد اوقات بازی داره اتفاق میفته یعنی رسما میشه گفت بازی هیچ استاتری برای PS5 و SX نداره
طبق ویدیوهایی که تو یوتیوب دیدم ظاهرا بازی برای کنسولها بشدت بهینه هست اما برای PC چندان بهینه نیست افت فریم و دراپ حتی برای سیستم های قوی تا ۴۰ فریم هم وجود داره


IMG_20210502_185154_697.jpg
 

Dreadlord

کاربر سایت
Apr 8, 2008
18,100
اختلاف فریم ریت در حد دهم درصد هست.
برای PS5 در حدود 99.26 درصد در حالت RT ON فریم ریت روی ۶۰ لاک هست و برای Series X در 99.65 درصد مواقع روی ۶۰ فریم لاک هست یعنی اختلاف صفر هست
دراپ فریم با اینکه چیز مهمی نیست چون عملا زیر یک درصد زمان تست گیری دراپ داره برای هر جفت کنسولها اما برای PS5 تو تست گرفته شده ۲ فریم دراپ بیشتری داره البته بالا توضیح دادم این ۴۸ و ۴۶ فریم ریت که زده عملا تو زیر یک درصد اوقات بازی داره اتفاق میفته یعنی رسما میشه گفت بازی هیچ استاتری برای PS5 و SX نداره


View attachment 204307
اون 48 و 46 مینیموم فریم ریته، نه دراپ فریم. تعداد دراپ فریم رو پایینترش زده که برای سریز اکس 103 بار افت میکنه و برای PS5 هم 216 بار.

درباره اینم که میگید اختلاف صفره، همین صفحه قبل شما درباره اختلاف فریم ریت Mortal Shell که به مراتب از این کمتره گفتید PS5 استیبل تره. اینجا :Arrowd:
در اپدیت جدید نسخه PS5 از نظر فریم ریت استیبل تر از SX شده

View attachment 202434
حالا الان چرا تبدیل به صفر شد نمیدونم! :D
 

Tommy Vercetty

Remember the Name!
کاربر سایت
Nov 18, 2010
5,290
نام
ROULY
اون 48 و 46 مینیموم فریم ریته، نه دراپ فریم. تعداد دراپ فریم رو پایینترش زده که برای سریز اکس 103 بار افت میکنه و برای PS5 هم 216 بار.

درباره اینم که میگید اختلاف صفره، همین صفحه قبل شما درباره اختلاف فریم ریت Mortal Shell که به مراتب از این کمتره گفتید PS5 استیبل تره. اینجا :Arrowd:

حالا الان چرا تبدیل به صفر شد نمیدونم! :D
منظورم از دراپ فریم اینجا همون مینیمم هست عزیز
درکل میخوام بگم همه اینها اصلا به چشم نمیاد و تمام این تست ها با دستگاه های مخصوص گرفته شده شما اصلا اون نیم درصد که افت فریم پیش میاد تو طول بازیو متوجه نمیشی حالا چه ۱۰۰ بار چه ۲۰۰ بار چه یک میلیون بار وقتی ۹۹.۵ درصد فریم تایم ۱۶ میلی ثانیه هست یعنی این صحبتهای ما عملا در مورد هیچ هست.
اگر من میگم صفر هست استنادم به اون 0.37 درصدی هست که SX توی ۶۰ پایدار تر بوده واقعا اینو با چشم نمیشه حس کرد
خود من وقتی تو PC بنچمارک گرافیکی میگیرم مثلا 3DMARK بار اول مثلا ۱۴۰۰۰ اسکور میده ولی بار دوم ۱۳۷۰۰ این یعنی حرارت GPU و یا هزار دلیل دیگه برای سخت افزار ثابت باعث میشه دوتا تست شبیه هم نباشه دیگه شما تصور کن برای این بازی اختلاف حتی زیر نیم درصده ?
توجه کن ما داریم در مورد نیم درصد صحبت میکنیم چیزی که واقعا حتی حس هم نمیشه در حالیکه برای نسخه PC استاتر زیادی داره که طرف با چشم که هیچی حتی همین الان بری ویدیوی یوتیوب ببینی متوجه این استاتر میشی برای نسخه PC
کپکام برای این دو کنسول فوق العاده بازیو بهینه ساخته و از نظر رزولوشن و RT هم که شبیه همن فقط ظاهرا از نظر دمای رنگ یه تفاوت هایی باهم دارن که مهم نیست
والا در مورد مورتال شل خودت که شاهد بودی سازنده n بار پچ داد تا آخرش شرایط رو برابر کرد و از اول اختلاف روزلوشن وجود داشت دقیقا همونجا هم من گفتم دراپ فریم خیلی کمه ولی دراپ رزولوشن تو ps5 کمی بیشتره که بازم همونم به چشم نمیاد اینارو فقط دستگاههای خاص میتونن تشخیص بدن
 
آخرین ویرایش:

Soheil

Set Free The Devil Inside
کاربر سایت
Sep 5, 2006
4,645
نام
سهيل
DF دموی RE Village را روی سه تا کنسول نسل بعدی بررسی کرده نتیجه این بوده

بدون RT کنسول های سری ایکس و PS5 روی 60 فریم با رزولوشن خروجی 4K ثابت عمل میکنند. سری اس هم روی ابعاد 1440p بازم 60 فریم ثابت عمل میکنه. (همه شون از چکربرد استفاده میکنن)

با RT سری اس روی ابعاد 1440P تا 35-32 فریم هم افت میکنه و DF میگه در حال حاضر تجربه جالبی نیست و باید روی 30 فریم قفلش کنن.

با RT سری ایکس و PS5 روی ابعاد 4K خروجی میدن اما سری ایکس حدود 9 تا 10 درصد عملکرد بهتری در فریم دهی در صحنه های سنگین دارد.

البته میگه RT خیلی گرافیک بازی را در مجموع افزایش نمیده و بدون RT هم چیز زیادی از دست نمیدید.

Tommy Vercetty


ادیت : اون صحنه فریم دراپ من دقت نکرده بودم بله یکی نیست. بقیه اطلاعات طبق DF هست. ایرادی توش نیست. من طبق ویدیو لینک گذاشتم رفرنس دادم خودم نگاه میکنم مینویسم. ولی اون صحنه چشمم به فریم بود دقت نکردم یکی نیست تصویر. هرچند تو ویدیو خودش که توضیح میده میگه هد تو هده در صحنه مشابه من دقت نکردم جابجا شده ویدیو

البته دوباره الان کنترل کردم اون صحنه مزرعه هیچ جاش یکی نیست ولی بیشتر همون طور که میگه جای سنگین بازی هست و اسکریپت شده نیست که عین هم باشه. ولی صحنه همونه. همون علفزار و همون اکشنه
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر